ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02 жовтня 2020 року Справа № 280/6932/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши за правилами спрощеного, у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Запорізької обласної організації Партії Зелених України в особі уповноваженої особи партії ОСОБА_1
до Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області
про визнання протиправними постанов та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
30.09.2020 о 21 год. 55 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Запорізької обласної організації Партії Зелених України в особі уповноваженої особи партії ОСОБА_1 (далі - позивач) до Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:
визнати незаконною постанову Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 25.09.2020 №35;
зобов`язати Павлівську сільську територіальну виборчу комісію Запорізького району Запорізької області скасувати постанову Павлівської сільської територіальної виборчої комісії від 25.09.2020 №35;
визнати незаконною постанову Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 28.09.2020 №40;
зобов`язати Павлівську сільську територіальну виборчу комісію Запорізького району Запорізької області скасувати постанову Павлівської сільської територіальної виборчої комісії від 28.09.2020 №40.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 25.09.2020 Павлівською сільською територіальною виборчою комісією Запорізького району Запорізької області прийнято постанову №35, якою зареєстровано Перелік кандидатів в депутати від Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу до Павлівської сільської ради на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року згідно Додатку №1. Разом із тим, постановою відповідача від 06.09.2020 №9 утворено сім багатомандатних виборчих округів, зокрема виборчий округ №5, в якому наявно 3 депутатські мандати. В той же час постановою від 25.09.2020 №35 зареєстровано 4 кандидати від Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу по багатомандатному виборчому округу №5. Тобто, відповідачем зареєстровано 4 кандидати у депутати Павлівської сільської ради від Запорізької організації політичної партії Слуга народу в окрузі, в якому наявні 3 депутатські мандати, що є порушенням п. 5 ст. 220 Виборчого кодексу України. Позивачем оскаржено постанову від 25.09.2020 №35 до Запорізької районної територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області, за результатами чого відповідачем винесено постанову від 28.09.2020 №40, якою змінено номер округу з 5 на 6 в Додатку до постанови від 25.09.2020 №35 щодо кандидата ОСОБА_2 . При цьому, відповідно до рішення конференції Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу від 19.09.2020 про висування кандидатів у депутати Павлівської сільської ради на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25.10.2020 згідно Переліку кандидатів у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, ОСОБА_2 зазначений кандидатом у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області по багатомандатному виборчому округу № 5. Посилаючись на ст. 223 Виборчого кодексу України позивач зазначає, що відповідач при реєстрації Переліку кандидатів у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області від Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу користувався електронною версією вищевказаного Переліку, що унеможливлює допущення технічної помилки з його боку, а отже даний недолік допущено саме у Переліку. Звідси, відповідачем не виявлено зазначений недолік та не вчинено дій, передбачених ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України. З урахуванням наведеного вважає оскаржувані постанови протиправними та просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 01.10.2020 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/6932/20; залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Запорізьку обласну організацію політичної партії Слуга Народу ; судове засідання призначено на 01.10.2020 о 16 год. 00 хв.
Протокольною ухвалою суду від 01.10.2020 судове засідання відкладено до 02.10.2020.
Відповідач позов не визнав, надав відзив, в якому посилається на те, що згідно зі статтею 223 Виборчого кодексу України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею відповідних документів. Так, в зазначених документах, а саме в заяві, кандидат у депутати визначає округ, за яким він бажає балотуватися. 24.10.2020 о 14-30 год. від представника за довіреністю Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу Третяк Н.В. до Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області подано всі необхідні документи, передбачені статтею 223 Виборчого кодексу України для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатному виборчому окрузі, про що їй видано Довідку № 27. На виконання вимог статті 228 Виборчого кодексу України, 25 вересня 2020 Павлівською сільською територіальною виборчою комісією Запорізького району Запорізької області було розглянуто подані 24.09.2020 представником за довіреністю Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу Перелік кандидатів у депутати та додані до нього документи та прийнято постанову від 25.09.2020 № 35 Про реєстрацію кандидатів в депутати на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року . Водночас, при винесенні постанови від 25.09.2020 №35 допущено описку, а саме віднесено ОСОБА_2 до багатомандатного виборчого округу №5 (замість правильного багатомандатного виборчого округу №6). 29.09.2020 на ім`я голови Запорізької районної територіальної виборчої комісії Запорізької області відповідачем направлено відповідну доповідну записку. Рішення про виправлення допущеної в постанові від 25.09.2020 № 35 технічної помилки (описки) прийнято на засіданні Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області 28.09.2020 шляхом прийняття постанови № 40. Тобто, виправлення допущеної технічної помилки (описки) відбулося в рамках строків, передбачених частиною 6 статті 228 Виборчого кодексу України. Звідси, вважає посилання позивача в обґрунтування позову на норми статті 230 Виборчого кодексу України необґрунтованими, оскільки помилка (описка) допущена саме в документах Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області, а не в документах, поданих представником за довіреністю Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу Третяк Н.В. Також зазначає, що спірними постановами не порушуються права та інтереси позивача, проте задоволення його позову навпаки призведе до порушення прав та інтересів кандидатів, поданих Запорізькою обласною організацією політичної партії Слуга Народу і позбавить їх можливості балотуватися, оскільки строки на реєстрацію закінчились. За таких обставин, у задоволенні позову просить відмовити.
Від третьої особи письмових пояснень щодо позову не надходило; у судовому засіданні представники підтримали позицію відповідача та просили відмовити у задоволенні позовних вимог.
В судовому засіданні учасниками справи надано пояснення у справі та заявлено клопотання про перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження, тому, на підставі ч. 3 ст. 194 КАС України подальший розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, встановив наступні обставини.
Згідно зі статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" від 15.07.2020 №795-ІХ призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Постановою від 14 серпня 2020 року № 176 "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" Комісія призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів районних рад, утворених згідно з пунктом 1 Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", в тому числі і в Запорізькому районі (з адміністративним центром у місті Запоріжжя) у складі територій, зокрема, Павлівської сільської ради.
Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 року № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Постановою Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 06.09.2020 №9 Про утворення багатомандатних виборчих округів на Перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року утворено багатомандатні виборчі округи згідно додатку 1. Так, згідно вказаного Додатку утворено, серед іншого, багатомандатний виборчий округ №5 із кількістю мандатів, що розподіляється на окрузі - 3, та багатомандатний виборчий округ №6 із кількістю мандатів, що розподіляється на окрузі - 2.
Постановою Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 25.09.2020 №35 Про реєстрацію кандидатів в депутати на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року зареєстровано Перелік кандидатів в депутати від Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу до Павлівської сільської ради на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року згідно Додатку №1.
Із Додатку №1 до постанови від 25.09.2020 №35 вбачається, що по багатомандатному виборчому округу №5 зареєстровано 4 кандидати - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , по багатомандатному виборчому округу №6 зареєстровано 1 кандидат - Фурсова Віра Іванівна.
ОСОБА_1 , який є уповноваженою особою Запорізької обласної організації Партії Зелених України в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Запорізької обласної ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, що підтверджується копіями постанови Запорізької обласної територіальної виборчої комісії від 23.09.2020 №18 та посвідчення від 28.09.2020 №1, не погодився із постановою від 25.09.2020 №35 з підстав невідповідності кількості зареєстрованих кандидатів кількості мандатів у виборчому окрузі №5, та оскаржив її до Запорізької районної територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області.
В свою чергу відповідачем прийнято постанову від 28.09.2020 №40 Про внесення змін до постанови Павлівської сільської територіальної виборчої комісії №35 від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів в депутати в багатомандатних округах від ПП Слуга народу , якою, у зв`язку із технічною помилкою в Додатку №1 до постанови від 25.09.2020 №35, постановлено змінити номер округу з 5 на 6 в Додатку №1 до постанови від 25.09.2020 №35 щодо кандидата ОСОБА_2 .
Не погодившись із постановами відповідача від 25.09.2020 №35 та від 28.09.2020 №40, Запорізька обласна організація Партії Зелених України в особі уповноваженої особи партії ОСОБА_1 звернулася до суду з даною позовною заявою.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними мотивами.
Згідно із приписами частини 1 статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно із частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу України, відповідно до приписів частин 1, 2 якої висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Статтею 220 Виборчого кодексу України врегульовано порядок висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).
Так, право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом. (ч. 1 ст. 220 Виборчого кодексу України).
Висування кандидатів у депутати організацією партії у кожному багатомандатному виборчому окрузі відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею. (ч. 2 ст. 220 Виборчого кодексу України).
Організація партії висуває кандидатів із числа осіб, зазначених у частині третій цієї статті, у вигляді переліку кандидатів до відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який формується та затверджується на конференції, зборах організації партії (ч. 4 ст. 220 Виборчого кодексу України).
Кількість кандидатів у депутати, які включаються до переліку кандидатів у депутати відповідної ради щодо кожного багатомандатного виборчого округу, не повинна перевищувати кількість мандатів, які розподіляються у відповідному багатомандатному виборчому окрузі (ч. 5 ст. 220 Виборчого кодексу України).
Рішення конференції, зборів організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії приймається шляхом затвердження переліку кандидатів у депутати відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником відповідної організації партії і скріплюється печаткою відповідної організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії (ч. 8 ст. 220 Виборчого кодексу України).
У переліку кандидатів у депутати відповідної ради стосовно кожного кандидата зазначаються: номер багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кандидат (п. 1 ч. 10 ст. 220 Виборчого кодексу України).
Умови реєстрації кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб) визначено статтею 223 Виборчого кодексу України.
Так, частиною 1 статті 223 Виборчого кодексу України визначено, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів, серед іншого, рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між переліком кандидатів до відповідної ради від організації партії, наданим на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Представнику організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від організації партії, який подав передбачені цією частиною документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Частиною 4 статті 223 Виборчого кодексу України встановлено, що відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.
Частинами 1, 6 статті 228 Виборчого кодексу України визначено, що сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.
Так, відповідно до приписів пункту першого частини першої означеної норми, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
На думку позивача, оскаржувані постанови прийнято Павлівською сільською територіальною виборчою комісією Запорізького району Запорізької області протиправно, оскільки з огляду на приписи п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України у відповідача існували підстави для відмови у реєстрації кандидатів у депутати на підставі Переліку висунутих у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласною організацією політичної партії Слуга Народу .
На підтвердження такої позиції позивачем надано до матеріалів справи копію Переліку висунутих у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласною організацією політичної партії Слуга Народу , що є Додатком до рішення конференції Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу від 19.09.2020, із якого дійсно вбачається, що по багатомандатному виборчому округу №5 висунуто чотири кандидати замість можливих трьох.
Водночас, позиція відповідача полягає у тому, що у Додатку №1 до постанови від 25.09.2020 №35 виборчою комісією допущено технічну помилку, а саме кандидата у депутати по багатомандатному виборчому округу №6 ОСОБА_2 зареєстровано як кандидата по багатомандатному виборчому округу №5, при цьому поданий Запорізькою обласною організацією політичної партії Слуга Народу Перелік відповідав вимогам Виборчого кодексу України.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на наступне.
Так, вимогами ч. 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
За визначенням статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ст. 75 КАС України).
Стосовно наданої позивачем копії Переліку кандидатів у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласної організацією політичної партії Слуга Народу , яка є додатком до рішення конференції партії від 19.09.2020 б/н слід зазначити, що така копія (її останній аркуш) засвідчена лише підписом, без зазначення посади та прізвища особи, яка їх засвідчила.
Водночас, у судовому засіданні позивач підтвердив, що дані копії засвідчено ним самостійно, вказаний документ отримано ним у якості копії від члена виборчої комісії ОСОБА_6 , при цьому доступ до оригіналу вказаного документа у позивача відсутній та його оригіналу він не бачив.
Відповідно до вимог ч.ч. 4, 5 ст. 94 КАС України копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством.
Учасник справи, який подає письмові докази в копіях (електронних копіях), повинен зазначити про наявність у нього або іншої особи оригіналу письмового доказу.
Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового доказу оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення.
Відповідно до пункту 5.27 Національного стандарту України Вимоги до оформлювання документів. ДСТУ 4163-2003 , затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 07.04.2003 № 55, відмітку про засвідчення копії документа складають зі слів Згідно з оригіналом , назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів та прізвища, дати засвідчення копії і проставляють нижче реквізиту 23.
Таким чином, на думку суду, у позивача відсутні підстави стверджувати про відповідність оригіналу, доданого ним до позову Переліку кандидатів у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласної організацією політичної партії Слуга Народу , яка є додатком до рішення конференції партії від 19.09.2020 б/н.
Крім того позивачем не підтверджено, що даний доказ одержано ним в порядку, встановленому законом.
Частиною першою статті 74 КАС України встановлено, що суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.
Враховуюче наведене у сукупності, додана до позову копія Переліку кандидатів у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласної організацією політичної партії Слуга Народу , не може вважатися належним та достовірним доказом у справі.
Стосовно наданого позивачем у якості доказу відеозапису засідання виборчої комісії слід зазначити, що його протокольною ухвалою суду від 02.10.2020 не прийнято у якості доказу з тих підстав, що з даного відеозапису неможливо встановити, де його зроблено, ким, з якою метою, чи дійсно особи на відео (враховуючи, що на відео відсутні обличчя, а лише чутно голос невстановлених осіб) є членами виборчої комісії, а отже такий відеозапис не є належним та достовірним доказом у розумінні КАС України та не може прийматися судом.
Крім того, відповідачем надано до матеріалів справи документи, на підставі яких здійснювалася реєстрація кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації політичної партії Слуга Народу , а також надано суду для огляду оригінали таких документів.
Так, судом оглянуто, серед іншого, оригінали заяви кандидата у депутати ОСОБА_2 від 18.09.2020, який дає згоду балотуватися в багатомандатному виборчому округу №6 та Перелік кандидатів у депутати Павлівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, висунутих Запорізькою обласної організацією політичної партії Слуга Народу , яка є додатком до рішення конференції партії від 19.09.2020 №3, відповідно до якого по багатомандатному виборчому округу №5 заявлено 3 кандидати - ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , по багатомандатному виборчому округу №6 заявлено 2 кандидати - ОСОБА_7 , ОСОБА_2 .
Тобто, оригіналами вищезазначених документів підтверджується, що у Додатку №1 до постанови від 25.09.2020 №35 виборчою комісією допущено технічну помилку.
Стосовно посилань позивача у судовому засіданні на те, що відповідачем допущено підлог (підміну) документів (Переліку кандидатів) суд зазначає, що такі твердження позивач не підтверджує жодними належними доказами.
Щодо наданої позивачем окремої думки члена Павлівської ТВК ОСОБА_6 від 30.09.2020 суд зазначає, що вказаний документ не спростовує вищенаведених висновків суду.
Щодо посилань позивача на те, що у виборчої комісії відсутні повноваження на виправлення помилок у власних постановах слід зазначити, що в даному випадку не виправлення такої помилки призвело б до порушення основних виборчих прав кандидатів у депутати від третьої особи, а саме порушення права бути обраним.
Слід також зазначити, що Велика Палата Верховного Суду вже неодноразово (постанови від 30 жовтня 2018 року у справі № 807/20/18 (провадження № 11-410заі18), від 15 квітня 2020 року у справі № 9901/301/19 (провадження № 11-591заі19), від 26 серпня 2020 року у справі № 9901/106/20 (провадження № 11-163заі20) та інші) висловлювала позицію, згідно якої гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення. Право на оскарження рішення (індивідуального акта) суб`єкта владних повноважень надано особі, щодо якої воно прийняте або прав, свобод та інтересів якої воно безпосередньо стосується.
З матеріалів справи вбачається, що Запорізька обласна організація Партії Зелених України в особі уповноваженої особи партії ОСОБА_1 звернулася до суду із даною позовною заявою, в якій просить суд визнати незаконними постанови Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області від 25.09.2020 №35 та від 28.09.2020 №40 та зобов`язати Павлівську сільську територіальну виборчу комісію Запорізького району Запорізької області скасувати вищенаведені постанови.
При цьому, позивач не обґрунтовує, яким чином незаконні, на його думку, постанови порушують права саме позивача чи його представника, свободи та охоронювані законом інтереси, за захистом яких він звернувся до суду, в чому саме полягає таке порушення, а також не надає належних та достовірних доказів, що підтверджують вказані обставини.
Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За правилами, встановленими частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
З урахуванням вищенаведеного у сукупності, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог Запорізької обласної організації Партії Зелених України в особі уповноваженої особи партії ОСОБА_1 .
Відповідно до ч. 3 ст. 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Позивачем при поданні позовної заяви судовий збір не сплачено.
Таким чином, у зв`язку із відмовою у задоволенні позову суд доходить висновку про необхідність стягнення з позивача судових витрат у вигляді судового збору у розмірі 4 204,00 грн. (за 2 немайнові вимоги, заявлені юридичною особою).
Враховуючи викладене, керуючись статтями 139, 143, 241, 243-246, 271-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позовної заяви Запорізької обласної організації Партії Зелених України в особі уповноваженої особи партії ОСОБА_1 до Павлівської сільської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області про визнання протиправними постанов та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
2. Стягнути з Запорізької обласної організації Партії Зелених України (69001, м. Запоріжжя, вул. Патріотична, 20-А; код ЄДРПОУ 25474489) судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 4 204 (чотири тисячі двісті чотири) гривні 00 коп. до Спеціального фонду Державного бюджету України отримувач коштів УК у Дніпр.р-ні м.Зап./Дніпр./22030101, код отримувача 38025423, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, рахунок отримувача UA678999980313171206084008006, код класифікації доходів бюджету 22030101, призначення платежу: *;101; код клієнта за ЄДРПОУ; Судовий збір, за позовом Запорізької обласної організації Партії Зелених України, Запорізький окружний адміністративний суд).
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення у повному обсязі виготовлено та підписано 02.10.2020.
Суддя Ю.П. Бойченко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91951056 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні