ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/1606/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Чернівецької обласної організації політичної партії "За майбутнє" до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області про визнання протиправною постанови ТВК та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Адвокат ОСОБА_1 звернулась до суду в інтересах Чернівецької обласної організації політичної партії "За майбутнє" з позовом, у якому, враховуючи заяву про уточнення позовних вимог, просить:
- визнати протиправною постанову Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області №18 від 24.09.2020р.;
- зобов`язати вчинити дії, які полягають у реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на вибори, які відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної організації політичної партії "За майбутнє".
В обґрунтування позовних вимог адвокат зазначає, що представником Чернівецької обласної організації політичної партії За майбутнє (далі - ЧОО ПП За майбутнє ) подано заяву для реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на вибори, які відбудуться 25.10.2020р., включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати ЧОО ПП За майбутнє . Однак, Хотинська територіальна виборча комісія прийняла постанову від 24.09.2020р. №18, якою відмовила позивачу у реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на вибори з підстав порушення гендерної квоти.
Позивач не погоджується з указаною постановою, оскільки зазначає, що 23.09.2020р. представником політичної партії було подано відповідний пакет документів, водночас, при проведенні засідання членами комісії ТВК питання щодо включення до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати ЧОО ПП За майбутнє вирішено не було. Вказує, що про це свідчить протокол №6 від 24.09.2020р. Крім того стверджує, що додатковою заявою-повідомленням від 24.09.2020р. (вих.№80 від 24.09.2020р.) представником позивача було подано єдиний виборчий список та територіальний виборчий список, однак виходячи з відомостей Протоколу за №6 від 24.09.2020р., такі документи не були предметом розгляду і не були доведені до відома комісії.
Обґрунтовуючи свою незгоду з відмовою відповідача, представниця позивача вказує, що згідно Протоколу №6 та Постанови №18 питання щодо реєстрації їх кандидатів розглянуто не було, відтак, на її думку, не було підстав для відмови. Крім того не було вирішено питання з урахуванням поданих уточнених документів, що, на її погляд, приводить до висновку, що комісія вчинила бездіяльність та склала постанову без відповідного протокольного рішення. Також, у Постанові №18 зазначена підстава, яка, на думку ОСОБА_1 , фактично не відповідає дійсності, оскільки відповідний пакет документів було подано вчасно, з дотриманням вимог Закону України Про місцеві вибори , в тому числі гендерної квоти.
У письмових поясненнях, поданих 30.09.2020р. позивач додатково зазначає, що оскільки Законом України Про місцеві вибори чітко не встановлено відповідальності за порушення положень щодо дотримання гендерної квоти, недотримання такої, не може бути наслідком відмови у реєстрації кандидатів. Крім того, зазначає, що навіть допустивши, що ЧОО ПП За майбутнє допущена помилка, така була усунута в той же день, відтак підстав для відмови у реєстрації кандидатів зазначеної політичної сили, не було. Вказує, що помилки і неточності, які не впливають на зміст викладених відомостей не є підставою для відмови у в реєстрації кандидатів у депутати.
Ухвалою суду від 29.09.2020р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи. Вказаною ухвалою, серед іншого відповідача зобов`язано в строк до 12:00год. 30.09.2020р. подати відзив на позовну заяву.
У встановлений судом строк відповідачем не надано відзиву на позовну заяву.
30.09.2020р. представник відповідача подав заяву про розгляд справи за її відсутності в порядку письмового провадження.
В судовому засіданні 30.09.2020р. представниця позивача позовні вимоги підтримала та наполягала на їх задоволенні. Просила справу розглянути в порядку письмового провадження, про що подала письмову заяву.
Зважаючи на подані учасниками справи заяви, керуючись ч.6 ст.162 та ч.3 ст.194 КАС України суд продовжує розгляд справи в письмовому провадженні.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Чернівецька обласна організація політичної партії За майбутнє (ІКЮО 37596834) 17.03.2011р. зареєстрована як юридична особа, вид діяльності 94.92 діяльність політичних організацій (а.с.25).
Постановою Центральної виборчої комісії Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року від 30 серпня 2020 року №208 оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Чернівецькою обласною організацією політичної партії За майбутнє рішенням загальних зборів №45 від 20.09.2020р. затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих Чернівецькою обласною організацією політичної партії За майбутнє (а.с.17).
Зі слів позивача, а також зі змісту оскаржуваного рішення встановлено, що 23.09.2020р. уповноваженою особою Чернівецької обласної організації політичної партії За майбутнє ОСОБА_2 подано до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області заяву та інші документи для реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів ЧОО ПП За майбутнє (а.с.10).
Згідно Протоколу №6 засідання Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області від 24.09.2020р. на порядок денний засідання, зокрема, винесено питання реєстрації та затвердження документів у депутати Хотинської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати ЧОО ПП За майбутнє (19 кандидатів в депутати) (а.с.11-17).
На засіданні виступив член комісії ОСОБА_3 та знову запропонував члену комісії ОСОБА_4 ознайомитись детально зі списком кандидатів в депутати ЧОО ПП "За майбутнє". Член комісії ОСОБА_4 знову виявив невідповідність у єдиному та територіальному виборчому списках стосовно гендерної квоти. У зв`язку з цим, головою комісії ОСОБА_5 запропоновано відкласти розгляд даного питання та перенести на кінець засідання. Повернувшись до вирішення цього питання комісія знову поставила на обговорення дане питання та проголосувала: за 4 (чотири), проти 1 (один), утрималися 8 (вісім), рішення не прийнято.
Постановою №18 від 24.09.2020р., прийнятою о 18:30 оформлено рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної організації Політичної партії За майбутнє (а.с.10).
Підставою для прийняття такого рішення стало порушення під час формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) не витримана вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (а.с.10).
Згідно заяви-повідомлення ЧОО ПП "За майбутнє" від 24.09.2020р. у зв`язку з технічною помилкою ЧОО ПП "За майбутнє" просило не розглядати документи, подані на реєстрацію кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, а саме виборчий та територіальний списки кандидатів, висунутих ЧОО ПП "За майбутнє", натомість подало уточнені документи (а.с.27).
Згідно відповідної відмітки указана заява була отримана відповідачем 24.09.2020р. о 23:30год. (вхід. №80), що підтверджується підписом голови ТВК Попової С.С.
Позивач не погоджується з прийнятою постановою, оскільки вважає, що відповідачем порушено процедуру прийняття такого рішення, а підстави для відмови у реєстрації кандидатів у депутати відсутні. У зв`язку з цим, звернувся до суду з даним позовом.
До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно частин 1, 3 статті 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
У відповідності до частини 8 статті 219 Виборчого кодексу України черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
За змістом частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною (частина 10 статті 219 Виборчого кодексу України).
Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Так, згідно з частиною 1 статті 222 виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Отже, перелік документів, при отриманні яких виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії є вичерпним.
Відповідно до частини 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (частина 6 статті 227 Виборчого кодексу України).
З наведених положень Кодексу слідує, що після затвердження на зборах організації партії єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, представник відповідної політичної партії у визначений строк подає їх на реєстрацію виборчій комісії разом із заявою та визначеним статтею 222 переліком документів.
Зі змісту протоколу та оскаржуваного рішення вбачається, що представник ЧОО ПП "За майбутнє" 23.09.2020р. подав до Хотинської міської ТВК заяву та інші, визначені частиною 1 статті 222 Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів у депутати ЧОО ПП "За майбутнє". При вивченні поданих документів було виявлено, що серед них не витримана гендерна квота. При цьому, суд звертає увагу на те, що інших недоліків, які б свідчили про недотримання позивачем ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України не встановлено.
Згідно частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно абзаців 1 та 2 частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми (абзаци 3 і 4 частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України).
За змістом частини 4 статті 230 Виборчого кодексу України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Судом встановлено, що підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної організації Політичної партії За майбутнє стало порушення під час формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків вимог частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України (так званої гендерної квоти). Водночас, серед чітко визначених частиною 1 статті 230 Виборчого кодексу України підстав для відмови в такій реєстрації такої підстави, як порушення вимог частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України не зазначено. Дана обставина, на думку суду, дає підстави для об`єктивного сумніву в тому, що оскаржуване рішення містить вичерпні підстави для відмови, як того вимагає частина 4 статті 230 Виборчого кодексу України.
Крім того, зважаючи на те, що частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України не передбачено будь-яких наслідків недотримання вимог стосовно забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), суд вважає, що порушення такої норми при формуванні списків кандидатів є помилкою, яка може бути усунута у визначеному частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України порядку.
Судом встановлено, що позивачем 23.09.2020р. подана до Хотинської міської ТВК заява з документами для реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області.
Представник позивача у судовому засіданні зазначила, що того ж дня відповідачем повідомлено про недоліки, виявлені у поданих позивачем списках, в частині дотримання гендерної квоти.
З матеріалів справи слідує, що 24.09.2020р. позивачем подано заяву-повідомлення про те, що у зв`язку з технічною помилкою ЧОО ПП "За майбутнє" просить не розглядати документи, подані на реєстрацію кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих ЧОО ПП "За майбутнє", натомість подає уточнені документи (а.с.27).
Вказана заява була отримана відповідачем 24.09.2020р. о 23:30год. (вхід. №80), що підтверджується підписом голови ТВК Попової С.С.
Суд зауважує, що за приписами статті 4 Виборчого кодексу України строки, визначені у цьому Кодексі, обчислюються в календарних днях.
В окремих випадках, передбачених цим Кодексом, строки обчислюються у роках та місяцях, а також у годинах або хвилинах.
Як вже зазначалось судом вище, у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Згідно повідомлених представником позивача обставин, позивач був повідомлений про виявлені недоліки 23.09.2020р.
Отже, за приписами статті 230 Виборчого кодексу України ЧОО ПП "За майбутнє" мала час до 24.09.2020 року включно подати уточнені або інші документи для реєстрації кандидатів у депутати.
При цьому, як судом встановлено в ході судового розгляду, виправлені документи ЧОО ПП "За майбутнє" фактично були подані 24.09.2020р.
Суд звертає увагу на те, що в даному випадку можливість подати на реєстрацію документи не може бути обмежена будь-якими робочими годинами, зокрема 18:30 год. (час прийняття оскаржуваного рішення). Отже, позивачем документи на усунення виявлених недоліків були подані вчасно, відтак мали бути розглянуті відповідачем, та не можуть вважатись такими, що відсутні.
Більше того, досліджуючи подані 24.09.2020р. о 23:30год. Єдиний та Територіальний виборчий список кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих ЧОО ПП За майбутнє , судом встановлено, що останні містять у кожній п`ятірці (місцях зокрема, з першого по п`яте, з шостого по десяте, з тридцять п`ятого по сорокове) чоловіків і жінок - не менше двох кандидатів кожної статі.
Вказані списки затверджено на зборах партії, згідно рішення Загальних зборів №45 від 20.09.2020р., про що у правому верхньому куті є відповідна позначка.
Враховуючи викладені вище обставини, а також те, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах (якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей), не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, суд вважає, що відповідачем неправомірно прийнято рішення про відмову у в реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної організації політичної партії "За майбутнє".
Додатково суд звертає увагу на те, що в силу приписів статей 36-37 Виборчого кодексу України, на засіданні виборчої комісії ведеться протокол, при цьому такий протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови.
Так, згідно Протоколу №6 засідання Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області від 24.09.2020р. повернувшись до вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати від ЧОО ПП "За майбутнє", комісія поставила на обговорення дане питання та проголосувала: за 4 (чотири), проти 1 (один), утрималися 8 (вісім), рішення не прийнято. Отже, протоколом зафіксовано, що рішення з цього питання не прийнято, натомість згідно Постанови №18 комісією прийнято рішення про відмову у такій реєстрації. З наведеного слідує, що відповідачем не дотримано процедури прийняття оскаржуваної постанови.
За змістом ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд зазначає, що позивач просить суд визнати протиправною постанову Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області №18 від 24.09.2020р. Проте, суд вважає, що для ефективного захисту порушеного права позивача така постанова, крім того, підлягає скасуванню. За таких обставин, позов в цій частині підлягає задоволенню шляхом визнання рішення комісії протиправним та його скасування.
З приводу вимог щодо реєстрації поданих списків, суд зазначає наступне.
Як вже зазначено судом вище, законодавець передбачив вичерпний перелік підстав, за яких виборча комісія може відмовити у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій. При цьому, частина 6 статті 227 Виборчого кодексу України передбачає лише два можливих варіанти дій для територіальної виборчої комісії при надходженні заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів: прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації. Враховуючи те, що рішення про відмову є протиправним, суд, виходячи з повноваження суду при вирішенні справи, закріплених в ст.245 КАС України, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, вважає за необхідне зобов`язати відповідача прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати згідно списків, поданих ЧОО ПП "За майбутнє".
За таких обставин, позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В ході судового розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності прийнятого щодо позивача рішення. Більше того, відповідачем не надано відзиву на позов чи будь-яких інших пояснень для доказування правомірності такого рішення. Відтак позов підлягає задоволенню повністю.
У відповідності до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню повністю, витрати по сплаті судового збору в розмірі 2102,00грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області.
Керуючись статтями 9, 72-77, 139, 242-244, 246, 250, 255, 273, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області №18 від 24.09.2020р. "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної організації Політичної партії "За майбутнє".
3. Зобов`язати зареєструвати кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області на вибори, які відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної організації політичної партії "За майбутнє".
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 278 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Чернівецька обласна організація політичної партії "За майбутнє" (вул.Героїв Майдану, 103 А/6, м.Чернівці, 58013; ІКЮО 37596834)
Відповідач - Хотинська міська територіальна виборча комісія Дністровського району Чернівецької області (вул.Незалежності, 52, м.Хотин, Чернівецька область, 60000; код ЄДРПОУ 43767878)
Суддя В.О. Кушнір
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 02.10.2020 |
Номер документу | 91913848 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні