Рішення
від 01.10.2020 по справі 120/5293/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

01 жовтня 2020 р. Справа № 120/5293/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Свентуха Віталія Михайловича, суддів - Томчука Андрія Валерійовича, Поліщук Ірини Миколаївни

за участю:

секретаря судового засідання: Дмитрука В.В.,

представника позивача: Пономаренка Д.Ю.,

представника відповідача: Козачок-Фесенко Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Вінницької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

до Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Вінницька регіональна організація політична партія "Перемога Пальчевського" до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови.

Обґрунтовуючи позовні вимоги представник позивача вказав, що 25 вересня 2020 року Хмільницькою міською територіальною виборчою комісією прийнято постанову №11 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою організацією політичної партії "Перемога Пальчевського". Відмовляючи в реєстрації всіх кандидатів у депутати відповідач вказав на перевищення встановленої Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку організації партії, висунутих Вінницькою організацією політичної партії "Перемога Пальчевського".

Ухвалою суду від 30.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених статтями 268 - 272, 273 КАС України. Призначено колегіальний розгляд справи, визначивши колегію суддів відповідно до частини 7 статті 31 КАС України.

Ухвалою суду від 30.09.2020 призначено підготовче судове засідання в справі на 01 жовтня 2020 року о 11:30 годин. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов із поясненнями по суті заявлених вимог та доданням підтверджуючих документів. Витребувано у Хмільницької міської територіальної виборчої комісії усі матеріали, що слугували підставою для прийняття постанови №11 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою організацією політичної партії "Перемога Пальчевського".

01.10.2020 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву із додатками, які складають матеріали, що слугували підставою для прийняття спірної постанови. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі з наступних підстав.

Відповідно до інформації, оприлюдненої на офіційному веб-сайті Державного реєстру виборців, кількість виборців по Хмільницькій громаді станом на 31.08.2020 року становить 32953 особи.

Відповідно до пункту 3 частини 4 статті 197 Виборчого кодексу України загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців від 30 тисяч до 50 тисяч виборців - 34 депутати.

Відповідно до частини 4 статті 219 Виборчого кодексу України кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів місцевої ради.

Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою регіональною організацією політичною партією "Перемога Пальчевського", поданий до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії містить 36 кандидатів, що свідчить про порушення вимог щодо порядку висування кандидатів у депутати.

Крім того, два кандидати у депутати до Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою регіональною організацією політичної партії "Перемога Пальчевського" є членами інших політичних партій. Даний факт підтверджує невідповідність дій позивача вимогам, передбаченим виборчим законодавством та порушує порядок висування кандидатів у депутати, регламентований частинами 2 та 3 статті 219 Виборчого кодексу України.

Ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, занесеної секретарем судового засідання до протоколу судового засідання 01.10.2020, у задоволенні заяви відповідача про відкладення судового засідання відмовлено, оскільки відповідно до частини 3 статті 268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Ухвалою суду від 01.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 01.10.2020 о 19:00 год.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав та просив відмовити в його задоволенні з підстав, що викладені у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши надані у справу докази, надавши їм юридичну оцінку, колегія суддів встановила наступне.

24.09.2020 представником Вінницької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії подано документи для реєстрації кандидатів в депутати Хмільницької міської ради.

На підставі прийнятих документів, головою Хмільницької міської територіальної виборчої комісії видано довідку про їх отримання 24.09.2020 о 19:50 год. вих.№81.

25 вересня 2020 року Хмільницькою міською територіальною виборчою комісією прийнято постанову №11 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою організацією політичної партії "Перемога Пальчевського". Дане рішення мотивоване тим, що при розгляді поданих документів було виявлено перевищення встановленої Виборчим кодексом України кількості кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку організації партії, висунутих Вінницькою організацією політичної партії "Перемога Пальчевського".

Вважаючи вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

При вирішені спору, суд виходить із того, що згідно із приписами статті 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу України, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Частиною 1 статті 219 ВК України передбачено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу , яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом (ч. 2 ст. 219 ВК України).

Згідно із частиною 3 статті 219 ВК України організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії (ч. 10 ст. 219 ВК України).

Згідно із частинами 1 та 2 статті 227 ВК України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.

Так, відповідно до пункту 1 частини 1 статті 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Як встановлено судом, підставою для прийняття оскаржуваної постанови, слугувало перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку організації партії.

Відповідно до інформації, оприлюдненої на офіційному веб-сайті Державного реєстру виборців, кількість виборців по Хмільницькій громаді станом на 31.08.2020 становить 33493 особи.

Відповідно до пункту 3 частини 4 статті 197 Виборчого кодексу України загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців від 30 тисяч до 50 тисяч виборців - 34 депутати.

Відповідно до частини 4 статті 219 ВК України кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів місцевої ради.

Однак, єдиний виборчий список кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Вінницькою регіональною організацією політичної партії "Перемога Пальчевського", поданий до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії містить 36 кандидатів (а.с. 38-51), що свідчить про порушення позивачем пункту 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України.

На переконання суду, це являється порушенням порядку висування кандидатів у депутати та не підпадає під визначення технічної помилки та/або неточності, оскільки не може бути усунуто без повторного проведення конференції та повторного погодження центральним керівним органом партії.

Відповідно до частини 10 статті 219 ВК України рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Разом з тим, суд погоджується із твердженням представника відповідача про відсутність підстав для невідкладного повідомлення про виявлені помилки і неточності поданих на реєстрацію документів, відповідному суб`єкту подання таких документів, оскільки в ході розгляду справи з`ясовано, що єдиний виборчий список Вінницької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" містить необхідну та обов`язкову інформацію.

Вказане додатково виключає обов`язок виконання відповідачем вимог, визначених абзацом 2 частини 3 статті 230 ВК України.

Згідно з абзацом 2 частини 3 статті 230 ВК України у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Крім того, як уже вказувалось судом, що відповідно до частини 2 статті 219 ВК України організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу.

Із єдиного виборчого списку та автобіографії кандидатів у депутати Вінницької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" вбачається, що вони є членами інших політичних партій, зокрема:

1) ОСОБА_1 - член ВО "Батьківщина" (а.с. - 42, 114);

2) ОСОБА_2 - член партії "Європейська солідарність" (а.с. -45,104).

Суд зазначає, що висування кандидатів у депутати осіб, які є членами інших політичних партій є порушенням вимог частини 2 статті 219 ВК України, а відтак є окремою підставою для застосування пункту 1 частини 1 статті 230 ВК України та відмови у реєстрації всіх кандидатів включених до єдиного виборчого списку місцевої організації політичної партії.

За позицією представника позивача, відповідач зобов`язаний був відмовити у реєстрації не всіх кандидатів у депутати, а окремих осіб, тим самим зменшивши кількість, висунутих кандидатів до 34.

Суд вважає, що застосування даного підходу могло б призвести до інших порушень, зокрема вимог частини 9 статті 219 ВК України щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Крім того, у такому випадку, на відповідача фактично було б перекладено дотримання обов`язків та правил формування єдиного виборчого списку партії.

Саме тому, на переконання суду, законодавець імперативно визначив в пункті 1 частини 1 статті 230 ВК України, що у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, а не окремих осіб.

За приписами частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваної постанови відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а відтак у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Відповідно до частини 4 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 2 статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Так, позивачем при зверненні з даним позовом до Вінницького окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у розмірі, встановленому Законом України "Про судовий збір".

Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору, розмір якого, з урахуванням заявлених позовним вимог, становить 2102 гривні.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 242, 243, 245, 246, 250, 257, 262, 268-273, 278, 295 КАС України, ст. 20, 193, 218, 219, 222, 227, 230 Виборчого кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволені адміністративного позову відмовити.

Стягнути з Вінницької регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського" судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві гривні) на користь державного бюджету України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: Вінницька регіональна організація політична партія "Перемога Пальчевського" (вул. Соборна, 52, м. Вінниця, 21050, ЄДРПОУ 40128002);

Відповідач: Хмільницька міська територіальна виборча комісія (вул. Столярчука, 2, м. Хмільник, Вінницька область, 22000, ЄДРПОУ 43761677).

Повний текст рішення складено о 21:35 год. 01.10.2020 року.

Головуючий суддя Свентух Віталій Михайлович

Судді: Томчук Андрій Валерійович

Поліщук Ірина Миколаївна

Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91949488
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —120/5293/20-а

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Свентух Віталій Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні