ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
03 жовтня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3671/20
о 16 годині 05 хвилин
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Басової Н.М.
при секретарі судового засідання: Сухової Г.В.,
за участю:
представника позивача: Слєсарєва І.Е.,
за відсутності представника відповідача,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом адвоката Слєсарєва Ігоря Едуардовича в інтересах Луганської обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
02 жовтня 2020 року о 15 год. 09 хвил. до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява адвоката Слєсарєва Ігоря Едуардовича в інтересах Луганської обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» (далі - позивач) до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області (далі відповідач, Рубіжанська МТВК Сєвєродонецького району Луганської області) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії.
В обґрунтування позову зазначив, що Луганською обласною організацією Політичної партії Партія Шарія до Рубіжанської МТВК Сєвєродонецького району Луганської області було подано документи для реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області.
Згідно Довідки №10 від 23.09.2020 про прийняття Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, голова МТВК Громова І.В. прийняла в межах строку, а саме о 17 год. 40 хв. 23 вересня 2020 року такі документи:
-заява місцевої організації політичної партії про реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області - на 2 арк.
- рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати - на 1 арк.;
- єдиний виборчий список - на 13 арк. та електронному носії;
- передвиборна програма "Партія Шарія" - 2 арк.;
- документ про внесення грошової застави - 1 арк.;
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати - на 8 арк. та електронному носії;
- заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії - на 21 арк.;
- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати на 21 арк. та електронному носії;
- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати - на 21 арк.;
- фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати розміром 4x6 см (по 1 фотографії кожного з кандидатів) - на 21 арк. та електронному носії;
- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотнього боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати - на 21 арк.;
- заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчий комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи - на 4 арк.;
- копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчий комісії з правом дорадчого голосу - 2 арк.
Також позивач зазначив, що 28.09.2020 ними було отримано повідомлення №61 від 28.09.2020 Рубіжанської МТВК Сєвєродонецького району Луганської області про наявність технічних помилок в поданих документах. Того ж дня Луганська обласна організація Політичної партії «Партія Шарія» подала документи з виправленням технічних помилок, про що свідчить довідка №69 від 28.09.2020, підписана Головою Рубіжанської МТВК, з супровідним листом.
29 вересня 2020 року позивачу стало відомо, що Рубіжанська МТВК Сєвєродонецького району Луганської області всупереч частини шостої статті 227 Виборчого Кодексу України не розглянула заяву про реєстрацію кандидатів в депутати.
Позивач зазначив, що реєстрація, або відмова в реєстрації кандидатів в депутати повинна бути прийнята за результатами розгляду і обговорення на засіданні комісії шляхом відкритого голосування більшістю голосів від складу комісії. Оформлюється вказане рішення у чітко визначеній формі.
Станом на дату подачі позову рішення відповідач у передбачений законом порядку не приймав, що свідчить, на думку позивача, про протиправну бездіяльністю Рубіжанської МТВК Сєвєродонецького району Луганської області.
На підставі викладеного позивач просить суд:
-визнати протиправною бездіяльність Рубіжанської МТВК Сєвєродонецького району Луганської області щодо не розгляду питання про реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Луганської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Луганською обласною організацією Політичної партії Партія Шарія .
- зобов`язати Рубіжанську МТВК Сєвєродонецького району Луганської області розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Луганською обласною організацією Політичної партії Партія Шарія та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія ;
- відповідно до частини шостої статті 245 КАС України встановити Рубіжанській міській територіальній виборчій комісії Сєвєродонецького району Луганської області строк виконання судового рішення - один день (а.с.1-3).
Ухвалою суду від 02.10.2020 відкрито провадження у справі. Призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 03.10.2020 о 13 год. 00 хв. у приміщенні Луганського окружного адміністративного суду за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Космонавтів, 18.
Відповідач не скористався правом надання відзиву на позовну заяву.
В судове засідання прибув представник позивача, представник відповідача не прибув, повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи (а.с.20,24,26).
В судовому засіданні представник позивача надав пояснення, аналогічні доводам, викладеним у позовній заяві, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
У зв`язку з невиконанням відповідачем ухвали суду від 02.10.2020 в частині витребування для огляду оригіналів документів, судом була оголошена перерва в судовому засіданні до 03.10.2020 до 15 год. 30 хвил.
Відповідачу надіслана на електронну адресу повістка та здійснена телефонограма.
03.10.2020 о 14 год. 21 хвил. до Луганського окружного адміністративного суду надійшло клопотання від відповідача про перенесення часу розгляду справи.
В судове засідання 03.10.2020 о 15 год. 30 хвил. прибув представник позивача.
Представник відповідача знов не прибув, оригінали витребуваних судом документів не надав.
Протокольною ухвалою від 03.10.2020 суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача та вирішив розглядати справу на підставі наявних документів у справі.
Вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), суд встановив такі обставини справи.
Верховна Рада України постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року № 176 - перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172 «Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій» утворені та сформовані склади обласних, районних територіальних виборчих комісій у межах, в тому числі Луганської області.
Відповідно до витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 21.08.2020 відбулась державна реєстрація Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області (а.с.16-18).
Луганська обласна організація політичної партії Партія Шарія зареєстрована як юридична особа 05.08.2020 (а.с.11-13).
Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 року № 208 офіційно оголошено про початок з 5 вересня 2020 року виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії від 1 жовтня 2020 року № 325 Про розгляд скарг на бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області серед іншого визнано протиправною бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області щодо неприйняття у строк, установлений частиною шостою статті 227 Виборчого кодексу України, відповідного рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області, висунутих Луганською регіональною організацією політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , Луганською обласною організацією політичної партії «УКРАЇНА СЛАВЕТНА» , Луганською обласною організацією політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» , та такою, що порушує положення Виборчого кодексу України, права і законні інтереси зазначених суб`єктів звернення зі скаргами.
Встановлено факт одноразового грубого порушення Рубіжанською міською територіальною виборчою комісією Сєвєродонецького району Луганської області положень Виборчого кодексу України.
Достроково припинено повноваження усього складу Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області у зв`язку з одноразовим грубим порушенням Виборчого кодексу України.
Зобов`язано Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію Сєвєродонецького району Луганської області після сформування її нового складу до 18 години 4 жовтня 2020 року відповідно до вимог Виборчого кодексу України вирішити питання щодо реєстрації кандидатів на посаду міського голови, кандидатів у депутати на підставі поданих відповідними суб`єктами заяв, рішення за якими не було прийнято попереднім складом Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області, про прийняті рішення невідкладно поінформувати Центральну виборчу комісію та надіслати їх копії (а.с.28-32).
Постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 340 Про новий склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області сформовано новий склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області згідно з додатком (а.с.33-35).
З матеріалів справи судом також встановлено, що 23.09.2020 Луганською обласною організацією політичної партії Партія Шарія до Рубіжанської МТВК Сєвєродонецького району Луганської області було подано документи для реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області.
Згідно Довідки №10 від 23.09.2020 про прийняття міською територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, голова МТВК Громова І.В. прийняла о 17 год. 40 хв. 23 вересня 2020 року такі документи:
-заява місцевої організації політичної партії про реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області - на 2 арк.
- рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати - на 1 арк.;
- єдиний виборчий список - на 13 арк. та електронному носії;
- передвиборна програма "Партія Шарія" - 2 арк.;
- документ про внесення грошової застави - 1 арк.;
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати - на 8 арк. та електронному носії;
- заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії - на 21 арк.;
- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати на 21 арк. та електронному носії;
- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати - на 21 арк.;
- фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати розміром 4x6 см (по 1 фотографії кожного з кандидатів) - на 21 арк. та електронному носії;
- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотнього боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати - на 21 арк.;
- заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчий комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи - на 4 арк.;
- копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчий комісії з правом дорадчого голосу - 2 арк. (а.с.4).
28.09.2020 Рубіжанською МТВК Сєвєродонецького району Луганської області представнику Луганської обласної організації політичної партії Партія Шарія було видано повідомлення за вих №61 від 28.09.2020 з переліком встановлених МТВК під час опрацювання наданих документів недоліків, неточностей та помилок (а.с.5).
Також судом встановлено, що 28.09.2020 о 20 год. 30 хвил. голова Рубіжанської МТВК Сєвєродонецького району Луганської області ОСОБА_1 прийняла від представника Луганської обласної організації політичної партії Партія Шарія наступні документи:
-заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії - на 3 арк.;
-автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати на 1 арк. та електронному носії;
-заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати - на 21 арк., - що підтверджується довідкою №69 від 28.09.2020 та супровідним листом вих №69 від 28.09.2020 (а.с.6,27).
Станом на час звернення позивача до суду з даним позовом та на час розгляду судом справи по суті відповідач не прийняв рішення відносно поданих позивачем заяви та документів щодо реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області.
Вирішуючи по суті заявлені позовні вимоги, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність дій відповідача, суд керується критеріями, закріпленими у частині другій статті 2 КАС України, що відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень суб`єкти владних повноважень.
Так, відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При цьому в рамках адміністративного судочинства як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Крім того, потрібно з`ясувати юридичний зміст, значимість, тривалість та межі протиправної бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість/протиправність бездіяльності для прав та інтересів заінтересованої особи.
Правова процедура (fair procedure - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади. Правова процедура встановлює чітку послідовність дій із зазначенням способів та методів її здійснення, підстав, порядку, форми та строків такої діяльності.
Так, спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Виборчим кодексом України (далі -ВК України), який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Частиною першою статті 20 ВК України визначено поняття виборчого процесу - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
За змістом статті 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Частиною третьою цієї ж статті передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства (частина перша статті 33 ВК України).
За приписами статті 36 ВК України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої
комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом (частина дванадцята статті 36 ВК України).
Частиною 2 статті 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Частиною 1 статті 222 ВК України передбачені умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Частинами першою та другою статті 227 ВК України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
При цьому частиною шостої статті 227 ВК України чітко визначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Згідно розділу 9 Постанови Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, передбачено форму та порядок ухвалення рішень територіальними виборчими комісіями.
Отже, проаналізувавши у сукупності вказані вище норми матеріального права та встановлені судом фактичні обставини справи, суд дійшов висновку про те, що Рубіжанська МТВК Сєвєродонецького району Луганської області, отримавши 23 вересня 2020 року від Луганської обласної організації політичної партії Партія Шарія заяву та документи про реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, зобов`язана була не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття вказаної заяви та доданих до неї документів прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Як встановлено судом в судовому засіданні станом на 02.10.2020 (дата звернення позивача до суду з позовною заявою) та станом на 03.10.2020 (дата розгляду справи судом по суті) рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації Рубіжанська МТВК Сєвєродонецького району Луганської області відносно Луганської обласної організації політичної партії Партія Шарія не ухвалювала.
У зв`язку з цим, суд зауважує, що виборчий процес має низку особливостей, серед яких його швидкоплинність, незворотність етапів у часі та неможливість їх поновлення.
Право бути обраним є фундаментальним правом, визначеним Конституцією України, а тому ВК України містить положення, спрямовані на захист цього права, зокрема визначає конкретні строки та порядок здійснення відповідних виборчих процедур, що слугує конкретною процесуальною гарантією для реалізації громадянином свого права бути обраним.
Порушення цих строків має незворотні наслідки для суб`єктів виборчого процесу, у даному випадку обмежує права місцевої організації політичної партії та висунутий нею кандидатів у депутати брати участь у подальших етапах виборчого процесу, створювати виборчі фонди, здійснювати передвиборну агітацію, користуватися усіма правами, наданими Кодексом відповідним суб`єктам виборчого процесу.
Отже, суд дійшов висновку, що бездіяльність Рубіжанської МТВК Сєвєродонецького району Луганської області щодо неприйняття у встановлений частиною шостою статті 227 ВК України строк рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, висунутих Луганської обласної організації політичної партії Партія Шарія або про відмову в їх реєстрації є протиправною.
Оскільки в судовому засіданні встановлена протиправна бездіяльність Рубіжанської МТВК Сєвєродонецького району Луганської області, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених вимог позивача та наявність підстав для задоволення позову.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Частиною дев`ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Частиною першою статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VI «Про судовий збір» (далі - Закон № 3674) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 4 Закону України «Про судовий збір» визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано: юридичною особою або фізичною особою - підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб; за подання позову майнового характеру суб`єктом владних повноважень, юридичною особою - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Станом на 01 січня 2020 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру юридична особа має сплатити судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру, а інша є похідною, позивач за подання такої позовної заяви мав сплатити судовий збір в сумі 2102,00 грн.
Оскільки суд за результатами розгляду справи дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне присудити до стягнення в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102,00 грн з відповідача.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов адвоката Слєсарєва Ігоря Едуардовича в інтересах Луганської обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області щодо не розгляду питання про реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Луганської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Луганською обласною організацією Політичної партії Партія Шарія .
Зобов`язати Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію Сєвєродонецького району Луганської області (93000, Луганська область, м. Рубіжне, пл.Володимирська, буд. 2, код ЄДРПОУ 43765472) невідкладно розглянути заяву Луганської обласної організації Політичної партії «Партія Шарія» (93400, Луганська область, м.Сєвєродонецьк, пр-т Хіміків, буд.68, код ЄДРПОУ 43753467) про реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Луганською обласною організацією Політичної партії Партія Шарія та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Луганської обласної організації Політичної партії Партія Шарія , разом з доданими до неї документами та прийняти за результатами розгляду відповідне рішення.
Стягнути з Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області (93000, Луганська область, м. Рубіжне, пл.Володимирська, буд. 2, код ЄДРПОУ 43765472) в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя Н.М. Басова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91951409 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Н.М. Басова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні