Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 вересня 2020 р. № 520/13102/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Севастьяненко К.О.
за участю:
секретаря судового засідання - Жукової О.С.,
представника позивача - Воротняка С.Ф.
розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Нововодолазької районної організації Партії ветеранів Афганістану до Нововодолазької селищної територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Нововодолазька районна організація Партії ветеранів Афганістану звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Нововодолазької селищної територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області, в якому просить суд:
- визнати протиправною та скасувати Постанову № 25 від 25 вересня 2020р. Нововодолазької селищної територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про відмову Нововодолазькій районній організації Партії ветеранів Афганістану в реєстрації кандидатів у депутати Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області, включених до єдиного та окремих територіальних виборчих списків Нововодолазької районної організації Партії ветеранів Афганістану на місцевих виборах 25 жовтня 2020р.;
- зобов`язати Нововодолазьку селищну територіальну виборчу комісії Харківського району Харківської області повторно розглянути подані документи від Нововодолазької районної організації Партії ветеранів Афганістану для реєстрації кандидатів у депутати Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020р. та прийняти відповідне рішення згідно з вимогами ст.ст. 222, 227 Виборчого Кодексу України за результатами їх розгляду;
- вирішити питання щодо розподілу судових витрат.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 відкрито провадження в адміністративній справі.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що постанова № 25 від 25 вересня 2020р. Нововодолазької селищної територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про відмову Нововодолазькій районній організації Партії ветеранів Афганістану в реєстрації кандидатів у депутати Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області, включених до єдиного та окремих територіальних виборчих списків Нововодолазької районної організації Партії ветеранів Афганістану на місцевих виборах 25 жовтня 2020р. є незаконною та винесена всупереч вимогам п. 2 ч. 2 ст. 6, ст. 10, ст. 11, ч. 5 ст. 12, ст. 216, 217, 219 та 230 Виборчого Кодексу України, а тому підлягає скасуванню.
Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач проти позову заперечував, посилаючись на безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, оскільки Нововодолазькою районною організацією Партії ветеранів Афганістану порушено вимоги ч. 5 ст. 219 ВК України.
Представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд позов задовольнити з підстав та мотивів, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, місце та час був повідомлений належним чином, надав до суду клопотання про розгляд справи без його участі.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що 24 вересня 2020 року до Нововодолазької селищної територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області надійшла заява Нововодолазької районної організації Партії ветеранів Афганістану разом з іншими документами щодо реєстрації кандидатів у депутати Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області на перших виборах депутатів сільських, селищних та міських голів 25 жовтня 2020 року, висунутих 20 вересня 2020 року на зборах цієї організації політичної партії та включених до єдиного та окремих територіальних виборчих списків Нововодолазької районної організації Партії ветеранів Афганістану кандидатів у депутати Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області вказаної організації політичної партії.
З результатом розгляду заяви та доданих до неї документів, Нововодолазька селищна територіальна виборча комісія Харківського району Харківської області встановила їх невідповідність вимогам Виборчого кодексу України.
Так, постановою Нововодолазької селищної територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області (далі Відповідач) №25 від 25 вересня 2020р. відмовлено Нововодолазькій районній організації Партії ветеранів Афганістану (далі Позивач) в реєстрації кандидатів у депутати Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області (з кількістю виборців більше 10 тисяч), включених до єдиного та окремих територіальних виборчих списків округів позивача.
Як вбачається із спірної постанови підставою для відмови у реєстрації кандидатів від місцевої організації політичної партії позивача, стало те, що позивачем надано для реєстрації єдиний виборчий список та лише два територіальних виборчих списки кандидатів у депутати Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області, саме у територіальних виборчих округах №1 та №4, тоді як відповідно до постанови Нововодолазької селищної територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області від 05.09.2020р. № 15 було утворено чотири виборчих територіальних округи з перших виборів депутатів Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області 25 жовтня 2020р. Висування кандидатів у депутати позивачем лише в двох територіальних виборчих округах з чотирьох існуючих є порушенням вимоги ч. 5 ст. 219 ВК України, що на думку відповідача є підставою для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати у відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України.
Позивач вважає таку постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.
На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст. 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Згідно ч.3 ст. 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
У відповідності до ч.1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.
Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.
Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.
Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема частинами 5-6 визначено, що у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Згідно ч.1 ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею відповідних документів.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України.
Частиною 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Так, дослідивши спірну постанову, судом встановлено, що фактичною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено порушення частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України, що стало підставою для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України, оскільки при формуванні територіальних виборчих списків Нововодолазькою районною організацією Партії ветеранів Афганістану висунуто та затверджено лише два територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Нововодолазької селищної ради Харківського району Харківської області з чотирьох утворених, а саме: у територіальному виборчому окрузі № 1, територіальному виборчому окрузі № 4.
Вказані обставини представником позивача в судовому засіданні не заперечувались.
Суд погоджується із висновками відповідача з огляду на наступне.
Як вже зазначено судом частиною 5 ст. 219 ВК України визначено, що у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Також, відповідно до роз`яснення Центральної виборчої комісії щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, що містяться у додатку до постанови Центральної виборчої комісії, а саме у п. 8 зазначено, що порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.
Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).
Місцеві організації партій під час формування виборчих списків мають враховувати, що кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку місцевої організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради (частина четверта статті 219 Кодексу).
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків (частини п`ята, шоста статті 219 Кодексу). Кодекс не передбачає можливості невисування кандидатів у окремих територіальних виборчих округах.
Установлена Кодексом необхідність формування територіальних виборчих списків у кожному територіальному виборчому окрузі зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів у єдиному та кожному територіальному виборчих округах.
Таким чином суд приходить до висновку, що в даному випадку виборці територіальних виборчих округів № 2 та № 3 позбавлені можливості висловити своє ставлення до партії позивача.
Посилання представника позивача на ч. 6 ст. 219 ВК України, в якій визначено, що кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків є необґрунтованими, оскільки данною нормою Кодексу обумовлено необхідність забезпечення присутності визначеної кількості кандидатів як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, суд приходить до переконання про доведеність відповідачем правомірності прийнятого рішення та відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Нововодолазької районної організації Партії ветеранів Афганістану до Нововодолазької селищної територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного суду за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Повне рішення суду складено та проголошено у судовому засіданні 30 вересня 2020 року о 18:59 год.
Суддя Севастьяненко К.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91913516 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Севастьяненко К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні