Рішення
від 01.10.2020 по справі 420/9841/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9841/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2020 року 20 год. 55 хв. м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тарасишиної О.М.,

за участю секретаря: Сидорівського С.А.,

представника позивача: Чорний О.В,

представника відповідача: Чернишенко Н.С., Чепуріна С.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні з урахуванням особливостей встановлених ст. 273 КАС України справу за позовною заявою Одеської обласної організації Політичної партії «Блок Едуарда Гурвіца» (місцезнаходження: 65014, м. Одеса, вул. Єврейська, буд. 4; код ЄДРПОУ 43834198) до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (місцезнаходження: 65074, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, каб. 135, м. Одеса, 65074; код ЄДРПОУ 43757959) про визнання протиправною та скасування постанови від 29.09.2020 року № 98 та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 30.09.2020 року о 16:39:12 год. надійшла позовна заява Одеської обласної організації Політичної партії «Блок Едуарда Гурвіца» до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому позивач просить суд:

визнати протиправною та скасувати постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 98 від 29.09.2020 року «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії «Блок Едуарда Гурвіца» ;

зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії «Блок Едуарда Гурвіца» .

Ухвалою суду від 30.09.2020 року прийнято до розгляду дану позовну заяву з урахуванням особливостей встановлених ст. 273 КАС України щодо розгляду окремих категорій справ та призначено судове засідання.

В обґрунтування позовних вимог, зокрема, зазначено, що 24.09.2020 року о 13:40 уповноваженим представником Одеської обласної організації політичної партії Блок Едуарда Гурвіца було подано до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області документи, згідно ст. 222 Виборчого кодексу України, для реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, що підтверджується довідкою про отримання документів.

Крім того, після подання документів до Комісії, але до початку її засідання з розгляду документів організації (28.09.2020) року, офіційним представником позивача було виявлено, що при перенесенні даних із затвердженим Протоколом конференції Організації єдиного виборчого списку та затвердженого територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 1 ( що були затверджені на конференції 19.09.2020 року) було зроблено технічну помилку, а саме - у територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 1 за номером шостим помилково було надруковано - ОСОБА_1 , а за номером сьомим - Фомічов Владислав Олегович. При цьому, зазначено, що на поданому до Комісії електронному носії вказані особи були розміщені вірно - відповідно до Протоколу № 2 від 19.09.2020р. кандидатів різної статі включено почергово. За таких обставин, позивачем, відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, було повідомлено членів Комісії, а також 28.09.2020 року подано заяви № 273, № 279 та № 280 від 28.09.2020 року з описом документів звернення до виборчої комісії, якими уповноважений представник Організації партії намагався виправити технічну помилку, що, на думку позивача, не суперечить виборчому законодавству, однак вказані звернення було проігноровано Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області та прийнято Постанову № 98 від 29.09.2020 року о 02 год. 56 хв. Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца . Позивач вважає вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку з чим останній звернуся до суду з даним позовом.

Від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, в якому, в обґрунтування правової позиції, зазначено, що позивач під час подання заяви на реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської обласної організації Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца не дотримався вимог ст. 227 ВК України. Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіально виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Так, в територіальному виборчому списку у територіальному виборчому окрузі № 1 включено кандидатів у кількості, яка не є краткою п`яти, але при формуванні переліку останніх у списку кандидатів (від 6 до8) організація партії не виконала вимоги ч. 9 ст. 2019 ВК України, щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку. За таких обставин, на думку відповідача оскаржувана постанова винесена законно та обґрунтовано, у зв`язку з чим, просив суд у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позовну заяву в повному обсязі.

Представники відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував в повному обсязі та просив у їх задоволенні відмовити, в тому числі з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.

15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову № 795-IX «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією винесено постанову № 208 «Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року» , якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

19.09.2020 року Одеською обласною організацією Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца проведено конференцію, зокрема, з висування кандидатів на посаду Одеського міського голови Одеського району Одеської області, депутатів Одеського району Одеської області та Одеської міської ради Одеського району Одеської області (а.с. 12-14).

Як вбачається з позовної заяви, висування кандидатів конференцією Організації було оформлено Протоколом № 2 конференції Одеської обласної організації Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца від 19.09.2020 року (в довільній формі на 3-х аркушах) з додатками у вигляді прошитих та скріплених печаткою єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків (в довільній формі).

Рекомендовану форму Рішення зборів, конференції організації партії про висування у депутати (на 1-му аркуші) затверджено постановою Центральної виборчої комісії № 177 від 14.08.2020 року, та обов`язкові форми єдиного виборчого списку і територіальних виборчих списків затверджені постановою Центральної виборчої комісії від 28.07.2020 року № 147.

Так, вказані форми відрізняються від оформлених за результатами конференції Організації Протоколу № 2 від 19.09.2020 року та додатків до нього - єдиного виборчого списку і територіальних виборчих списків.

За таких обставин, представник позивача звернувся до відповідача щодо порядку подання документів, та йому було запропоновано надати документи до Комісії саме у рекомендованих ЦВК формах. В подальшому, за результатом голосування на конференції Організації було технічно перенесено з Протоколу № 2 (на 3-х аркушах) до Рішення (за рекомендованою формою на 1-му аркуші), а інформацію із затверджених конференцією єдиного та територіальних виборчих списків було перенесено до обов`язкових, визначених ЦВК форм.

24.09.2020 року о 13:40 уповноваженим представником Одеської обласної організації політичної партії Блок Едуарда Гурвіца було подано до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області документи, згідно ст. 222 Виборчого кодексу України, для реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, що підтверджується довідкою про отримання документів, згідно якої, позивач надав, а відповідач прийняв такі документи:

1) заяву про реєстрацію кандидатів у депутати;

2) Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати;

3) єдиний виборчий список кандидатів у депутати;

4) територіальні виборчі списки кандидатів у депутати у відповідних багатомандатних виборчих округах;

5) передвиборча програма організації партії;

6) документ про внесення грошової застави;

7) заява осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати;

8) автобіографія кандидатів у депутати на паперовому носії;

9) автобіографії кандидатів у депутати в електронному вигляді;

10) довідка про наявність чи відсутність судимості;

11) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини;

12) фотографії кандидатів у депутати розміром 4х6 сантиметрів;

13) фотографії кандидатів у депутати в електронному вигляді;

14) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки кандидатів у депутати;

Та електронний носій - флеш накопичувач.

При цьому, після подання документів до комісії, офіційним представником Організації було виявлено, що при перенесенні даних із затверджених Протоколом конференції Організації єдиного виборчого списку та затвердженого територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 1, було зроблено технічну помилку, а саме у територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 1 за номером шостим помилково надруковано - ОСОБА_1 , а за номером сьомим - Фомічов Владислав Олегович. Крім того, представником позивача зазначено, що на поданому до Комісії електронному носії вказані особи були розміщені вірно - відповідно до Протоколу № 2 від 19.09.2020 року кандидатів різної статі включено почергово.

Відтак, відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, 28.09.2020 року представником позивача повідомлено членів Комісії з розгляду документів організації про виявлені помилки та подано заяви № 273, № 279 та № 280 від 28.09.2020 року з описом документів звернення до виборчої комісії, відповідно до якого позивачем було подано наступні документи:

1) заява про прийняття виправлених та уточнених документів;

2) територіальний виборчий список (округ № 1);

3) єдиний виборчий список кандидатів у депутати;

4) заяви про згоду балотуватися;

5) заяви про відсутність заборгованості з аліментів;

6) автобіографії;

7) флеш-накопичувач.

29 вересня 2020 року о 02:56 хв. Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області винесено постанову № 98 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца на підставі того, що позивачем порушено порядок висування кандидатів, встановлений положенням ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при форсування виборчого списку по територіальному виборчому округу №1 позивачем не дотримано вимог гендерного представництва, так як у вказаному списку за № 6 включено жінку, а за № 7 та № 8 включені підряд чоловіки, тобто порушено вимогу почергового включення до списку з кількістю, яка не є кратною п`яти, кандидатів різної статі.

При цьому, представником позивача зазначено, що при висуванні кандидатів на конференції було затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, в тому числі, Одеської міської ради Одеського району Одеської області. При висуванні кандидатів у територіальному окрузі № 1 з кількістю кандидатів, яка не є кратною п`яти, за номером шостим було зазначено ОСОБА_2 , за номером сьомим - ОСОБА_1 , а за номером восьмим - ОСОБА_3 та, при винесенні оскаржуваної постанови, комісією не було взято до уваги усунення самостійно виявлених позивачем помилок, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи:1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Частиною 3 ст. 196 ВК України виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів виборів у порядку, передбаченого цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст. 216 ВК України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно ч.3 ст. 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

У відповідності до ч.1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:

1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Згідно ч.1 ст.222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України, який серед іншого, передбачає, що :

1. Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

2. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

3. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

4. Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.

5. У разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".

У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.

У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.

6. Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

7. Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

8. У разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії. Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати в єдиному виборчому окрузі із зазначенням суб`єкта висування, порядкового номера кандидата, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, номера територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата, та порядкового номера кандидата у відповідному територіальному виборчому списку кожного кандидата в депутати (крім першого кандидата) передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Частиною 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Так, дослідивши спірну постанову, суд зазначає, що фактичною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 1 не дотримано вимог гендерного представництва, так як у вказаному списку за № 6 включено жінку, а за № 7 та № 8 - чоловіків.

При цьому, під час розгляду справи судом було встановлено, що при висуванні кандидатів на конференції було затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, в тому числі, Одеської міської ради Одеського району Одеської області. При висуванні кандидатів у територіальному окрузі № 1 з кількістю кандидатів, яка не є кратною п`яти, за номером шостим було зазначено ОСОБА_2 , за номером сьомим - ОСОБА_1 , а за номером восьмим - ОСОБА_3 .

До того ж, загальна чисельність кандидатів у депутати у територіальному виборчому окрузі № 1 складає 8 кандидатів, з яких 4 є жінками та інші чоловіками, що вказує на виконання позивачем вимог законодавства щодо дотримання гендерної квоти в паритетному співвідношенні.

При цьому, загальна кількість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку складає 64 особи, з яких 37 є чоловіками, а 27 жінками, що також підтверджує додержання позивачем гендерного балансу та виконання Організацією вимог виборчого законодавства.

Також, після самостійно виявлених помилок та з метою їх усунення позивач, відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, 28.09.2020 року, до прийняття оскаржуваної постанови, повідомив членів Комісії з розгляду документів організації про виявлені помилки та подав заяви № 273, № 279 та № 280 від 28.09.2020 року з описом документів звернення до виборчої комісії, однак вказані документи під час прийняття Постанови № 98 від 29.09.2020 року не було взято до уваги відповідачем.

Відповідно до ч.3 ст.230 Кодексу, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Суд не погоджується з думкою відповідача, що дана помилка є порушенням порядку висування кандидатів, оскільки в матеріалах справи міститься протокол № 2 конференції Одеської обласної організації Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца від 19.09.2020 року та єдиний виборчий список кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції, що відбулася 19.09.2020 року (т.1 а.с. 12-21), а також територіальний виборчий список кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца у територіальному виборчому окрузі № 1 на конференції, що відбулася 19.09.2020 року (т1 а.с. 23), згідно яких вбачається, що позивачем забезпечено присутність у кожній п`ятірці чоловіків і жінок. При цьому, як зазначено позивачем та не спростовано відповідачем під час розгляду справи на електронному носії було надано відповідну інформацію згідно вимог Виборчого кодексу України.

Відтак, суд дійшов висновку, що позивач забезпечив виконання приписів ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України відносно присутності у кожній п`ятірці (місця з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох).

Таким чином, враховуючи наявність відповідних заяв від Одеської обласної організації політичної партії Блок Едуарда Гурвіца № 273, № 279 та № 280 від 28.09.2020 року з описом документів звернення до виборчої комісії суд вважає, що вказані неточності (технічні помилки) не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати у відповідності до вимог ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України.

При цьому, суд наголошує на тому, що зазначені недоліки були виправлені позивачем до прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.

Так, з урахуванням вищевказаного того, що ч. 1 статті 230 ВК України визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, суд зазначає, що відмова в реєстрації кандидатів в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів обласних рад з підстав порушення ч. 9 ст. 219 ВК України не допускається.

Крім цього, суд враховує, що станом на момент прийняття оскаржуваної постанови були чинними роз`яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою №362 від 23.09.2015 року, з подальшими змінами, якими Центральною виборчою комісією роз`яснено, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається. Відповідність вимогам закону вказаних роз`яснень Центральної виборчої комісії в подальшому встановлена ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02.10.2015 року в справі №875/37/15.

Згідно частини 2 статті 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що комісія в разі необхідності може за власною ініціативою прийняти у встановленому законом порядку рішення щодо надання виборчим комісіям роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.

Згідно частини 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію рішення комісії є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.

Таким чином, не застосування відповідачем обов`язкових роз`яснень Центральної виборчої комісії, затверджених постановою №362 від 23.09.2015 року при прийнятті оскаржуваної постанови, а також відмова у здійсненні реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати свідчить про те, що відповідачем не дотримано також і вимоги частини 2 статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Окрім того, суд акцентує увагу на тому, що згідно зі статтею 5 Конституції України, носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Статтею 71 Конституції України передбачено, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Відтак, суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваної Постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29 вересня 2020 року (02 год. 56 хв.) № 98.

Додаткового суд наголошує, що згідно з ч. 2 ст. 6 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Частиною 3 цієї ж статті передбачено, що зернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Додатково суд наголошує, що згідно практики Європейський Суд з прав людини викладеної у рішенні по справі Іммобільяре Саффі проти Італії вказано, що право на звернення до суду, гарантоване статтею 6, також передбачає практичне виконання остаточних, обов`язкових для виконання судових рішень, які в державах, що поважають принцип верховенства права, не можуть залишатися невиконаними на шкоду стороні у провадженні.

Відтак, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії «Блок Едуарда Гурвіца» .

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Згідно положень ст. 75 КАС України , достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу .

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно до ст. 90 КАС України , суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЗУ «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 гривень.

Згідно ч. 3 ст. 4 ЗУ «Про судовий збір» ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до ч. 3 ст. 6 ЗУ «Про судовий збір» за подання позовної заяви, що має одночасно майновий і немайновий характер, судовий збір сплачується за ставками, встановленими для позовних заяв майнового та немайнового характеру. У разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру. Проте, друга позовна вимога є похідною.

За таких підстав, відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, з Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на спеціальний рахунок Державного бюджету України слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2, 14, 78, 139, 245, 246, 250, 255, 272, 273, 278 КАС України Суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Одеської обласної організації Політичної партії Блок Едуарда Гурвіца (місцезнаходження: 65014, м. Одеса, вул. Єврейська, буд. 4; код ЄДРПОУ 43834198) до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (місцезнаходження: 65074, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, каб. 135, м. Одеса, 65074; код ЄДРПОУ 43757959) про визнання протиправною та скасування постанови від 29.09.2020 року № 98 та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 98 від 29.09.2020 року «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії «Блок Едуарда Гурвіца» .

Зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії «Блок Едуарда Гурвіца» .

Стягнути з Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (місцезнаходження: 65074, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д, каб. 135, м. Одеса, 65074; код ЄДРПОУ 43757959) на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО89998, р/р UA338999980313181206084015005, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).

Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 278 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.

Рішення набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 272 КАС України.

Повний текст рішення складено та підписано 01.10.2020р.

Суддя О.М. Тарасишина

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951738
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9841/20

Окрема думка від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Тарасишина О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні