ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.09.2020м. ДніпроСправа № 904/5969/18
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Петренко Н.Е., за участю секретаря судового засідання Найдьонової Я.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Керівника Дніпродзержинської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі
позивача-1: Кам`янської міської ради, м. Кам`янське, Дніпропетровська область
позивача-2: Департаменту комунальної власності земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради, м. Кам`янське, Дніпропетровська область
до Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА", м. Київ
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Державної Фіскальної Служби у Дніпропетровській області, м. Дніпро
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017
Представники:
від прокурора: Міщук Н.П.
від позивача-1,2 Змітриченко Ю.П. представник за довіреністю
від відповідача: Кшижевська К.О., представник на підставі ордеру, адвокат
від третьої особи: не з`явився
СУТЬ СПОРУ:
Керівник Дніпродзержинської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі позивача-1: Кам`янської міської ради та в особі позивача-2: Департаменту комунальної власності земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до відповідача Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017.
Короткий зміст позовних вимог та узагальнення доводів позову.
27 липня 2005 року між Кам`янською міською радою та Публічним акціонерним товариством УКРНАФТА на підставі рішення міської ради від 26.06.2005 № 569-49/ІV 27 було укладено договір оренди земельної ділянки, державна реєстрація від 05.08.2005 № 02530, загальною площею 0,5416 га, кадастровий номер 1210400000:01:006:0006, за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп.50 років СРСР, 29, яка на даний час у зв`язку з перейменуванням м. Кам`янське, просп. Наддніпрянський, 29, для розміщення автозаправочної станції.
Договір укладено строком на десять років (п.3.1 договору).
Нотаріально посвідчено договір 27.07.2005 нотаріусом Дніпродзержинського міського нотаріального округу Кудрявцевим В.О. та зареєстровано в реєстрі нотаріальних дій за № 486.
Пунктом 2.2 договору визначено, що на момент укладання договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 566 909,25 грн.
Відповідно до пункту 4.1 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 14 172,72 грн. на рік без ПДВ.
У зв`язку iз закінченням строку дії договору, у порядку, передбаченому ст. 33 Закону України Про оренду землі , орендар - ПАТ УКРНАФТА звернулося до Кам`янської міської ради щодо поновлення договору на той самий строк.
Рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 №1391-66/VІ Про набуття (припинення) прав на землю земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га надана ПАТ УКРНАФТА в користування на умовах оренди для розміщення автозаправочної станції, строком зелекористування на 10 років. Згідно Інформаційної довідки № 148805500 від 10.12.2018 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником автозаправочної станції на праві приватної власності є ПАТ УКРНАФТА .
Для укладення договору оренди земельної ділянки, 08.02.2016 ПАТ УКРНАФТА було отримано витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 393/86-16, а департаментом комунальної власності та земельних відносин міської ради було виготовлено проект договору оренди землі та вручено 16.03.2016 представнику ПАТ УКРНАФТА .
Оскільки ПАТ УКРНАФТА ухилялося від укладання договору оренди земельної ділянки, Кам`янська міська рада звернулася до господарського суду Дніпропетровської області з позовом про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 07 листопада 2016 року у справі № 904/7174/17, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 17.01.2017, позовні вимоги міської ради задоволено у повному обсязі та визнано договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кам`янське, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції укладеним з 05.04.2016 року на умовах поданого Кам`янською міською радою Дніпропетровської області проекту цього договору.
Отже, договір про оренду земельної ділянки між Кам`янською міською радою та ПАТ УКРНАФТА вважається укладеним та є чинним з 17.01.2017.
Пунктом 2.2 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 08.02.2016 становить 6169184,16 грн.
Відповідно до п.3.1. договору, договір укладається строком до 30.09.2025.
З 17.01.2017 відповідач сплачує орендну плату за ставкою 3% від нормативно грошової оцінки, що підтверджується інформацією ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 12.12.2018 № 77253/10/04-36-55-0714. Зокрема, ГУ ДФС у Дніпропетровській області повідомило, що протягом 2016-2018 років ПАТ УКРНАФТА подавало податкові декларації по платі за землю, згідно яких сума задекларованого податкового зобов`язання склала: на 2016 рік - 194 395,17 грн. (3,15 відсотка від НГО); на 2017 рік - 196 631,23 грн. (3,01 відсотка від НГО); на 2018 рік - 196 179,98 грн. (3,0 відсотка від НГО).
Кам`янська міська рада, враховуючи зміни до Податкового Кодексу України та з метою збільшення надходжень до бюджету міста, протягом 2016 - 2018 років прийняла низку нормативних актів, якими збільшила розмір орендної плати за використання земельних ділянок для розміщення об`єктів торгівлі (посередництва у торгівлі) пальним та паливом, встановивши річну суму орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки - у розмірі 12 відсотків.
Зокрема, пунктом 1 рішення Дніпродзержинської міської ради № 842-38/VІ від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено її в дію з 01.01.2014р.
30.09.2016 Кам`янською міською прийнято рішення № 349-10/VІІ "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013№ 842-38/VІ зі змінами , за змістом якого пункт 2 рішення міської ради №842-38/VI від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" викладено у наступній редакції:
2. Річна сума орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які надані в користування, з 01.11.2016 та в подальшому до внесення змін до цього рішення, становить:
а) 3 відсотка - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних
ділянок не перевищує 10 га (десять гектарів);
б) 3,5 відсотків - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок дорівнює або перевищує 10 га (десять гектарів);
в) 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для
розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом .
Аналогічну норму щодо відсотка 12 містили й послідуючі рішення міської ради: № 621-14/VII від 24.02.2017 Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/УІ Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ зі змінами , № 725-17/VII від 23.06.2017 Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, № 816-19/VII від 29.09.2017 Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста , № 1105-25/VII від 22.06.2018 Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста . Зазначені нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в інформаційно-аналітичному щотижневику - друкованому засобі міської ради газеті Відомості № 48 від 13.07.2013, № 42 від 19.10.2016, № 11 від 15.03.2017, № 28 від 12.07.2017, № 41 від 11.10.2017 та газеті Любимий город № 26 від 27.06.2018, а також на офіційному веб-сайті міської ради, та не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими для виконання.
Відділом у м. Кам`янське Міськрайонного управління у Петриківському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на запит прокуратури надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам`янське, просп. Наддніпрянський, 29, загальною площею 0,5416 га, відповідно до якого станом на 28.11.2018 нормативна грошова оцінка становить 6 537 982 грн. 31коп.
Відповідно, розмір річної орендної плати при ставці 12% від нормативної грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки повинен становити 784 557,88 грн.
З огляду на викладене, підлягають внесенню зміни у договір оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017, розташованої за адресою: м. Кам`янське, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції, укладеного між Кам`янською міською радою Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 24604168) та Публічним акціонерним товариством УКРНАФТА (код ЄДРПОУ 00135390">00135390), із викладенням пунктів 2.2 та 4.1 в наступній редакції:
2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 28.11.2018 становить 6 537 982,31грн.
4.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 784 557,88грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VІ Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , від 29.09.2017 № 816-19/VІІ Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста , від 22.06.2018 № 1105-25/ VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста .
Орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень Кам`янської міської ради Дніпропетровської області № 842-38/VІ від 12.07.2013, № 816-19/VІІ від 29.09.2017, № 1105-25/ VII від 22.06.2018, які є чинними й обов`язковими до виконання.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.01.2019 відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначено на 23.01.2019.
21.01.2019 від прокуратури до суду надійшло клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи.
22.01.2019 від відповідача надійшло клопотання про збільшення строку на підготовку відзиву на позов та відкладення підготовчого засідання. А також, в клопотанні відповідач просив суд провести судове засідання в режимі відеоконференції.
22.01.2019 від позивача-2 до суду надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача-2.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 23.01.2019 відкладено підготовче судове засідання на 19.02.2019.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 28.01.2019 відмовлено в клопотанні відповідача про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції.
15.02.2019 від відповідача надійшли наступні документи:
- відзив на позов;
- клопотання про залишення позову без розгляду, яке мотивоване тим, що на думку відповідача, прокурор повинен обґрунтувати наявність підстав представництва в інтересах держави в особі позивача та надати докази на підтвердження того, що він попередньо повідомляв про це відповідні компетентні органи, які мали б самостійно захищати інтереси держави.
Короткий зміст відзиву та узагальнення його доводів.
Публічне акціонерне товариство Укрнафта не погоджується з позовними вимогами керівника Дніпродзержинської місцевої прокуратури Дніпропетровської області, а підстави, викладені у позовній заяві, вважає необґрунтованими та такими, що не відповідають фактичним обставинам справи та не підтверджені належними та допустимими доказами.
Зі змісту позовної заяви керівника Дніпродзержинської місцевої прокуратури Дніпропетровської області вбачається, що підставою для внесення змін до договору оренди землі є рішення Кам`янської міської ради №1105-25/VII ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста на рівні 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
В той же час, Додатком №1 до Рішення №1105-25/ VII встановлені ставки з орендної плати, зокрема, для земельних ділянок з кодом Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року №548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі 3.07 ставка орендної плати встановлена на рівні 4% від НГО.
Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.11.2018 року №4-0.192-439/122-18, що є невід`ємною частиною позовної заяви, цільове призначення орендованої Відповідачем земельної ділянки згідно класифікатору - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі 03.07.
На думку Відповідача позиція Позивачів щодо застосування максимальної ставки для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, ставка за користування яких встановлена на рівні 4% від їх НГО, є необґрунтованою, безпідставною та такою, що має дискримінаційний характер та грубо порушує права ПАТ Укрнафта , а тому не може застосовуватись до договірних правовідносин між сторонами.
Умовами п. 12.1 Договору сторонами визначено, що зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У випадку недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Чинне законодавство не визначає поняття та не встановлює форму пропозиції сторони щодо зміни або розірвання договору. Однак, приписами ч. 1 ст. 641 ЦК України визначено, що пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і відображати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття. Таким чином, керуючись положеннями ст. 8 ЦК України, за аналогією слід дійти до висновку, що пропозиція Позивача внести зміни до договору зокрема, продовжити його дію має бути викладена письмово та виражати наміри останнього бути зобов`язаним за договором умови якого змінено.
Однак, всупереч вищезазначених норм права та умов Договору, жодних пропозицій про зміну його умов від Кам`янської міської ради не надходило. Зазначене, підтверджується також і відсутністю будь-яких згадувань заявника у позовній заяві №87-3738вих18 від 26.12.2018 року та відповідно відсутністю доказів про направлення пропозиції про внесення змін до Договору шляхом зміни п.2.2. та п. 4.1., на адресу Відповідача.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.02.2019 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче судове засідання на 14.03.2019.
13.03.2019 від представника позивача-1, -2 до суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву.
Короткий зміст відповіді на відзив та узагальнення її доводів.
30.09.2016р. Кам`янською міською радою прийнято рішення № 349-10/VІІ Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842 -38/VІ зі змінами , за змістом якого пункт 2 рішення міської ради №842-38/VІ від 12.07.2013р. Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ викладено у наступній редакції:
2. Річна сума орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які надані в користування, з 01.11.2016 та в подальшому до внесення змін до цього рішення, становить:
а) 3 відсотка - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок не перевищує 10 га (десять гектарів);
б) 3,5 відсотків - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок дорівнює або перевищує 10 га (десять гектарів);
в) 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом.
23.06.2017р. Кам`янською міською радою прийнято рішення №725-17/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста . Відповідним Положенням встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності у розмірі 12 % від НГО.
29.09.2017 р. Кам`янською міською радою було прийнято рішення № 816-19/ VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста , яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.
Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.
22.06.2018р. Кам`янського міською радою прийнято рішення № 1105 - 25/VII
Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста . Відповідно до п.5 Додатка 1 до Рішення міської ради від 22.06.2018р. №1105 - 25/VII ставки орендної плати за земельні ділянки незалежно від виду цільового призначення земель, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, становлять 12 % від нормативної грошової оцінки землі.
Також, 12.07.2013р. Кам`янською міською радою прийнято рішення № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське , пунктом 1 якого затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено в дію з 01.01.2014р.
Отже, підставою, як це зазначено у позові, для внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017р., укладеного між Позивачем та Відповідачем слугували рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержннськ , від 29.09.2017 №816-19/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста , від 22.06.2018 №1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста , на підставі яких визначено нормативну грошову оцінку відповідної земельної ділянки та розмір орендної плати.
Відповідно до Інформаційної довідки №148805500 від 10.12.2018р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна є власником автозаправочної станції, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське (м.Дніпродзержинськ), проспект Наддніпрянський, будинок 29, на земельній ділянці площею 0,5416га, кадастровий номер : 1210400000:01:006:0006.
30.09.2015р. Дніпродзержинська міська рада, розглянувши заяви (клопотання) про користування земельними ділянками Публічного акціонерного товариства Укрнафта від 22.07.2015р. № 6828, прийняла Рішення № 1391-66/ VI "Про набуття (припинення) прав на землю , пунктом 1 якого вирішено продовжити (поновити) право користування земельною ділянкою ПАТ Укрнафта , яка знаходиться за адресою: м. Кам`янське (Дніпродзержинськ), проспект Наддніпрянський, будинок 29 (пр. 50 років СРСР, 29), кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га на умовах оренди для розміщення автозаправочної станції, строком землекористування 10 років.
Відповідно до пунктів 2.1., 5.1. Договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017р. в оренду передана земельна ділянка загальною площею 0,5416 га для розміщення автозаправочиої станції.
Отже, ставка орендної плати за земельні ділянки незалежно від виду цільового призначення земель, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом становлять 12 % від нормативної грошової оцінки землі. ( Рішення КМР від 29.09.2017 р. № 816-19/VII Рішення КМР^від 22.06.2018р. № 1105 - 25/ VII).
За приписами п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах , що виникають із земельних відносин надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.
Водночас, за висновками Верховного Суду України, що викладені у постанові від 20.11.2012р. у справі № 28/5005/640/2012 з посиланням на рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002р., надсилання пропозиції відповідачу про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання вимог ст.188 ГК України щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну с умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
Також, аналогічну правову позицію викладено у постанові Вищого господарського суду України від 07.02.2017року по справі № 910/5373/16, зокрема, що обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов`язком особи, яка добровільно виходячи, з власних інтересів, його використовує. Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч.2 ст. 188 ГК України, щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
Таким чином, з урахуванням судової практики надсилання позивачем відповідачу пропозиції стосовно внесення змін до договору є його правом, а не обов`язком позивача та останній не позбавлений права звернутися до суду з відповідним позовом.
Також, посилання Відповідача про те що, начебто від Кам`янської міської ради жодних пропозицій про зміну умов договору не надходило є такими, що не відповідає дійсності, оскільки до позовної заяви доданий лист департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради від 26.10.2018р. № 07-08/2763 про приведення документів на землекористування у відповідність до вимог чинного законодавства, а саме внесення змін до договору в частині розміру орендної плати, передбачені Рішеннями міської ради від 29.09.2017р. № 816-19/ VII та від 22.06.2018р. № 1105 - 25/VII, який отриманий ПАТ Укрнафта рекомендованим повідомленням 02.11.2018р.
Разом з тим, Відповідачем не зазначено у відзиві, що отримавши для підписання проекту Додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 17.01.2017р. № 904/7174/16, останній надіслав лист-відповідь від 18.01.2019р. № 01/01/12/01/03/11/02 в якому зазначив, що питання внесення змін до відповідного договору може бути розглянуто після винесення судом рішення у справі № 904/5969/18 та набрання ним чинності.
14.03.2019 до суду електронною поштою від представника позивачів-1,-2 надійшло клопотання про відкладення підготовчого судового засідання, у зв`язку з участю представника позивачів-1,-2 в інших судових засіданнях.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 14.03.2019 відкладено підготовче судове засідання на 02.04.2019.
14.03.2019 від прокурора до суду надійшла відповідь на відзив на позов, в якій підтримав свою правову позицію викладену в позовній заяві.
02.04.2019 від представника відповідача надійшли наступні документи:
- заперечення на відповідь на відзив позивачів-1,-2;
- заперечення на відповідь на відзив прокуратури.
Короткий зміст заперечень на відповідь на відзив позивачів-1,-2.
У п. 1 відповіді на відзив представник Позивачів наполягає на тому, що підставою для звернення прокуратури з позовною заявою до суду є низка рішень Кам`янської міської ради, прийнятих до 22.06.2018 року, які повинні застосовуватись до спірних правовідносин.
Серед іншого, останній наголошує, що визначені рішення в установленому порядку були оприлюднені у друкованих засобах масової інформації, а також на офіційному веб-сайті міської ради, які не скасовані, як незаконні, є чинними та обов 'язковими до виконання.
Відповідач критично ставиться до викладеної позиції та вважає, що наполягання Позивачів на застосуванні протиправних та недіючих регуляторних актів є нічим іншим ніж намаганням останніх ввести суд в оману, що підтверджується наступним.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України). Згідно з положеннями ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Приписами ч. 1 ст. 144 Конституції України, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Частиною 12 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .
Таким чином, під час прийняття Кам`янською міською радою переліку рішень, які на думку останньої є підставою для зміни договірних відносин, повинно було бути дотримано регуляторну процедуру, зокрема, завчасно оприлюднити проекти рішень з метою отримання пропозицій, змін чи зауважень громадськості та оприлюднити самі тексти прийнятих рішень у офіційних ЗМІ.
Серед іншого, щодо рішення Кам`янської міської ради від 30.09.2016 року №349-10VII Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 року №842-38/VI зі змінами Дніпропетровське обласне територіальне відділення АМК України рішенням від 14.03.2017 року №4/01-14/04-17 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції визнав дії Кам`янської міської ради, щодо прийняття рішення від 30.09.2016 року №349-10/VII, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування шляхом прийняття рішень, які можуть призвести до обмеження конкуренції.
Щодо рішень від 23.06.2017 року №725-17/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки в межах міста та від 29.09.2017 року №816-19/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки в межах міста , то оскільки останні були прийняті на виконання вимог Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році та згідно офіційної правової позиції контролюючого органу -Державної регуляторної служби України від 03.03.2017 року, викладеної на власному сайті у розділі регуляторна політика - роз`яснення за посиланням, останні розповсюджують свою дію виключно на 2017 рік, тобто з 01.01.2018 року вважаються нечинними.
Станом на дату підготовки заперечень на відповідь на відзив, на адресу товариства надійшов лист Державної регуляторної служби України від 14.03.2019 року №1605/0/20-19 з якого вбачається, що служба дійшла до висновку, що рішення №1105-25/УІІ не узгоджується з основними принципами державної регуляторної політики та пропонує Кам`янській міській раді вжити заходів щодо скасування такого рішення.
За таких обставин, Відповідач вважає, що посилання Позивачів на дію та обов`язковість своїх рішень, які станом на дату розгляду справи скасовані, визнані протиправними та/або вичерпали свою дію є безпідставним та необґрунтованим, протиправним та таким, що вводить суд в оману та містить елемент маніпулювання процесуальними правами, визначеними ГПК України. А відтак, зазначені рішення не можуть бути підставою для зміни розміру орендної плати, а позовні вимоги підлягають відхиленню в повному обсязі.
Умови п. 12.1. Договору встановлено, що сторона заінтересована у зміні умов договору має погодити бажану зміну з другою стороною, шляхом направлення відповідної письмової пропозиції. І лише за умови недосягнення згоди між сторонами, спір може бути переданий на вирішення у
Відтак, Відповідач наголошує, що надсилання Позивачем пропозиції щодо внесення змін до договору оренди, звісно - це право останнього, а не обов`язок. Разом з тим, останній не може, без з`ясування позиції Відповідача щодо бажаних орендодавцем змін, вважати це порушенням своїх прав і одразу вирішувати питання в судовому порядку. Зазначене також знайшло своє підтвердження в діях Кам`ямської міської ради, оскільки остання сама зазначає, що направила проект додаткової угоди вже після подання позовної заяви до суду, у зв`язку з чим Відповідач надав вичерпну і обґрунтовану відповідь в листі 18.01.2019 року.
Короткий зміст заперечень на відповідь на відзив прокуратури.
Відповідач вказує, що у відповіді на відзив представник прокуратури зазначає, що до спірних правовідносин має бути застосоване рішення Кам`янської міської ради від 22.06.2018р. №1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста в частині п. 5, якою визначено, що незалежно від виду цільового призначення земель, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом, орендна плата повинна встановлюватись на рівні - 12 % від нормативної грошової оцінки землі.
Відповідач наголошує, що укладаючи договір оренди земельної ділянки та узгоджуючи істотну умову договору, сторони п. 4.2. встановили, що обчислення розміру орендної штати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
В той же час, Додатком №1 до Рішення №1105-25/VII встановлені ставки з орендної плати, зокрема, для земельних ділянок з кодом Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 року №548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі 3.07 ставка орендної плати встановлена на рівні 4% від НГО.
Згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.11.2018 року №4-0.192-439/122-18, що є невід`ємною частиною позовної заяви, цільове призначення орендованої Відповідачем земельної ділянки відповідно до класифікатору - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі 03.07. Тому, Відповідачеві не зрозуміла позиція прокуратури, оскільки особа не може бути примушена робити те, що не передбачено чинним законодавством в силу положень ст. 19 Конституції України, а відтак і застосування ставки на рівні 12% є дискримінаційним і наразі є предметом розгляду Антимонопольного комітету України на підставі звернення ПАТ Укрнафта .
Крім того, відповідач вважає за доцільне звернути увагу суду на правову позицію Антимонопольного комітету України, викладену в рішеннях та рекомендаціях щодо розгляду скарг на аналогічні дискримінаційні рішення органів місцевого самоврядування, які в решті решт були скасовані комітетом, а саме рішення від 30.01.2018 року №3/01-14/04-18 у справі №44/04-03-3/17 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції ; від 30.03.2018 року №8-рш у справі №02/01-18 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції ; від 17.08.2018 року №75/8/08-р/к у справі №02-05/04-2018 Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції .
Серед іншого, ідентична правова позиція викладена в рекомендаціях Антимоиопольного комітету України: від 12.10.2018 року №57/10-рк/к; від 25.10.2018 року №57/14-рк/к; від 12.12.2018 року №57/27-рк/к; від 31.01.2019 року №57/7-рк/к.
З огляду на зазначене, на думку відповідача, скасування Антимонопольним комітетом України дискримінаційного та протиправного рішення Кам`янської міської ради це лише питання часу.
В підготовче судове засідання на 02.04.2019 з`явилися прокурор, представники позивача та відповідача. представник третьої особи не з`явився.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.2019. клопотання Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" (04053, місто Київ, провулок Несторівський, будинок 3-5; код ЄДРПОУ 0135390) про залишення позову без розгляду задоволено. Позовну заяву Керівника Дніпродзержинської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі позивача-1: Кам`янської міської ради, в особі позивача-2: Департаменту комунальної власності земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради до Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Державної Фіскальної Служби у Дніпропетровській області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017 - залишено без розгляду.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 13.11.2019 ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.2018 у справі №904/5969/18 скасовано, справу №904/5969/18 направлено для продовження розгляду по суті до Господарського суду Дніпропетровської області.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2019 прийнято справу №904/5969/18 до свого провадження.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 29.11.2019 зупинено провадження у справі № 904/5969/18 за позовом Керівника Дніпродзержинської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі позивача-1: Кам`янської міської ради, в особі позивача-2: Департаменту комунальної власності земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради до Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Головне управління Державної Фіскальної Служби у Дніпропетровській області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017 до розгляду Великою Палатою Верховного Суду касаційної скарги заступника прокурора Дніпропетровської області на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.05.2019 у справі №912/2385/18 за позовом заступника керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області в інтересах держави в особі: Устинівської районної державної адміністрації Кіровоградської області, Східного офісу Державної аудиторської служби України до відповідачів Товариства з обмеженою відповідальністю Укртранссервіс-груп , відділу освіти, молоді та спорту Устинівської РДА про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 90577,26 грн.
29.07.2020 від прокурора Дніпродзержинської місцевої прокуратури Дніпропетровської області до суду надійшло клопотання про поновлення провадження у справі, в якому повідомлено суд, що постановою Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 касаційну скаргу заступника прокурора Дніпропетровської області задоволено. Постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.05.2019 у справі №912/2385/18 скасовано.
Законом України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України для запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" постановлено внести зміни до Господарського процесуального кодексу України (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, № 6, ст.56), а саме:
1. Пункт 4 Розділу Х «Прикінцеві положення» викласти в такій редакції:
« 4. Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України для запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у випадках наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює строки, встановлені у статтях 46, 157, 174, 195, 229, 248, 256, 260, 263, 273, 288, 292, 295, 306, 321, 325, 341, 342, 346, 349, 354, а також продовжує процесуальні строки, які встановлені законом чи судом, на строк дії карантину.» .
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
2. Процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 4 Розділу X Прикінцевих положень Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 540-IX від 30.03.2020, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом.
Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у випадках наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), мають право на продовження процесуальних строків на підставах, встановлених цим Законом.
Вказаний Закон набрав чинності 17.07.2020, тобто строки для подання заяв сторін щодо продовження процесуальних строків, встановлених судом на підставах, встановлених цим Законом, скінчилися 06.08.2020.
Жодної заяви сторін щодо продовження процесуальних строків до Господарського суду у вказаний період не надійшло.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 10.08.2020 поновлено провадження у справі № 904/5969/18 з 20.08.2020. Розгляд справи призначено на 20.08.2020.
20.08.2020 в підготовче судове повноважний представник позивача та прокурор заявлені позовні вимоги підтримали, всі наявні докази по суті спору надали, у зв`язку із чим не заперечували проти закриття підготовчого провадження по справі та призначення розгляду справи по суті.
В свою чергу повноважний представник відповідача також усно зазначив, що всі наявні докази по суті спору надав, у зв`язку із чим не заперечував проти закриття підготовчого провадження по справі та призначення розгляду справи по суті.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 20.08.2020 закрито підготовче провадження. Справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні на 21.09.2020.
В судовому засіданні, яке відбулося 21.09.2020 здійснено розгляд справи по суті.
Господарський суд констатує, що сторони мали реальну можливість надати всі існуючі докази в обґрунтування своїх позовних вимог та заперечень суду першої інстанції.
Відповідно до статті 233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.
В судовому засіданні, яке відбулося 21.09.2020, в порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Оцінюючи докази за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів, беручи до уваги, що жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили, а є результатом оцінки належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, надаючи оцінку зібраним у справі доказам в цілому, і кожному доказу, який міститься у справі, окремо, мотивуючи відхилення або врахування кожного доказу, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
27 липня 2005 року між Кам`янською міською радою та Публічним акціонерним товариством УКРНАФТА на підставі рішення міської ради від 26.06.2005 № 569-49/ІУ 27 було укладено договір оренди земельної ділянки, державна реєстрація від 05.08.2005 № 02530, загальною площею 0,5416 га, кадастровий номер 1210400000:01:006:0006, за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп. 50 років СРСР,29, яка на даний час у зв`язку з перейменуванням є м. Кам`янське, просп. Наддніпрянський, 29, для розміщення автозаправочної станції.
Договір укладено строком на десять років (п.3.1 договору).
Пунктом 2.2 договору визначено, що на момент укладання договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 566 909,25 грн.
Відповідно до пункту 4.1 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 14 172,72 грн. на рік без ПДВ.
За умовами пункту 4.4 договору розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів, збільшення розміру ставки земельного податку; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.
Згідно з пунктом 12.1 договору зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
У зв`язку iз закінченням строку дії договору, у порядку, передбаченому ст. 33 Закону України Про оренду землі , орендар - ПАТ УКРНАФТА звернулося до Кам`янської міської ради щодо поновлення договору на той самий строк.
Рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2015 №1391-66/VІ Про набуття (припинення) прав на землю земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га надана ПАТ УКРНАФТА в користування на умовах оренди для розміщення автозаправочної станції, строком зелекористування на 10 років. Згідно Інформаційної довідки № 148805500 від 10.12.2018 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно власником автозаправочної станції на праві приватної власності є ПАТ УКРНАФТА .
Відповідно до п.6.1. зазначеного рішення міська рада зобов`язала землекористувача протягом шістдесяти днів з моменту прийняття рішення з`явитися до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради та у встановленому порядку укласти договір оренди земельної ділянки."
Для укладення договору оренди земельної ділянки 08.02.2016 ПАТ УКРНАФТА було отримано витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки № 393/86-16, а департаментом комунальної власності та земельних відносин міської ради було виготовлено проект договору оренди землі та вручено 16.03.2016 представнику ПАТ УКРНАФТА .
Оскільки, ПАТ УКРНАФТА ухилялося від укладання договору оренди земельної ділянки, Кам`янська міська рада звернулася до господарського суду Дніпропетровської області з позовом про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 07 листопада 2016 року у справі № 904/7174/17, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 17.01.2017, позовні вимоги міської ради задоволено у повному обсязі та визнано договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Кам`янське, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції укладеним з 05.04.2016 року на умовах поданого Кам`янською міською радою Дніпропетровської області проекту цього договору.
Отже, договір про оренду земельної ділянки між Кам`янською міською радою та ПАТ УКРНАФТА вважається укладеним та є чинним з 17.01.2017.
Пунктом 2.2 зазначеного договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 08.02.2016 становить 6169184,16 грн.
Відповідно до п.3.1. договір укладається строком до 30.09.2025.
Пунктом 3.3 договору передбачено, що умови цього договору зберігають свою чинність на строк його дії, крім випадків, коли після набуття чинності договором законодавством встановлені інші правила, ніж передбачені договором, та випадків, передбачених п.4.4. цього договору.
Пунктами 4.1. - 4.2. договору передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 185075,52 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , від 26.12.2014 № 1168-58/VІ Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ . Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Відповідно до п 4.4 договору оренди, розмір орендної плати переглядається у разі:
- зміни умов господарювання, передбачених договором;
- зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України.
4.4.3. Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Орендар щорічно самостійно індексує розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларує її до податкових органів відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.
4.4.4. Погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря , що підтверджено документами.
4.4.5. Прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.
4.4.6. 3атвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
4.4.7. В інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, з 17.01.2017 відповідач сплачує орендну плату за ставкою 3% від НГО, що підтверджується інформацією ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 12.12.2018 № 77253/10/04-36-55-0714/ Зокрема, ГУ ДФС у Дніпропетровській області повідомило, що протягом 2016-2018 років ПАТ УКРНАФТА подавало податкові декларації по платі за землю, згідно яких сума задекларованого податкового зобов`язання склала: на 2016 рік - 194 395,17 грн. (3,15 відсотка від НГО); на 2017 рік - 196 631,23 грн. (3,01 відсотка від НГО); на 2018 рік - 196 179,98 грн. (3,0 відсотка від НГО).
Кам`янська міська рада, враховуючи зміни до Податкового Кодексу України та з метою збільшення надходжень до бюджету міста, протягом 2016 - 2018 років прийняла низку нормативних актів, якими збільшила розмір орендної плати за використання земельних ділянок для розміщення об`єктів торгівлі(посередництва у торгівлі) пальним та паливом, встановивши річну суму орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки - у розмірі 12 відсотків.
Зокрема, пунктом 1 рішення Дніпродзержинської міської ради № 842-3 8/VІ від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено її в дію з 01.01.2014р.
30.09.2016 Кам`янською міською прийнято рішення № 349-10/VII "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013№ 842-3 8/VI зі змінами , за змістом якого пункт 2 рішення міської ради № 842-38/VI від 12.07.2013 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ" викладено у наступній редакції:
2. Річна сума орендної плати у відсотках до нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які надані в користування, з 01.11.2016 та в подальшому до внесення змін до цього рішення, становить:
а) 3 відсотка - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок не перевищує 10 га (десять гектарів);
б) 3,5 відсотків - для землекористувачів, у яких сумарна площа орендованих земельних ділянок дорівнює або перевищує 10 га (десять гектарів);
в) 12 відсотків - для землекористувачів, які використовують земельні ділянки для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом .
Аналогічну норму щодо відсотка 12 містили й послідуючі рішення міської ради: № 621-14/VІІ від 24.02.2017 Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ зі змінами , №725-17/VII від 23.06.2017 Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, № 816-19/VII від 29.09.2017 Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста , № 1105-25/VII від 22.06.2018 Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста . Зазначені нормативні акти в установленому порядку були оприлюднені в інформаційно-аналітичному щотижневику - друкованому засобі міської ради газеті Відомості № 48 від 13.07.2013, № 42 від 19.10.2016, № 11 від 15.03.2017, № 28 від 12.07.2017, № 41 від 11.10.2017 та газеті Любимий город № 26 від 27.06.2018, а також на офіційному веб-сайті міської ради, та не скасовані, як незаконні, є чинними та обов`язковими для виконання.
Рішенням міської ради № 842-38/VI від 12.07.2013 та Положеннями про порядок обчислення і сплати орендної плати за земельні ділянки в межах міста (п.5), затверджених рішеннями міської ради № 725-17/VII від 23.06.2017 та № 816-19/VII від 29.09.2017 саме на землекористувачів покладався обов`язок отримати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель та надати до департаменту комунальної власності та земельних відносин для перегляду розміру річної орендної плати в чинних договорах, а до податкових органів подати відповідні декларації щодо плати за землю, від виконання цих обов`язків відповідач ухилився. На лист департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно від 26.10.2018 № 07-08/2763 про приведення документів на землекористування у відповідність до вимог законодавства, отриманий ПАТ УКРНАФТА рекомендованим повідомленням 02.11.2018, відповідь не направив.
Відділом у м. Кам`янське Міськрайонного управління у Петриківському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на запит прокуратури надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам`янське, просп. Наддніпрянський,29, загальною площею 0,5416 га, відповідно до якого станом на 28.11.2018 нормативна грошова оцінка становить 6 537 982 грн. 31коп.
Відповідно, розмір річної орендної плати при ставці 12% від нормативної грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки повинен становити 784 557,88 грн.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, на підставі наступного.
За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до частини першої статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 632 Цивільного кодексу України встановлено, що у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Згідно з умов статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
В силу статей 288.1, 288.5 Податкового кодексу України зазначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" (далі-Закон) встановлено, що орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до статті 15 Закону орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Згідно з статті 21 Закону розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Статтею 30 Закону передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору у випадках, встановлених договором або законом.
Сторонами в договорі оренди передбачена зміна розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Слід зазначити, що у даній справі орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень Кам`янської міської ради Дніпропетровської області №842-38/VI від 12.07.2013р., №816-19/VII від 29.09.2017р., №1105-25/VII від 22.06.2018, які є чинними й обов`язковими до виконання.
Враховуючи наведене, позовні вимоги про внесення змін до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017 шляхом викладення їх в новій редакції позивача є обґрунтованими, підтвердженими належними доказами і тому підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що позиція позивача щодо застосування максимальної ставки для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, ставка за користування якими встановлена на рівні 4% від їх НГО, є необґрунтованою, безпідставною та такою, що має дискримінаційний характер та грубо порушує права ПАТ «Укрнафта» , а тому не може застосовуватись до договірних правовідносин між сторонами.
Господарський суд зазначає, що 30.09.2015 Дніпродзержинська міська рада розглянувши заяву (клопотання) про користування земельними ділянками Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» від 22.07.2015 № 6828, прийняла Рішення № 1391-66/VI "Про набуття (припинення) прав на землю» , пунктом 1 якого вирішено продовжити (поновити) право користування земельною ділянкою ПАТ «Укрнафта» , яке знаходиться за адресою: м. Кам`янське (Дніпродзержинськ), проспект Наддніпрянський, буд. 29 (пр. 50 років СРСР, 29), кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га на умовах оренди для розміщення автозаправочної станції , строком землекористування 10 років.
Згідно до п.п. 2.1., 5.1. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції .
Відповідно до Інформаційної довідки № 148805500 від 10.12.2019 з Державного реєстру речових прав на нерухомо майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна (т. 1 а.с. 39-41), ПАТ «Укрнафта» є власником автозаправочної станції , розташованої за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське (м. Дніпродзержинськ), проспект Наддніпрянський, буд. 29 (пр. 50 років СРСР, 29), кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416.
Пунктом 9.6.7. договору орендар зобов`язаний при зміні функціонального (цільового) призначення земельної ділянки переоформити документи на землекористування та здійснити оплату відповідно до умов цього договору.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (п. 12.1. договору).
Докази зміни відповідачем функціонального (цільового) призначення спірної земельної ділянки в матеріалах справи відсутні.
Доказів укладення сторонами додаткової угоди до договору, якою б цільове призначення використання спірної ділянки було б змінено сторонами, до суду не надано.
Враховуючи викладене, господарський суд дійшов висновку, що спірна земельна ділянка використовується відповідачем для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом.
Рішенням Кам`янської міської ради № 1105-25/VІІ від 22.06.2018 «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста» установлено на території міста Ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю (додаток 1)(п. 1.1. Рішення № 1105-25/VІІ від 22.06.2018) та Пільги для фізичних і юридичних осіб, надані відповідно до статей 281, 282, 284 Податкового кодексу України, зі сплати земельного податку згідно з переліком (додаток 2) (п. 1.2. Рішення № 1105-25/VІІ від 22.06.2018).
Відповідно до п. 5 додатку № 1 до Рішення № 1105-25/VІІ від 22.06.2018 «Ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю» ставки орендної плати за земельні ділянки, незалежно від виду цільового призначення, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності становлять 12 % від нормативної грошової оцінки землі.
Враховуючи викладене, твердження відповідача, що до спірних договірних правовідносин між сторонами повинна застосовуватись ставка з орендної плати для земельних ділянок з кодом Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зокрема, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на рівні 4% від нормативної грошової оцінки землі, є безпідставними та необґрунтованими.
Відповідач зазначає, що з чинного законодавства та умов п. 12.1. договору встановлено, що сторона, заінтересована у зміні умов договору, має погодити бажану зміну з другою стороною, шляхом направлення відповідної письмової пропозиції.
Відповідно до п. 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.
Також господарський суд звертає увагу, що порушення майнових прав орендодавця (Кам`янської міської ради) полягає у внесенні плати за користування земельними ділянками у розмірах менших, ніж передбачено чинним законодавством, адже відповідно до ст.16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах. Крім того, внаслідок не приведення відповідачем діючого договору оренди земельної ділянки у відповідність з вимогами закону, бюджет міста зазнає значних втрат. У дохідну частину місцевого бюджету не надходять кошти від використання комунальної землі у розмірах, встановлених нормативно-правовими актами. Невнесення змін до договору оренди порушує право на отримання коштів, які зараховуються до місцевого бюджету.
Отже, наведені вище твердження відповідача є безпідставними та необґрунтованими.
Необґрунтованими є доводи Відповідача щодо необхідності дотримання регуляторної процедури прийняття рішення Кам`янською міською радою, з огляду на наступне.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування").
Посилання відповідача на лист Державної регуляторної служби України від 14.03.2019 № 1605/0/20-19, яким пропонувалося Кам`янській міській раді вжити заходів щодо скасування рішення № 1105-25/VІІ є безпідставним, оскільки відповідний лист не є рішенням суду. Сам по собі факт направлення листа Державної регуляторної служби України від 14.03.2019 № 1605/0/20-19 жодним чином не свідчить про невідповідність рішень міської ради вимогам чинного законодавства.
Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Доказів визнання зазначених відповідачем рішень Кам`янської міської ради незаконними сторонами до суду не надано.
Також, посилання Відповідача про те що, начебто від Кам`янської міської ради жодних пропозицій про зміну умов договору не надходило є такими, що не відповідає дійсності, оскільки до позовної заяви доданий лист департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради від 26.10.2018р. № 07-08/2763 про приведення документів на землекористування у відповідність до вимог чинного законодавства, а саме внесення змін до договору в частині розміру орендної плати, передбачені Рішеннями міської ради від 29.09.2017р. № 816-19/ VII та від 22.06.2018р. № 1105 - 25/VII, який отриманий Публічним акціонерним товариством "Укрнафта" рекомендованим повідомленням 02.11.2018р., що не заперечується представником Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" в судовому засіданні.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача у зв`язку із задоволення позовних вимог позивача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 91, 124, 129, 233, 236-238, 240, 241, п.17.5 розділу ХІ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Керівника Дніпродзержинської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі позивача-1: Кам`янської міської ради та в особі позивача-2: Департаменту комунальної власності земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради до відповідача Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017 - задовольнити у повному обсязі.
Внести зміни до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки № 904/7174/16 від 17.01.2017, розташованої за адресою: м. Кам`янське, просп. Наддніпрянський (50 років СРСР), 29, кадастровий номер: 1210400000:01:006:0006, площею 0,5416 га для розміщення автозаправочної станції, укладеного між Кам`янською міською радою Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 24604168) та Публічним акціонерним товариством УКРНАФТА (код ЄДРПОУ 00135390">00135390), із викладенням пунктів 2.2 та 4.1 в наступній редакції:
2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 28.11.2018 становить 6 537 982,31грн.
4.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 784 557,88грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VІ Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , від 29.09.2017 № 816-19/VІІ Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста , від 22.06.2018 № 1105-25/ VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста .
Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, буд. 3-5, ідентифікаційний код 00135390">00135390) на користь прокуратури Дніпропетровської області (49044, м. Дніпро, проспект Д. Яворницького, 38, р/р 35217020000291 в Державній казначейській службі України в м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 02909938) витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві грн. 00 коп.).
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення. Апеляційна скарга подається до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.
Відповідно до п. 17.5 Розділу ХІ Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Реквізити сторін:
Стягувач: Прокуратура Дніпропетровської області (49044, м. Дніпро, проспект Д. Яворницького, 38, р/р 35217020000291 в Державній казначейській службі України в м. Київ, МФО 820172, код ЄДРПОУ 02909938).
Боржник: Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" (04053, м. Київ, пров. Несторівський, буд. 3-5, ідентифікаційний код 00135390">00135390).
Повний текст рішення складено та підписано 01.10.2020.
Суддя Н.Е. Петренко
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 21.09.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91937819 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бєлік Вікторія Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Наталія Едуардівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні