Справа № 420/9910/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 жовтня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Вовченко О.А.,
секретар судового засідання Іщенко С.О.,
за участю:
представника позивача - Цимбал С.Ю.(згідно ордеру),
представника відповідача - Чижикова О.П. (згідно довіреності),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст. 268-273 КАС України справу за адміністративним позовом регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови № 43 від 29.09.2020 та зобов`язання прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 01 жовтня 2020 року о 15:10 год. надійшов адміністративний позов регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому позивач просить суд:
1. Визнати протиправною та скасувати постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 43 від 29.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області;
2. Зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області від регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області, згідно поданих уповноваженою особою Регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області 24.09.2020 документів.
Ухвалою від 01.10.2020 року прийнято до розгляду позовну заяву регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області та відкрито провадження по справі. Визначено справу розглядати з урахуванням вимог ст.273 КАС України.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що регіональна організація політичної партії Довіряй ділам в Одеській області є юридичною особою та зареєстрована у встановленому законом порядку 04.09.2001 року. Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році № 795 від 15.07.2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року. З метою участі у виборчому процесі, конференцією Регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області прийнято рішення від 17.07.2020 року № 112 про висування кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області. Даним рішенням затверджені єдиний та територіальний виборчі списки кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області. Рішенням конференції № 1 від 17.09.2020 року затверджено передвиборчу програму позивача на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Представником позивача ОСОБА_1 24.09.2020 року об 11:15 год до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області подані документи для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, за переліком, визначеним ст. 222 ВК України. Протягом встановленого ВК України п`ятиденного терміну для прийняття рішення, відповідачем не було прийнято жодного рішення щодо реєстрації або відмови у реєстрації кандидатів у депутати, та не надано позивачу жодної інформації про будь-які виявлені недоліки у наданому переліку документів, та будь-яку іншу інформацію стосовно розгляду заяви та документів позивача. 29.09.2020 року о 19:38 год Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області з посиланням на п.п. 1, 2 ч.1 ст. 230 ВК України прийняла постанову № 43 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області у зв`язку з невідповідністю поданих документів. Постанова відповідача № 43 є протиправною, прийнятою з проявом надмірного формалізму та такою, що грубо порушує права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу, оскільки помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.
02 жовтня 2020 року до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач, посилаючись на: ч.3 ст. 47, ч. 8 ст. 222, ч.1 ст. 223, п.1 ч.1, ч. 4 ст. 230 ВК України, зазначає, що відповідач не погоджується із адміністративним позовом, вважає його необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. 29 вересня 2020 року Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області винесено постанову про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області. В постанові виборчої комісії зазначено, що пакет документів політичної партії містить недоліки, а саме невідповідність інформації в документах. Виборчий кодекс України не розкриває зміст поняття термінів помилка чи неточність , як і не визначає те, яка помилка є підставою для відмови у реєстрації без надання попередження, а за якої помилки суб`єкту подання надається можливість усунути відповідні недоліки, а відтак вирішення таких питань залишається на розсуд виборчої комісії. Порушення встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів є підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків організації політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував щодо задоволення позовних вимог.
Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою та доданими до неї доказами, ознайомившись з відзивом відповідача на адміністративний позов, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та відзив, та перевіривши їх наданими з боку учасників справи доказами, судом встановлено наступне.
Згідно зі статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Одеської області, серед яких Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області.
24.09.2020 року в 11 год 15 хв до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області представником регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області ОСОБА_1 подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. До вказаної заяви було додано: рішення конференції про висування кандидатів у депутати; єдиний виборчий список; територіальні виборчі списки кандидатів у депутати; передвиборна програма організації партії; документ про внесення організацією партії грошової застави; заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації партії; автобіографії осіб кандидатів у депутати; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини; фотографії кандидатів у депутати; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України кандидата в депутати; документи в електронному вигляді на електронному носії, що підтверджено довідкою Южненської міської територіальної виборчої комісії № 85 від 24.09.2020 року (а.с. 38).
29.09.2020 року в 19 год 38 хв Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області з урахуванням пунктів 1 та 2 частини 1 статті 230 ВК України прийнято постанову № 43 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Регіональної організації політичної партії Довіряй ділам у зв`язку з невідповідністю поданих документів (а.с. 40).
Вважаючи постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №43 від 29.09.2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області прийнятою з порушенням ст. 230 ВК України та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами врегульовані Конституцією України та Виборчим кодексом України.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 ст. 32 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчі комісії зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Згідно з ст. 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України.
Відповідно до ч. 1 ст.63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Згідно з ч.2 ст.63 Виборчого кодексу України оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України визначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до п. 1-1 ч.2 ст.64 Виборчого кодексу України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються: рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
У ст. 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно із ст. 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначений ст.ст.218, 219 Виборчого кодексу України.
Приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 227 Виборчого кодексу України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Згідно ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Суд зазначає, що представником регіональної організації політичної партії Довіряй ділам до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області було подано 24.09.2020 року в 11.15 год. документи, передбачені ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, що підтверджується довідкою про прийняття документів (а.с.38) та постановою № 43 виборчої комісії де зазначено, що представником партії подано заяву та інші документи визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України (а.с.40).
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 Виборчого кодексу України.
В постанові виборчої комісії №43 від 29.09.2020 року відповідач, відмовляючи у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області, посилається на порушення позивачем саме п.1 та п. 2 ч.1 ст. 230 ВК України.
Відповідно до ч.1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій (п.1); відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави) (п.2).
Під час розгляду справи в судовому засіданні представник відповідача зазначив, що такий недолік, як відсутність в заяві ОСОБА_2 поданої до Южненської міської територіальної виборчої комісії згоди бути першим кандидатом у виборчому списку кандидатів у депутати з виборів депутатів Южненської міської ради неможливо усунути без проведення конференції регіональної організації політичної партії Довіряй ділам , оскільки це повинно бути відображено в єдиному виборчому списку, а на проведення конференцій сплив строк. Зазначений недолік є порушенням порядку висування кандидатів у депутати про що зазначено в постанові виборчої комісії з посиланням на п.1 ч.1 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Приписами ст. 219 Виборчого кодексу України визначено, що рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії (п.10). Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу (п.11). 12. У єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються: 1) порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку; 2) прізвище, ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата; 3) число, місяць і рік народження; 4) громадянство; 5) відомості про освіту; 6) посада (заняття), місце роботи; 7) партійність; 8) адреса місця проживання; 9) відомості про наявність чи відсутність судимості; 10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата; 11) номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (крім першого кандидата); 12) порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (крім першого кандидата) (п.12). У кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються його порядковий номер у цьому списку та відомості, передбачені пунктами 2-10 частини дванадцятої цієї статті (п.13).
З дослідженого судом Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Южненської міської ради висунутих регіональною організацією політичної партії Довіряй ділам в Одеській області (а.с. 24-28), вбачається, що список затверджений рішенням конференції від 17.09.2020 року № 112. В зазначеному Єдиному виборчому списку ОСОБА_2 визначений Першим кандидатом .
Дослідивши Єдиний виборчий список кандидатів у депутати та заяву ОСОБА_2 до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 21.09.2020 року про надання згоди балотуватися кандидатом у депутати судом встановлено, що відсутність в зазначеній заяві від 21.09.2020 року будь якої інформації не тягне за собою проведення конференції партії для висування кандидатів у депутати.
Під час розгляду справи відповідачем не надано належних, достатніх та допустимих доказів щодо порушення регіональною організацією політичної партії Довіряй ділам Одеської області п.1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, а саме порядку висування кандидатів передбаченого ст.ст. 218, 219 Виборчого кодексу України, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), які були висунуті організацією партії.
З досліджених в судовому засіданні матеріалів адміністративної справи судом встановлено, що представником позивача 24 вересня 2020 року до виборчої комісії подані всі документи, що зазначені у пунктах 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України.
Зі змісту постанови виборчої комісії № 43 від 29.09.2020 року вбачається, що: Пакет документів цієї політичної партії містить недоліки, а саме невідповідність інформації у документах:
Так у автобіографії ОСОБА_3 значиться, що він є приватним підприємцем , тоді як у територіальному та єдиному списку зазначено, що він фізична особа підприємець .
У ОСОБА_4 не співпадає адреса проживання у автобіографії та територіальному та єдиному списку.
Так у автобіографії ОСОБА_5 значиться що він є приватним підприємцем , тоді як у територіальному та єдиному списку зазначено, що він фізична особа підприємець .
У заяві ОСОБА_2 не міститься згоди бути першим кандидатом у виборчому списку кандидатів у депутати з виборів депутатів Южненської міської ради Одеського району Одеської області.
У ОСОБА_6 автобіографії зазначається про відсутність представницького мандату, тоді як у єдиному та територіальному списках міститься інформація, що вона є Депутатом Южненської міської ради.
У ОСОБА_7 не співпадає адреса проживання в автобіографії та територіальному та єдиному списку.
У ОСОБА_8 не співпадає адреса проживання у автобіографії та територіальному та єдиному списку.
У ОСОБА_9 у територіальному та єдиному списку не міститься відомостей щодо місця роботи.
У ОСОБА_10 не співпадає освіта та місце роботи в автобіографії та територіальному та єдиному списку.
У територіальному та єдиному списку не має індексів адрес проживання кандидатів. .
В ст. 230 Виборчого кодексу України визначено, що помилки і неточності , виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми (ч.3).
Згідно Словника української мови: помилка це неправильність у підрахунках, написанні слова; неточність у якому-небудь механізмі, пристрої, в якійсь схемі, карті; неправильна думка, хибне уявлення про когось, щось. А неточність це відхилення від істини, від норми, помилка, неправильність.
Зі змісту оскаржуваної постанови № 43 вбачається, що правовою підставою відмови в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області слугували недоліки, виявлені в документах поданих представником позивача для реєстрації кандидатів у депутати, що обумовило відмову у реєстрації на підставі п.2 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України - невідповідність поданих документів.
Згідно Словника української мови: недолік це недогляд, упущення, помилка і т. ін. у якій-небудь роботі; відхилення від норми, дефект.
Отже слова помилка , неточність та недолік це слова синоніми.
Відповідно до приписів ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України виявлення в поданих на реєстрацію документах помилок і неточностей, які не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.
Крім того відповідно до ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, виборча комісія невідкладно повідомляє про це суб`єкта подання документів, а не залишає на свій розсуд питання чи може суб`єкт виборчого процесу усунути помилку чи неточність, а також чи зможе такий суб`єкт уточнити інформацію або надати інші документи для реєстрації кандидатів у депутати.
Також суд звертає увагу що приписами ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України визначений термін для усунення недоліків у поданих документах (не пізніше наступного дня) та шляхи усунення (шляхом подання уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати).
Під час розгляду справи з досліджених судом протоколу № 11 від 28.09.2020 року (19:00 год) засідання Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області вбачається, що головою виборчої комісії неодноразово ставилося на голосування питання щодо голосування та реєстрації кандидатів у депутати від регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області та відмову у реєстрації кандидатів у депутати. За наслідкам голосування рішення комісією не прийняті. Також з зазначеного протоколу не вбачається підстави за яких комісією не були прийняті рішення
З протоколу № 12 від 29.09.2020 року (18:00 год) засідання Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області вбачається, що головою комісії ставилося на голосування питання щодо реєстрації кандидатів у депутати від регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області. За наслідками голосування відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати.
З зазначеного протоколу № 12 від 29.09.2020 року вбачається, що жодний член комісії не виступав та не зазначалося, чи повідомлялися уповноважені особи від регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області про виявлені недоліки в поданих документах.
В судовому засіданні представник відповідача зазначив, що головою комісії повідомлялися представники позивача про виявлені недоліки в поданих документах позивача.
Однак суд вважає зазначене посилання представника необґрунтованим, оскільки відповідачем до суду не надано жодного достовірного та достатнього доказу на підставі якого суд може встановити що позивач невідкладно повідомлявся про неточності в поданих документах.
Враховуючи вище викладене суд дійшов висновку, що відповідачем після виявлення недоліків у поданих представником позивача документах, не було вчинено жодних дій, передбачених ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України та не надано позивачу можливість виправити такі недоліки .
Порушення, про які зазначено в постанові Южненської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 43 як підстави для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, а саме: розбіжності в документах, щодо значення слів приватний підприємець та фізична особа підприємець , не відповідність адреси в автобіографії, розбіжність в документах, щодо наявності чи відсутності представницького мандата та не зазначення місця роботи, та відсутність саме індексів в адресах проживання кандидатів у депутати, фактично є помилкою чи неточністю у поданих документах, які є малозначними, оскільки така інформація міститься в інших документах, поданих позивачем. Перешкоди у використанні такої інформації, в установленому законодавством порядку, відповідач не обґрунтував, а суд не встановив.
Зазначені помилки чи неточності не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей в поданих позивачем документах та могли бути усунуті в порядку, визначеному ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Отже, такі недоліки не можуть вважатися підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 230 ВК України.
Частина 4 ст. 230 ВК України містить імперативний припис, який зобов`язує виборчу комісію навести у відмові в реєстрації кандидатів у депутати вичерпні підстави відмови.
Приписами ч.8 ст. 7 Виборчого кодексу України передбачено, що не допускаються обмеження стосовно участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом.
В наслідок прийняття постанови Южненською міською територіальною виборчої комісією від 29 вересня 2020 року № 43 всупереч вимогам Кодексу стало позбавлення суб`єкта виборчого процесу - регіональної організації політичної партії Довіряй ділам Одеської області гарантованого Кодексом права участі у виборчому процесі та права бути обраним на виборах Южненської міської ради Одеського району Одеської області.
Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом (ч.15 ст. 36 Виборчого кодексу України).
Таким чином, суд доходить висновку, що приймаючи оскаржену постанову, виборчою комісією не дотримано принципу пропорційності, закріпленому у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема: з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим така постанова є протиправною та є такою, що підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вище викладене та приписи чинного законодавства судом встановлено, що постанова Южненської міської територіальної виборчої комісії від 29 вересня 2020 року № 43 є протиправною та підлягає скасуванню.
При цьому суд зазначає, що скасування зазначеної постанови не призведе до повного захисту прав суб`єкта виборчого процесу.
Визначаючись із найбільш ефективним способом відновлення порушеного права позивача суд ураховує правову позицію Верхового Суду, викладену у постанові від 29.06.2019 року у справі №855/161/19 та обставини закінчення реєстрації кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад, вважає за необхідне зобов`язати відповідача прийняти постанову про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутих Регіональною організацією політичної партії Довіряй ділам в Одеській області.
При цьому суд зазначає, що позивач у позовній заяві просить суд встановити контроль за виконанням судового рішення шляхом подання звіту про його виконання у п`ятиденний строк.
Відповідно до ч.1 ст.382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Суд зазначає, що інститут судового контролю за виконанням судового рішення спрямований на забезпечення права особи на ефективний судовий захист в адміністративному судочинстві.
Згідно з ст.129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
За приписами ч.ч.1-2 ст.370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Суд зазначає, що рішення суду, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, це забезпечується, в першу чергу, через примусове виконання судових рішень відповідно до Закону України Про виконавче провадження .
Зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, яке має застосовуватися у виключних випадках.
Разом з цим, позивач не навів обставин та не надав доказів, які підтверджують необхідність встановлювати судовий контроль за виконанням судового рішення в адміністративній справі, а відтак суд доходить висновку про відсутність підстав для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання даного рішення.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи вбачається, що, позивачем за подачу даного адміністративного позову сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн. згідно квитанції №ПН243 від 01 жовтня 2020 року (а.с.15).
Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про стягнення з Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на користь регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області судового збору у розмірі 2102,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 73, 77, 90, 139, 241-246, 268-273, 278, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 43 від 29.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області.
Зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області прийняти постанову про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, на перших місцевих виборах 25.10.2020 року, висунутих регіональною організацією політичної партії Довіряй ділам в Одеській області.
Стягнути з Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на користь регіональної організації політичної партії Довіряй ділам в Одеській області судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - регіональна організація політичної партії Довіряй ділам в Одеській області (вул.Транспортна, буд.10, кв.12, м.Одеса, 65039, код ЄДРПОУ26133326).
Відповідач - Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області (просп.Григорівського десанту, буд.18, м.Южне, Одеська обл., 65481, код ЄДРПОУ 43772825).
Суддя Вовченко О.А.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91951893 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні