Рішення
від 02.10.2020 по справі 280/6931/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 жовтня 2020 року 13 год. 30 хв.Справа № 280/6931/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Запорізької обласної організації Партії зелених України (69018, м. Запоріжжя, вул. Патріотична 20-а, ЄДРПОУ 25474489) в особі голови Запорізької обласної організації Партії зелених України Буркота Дмитра Валерійовича до Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області (71502, Запорізька область, м. Енергодар вул.Курчатова, буд. 11) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

30.09.2020 о 20 год. 05 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Партії зелених України в особі голови Запорізької обласної організації Партії зелених України ОСОБА_1 (далі - позивач) до Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області (далі - відповідач) відповідно до якої позивач просить суд визнати протиправним та скасувати постанову Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласною організацією Партії зелених України №56 від 28.09.2020 та зобов`язати Енергодарську міську територіальну виборчу комісію Василівського району Запорізької області зареєструвати кандидатів у депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласною організацією Партії зелених України відповідно до виборчих списків.

Ухвалою судді від 01 жовтня 2020 року провадження у справі відкрито за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначено на 01 жовтня 2020 року на 15 год. 00 хв.

01 жовтня 2020 року в підготовчому судовому засіданні протокольною ухвалою суду закрито підготовче засідання, справу призначено до судового розгляду на 02 жовтня 2020 року об 11 годині 00 хвилин.

02 жовтня 2020 року представником позивача та представником відповідача подані клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи викладене, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників сторін в порядку письмового провадження.

Згідно з пунктом 10 частини першої статті 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини четвертої статті 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Позовна заява обґрунтована тим, що оскаржуваною постановою № 56 виборчої комісії від 22 години 43 хвилини 28.09.2020 відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької перших місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, висунутих Запорізької обласної організації Партії зелених України. Підставою для відмови в реєстрації кандидата на посаду депутата Енергодарської міської ради від Партії зелених України стало порушенням частини другої статті 218 Виборчого кодексу України та п. 3, 6 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України. Позивач не погоджується з висновками виборчої комісії, вважає їх такими що порушують правові норми закріпленні ст. 8, 9, 22, 38, 64, 69, 71 Конституції України; ст. 230 Виборчого кодексу України; ст. 3 Протоколу № 1 (994 535) до Конвенції про захист прав людини і основних свобод, ратифікованого Верховною радою України 17.07.1997 року (документ №475/97-ВР). Вказує, що на виконання приписів ч. 2 ст. 218 Виборчого кодексу України про час та дату висування кандидатів на посаду міських голів та депутатів місцевих рад Обласною організацією Партії зелених України повідомлено Запорізьку обласну територіальну виборчу комісію. Отже, зазначені відповідачем обставини в оскаржуваної постанови щодо не повідомлення відповідної територіальної комісії з боку позивача, та як наслідок порушення вимог передбачених частиною другою статті 218 Виборчого кодексу України, не відповідають дійсності. У зв`язку з викладеним постанова № 56 від 28.09.2020 підлягає скасуванню. Просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав викладених у письмовому відзиві, відповідно до якого зазначено, що згідно частини другої статті 218 Виборчого кодексу України про дату, час і місце проведення зборів, конференцій з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніше як за день до дня проведення зборів, конференцій. Згідно пункту 2 частини другої статті 202 Виборчого кодексу України повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: територіальної виборчої комісії на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів. Оскільки у поданих позивачем документах йшлося про кандидатів в депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області, то в даному випадку відповідною територіальною виборчою комісією з організації та проведення виборів таких депутатів є Енергодарська міська територіальна виборча комісія Василівського району Запорізької області, яка є самостійною юридичною особою та не має жодного відношення до Запорізької обласної територіальної виборчої комісії. За таких обставин факт подачі позивачем повідомлення до Запорізької обласної виборчої комісії про проведення конференції з висування кандидатів у депутати Запорізької обласної ради не можна вважати доказом дотримання ним порядку висування кандидатів у депутати Енергодарської міської ради та своєчасного повідомлення відповідної виборчої комісії. У задоволенні позову просить відмовити.

Розглянувши доводи позовної заяви, відзиву відповідача, перевіривши матеріали справи, судом встановлено наступне.

Постановою Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області від 28 вересня 2020 року о 22 годині 43 хвилини №56 відмовлено в реєстрації усіх кандидатів в депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області на перші місцеві вибори, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Партії зелених України.

Судом встановлено, що оскаржувана постанова мотивована наступним.

24 вересня 2020 року до Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області (далі - виборча комісія) представник Запорізької обласної організації Партії зелених України, уповноважена на підставі довіреності від цієї організації партії, подала заяву та інші, визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Енергодарської міської ради на перших місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Партії зелених України (далі - організація партії).

При вивченні поданих представником документів було виявлено, що кандидатів у депутати Енергодарської міської ради висунуто на конференції організації партії, яка відбулася 15 вересня 2020 року відповідно до наданого представником Рішення Конференції Запорізької обласної організації Партії зелених України про висування кандидатів у депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області від 15 вересня 2020 року.

Відповідно до частини другої статті 218 цього Кодексу, про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів, організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

До виборчої комісії не надходило повідомлення від організації партії про проведення загальних зборів з висування кандидатів у депутати Енергодарської міської ради.

Відповідно до пунктів 4 та 6 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею, зокрема, таких документів: передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність).

У поданій передвиборній програмі Запорізької обласної організації Партії зелених України відсутнє засвідчення підписом керівника організації партії і скріплення печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії. Однак, містить рішення конференції Запорізької обласної організації Партії зелених України про затвердження Передвиборної програми.

У поданих заявах всіх осіб про згоду балотуватися кандидатами у депутати відсутні відомості, від якої саме організації партії останні дають згоду балотуватися у депутати Енергодарської міської ради.

Наведені обставини свідчать про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів у депутати, невідповідність документів вимогам Виборчого кодексу України та є підставою для відмови в реєстрації таких кандидатів (пункти 1 та 2 частини першої статті 230 Кодексу).

Враховуючи вищевказане, керуючись ст.36, ч.2 ст.218. п.п. 1, 2 ч.1 ст.230. ч.4 ст. 230 Виборчого кодексу України, виборча комісія постановила відмовити у реєстрації усіх кандидатів в депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області на перші місцеві вибори, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Партії зелених України.

Не погоджуючись з таким рішенням позивач звернувся з позовною заявою до суду.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов до наступних висновків.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів регулюється та визначається Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року № 396-IX (далі - Виборчий кодекс України).

Згідно статті 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частини першої статті 218 Виборчого кодексу України визначено, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції (частина друга статті 218 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частини другої статті 32 Виборчого кодексу України до виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Як зазначено у частині першій статті 202 Виборчого кодексу України, систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії. Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень у відповідному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міських голів.

У частині другій статті 202 Виборчого кодексу України зазначено, що повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.

За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17.08.2020 як юридична особа зареєстрована Запорізька обласна територіальна виборча комісія.

Відмова в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначається статтею 230 Виборчого кодексу України.

Так, пунктом 1 частини першої вищевказаної статті визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, зокрема, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі, перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Відповідач у оскаржуваній постанові, як на підставу у відмові у реєстрації кандидатів, посилається на частину другу статті 230 Виборчого кодексу України. Вказує на те, що до виборчої комісії не надходило повідомлення від організації партії про проведення конференції від 15 вересня 2020 року.

Як слідує з матеріалів адміністративної справи, 09 вересня 2020 року головою Запорізької обласної організації Партії Зелених України на адресу Запорізької обласної територіальної виборчої комісії направлено Повідомлення, відповідно до якого обласна організація повідомляє, що 15.09.2020 об 11 год. 00 хв. у конференц-залі (2 поверх) готелю Intourist Hotel , розташованому за адресою м. Запоріжжя, пр. Соборний, 135, відбудеться обласна партійна конференція Запорізької обласної організації Партії Зелених України з метою висування кандидатів у депутати Запорізької обласної ради на чергових та перших виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів 25.10.2020. Вказане повідомлення отримано представником виборчої комісії 10.09.2020, що підтверджується особистим підписом.

09 вересня 2020 року Запорізькою обласною організацією Партії Зелених України на адресу ЗМІ Запорізької області направлено повідомлення, відповідно до якого обласна організація повідомляє, що 15.09.2020 об 11 год. 00 хв. у конференц-залі (2 поверх) готелю Intourist Hotel , розташованому за адресою м. Запоріжжя, пр. Соборний, 135, відбудеться обласна партійна конференція Запорізької обласної організації Партії Зелених України з метою висування кандидатів у депутати Запорізької обласної ради, Запорізької міської ради, Вільнянської міської ради та Вільнянського міського голови Запорізького району Запорізької області на чергових та перших виборах депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів 25.10.2020. Запрошуються представники ЗМІ для участі висвітленні заходу.

Рішенням №5 від 15.09.2020 конференції Запорізької обласної організації Партії Зелених України про висування кандидатів у депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області відповідно до статтей 217-219 Виборчого кодексу України висунуто кандидатами в депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області та затверджено єдиний і територіальний виборчі списки кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації Партії Зелених України на перших виборах Енергодарської міської територіальної громади депутатів Енергодарської міської ради і Енергодарського міського голови Василівського району Запорізької області 25.10.2010.

Згідно Рішення №6 конференції Запорізької обласної організації Партії Зелених України про висування кандидата на посаду Енергодарського міського голови Василівського району Запорізької області від 15.09.2020 висунуто на вказану посаду ОСОБА_2 .

Судом досліджені надані до суду позивачем фотоматеріали та відеоматеріал проведеної 15.09.2020 конференції Запорізької обласної організації Партії зелених України.

При цьому, у вказаному відеоматеріалі засобом масової інформації зазначається, що 15.09.2020 на конференції Запорізької обласної організації Партії зелених України відбулось висування кандидатів організацією партії як у депутати Запорізької обласної ради, так й у депутати інших органів місцевого самоврядування Запорізької області та на посади міських голів.

Суд зазначає, що стосовно посилань відповідача про порушення Політичною партією вимог статті 218 Виборчого кодексу України у частині неповідомлення виборчої комісії у встановлений строк про проведення конференції Політичної партії суд зазначає, що порушення процедури, у цьому випадку порушення порядку висування кандидатів не повинно породжувати таких правових наслідків, як відмова у реалізації особами конституційного права брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури вчинення певної дії необхідно розуміти не як вимоги до самої дії, а як вимоги до суб`єкта виборчого процесу на їх вчинення. При цьому, фундаментальне порушення - це таке порушення норм права, допущення якого мало б наслідком прийняття незаконного рішення.

У розглянутому ж випадку, дійсно має місце обставини порушення уповноваженою особою Політичної партії загального порядку висування кандидатів організацією партії, однак, на переконання суду, такі порушення є суто формальними, ураховуючи, що під час судового розгляду судом виявлено, що уповноважені особи не мали наміру приховувати дату, час і місце проведення конференції Партії. Уповноважені особи та представники Політичної партії надсилали відповідну інформацію до ЗМІ. Сторонами не заперечувався факт проведення конференції Запорізької обласної організації Партії зелених України, а лише вказувалось про надсилання позивачем повідомлення про проведення такої конференції до Запорізької обласної територіальної виборчої комісії.

Крім того, суд звертає увагу, що як зазначено у п.2-1 частини першої статті 205 Виборчого кодексу України, Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України "Про Центральну виборчу комісію": приймає обов`язкові для виконання всіма суб`єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз`яснення з питань застосування цього Кодексу.

Постановою Центральної виборчої комісії від 11вересня 2020 року за №249 Про Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах затверджено Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах .

Згідно з п.7 вказаного Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах вимоги частин третьої та четвертої статті 218 Кодексу, що передбачають порядок акредитації засобів масової інформації та їх повідомлення місцевими організаціями партій про проведення зборів, конференцій організацій партій з метою висування кандидатів, стосуються інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів, а не безпосередньо висування кандидатів на місцевих виборах. Тому недотримання цих вимог не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів через порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів.

Як зазначено у статті 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Як слідує з оскаржуваної постанови, відповідач зазначає, що у поданій передвиборній програмі Запорізької обласної організації Партії Зелених України відсутнє засвідчення підписом керівника організації партії і скріплення печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії. Однак містить рішення конференції Запорізької обласної організації Партії Зелених України про затвердження Передвиборної програми. У поданих заявах всіх осіб про згоду балотуватися кандидатами у депутати відсутні відомості, від якої саме організації партії останні дають згоду балотуватися у депутати Енергодарської міської ради.

Під час судового розгляду справи представники сторін повідомили, що вказані помилки є технічними.

Відповідно до частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

За правилами частини першої статті 6 Виборчого кодексу України визначено, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Згідно статті 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.

Згідно статті 3 Протоколу № 1 (994 535) до Конвенції про захист прав людини і основних свобод передбачено право на вільні вибори.

Відтак суд з приводу недопущення до виборчого процесу (відмови у реєстрації кандидата) в Україні зазначає, що Європейський суд з прав людини вже висловлював свою позицію, справа № 17707/02 від 19.10.2004 року Мельниченко проти України , яким зазначив порушення державою Україна статті 3 Протоколу № 1 ( 994 535 ) до Конвенції про захист прав людини і основних свобод.

Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію (995 004) та практику Суду як джерело права.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, Постанова Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області від 28.09.2020 за №56 є протиправною та підлягає скасуванню.

Враховуючи те, що оскаржувана Постанова Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області від 28.09.2020 за №56 є протиправною та має бути скасованою, та оскільки реєстрація кандидатів у депутати місцевих рад, сільських, селищних, міських голів закінчилася, то суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Енергодарську міську територіальну виборчу комісію Василівського району Запорізької області зареєструвати кандидатів у депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласною організацією Партії зелених України відповідно до виборчих списків.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29.06.2019 у справі № 855/161/19.

За приписами частини 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За правилами частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Відповідно до частини третьої статті 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Разом з тим, судом встановлено, що при зверненні до суду з даним адміністративним позовом Запорізькою обласною організацію Партії зелених України судовий збір не сплачено.

Відповідно частити дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 гривень.

Згідно частини третьої статті 4 Закону України "Про судовий збір" ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до частини третьої статті 6 Закону України Про судовий збір за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру. У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру, інша є похідною.

За таких підстав, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, з Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області на спеціальний рахунок Державного бюджету України слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102 грн. 00 коп.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Запорізької обласної організації Партії зелених України (69018, м. Запоріжжя, вул. Патріотична 20-а, ЄДРПОУ 25474489) в особі голови Запорізької обласної організації Партії зелених України Буркота Дмитра Валерійовича до Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області (71502, Запорізька область, м. Енергодар вул.Курчатова, буд. 11) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати постанову Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласною організацією Партії зелених України №56 від 28.09.2020.

Зобов`язати Енергодарську міську територіальну виборчу комісію Василівського району Запорізької області зареєструвати кандидатів у депутати Енергодарської міської ради Василівського району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласною організацією Партії зелених України відповідно до виборчих списків.

Стягнути з Енергодарської міської територіальної виборчої комісії Василівського району Запорізької області на користь Державного бюджету України судовий збір за подання позовної заяви у сумі 2102 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Текст рішення виготовлено в повному обсязі та підписано 02 жовтня 2020 року.

Суддя О.О. Артоуз

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951020
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/6931/20

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Артоуз Олеся Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні