ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 року Справа № 160/12056/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Турової О.М.,
за участі секретаря судового засідання: Молоданова М.Ю.,
представника позивача: Червоної Т.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія до Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
О 17 годині 27 хвилин 29 вересня 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія до Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, в якій позивач просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області №27 від 26 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія ;
- зобов`язати Новомосковську міську територіальну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія .
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що спірним рішенням протиправно відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , оскільки позивачем разом із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати було подано всі передбачені п.п.1-5 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України документи, а виявлені в них технічні помилки та неточності не становили перешкоди для розуміння змісту викладених в них відомостей, а, отже, не могли бути підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у розумінні приписів ч.3 ст.230 цього Кодексу. Так, позиція відповідача відносно того, що неподання позивачем до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. саме з номером 1, в той час, як в Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати та в Територіальних виборчих списках кандидатів у депутати у виборчих округах №1, №2, №3 та №4 вказано, що вони є додатками саме до рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. №1, є порушенням вимог п.2 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, є безпідставною, оскільки позивачем разом із заявою подавалося рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. про затвердження Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати та Територіальних виборчих списків кандидатів у депутати у виборчих округах №1, №2, №3 та №4, з якого слідує, що саме ним затверджені ці списки, і жодного іншого рішення про затвердження таких списків подано не було, при цьому відсутність у вказаному рішенні порядкового номеру, що не є істотним реквізитом цього документа згідно з вимогами п.2 ч.1 ст. 222 Виборчого кодексу України, не є перешкодою у розумінні його змісту і викладених в ньому відомостей. Також безпідставно та передчасно відповідач дійшов висновку про порушення позивачем встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів через те, що у Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 в першій п`ятірці кандидатів вказано 4 особи чоловічої статі і одна жіночої (1. ОСОБА_1 , 2. ОСОБА_2 , 3. ОСОБА_3 , 4. ОСОБА_4 , 5. ОСОБА_5 ), оскільки згідно з витягом із Протоколу Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22 вересня 2020 року №4/2020 на голосування було винесене питання №3 Про висування кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків і відповідно до даних Протоколу у Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 повинний був міститись такий перелік осіб: 1. ОСОБА_1 , 2. ОСОБА_2 , 3. ОСОБА_3 , 4. ОСОБА_4 , 5. ОСОБА_6 , 6. ОСОБА_5 , проте, під час перенесення даних протоколу Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22 вересня 2020 року №4/2020 до Територіального виборчого списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 було вчинено помилку, а саме: помилково змінені місця в списку ОСОБА_6 та ОСОБА_5 , внаслідок чого остання змістилася на 6 місце, а ОСОБА_5 був вказаний під номером 5. Крім того, під час заповнення Єдиного виборчого списку внаслідок технічної помилки дані щодо віднесення двох кандидатів до територіальних округів були помилково переплутані, а саме: в Єдиному виборчому списку під порядковим номером №11 зазначений ОСОБА_2 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №2 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , а під порядковим номером №6 зазначений ОСОБА_7 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №3 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , однак, згідно з Територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №2, ОСОБА_2 не значиться взагалі, а під номером 2 у цьому окрузі значиться ОСОБА_7 , натомість у Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 ОСОБА_7 не значиться взагалі, а під номером 2 у цьому окрузі значиться ОСОБА_2 . Утім, відповідач можливість виправити виявлені недоліки, як це передбачено ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, не надав, тим самим порушив право як членів політичної партії так і безпартійних осіб, висунутих позивачем, бути кандидатами у депутати Новомосковської міської ради. За позицією позивача, приймаючи таке рішення виборча комісія діяла не у спосіб, передбачений законодавством України, оскільки норми Виборчого кодексу України чітко вказують на те, що у такому випадку необхідно надати час на усунення недоліків, а не відмовляти у реєстрації кандидатів у депутати. Таким чином, на думку позивача, спірне рішення про відмову у реєстрації усіх кандидатів у депутати є безпідставним та таким, що порушує норми чинного законодавства України і міжнародного права, а отже підлягає скасуванню.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.09.2020р., прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/12056/20 за цією позовною заявою, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи з призначенням судового засідання на 01 жовтня 2020 року об 11:00 год. та встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву до 01 жовтня 2020 року до 09:00год.
Також вказаною ухвалою суду витребувано у відповідача додаткові докази у справі, а саме належним чином засвідчені копії: заяви Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія про реєстрацію кандидатів у депутати від 22 вересня 2020 року, а також доданих до неї документів, а саме:рішення конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії від 22 вересня 2020 року; єдиного виборчого списку з 23 кандидатів від 22 вересня 2020 року; територіальних виборчих списків кандидатів у депутати у 4 округах від 22 вересня 2020 року (не менше 5 кандидатів у кожному); протоколу засідання Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області, на якому було ухвалено постанову №27 від 26 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія .
Крім того, вищезазначеною ухвалою суду відмовлено у задоволенні клопотання позивача про виклик та допит ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_6 та ОСОБА_5 у якості свідків.
01 жовтня 2020 року від Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області надійшов відзив на позовну заяву Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , в якому відповідач пред`явлений позов не визнав та просив повністю відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що за результатами вивчення поданих позивачем разом із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати документів було встановлено, що в Єдиному виборчому списку та у Територіальних виборчих списках у територіальних виборчих округах №1, №2, №3 та №4 зазначено, що вони є додатками до рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. №1, але до заяви такого рішення не додано, натомість позивачем подано разом із заявою рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. без номера, яким затверджено Єдиний та Територіальні виборчі списки, які є додатками до цього рішення, однак, самі списки, що є додатками до рішення про їх затвердження без номера, не надано. Наведене, на думку відповідача, є порушенням п.2 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України та, відповідно, підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати у розумінні приписів п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу. Крім цього, під час дослідження поданих позивачем документів було встановлено, що у Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 в першій п`ятірці кандидатів вказано 4 особи чоловічої статі і одна жіночої, а саме: 1. ОСОБА_1 , 2. ОСОБА_2 , 3. ОСОБА_3 , 4. ОСОБА_4 , 5. ОСОБА_5 , що є порушенням вимог ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України, а, отже, порушенням встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, що, в свою чергу, згідно з п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати. Також за результатами перевірки поданих позивачем документів встановлено, що в Єдиному виборчому списку під порядковим номером №6 зазначений ОСОБА_7 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №3 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , однак, згідно з Територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 М`ясоєдов ОСОБА_11 не значиться, а значиться ОСОБА_2 . Натомість, у Єдиному виборчому списку під порядковим номером №11 зазначений ОСОБА_2 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №2 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , однак, згідно з Територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №2 ОСОБА_2 не значиться, а значиться ОСОБА_7 . Наведене, на думку відповідача, свідчить про невідповідність поданих позивачем документів вимогам Виборчого кодексу України, що відповідно до п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати. Таким чином, на думку відповідача, прийняте ним рішення є законним та скасуванню не підлягає, при цьому, позовна вимога про зобов`язання Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , є намаганням втрутитися у дискреційні повноваження виборчої комісії, оскільки питання реєстрації кандидатів у депутати належить до функцій і виключної компетенції останньої, а тому виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Також 01.10.2020р. відповідачем на виконання вимог ухвали суду від 30.09.2020р. надано витребувані судом документи.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав пред`явлений позов та, посилаючись на викладені у ньому доводи, просив повністю задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про час, дату та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив, у зв`язку із чим суд, заслухавши думку представника позивача щодо можливості здійснення розгляду справи за даною явкою, постановив усну ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання, про розгляд справи за відсутності належним чином повідомленого про час, дату та місце розгляду справи представника відповідача.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовної заяви у повному обсязі, з огляду на таке.
Судом встановлено, що Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020р. призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
З урахуванням Постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів №807-IX від 17.07.2020р. та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020р., якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020р. призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020р. призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Згідно з відомостями офіційного сайту Центральної виборчої комісії (https://www.cvk.gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html) політична партія Партія Шарія включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (за номером 54).
Дніпропетровська обласна організація політичної партії Партія Шарія включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 11.10.2019, номер запису 1 224 102 0000 092315, що підтверджується Випискою з цього Реєстру, копія якої долучена до матеріалів справи.
Як свідчать матеріали справи, 24 вересня 2020 року о 09 год. 36 хв. представником місцевої організації партії - Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія ОСОБА_10 подано до Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до Єдиного та Територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. (зареєстрована в журналі 24.09.2020р. за вх.№67), до якої долучено наступні документи: рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія про висування кандидатів у депутати на 1 арк.; Єдиний виборчий список з 23 кандидатів у депутати від 22 вересня 2020 року на 6 арк. та в електронному вигляді; Територіальні виборчі списки кандидати у депутати у 4 округах від 22 вересня 2020 року (не менше 5 кандидатів у кожному) на 10 арк. та в електронному вигляді; заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії на 23 арк.; автобіографії всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків, на 23 арк. та в електронному вигляді; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата у депутати включених до виборчих списків на 23 арк.; документ про внесення грошової застави на суму 11587,00 грн. №5 від 21 вересня 2020 року на 1 арк.; по одній фотографії кожного кандидата у депутати, включених до виборних списків, розміром 4х6 см на 23 арк. та в електронному вигляді; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати, включених до виборчих списків, на 40 арк.; передвиборна програма організації партії, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої конференцією організації партії на 2 арк. та в електронному вигляді; заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи на 4 арк.; копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу на 2 арк., документи визначені у п. 3, 4, 5, 8, 10 в електронному вигляді на оптичному носії інформації (CD-R або DVD-R) або на USB-флешнакопичувачі у кількості 1 шт.
Вказані документи були прийняті секретарем Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області ОСОБА_12 , що підтверджується довідкою №67 від 24.09.2020р.
Постановою Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровською обласною організацією політичної партії Партія Шарія №27 від 26.09.2020р. було відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія .
Як слідує з вищевказаної постанови, відмова у реєстрації кандидатів у депутати обґрунтована тим, що в Єдиному виборчому списку та у Територіальних виборчих списках у територіальних виборчих округах №1, №2, №3 та №4 зазначено, що вони є додатками до рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. №1, але до заяви такого рішення не додано, натомість разом із заявою надано рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. без номера, яким затверджено Єдиний та Територіальні виборчі списки, які є додатками до цього рішення, однак, самі списки, що є додатками до рішення про їх затвердження без номера, не надано, що є порушенням п.2 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України та, відповідно, підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати у розумінні приписів п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу. Крім цього, у Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 в першій п`ятірці кандидатів вказано 4 особи чоловічої статі і одна жіночої, а саме: 1. ОСОБА_1 , 2. ОСОБА_2 , 3. ОСОБА_3 , 4. ОСОБА_4 , 5. ОСОБА_5 , що є порушенням вимог ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України, а, отже, порушенням встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, що, в свою чергу, згідно з п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати. Також, в Єдиному виборчому списку під порядковим номером №6 зазначений ОСОБА_7 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №3 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , однак, згідно з Територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 М`ясоєдов ОСОБА_11 не значиться, а значиться ОСОБА_2 . Натомість, у Єдиному виборчому списку під порядковим номером №11 зазначений ОСОБА_2 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №2 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , однак, згідно з Територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №2 ОСОБА_2 не значиться, а значиться ОСОБА_7 . Наведене свідчить про невідповідність поданих документів вимогам Виборчого кодексу України, що відповідно до п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати.
Незгода позивача з вищевказаним рішенням відповідача стала підставою для звернення Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія до суду з цією позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.
Згідно зі статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України.
Відповідно статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
За приписами ст.196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Статтею 206 Виборчого кодексу України визначено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах; реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Частиною 1 статті 216 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів (ч.1 ст.217 Виборчого кодексу України).
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України передбачено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
За приписами ст.222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії. У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях. Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.
Так, відповідно до ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
При цьому ч.3 ст.222 Виборчого кодексу України встановлено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
За приписами ч.4 ст.230 Виборчого кодексу України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Аналіз наведених норм чинного виборчого законодавства свідчить про те, що законом встановлено вичерпний перелік підстав для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, які не підлягають розширеному тлумаченню, при цьому, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови, в той же час, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, а також відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голів, а тягне за собою надання часу на усунення цих недоліків, при цьому на виборчу комісію покладається обов`язок невідкладно повідомити про такі недоліки відповідний суб`єкт подання документів і надати останньому час на усунення цих недоліків.
Як зазначалося вище, однією з підстав для відмови спірним рішенням в реєстрації кандидатів у депутати від позивача стала те, що в Єдиному виборчому списку та у Територіальних виборчих списках у територіальних виборчих округах №1, №2, №3 та №4 зазначено, що вони є додатками до рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. №1, але до заяви такого рішення не додано, натомість разом із заявою надано рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. без номера, яким затверджено Єдиний та Територіальні виборчі списки, які є додатками до цього рішення, однак, самі списки, що є додатками до рішення про їх затвердження без номера, не надано, що є порушенням п.2 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України та, відповідно, підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати у розумінні приписів п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу.
Судом встановлено, що дійсно разом із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати позивачем було надано рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. без номера.
При цьому, зі змісту наданого рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. без номера слідує, що ним затверджено Єдиний і Територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, що додаються.
В заяві про реєстрацію кандидатів у депутати, разом з якою подавалося вищезазначене рішення, також вказано, що позивач просить відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до Єдиного та Територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , сформованих та затверджених на Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , що відбулася 22.09.2020р.
В Єдиному та Територіальних виборчих списках, які подавалися відповідачу, вказано, що вони затвердженні рішенням Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р.
Таким чином, надані документи беззаперечно свідчать про те, що подані відповідачу Єдиний та Територіальний виборчі списки кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія затверджені рішенням Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р.
Позивачем подано відповідачу лише одне рішення Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. без номера і саме воно стосується затвердження Єдиного та Територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від позивача.
І хоча це рішення дійсно не містить порядкового номера, проте, по-перше, форма Рішення про висування кандидатів, затверджена постановою Центральної виборчої комісії від 14 серпня 2020 року №177 (Додаток 4), не містить такого обов`язкового реквізиту цього документа як номер рішення , також вимоги щодо його наявності не закріплені і Виборчим кодексом України, по-друге, наявність такої помилки і неточності у поданих позивачем документах не перешкоджає розумінню їх змісту і змісту викладених у них відомостей, оскільки надані позивачем документи у їх сукупності надають змогу встановити, що позивачем на виконання вимог п.2 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України надано рішення конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії з затвердженням єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, при цьому таке рішення відповідно до вимог ч.10 ст.219 цього Кодексу підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчене печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).
Стверджуючи, що відсутність у наданому позивачем рішенні Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22.09.2020р. номера, за наявності посилання на такий номер у Єдиному та Територіальних виборчих списках, які є додатками до цього рішення, є підставою для висновку про те, що позивачем не надане відповідне рішення конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії з затвердженням єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, відповідач вдався до надмірного формалізму, обмеживши доступ позивача до участі у виборчому процесі у такий спосіб, що підриває собою саму суть цього права, що є неприпустимим.
Крім того, як слідує зі спірного рішення, другою підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати став висновок відповідача про порушення позивачем встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів щодо формування територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, без дотримання визначеної гендерної квоти , оскільки під час дослідження поданих позивачем документів було встановлено, що у Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 в першій п`ятірці кандидатів вказано 4 особи чоловічої статі і одна жіночої, а саме: 1. ОСОБА_1 , 2. ОСОБА_2 , 3. ОСОБА_3 , 4. ОСОБА_4 , 5. ОСОБА_5 , що є порушенням вимог ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України, а, отже, порушенням встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, що, в свою чергу, згідно з п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати.
Разом з тим, суд не погоджується з вищенаведеним твердженням відповідача, з огляду на таке.
Так, з наданого позивачем до матеріалів справи витягу із Протоколу Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22 вересня 2020 року №4/2020 слідує, що на голосування було винесене питання №3 Про висування кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків і відповідно до цього Протоколу у Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 повинний був міститись такий перелік осіб: 1. ОСОБА_1 , 2. ОСОБА_2 , 3. ОСОБА_3 , 4. ОСОБА_4 , 5. ОСОБА_6 , 6. ОСОБА_5 .
Водночас, з дослідженого судом Територіального виборчого списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 слідує, що в ньому вказаний наступний перелік кандидатів за таким порядком: 1. ОСОБА_1 , 2. ОСОБА_2 , 3. ОСОБА_3 , 4. ОСОБА_4 , 5. ОСОБА_5 , 6. ОСОБА_6 .
Як пояснив представник позивача у судовому засіданні, під час перенесення даних протоколу Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22 вересня 2020 року №4/2020 до Територіального виборчого списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 було вчинено помилку, а саме: помилково змінені місця в списку ОСОБА_6 та ОСОБА_5 , внаслідок чого остання змістилася на 6 місце, а ОСОБА_5 був вказаний під номером 5.
Надаючи оцінку вказаним доказам, суд зазначає, що зазначення у Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 ОСОБА_6 на 6 місці замість п`ятого, а ОСОБА_5 на п`ятому, замість шостого, у даному випадку не може свідчити про не дотримання позивачем порядку висування кандидатів та недотримання гендерної квоти , передбаченої ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України, оскільки така квота фактично є дотриманою у зв`язку із забезпеченням присутності визначеної кількості осіб різної статі із загальної кількості зазначених у цьому територіальному виборчому списку кандидатів.
При цьому з Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затверджених постановою Центральної виборчої комісії №249 від 11.09.2020р., слідує, що частина дев`ята статті 219 Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.
Судом встановлено, що позивачем фактично дотримано гендерної квоти як в єдиному, так і в територіальних виборчих списках, в тому числі і в Територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3, оскільки допущена технічна помилка зі зміною місць в розташуванні кандидатів, вказаних у цьому списку, фактично не спричинила зменшення кількості осіб жіночої статі на загальну кількість осіб-кандидатів, вказаних у цьому територіальному виборчому списку, а тому підстави стверджувати про порушення позивачем встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів відсутні, як відсутні і підстави для відмови у реєстрації кандидатів у депутати з таких причин.
Відносно третьої підстави для відмови у реєстрації кандидатів у депутати, якою згідно з оспорюваним рішенням є невідповідність поданих позивачем документів вимогам Виборчого кодексу України через те, що в Єдиному виборчому списку під порядковим номером №6 зазначений ОСОБА_7 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №3 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , однак, згідно з Територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №3 М`ясоєдов ОСОБА_11 не значиться, а значиться ОСОБА_2 , натомість, у Єдиному виборчому списку під порядковим номером №11 зазначений ОСОБА_2 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №2 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , однак, згідно з Територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області у територіальному виборчому окрузі №2 ОСОБА_2 не значиться, а значиться ОСОБА_7 , суд зазначає наступне.
Як слідує з дослідженого судом витягу із Протоколу Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22 вересня 2020 року №4/2020, на затвердження був запропонований Єдиний виборчий список, відповідно до якого під порядковим номером №6 зазначений ОСОБА_2 , який згідно з цим же Протоколом запропонований до включення до Територіального виборчого округу №3 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 . Також відповідно до запропонованого на затвердження Єдиного виборчого списку до нього під порядковим номером №11 зазначений ОСОБА_7 , який згідно з цим же Протоколом запропонований до включення до Територіального виборчого округу №2 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 .
З наданих відповідачу Територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області слідує, що до Територіального виборчого списку кандидатів у депутати у територіальному виборчому окрузі №2 під порядковим номером 2 включено ОСОБА_7 , а до Територіального виборчого списку кандидатів у депутати у територіальному виборчому окрузі №3 під порядковим номером 2 включено ОСОБА_2 , як і було вказано у Протоколі Конференції Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія від 22 вересня 2020 року №4/2020.
Разом з тим, відповідно до Єдиного виборчого списку, що був наданий відповідачу, слідує, що в ньому під порядковим номером №6 зазначений ОСОБА_7 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №3 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 , а під порядковим номером №11 зазначений ОСОБА_2 , який відповідно до графи Номер Територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата віднесений до Територіального виборчого округу №2 під порядковим номером у відповідному окрузі 2 .
Таким чином, фактично відбулася технічна помилка, внаслідок якої у Єдиному виборчому списку кандидати були переплутані місцями, а саме: за порядковим №6 помилково вказано ОСОБА_7 , а за порядковим №11 - ОСОБА_2 .
Однак, така описка жодним чином не свідчить про невідповідність поданих позивачем документів вимогам Виборчого кодексу України, що може бути підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати згідно з п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу, оскільки, як вказано у цій же нормі Кодексу (ч.3 ст.230 Кодексу), помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах (те, що безпосередньо мало місце у даному випадку), якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, а є підставою для повідомлення про їх наявність виборчою комісією відповідного суб`єкта подання документів з наданням останньому часу на їх усунення шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Разом з тим, судом встановлено, що після виявлення недоліків у поданих позивачем на реєстрацію документах відповідне повідомлення щодо необхідності усунення таких недоліків із встановленням відповідного строку, що передбачено ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, відповідачем позивачеві ні усно, ні письмово надано не було, що є порушенням наведеної норми закону та встановленої ним процедури прийняття документів для реєстрації.
При цьому, ані зі спірного рішення, ані з наданого відповідачем відзиву на позовну заяву не було встановлено жодних фактів того, що наведені вище недоліки є перешкодою для розуміння викладених відомостей у поданих позивачем документах та відповідних доказів суду не надано.
Також відповідачем не надано суду жодних належних та допустимих доказів, а також не наведено жодних підстав, які б свідчили про правомірність прийняття оспорюваної постанови, з урахуванням встановлених судом обставин та аналізу вищенаведених норм чинного виборчого законодавства України.
Таким чином, суд приходить до висновку, що спірна постанова Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області №27 від 26 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія прийнята відповідачем без дотримання вимог ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а також без дотримання вимог Виборчого кодексу України, необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а, навпаки, з надмірним формалізмом та без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), тобто непропорційно, а тому така постанова є протиправною та підлягає скасуванню.
Натомість, відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому, судом враховується, що дотримання суб`єктом владних повноважень вимог частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема положень щодо обґрунтованості, розсудливості, неупередженості, добросовісності, запобігання дискримінації має запобігати проявам формалізму та унеможливити позбавлення особи права бути обраним через штучно створені перешкоди.
В означеному контексті суд зважає також на практику Європейського Суду з прав людини. Зокрема, у справі Мельниченко проти України Європейський Суд наголосив, що стаття 13 Протоколу 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, включає суб`єктивні права голосувати та бути обраним. Не дивлячись на важливість цих прав, вони не є абсолютними. У своїх внутрішніх правових системах Договірні сторони можуть робити право голосувати та бути обраним предметом для певних обмежень, які не заборонені в принципі статтею 3. Держави мають широкі межі розсуду у цій сфері, проте вимоги Протоколу №1 мають бути дотримані. Суд повинен впевнитись, що ці умови не обмежують права до такого ступеня, позбавляють їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету, та що заходи, які вживалися є пропорційними. У цьому зв`язку предмет та мета Конвенції вимагає, щоб її положення тлумачились та застосовувались у такий спосіб, щоб зробити її вимоги не просто теоретичним або ілюзорними, але й практичними і ефективними. Право стати кандидатом на виборах, що гарантується статтею 3 Протоколу №1, є таким суттєвим правом в концепції реального демократичного устрою, яке було б ілюзорним, якщо комусь може бути відмовлено у цьому праві в будь-який момент. Таким чином, якщо держава має широкі межі розсуду при визначенні вимог для надання права абстрактно, принцип того, що право має бути ефективним вимагає, щоб процедура надання права містила достатні гарантії для запобігання свавільним рішенням.
Аналогічна позиція щодо пропорційності заходів щодо обмеження виборчих прав висловлена ЄСПЛ при розгляді справи Ковач проти України (Заява №39424/02) від 07.02.2008р.
За викладених обставин, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих підстав для задоволення позовних вимог позивача в частині щодо визнання протиправною та скасування спірної постанови №27 від 26.09.2020р.
Крім того, враховуючи що визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови не призведе до повного захисту порушеного права позивача, оскільки реєстрація кандидатів у депутати завершилась 25.09.2020р. о 00 год. 00 хв., а помилки і неточності, виявлені в поданих позивачем на реєстрацію документах, як було встановлено судом, не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, а, отже, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови за приписами ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, тому слід задовольнити і іншу частину позовних вимог про зобов`язати відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , з урахуванням того, що судом встановлено протиправність постанови відповідача №27 від 26.09.2020р. про відмову в такій реєстрації.
Отже, належним і ефективним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, направлені на усунення порушеного права позивача, виходячи із наданих повноважень адміністративного суду, встановлених ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України.
Так, за приписами ст.245 КАС України, у разі задоволення позову про визнання дій (бездіяльності) суб`єкта владних повноважень протиправними, у якості похідної вимоги, суд може прийняти постанову про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії.
Окрім того, і за приписами ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, дає найбільший ефект.
Відтак, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права та відповідати наявним обставинам.
Також слід зазначити, що за приписами ст.6 Кодексу адміністративного судочинства України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Суду як джерело права.
Так, Європейський Суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011р. (остаточне) по справі Чуйкіна проти України констатував: 50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд , в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів ( див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. The United Kingdom),п.п.28-36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє всіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції - гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені.
Таким чином, з урахуванням наведеної правової позиції, суд приходить до висновку, що зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія , є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Зазначена позиція, щодо належного обраного способу захисту порушеного права позивача, узгоджується із правовою позицією Верховного суду, викладеною у його постанові від 29.06.2019р. у справі №855/161/19, яка є обов`язкову для застосування адміністративними судами у відповідності до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України.
При цьому, судом не приймаються до уваги посилання представника відповідача на дискреційні повноваження відповідача щодо реєстрації кандидатів у депутати, у даному випадку, оскільки повноваження суду направлені на усунення порушеного права позивача, визначені ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України, а обраний судом спосіб захисту узгоджується із вищенаведеною позицією Верховного Суду.
Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова може .
Натомість, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.
Наведена правова позиція узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові Верховного Суду від 30.07.2020р. у справі №826/10085/16, яка є обов`язковою для застосування адміністративними судами у відповідності до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України.
За таких обставин, суд доходить висновку про наявність обґрунтованих правових підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на таке.
Так, відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що при зверненні до суду з позовною вимогою немайнового характеру позивачем доказів сплати судового збору не надано.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до положень статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік встановлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2102,00грн.
Приписами пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір визначено, що за подання до суду позовної заяви немайнового характеру, яка подана суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем встановлено ставку судового збору - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2102,00 грн.).
Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2102,00грн.
З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області на користь Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00грн.
Керуючись ст.ст. 2-12, 47, 72-77, 94, 132, 139, 241-246, 250, 251, 262, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія (код ЄДРПОУ 43287298, місцезнаходження: пр. О.Поля, буд.54, м. Дніпро, 49000) до Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43770440, місцезнаходження: вул. Гетьманська, буд.14, м. Новомосковськ, 51200) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною та скасувати постанову Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області №27 від 26 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровською обласною організацією політичної партії Партія Шарія .
Зобов`язати Новомосковську міську територіальну виборчу комісію Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43770440, місцезнаходження: вул. Гетьманська, буд.14, м. Новомосковськ, 51200) зареєструвати кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Новомосковської міської ради Новомосковського району Дніпропетровської області Дніпропетровської обласної організації політичної партії Партія Шарія (код ЄДРПОУ 43287298, місцезнаходження: пр. О.Поля, буд.54, м. Дніпро, 49000).
Стягнути з Новомосковської міської територіальної виборчої комісії Новомосковського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43770440, місцезнаходження: вул. Гетьманська, буд.14, м. Новомосковськ, 51200) до Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; Код отримавача (код за ЄДРПОУ) 37989253; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО) 899998; Рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили у строки, визначені статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги до суду першої інстанції у дводенний строк з дня проголошення рішення відповідно до вимог ч.2 ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України та у порядку, встановленому п.п.15.1 п.15 Розділу VІІ Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.М. Турова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91949926 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні