ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/8955/20 Суддя (судді) першої інстанції: Брагіна О.Є.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Оксененка О.М.,
суддів: Лічевецького І.О.,
Шурка О.І.,
При секретарі: Пономаренко О.В.,
За участю представника позивача: Кузнєцова С.Г.,
представника відповідача: Семиряко О.М.,
третьої особи: ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Київської обласної організації Політичної партії Слуга Народу до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа: ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Київська обласна організація Політичної партії Слуга Народу звернулась до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області, третя особа: ОСОБА_1 , в якому просила:
- визнати протиправною та скасувати постанову Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 28 вересня 2020 №20 Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Слуга Народу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ;
- зобов`язати Березанську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Слуга Народу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Позов обґрунтовано тим, що 18.09.2020 на виборчій конференції Київської обласної організації Політичної партії Слуга Народу було прийнято рішення про участь у перших місцевих виборах 25.10.2020 та про висування у депутати до Київської обласної ради, районних рад Київської області та сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад, а також кандидатів на посади сільських, селищних та міських голів відповідних громад Київської області, зокрема, висунуто ОСОБА_1 на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області.
Однак, відповідач, постановою від 28.09.2020 №20, відмовив у реєстрації цього кандидата на підставі п.1-1 частини другої ст. 230 Виборчого кодеску України, з огляду на факт перебування ОСОБА_1 у статусі керівника Березанської міської організації Політичної партії Громадська позиція , що суперечить даним, вказаним у поданих на реєстрацію документах про його безпартійність.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року позовні вимоги задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області від 28.09.2020 №20 Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією політичної партії Слуга Народу на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .
Зобов`язано Березанську міську територіальну виборчу комісію Броварського району Київської області зареєструвати кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Слуга Народу на перших місцевих виборах 25.10.2020.
В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що при вирішенні даної справи судом першої інстанції не було враховано лист-відповідь Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції України від 29.09.2020 про те, що у період з 04.02.2018 по 25.09.2020 ОСОБА_1 обіймає посаду голови Березанської місцевої організації політичної партії Громадянська позиція , який був поданий до Березанської міської територіальної виборчої комісії 03.10.2020.
Враховуючи, що ОСОБА_1 на час проведення конференції Київською обласною організацією політичної партії Слуга народу був членом Березанської міської організації політичної партії Громадянська позиція , тому не міг бути висунутий кандидатом на посаду Березанського міського голови як безпартійний.
Крім того, апелянт вважає, що заява про припинення членства у політичній партії Громадянська позиція повинна була бути подана не на ім`я голови Координаційної ради, оскільки нормами пункту 5.6.15 Статуту політичної партії Громадянська позиція голова координаційної ради не наділений повноваженнями щодо припинення членства в партії та розгляду заяв про припинення членства в партії.
Відзив на апеляційну скаргу позивачем та третьою особою до суду подано не було.
У судовому засіданні в суді апеляційної інстанції представник позивача та третя особа наголошували на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просили залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення - без змін.
Представник відповідача підтримав доводи, викладені в його апеляційній скарзі, просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову.
Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, заслухавши пояснення представників сторін, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Як вбачається з матеріалів справи, 23.06.2020 на установчій конференції Київської обласної організації політичної партії Слуга народу була утворена Київська обласна організація політичної партії Слуга народу , головою якої обрано Дубінського О.А. (а.с. 5-13).
У подальшому, 18.09.2020, на конференції Київської обласної організації політичної партії Слуга народу прийнято рішення про участь у перших місцевих виборах, призначених на 25.10.2020 та про висування на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
Як наслідок, 24.09.2020 о 10 год. 30 хв. до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області довіреною особою Київської обласної організації політичної партії Слуга Народу подано документи щодо реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
За результатом розгляду поданої позивачем документації, відповідачем була винесена постанова №20 від 28.09.2020 Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією політичної партії Слуга народу на місцевих виборах 25.10.2020 , з огляду на положення пункту 1-1 частини другої ст. 230 Виборчого кодексу України, у зв`язку з порушенням заборони одночасного висування.
Не погоджуючись з вказаною постановою та вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач допустив невірне тлумачення пункту 1-1 частини другої ст. 230 Виборчого кодексу України, якою визначені підстави відмови у реєстрації в реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. І також, що жоден з вишеперелічених та визначених Центральною виборчою комісією у Постанові Про Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах від 11.09.2020 №249 випадків порушення заборони одночасного висування кандидатом на посаду міського голови не зафіксовано у постанові №20 від 28.09.2020 та під час вирішення питання реєстрації у якості кандидата на посаду голови Березанської міської ради ОСОБА_1 не встановлено, вказане свідчить про безпідставність відмови про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області.
Як наслідок, суд першої нстанції дійшов висновку про зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Слуга Народу на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 20 Виборчого кодексу України (далі ВК) виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до частини першої статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Частиною другою вказаної статті передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Згідно частини третьої статті 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
У відповідності до частини першої статті 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.
Частиною другою статті 217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Згідно частини четвертої статті 217 ВК України обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради.
Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути:
1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);
2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
У відповідності до статті 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
З огляду на вказані норми, обласна організація партії наділена повноваженнями щодо висунення не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови.
Як свідчать матеріали справи, 18.09.2020 на конференції Київської обласної організації політичної партії Слуга народу прийнято рішення про участь у перших місцевих виборах 25.10.2020 та про висування на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
Як наслідок, 24.09.2020 о 10 год. 30 хв. до Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області довіреною особою Київської обласної організації політичної партії Слуга Народу подано документи щодо реєстрації кандидата на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 .
У силу вимог частини першої вказаної статті 224 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність); 4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності) всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді); 6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4x6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Згідно з частиною третьою цієї статті представнику організації партії, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, який подав документи в порядку самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Частиною сьмою ст. 229 Виборчого кодексу України визначено, що сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації.
Відтак, вказаними нормами визначено умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
З матеріалів справи вбачається, що постановою Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області №20 від 28 вересня 2020 року відмовлено у реєстрації кандидата на посаду міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією політичної партії Слуга народу на місцевих виборах 25.10.2020 з огляду на положення п. 1-1 частини другої ст. 230 ВК України.
У вказаній постанові зазначено, що згідно листа начальника Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції України від 17.09.2020 №30987/5-20 надано перелік зареєстрованих місцевих (обласних, районних, міських, районних у місті) організацій політичних партій у межах м. Києва, Київської та Черкаської областей.
Зокрема, у додатку до цього листа під № 2171, ОСОБА_1 визначений керівником Березанської міської організації Політичної партії Громадянська позиція .
Одночасно, комісією у постанові проінформовано, що в документах, поданих на реєстрацію та в автобіографії у відомостях про партійність зазначено, що ОСОБА_1 є безпартійним .
З огляду на вказане, відповідач прийшов до висновку про відсутність підстав для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду міського голови Броварського району Київської області.
Так, підстави відмови в реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови передбачені частиною другою ст. 230 Виборчого кодексу України.
За правилами п. 1-1 частини другої ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зокрема у разі: порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216 - 221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування.
Отже, порушення порядку висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови є підставою для відмови у реєстрації такого кандидата, висунутого обласною організацією партії.
Як свідчать матеріали справи, ОСОБА_1 дійсно був обраний головою Березанської міської організації Політичної партії Громадська позиція , що підтверджується копією протоколу №1 звітно-виборчих зборів Березанської міської організації Політичної партії Громадська позиція від 04.02.2018 (а.с. 36-38).
У силу вимог норм п.5.4.7 Статуту Політичної партії Громадянська позиція , голова районної, районної у місті, міської, сільської, селищної організації партії обирається зборами цієї організації терміном на 2 (два) роки, з урахуванням положень пункту 5.1 Статуту Партії (а.с. 28).
Відтак, згідно вказаних норм, термін дворічного строку перебування ОСОБА_1 на посаді голови Березанської міської організації Політичної партії Громадянська позиція , сплив 04.02.2020.
Колегія суддів враховує, що 24 вересня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Голови Координаційної Ради Політичної Партії Громадянська позиція з заявою про виключення його з членів Політичної партії Громадянська позиція та з виборчих посад в цій партії.
Вказана заява була отримана та зареєстрована Політичною партієюї Громадянська позиція 25.09.2019 за вх. №28.09-01/с (а.с. 21).
Однак, при розгляді питання про реєстрацію кандидата на міського голову відповідач не дав належної оцінки обставині про безпартійний статус ОСОБА_1 , що було зазначено у представлених до Комісії документів, враховуючи, що ці обставини мали істотне значення та безпосередньо впливали на прийняття Комісією рішення по суті.
До того ж, як зазначає позивач у своєму позові, 28 вересня 2020 року, ОСОБА_1 звернувся до відповідача з заявою про допущення його до участі на засіданні комісії при розгляді питання щодо його реєстрації у якості кандидата на посаду Березанського міського голови з метою надання пояснень та доказів, зокрема зазначеної заяви, втім ОСОБА_1 не було допущено до участі у засіданні.
Посилання апелянта на лист Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) від 29.09.2020 згідно якого ОСОБА_1 обіймає посаду Голови Березанської міської організації Політичної партії Громадянська позиція з 04.02.2018 по 25.09.2020 колегія суддів оцінює критично, з огляду на таке.
Відповідно до вимог частини шостої ст. 6 Закону України Про політичні партії громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
З аналізу вказаної норми вбачається, що порядок припинення членства в політичній партії має декларативний характер, здійснюється шляхом подання особою відповідної заяви і не вимагає додаткового оформлення рішенням. При цьому, з дня подання такої заяви припиняється як членство в партії так і перебування громадянина на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Дана правова норма безпосередньо відображена у п.3.9 Статуту Політичної Партії Громадянська позиція згідно якої членство в Партії припиняється шляхом подання членом Партії відповідної письмової заяви до організації Партії, де він перебуває на партійному обліку. Заява подається особисто або надсилається рекомендованим листом і є підставою для зняття з обліку членів Партії.
З урахуванням наведеного, судом першої інстанції вірно відзначено, що доводи відповідача відносно перебування ОСОБА_1 у складі політичної партії Громадянська позиція спростовується вищевикладеними обставинами справи.
Посилання апелянта на те, що при прийнятті оскаржуваної постанови, відповідачем враховано лист Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) № 30987/5-20 від 17.09.2020 з додатками на 478 арк., яким, відповідно до статті 218 ВК України повідомлено відповідні виборчі комісії про перелік зареєстрованих партій у межах міста Києва, Київської та Черкаської областей, згідно п. 2171 додатку якого зазначено Березанську міську організацію Політичної партії Громадянська позиція , головою якої є ОСОБА_1 , що виключає факт його безпартійності, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки такий лист інформує лише про перелік зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих (обласних організацій) політичних партій в межах Київської області.
У той же час, згідно норм частини третьої ст. 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
Твердження апелянта про відсутність у Координаційної ради Політичної Партії Громадянська позиція повноважень щодо припинення членства в партії та розгляду заяв про припинення членства в партії суд апеляційної інстанції відхиляє оскільки згідно пункту 5.6.12 Статуту згідно якого, що Координаційна Рада Партії є постійно діючим колегіальним керівним органом Партії, що здійснює свою діяльність відповідно до повноважень та процедур, визначених цим Статутом та законодавством.
Крім того, згідно пункту 5.6.14 Статуту Координаційна рада Партії спрямовує та координує роботу організацій партій та виконавчих органів Партії, приймає інші рішення, що стосуються діяльності Партії та не суперечать цьому Статуту і законодавству України.
За таких обставин, подача позивачем відповідних документів щодо висунення ОСОБА_1 на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області з зазначенням у автобіографії його статусу як безпартійного відповідає не тільки уявним, але і дійсним обставинам справи.
Зазначені обставини також підтверджуються листом Політичної партії Громадянська позиція , наданим до суду апеляційної інстанції, в якому зазначено, що ОСОБА_1 не являється керівником структурного підрозділу Березанської міської організації Політичної партії Громадянська позиція .
Крім того, у вказаному листі повідомлено, що на даний час Березанська міська організація Політичної партії Громадянська позиція перебуває у стані припинення у зв`язку з фактичним припиненням діяльності організації, що підтверджується висновком Центральної Контрольно-Ревізійної комісії №35, та ліквідатором і керівником такої партії призначено Коржелецького М.В. відповідно до протоколу 229 від 20.09.2020.
При цьому, також колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на пункт 5 Постанови Центральної виборчої комісії Про Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах №249 від 11.09.2020, згідно якого під час одночасного висування кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови:
- особа може бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі (тобто в єдиному багатомандатному та/або багатомандатному виборчому окрузі) не більше ніж у два рівні місцевих рад (рівні рад визначаються відповідно до пункту 3 цього Роз`яснення);
- особа, висунута кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі (тобто в єдиному багатомандатному або багатомандатному виборчому окрузі) до відповідної сільської, селищної, міської ради та/або до відповідної обласної ради. При цьому наведене положення абзацу третього частини четвертої статті 216 Кодексу не передбачає можливості одночасного висування у цьому випадку до районної та районної в місті ради;
- особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати в багатомандатному (тобто єдиному багатомандатному, оскільки вибори депутатів міської ради міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками) виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради.
Крім того, під час висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови необхідно враховувати вимоги частини п`ятої статті 216 Кодексу, за якими особа може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Таким чином, не допускається одночасне висування особи кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від місцевої організації партії та шляхом самовисування.
Отже, оскільки жоден з вказаних випадків порушення заборони одночасного висування кандидатом на посаду міського голови не зафіксовано у постанові відповідача від 28.09.2020 та під час вирішення питання реєстрації у якості кандидата на посаду голови Березанської міської ради ОСОБА_1 , не встановлено, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області, тому оскаржувана постанова №20 від 28 вересня 2020 року є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Повноваження адміністративного суду визначені у ст. 245 КАС України, Так, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (п. 4 частина друга вказаної статті).
Відповідно до частини четвертої цієї статті у випадку, визначеному п. 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Відтак, з урахуванням позиції суду про необґрунтованість причин відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області від Київською обласною організацією Політичної партії Слуга Народу , колегія суддів приходить до висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача та третьої особи, у межах спірних правовідносин буде зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатом на посаду Березанського міського голови Броварського району Київської області ОСОБА_1 , висунутого Київською обласною організацією Політичної партії Слуга Народу на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
Інші доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу, оскільки не впливають на висновки суду, викладені в оскаржуваному судовому рішенні.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і доводи апелянта, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.
Отже при ухваленні оскаржуваної постанови судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.
За правилами статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
У відповідності до частини дев`ятої ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно частини другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Частиною першою стані 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на І січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подасться до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Частиною третьою статті 6 Закону України Про судовий збір визначено, що за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру.
У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
У силу вимог ст. 4 Закону України Про судовий збір ставка судового збору за подання апеляційної скарги на рішення суду, заяви про приєднання до апеляційної скарги на рішення суду, заяви про перегляд судового рішення у зв`язку з нововиявленими обставинами становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік передбачено, що з 1 січня 2020 року установлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 грн.
Як вбачається з адміністративного позову, позивачем заявлено 2 вимоги немайнового характеру, тому, з урахуванням вимог вищезазначених норм Закону України Про судовий збір розмір ставки судового збору, за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, в даному випадку, становить (2102*2)*150% = 6306,00 грн.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про відсутність підстав для скасування рішення суду першої інстанції, а при зверненні з апеляційною скаргою відповідачем не було сплачено судовий збір, слід стягнути з Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області на користь Державного бюджету України витрати зі сплати судового збору у розмірі 6306,00 грн. за подання апеляційної скарги.
Керуючись ст. ст. 242 272, 273, 308, 310, 315, 316, 321, 322 КАС України суд,
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області - залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року - залишити без змін.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Березанської міської територіальної виборчої комісії Броварського району Київської області (адреса: вул. Героїв Небесної сотні, 1, м. Березань, Київська область, 07541; код ЄДРПОУ 43764070) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів отримувач - УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н; код отримувача (ЄДРПОУ) - 38004897; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку (МФО) - 899998; номер рахунка - UA638999980313171206081026007; код класифікації доходів бюджету - 22030101) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 6306 (шість тисяч триста шість) гривні.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О.М. Оксененко
Судді І.О. Лічевецький
О.І. Шурко
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92051086 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні