ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/8896/20 Суддя (судді) першої інстанції: Горобцова Я.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого-судді: Черпіцької Л.Т., суддів: Пилипенко О.Є., Собківа Я.М., за участю секретаря: Зуєнка Д.П. розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - Броварська міська організація Української партії "Єдність" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А:
До Київського окружного адміністративного суду 30.09.2020 надійшов адміністративний позов Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Броварська міська організація Української партії Єдність , в якому позивач просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо неприйняття 29.09.2020 на засіданні комісії рішення про відмову в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність ;
- зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність . В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про протиправну бездіяльність відповідача, яка полягала у не прийнятті рішення на засіданні комісії 29.09.2020 про відмову в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року Адміністративний позов Київської обласної організації Політичної партії Команда Ігоря Сапожка - Єдність задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області щодо неприйняття на засіданні комісії, яке відбулось 29.09.2020 рішення за результатами поданих Броварською міською організацією Української партії Єдність документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Зобов`язано Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області повторно розглянути подані Броварською міською організацією Української партії Єдність документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність та прийняти рішення відповідно до вимог ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Суд першої інстанції, задовольняючи частково позов, виходив з того, що не зважаючи на те, що голоси членів комісії при вирішення означених питань розділилися За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль), що унеможливило прийняття як позитивного, так і негативного рішення щодо третьої особи, чинним виборчим законодавством передбачено, що з питань реєстрації кандидатів у депутати територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення, протягом встановленого частиною шостою статті 227 ВК України строку. Проте, комісією жодного із рішень на засіданні 29.09.2020 щодо реєстрації або відмови в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність прийнято не було, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача в зазначеній частині.
Не погоджуючись із рішенням суду, Київська обласна організація Політична партія "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині зобов`язання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області повторно розглянути подані Броварською міською організацією Української партії Єдність документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність та прийняти в цій частині нове рішення, яким зобов`язати Броварську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області відмовити у реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
У обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції не взяв до уваги положення Виборчого кодексу України, що висунення на загальних зборах №2 БМОУП ЄДНІСТЬ від 23.09.2020 відбулося лише щодо 9 кандидатів в депутати Броварської міської ради Київської області. Друга заява БМОУП ЄДНІСТЬ від 24.09.2020 не відповідає рішенням прийнятим на загальних зборах №2 БМОУП ЄДНІСТЬ від 23.09.2020. Зокрема, зазначив, що до заяви позивача про реєстрацію кандидатів у депутати, поданої 24.09.2020 о 13:55 год. додані територіальні виборчі списки кандидатів в кількості 9 осіб. При повторній подачі заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, яка подана 24.09.2020 о 21.15 год. додані територіальні виборчі списки кандидатів у депутати в кількості 21 осіб. Вважає, що збільшення списку кількості депутатів шляхом подання повторної заяви та документів, є зміною такого списку, що прямо заборонено нормами ВК України.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
В судове засіданні представники сторін не з`явилися, що не перешкоджає розгляду справи по суті.
На адресу суду 05.10.2020р. від представника скаржника надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на 06.10.2020р., у зв`язку з неможливістю прибути у судове засідання через хворобу представника.
Колегія суддів, розглянувши подане клопотання вважає, що воно не підлягає задоволенню, оскільки явка не визнавалася судом обов`язковою.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.
Відповідно до положень статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Згідно пункта 20 частини 1 статті 92 Основного Закону, виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі - ВК України).
Згідно пункту 4 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Відповідно до частини 1 статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаді сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно з абзацем 2 частини 2 статті 216 ВК України право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Порядок висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) визначений положеннями статті 220 ВК України.
Судом встановлено, що відповідно до протоколу № 13 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 25.09.2020 відбулося засідання комісії у кількості сімнадцяти присутніх членів (загальна кількість - 18 осіб), а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_21., ОСОБА_22., ОСОБА_23., ОСОБА_24., ОСОБА_25., ОСОБА_26., ОСОБА_27., ОСОБА_28., ОСОБА_29., ОСОБА_30., ОСОБА_31., ОСОБА_29., ОСОБА_32., ОСОБА_33.
Під час прийняття рішення про реєстрацію порядку денного засідання комісії 25.09.2020 член комісії ОСОБА_4 запропонував зняти з розгляду питання 4 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
Члени комісії вирішили не знімати з розгляду питання 4, про що проголосували За - 16 (шістнадцять), Проти - 0 (нуль), Утримались - 0 (нуль).
За затвердження порядку денного засідання комісії 25.09.2020 члени комісії проголосували За - 16 (шістнадцять), Проти - 0 (нуль), Утримались - 0 (нуль).
Відповідно до пункту 4 порядку денного, висунуто питання про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
Так, заслухавши члена комісії ОСОБА_5 , за пропозицію відмовити в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 7 (сім), Утримались - 1 (один). Рішення не прийнято.
Відповідно до протоколу № 17 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 28.09.2020 відбулося засідання комісії у кількості вісімнадцяти присутніх членів (загальна кількість - 18 осіб), а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_21., ОСОБА_22., ОСОБА_23., ОСОБА_24., ОСОБА_25., ОСОБА_26., ОСОБА_27., ОСОБА_29., ОСОБА_30., ОСОБА_31., ОСОБА_29., ОСОБА_32., ОСОБА_33., ОСОБА_34., ОСОБА_35.
Під час прийняття рішення про реєстрацію порядку денного засідання комісії 28.09.2020 член комісії ОСОБА_4 запропонував включити до порядку денного питання Про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність . Член комісії ОСОБА_5 запропонував включити до порядку денного вищевказане питання.
За затвердження порядку денного засідання комісії 28.09.2020 члени комісії проголосували За - 10 (десять), Проти - 8 (вісім), Утримались - 0 (нуль).
Відповідно до пункту 8 порядку денного, було висунуто питання про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
Так, заслухавши члена комісії ОСОБА_4 , за пропозицію включити до порядку денного питання Про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
Крім того, заслухавши члена комісії ОСОБА_5 , за пропозицію включити до порядку денного питання Про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
Заслухавши членів комісії ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , комісія вирішила включити до порядку денного питання Про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , члени комісії проголосували За - 10 (десять), Проти - 8 (вісім), Утримались - 0 (нуль).
Відповідно до пункту 10 порядку денного, було висунуто питання про повернення до розгляду питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
Так, заслухавши члена комісії ОСОБА_5 , за пропозицію зареєструвати кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль). Рішення не прийнято.
Заслухавши секретаря комісії ОСОБА_3 , за пропозицію відмовити в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль). Рішення не прийнято.
Відповідно до протоколу № 18 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 29.09.2020 відбулося засідання комісії у кількості вісімнадцяти присутніх членів (загальна кількість - 18 осіб), а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_21., ОСОБА_23., ОСОБА_25., ОСОБА_26., ОСОБА_27., ОСОБА_29., ОСОБА_30., ОСОБА_31., ОСОБА_29., ОСОБА_32., ОСОБА_33., ОСОБА_35., ОСОБА_28., ОСОБА_36., ОСОБА_6 .
З протоколу №18 від 29.09.2020 р. вбачається наступне.
ОСОБА_1 оголосила про початок засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області. Слухали питання про проект порядку денного засідання комісії 29.09.2020, зокрема серед іншого, про обговорення питання реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
За затвердження порядку денного засідання комісії 29.09.2020 члени комісії проголосували За - 18 (вісімнадцять), Проти - 0 (нуль), Утримались - 0 (нуль).
Так, пунктом 2 порядку денного засідання комісії 29.09.2020 затверджено обговорення питання реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
З другого питання порядку денного слухали голову комісії ОСОБА_1 , яка зазначила про необхідність прийняття рішення по Броварській міській організації Українська партія Єдність .
Член комісії ОСОБА_7 запропонував уточнити суть питання.
Член комісії ОСОБА_5 поінформував присутніх про те, що 24.09.2020 представником Броварської міської організації Українська партія Єдність подано два пакети документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність . Згідно заяви Броварської міської організації Українська партія Єдність , поданої представником ОСОБА_8 28.09.2020, заявник просив не розглядати перший пакет документів, а поданий другий пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність відповідає вимогам Виборчого кодексу України по комплектності та оформленню. Згідно наданого примірника Протоколу загальних зборів Броварської міської організації Українська партія Єдність від 23.09.2020 підтверджено факт висування дев`яти перших осіб - лідерів по кожному виборчому округу, а наступні за списком на зборах не оголошувалися. Можливо учасникам зборів були повідомлені повні списки кандидатів, проте оголошені тільки перші номери, а членам комісії не надавались жодні документи. Також є випадки проведення конференцій партійних організацій, взагалі без оголошення списку кандидатів у депутати (приклад КОО ПП За майбутнє ).
Член комісії ОСОБА_9 звернулася до члена комісії ОСОБА_5 з рядом уточнюючих питань за результатами обговорення яких член комісії ОСОБА_5 нагадав присутнім про необхідність керуватися Конституцією України, згідно якої будь-яка особа може балотуватися та бути обраною.
Член комісії ОСОБА_10 наголосила на необхідності керуватися виключно вимогами Виборчого кодексу України.
Член комісії ОСОБА_7 нагадав позицію частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України стосовно помилок та описок, які підлягають виправленню.
Член комісії ОСОБА_11 запропонував визначитися та проголосувати, оскільки дане питання вже декілька разів то переголосовувалось, то не приймалось.
Член комісії ОСОБА_5 запропонував зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність (перша пропозиція).
Член комісії ОСОБА_3 наголосила на тому факті, що була присутня на загальних зборах Броварської міської організації Українська партія Єдність , на якій було висунуто 9 кандидатів від цієї партійної організації до єдиного виборчого списку та затверджено по дві особи до кожного територіального виборчого списку (загалом 8 осіб, по дві особи до кожного з 4 територіальних виборчих списків). Запитала, чому ставляться під сумнів її свідчення та перший пакет документів (9 осіб), а береться до уваги протокол загальних зборів Броварської міської організації Українська партія Єдність , який поданий до Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області 25.09.2020, і в якому зазначено про висування так званих лідерів до виборчих списків.
Запропонувала відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність (друга пропозиція).
Голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування першу пропозицію: зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
За вказану пропозицію члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль).
Голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування другу пропозицію: відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
За вказану пропозицію члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль). Рішення неприйнято.
Позивач стверджує, що відповідачем порушено норми Виборчого кодексу України у зв`язку з неприйняттям на засіданні комісії, яке відбулося 29.09.2020 рішення про відмову в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність , у зв`язку з цим вважає дії відповідача протиправною бездіяльністю.
Відповідно до статті 36 ВК України, основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги (частина перша статті 36).
Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу (частина четверта статті 36).
Членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання (частина шоста статті 36).
Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття (частина дванадцята статті 36).
В судовому засіданні судом першої інстанції були допитані в якості свідків члени Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ОСОБА_12 , ОСОБА_5 ОСОБА_13 , які повідомили, що питання реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність розглядалося на засіданнях комісії неодноразово, але рішення щодо вказаного питання прийнято не було.
Свідок ОСОБА_3 , яка є секретарем комісії, повідомила, що була присутня під час висунення кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області Броварською міською організацією Української партії Єдність . Всього від Броварської міської організацією Української партії Єдність було висунуто 9 (дев`ять) кандидатів у депутати, та щодо дев`яти кандидатів у депутати нею, як уповноваженою від комісії, було отримано документи для реєстрації. Також про наведені події нею разом з іншими членами комісії складено Акт про подію від 23 вересня 2020 року.
Свідок ОСОБА_13 повідомила про те, що також була на конференції Броварської міської організації Української партії Єдність 23.09.2020, на яких висувалися кандидати в депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області. Не зважаючи на прибуття на збори із запізненням голосування щодо кандидатів відбувалося в присутності членів ТВК.
Свідок ОСОБА_5 також підтвердив інформацію про те, що до ТВК надійшли два пакети документів про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області від Броварської міської організацієї Української партії Єдність , але щодо жодного з них комісією не було прийнято остаточного рішення з питання реєстрації кандидатів.
Свідок ОСОБА_12 повідомила, що була присутня на конференції Броварської міської організації Української партії Єдність 23.09.2020, але у зв`язку з швидким закінченням останньої та відволіканням на роботу не пам`ятає чи було висунуто дев`ять кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області чи оголошено дев`ять лідерів серед кандидатів у депутати від Броварської міської організації Української партії Єдність . Стосовно Акту про подію від 23 вересня 2020 року повідомила, що підписала останній не читаючи його змісту.
Свідок ОСОБА_1 , яка є головою Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області підтвердила, що Броварська міська організація Української партії Єдність двічі подавала до комісії документи на реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, однак рішення щодо жодної із заяв стосовно реєстрації кандидатів комісією прийнято не було.
Свідок ОСОБА_4 повідомив про те, що він був присутнім на конференції Броварської міської організації Української партії Єдність 23.09.2020, але у зв`язку з запізненням члени прибули на конференцію, коли вона вже розпочалася. Щодо Акту про подію від 23 вересня 2020 року повідомив, що останній був складений 25.09.2020. Вказаний Акт ним підписаний не був, оскільки не відповідав фактичному перебігу подій. Крім того, йому не було надано можливість дописати зауваження щодо Акту.
З матеріалів справи вбачається, що склад Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області складається з 18 (вісімнадцяти) членів, що підтверджено, зокрема, протоколом № 18 засідання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 29.09.2020.
Отже, оскільки склад Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області містить 18 членів, то необхідна кількість голосів для прийняття рішення повинна складати не менше 10, за умови присутності на засіданні комісії усіх її членів.
На засіданні Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 29.09.2020 були присутні вісімнадцяти членів, а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_10 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_12 , ОСОБА_4 , ОСОБА_18 , ОСОБА_12 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_11 , ОСОБА_13 , ОСОБА_7 , ОСОБА_6
Частинами тринадцятою, чотирнадцятою статті 36 ВК України передбачено, що, член виборчої комісії, який бере участь у її засіданні і не згоден з рішенням, прийнятим комісією, має право протягом двох днів після засідання, на якому було прийнято рішення, у письмовій формі висловити окрему думку, яка додається до протоколу відповідного засідання виборчої комісії.
Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.
Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання (частина п`ятнадцята статті 36 ВК України).
У відповідності до вимог частини третьої статті 37 ВК України, рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено показами допитаної в якості свідка голови Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області ОСОБА_1 , на засіданні комісії, яке відбулося 29.09.2020, за результатами розгляду питання порядку денного голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування першу пропозицію: зареєструвати кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
За вказану пропозицію члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль).
Голова комісії ОСОБА_1 поставила на голосування другу пропозицію: відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
За вказану пропозицію члени комісії проголосували За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль). Рішення не прийнято.
Згідно з правовим висновком Верховного Суду, викладеним в постанові від 17.04.2019 у справі №342/158/17, як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в невчиненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у спірних правовідносинах відповідачем своєчасно вчинені обов`язкові дії щодо розгляду звернення суб`єкта виборчого процесу стосовно реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, однак остаточного рішення з відповідного питання прийнято не було.
У силу вимог частини шостої статті 227 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Із показів свідка - голови комісії ОСОБА_1 встановлено, що при вирішенні першого питання про прийняття рішення про реєстрацію кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , а також другого питання про відмову в їх реєстрації голоси членів комісії розділилися За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль) по кожному із висунутих питань, у комісії не було підстав для прийняття рішення як про реєстрацію, так і про відмову в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що, оскільки голоси членів комісії при вирішення означених питань розділилися За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль), що унеможливило прийняття як позитивного, так і негативного рішення щодо третьої особи, то чинним виборчим законодавством передбачено, що з питань реєстрації кандидатів у депутати територіальна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення, протягом встановленого частиною шостою статті 227 ВК України строку. Проте комісією будь-якого рішення на засіданні 29.09.2020 щодо реєстрації або відмови в реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність не прийнято, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача в зазначеній частині.
Наведений висновок суду також зумовлений тим, що відповідно до положень ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Наведеній статті кореспондують приписи ст. 6 ВК України відповідно до якої виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основним виборчим правом громадян України є, серед іншого, право вільно обирати (право голосу на виборах), яке реалізується виборцем на підставі його включення до списку виборців на виборчій дільниці відповідно до вимог Виборчого кодексу.
Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність , колегія суддів зазначає наступне.
У силу приписів пункту 1 частини першої статті 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Частиною другою статті 218 ВК України передбачено, що про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Як стверджує позивач, Броварською міською організацією Українська партія Єдність 23.09.2020 відбулись загальні збори вказаної організації. На цих зборах було висунуто 9 кандидатів в депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність .
24 вересня 2020 року від Броварської міської організації Українська партія Єдність до комісії подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Київської області на місцевих виборах 25.10.2020. Відповідно до вказаної заяви та поданих до неї документів, було висунуто лише 9 кандидатів в депутати. Документи, які необхідно подати до заяви відповідно до статті 222 ВК України, також подані щодо 9 осіб.
Проте, 24.09.2020 від Броварської міської організації Українська партія Єдність до відповідача подано другий пакет документів - заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність в кількості 21 (двадцяти однієї) особи з відповідними додатками.
Частина друга статті 230 ВК України встановлює підстави за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Такими підставами є: відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови); порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною; наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку; виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.
Як вже зазначалось, при вирішенні першого питання на засіданні комісії 29.09.2020 про прийняття рішення про реєстрацію кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Українська партія Єдність , а також другого питання про відмову в їх реєстрації голоси членів комісії розділилися За - 9 (дев`ять), Проти - 9 (дев`ять), Утримались - 0 (нуль) по кожному із висунутих питань, комісією жодного із рішень прийнято не було.
Виборче законодавство не містить заборони подавати перелічені у ст. 222 Виборчого кодексу документи протягом певного часу, до прийняття рішення по суті заяви.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції прийняв законне та обґрунтоване рішення про відсутність підстав для задоволення позову в частині зобов`язання Броварської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області відмовити в реєстрації кандидатами у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність .
Щодо ефективності обраного судом першої інстанції способу захисту (зобов`язання відповідача повторно розглянути подані третьою особою документи для реєстрації кандидатів у депутати та прийняти відповідне), то колегія суддів зазначає таке.
Так, зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої 11.03.1980 на 316-й нараді, слідує, що під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим у статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - ключовим завданням якого є здійснення правосуддя. Суд, обираючи спосіб захисту прав у сфері публічно-правових відносин, не може у своєму рішенні використовувати повноваження суб`єкта владних повноважень, оскільки адміністративний суд у виборі способу захисту прав у сфері публічно-правових відносин обмежується конституційними засадами.
Наведена позиція викладена у постанові Верховного суду від 26.08.2020 по справі №750/3058/17 (адміністративне провадження № К/9901/43931/18), яка відповідно до приписів ч. 5 ст. 242 КАС України враховуються судом при розгляді даної справи.
Суд першої інстанції обґрунтовано вказав, що діюче законодавство не визначає безальтернативного обов`язку відповідача прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, в разі, якщо проект рішення за реєстрацію кандидатів у депутати відповідної ради не набрав відповідну кількість голосів, тому прийняв правильне рішення про зобов`язання відповідача повторно розглянути подані третьою особою документи для реєстрації кандидатів у депутати Броварської міської ради Броварського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Броварської міської організації Української партії Єдність та прийняти рішення відповідно до вимог ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України.
Доводи апеляційної скарги зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, наданою судом першої інстанції. Апеляційна скарга не містить інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені (наведені) в позовній заяві, з урахуванням яких судом вже надана оцінка встановленим обставинам справи. Обґрунтувань неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права апеляційна скарга позивача не містить.
Згідно з ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 308, 309, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Київської обласної організації Політичної партії "Команда Ігоря Сапожка - "Єдність" залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддяЛ.Т.Черпіцька Судді: О.Є.Пилипенко Я.М.Собків
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91989332 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні