Постанова
від 28.09.2020 по справі 909/988/19
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" вересня 2020 р. Справа №909/988/19

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії

головуючого - судді - О.Л. Мирутенко

суддів - Н.М. Кравчук

- О.С. Скрипчук

секретаря судового засідання: К. Кострик

Розглянувши апеляційну скаргу ТзОВ «Глобал Оушен Лінк»

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 04.06.2020

у справі №909/988/19

за позовом: ТзОВ «Глобал Оушен Лінк»

до відповідача: ТзОВ «Завод ДК Орісіл»

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: АТ «Українська залізниця»

про: стягнення заборгованості в сумі 417 711,87 грн.

за участю представників:

від позивача - Оліянчук Ю.Г. - представник (довіреність №226385 від 04.07.2020)

від відповідача - Вершинін А.Г. - адвокат (ордер ЛВ №012021)

Єжов О.Ю. - адвокат (ордер ЛВ №011965)

від третьої особи - не з`явився.

ВСТАНОВИВ :

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 04.06.2020, суддя Рочняк О.В., у задоволенні позову ТзОВ «Глобал Оушен Лінк» було відмовлено. Стягнуто з ТзОВ "Глобал Оушен Лінк" на користь ТзОВ "Завод ДК Орісіл" 17000 гривень витрат на професійну правничу допомогу.

З даним рішенням не погодилося ТзОВ «Глобал Оушен Лінк» і оскаржило його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи та порушено норми матеріального і процесуального права, зокрема ст.ст. 509,610,626,627,628 ЦК України, ст.ст. 4,8,9 Закону України Про транспортно-експедиторську діяльність .

ТзОВ «Завод ДК Орісіл» подало відзив на апеляційну скаргу в якому просило залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Третя особа подала відзив на апеляційну скаргу в якому зазначила, що права АТ «Українська залізниця» в даному спорі не зачіпаються, а тому вона об`єктивно не може ані підтримати позицію сторін, ані заперечити її.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Західного апеляційного господарського суду від 10.07.2020 справу №909/988/19 було передано на розгляд колегії суддів у складі: Мирутенко О.Л. - головуючий суддя, Данко Л.С., Скрипчук О.С.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 15.07.2020 було відкрито апеляційне провадження в даній справі, витребувано з Господарського суду Івано-Франківської області матеріали справи №909/988/19.

Розпорядженням керівника апарату Західного апеляційного господарського суду №166 від 30.07.2020 у зв`язку з перебуванням у відпустці судді-члена колегії Скрипчук О.С. було призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №909/988/19.

Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.07.2020 судову справу №909/988/19 розподілено головуючому судді Мирутенко О.Л. та іншим суддям, а саме: Данко Л.С. та Кравчук Н.М.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 30.07.2020 було призначено справу до розгляду на 07.09.2020.

Розпорядженням в.о. керівника апарату Західного апеляційного господарського суду №322 від 04.09.2020 у зв`язку із звільненням у відставку судді-члена колегії Данко Л.С. було призначено автоматизовану заміну складу колегії суддів для розгляду апеляційної скарги у справі №909/988/19.

Згідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями Західного апеляційного господарського суду від 04.09.2020 справу №909/988/19 було передано на розгляд колегії суддів у складі: Мирутенко О.Л. - головуючий суддя, Скрипчук О.С., Кравчук Н.М.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 07.09.2020 розгляд апеляційної скарги ТзОВ «Глобал Оушен Лінк» було відкладено на 28.09.2020.

Апелянт подав до апеляційного суду клопотання про долучення нових доказів до справи. При цьому ним не було обґрунтовано причин неможливості їх подання суду першої інстанції.

Представники відповідача заперечували проти долучення вказаних нових доказів на стадії апеляційного перегляду справи без обґрунтування неможливості їх подання до суду першої інстанції при поданні позовної заяви.

Колегія суддів відхилила клопотання апелянта про долучення нових доказів, оскільки ним жодним чином не обґрунтовано причин неможливості подання вказаних доказів в суд першої інстанції при поданні позовної заяви.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 04.06.2020 у справі №909/988/19 - без змін, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, до господарського суду надійшов позов ТОВ "Глобал Оушен Лінк" до ТОВ "Завод ДК Орісіл" про стягнення заборгованості в сумі 417 711 грн 87 коп за надання транспортно-експедиторських послуг на перевезення вантажу. Позов мотивовано порушенням відповідачем умов укладеного між сторонами договору про надання транспортно-експедиторських послуг з перевезення у контейнерах експортно-імпортних та транзитних вантажів щодо оплати понесених додаткових витрат, в зв`язку з чим виникла заборгованість, на яку позивачем нараховано штраф, пеню, інфляційні збитки та 3% річних.

Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 03.12.2019 було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - акціонерне товариство "Українська залізниця".

З матеріалів справи слідує, що 21.08.2017 між ТОВ "Глобал Оушен Лінк" (Експедитор) та ТОВ "Завод ДК Орісіл" (Клієнт) укладено договір №1269/17 про надання транспортно-експедиторських послуг з перевезення у контейнерах експортно-імпортних та транзитних вантажів (т.1 а.с. 13-22), згідно п.1.1 якого Експедитор зобов`язується за відповідну плату та за рахунок Клієнта надати транспортно-експедиторські послуги з організації перевезення вантажів у великовантажних контейнерах морським, автомобільним, залізничним транспортом, а також додаткові послуги, необхідні для організації доставки вантажу.

Згідно п.1.3 договору, відносини сторін щодо договору регламентуються Законом України "Про транспортно-експедиторську діяльність" від 01.07.2004 (з наст. змінами та доповненнями), Цивільним і Господарським кодексами України та іншими нормативно-правовими актами України.

У розділі 2 договору сторони погодили порядок надання послуг.

Так, організація виконання Експедитором визначених договором послуг здійснюється на підставі заявки, яка оформляється та узгоджується сторонами. Заявка є додатком та невід`ємною частиною договору (п.2.1.).

В заявці визначається характеристика вантажу, його особливості, вага і кількість вантажу (контейнерів), маршрут, вид транспорту, вартість послуг з врахуванням плати Експедитору, перелік послуг, що замовляються, найменування вантажовідправника та вантажоодержувача та інші необхідні умови (п.2.2.).

Заявка складається на кожне перевезення в письмовій формі, завіряється печаткою, підписується уповноваженою особою Клієнта та передається експедитору засобами факсимільного зв`язку або електронної пошти (п.2.3.).

Після отримання заявки Експедитор повідомляє Клієнта про можливість або неможливість виконання перевезення на викладених в заявці умовах. У випадку прийняття, Експедитор завіряє заявку на перевезення своєю печаткою та підписом уповноваженої особи та повертає її Клієнту за допомогою факсимільного зв`язку або електронної пошти (п.2.4.).

Сторони визначають юридичну силу заявки, узгодженої сторонами за допомогою факсимільного зв`язку або електронної пошти (сканована копія) до отримання сторонами оригіналів (п.2.5.).

У разі виникнення розбіжностей у тлумаченні умов за цим договором пріоритетними є умови, визначені в заявці (п.2.6).

У п.3.1 розділу 3 договору визначено обов`язки Експедитора, серед яких:

- організовує перевезення контейнерних вантажів Клієнта морським, залізничним, автомобільним транспортом, відповідно до умов договору та заявки клієнта, включаючи організацію перевалки і зберігання контейнерів та інші операції, необхідні для виконання договору та заявки Клієнта (п.п.3.1.1);

- укладає від свого імені договори з портами, перевізниками, складами, судноплавними компаніями, їх агентами, експедиторськими та іншими організаціями на перевезення, перевалку, збереження вантажів та необхідні додаткові роботи та послуги, в т.ч. переупакування, перемаркування, ремонт тари, завантаження та розвантаження контейнерів, відбір проб та зразків, зважування, фумігацію, дезактивацію, визначення кількості якості, сертифікацію та страхування вантажів і контейнерів. Проводить розрахунки з ними, сплачує мито, збори та інші обов`язкові платежі за рахунок коштів Клієнта (п.п. 3.1.2.);

- узгоджує з перевізниками, портами, залізничними станціями плани, маршрути перевезень та подачі залізничного, автомобільного, морського транспорту для перевезення вантажів (п.п. 3.1.3.);

- згідно запитів Клієнта, надає інформацію щодо встановлених портами, терміналами, перевізними компаніями ставок на окремі послуги, а також ставок державних та інших зборів, виплата яких є необхідною (п.п. 3.1.4.);

- веде оперативний контроль та облік перевезень вантажів Клієнта. Надає повну інформацію про відвантаження, рух та прибуття вантажів узгодженими способом. Вчасно повідомляє Клієнта про кожну значну затримку при перевезенні вантажу, а також у разі аварії та втрати вантажу (п.п. 3.1.7.);

- за попереднім узгодженням, виконує інші доручення Клієнта, в т.ч. організовує охорону вантажів під час їх перевезення, перевалки та зберігання (п.п. 3.1.8.);

- організовує надання порожніх контейнерів вантажовідправнику в порту відвантаження, вживає всіх заходів з надання необхідного типу контейнерів у необхідній кількості відповідно до заявки Клієнта. Надання порожніх контейнерів та їх завантаження на судно здійснюється своєчасно з урахуванням термінів, зазначених у документації на перевезення. У разі неможливості дотримання узгоджених термінів, експедитор у письмовому вигляді (електронній формі) інформує Клієнта про причини та передбачувану дату надання порожніх контейнерів або їх завантаження на судно протягом 2 (двох) робочих днів з моменту виникнення причин, що перешкоджають виконанню зобов`язань в строк (п.п. 3.1.9.);

- надає клієнту оригінал рахунку, акту наданих послуг протягом 15 календарних днів з моменту виписки (п.п. 3.1.11.).

За умовами п.3.2 договору експедитору надано права, в т.ч.:

- в разі необхідності змінювати вид транспорту, маршрут, порядок перевезення та виконання транспортно-експедиторських послуг, діє в інтересах Клієнта (п.п. 3.2.1.);

- в разі необхідності відступати від вказівок Клієнта, зокрема, при виникненні загрози пошкодження вантажу чи безпеки людей і навколишнього природного середовища. В такому випадку Експедитор має право на відступ, отримавши попередню згоду Клієнта. Якщо немає можливості заздалегідь сповістити про це Клієнта або відповідь не одержана Експедитором в строк до настання вищезгаданих обставин, Експедитор має право діяти на власний розсуд. Експедитор зобов`язаний повідомити про вчинені дії, щойно таке повідомлення стане можливим (п.п. 3.2.2.);

- Експедитор має право на відшкодування додаткових документально підтверджених витрат, що виникли при виконанні цього договору, якщо такі витрати понесені в інтересах Клієнта (п.п. 3.2.4.).

Згідно п.3.3 договору, обов`язками Клієнта є, зокрема:

- надає Експедитору письмову заявку на організацію перевезення вантажів із зазначенням переліку послуг, що замовляються у експедитора за підписом уповноважених осіб (п.п. 3.3.1);

- вказує в заявці повну, точну і достовірну інформацію щодо найменування, кількості, якості, особливостей та інших характеристик вантажу, умов транспортування, необхідну для і виконання Експедитором своїх обов`язків за цим договором. Несе відповідальність за повноту та достовірність вказаної в заявці інформації (п.п. 3.3.2);

- організовує завантаження/розвантаження, оформлення документів на приймання вантажів до перевезення та їх здачу автотранспортом у контейнерах у строк не більше 48 годин для кожної партії вантажу, що транспортується в контейнері одного автомобіля (п.п. 3.3.7);

- відшкодовує Експедитору прямі документально підтверджені збитки, які сталися з вини Клієнта, внаслідок пошкодження контейнера при завантаження/розвантаженні, неправильного вантаження, упаковки або неправильного кріплення вантажу (п.п. 3.3.8);

- відшкодовує Експедитору прямі документально підтверджені збитки, які сталися з вини Клієнта, понесені Експедитором з вини Клієнта, що виникли в результаті анулювання узгодженої заявки, не пред`явлення вантажу або простою транспортних засобів (п.п. 3.3.9);

- вчасно оплачує послуги та додаткові витрати за понаднормовий простій контейнерів в порту і кінцевому місці призначення (демередж, детешн, зберігання) за тарифами судноплавної лінії і порту призначення і додаткові заходи контролю (зважування, рентген, огляд) за тарифами відповідного терміналу, на підставі рахунків Експедитора (п.п. 3.3.10);

- після надання Експедитором послуг, передбачених цим договором, приймає та підписує акт надання послуг. Якщо в межах 5 (п`яти) календарних днів з моменту отримання акту наданих послуг Клієнт не повернув підписаний акт та не надіслав зауваження до нього, послуги вважаються прийнятими Клієнтом без зауважень (п.п. 3.3.17).

У відповідності п.3.4 договору, до прав Клієнта відноситься: визначати маршрут прямування вантажу та вид транспорту; вимагати від Експедитора надання інформації про хід перевезення вантажу; надавати вказівки Експедитору, які не суперечать цьому договору та документам, наданим Експедитору; змінювати маршрут доставки вантажу та кінцевого вантажоодержувача, повідомивши про це Експедитора за 72 години в письмовій формі, з відшкодуванням витрат, пов`язаних зі зміною маршруту.

Ціна послуг (ставка) погоджується сторонами в заявці (п.4.1.).

Вартість договору складає сукупність платежів зі сплати належної плати Експедитору та витрат, понесених Експедитором в інтересах Клієнта в цілях виконання цього договору (п.4.2.).

Оплата робіт та послуг здійснюється Клієнтом протягом 3-х банківських днів з часу пред`явлення рахунку на умовах передплати, якщо в заявці або в інших додатках до договору на конкретну партію вантажу не погоджені інші терміни, порядок та умови розрахунків. Рахунки, що пред`являються Експедитором за цим договором можуть направлятися засобами електронної пошти, факсимальним зв`язком, за допомогою поштових служб або вручаються особисто представнику Клієнта (п.4.3.).

Остаточні розрахунки сторонами здійснюються з врахуванням фактичних витрат Експедитора. У разі, якщо витрати Експедитора перевищили узгоджену сторонами суму, Клієнт компенсує понесені Експедитором додаткові витрати, що підтверджені документально (п.4.4.).

Усі додаткові витрати (демередж, детеншн, зберігання, митний огляд, оформлення додаткових документів тощо), які виникли у Експедитора в процесі транспортування вантажу з вини клієнта та/або в результаті інших непередбачених і непідконтрольних експедитору обставин, що не відносяться до форс-мажорних, підлягають сплаті Клієнтом протягом 3-х банківських днів з моменту їх припинення (п.4.7.).

Відповідальність сторін визначено у розділі 5 договору.

Так, згідно п.5.1. договору сторони несуть матеріальну відповідальність за невиконання чи неналежне виконання своїх обов`язків в межах укладеного договору та відповідно до чинного законодавства України.

Клієнт несе відповідальність за несвоєчасну оплату Експедитору вартості комплексу транспортно-експедиторських послуг у вигляді сплати пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ за кожен день прострочення, за весь термін тривання порушення. Якщо термін прострочення перевищує 30 календарних днів, клієнт додатково сплачує штраф у розмірі 20% від вартості наданих послуг (п.5.10.).

Експедитор не несе відповідальності за: недотримання термінів перевезення та доставки вантажів при несвоєчасному чи неповному наданні Клієнтом необхідних документів, а також неправильному чи неповному повідомленні даних в дорученнях та інструкціях; затримку доставки вантажів внаслідок умов, які мають природний характер (снігопади, ожеледь, ураганні вітри і т.п.); непрямі збитки (упущена вигода, втрата ринку та інше); дії державних контролюючих органів (п.5.6.).

У відповідності до п.7.1. договору зауваження, вимоги, претензії, що можуть виникнути з перевезення або у зв`язку з ним, повинні бути пред`явлені не пізніше 30 календарних днів з дати завершення перевезення.

Сторона, що одержала претензію, зобов`язана розглянути її та відповісти протягом 30 календарних днів (п.7.2.).

Сторони узгодили, що строк позовної давності щодо вимог про стягнення неустойки (штрафу, пені) встановлюється у три роки на підставі ст.259 Цивільного Кодексу України . Сторони узгодили, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов`язання Клієнта за цим договором припиняється через три роки з дня, коли зобов`язання мало бути виконано на підставі ст.232 Господарського кодексу України .(п.п.7.4.,7.5. договору).

Згідно п.9.1. договору, договір набуває чинності з дати його підписання обома сторонами та діє до 31.12.2017, але в будь якому випадку до повного виконання сторонами взятих на себе обов`язків. Договір автоматично продовжується на кожний наступний календарний рік, якщо жодна зі сторін за один місяць до закінчення дії договору не надішле письмове повідомлення другій стороні про його розірвання.

Договір скріплено підписами та печатками сторін.

Відповідно до заявки про надання транспортно-експедиторських послуг №22 від 25.02.2019, яка є додатком №2 до договору №1269/17 від 21.08.2017, ТОВ "Глобал Оушен Лінк" (Експедитор) та ТОВ "Завод ДК Орісіл" (Клієнт) замовляє, приймає та оплачує узгоджені в заявці послуги: узгоджений об`єм послуг - ПРР, внутрішньо портове експедирування, перевезення залізницею; вид транспорту - 10*20 залізниця; кількість та тип контейнерів - 10*20; вага брутто вантажу -182280 кг; маршрут - Чорноморськ -Калуш; вантажоодержувач - ТОВ "Завод Орісіл"; узгоджена вартість послуг, включаючи плату Експедитору - комплексна ставка - USD-940$/20 (у гривні з урахуванням ПДВ по курсу НБУ на день виставлення рахунку), оплата протягом 30 днів з моменту прибуття вантажу в порт призначення); адреса розвантаження - Калуш; реквізити коносаменту 967455214, 22.01; узгоджена дата акту надання послуг - дата доставки вантажу на склад/завод вантажоодержувача.

У додаткових умовах заявки визначено:

2. Експедитор зобов`язується надавати повну інформацію про відвантаження, рух та прибуття вантажів узгодженим способом. У найкоротший термін повідомляти про кожну затримку при перевезенні вантажу, а також у разі аварії та втрати вантажу.

3. На підставі рахунків Експедитора, Клієнт зобов`язується оплатити узгоджені послуги, а також:

- додаткові витрати за понаднормовий простій контейнерів в порту і кінцевому місці призначення (демередж, детеншн, зберігання) за тарифами судноплавної лінії і порту призначення;

- додаткові витрати за простій кожного автотранспорту на завантаженні/ розвантаженні/ митному оформленні в розмірі еквівалента 60 доларів США за кожну почату добу простою. До простою зараховуються також вихідні і святкові дні, якщо автомобіль прибув до місця завантаження/ розвантаження/ розмитнення не пізніше ніж за 36 годин до закінчення робочого дня, що передує вихідному чи святковому дню;

- додаткові заходи контролю (зважування, рентген, огляд) за тарифами відповідного терміналу;

- додаткові витрати та штрафні санкції за перевантаження автомобіля, які поніс Експедитор у зв`язку з організацією та виконанням перевезення вантажу Клієнта.

4. Експедитор доводить, що судноплавна лінія залишає за собою право знімата контейнери з навантаження і переносити їх на наступні судовиходи на свій розсуд, а також змінювати вантажний план без узгодження зі стороною, що розміщує букінг. За вищевказані дії лінії/його агента Експедитор відповідальності не несе.

Заявка скріплена підписами та печатками сторін (т.1, а.с.21-22).

Довіреністю вих. № 26/0219 від 26.02.2019, ТОВ "Завод ДК Орісіл" уповноважило ТОВ "Глобал Оушен Лінк" на виконання й організації виконання послуг, пов`язаних з портовою експедицією, перевезенням та перевантаженням вантажів, які слідують у контейнерах по лінійному коносаменту 967455214 (т.1, а.с.96).

Відповідно до рахунку на оплату №303226 від 02.04.2019 по договору №1269/17 від 21.08.2017, виставленого ТОВ "Глобал Оушен Лінк" покупцю - ТОВ "Завод ДК Орісіл", за надання послуг по додатковому використанню контейнерного обладнання нараховано 183970 грн. 70 коп. без ПДВ, розмір ПДВ -36794 грн. 14 коп., та за організацію послуг зберігання в порту 70199 грн. 30 коп. без ПДВ, розмір ПДВ 14039 грн. 86 коп., всього 305004 грн. (т.1, а.с.23).

Матеріали справи містять претензію №1084 від 13.06.2019 ТОВ "Глобал Оушен Лінк" до ТОВ "Завод ДК Орісіл", з відміткою відповідача про отримання 01.07.2019, з вимогою про сплату протягом 10 робочих днів з дня отримання претензії 386 653 грн. 15 коп. з яких, 305 004 грн. сума основного боргу, 20 648 грн. 35 коп. - пеня та 61 000 грн. 80 коп. штраф (т.1, а.с.100-103).

Згідно поданного до суду першої інстанції розрахунку позивачем заявлено до стягнення з відповідача 417711 грн. 87 коп. за надання транспортно-експедиторських послуг на перевезення вантажу, з яких: 350004 грн. - сума основного боргу, 45 942 грн. 79 коп. пеня за період з 02.04.2019 по 09.09.2019, 61000 грн. 80 коп. штраф, 1803 грн. 41 коп. індекс інфляції за період з 05.04.2019 по 09.09.2019, 3960 грн. 87 коп. - 3% річних за період з 05.04.2019 по 09.09.2019, що є предметом позову у справі.

Крім того, на підставі витребуваних доказів судом з`ясовано, що з метою виконання своїх обов`язків ТОВ "Глобал Оушен Лінк" укладено ряд договорів, що не суперечить п. 3.1.2 договору №1269/17 від 21.08.2017, зокрема:

- Договір №48а/10Т від 15.10.2010, укладений між ТОВ "Глобал Оушен Лінк" (Експедитор) та ТОВ "Іллічівський морський рибний порт" (Оператор), з додатком від 06.02.2017 (т.2 а.с.111-120), згідно якого Оператор зобов`язується виконувати роботи (послуги) по перевалці контейнерів (грузів), що перевозяться експедитором через контейнерний термінал порту, а Експедитор зобов`язується оплачувати надані послуги (роботи) в порядку, визначеному договором (п.1.1).

Згідно акту виконаних робіт/наданих послуг №К-7608 від 01.04.2019, скріплених підписами та печатками сторін, виконавець - ТОВ "Іллічівський морський рибний порт" надав замовнику - ТОВ "Глобал Оушен Лінк" складські послуги (за заявкою клієнта) по зберіганню імпорту навантаженого 20" за договором №48а/10Т від 15.11.2010 за період з 04.03.2019 по 01.04.2019 на загальну суму 84 239 грн. 29 коп. (т.1, а.с.27) та виставив ТОВ "Глобал Оушен Лінк" рахунок №К-7608 від 01.04.2019 на вказану суму (т.1, а.с. 26).

- Договір транспортного експедирування № UA00052737 від 28.12.2017, укладений між ТОВ "Глобал Оушен Лінк" (Замовник) та ТОВ "Мерск Україна ЛТД" (Експедитор) (т.2 а.с.53-55), відповідно до п.1.1 якого в порядку та на умовах, визначених у цьому договорі, Експедитор зобов`язується за плату та за рахунок Замовника організувати виконання наступних послуг стосовно вантажів Замовника, які постачаються в контейнерах:

- організація та забезпечення зберігання та перевезення вантажу;

- укладення від імені замовника або від власного імені договорів перевезення вантажу з перевізниками, іншими підприємствами, організаціями;

- забезпечення відправлення та/або отримання вантажу в пунктах відправлення та/або призначення.

- організація та забезпечення зберігання та перевезення вантажу;

- укладення від імені замовника або від власного імені договорів перевезення вантажу з перевізниками, іншими підприємствами, організаціями;

- забезпечення відправлення та/або отримання вантажу в пунктах відправлення та/або призначення.

Перелік та вартість послуг вказуються в рахунках Експедитора. Сумою договору є сума рахунків Експедитора (п.4.1).

У разі простою контейнерів з провини Замовника, останній сплачує демередж/ детеншн (додаткову плату за простій та/або наднормативне використання контейнера) відповідно до тарифів Лінії (п.5.4).

Відповідно до рахунку на оплату №5609045832 від 04.04.2019, виставленого ТОВ "Мерск Україна ЛТД" покупцю -ТОВ "Глобал Оушен Лінк" за понаднормове використання контейнерів нараховано 154535 грн. 39 коп. (т.2, а.с.37).

10.04.2019 на вказану суму за надання послуг за понаднормове використання контейнерів між сторонами підписано акт надання послуг №9346 (т.2, а.с.38) та відображено цю суму (154535 грн. 39 коп.) ТОВ "Мерск Україна ЛТД" у податковій накладній №670 від 10.04.2019 (т.2 а.с.39).

- Договір №05.5647.03 від 05.03.2019 обов`язкового страхування відповідальності суб`єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів, укладений між ТОВ "Глобал Оушен Лінк" (страхувальник) та ПАТ "СК Альянс" (Страховик) (т.2, а.с. 59-5). Рахунок №05.5647.03, виставлений ТОВ "Глобал Оушен Лінк" на суму страхової премії в розмірі 312 грн. (т.2, а.с. 58).

- Договір №265-ТЕ від 29.12.2018 про надання комплексу послуг з транспортно-експедиційного обслуговування та надання власного рухомого складу і контейнерів для здійснення перевезень вантажів по території України та у міжнародному сполученні, укладений між ТОВ "Глобал Оушен Лінк" (Замовник) та АТ "Укрзалізниця" в особі Одеського відділення філії "Центр транспортного сервісу "Ліски" (Виконавець) (т.2 а.с.159), відповідно до п.1.1 якого, Виконавець за дорученням Замовника приймає на себе обов`язки від свого імені та за рахунок Замовника надавати комплекс послуг з транспортно-експедиційного обслуговування та надання власного рухомого складу і контейнерів для здійснення перевезень вантажів по території України, країн СНД, та інших держав, а Замовник зобов`язується оплачувати надані послуги на умовах даного Договору, а також бере на себе відповідальність за збереження, технічний стан власного рухомого складу і контейнерів та його повернення згідно з умовами даного договору.

У п.1.2 вказаного договору визначено, що перелік послуг, що надаються за цим договором, вид та найменування вантажу, заявленого до перевезення згідно із цим договором, а також пункти відправлення та призначення вантажу, зазначаються в протоколі погодження договірної ціни, який є невід"ємною частиною цього договору.

Маршрут, терміни та обсяги послуг за цим договором узгоджуються сторонами та зазначаються в протоколі погодження договірної ціни, яка є невід"ємною частиною договору (п.5.1).

Відповідно до протоколу погодження договірної ціни від 30.03.2019, укладеного між ТОВ "Глобал Оушен Лінк" (Замовник) та АТ "Укрзалізниця" в особі Одеського відділення філії "Центр транспортного сервісу "Ліски" (Виконавець), який є додатком до договору №265-ТЕ від 29.12.2018, сторони домовилися про надання замовнику послуг, пов`язаних з транспортно-експедиційним обслуговуванням приватних контейнерів, в т.ч.: маршрут - Парпомна експ.Рибний порт - Рожнятів, 20 фут навантажений, 2х20, зі ставкою 6175 грн за один контейнер (т.2, а.с. 162-163).

Надані позивачем-апелянтом копії протоколів погодження договірної ціни від 01.05.2019, укладені між ТОВ "Глобал Оушен Лінк" (Замовник) та АТ "Укрзалізниця" в особі Одеського відділення філії "Центр транспортного сервісу "Ліски" (Виконавець), який є додатком до договору №265-ТЕ від 29.12.2018 (т.2 а.с.28-30) правомірно не визнані судом першої інстанції в якості доказів по даній справі, оскільки у цьому протоколі не відображено маршруту за місцепризначенням відповідача.

Згідно копії накладної №40239238 та відомістю вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною №40239238, вантаж направлено відповідачу зі станції ЦТС Ліски 01.04.2019, отримано 16.04.2019 (т.2 а.с.148-149).

Претензій щодо отримання вантажу та узгодженої вартості послуг сторони не мають.

Відповідно до статті 193 Господарського кодексу України та статей 525 , 526 Цивільного кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі статтею 202 Господарського кодексу України та статтею 598 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.

Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 929 Цивільного кодексу України , яка узгоджується із положеннями статті 316 Господарського кодексу України , за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.

Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов`язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов`язання, пов`язані з перевезенням.

Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).

Статтею 1 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" встановлено, що транспортно-експедиторська діяльність - це підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів. Транспортно-експедиторська послуга - це робота, що безпосередньо пов`язана з організацією та забезпеченням перевезень експортного, імпортного, транзитного або іншого вантажу за договором транспортного експедирування.

Відповідно до статті 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.

Платою експедитору вважаються кошти, сплачені клієнтом експедитору за належне виконання договору транспортного експедирування.

У плату експедитору не включаються витрати експедитора на оплату послуг (робіт) інших осіб, залучених до виконання договору транспортного експедирування, на оплату зборів (обов`язкових платежів), що сплачуються при виконанні договору транспортного експедирування.

Підтвердженням витрат експедитора є документи (рахунки, накладні тощо), видані суб`єктами господарювання, що залучалися до виконання договору транспортного експедирування, або органами влади.

Статтею 12 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" передбачено обов`язок клієнта у порядку, передбаченому договором транспортного експедирування, сплатити належну плату експедитору, а також відшкодувати документально підтверджені витрати, понесені експедитором в інтересах клієнта в цілях виконання договору транспортного експедирування.

Підписавши заявку про надання транспортно-експедиторських послуг №22 від 25.02.2019, яка є додатком №22 до договору №1269/17 від 21.08.2017, позивач прийняв умови виконання перевезення на викладених в заявці умовах, в т.ч. і на перевезення вантажу залізницею.

У відповідності до п.3.2.4 Договору №1269/17 від 21.08.2017, Експедитор має право на відшкодування додаткових документально підтверджених витрат, що виникли при виконанні цього договору, якщо такі витрати понесені в інтересах Клієнта.

Клієнт, у відповідності до п.3.3.10 договору та умов заявки зобов`язаний оплатити додаткові послуги за понаднормовий простій контейнерів в порту і кінцевому місці призначення.

У п.4.7 Договору №1269/17 від 21.08.2017, визначено, що усі додаткові витрати, у т.ч. зберігання, які виникли у Експедитора в процесі транспортування вантажу з вини клієнта та/або в результаті інших непередбачених і непідконтрольних експедитору обставин, що не відносяться до форс-мажорних, підлягають сплаті Клієнтом.

Позивач виставив відповідачу рахунок №303226 від 02.04.2019 за надання послуг по додатковому використанню контейнерного обладнання та за організацію послуг зберігання в порту на загальну суму 305004 грн.

Обов`язком Експедитора, згідно п.3.1.7 договору є надання повної інформації про відвантаження, рух та прибуття вантажів узгодженими способом, вчасне повідомлення Клієнта про кожну значну затримку при перевезенні вантажу, а також у разі аварії та втрати вантажу.

Частиною 2 статті 205 Господарського кодексу України передбачено, що у разі неможливості виконання зобов`язання повністю або частково зобов`язана сторона з метою запобігання невигідним для сторін майновим та іншим наслідкам повинна негайно повідомити про це управнену сторону, яка має вжити необхідних заходів щодо зменшення зазначених наслідків. Таке повідомлення не звільняє зобов`язану сторону від відповідальності за невиконання зобов`язання відповідно до вимог закону.

Жодних доказів того, що позивач, у відповідності до п.3.1.7 договору повідомляв відповідача про значну затримку при перевезенні вантажу матеріали справи не містять. Посилання позивача-апелянта на повідомлення відповідача про затримку при перевезенні вантажу в телефонному режимі правомірно відхилені судом першої інстанції, оскільки такі посилання не підтверджені жодними належними та допустимими доказами. У свою чергу, згідно частини 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

У відповідності до ч.3 ст.14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" експедитор несе відповідальність за дії та недогляд третіх осіб, залучених ним до виконання договору транспортного експедирування, у тому ж порядку, як і за власні дії.

Оскільки експедитор ТОВ "Глобал Оушен Лінк" за договором №1269/17 від 21.08.2017 залучив до виконання своїх обов`язків експедитора третю особу ПАТ Українська залізниця згідно договору №265-ТЕ від 29.12.2018, то це лише свідчить про те, що саме позивач в цьому випадку має нести відповідальність за дії такої третьої особи відповідно до ч.3 ст.14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" .

Разом з тим, матеріали справи не містять доказів неможливості вчасного перевезення вантажу третьою особою "Укрзалізниця", яка залучена позивачем до виконання своїх зобов`язань за договором. Наявна в матеріалах справи копія електронної заявки ТОВ "Глобал Оушен Лінк" на відправлення вантажу ЦТС Ліски ПАТ Укрзалізниця для ТОВ "Завод ДК Орісіл" від 05.03.2019 (т.2 а.с.68-69) не підтверджує факту неможливості виконання АТ "Укрзалізниця" зобов`язань, оскільки підставою для надання послуг згідно договору №265-ТЕ від 29.12.2018 є протокол погодження договірної ціни, в якому погоджено маршрут, терміни та обсяги послуг, який підписаний сторонами договору 30.03.2019.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов правомірного та обгрунтованого висновку про те, що позивачем не доведено належними і допустимими доказами того факту, що понесення експедитором (позивачем) додаткових витрат за понаднормове зберігання контейнерів у порту відбулося в інтересах клієнта (відповідача), вини клієнта (відповідача) чи інших непередбачених і непідконтрольних експедитору обставин, які виникли у експедитора в процесі транспортування вантажу (понаднормовому простою вантажу у порту), судом не встановлено, отже відповідно правові підстави для стягнення з відповідача 305004 грн. за понаднормове зберігання контейнерів у порту у суду відсутні, а як наслідок відсутні підстави для стягненя пені, штрафу, індексу інфляції та трьох процентів річних.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України").

За наведених вище обставин, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у задоволенні позову ТзОВ «Глобал Оушен Лінк» слід відмовити за недоведеністю вимог.

При цьому апеляційний суд відхиляє твердження апелянта про те, що судом першої інстанції порушено норми ст.ст. 509,610,626,627,628 ЦК України, ст.ст. 4,8,9 Закону України Про транспортно-експедиторську діяльність як безпідставні.

В судовому засіданні під час розгляду апеляційної скарги представник ТзОВ «Завод ДК Орісіл» підтримав заявлені в поданій до апеляційного суду промові представника відповідача у судових дебатах вимоги щодо покладення судових витрат на професійну правничу допомогу в сумі 14000 грн. на позивача по справі. Дані витрати підтверджені актом №4 до договору про надання професійної правничої допомоги від 04.11.2019 та відповідним платіжним дорученням №1593 від 29.07.2020 на суму 14000грн.

Господарським процесуальним законодавством передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, до яких, у свою чергу, належать витрати на професійну правничу допомогу (ч.ч. 1, 3 ст. 123 ГПК України ).

За змістом статті 126 ГПК України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами. Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат (ч.2).

Частиною 8 ст.129 ГПК України визначено, що розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).

Таким чином, враховуючи складність справи, участь адвокатів в судових засіданнях, беручи до уваги подані в матеріали справи докази оплати за надані послуги (платіжне доручення №1593 від 29.07.2020 на суму 14000грн.), апеляційний суд задовольняє відшкодування витрат на професійну правничу допомогу понесені відповідачем в сумі 14 000 грн.

З огляду на викладене, колегія Західного апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 04.06.2020 по справі №909/988/19 винесене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для його скасування.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України Західний апеляційний господарський суд

Постановив:

Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 04.06.2020 року у справі №909/988/19 залишити без змін.

Апеляційну скаргу ТзОВ «Глобал Оушен Лінк» залишити без задоволення.

Стягнути з позивача - ТзОВ «Глобал Оушен Лінк» (65005, м. Одеса, вул. Середня, 83-А Бізнес-центр Престиж , офіс 404, Код ЄДРПОУ 36554180) на користь ТзОВ «Завод ДК Орісіл» (77300, Івано-Франківська обл.., м. Калуш, вул.. Заводська, 12, Код ЄДРПОУ 37130116) 14000 (чотирнадцять тисяч) гривень правової допомоги.

Постанова набуває чинності з моменту проголошення та може бути оскаржена сторонами в касаційному порядку до Верховного Суду.

Головуючий-суддя О.Л. Мирутенко

Судді: Н.М. Кравчук

О.С. Скрипчук

«Повний текст постанови виготовлено 01.10.2020»

Дата ухвалення рішення28.09.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91937479
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/988/19

Ухвала від 18.12.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 28.09.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 07.09.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 30.07.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 15.07.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Рішення від 04.06.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 12.05.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 19.03.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

Ухвала від 13.02.2020

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Рочняк О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні