КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 жовтня 2020 року м.Київ №320/8955/20
Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Київської обласної організації політичної партії "Слуга Народу" до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа - ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,
у с т а н о в и в:
до суду звернулась КОО ПП "Слуга Народу" в порядку оскарження постанови Березанської міської ТВК Броварського району Київської області від 28 вересня 2020 №20
"Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого КОО ПП "Слуга Народу" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" та зобов`язання відповідача зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Березанського міського голови ОСОБА_1 .
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач вказав, що 18.09.2020 на виборчій конференції КОО ПП "Слуга Народу" було прийнято рішення про участь у перших місцевих виборах 25.10.2020 та про висування у депутати до Київської обласної ради, районних рад Київської області та сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад, а також кандидатів на посади сільських, селищних та міських голів відповідних громад Київської області. Зокрема, на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області - ОСОБА_1 .
Проте, відповідач, постановою від 28.09.2020 №20, відмовив у реєстрації цього кандидата на підставі п.1 1 ч.2 ст. 230 ВК України (порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування). Так, відповідачем було виявлено факт перебування ОСОБА_1 у статусі керівника Березанської міської організації ПП "Громадська позиція", що на думку ТВК підтверджує його членство в цій партії, в той час як у поданих на реєстрацію документах вказано про його безпартійність .
Позивач стверджує, що постанова є протиправною, оскільки Березанська міська ТВК не допустила ОСОБА_1 до участі у проведенні її засідання при розгляді питання реєстрації на посаду Березанського міського голови; не перевірила достовірність інформації про членство ОСОБА_1 у ПП "Громадська позиція", а саме, що повноваження ОСОБА_1 як керівника Березанської міської організації ПП "Громадянська позиція" автоматично були припинені внаслідок сплину дворічного строку перебування на цій посаді, що передбачено п.5.4.7 Статуту партії "Громадська позиція". На посаду керівника Березанської міської організації ПП громадянська позиція ОСОБА_1 був обраний 04.02.2018, відтак його повноваження автоматично припинились 04.2.2020, тому, відомості про безпартійність ОСОБА_1 в документах, поданих до відповідача на момент висування його кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області , є достовірними.
Ухвалою суду від 29.09.2020 було відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі, з повідомленням та викликом сторін у судове засідання, з врахуванням вимог положень ст.273 КАСУ.
У судове засідання з`явились представники сторін, які не змогли підтвердити свої повноваження на ведення справи в адміністративному процесі, у зв`язку з чим не були допущені до участі у с удовому засіданні.
Від третьої особи та його представника надійшли заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження. Відповідно до ч.9 ст.205 КАСУ, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Приймаючи до уваги викладене, суд, після закриття підготовчого провадження дійшов висновку про необхідність подальшого розгляду даної справи за правилами письмового провадження.
Дослідивши наявні у справі докази, встановивши фактичні обставини справи та правові відносини, які виникли між сторонами, їх природу та зміст та норми законодавства, якими ці відносини регулюються, співставивши дії відповідача, під час ухвалення спірного рішення, на предмет відповідності Конституції України, Виборчому кодексу України та іншим нормам чинного законодавства, судом встановлено наступне:
позивач звернувся до суду з вимогами про визнання протиправним та скасування рішення Березанської міської ТВК від 28.09.2020 за №20, яке оформлене постановою за тією ж датою та реквізитами.
При цьому, Київська обласна організація ПП Слуга народу вказала, що ст.ст. 216-221 ВК України передбачений порядок висування організацією партії кандидатури на посаду сільського, селищного, міського голови особи, яка є членом цієї партії, або безпартійної, що відповідно до статті 193 Кодексу має право бути обраною депутатом.
На момент проведення конференції КОО ПП "Слуга Народу", яка відбулася 18.09.2020, ОСОБА_1 був безпартійним, а отже порушення порядку висування кандидата на посаду міського голови, допущено не було.
Відповідно до ч.6 ст.6 Закону України "Про політичні парті в Україні", громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в ПП зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. Повноваження ОСОБА_1 , як керівника Березанської міської організації політичної партії "Громадська позиція", автоматично були припинені внаслідок сплину дворічного строку перебування на виборчій посаді, відповідно до п.5.4.7 Статуту партії "Громадянська позиція", на яку він був обраний 04.02.2018, а також припинено членство у цій партії, на підстав заяви ОСОБА_1 від 24.09.2019 року. Проте, відповідач не надав цій обставині належної оцінки, наслідком чого стало прийняття неправомірної постанови № 20 від 28.09.2020.
Представник відповідача позовні вимоги не визнав та наполягав на тому, що відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, передбачений ВК України і порушень виборчого законодавства, під час ухвалення 28.09.2020 постанови №20, не допускав. У поданих через канцелярію суду поясненнях, представник відповідачапояснив, що положеннями ч.6 ст.6 Закону України Про політичні партії , членство в політичній партії припиняється шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії.
Згідно п.5.2.1 Статуту політичної партії Громадянська позиція , Березанська міська організація ПП Громадянська позиція є структурним підрозділом партії та статутним органом відповідача. У відповідності до п.5.4.3 Статуту Березанська міська організація ПП Громадянська позиція веде облік первинних документів та окремих членів партії. В п.3.9 Статуту зазначено, що членство в партії припиняється шляхом подання відповідної письмової заяви до організації партії, де він перебуває на партійному обліку.
Крім того, в п.5.4.5 Статуту партії, збори міської організації партії приймають рішення про прийняття в члени партії та припинення членства в партії. Саме Березанська міська організація ПП Громадянська позиція на своїх звітно-виборчих зборах 04.02.2018 обрала ОСОБА_1 головою своєї організації. Оскільки він перебуває на обліку в Березанській міській організації ПП Громадянська позиція (відповідно до офіційної інформації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) від 17.09.20 №30987/5-20 від 29.09.20, то згідно з вимогами п.п.5.2.1, 3.9, 5.4.5 Статуту, третя особа повинна була звернутися із заявою про вихід з членів партії Громадянська позиція саме до організації партії, де він перебував на партійному обліку- Березанської міської організації ПП Громадянська позиція .
До того ж, на момент розгляду заяви про реєстрацію кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 у відповідача не було заяви про виключення ОСОБА_1 з членів партії Громадянська позиція , з огляду на що комісія з об`єктивних причин та вирішення питання щодо реєстрації третьої особи не могла надати правову оцінку вказаному документу.
На засіданні відповідача була присутня довірена особа політичної організації від якої висувався ОСОБА_1 на посаду голови міста, тому саме ця довірена особа повинна була надати всі необхідні документи для реєстрації кандидата від їхньої політичної сили. Цього зроблено не було.
Як було встановлено судом, 23.06.2020 на установчій конференції КОО ПП "Слуга Народу" була утворена КОО ПП "Слуга Народу" та обрано головою - ОСОБА_3 (а.с. 5-13).
18.09.2020, на конференції КОО ПП "Слуга Народу" було прийнято рішення про участь у перших місцевих виборах 25.10.2020 та про висування на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
24.09.2020 о 10 год. 30 хв. до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області подано документи довіреною особою Київської обласної організації політичної партії Слуга Народу щодо реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
28.09.2020, ОСОБА_1 звертався до відповідача з заявою про допущення його до участі на засіданні комісії при розгляді питання щодо його реєстрації у якості кандидата на посаду Березанського міського голови з метою надання пояснень та доказів, які спростовують його членство в партії "Громадянська позиція", зокрема заяви про вихід із партії та припинення повноважень керівника місцевої партійної організації від 24.09.2019 з відміткою виконавчого органу партії від 25.09.2019 (а.с. 21).
За результатом розгляду поданої позивачем документації, відповідачем була винесена постанова №20 від 28.09.2020 "Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого КОО ПП "Слуга Народу" на місцевих виборах 25.10.2020", на підставі п. 1 -1 ч.2 ст. 230 ВК України, у зв`язку з порушенням заборони одночасного висування.
Не погоджуючись з даною постановою, позивач оскаржив її до суду.
Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам, суд виходить з такого:
15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.
Пунктом 20 ч.1 ст.92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 КАС України.
Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною четвертою статті 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є ВК України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Виборчого кодексу України).
За приписами ч. 1 ст. 1 ВК України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Приписами ч. 1 ст. 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частиною третьою статті 22 ВК України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Частиною першою статті 64 ВК України унормовано, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Статтею 195 цього ж Кодексу визначені строки призначення місцевих виборів та оголошення виборчого процесу, частиною першою якої передбачено, що чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.
Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.
Згідно ч.5 ст.19 ВК України, перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.
Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
З аналізу правових норм суд робить висновок, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.
Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.
Відповідно до загального порядку висування кандидатів у депутати кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, передбаченого ст.216 ВК України, право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Згідно статті 217 Кодексу організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Порядком висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, передбаченим ст.221 ВК України встановлено право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі організацією партії відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.
Організація партії може висунути кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
Висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії здійснюється рішенням конференції, зборів організації партії. У разі висування на конференції, зборах організації партії кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів більше ніж однієї сільської, селищної, міської територіальної громади рішення щодо кожного кандидата приймається окремо.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.
У рішенні зборів, конференції організації партії зазначаються відомості про особу, висунуту кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови: 1) прізвище, ім`я (усі власні імена), по батькові (за наявності) кандидата; 2) число, місяць і рік народження; 3) громадянство; 4) відомості про освіту; 5) посада (заняття), місце роботи; 6) партійність; 7) адреса місця проживання; 8) відомості про наявність чи відсутність судимості 9) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата; 10) дата прийняття такого рішення.
Громадянин України, який відповідно до статті 193 Виборчого кодексу України має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії.
До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 224 цього Кодексу.
Відповідно до частини 1 статті 224 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність); 4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності) всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді); 6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4x6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Також ст.224 ВК України, передбачено, що подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також подання особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах.
Представникові організації партії, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, який подав документи в порядку самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Документи, передбачені частинами першою та другою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 229 цього Кодексу, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому разі не приймається, про що повідомляється суб`єкту звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.
Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови.
Як вже зазначалося, ОСОБА_1 було відмовлено у реєстрації кандидатом на посаду міського голови Броварського району Київської області, висунутого КОО ПП "Слуга Народу" на місцевих виборах 25.10.2020 на підставі п. 1-1 ч. 2 ст. 230 ВК України.
Відповідно до п. 1-1 ч. 2 ст. 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі порушення порядку його висування, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі, і щодо заборони одночасного висування.
Відмовляючи у реєстрації кандидата на посаду міського голови ОСОБА_1 Березанська міська ТВК посилається на лист начальника Управління державної реєстрації ЦМУ Мінюсту України від 17.09.2020 №30987/5-20, яким був наданий перелік зареєстрованих місцевих (обласних, районних, міських, районних у місті) організацій політичних партій у межах м. Києва, Київської та Черкаської областей. У додатку до цього листа під № 2171, ОСОБА_1 зазначений керівником Березанської міської організації ПП Громадянська позиція , що на думку представника Березанської міської ТВК, підтверджує членство ОСОБА_1 в цій партії. Одночасно, комісія зазначає, що в документах, поданих на реєстрацію позивачем зазначено, що ОСОБА_1 - безпартійний .
Суд критично оцінює висновок, викладений в оспорюваній постанові в цій частині, оскільки лист ЦМУ Мінюсту інформує про перелік зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих (обласних організацій) політичних партій в межах Київської області та поданий відповідно до вимог ч. 5 ст. 218 ВКУ, яка корелюється з нормами ч. 3 ст.216 ВК України, що передбачає право організації партії висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
Не може бути суб`єктом виборчого процесу лише організація партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Водночас, з документів наданих позивачем вбачається, що ОСОБА_1 дійсно був головою Березанської міської організації ПП "Громадська позиція", що підтверджується копією протоколу №1 звітно-виборчих зборів Березанської міської організації ПП "Громадська позиція" від 04.02.2018 (а.с. 36-38).
За приписами п.5.4.7 Статуту ПП "Громадянська позиція", голова районної, районної у місті, міської, сільської, селищної організації партії обирається зборами цієї організації терміном на 2 (два) роки (а.с. 28).
Тобто, внаслідок сплину, 04.02.2020, дворічного строку перебування ОСОБА_1 на посаді голови Березанської міської організації ПП "Громадянська позиція", повноваження його як керівника зазначеної міської організації припиняються.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що 24.09.2019 ОСОБА_1 звертався до голови Координаційної Ради ПП "Громадянська позиція" з заявою про виключення його з членів політичної партії "Громадянська позиція" та з виборчих посад в цій партії. Дана заява була отримана та зареєстрована ПП "Громадянська позиція" 25.09.2019 за вх. №28.09-01/с (а.с. 21).
Відповідно до вимог ч.6 ст. 6 Закону України "Про політичні партії" громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Дана правова норма безпосередньо закріплена і в п.3.9 Статуту ПП "Громадянська позиція", у якому передбачено, що членство в партії припиняється шляхом подання членом партії відповідної письмової заяви до організації партії, де він перебуває на партійному обліку. Заява подається особисто або надсилається рекомендованим листом і є підставою для зняття його з обліку членів партії.
З урахуванням наведеного, судом встановлено, що позиція представника відповідача відносно перебування третьої особи у складі політичної партії "Громадянська позиція" спростовується фактичними обставинами справи.
Водночас, суд, констатує невірне тлумачення стороною відповідача положень ч.1-1 ч.2 ст. 230 ВК України, яка визначає таку підставу для відмови в реєстрації кандидата на посаду міського голови як порушення порядку висування окремого кандидата, кандидата на посаду міського голови, встановленого ст.ст.216-221 ВК України, в тому числі виявлення факту одночасного висування.
Постановою ЦВК №249 від 11.09.2020 були надані роз`яснення щодо застосування окремих положень ВК України в тому числі такого поняття та випадку як одночасне висування. Так в роз`ясненні вказано таке: Отже, враховуючи системний аналіз вищевказаних норм Кодексу, з метою однакового застосування положень частини четвертої статті 216 Кодексу під час одночасного висування кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови: особа може бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі (тобто в єдиному багатомандатному та/або багатомандатному виборчому окрузі) не більше ніж у два рівні місцевих рад (рівні рад визначаються відповідно до пункту 3 цього Роз`яснення); особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі (тобто в єдиному багатомандатному або багатомандатному виборчому окрузі) до відповідної сільської, селищної, міської ради та/або до відповідної обласної ради. При цьому наведене положення абзацу третього частини четвертої статті 216 Кодексу не передбачає можливості одночасного висування у цьому випадку до районної та районної в місті ради; особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному (тобто єдиному багатомандатному, оскільки вибори депутатів міської ради міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками) виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради. Також під час висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови необхідно враховувати вимоги частини п`ятої статті 216 Кодексу, за якими особа може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування. Таким чином, не допускається одночасне висування особи кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від місцевої організації партії та шляхом самовисування. Зазначена вимога закріплена й у інших положеннях Кодексу, що унормовують процедуру висування кандидатів на місцевих виборах, їх реєстрації, відмови в реєстрації або скасування реєстрації (частина сьома статті 219, частини перша, шоста статті 220, частина сьома статті 221, частина п`ята статті 227, частина п`ята статті 228, частина шоста статті 229, пункт 1 частини першої, пункт 1-1 частини другої статті 230, пункт 7 частини першої статті 231 Кодексу). Загальні положення щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями політичних партій визначено статтями 217, 218 Кодексу.
Оскільки жоден з вишеперелічених та визначених ЦВК випадків порушення заборони одночасного висування кандидатом на посаду міського голови не зафіксовано у постанові відповідача від 28.09.2020 та під час вирішення питання реєстрації у якості кандидата на посаду голови Березанської міської ради ОСОБА_1 , не встановлено і під час розгляду справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість відмови про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області.
На підставі викладеного, ураховуючи, що спірна постанова стоїть на заваді гарантії реалізації права політичної партії на участь у виборчому процесі, що має своїм наслідком позбавлення певного кола виборців можливості різноманітного обрання тієї політичної сили, програмою якої покриваються та відображаються, їхні інтереси., що вважає за необхідне позов задовольнити та надати право вибору громадянам на гідного мера міста.
За приписами ч. 1 ст. 278 КАС України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Отже, крім визнання спірної постанови протиправною та скасування її, суд також зобов`язує відповідача зареєструвати кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого КОО ПП "Слуга Народу" на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Згідно із частиною першою статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до статті 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частин 1-5 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволено повністю, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Київського окружного адміністративного суду судового збору за подання позовної заяви в розмірі 4 204 (чотирьох тисяч двохсот чотирьох) грн.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
адміністративний позов Київської обласної організації Політичної партії "Слуга Народу" (код ЄДРПОУ - 43696886, Київська область, Києво-Святошинський район, с.Софіївська Борзагівка, вул.І.Франка, буд. 6, офіс 431), - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43764070, Київська область, м.Березань, вул.Героїв Небесної сотні, буд.1) від 28.09.2020 №20 Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією політичної партії "Слуга Народу" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".
Зобов`язати Березанську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 (код РНОКПП - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ), висунотого Києвською обласною організацією Політичної партії "Слуга Народу" на перших місцевих виборах 25.10.2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (код ЄДРПОУ - 43764070, Київська область, м.Березань, вул.Героїв Небесної сотні, буд.1) на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача - UA718999980313151206084010001, код класифікації доходів бюджету 22030101) несплачений судовий збір у розмірі 4 204 (чотирьох тисяч двохсот чотирьох) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Суддя Брагіна О.Є.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2020 |
Оприлюднено | 04.10.2020 |
Номер документу | 91951268 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Брагіна О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні