ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 140/14346/20 пров. № А/857/11733/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Шевчук С.М.,
суддів Кухтея Р.В., Шинкар Т.І.,
за участі секретаря судового засідання Чопко Ю.Т.,
представника позивача Нагурного Є.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Волинської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року (рішення ухвалене в м. Луцьк, судом під головуванням судді Ковальчука В.Д., дату складення повного тексту рішення суду не зазначено) у справі №140/14346/20 за адміністративним позовом Волинської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області про визнання неправомірною та скасування постанови, суд-
ВСТАНОВИВ:
І. ОПИСОВА ЧАСТИНА
У вересні 2020 року Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» звернулася до суду з позовною заявою, якою просила:
визнати протиправною та скасувати постанову від 25 вересня 2020 року № 8/6 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» .
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року в задоволенні позову Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області про визнання протиправною та скасування постанови відмовлено. Стягнуто з Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 2102 (дві тисяч сто дві) гривні 00 коп.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» звернулася з апеляційною скаргою, у якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким адміністративний позов задовольнити повністю. В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач вказує, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, рішення суду прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
На підтвердження доводів апеляційної скарги позивач вказує, що повідомлення про проведення конференції Волинською регіональною організацією Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» надсилалось поштовим відправленням на адресу відповідача, розміщувалось на офіційному сайті політичної партії, а також про проведення такої конференції письмово повідомлялася Волинська обласна територіальна виборча комісія, яка 25.09.2020 року прийняла постанову №16 Про реєстрацію кандидатів у депутати, висунутих ВРОПП «Опозиційна платформа - За життя» на чергових виборах депутатів Волинської обласної ради від 25 жовтня 2020 року . Позивач вважає, що не отримання Нововолинською міською ТВК повідомлення про конференцію не повинно породжувати таких правових наслідків, як відмова у реалізації особами конституційного права брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Також позивач зазначає, що на конференції 19.09.2020 року були присутні представники акредитованих ЗМІ та за умови дотримання карантинних обмежень. Також на даній конференції був присутній член Волинської обласної територіальної виборчої комісії, що висвітлено у засобах масової інформації. Крім того, вказує, що Виборчий кодекс України встановлює лише обов`язок повідомити в письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію про дату, час і місце проведення зборів/конференції і саме з моменту такого повідомлення, а саме в даному випадку з 15.09.2020 року, такий обов`язок суб`єкта виборчого процесу є виконаним.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду залишити без змін. Вказав, що суд першої інстанції правомірно відмовив позивачу у задоволенні позову, оскільки останнім було порушено імперативну норму Виборчого кодексу (ч.2 ст. 218) - неповідомлення Нововолинської ТВК про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування від політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" кандидатів.
ІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи обставини, що Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» 03.09.2020 зареєстрована як юридична особа, основним видом економічної діяльності якої є діяльність політичних організацій, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 08.09.2020 (а.с.11).
24 вересня 2020 року до Нововолинської ТВК представник ПП «Опозиційна платформа - За життя» Онопрієнко Катерина Віталіївна, уповноважена на підставі довіреності від цієї організації партії, подала заяву та інші, визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ПП «Опозиційна платформа - За життя» .
При вивченні поданих ОСОБА_1 та наявних в комісії документів було виявлено, що Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» не повідомляла у письмовій формі Нововолинську міську ТВК про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування від Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» кандидатів, що є порушенням ч. 2 ст. 218 ВК України.
25 вересня 2020 року Нововолинська міська ТВК винесла постанову № 8/6 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Волинської регіональної організації ПП «Опозиційна платформа - За життя» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» , якою відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати ПП «Опозиційна платформа - За життя» у зв`язку з порушенням встановленого ч. 2 ст. 218 ВК України порядку висування кандидатів організацією партії, а саме неповідомлення у письмовій формі Нововолинської міської ТВК про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування від Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» кандидатів (а.с.6-7).
Вважаючи таку постанову Нововолинської міської ТВК протиправною та безпідставною, Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» звернулася до суду з даним позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що ризики невчасного повідомлення територіальної виборчої комісії про проведення зборів/конференції засобами поштового зв`язку покладаються саме організацію партії, яка висунула кандидатів у депутати на відповідних місцевих виборах. Судом встановлено, що письмове повідомлення про проведення конференції Волинська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» призначеної на 19 вересня 2020 року не було отримане Нововолинською міською ТВК, а відтак позивач не виконав вимогу ч. 2 ст. 218 ВК України щодо вчасного повідомлення територіальної виборчої комісії про дату, час і місце проведення конференції. За наведених обставин, суд першої інстанції дійшов висновку, що постанова Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир-Волинського району Волинської області від 25 вересня 2020 року № 8/6 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» ґрунтується на вимогах чинного законодавства, а тому є правомірною, а позовні вимоги - необґрунтованими.
ІV. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у апеляційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів встановила таке.
Предметом спору між сторонами є розуміння вимог ч.2 ст. 218 ВК України в частині належного повідомлення відповідної виборчої комісії про проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів.
Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 1 частини 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів.
У відповідності до ч. 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такий етап, як висування та реєстрація кандидатів (п.4).
Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм). Міська організація партії може висунути виборчий список кандидатів у депутати до відповідної міської ради (п.1 ч.5 ст.217 ВК України).
У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції (ч.2 ст. 218 ВК України).
Відповідно до частини 1 та 2 ст. 202 ВК України передбачено, що систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:
1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів;
2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії;
3) дільничні виборчі комісії.
Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Отож, повноваження міської виборчої комісії поширюються на територію відповідного виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів.
Позаяк повноваження Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир -Волинського району Волинської області поширюються на підготовку та проведення місцевих виборів до Нововолинської міської ради, то про дату, час і місце проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів до Нововолинської міської ради позивач мав повідомити у письмовій формі саме Нововолинську міську територіальну виборчу комісію Володимир -Волинського району Волинської області.
З огляду на приведені положення законодавства та враховуючи фактичні обставини справи з приводу проведення 19.09.2020 року конференції Волинською регіональною організацією Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» по питанню висування кандидатів, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що на етапі висування кандидатів у депутати, організація політичної партії зобов`язана в письмовій формі повідомити про дату, час і місце проведення обумовленої конференції у строк не пізніше ніж за один день до дня проведення вказаної конференції - Нововолинську міську територіальну виборчу комісію Володимир -Волинського району Волинської області.
Стосовно ж доводів відповідача та висновків суду першої інстанції про підставність покладання ризиків та правових наслідків, визначених пунктом 1 частини 1 ст. 230 ВК України, через несвоєчасне надходження відправленого позивачем письмового повідомлення від 15.09.2020 року до Нововолинської міської ради (в якому йшлося про дату, час та місце проведення конференції по висуванню кандидатів в депутати), у строки встановлені ч.2 ст. 218 ВК України, то колегія суддів зазначає наступне.
Виборчий Кодекс України не містить положень стосовно можливого способу надіслання/вручення вказаних письмових повідомлень територіальним виборчим комісіям.
Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів затверджений (надалі по тексту іменовано -Порядок №173).
Відповідно до п. 13.3 вказаного Порядку №173 документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.
Відтак, нормативний акт який визначає порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій, передбачає можливість надіслання суб`єктами виборчого процесу документів та зокрема письмових повідомлень до територіальних виборчих комісій шляхом поштового зв`язку.
З опису вкладень в цінний лист від 15.09.2020 року вбачається, що повідомлення про проведення 19.09.2020 року Волинською регіональною організацією Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» конференції, було надіслано на адресу: Пр. Дружби,27 каб.415, м. Нововолинськ, 4500; одержувач: Нововолинська міська ТВК, шляхом його відправлення через відділення поштового зв`язку у м. Луцьку- 15.09.2020року, що відповідає приписам п. 13.3 вказаного Порядку №173, яким передбачена можливість надіслання документів та звернення до виборчої комісії поштою.
Також з матеріалів справи слідує, що окрім направлення зазначеного повідомлення на адресу відповідача засобами поштового зв`язку про проведення зазначеної конференції було заздалегідь повідомлено, шляхом розміщення відповідного повідомлення на офіційному сайті політичної партії на який має місце покликання в доводах апеляційної скарги. Окрім того, відповідно до пояснень позивача, які не заперечуються відповідачем про проведення обумовленої конференції повідомлялась також Волинська обласна ТВК, представник якої був присутнім під час проведення 19.09.2020року конференції по висуванню кандидатів. Засоби масової інформації та інші офіційні джерела не містять жодних повідомлень та/або документів з приводу ймовірних порушень під час проведення конференції по висуненню кандидатів у депутати.
Відповідно до статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
За приписами статті 6 цього ж Кодексу, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.
Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним.
Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.
Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.
Звертаючись до розділу 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд апеляційної інстанції встановив, що поняття "вільні вибори" закріплено у статті 3 Першого протоколу до Конвенції. Змістова конкретизація даної статті неодноразово здійснювалася Судом у низці його рішень, ухвалених при розгляді скарг щодо її порушення. Так, Суд звертав увагу, що наведена стаття гарантує права особи, включаючи право голосу та право балотуватися на виборах. Водночас Суд зауважував, що ці права не є абсолютними і Держави - учасники Конвенції мають право встановлювати обмеження у цій сфері в національних правових системах.
Проте, як зауважено вище, у виборчому законодавстві України відсутні прямі законодавчі норми, що зобов`язують особу повідомляти про дату, час та місце проведення конференції шляхом безпосереднього вручення письмового повідомлення відповідній територіальній виборчій комісії. Окрім того, виборче законодавство не містить норм які покладають ризики невручення поштового повідомлення у строки визначені ч.2 ст.218 ВК України на організацію політичної партії та забороняють їй бути учасником виборчого процесу.
Європейський суд з прав людини у рішенні "Мельниченко проти України" від 19.10.2004 р. зазначив, що позбавлення політичних прав може бути тільки за рішенням суду відповідно до закону. Умови позбавлення осіб права бути обраними можуть бути менш суворими, ніж позбавлення їх права голосу.
Окрім того, відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини при ухваленні судового рішення, суд зобов`язаний застосовувати висновки Європейського суду з прав людини, в тому рахунку і наведені у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції" від 16 грудня 1992 року у яких Європейський суд зауважив, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним. Також надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права.
Частиною 1 статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Аналізуючи оскаржуване рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини 2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
На думку суду апеляційної інстанції, оскаржувана постанова не відповідає встановленим КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а також вимогам пропорційності, позаяк через надмірний формалізм комісією не було дотримано необхідного балансу між несприятливими наслідками для прав осіб бути обраними та і цілями, на досягнення яких спрямоване оскаржуване рішення.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не довів правомірності свого рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного суду приходить до висновку, що оскаржуване рішення суду не відповідає дійсним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, а відтак апеляційну скаргу слід задовольнити частково, а рішення суду скасувати у частині відмови у задоволенні позову. Щодо стягнення судових витрат рішення суду залишити без змін.
Водночас, колегією суддів враховано, що при поданні апеляційної скарги особа яка подала апеляційну скаргу не сплатила судовий збір у розмірі 3153 грн 00 коп., що становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.
Відповідно до п. 1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. 308, ст. 315, ст. 317, ст. 272, ст. 273, ст. 321 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Волинської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" задовольнити частково.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі №140/14346/20 скасувати в частині відмови у задоволенні позову.
Ухвалити постанову, якою позов Волинської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя"до Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир- Волинського району Волинської області задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову від 25 вересня 2020 року № 8/6 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Нововолинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Волинської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа - За життя» на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» .
Стягнути з Нововолинської міської територіальної виборчої комісії Володимир- Волинського району Волинської області (45400, Волинська область, місто Нововолинськ, проспект Дружби, 27 каб.415) судовий збір в розмірі 3153 грн 00 коп. (три тисячі сто п`ятдесят три) гривні 00 коп.за наступними реквізитами «Отримувач коштів - УК у Галицькому районі м.Львова; код отримувача за ЄДРПОУ - 38007573; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО - 899998; рахунок отримувача - UA218999980313161206081013004; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - *;101; код платника; судовий збір; № справи; Восьмий апеляційний адміністративний суд» .
У частині стягнення судового збору рішення Волинського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі №140/14346/20 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя С. М. Шевчук судді Р. В. Кухтей Т. І. Шинкар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92020263 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Ковальчук Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні