Рішення
від 03.10.2020 по справі 160/12249/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2020 року Справа № 160/12249/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Кальника В.В.

за участі:

секретаря судового засідання Туренко К.М.

представника позивача Прокопенка А.В.

представника відповідача Погорілого А.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

О 23 годині 39 хвилин 01 жовтня 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, в якому позивач просить суд:

- визнати незаконною та скасувати постанову Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області №35 від 27 вересня 2020 року;

- зобов`язати Жовтоводську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області прийняти рішення про реєстрацію всіх кандидатів у депутати до Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ".

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що Позивач надав Жовтоводській міській територіальній виборчій комісії Кам`янського району Дніпропетровської області повний пакет документів, передбачений ст. 222 ВК України, для реєстрації кандидатів до Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, проте Територіальна виборча комісія повідомила Позивача про виявлення недоліків в поданих документах. Позивач надав уточнені та виправлені документи для реєстрації кандидатів в депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Проте не зважаючи на повне усунення Позивачем недоліків, постановою №35 Відповідач відмовив в реєстрації всіх кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного і територіальних виборчих списків Позивача. У постанові №35 від 27.09.2020 року Відповідач як на підставу відмови у реєстрації кандидатів послався на те, що надані Позивачем документи у якості усунення недоліків були датовані 19.09.2020 року, а не днем подання - 27.09.2020 року; наявні об`єктивні сумніви у справжності особистих підписів кандидатів; заява організації партії про реєстрацію кандидатів в депутати була подана 24.09.2020 року, а заяви у порядку виправлення недоліків - 27.09.2020 року, що становить порушення ч. 3 ст. 227 Виборчого кодексу України.

Отже, Дніпропетровська територіальна організація політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" вважає, що визначених статтею 230 ВК України підстав для відмови у реєстрації кандидатів у територіальної виборчої комісії не було, тому прийняте рішення не відповідає вимогам чинного виборчого законодавства.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

03.10.2020 року відповідачем надано відзив, в якому він просив в задоволенні позову відмовити. З посиланням на п.2 ч.1 ст.230, ч.3 ст. 227 Виборчого кодексу України, зазначив, що надані Дніпропетровською територіальною організацією політичної і партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ 24.09.2020 заяви про згоду балотуватися в Жовтоводську міську раду від 30 кандидатів є такими, що не відповідають вимогам Виборчому кодексу України, оскільки всі 30 кандидатів в депутати не дали згодуна балотування належному суб`єкту висування, а саме, в усіх 30 заявах кандидатів у депутати замість Дніпропетровської територіальної організації політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ зазначено: Жовтоводська міська організацію політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ , при цьому, жодних доказів існування Жовтоводської міської організації політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ Позивачем суду не надано, оскільки така міська організація фактично не може існувати в силу вимог Статуту Партії.

Також, вказав, що надані 27.09.2020 року заяви 30 кандидатів про згоду балотуватись кандидатами в депутати від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ у кількості 30 фактично датовані 19.09.2020 та зауважив, що Позивачем при повторному поданні документів для реєстрації кандидатів у депутати, фактично змінено зміст цих документів, що, на думку відповідача, не може вважатися помилкою або неточністю.

Отже, відповідач вважає, що комісія обґрунтовано прийшла до висновку про відсутність законних підстав для реєстрації кандидатів в депутати.

Окрім цього, на думку відповідача, вимога Позивача про зобов`язання Жовтоводську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області здійснити реєстрацію всіх кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської територіальної організації політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ , є формою втручання в дискреційні повноваження відповідача, а тому не може бути задоволена судом.

Також, відповідачем звернуто увагу на те, що Позивач звернувся з позовом поза межами встановленого законодавством строку.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов з підстав, наведених у позові та відповіді на відзив.

Представник відповідача в судовому засіданні обставини, викладені у відзиві на позов підтримав, проти задоволення позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні в повному обсязі.

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено, що відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

19 вересня 2020 року на Конференції Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" були затверджені єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів в депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області.

24 вересня 2020 року Позивач надав Жовтоводській міській територіальній виборчій комісії Кам`янського району Дніпропетровської області пакет документів, передбачений ст. 222 ВК України, для реєстрації кандидатів до Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, що підтверджується довідкою Відповідача № 7 від 24 вересня 2020 р.

26 вересня 2020 року о 17.50 Територіальна виборча комісія повідомила Позивача про виявлення недоліків в поданих документах, а саме: заяви в кількості 30 примірників подані від Жовтоводської міської організації партії «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ» , натомість заява про реєстрацію в кандидати в депутати подана від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ» . В порушення п. 1 ст. 222 ВК України громадянами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 надано фотографії кандидатів в депутати розміром, який не відповідає встановленим вимогам (вимога 4x6 см.).

27 вересня 2020 року о 16.32 Позивач надав уточнені та виправлені документи для реєстрації кандидатів в депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а саме:

- заяви про згоду балотуватись кандидатами в депутати від Позивача на 30 арк.;

- автобіографії осіб, включених до Єдиного та Територіальних списків кандидатів у депутати Позивача на 30 арк.;

- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати;

- фотографії осіб, включених до Єдиного та Територіальних кандидатів у депутати від Позивача розміром 4x6 см (по 1 фотографії кожного з кандидатів) у кількості 5 шт.

За результатами розгляду поданих позивачем документів, Жовтоводська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області прийняла постанову №35 від 27 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ".

Із змісту вказаної постанови №35 вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що:

- надані 27.09.2020 року заяви 30 кандидатів про згоду балотуватись кандидатами в депутати від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ у кількості 30 примірників; автобіографії 30 осіб, включених до переліку кандидатів у кандидати від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ у кількості 30 примірників; заяви 30 кандидатів про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини у кількості 30 примірників - всі зазначені документи стосовно 30 кандидатів в депутати фактично датовані 19.09.2020 р.;

- комісія має об`єктивні сумніви у справжності особистих підписів кандидатів у депутати, проставлених у всіх вищевказаних документах;

- заява організації партії про реєстрацію кандидатів в депутати подана до Жовтоводсьської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської територіальної 24.09.2020, а заяви у порядку виправлення недоліків - 27.09.2020 року, що становить порушення ч. 3 ст. 227 Виборчого кодексу України;

- надані Дніпропетровською територіальною організацією політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ 24.09.2020 р. заяви про згоду балотуватися в Жовтоводську міську раду від 30 кандидатів, Жовтоводська міська територіальна виборча комісія вважає такими, що не відповідають вимогам Виборчому кодексу України, оскільки 30 кандидатів в депутати не дали згоду на балотування належному суб`єкту висування, а саме, в усіх 30 заявах кандидатів в депутати замість Дніпропетровської територіальної організації політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ зазначено: Жовтоводська міська організацію політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ .

Отже, враховуючи невідповідність наданих Дніпропетровською територіальною організацією політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ документів, а саме: відсутності у належного суб`єкта висування згоди на балотування від 30 кандидатів в депутати, комісія пришла до висновку про відсутність законних підстав для реєстрації кандидатів в депутати.

Позивач вважає таку постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи заявлений спір по суті, суд зазначає наступне.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX (далі по тексту - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії та права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

За змістом статті 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною 3 цієї ж статті передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).

Відповідно до частини першої статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема: висування та реєстрація кандидатів.

Згідно приписів ч. 2 ст. 216 ВК України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Частиною третьою вказаної статті передбачено, що організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

Згідно із ч. 1 ст. 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Згідно із ч. 10 вказаної статті, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною.

Статтею 222 ВК України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Частиною 1 вказаної статті передбачено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Відповідно до вимог ч.ч. 2, 4 ст. 222 ВК України, територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Відповідно до вимог ст. 227 ВК України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

З системного аналізу наведених норм вбачається, що однією із обов`язкових умов для реєстрації кандидата у депутати відповідної місцевої ради, включеного організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, є надання таким депутатом заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї політичної партії.

При цьому, якщо така особа на день подання заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати міської ради до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вона вважається виключеною із переліку кандидатів у депутати відповідної ради з дня подання заяви організацією партії.

Згідно приписів ч. 1 ст. 233 ВК України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність);

4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Згідно приписів п. 2 ч. 1 ст. 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, у разі відсутності хоча б одного з документів зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Частиною 3 вказаної статті передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Згідно із ч. 4 ст. 230 ВК України, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати (у разі самовисування).

Отже, вимогами статті 230 ВК України передбачено обов`язок відповідної виборчої комісії при прийнятті документів для реєстрації кандидата для участі у виборах, у разі встановлення відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка є обов`язковою, невідкладно повідомляти про це відповідного суб`єкта подання документів для усунення таких недоліків.

Крім того, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Як убачається зі змісту оскаржуваної постанови від 27.09.2020 №35, підставою для ухвалення відповідачем рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ є те, що надані Позивачем документи у якості усунення недоліків були датовані 19.09.2020 року, наявні об`єктивні сумніви у справжності особистих підписів кандидатів, заява організації партії про реєстрацію кандидатів в депутати була подана 24.09.2020 року, а заяви у порядку виправлення недоліків - 27.09.2020 року, що становить порушення ч. 3 ст. 227 Виборчого кодексу України.

Стосовно вказаних недоліків, суд зазначає наступне.

Так, частиною першою статті 216 ВК України визначено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування, тобто воно мало відбутися в період з 15 до 24 вересня 2020 року. Отже, суд вважає, що документи були датовані у межах встановлених Виборчим кодексом строків.

Стаття 217 Виборчого кодексу України передбачає можливість висування кандидатів до однієї територіальної громади як місцевою, так і вищестоящою (територіальною) організацією партії.

Таким чином, право на висування кандидатів в депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року мали як Жовтоводська міська організація політичної партії «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ» так і Дніпропетровська територіальна організація політичної партії «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ» (обласна).

Згідно з п. 4.1. Статуту політичної партії «ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ» (далі - Статут Партії) організаційна структура Партії формується з урахуванням адміністративно - територіального устрою України та складається з територіальних організацій Партії, місцевих організацій Партії та первинних осередків Партії (далі - організації Партії).

Відповідно до пункту 4.2.2. Статуту Партії територіальні організації партії у передбачених законодавством України порядку та спосіб беруть участь у виборах, висувають кандидатів на місцевих виборах, беруть участь у формуванні складу виборчих комісій, координують контролюють та спрямовують діяльність місцевих організацій партій та первинних осередків партії, що знаходяться у межах території, на яку поширюється діяльність відповідної територіальної організації партії, надають їм організаційну, методичну та матеріальну допомогу.

Згідно з пунктом 4.2.3. Статуту Партії територіальній організації партії безпосередньо підпорядковуються місцеві організації партії - районні, міські (в містах обласного значення) та районні у містах Києві та Севастополі, - що знаходяться у межах території, на яку поширюється діяльність відповідної організації партії.

Відповідно до пункту 4.2.10 Статуту Партії збори (конференція) територіальної організації партії висувають, з наступним погодженням Президією Центральної ради Партії - у випадках, передбачених законодавством про місцеві вибори, кандидатів на виборах до органів місцевого самоврядування місцевого рівня, здійснюють інші заходи та процедури, передбачені законодавством про вибори до органів місцевого самоврядування.

Згідно з вказаними положеннями Статуту Партії, Позивач на конференції 19 вересня 2020 року прийняв рішення про висування кандидатів у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області.

Під час судового розгляду справи з`ясовано, що майбутнім кандидатам у депутати Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області було запропоновано підготувати та надати дві заяви про згоду балотуватись як від Жовтоводської міської організації політичної партії Європейська Солідарність , так і від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність , що і було ними здійснено. Однак, у зв`язку з допущеною помилкою, у вказаному пакеті документів були подані заяви кандидатів про згоду балотуватись від Жовтоводської міської організації партії замість заяв про згоду балотуватись від Дніпропетровської територіальної організації партії.

У ході розгляду справи, допитана як свідок в судовому засіданні ОСОБА_6 , надала пояснення, що вона є активною громадянкою, яка виявила бажання прийняти участь у виборах в Жовтоводську міську раду, головою ОСББ. Штаб партії знаходиться в Жовтих Водах, там вона і інші голови ОСББ збиралися, готували документи для подачі до виборчої комісії. 19 вересня 2020 року разом з іншими коллегами підписували всі документи. Зазначила, що оскільки виборчий закон діє перший рік, тому було не зрозуміло чи від міського, чи обласного осередку буде висуватись, тому було підписано заяви і від міського і обласного осередку, а остаточно питання мало вирішуватись вже на рівні самої Партії.

Виходячи з вищенаведеного, слід прийти до висновку, що у процесі усунення недоліків, Позивач надав Відповідачу не новостворені, а наявні у нього документи, які, відповідно, були датовані днем їх підписання 19.09.2020.

На думку суду, визначальною обставиною, що підлягає встановленню у контексті даного спору, виступає саме особиста згода особи брати участь у виборчому процесі у якості кандидата у депутати від відповідної партії, яка у даному випадку має підтверджуватися відповідною письмовою заявою про надання згоди та свідчити про безумовне волевиявлення особи брати участь у виборах шляхом висування від відповідної партії.

Проаналізувавши зміст заяв, що були подані до територіальної виборчої комісії після отримання повідомлення про виявлення недоліків, суд вважає їх такими, що свідчать про волеявлення таких осіб брати участь у виборах від Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", а дата їх підписання - 19 вересня 2020 року - про дотримання суб`єктом висування кандидатів в депутати строків, визначених Виборчим кодексом України.

При цьому, на думку суду, підготовкою та врученням Повідомлення про усунення недоліків в поданих документах від 26.09.2020 року, комісія самостійно віднесла всі зазначені в цьому повідомлені недоліки та неточності до категорії таких, що можуть бути усунуті в порядку ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, а відтак, Позивач подаючи вичерпний перелік документів на усунення відповідних недоліків мав правомірне очікування на реєстрацію кандидатів в наслідок такої дії.

Таким чином, суд вважає, що відповідач дійшов помилкових висновків про відсутність заяв про згоду балотуватися у депутати Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" на час подання заяви про реєстрацію кандидатів у депутати.

Щодо справжності особистих підписів кандидатів у депутати, проставлених у всіх наданих документах, суд зауважує, що статтею 206 ВК України визначено повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів, однак, повноваженням встановлення приналежності почерку рукопису й підпису конкретній людині, визначення справжності підпису, Відповідач не наділений, відтак, суд вважає, що, в даному випадку, Відповідач вийшов за межі наданих повноважень.

Крім того, частиною четвертою статті 222 Виборчого кодексу України встановлено, що відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Щодо подання заяв організації партії про реєстрацію кандидатів в депутати саме 27.09.2020 року, суд наголошує, що такі дії Позивачем здійснено на реалізацію свого права, встановленого ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України у зв`язку із отриманням повідомлення Відповідача про виявлення недоліків в поданих документах. При цьому, посилання Відповідача на ч. 3 ст. 227 Виборчого кодексу суд вважає недоречним, оскільки ця норма застосовується лише у разі відсутності заяв від кандидатів про згоду балотуватися на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії, в той час як такі заяви були подані.

Щодо доводів відповідача про пропуск позивачем встановленого частиною 6 статті 273 КАС України п`ятиденного строку звернення до суду, слід зазначити наступне.

Відповідно до ч. 6 ст. 273 КАС України, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Відповідно до ч. 1, 5, 8 статті 120 КАС України, перебіг процесуального строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок.

Останнім днем строку, який закінчується вказівкою на певний день, вважається цей день.

Останній день строку триває до двадцять четвертої години.

Матеріалами справи підтверджено, що оскаржувана постанова була прийнята 27.09.2020 року о 19.00 годині. Позивач звернувся до суду з позовом 01.10.2020 о 23.29.

Відтак, враховуючи приписи ст. 120 КАС України, суд приходить до висновку, що позивачем не пропущений строк звернення до суду з даною позовною заявою, а посилання відповідача на те, що позивачем пропущено строк звернення до суду, встановлений КАС України, є помилковими та безпідставними.

Згідно положень ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За приписами частини третьої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Згідно вимог ч. 1 ст. 278 КАС України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Відповідачем у ході судового розгляду справи не доведено, що у спірних відносинах він діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стосовно судового контролю за дискреційними адміністративними актами суб`єктів владних повноважень Європейський суд з прав людини неодноразово висловлював позицію з цього питання, згідно якої національні суди повинні проконтролювати, чи не є викладені у них висновки адміністративних органів щодо обставин у справі довільними та нераціональними, непідтвердженими доказами або ж такими, що є помилковими щодо фактів; у будь-якому разі суди повинні дослідити такі акти, якщо їх об`єктивність та обґрунтованість є ключовим питанням правового спору (пункти 156-157, 159 рішення у справі "Сігма радіо телевіжн лтд. проти Кіпру" (Sigma Radio Television ltd. v. Cyprus № 32181/04); пункт 44 рішення у справі "Брайєн проти Об`єднаного Королівства" (Bryan v. the United Kingdom); пункти 47-56 рішення у справі "Путтер проти Болгарії" (Putter v. Bulgaria № 38780/02).

Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційним є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

Натомість, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд.

Аналогічна позиція викладена, зокрема у постанові Верховного Суду від 30 липня 2020 року у справі № 826/10085/16.

Згідно з нормами ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, у відповідності до положень ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Разом з тим, враховуючи, що визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови не призведе до повного захисту порушеного права позивача, оскільки реєстрація кандидатів закінчилась, суд приходить до висновку про необхідність задоволення вимоги Позивача щодо зобов`язання Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області прийняти рішення про реєстрацію всіх кандидатів у депутати до Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ, як найфективнішого способу відновлення порушених прав.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених обставин, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої та третьої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки за звернення до суду із вказаним позовом позивач при поданні позовної заяви не сплатив судовий збір, у зв`язку з чим, у відповідності до вимог ч. 9 ст. 273 КАС України та з урахуванням ч. 1 ст. 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету судовий збір у розмірі 4204,00 грн, як за дві вимоги немайнового характеру.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" до Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області №35 від 27 вересня 2020 року.

Зобов`язати Жовтоводську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області зареєструвати всіх кандидатів у депутати до Жовтоводської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ".

Стягнути з Жовтоводської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43771575) в дохід Державного бюджету України суму судового збору у розмірі 4204,00 грн.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя В.В. Кальник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91950123
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/12249/20

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 03.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кальник Віталій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні