Рішення
від 02.10.2020 по справі 320/8896/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 жовтня 2020 року 320/8896/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Кузьміної Ю.О.,

за участю представників позивача: Леочко Т.І., Голосія Т.А.,

представника відповідача: не прибув

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Коломієць Т.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Броварська міська організація Української партії Єдність , про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду о 15 год. 06 хв. 30.09.2020 надійшов адміністративний позов Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Броварська міська організація Української партії Єдність , в якому позивач просив суд:

- визнати протиправною бездіяльність Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо неприйняття 29.09.2020 на засіданні комісії рішення про відмову в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність ;

- зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про протиправну бездіяльність відповідача, яка полягала у не прийнятті рішення на засіданні комісії 29.09.2020 про відмову в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання.

Заперечуючи проти прозову представник третьої особи зазначила, що Виборчим кодексом України не заборонено повторно подавати документи для реєстрації кандидатів у депутати відповідної ради, якщо вони були подані вчасно. Також пояснила, що Броварською міською організацією Української партії Єдність було саме повторно подано документи на реєстрацію, а не виправлення недоліків попередньо поданих документів. Про наведене також свідчить заява суб`єкта виборчого процесу про відкликання першого пакету документів, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Київська обласна організація Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність 21.08.2020 зареєстрована в якості юридичної особи за адресою: 07400, Київська обл., м. Бровари, вул. Гагаріна, 26, офіс 401, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 43764332 вчинено відповідний запис 1003551020000010949 та у відповідності до вимог пункту 3 частини першої статті 22 Виборчого кодексу України є суб`єктом виборчого процесу.

Відповідно до статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.

Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 КАС України.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

За приписами ст. 6 ВК України виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: право вільно обирати (право голосу на виборах); право бути обраним.

З матеріалів справи встановлено, що відповідно до протоколу № 13 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 25.09.2020 відбулося засідання комісії у кількості сімнадцяти присутніх членів (загальна кількість - 18 осіб), а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5, ОСОБА_13, ОСОБА_21, ОСОБА_9, ОСОБА_22, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_12, ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_17, ОСОБА_11, ОСОБА_18, ОСОБА_19

Під час прийняття рішення про реєстрацію порядку денного засідання комісії 25.09.2020 член комісії ОСОБА_3 запропонував зняти з розгляду питання 4 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

Члени комісії вирішили не знімати з розгляду питання 4, про що проголосували За - 16 (шістнадцять), Проти - 0 (нуль), Утримались - 0 (нуль).

За затвердження порядку денного засідання комісії 25.09.2020 члени комісії проголосували За - 16 (шістнадцять), Проти - 0 (нуль), Утримались - 0 (нуль).

Відповідно до пункту 4 порядку денного, було висунуто питання про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

Так, заслухавши члена комісії ОСОБА_4 , за пропозицію відмовити в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 7 (сім), Утримались - 1 (один). Рішення не прийнято.

Відповідно до протоколу № 17 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 28.09.2020 відбулося засідання комісії у кількості вісімнадцяти присутніх членів (загальна кількість - 18 осіб), а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_13, ОСОБА_21, ОСОБА_9, ОСОБА_22, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_17, ОСОБА_11, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_4, ОСОБА_10

Під час прийняття рішення про реєстрацію порядку денного засідання комісії 28.09.2020 член комісії ОСОБА_3 запропонував включити до порядку денного питання Про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність . Член комісії ОСОБА_4 запропонував включити до порядку денного вищевказане питання.

За затвердження порядку денного засідання комісії 28.09.2020 члени комісії проголосували За - 10 (десять), Проти - 8 (вісім), Утримались - 0 (нуль).

Відповідно до пункту 8 порядку денного, було висунуто питання про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

Так, заслухавши члена комісії ОСОБА_3 , за пропозицію включити до порядку денного питання Про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

Крім того, заслухавши члена комісії ОСОБА_4 , за пропозицію включити до порядку денного питання Про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

Заслухавши членів комісії ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , комісія вирішила включити до порядку денного питання Про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , члени комісії проголосували За - 10 (десять), Проти - 8 (вісім), Утримались - 0 (нуль).

Відповідно до пункту 10 порядку денного, було висунуто питання про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

Так, заслухавши члена комісії ОСОБА_4 , за пропозицію зареєструвати кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль).

Заслухавши секретаря комісії ОСОБА_5 , за пропозицію відмовити в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль). Рішення не прийнято.

Відповідно до протоколу № 18 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 29.09.2020 відбулося засідання комісії у кількості вісімнадцяти присутніх членів (загальна кількість - 18 осіб), а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_13, ОСОБА_9, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_11, ОСОБА_3, ОСОБА_17, ОСОБА_11, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_10, ОСОБА_12, ОСОБА_6, ОСОБА_20

ОСОБА_1 оголосила про початок засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області. Слухали питання про проект порядку денного засідання комісії 29.09.2020, зокрема серед іншого, про обговорення питання реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

За затвердження порядку денного засідання комісії 29.09.2020 члени комісії проголосували За - 18 (вісімнадцять), Проти - 0 (нуль), Утримались - 0 (нуль).

Так, пунктом 2 порядку денного засідання комісії 29.09.2020 затверджено обговорення питання реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

З другого питання порядку денного слухали голову комісії ОСОБА_1 , яка зазначила про необхідність прийняття рішення по Броварській міській організації Українська партія Єдність .

Член комісії ОСОБА_6 запропонував уточнити суть питання.

Член комісії ОСОБА_4 поінформував присутніх про те, що 24.09.2020 представником Броварської міської організації Українська партія Єдність подано два пакети документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність . Згідно заяви Броварської міської організації Українська партія Єдність , поданої представником ОСОБА_7 28.09.2020, заявник просив не розглядати перший пакет документів, а поданий другий пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність відповідає вимогам Виборчого кодексу України по комплектності та оформленню. Згідно наданого примірника Протоколу загальних зборів Броварської міської організації Українська партія Єдність від 23.09.2020 підтверджено факт висування дев`яти перших осіб - лідерів по кожному виборчому округу, а наступні за списком на зборах не оголошувалися. Можливо учасникам зборів були повідомлені повні списки кандидатів, проте оголошені тільки перші номери, а членам комісії не надавались жодні документи. Також є випадки проведення конференцій партійних організацій, взагалі без оголошення списку кандидатів у депутати (приклад КОО ПП За майбутнє ).

Член комісії ОСОБА_8 звернулася до члена комісії ОСОБА_4 з рядом уточнюючих питань за результатами обговорення яких член комісії ОСОБА_4 нагадав присутнім про необхідність керуватися Конституцією України, згідно якої будь-яка особа може балотуватися та бути обраною.

Член комісії ОСОБА_9 наголосила на необхідності керуватися виключно вимогами Виборчого кодексу України.

Член комісії ОСОБА_6 нагадав позицію частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України стосовно помилок та описок, які підлягають виправленню.

Член комісії ОСОБА_10 запропонував визначитися та проголосувати, оскільки дане питання вже декілька разів то переголосовувалось, то не приймалось.

Член комісії ОСОБА_4 запропонував зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність (перша пропозиція).

Член комісії ОСОБА_5 наголосила на тому факті, що була присутня на загальних зборах Броварської міської організації Українська партія Єдність , на якій було висунуто 9 кандидатів від цієї партійної організації до єдиного виборчого списку та затверджено по дві особи до кожного територіального виборчого списку (загалом 8 осіб, по дві особи до кожного з 4 територіальних виборчих списків). Запитала, чому ставляться під сумнів її свідчення та перший пакет документів (9 осіб), а береться до уваги протокол загальних зборів Броварської міської організації Українська партія Єдність , який поданий до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області 25.09.2020, і в якому зазначено про висування так званих лідерів до виборчих списків.

Запропонувала відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність (друга пропозиція).

Голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування першу пропозицію: зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

За вказану пропозицію члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль).

Голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування другу пропозицію: відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

За вказану пропозицію члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль). Рішення неприйнято.

Позивач стверджує, що відповідачем порушено норми Виборчого кодексу України у зв`язку з неприйняттям на засіданні комісії, яке відбулося 29.09.2020 рішення про відмову в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність , у зв`язку з цим вважає дії відповідача протиправною бездіяльністю.

Враховуючи викладене суд зазначає таке.

Відповідно до статті 36 ВК України, основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги (частина перша статті 36).

Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу (частина четверта статті 36).

Членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання (частина шоста статті 36).

Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття (частина дванадцята статті 36).

В судовому засіданні були допитані в якості свідків члени Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 ОСОБА_11 , ОСОБА_4 ОСОБА_12 , які повідомили, що питання реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність розглядалося на засіданнях комісії неодноразово, але рішення щодо вказаного питання прийнято не було.

Свідок ОСОБА_5 , яка є секретарем комісії, повідомила, що була присутня під час висунення кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області Броварською міською організацією Української партії Єдність . Всього від Броварської міської організацією Української партії Єдність було висунуто 9 (дев`ять) кандидатів у депутати, та щодо дев`яти кандидатів у депутати нею, як уповноваженою від комісії, було отримано документи для реєстрації. Також про наведені події нею разом з іншими членами комісії складено Акт про подію від 23 вересня 2020 року.

Свідок ОСОБА_12 повідомила про те, що також була на конференції Броварської міської організації Української партії Єдність 23.09.2020, на яких висувалися кандидати в депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області. Не зважаючи на прибуття на збори із запізненням голосування щодо кандидатів відбувалося в присутності членів ТВК.

Свідок ОСОБА_4 також підтвердив інформацію про те, що до ТВК надійшли два пакети документів про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області від Броварської міської організацієї Української партії Єдність , але щодо жодного з них комісією не було прийнято остаточного рішення з питання реєстрації кандидатів.

Свідок ОСОБА_11 повідомила, що була присутня на конференції Броварської міської організації Української партії Єдність 23.09.2020, але у зв`язку з швидким закінченням останньої та відволіканням на роботу не пам`ятає чи було висунуто дев`ять кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області чи оголошено дев`ять лідерів серед кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії Єдність . Стосовно Акту про подію від 23 вересня 2020 року повідомила, що підписала останній не читаючи його змісту.

Свідок ОСОБА_1 , яка є головою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області підтвердила, що Броварська міська організація Української партії Єдність двічі подавала до комісії документи на реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, однак рішення щодо жодної із заяв стосовно реєстрації кандидатів комісією прийнято не було.

Свідок ОСОБА_3 повідомив про те, що він був присутнім на конференції Броварської міської організації Української партії Єдність 23.09.2020, але у зв`язку з запізненням члени прибули на конференцію, коли вона вже розпочалася. Щодо Акту про подію від 23 вересня 2020 року повідомив, що останній був складений 25.09.2020. Вказаний Акт ним підписаний не був, оскільки не відповідав фактичному перебігу подій. Крім того, йому не було надано можливість дописати зауваження щодо Акту.

Судом встановлено та не заперечувалось учасниками справи, що склад Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області складається з 18 (вісімнадцяти) членів, що підтверджено, зокрема, протоколом № 18 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 29.09.2020.

Оскільки склад Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області містить 18 членів, необхідна кількість голосів для прийняття рішення повинна складати не менше 10, за умови присутності на засіданні комісії усіх її членів.

Судом встановлено, що на засіданні Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 29.09.2020 були присутні вісімнадцяти членів, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_13 , ОСОБА_9 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_17 , ОСОБА_11 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_10 , ОСОБА_12 , ОСОБА_6 , ОСОБА_20

Частинами тринадцятою, чотирнадцятою статті 36 ВК України передбачено, що, член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії.

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання (частина п`ятнадцята статті 36 ВК України).

У відповідності до вимог частини третьої статті 37 ВК України, рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Як встановлено судом та підтверджено показами допитаної в якості свідка голови Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області ОСОБА_1 , на засіданні комісії, яке відбулося 29.09.2020, за результатами розгляду питання порядку денного голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування першу пропозицію: зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

За вказану пропозицію члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль).

Голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування другу пропозицію: відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

За вказану пропозицію члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль). Рішення не прийнято.

Суд звертає увагу, що згідно правового висновку Верховного Суду, викладеного в постанові від 17.04.2019 року по справі №342/158/17, як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в невчиненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.

Як встановлено судом у спірних правовідносинах, відповідачем було своєчасно вчинені обов`язкові дій щодо розгляду звернення суб`єкта виборчого процесу стосовно реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, однак остаточного рішення з відповідного питання прийнято не було.

Разом з тим, суд звертає увагу на те, що в силу вимог частини шостої статті 227 ВК України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Із показів свідка - голови комісії ОСОБА_1 встановлено, що оскільки при вирішенні першого питання про прийняття рішення про реєстрацію кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , а також другого питання про відмову в їх реєстрації голоси членів комісії розділилися За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль) по кожному із висунутих питань, у комісії не було підстав для прийняття рішення як про реєстрацію, так і про відмову в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

Не зважаючи на те, що голоси членів комісії при вирішення означених питань розділилися За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль), що унеможливило їх прийняти як позитивне, так і негативне рішення щодо третьої особи, чинним виборчим законодавством передбачено, що з питань реєстрації кандидатів у депутати територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення, протягом встановленого частиною шостою статті 227 ВК України строку. Проте, комісією жодного із рішень на засіданні 29.09.2020 щодо реєстрації або відмови в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність прийнято не було, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача в зазначеній частині.

Наведений висновок суду також зумовлений тим, що відповідно до положень ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Наведеній статті кореспондують приписи ст. 6 ВК України відповідно до якої виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основним виборчим правом громадян України є, серед іншого, право вільно обирати (право голосу на виборах), яке реалізується виборцем на підставі його включення до списку виборців на виборчій дільниці відповідно до вимог Виборчого кодексу.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність , суд зазнає таке.

В силу приписів пункту 1 частини першої статті 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Частиною другою статті 218 ВК України передбачено, що про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Як стверджує позивач, Броварською міською організацією Українська партія Єдність 23.09.2020 відбулись загальні збори вказаної організації. На цих зборах було висунуто 9 кандидатів в депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .

24 вересня 2020 року від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії було подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Київської області на місцевих виборах 25.10.2020. Відповідно до вказаної заяви та поданих до неї документів, було висунуто лише 9 кандидатів в депутати. Документи, які необхідно подати до заяви відповідно до статті 222 ВК України, були подані щодо 9 осіб.

Проте, 24.09.2020 від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії відповідача було подано другий пакет документів - заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність в кількості 21 (двадцяти однієї) особи з відповідними додатками.

Як наголошувалося вище, оскільки при вирішенні першого питання на засіданні комісії 29.09.2020 про прийняття рішення про реєстрацію кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , а також другого питання про відмову в їх реєстрації голоси членів комісії розділилися За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль) по кожному із висунутих питань, комісією жодного із рішень прийнято не було.

Щодо тверджень позивача про порядок та умови реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , суд зазначає таке.

Частина друга статті 230 ВК України встановлює підстави за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Такими підставами є: відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови); порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною; наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку; виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Згідно положень частин третьої-четвертої статті 230 ВК України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Разом з тим, суд звертає увагу на те, що положеннями Виборчого кодексу України не встановлено обмежень щодо повторного подання документів, зокрема, кандидатами у депутати відповідної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків місцевих організацій політичних партій, які прийняли рішення брати участь у місцевих виборах 25.10.2020.

Так, зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої 11.03.1980 на 316-й нараді, слідує, що під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим у статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.

Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Суд, обираючи спосіб захисту прав у сфері публічно-правових відносин, не може у своєму рішенні використовувати повноваження суб`єкта владних повноважень, оскільки адміністративний суд у виборі способу захисту прав у сфері публічно-правових відносин обмежується конституційними засадами.

Наведена позиція викладена у постанові Верховного суду від 26.08.2020 по справі №750/3058/17 (адміністративне провадження № К/9901/43931/18), яка відповідно до приписів ч. 5 ст. 242 КАС України враховуються судом при розгляді даної справи.

Суд звертає увагу на те, що у справі, що розглядається, діюче законодавство не визначає безальтернативного обов`язку відповідача прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, в разі, якщо проект рішення за реєстрацію кандидатів у депутати відповідної ради не набрав відповідну кількість голосів.

З огляду на викладене, з урахуванням приписів абз.2 ч.4 ст. 245 КАС України, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення позову в частині зобов`язання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Судом встановлено, що звертаючись до суду з позовом, позивачем були понесені витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 4204, 00 грн. відповідно до платіжного доручення № 6 від 30.09.2020. Враховуючи часткове задоволення позову, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області відшкодуванню підлягають судові витрати в сумі 1051, 00 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 272, 273-278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність (код ЄДРПОУ: 43764332; адреса місцезнаходження: 07400, Київська обл., м. Бровари, вул. Гагаріна, 26, офіс 401) задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо неприйняття на засіданні комісії, яке відбулось 29.09.2020 рішення за результатами поданих Броварською міською організацією Української партії Єдність документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .

Зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ: 43757461; адреса місцезнаходження: 07400, Київська обл., м. Бровари, вул. Гагаріна, 18-А) повторно розглянути подані Броварською міською організацією Української партії Єдність документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність (код ЄДРПОУ 34198559; адреса місцезнаходження: 07400, Київська обл., м. Бровари, вул. Київська, 265/2) та прийняти рішення відповідно до вимог ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність (код ЄДРПОУ: 43757461; адреса місцезнаходження: 07400, Київська обл., м. Бровари, вул. Гагаріна, 18-А) за рахунок бюджетних асигнувань Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ: (код ЄДРПОУ 34198559; адреса місцезнаходження: 07400, Київська обл., м. Бровари, вул. Київська, 265/2) судові витрати у сумі 1051, 00 грн. (одну тисячу п`ятдесят одну грн. 00 коп.).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години дор початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Я.В. Горобцова

Горобцова Я.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено04.10.2020
Номер документу91951227
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/8896/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпіцька Людмила Тимофіївна

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні