РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 року справа № 580/4211/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у одноособово в складі головуючого судді - Бабич А.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Виноградової А.С.
представника позивача та третьої особи на його стороні без самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 (згідно з ордерами),
представники відповідача не прибули,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду правилами загального позовного (термінового) провадження адміністративну справу за позовом ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! до Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання прийняти рішення,
УСТАНОВИВ:
29.09.2020 ЧЕРКАСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! (20701, Черкаська обл., м.Сміла, вул.Незалежності, буд.37; код ЄДРПОУ відсутній) (далі - позивач) подала у Черкаський окружний адміністративний суд позов до Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (20700, Черкаська обл., м.Сміла, вул.Незалежності, буд.37; код ЄДРПОУ 43770532) (далі - відповідач) про:
визнання протиправною та скасування постанови від 25.09.2020 №8 щодо відмови в реєстрації ОСОБА_2 кандидатом на посаду голови міста Сміла Черкаського району Черкаської області, висунутої шляхом висування від позивача;
зобов`язання відповідача прийняти рішення, яким зареєструвати ОСОБА_2 кандидатом на посаду Смілянського міського голови Черкаського району Черкаської області, висунутої від позивача.
В обґрунтування позову зазначено, що відповідач 25.09.2020 прийняв спірну постанову без зазначення її мотивів. З`ясувавши, що підставою стала сплата грошової застави не кандидатом, позивач стверджує, що партія, яка висунула кандидата на посаду міського голови, має право на внесення грошової застави за такого кандидата.
Ухвалою суду від 30.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд прави одноособово за правилами загального позовного (термінового) провадження. Вказану ухвалу позивач і відповідач отримали 30.09.2020, що підтверджується даними розписки про особисте вручення.
01.10.2020 відповідач подав суду відзив з проханням відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. В обґрунтування зазначив, що політична партія в розумінні вимог ст.217 Виборчого кодексу України не є суб`єктом виборчого процесу на місцевих виборах. Суб`єктом такого процесу визначено саме місцеву організацію партії, через яку виборці реалізують своє право на участь у виборах шляхом висування кандидатів на місцевих виборах. Відповідач під час розгляду документів, поданих на реєстрацію кандидата на посаду Смілянського міського голови Черкаського району Черкаської області - ОСОБА_2 , установив, що в платіжному дорученні від 24.09.2020 платником застави є КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН!ПП, що є порушенням вимог ст.225 вказаного Кодексу. На його думку, платником мала бути місцева або обласна організація партії, відкрити рахунок у банку, з якого провести оплату застави свого кандидата. Тому вважає, що в спірних правовідносинах не допустив порушень вимог Закону. Для вирішення спору просить врахувати, що питання належного внесення особою грошової застави було предметом розгляду Верховного Суду у справах №855/211/19 (постанова від 03.07.2019) №855/210/19 (постанова від 02.07.2019), №855/167/19 (постанова від 29.06.2019).
Під час підготовчого провадження суд залучив до участі у справі в якості третьої особи на стороні позивача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 ), долучив всі подані сторонами документи, задовольнив клопотання відповідача щодо вирішення спору на підставі наявних доказів за відсутності його представника.
Заслухавши вступне слово представника позивача та залученої третьої особи, дослідивши письмові докази, оцінивши заявлені доводи учасників, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову з огляду на таке.
03.08.2020 протоколом №1 Чергового З`їзду ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЧАС ЗМІН затверджено нову редакцію статуту цієї партії, змінено назву на - ПОЛІТИЧНА ПАРТІЯ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! .
10.08.2020 ЦВК прийняла постанову №172, згідно з додатком №478 якої відповідач діє в складі 18 осіб: голова комісії - Майданіченко Л.В., заступник голови комісії - Велерко Н.П., секретар комісії - ОСОБА_3 ; члени комісії: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18
26.08.2020 На позачерговому з`їзді вказаної вище партії прийнято рішення про визначення та затвердження організаційної структури Партії (прийнятого на підставі протоколу від 26.08.2020 №2). Установлено, що вказана партія є організацією вищого рівня у відношенні до обласних організацій Партії, місцевих організацій Партії, первинних осередків. Обласні організації є організаціями нижчого рівня по відношенню до вказаної політичної партії.
Рішенням від 11.09.2020 №650 Центральне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м.Київ) Шкуренко О.А. провело державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії ЧЕРКАСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЧАС ЗМІН , що не має статусу юридичної особи, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме зміну найменування на - ЧЕРКАСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! , зміну керівника, членів керівного органу та місцезнаходження (позивач у цій справі).
Позивач не має статусу юридичної особи. На зборах прийняв рішення від 19.09.2020, яким вирішив висунути у кандидати на посаду Смілянського міського голови Черкаського району Черкаської області ОСОБА_2 , яка перебуває на посаді голови вказаної обласної організації політичної партії.
19.09.2020 ОСОБА_2 , як голова організації, подала відповідачу заяву, в якій просила зареєструвати її у зв`язку з висуненням на зборах позивача, як кандидата на посаду Смілянського міського голови Черкаського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. До заяви додала: рішення зборів місцевої організації політичної партії про висунення кандадата на посаду голови від ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! на 1 арк., заяву особи про згоду балотуватися кандидатом на 1 арк., автобіографію кандидата на посаду голови на 1 арк. та електроному носії, документ про внесення грошової застави на 1 арк., фотографію кандидата на посаду голови 4*6см. на 1 арк. та електронному носії, копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки на 1 арк.
Відповідач о 14 год 20 хв. 24.09.2020 склав та надав їй довідку №46 про прийняття територіальною виборчою комісією в особі її члена ОСОБА_6 вказаних вище документів.
25.09.2020 о 17 год. 45 хв. відповідач прийняв постанову №8, якою відмовив у реєстрації ОСОБА_2 кандидатом на посаду голови міста Сміла Черкаського району Черкаської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі, висунутої шляхом висування від позивача на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у зв`язку із невідповідністю поданих для реєстрації кандидатом на посаду міського голови документів. Зазначив, що для її винесення керувався ч.2 ст.224 та ч.2 ст.225 Виборчого кодексу України.
Тому позивач звернувся з вищевказаним позовом до суду.
Для вирішення спору суд врахував.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ч.1 ст.2 ВК України).
Частиною першою статті 11 ВК України визначено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.32 ВК України визначено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Частиною другою статті 32 ВК України визначено перелік виборчих комісій:
Центральна виборча комісія;
окружні виборчі комісії;
територіальні виборчі комісії;
дільничні виборчі комісії.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені ст.206 ВК України.
Згідно з п.4 ч.2 ст.206 ВК України вона реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Зважаючи, що спірні правовідносини стосуються реєстрації особи, як кандидата в міські голови, суд врахував абзац третій ч.2 ст.216 ВК України, згідно з яким право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до ч.3 ст.216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку. Не може бути суб`єктом виборчого процесу організація партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно з ч.1 ст.217 ВК України визначено, що висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів .
У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.
Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.
Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.
Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради.
Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути:
кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);
не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм) (ч.4 ст.217 ВК України).
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений ст.218 ВК України, відповідно до якої висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.
Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє також засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах, конференції визначає організатор заходу.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування передає на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідних територіальних виборчих комісій відомості щодо зареєстрованих партій та їх організацій із зазначенням керівників, а в разі зміни керівників партій та організацій партій - невідкладно інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.
Порядок висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлений ст.221 ВК України. Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі організацією партії відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.
Організація партії може висунути кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
Висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії здійснюється рішенням конференції, зборів організації партії. У разі висування на конференції, зборах організації партії кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів більше ніж однієї сільської, селищної, міської територіальної громади рішення щодо кожного кандидата приймається окремо.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.
Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлені в ст.224 ВК України.
Відповідно до ч.1 ст.224 ВК України визначено, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів :
1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);
4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);
6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Вимоги щодо сплати грошової застави визначені у ст.225 ВК України.
Зокрема, згідно з ч.2 ст.225 ВК України організація партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, висунута шляхом самовисування на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), у єдиному одномандатному виборчому окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу.
Організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.
Центральна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день після початку виборчого процесу на підставі відомостей Державного реєстру виборців станом на день початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів визначає розмір грошової застави для кожного єдиного сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного виборчого округу, невідкладно оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті та інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.
Реквізити рахунку для внесення грошової застави не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщуються відповідною територіальною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів такої комісії, а також передаються до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному веб-сайті (ч.3 ст.225 ВК України).
Згідно з ч.4 ст.225 ВК України у разі прийняття сільською, селищною, районною у місті, міською, районною, обласною територіальною виборчою комісією та виборчою комісією Автономної Республіки Крим рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати та/або кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутих організацією партії або шляхом самовисування, внесена грошова застава у п`ятиденний строк після прийняття такого рішення перераховується на рахунок організації партії або на рахунок, вказаний у заяві , поданій до відповідної виборчої комісії особою, висунутою шляхом самовисування. У разі надходження на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави коштів у меншому розмірі, ніж визначено частинами першою, другою цієї статті, та/або коштів, які внесені із порушенням вимог, встановлених цією статтею, такі кошти поверненню не підлягають та у восьмиденний строк після закінчення строку реєстрації кандидатів перераховуються відповідно до сільського, селищного, міського, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.
Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави відповідно до ч.7 ст.225 ВК України встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування. На час вирішення спору діє Порядок, затверджений постановою ЦВК від 21.08.2020 №193 (далі - Порядок).
Відповідно до п.3 Порядку грошова застава вноситься такими суб`єктами:
місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;
місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;
місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному виборчому окрузі, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;
особою, яка висувається кандидатом у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) шляхом самовисування в багатомандатному виборчому окрузі;
місцевою організацією політичної партії , яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;
особою, яка висувається кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
Згідно з п.6 Порядку територіальна виборча комісія, яка здійснює організацію підготовки та проведення місцевих виборів, відкриває в органах Державної казначейської служби України в установленому законодавством порядку спеціальний (депозитний) рахунок для внесення грошової застави та не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщує його реквізити на своєму офіційному вебсайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів, а також передає зазначені реквізити до Центральної виборчої комісії для розміщення на офіційному вебсайті Комісії.
Порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків - резидентів і нерезидентів регулює Інструкція, затверджена постановою Правління Національного банку України 12 листопада 2003 року № 492, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 17 грудня 2003 року за № 1172/8493 (далі - Інструкція).
Відповідно до підп.3 п.76 Інструкції банки відкривають за відповідними балансовими рахунками накопичувальний та поточні рахунки виборчого фонду місцевої організації партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, поточний рахунок виборчого фонду кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови , старости згідно із Законом України "Про місцеві вибори".
Дослідивши платіжне доручення від 24.09.2020 №23, проведене банком 24.09.2020 об 11:06:00, про сплату грошової застави у спірних правовідносинах суд встановив. Платником є згадана вище Партія, отримувач - відповідач у справі, сума 5000,00грн, призначення платежу: Грошова застава місцевої організації політичної партії КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! , яка висунула кандидата на посаду міського голови .
Зважаючи, що згідно зі статутними документами Партії позивач є місцевою організацією нижчого рівня та не має статусу юридичної особи, у т.ч. не наділений правом самостійно відкривати рахунки в банку, сплата Партією, як грошової застави не суперечить вказаному пункту Порядку.
Посилання відповідача на практику Верховного Суду у вказаних у відзиві справах не є обґрунтованими, оскільки відповідні судові рішення містять висновки із застосування норм права інших, аніж якими врегульовані спірні у цій справі правовідносини.
Суд врахував, що з 1 вересня 2020 року мінімальна заробітна плата становить 5000 грн., відповідно до Закону України від 25.08.2020 № 822 Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік .
Порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлений ст.229 ВК України.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.229 ВК України визначено, що кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу. Подання документів до відповідної сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування. Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від такої організації партії, а кандидатів, висунутих шляхом самовисування, - ними особисто, крім випадків подачі таких документів за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
Відповідно до ч.ч.7, 8 ст.229 ВК України сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації. Відомості про реєстрацію кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови із зазначенням суб`єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), всіх попередніх прізвищ, власних імен, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування оприлюднюються територіальною виборчою комісією у визначений нею спосіб.
Згідно з ч.9 ст.229 ВК України встановлено, що у разі реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія у триденний строк з дня прийняття рішення про реєстрацію видає представнику організації партії або кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови відповідне посвідчення кандидата за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Рішення про реєстрацію кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайті відповідної місцевої ради або в інший визначений нею спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії.
Відомості щодо зареєстрованих кандидатів на посаду міського голови із зазначенням суб`єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), всіх попередніх прізвищ, власних імен, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
Відповідно до ч.2 ст.230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:
1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";
1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;
2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;
3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;
4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною ;
5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.
Суд врахував, що спірне рішення не містить жодних відомостей щодо конкретних фактів, вказаних вище у ч.2 ст.230 ВК України, як умови для відмови в реєстрації кандидата.
Згідно з ч.2 ст.36 ВК України на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити:
1) найменування комісії;
2) найменування постанови;
3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер;
4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії ;
5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови;
6) резолютивну частину.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) (ч.3 ст.36 ВК України).
Згідно з ч.4 ст.230 ВК України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови . Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови.
Всупереч п.4 ч.2 ст.36, ч.4 ст.230 ВК України в спірній постанові відповідача не зазначено, яка саме невідповідність встановлена нею в отриманих від позивача документах. Вказаний недолік є грубим порушенням, адже частиною 3 статті 230 ВК України визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Доводи відзиву щодо недоліків з приводу сплати грошової застави не відображені в спірному рішенні.
Отже, спірне рішення не є обґрунтованим.
Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Належними згідно з ч.1 ст.73 КАС України є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Достовірними відповідно до ч.1 ст.72 КАС України є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Згідно з ч.1 ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Відповідно до ч.ч.3, 4 ст.32 ВК України виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.
Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства (ч.1 ст.33 ВК України).
Відповідно до ч.4 ст.33 ВК України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Порядок організації роботи виборчих комісій нижчого рівня визначається Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги (ч.1 ст.36 ВК України).
Відповідно до ч.4 ст.36 ВК України засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.
Документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією (ч.1 ст.37 ВК України)
Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів затверджений постановою ЦВК від 10.08.2020 №173.
Відповідач не довів жодним належним і допустим доказом правомірності спірного рішення, прийняття його за установленою ВК України процедурою - засіданні комісії.
Тому суд дійшов висновку, що спірне рішення є протиправним і підлягає скасуванню.
Оцінюючи заявлений позивачем спосіб захисту порушеного права, суд врахував.
Оскільки відповідач не довів дотриманням ним встановленої законом процедури розгляду та прийняв рішення без зазначення вичерпних підстав для відмови у реєстрації кандидата, зважаючи на завдання адміністративного суду відсутні підстави оцінити поданий для реєстрації пакет документів, як такий, що відповідає вимогам закону. З огляду на це позовна вимога зобов`язати відповідача прийняти рішення, яким зареєструвати відповідну особу кандидатом, не є обґрунтованою.
Тому, зважаючи на строк і етапи виборчого процесу, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача невідкладно повторно розглянути у порядку, визначеному законом, заяву позивача від 19.09.2020 з доданими документами щодо реєстрації ОСОБА_2 кандидатом на посаду Смілянського міського голови Черкаського району Черкаської області та невідкладно прийняти постанову з цього питання відповідно до вимог ч.2 ст.36 ВК України.
Розподіл судових витрат здійснюється у порядку визначеному ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Відповідно до ч.1 вказаної статті при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
За подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, судовий збір справляється в розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, відповідно до абзацу 3 підп.2 п.2 ч.3 ст.4 Закону України Про судовий збір №3674-VI. Для юридичних осіб - 1 прожитковий мінімум.
Зважаючи на результат вирішеного спору та несплату позивачем під час звернення до суду судового збору, суд дійшов висновку стягнути зі сторін на рахунки Черкаського окружного адміністративного суду судовий збір пропорційно.
Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 268, 272, 273, 275, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області від 25.09.2020 №8 Про відмову в реєстрації ОСОБА_2 кандидатом на посаду голови міста Сміла Черкаського району Черкаської області, висунутої шляхом висування від ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! .
Зобов`язати Смілянську міську територіальну виборчу комісію Черкаського району Черкаської області (20700, Черкаська обл., м.Сміла, вул.Незалежності, буд.37; код ЄДРПОУ 43770532) невідкладно повторно розглянути у порядку, визначеному законом, заяву Голови ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! Далібожак В.М. від 19.09.2020 з доданими документами щодо реєстрації ОСОБА_2 , висунутої на зборах ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! , кандидатом на посаду Смілянського міського голови Черкаського району Черкаської області на перших місцевих виборах 25жовтня 2020року та невідкладно прийняти постанову з цього питання відповідно до вимог ч.2 ст.36 Виборчого кодексу України.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
2. Стягнути на рахунки Черкаського окружного адміністративного суду (реквізити: отримувач коштів УК у м.Черкасах/Черкаси/22030101, код отримувача за ЄДРПОУ 38031150, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача UA418999980313121206084023002, код класифікації доходів бюджету 22030101 та призначення платежу: *;101;
зі Смілянської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (20700, Черкаська обл., м.Сміла, вул.Незалежності, буд.37; код ЄДРПОУ 43770532) - 1576,50грн (одну тисячу п`ятсот сімдесят шість гривень п`ятдесят копійок),
з ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ КОМАНДА СЕРГІЯ РУДИКА. ЧАС ЗМІН! (Україна, 01033, місто Київ, вул.Саксаганського, будинок 44Е; код ЄДРПОУ 39440362) - 525,50грн (п`ятсот двадцять п`ять гривень п`ятдесят копійок).
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя А.М. Бабич
Рішення ухвалене, складене у повному обсязі, проголошене та підписане 01.10.2020.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 02.10.2020 |
Номер документу | 91913828 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні