ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 жовтня 2020 року ЛуцькСправа № 140/14346/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Ковальчука В.Д.,
за участю секретаря судового засідання Ткачук І.І.,
представника позивача Нагурного Є.П.,
представника відповідача Порплиці В.З.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (далі - ВРОПП «Опозиційна платформа - За життя» , позивач) звернулася із позовною заявою до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області (далі - Нововолинська міська ТВК, відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови від 25 вересня 2020 року № 8/6 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постановою Нововолинської міської ТВК від 25 вересня 2020 року № 8/6 відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради з підстав порушення вимог частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України (далі - ВК України). З даним твердженням позивач не погоджується та вважає оскаржувану постанову неправомірною, оскільки ВРОПП «Опозиційна платформа - За життя» виконала вимоги частини 2 статті 218 ВК України щодо повідомлення у письмовій формі Нововолинську міську ТВК про дату, час і місце проведення конференції з метою висування кандидатів у депутати Нововолинської міської ради Володимир-Волинського району Волинської області. Вказує на те, що 15.09.2020 ВРОПП «Опозиційна платформа - За життя» на адресу Нововолинської міської ТВК з допомогою поштового зв`язку цінним листом направила повідомлення про проведення конференції 19.09.2020 о 10:00 год. за адресою: м. Луцьк, майдан Привокзальний, буд. 1, офіс 1. Аналогічне повідомлення регіональна організація політичної партії також надіслала на адресу Волинської територіальної виборчої комісії, яка його отримала. Про причини невручення відповідачу чи вручення, але нереєстрації вищенаведеного листа у Нововолинській ТВК позивачу невідомо.
Додатково повідомляє, що повідомлення про проведення конференції позивачем було розміщено також на сайті Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (далі - ПП «Опозиційна платформа - За життя» ) та про її проведення було повідомлено засоби масової інформації у порядку, передбаченому статтею 218 ВК України.
ВРОПП «Опозиційна платформа - За життя» вважає, що виконала всі вимоги Виборчого кодексу України щодо висування та реєстрації кандидатів на місцевих виборах, а тому оскаржувана постанова є неправомірною, направленою на усунення ПП «Опозиційна платформа - За життя» від виборчого процесу у регіоні.
На підставі наведеного просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року про відкриття провадження в адміністративній справі розгляд справи призначено у судовому засіданні за правилами глави 11 «Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ» розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) на 11:00 год. 02 жовтня 2020 року, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов.
У відзиві на позов від 02.10.2020 відповідач позовних вимог не визнав, вважає оскаржувану постанову обґрунтованою та законною, оскільки позивач не виконав вимог частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України, не повідомив відповідача у письмовій формі не пізніш як за день до дня проведення конференції про проведення конференції по висування кандидатів. Просить в задоволенні позову відмовити.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та просив позов задовольнити, додатково пояснив, що повідомлення в комісію направлялося не цінним листом, а простим.
Представник відповідача у судовому засіданні позовних вимог не визнав з підстав, зазначених у відзиві, просив у задоволенні позову відмовити.
Заслухавши вступне слово сторін, дослідивши письмові докази у справі, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що ВРОПП «Опозиційна платформа - За життя» 03.09.2020 зареєстрована як юридична особа, основним видом економічної діяльності якої є діяльність політичних організацій, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 08.09.2020.
24 вересня 2020 року до Нововолинської ТВК представник ПП «Опозиційна платформа - За життя» Онопрієнко Катерина Віталіївна, уповноважена на підставі довіреності від цієї організації партії, подала заяву та інші, визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ПП «Опозиційна платформа - За життя» .
При вивченні поданих ОСОБА_1 та наявних в комісії документів було виявлено, що ПП «Опозиційна платформа - За життя» не повідомляла у письмовій формі Нововолинську міську ТВК про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування від ПП «Опозиційна платформа - За життя» кандидатів, що є порушенням ч. 2 ст. 218 ВК України.
25 вересня 2020 року Нововолинська міська ТВК винесла постанову № 8/6 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Волинської регіональної організації ПП «Опозиційна платформа - За життя» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» , якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ПП «Опозиційна платформа - За життя» у зв`язку з порушенням встановленого ч. 2 ст. 218 ВК України порядку висування кандидатів організацією партії, а саме неповідомлення у письмовій формі Нововолинської міської ТВК про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування від Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» кандидатів.
Вважаючи таку постанову Нововолинської міської ТВК протиправною та безпідставною, Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд враховує наступне.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.
За приписами ч. 1 ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Приписами ч. 1 ст. 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
З аналізу правових норм суд робить висновок, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.
Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.
Як уже зазначалося, постановою Нововолинської міської ТВК № 8/6 від 25 вересня 2020 року відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ПП «Опозиційна платформа - За життя» у зв`язку з порушенням встановленого ч. 2 ст. 218 ВК України порядку висування кандидатів організацією партії.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, на переконання відповідача, виразилося у невиконанні вимог ч. 2 ст. 218 ВК України, а саме неповідомлення у письмовій формі Нововолинську міську ТВК про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування від ПП «Опозиційна платформа - За життя» кандидатів.
Так, згідно з ч. 2 ст. 218 ВК України про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Суд звертає увагу на те, що норми частини 2 статті 218 ВК України не містять вимог щодо способу вручення організацією партії письмового повідомлення територіальній виборчій комісії про дату, час і місце проведення зборів, конференції, однак містять вимогу щодо строку вручення такого повідомлення територіальній виборчій комісії, а саме не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції. Відтак, обов`язок повідомити у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції) вважається виконаним саме з моменту отримання останньою такого повідомлення та кореспондує праву членів виборчої комісії прийняти участь у проведенні такої конференції (чи зборів). При цьому, суд вважає, що ризики невчасного повідомлення територіальної виборчої комісії про проведення зборів (конференції) поштовим зв`язком покладаються саме на партію (організацію партії), яка висунула кандидатів у депутати на відповідних виборах.
Враховуючи те, що проведення конференції ВРОПП «Опозиційна платформа - За життя» було призначене на 19 вересня 2020 року, тому останнім днем вручення територіальній виборчій комісії письмового повідомлення про проведення такої конференції є 18 вересня 2020 року.
Суд вважає, що вказаний цінний лист (зі слів представника позивача простий лист) про направлення на адресу відповідача письмового повідомлення про дату, час і місце проведення конференції не може бути належним доказом, який би свідчив про отримання територіальною виборчою комісією повідомлення про проведення конференції.
Більше того, суд зважає на те, що положення частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України є імперативними, які прямо вказують на правила поведінки. З аналізу цієї норми слідує, що обов`язок повідомити у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції) вважається виконаним саме з моменту отримання останньою такого повідомлення.
Тобто, лише направлення такого повідомлення, на переконання суду, не є дотриманням вимог порядку висування кандидатів місцевою організацією політичної партії.
Як встановлено судом, письмове повідомлення про проведення конференції ВРОПП «Опозиційна платформа - За життя» було призначене на 19 вересня 2020 року Нововолинською міською ТВК не було отримане, тобто позивач не виконав вимогу ч. 2 ст. 218 ВК України та вчасно не повідомив територіальну виборчу комісію про дату, час і місце проведення конференції.
Враховуючи викладене, суд вважає, що постанова Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області від 25 вересня 2020 року № 8/6 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» грунтується на вимогах чинного законодавства, а тому є правомірною, а позовні вимоги - необгрунтованими.
Відповідно до частини першої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За приписами ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду територіальна комісія в судовому засіданні довела правомірність свого рішення, а тому в задоволенні позову суд відмовляє.
Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено.
Керуючись статтями 243-246, 273, 277, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.
Стягнути з Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 2102 (дві тисяч сто дві) гривні 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 278 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення.
Позивач: Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» (43000, Волинська область, місто Луцьк, Привокзальний майдан, будинок 1, офіс 6, код ЄДРПОУ 42498868).
Відповідач: Нововолинська міська територіальна виборча комісія Володимир-Волинського району Волинської області (45400, Волинська область, місто Нововолинськ, проспект Дружби, будинок 27, код ЄДРПОУ 43755595).
Суддя В.Д. Ковальчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91949807 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні