Справа № 420/9809/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 жовтня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Марина П.П.,
Секретаря судового засідання Пивовар Т.В.,
за участю сторін:
від позивача Радіонов А.В.,
від відповідача Чижиков О.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Одеської обласної партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Одеської обласної партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому просить суд:
визнати протиправною та скасувати постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28.09.2020 №40, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних виборчих списків, висунутих Одеською обласною партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ ;
зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області, висунутих Одеською обласною партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову №40 від 28.09.2020 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ . За твердженнями представника позивача підставою для прийняття зазначеної постанови стало те, що документи до територіальної виборчої комісії підписані та подані особою, яка не мала на це повноважень. Разом з тим, представник позивача зазначає, що відповідно до повідомлення про державну реєстрацію змін відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи - ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , що міститься в Реєстрі громадських формувань, що за результатами розгляду поданих документів на державну реєстрацію змін відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , що міститься в Реєстрі громадських формувань, керуючись частиною четвертою статті 21 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань прийнято рішення про державну реєстрацію зміни керівника: Голова Організації - Діденко Ігор Сергійович (з 20 травня 2020 року). Виходячи із вищезазначеного твердження відповідача, на думку позивача, є безпідставним та таким, що не відповідає дійсності.
Відповідачем 02.10.2020 до суду надано відзив на адміністративний позов (а.с. 130-134), згідно якого відповідач зазначає, що не погоджується із адміністративним позовом, вважає його необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Представник відповідача зазначає, що Южненська міська партійна організація Аграрна Партія України 17 вересня о 09:00 годині провела конференцію з висування кандидатів у депутати, де Головою організації зазначений ОСОБА_1 , який і підписав усі документи, які представник політичної партії передав Южненській міській територіальній виборчій комісії на реєстрацію за довіреністю. З огляду на вище зазначене довіреність підписана Головою Діденко І.С. не є чинною та за цією довіреністю представнику Самойленку Віктору Олександровичу не надано законних підстав на подачу документів до Южненської міської ТВК. Південне міжрегіональне управління міністерства юстиції України направило до Южненської міської ТВК зазначене повідомлення від 17 вересня 2020 року за номером 08.2-3023УОР рекомендованим листом, відомості щодо отримання занесені в журнал Южненської міської ТВК. На шостому аркуші вказаного листа зазначено, що чинним на 17 вересня 2020 року Головою місцевої організації політичної партії є ОСОБА_2 . Однак станом на день проведення засідання виборчої комісії та ухвалення оскаржуваної постанови, тобто на 28.09.2020 року, Південне міжрегіональне управління міністерства юстиції України у встановлений законом спосіб не повідомило Южненську міську ТВК щодо зміни Голови Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .
Представник відповідача зазначає, що в якості доказу правомірності позовних вимог, позивач посилається на повідомлення яке було надано відповідачу 28.09.2020 року, де державний реєстратор Олександр Павлов зазначає про зміну керівника: Голови Організації - Діденко Ігор Сергійович (з 20 травня 2020 року) . Проте зазначене повідомлення не відповідає вимогам ч. 5 ст. 218 Виборчого кодексу України, складено державним реєстратором, не містить підпису керівника, не містить вихідного номеру та направлено Голові Южненської міської партійної організації Аграрна партія України Діденко І.С., а не до відповідної територіальної виборчої комісії. Так, відповідно до цієї норми повідомлення повинно було складено керівником Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції та направлено на адресу Южненської міської ТВК.
Представник відповідача зауважує, що і донині жодного офіційного повідомлення про зміну керівника від Південного міжрегіонального управління міністерства юстиції України до відповідача не надходило.
Відповідач вважає, що враховуючи той факт, що фактично керівником політичної партії або її структурного утворення визнається особа, інформацію про обрання якої було взято до відома наказом Міністерства юстиції України чи відповідного органу юстиції у відповідача не було законних підстав для прийняття документів за підписом Діденка І.С.
Отже, на думку відповідача, порушення встановленого Виборчим кодексом порядку висування кандидатів є підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Враховуючи викладене, представник відповідача зазначає, даний адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Ухвалою суду від 30.09.2020 року відкрито провадження у справі з урахуванням особливостей встановлених ст.ст. 273, 278 та призначено судове засідання на 01.10.2020 об 14:00.
У судовому засіданні 02.10.2020 року представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечував та просив відмовити у його задоволенні.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №172 Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій утворена, зокрема, Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області. (додаток 326).
Як встановлено судом, відповідно до довідки №65 23.09.2020 року о 15 год 20 хв. для здійснення реєстрації кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, уповноваженою особою Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ ОСОБА_3 до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області подано наступні документи:
заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписана керівником організації партії та скріплена печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії - 2арк.;
рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії - 1 арк.;
єдиний виборчий список - 5 арк.;
територіальний виборчий список кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до багатомандатних виборчих округів (1, 2, 3, 4) - 8 арк.;
передвиборна програма агітації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків - 3 арк.;
документ про внесення організацією партії грошової застави - 1арк.;
заява осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії - 26 арк.;
автобіографію кандидатів у депутати - 26 арк.;
заява про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини - 26 арк.;
фотографія кандидата в депутати - 26;
копії 1 та 2 сторінок паспорта громадянина України кандидата в депутати - 36 арк.;
документи зазначені в п.3, 4, 5, 8, 11 в електронному вигляді на електронному носії - 1 флеш-накопичувач;
довіреність на ОСОБА_3 - 1 арк. (а.с. 11).
Вказані вище документи прийнято секретарем Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області - Соловйовою Мар`яною Володимирівною.
28 вересня 2020 року Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову №40 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ . (а.с. 13-14)
Не погодившись з прийнятим відповідачем рішенням, позивач - Одеська обласна партійна організація АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зокрема, як встановлено судом, та зазначено в оскаржуваній позивачем постанові Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову №40 від 28.09.2020р., підставою для її прийняття слугувало те, що довіреність на ім`я Самойленка В.О. підписана головою Діденко І.С. не є чинною та за цією довіреністю представнику Самойленку Віктору Олександровичу не надано законних підстав на подачу документів до Южненської міської ТВК.
В оскаржуваній постанові вказано, що 16 вересня 2020 року Южненською міською ТВК отримано повідомлення про проведення конференції Южненської міської партійної організації Аграрна Партія України , та зареєстровано в журналі за вхідним номером 31 повідомлення підписане Головою Южненської міської партійної організації Аграрна Партія України Діденко І.С.
Южненська міська партійна організація Аграрна Партія України 17 вересня о 09:00 годині провела конференцію з висування кандидатів у депутати, де Головою організації зазначений Діденко І.С., який і підписав усі документи, які представник політичної партії передав Южненській ТВК на реєстрацію за довіреністю.
В постанові №40 від 28.09.2020 зазначено, що Південне міжрегіональне управління міністерства юстиції України направило до Южненської міської ТВК зазначене повідомлення від 17 вересня 2020 року за номером 08.2-3023УОР рекомендованим листом, відомості щодо отримання занесені в журнал Южненської міської ТВК. На шостому аркуші вказаного листа зазначено, що чинним на 17 вересня 2020 року Головою місцевої організації політичної партії є ОСОБА_2 . Станом на день проведення засідання, тобто на 28.09.2020 року, Південне міжрегіональне управління міністерства юстиції України у встановлений законом спосіб не повідомило Южненську міську ТВК щодо зміни Голови Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .
Також в оскаржуваній постанові зазначено, що пакет документів цієї політичної партії містив недоліки:
Відсутність номеру виборчого округу в заяві про згоду балотуватись депутатом від Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , а саме:
Спіцин Сергій Леонідович - в своїй заяві містить на згоду балотування у 8 окрузі, якого не має, що є порушенням ч.7 ст.219 ВК України: Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії. В зазначених заявах відсутня інформація щодо згоди кандидатів балотуватися від Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПАРТІЯ ШАРІЯ саме в певних виборчих округах тим самим, вказане є порушенням порядку формування виборчих списків, адже на конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків визначається лише черговість кандидатів у відповідному списку, а не їх приналежність до певного територіального округу (ч.9 ст.219 ВК України).
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України.
Відповідно до частин 1, 2 ст.63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно ч.1 ст.64 Виборчого кодексу України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до п. 1-1) ч.1 ст.64 Виборчого кодексу України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються: рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
Відповідно до ч.1 ст.10 Виборчого кодексу України вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.
Статтею 218 Виборчого кодексу України встановлено загальний порядок висування кандидатів організацією партії, а саме:
1. Висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
2. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
3. Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.
4. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє також засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах, конференції визначає організатор заходу.
5. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування передає на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідних територіальних виборчих комісій відомості щодо зареєстрованих партій та їх організацій із зазначенням керівників, а в разі зміни керівників партій та організацій партій - невідкладно інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.
Порядок висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) встановлено статтею 220 Виборчого кодексу України, зокрема:
1. Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Особа може бути висунута кандидатом у депутати шляхом висування організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
2. Висування кандидатів у депутати організацією партії у кожному багатомандатному виборчому окрузі відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.
3. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
4. Організація партії висуває кандидатів із числа осіб, зазначених у частині третій цієї статті, у вигляді переліку кандидатів до відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який формується та затверджується на конференції, зборах організації партії.
5. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до переліку кандидатів у депутати відповідної ради щодо кожного багатомандатного виборчого округу, не повинна перевищувати кількість мандатів, які розподіляються у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
право надати згоду балотуватися до місцевої ради лише від однієї організації партії (якщо вона не балотується в порядку самовисування).
7. Під час формування переліку кандидатів до відповідної ради організація партії повинна забезпечити представництво не менше 30 відсотків осіб однієї статі у загальній кількості кандидатів до відповідної ради.
8. Рішення конференції, зборів організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії приймається шляхом затвердження переліку кандидатів у депутати відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником відповідної організації партії і скріплюється печаткою відповідної організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.
9. Форма переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії затверджується Центральною виборчою комісією і не може бути змінена під час виборчого процесу.
10. У переліку кандидатів у депутати відповідної ради стосовно кожного кандидата зазначаються:
1) номер багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кандидат;
2) прізвище, ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата;
3) число, місяць і рік народження;
4) громадянство;
5) відомості про освіту;
6) посада (заняття), місце роботи;
7) партійність;
8) адреса місця проживання;
9) відомості про наявність чи відсутність судимості;
10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата;
11. Громадянин України, який відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії.
До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 223 цього Кодексу.
Особа може бути висунута кандидатом у депутати шляхом самовисування лише в одному виборчому окрузі.
Відповідно до ч.І ст.223 Виборчого кодексу України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність); 4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4x6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між переліком кандидатів до відповідної ради від організації партії, наданим на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатних округах, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Представнику організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від організації партії, який подав передбачені цією частиною документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Відповідно до ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Разом з тим, відповідно до ст. 2 Закону України Про політичні партії в Україні політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно з ст. 3 цього ж Закону політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.
Статтею 8 Закону України Про політичні партії в Україні встановлено, що Політичні партії повинні мати статут.
Відповідно до положено статті 11 Закону України Про політичні партії України реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів.
З моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи.
Про утворення обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом партії, повідомляється суб`єкт державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у 10-денний строк з дня їх утворення.
Реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.
Політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань.
Рішення про зміни до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються в порядку, визначеному статутом партії, та оформляються протоколом засідання відповідного уповноваженого органу.
Разом з тим, відповідно до ч. 6, 7 ст. 6 Закону України Про політичні партії в Україні громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Одеська обласна партійна організація АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ зареєстрована 08.09.2010 за номером 15561020000039936. (а.с. 15)
Відповідно до п.4 ст. 8 Статуту Аграрної партії України, регіональні місцеві партійні організації та первинні осередки є структурними утвореннями Партії, які утворюються і діють у межах відповідних адміністративно-територіальних одиниць України.
Згідно з п. 1, 9 ст. 12 Статуту, місцеві партійні організації утворюються у районах, містах обласного підпорядкування та районах у містах з районним поділом на відповідній території. Партія може мати лише одну міську, районну в містах партійні організації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Вищою посадовою особою місцевої партійної організації є голова місцевої партійної організації.
В п. 2 ст.15 Статуту встановлено, що голова місцевої партійної організації обирається рішенням конференції місцевої партійної організації терміном на п`ять років.
Отже, визначальним для набуття прав та обов`язків голови місцевої організації є рішення конференції місцевої організації, та саме з цього часу обраний голова приступає до виконання своїх повноважень.
Відповідно до свідоцтва про реєстрацію структурного утворення політичної партії №87 від 24 липня 2015 року здійснено державну реєстрацію структурного утворення політичної партії - Южненська партійна організація АГРАНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , керівний орган структурного утворення політичної партії - конференція. (а.с. 16).
Згідно з протоколом конференції Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ від 20.05.20 №13 одноголосно вирішено обрати головою Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ ОСОБА_1 .
17 вересня 2020 року на конференції Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ про висування кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області прийнято рішення про висування кандидатами в депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області та затвердження єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, що додаються. (а.с. 10, 112-129).
Зазначене рішення підписане головою Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ ОСОБА_1 та погоджено рішенням від 18.09.2020 №5 президії політичної ради Аграрної партії України.
Як вбачається з довідки №65 про прийняття документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, документи відповідно переліку подані ОСОБА_3 на підставі довіреності.
Отже, як вбачається з постанови Южненської міської ТВК №40 від 28.09.2020 підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради є невідповідність поданих документів, зокрема відсутність інформації щодо зміни Голови Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ з ОСОБА_2 на ОСОБА_1 станом на 28.09.2020 року.
Проте, дане твердження спростовується наявним в матеріалах справи повідомленням про державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи - ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ "АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ", що містяться в Реєстрі громадських формувань, яке, відповідно до підпису секретаря Южненської міської ТВК, надійшло до відповідача 28.09.2020 року на 2 сторінках. (а.с. 12).
Так, в повідомленні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 28.09.2020 б/н зазначено, що за результатами розгляду поданих документів на державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи - ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ "АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ", що містяться в Реєстрі громадських формувань, керуючись частиною четвертою статті 21 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , прийнято рішення про державну реєстрацію зміни керівника: Голова організації - Діденко Ігор Сергійович (з 20 травня 2020 року). (а.с. 12)
Суд вважає необґрунтованими доводи представника відповідача щодо правомірності прийнятої постанови з огляду на те, що повідомлення про державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи - ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ "АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ", подане представником ЮЖНЕНСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ" 28.09.2020 не відповідає вимогам ч. 5 ст. 218 Виборчого кодексу України, а тому не є належним доказом наявності у ОСОБА_1 повноважень для підписання документів від імені голови партійної організації. Так, не подання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян не є підставою для настання відповідальності для позивача з урахуванням того, що позивачем надані докази обрання головою Южненської міської партійної організації "АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ" - ОСОБА_1 та проведення державної реєстрації таких змін, що відображено в повідомленні державного реєстратора Павлова Олександра від 28.09.2020.
Крім того, ч. 5 ст. 218 Виборчого кодексу України не встановлено вимог до оформлення повідомлення, а зазначено, що відповідний орган невідкладно інформує про зміни керівників партій та організацій партій, таким чином зауваження представника відповідача, викладені у відзиві на адміністративний позов, що повідомлення складено державним реєстратором, не містить підпису керівника, не містить вихідного номеру є безпідставними.
За таких обставин, відповідачем протиправно прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ з тих підстав, що рішення конференції від 17.09.2020 з додатками до нього, довіреність на ім`я уповноваженої особи від місцевої партійної організації та інші документи, які подані уповноваженою особою для реєстрації підписані особою, яка не має відповідних повноважень.
Щодо зазначеного в оскаржуваній постанові №40 від 28.09.2020 стосовно інших недоліків, які містить пакет документів цієї політичної партії суд зазначає наступне.
Так, в постанові зазначено, що також пакет документів цієї політичної партії містив недоліки:
Відсутність номеру виборчого округу в заяві про згоду балуватися депутатом від Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , а саме:
Спіцин Сергій Леонідович - в своїй заяві містить на згоду балотування у 8 окрузі, якого не має, що є порушенням ч.7 ст.219 ВК України: Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії. В зазначених заявах відсутня інформація щодо згоди кандидатів балотуватися від Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПАРТІЯ ШАРІЯ саме в певних виборчих округах тим самим, вказане є порушенням порядку формування виборчих списків, адже на конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків визначається лише черговість кандидатів у відповідному списку, а не їх приналежність до певного територіального округу (ч.9 ст.219 ВК України).
Відповідно до ч.2 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:
1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";
1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;
2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;
3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;
4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;
5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.
Згідно з ч.3 ст 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Як вбачається з матеріалів справи усі передбачені Виборчим кодексом України документи стосовно кандидата в депутати ОСОБА_4 до відповідача подані відповідно до довідки №65 від 23.09.2020.
Однак, як зазначено в постанові відповідача №40 від 28.09.2020 документи, що стосуються кандидата в депутати ОСОБА_4 містять неточності.
Відповідно до територіального виборчого списку кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Южненською міською партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ у територіальному виборчому окрузі №1 під порядковим номером №2 зазначений ОСОБА_4 .
В матеріалах справи наявні копії заяв ОСОБА_4 , в яких останнім зазначено, що він:
висунутий Южненською міською партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №1 з виборів депутатів Южненської міської ради Одеського регіону Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, зазначає, що у нього відсутня заборгованість зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання;
дає згоду балотуватись кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №1 від Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року та у зв`язку з участю у виборах дає згоду на оприлюднення його біографічних відомостей та обробку персональних даних. Представницький мандат відсутній.
Також в судовому засіданні представник відповідача зазначив, що в постанові №40 від 28.09.2020 помилково зазначено про відсутність у кандидата в депутати згоди балотуватись від Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПАРТІЯ ШАРІЯ . А щодо зазначення в оскаржуваній постанові про округ №8, представник відповідача пояснив, що в заяві ОСОБА_4 не розбірливо написана цифра, тому комісія прийняла рішення що зазначена цифра саме 8 , а не 1 .
З огляду на дослідженні письмові докази, суд дійшов висновку, що відповідачем безпідставно зазначено в постанові №40 від 28.09.2020 що подані стосовно кандидата в депутати ОСОБА_4 документи не відповідають вимогам ст. 223 Виборчого кодексу України.
При цьому, відповідачем не виконано вимоги ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України та не повідомлено суб`єкт подання документів для надання можливості усунути зазначені в оскаржуваній постанові неточності. Зазначене не спростовано відповідачем жодним доказом.
Таким чином, зважаючи на вищевикладене та з урахуванням сукупності доказів, суд дійшов висновку щодо неправомірності винесення 28.09.2020 Южненьською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області оскаржуваної постанови №40 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для визнання її протиправною, та скасування.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача - Южненьської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області, висунутих Одеською обласною партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
Згідно ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що відповідач, наділений дискреційними повноваженнями, тобто повноваженнями з певним ступенем свободи органу при прийнятті рішення, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення. А суди не мають право втручатися в дискреційні функції органів владних повноважень.
Суд може прийняти рішення про зобов`язання органу владних повноважень прийняти певне рішення, в разі, якщо можливість прийняття єдиного альтернативного рішення виключена судом.
Верховним Судом в постанові від 18.06.2019 р. по справі № 855/150/19 (№ А/9901/112/19) зазначено, що дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними); відповідно до завдань адміністративного судочинства, визначених статтею 2 КАС України, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею; завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади; принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності; перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства; адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.
В той же час, з приписів ст. 206 Виборчого кодексу України вбачається, що саме відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови - реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Згідно ч. 6 ст. 64 Виборчого кодексу України, у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
Враховуючи наведені приписи чинного законодавства та встановлені обставини, з метою ефективного захисту прав позивача, суд дійшов висновку, що належним та достатнім способом захисту буде зобов`язання Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ та додані до неї документи, які подано для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області, висунутих Одеською обласною партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, оскільки з заявою до відповідача зверталась саме Южненська міська партійна організація АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , а не Одеська обласна партійна організація АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .
Так, у рішенні Європейського суду з прав людини від 20 січня 2012 року у справі Рисовський проти України Судом акцентовано на особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах (параграф 70).
Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі "Москаль проти Польщі" (Moskalv. Poland), п. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, interalia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (див. там само). З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (див., mutatismutandis, рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (PincovaandPincv. TheCzechRepublic), заява № 36548/97, п. 58, ECHR 2002-VIII). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі "Лелас проти Хорватії" (Lelasv. Croatia), п. 74). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (див., серед інших джерел, mutatismutandis, зазначене вище рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (PincovaandPincv. TheCzechRepublic), п. 58, а також рішення у справі "Ґаші проти Хорватії" (Gashiv. Croatia), заява № 32457/05, п. 40, від 13 грудня 2007 року, та у справі "Трґо проти Хорватії" (Trgov. Croatia), заява № 35298/04, п. 67, від 11 червня 2009 року, також Рішення у справі "Рисовський проти України" (Rysovskyyv. Ukraine) від 20 жовтня 2011 року, заява № 29979/04, п.71).
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
На підставі вищевикладеного, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч.3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Позивачеми при поданні позовної заяви не додано до неї доказів сплати судового збору.
Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою встановлюється ставка судового збору у сумі 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить 2102 гривень.
Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2102 грн.
З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2102,00 грн.
Керуючись ст. ст. 72-77, 139, 241-246, 255, 268-273, 278 КАС України суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Одеської обласної партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28.09.2020 №40, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних виборчих списків, висунутих Южненською міською партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .
Зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ та додані до неї документи, які подано 23.09.2020 за вх.№ 74 для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних виборчих списів кандидатів у депутати Южненською міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43772825, місцезнаходження: 65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського десанту, буд. 18) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст.278 КАС України.
Відповідно до ч. 2 ст. 295 КАС України апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Позивач: Одеська обласна партійна організація АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ (код ЄДРПОУ 37279902, адреса: 65039, м. Одеса, вул. Середньофонтанська, буд. 16);
Відповідач: Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43772825, місцезнаходження: 65481, Одеська область, м. Южне, пр. Григорівського десанту, буд. 18).
Суддя П.П.Марин
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91951907 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Марин П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні