Постанова
від 06.10.2020 по справі 420/9809/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9809/20 Головуючий в 1 інстанції: Марин П.П.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

доповідача - судді Стас Л.В.

суддів - Турецької І.О., Шеметенко Л.П.

за участю секретаря - Худика С.А.,

за участю представника апелянта - Нікітіної Г.Е.

за участю представника позивача -Родіонова А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року по справі за позовом Одеської обласної партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Одеська обласна партійна організація АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ звернувся з позовом до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому просив:

- визнати протиправною та скасувати постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28 вересня 2020 року №40, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних виборчих списків, висунутих Одеською обласною партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ ;

- зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області, висунутих Одеською обласною партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову №40 від 28 вересня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ . Підставою для прийняття зазначеної постанови стало те, що документи до територіальної виборчої комісії підписані та подані особою, яка не мала на це повноважень. Разом з тим, представник позивача зазначає, що відповідно до повідомлення про державну реєстрацію змін відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи - ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , що міститься в Реєстрі громадських формувань, що за результатами розгляду поданих документів на державну реєстрацію змін відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , що міститься в Реєстрі громадських формувань, керуючись частиною четвертою статті 21 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань прийнято рішення про державну реєстрацію зміни керівника: Голова Організації - Діденко Ігор Сергійович (з 20 травня 2020 року). Виходячи із вищезазначеного, постанова відповідача, є безпідставною та підлягає скасуванню.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року - позов задоволено частково.

Визнано протиправною та скасовано постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28.09.2020 №40, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних виборчих списків, висунутих Южненською міською партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .

Зобов`язано Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ та додані до неї документи, які подано 23.09.2020 за вх.№ 74 для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних виборчих списів кандидатів у депутати Южненською міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

В апеляційній скарзі, Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить скасувати рішення суду від 02 жовтня 2020 року і прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач зазначив, що Южненська міська партійна організація Аграрна Партія України 17 вересня 2020 року о 09:00 годині провела конференцію з висування кандидатів у депутати, де Головою організації зазначений Діденко І.С., який і підписав усі документи, які представник політичної партії передав Южненській міській територіальній виборчій комісії на реєстрацію за довіреністю. З огляду на вищезазначене, довіреність підписана Головою Діденко І.С., не є чинною, та за цією довіреністю представнику Самойленку Віктору Олександровичу не надано законних підстав на подачу документів до Южненської міської ТВК. Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції України направило до Южненської міської ТВК зазначене повідомлення від 17 вересня 2020 року за номером 08.2- 3023УОР рекомендованим листом, відомості щодо його отримання занесені в журнал Южненської міської ТВК. На шостому аркуші вказаного листа зазначено, що чинним на 17 вересня 2020 року Головою місцевої організації політичної партії є ОСОБА_1 . Однак станом на день проведення засідання виборчої комісії та ухвалення оскаржуваної постанови, тобто на 28.09.2020 року, Південне міжрегіональне управління міністерства юстиції України у встановлений законом спосіб не повідомило Южненську міську ТВК щодо зміни Голови Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .

У відзиві на апеляційну скаргу, позивач послався на доводи, ідентичні тим, що викладені в позовній заяві та узгоджуються з висновками, викладеними в рішенні суду першої інстанції.

Колегія суддів, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких мотивів.

Згідно статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020року.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року №172 Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій утворена, зокрема, Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області, (додаток 326).

Як встановлено судом, відповідно до довідки №65 23.09.2020 року о 15 год 20 хв. для здійснення реєстрації кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, уповноваженою особою Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ ОСОБА_2 до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області подано наступні документи:

заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписана керівником організації партії та скріплена печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії - 2арк.;

рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії - 1 арк.;

єдиний виборчий список - 5 арк.;

територіальний виборчий список кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до багатомандатних виборчих округів (1. 2. 3. 4) - 8 арк.;

передвиборна програма агітації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків - 3 арк.;

документ про внесення організацією партії грошової застави - 1арк.; заява осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії - 26 арк.; автобіографію кандидатів у депутати - 26 арк.;

заява про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини - 26 арк.;

фотографія кандидата в депутати - 26;

копії 1 та 2 сторінок паспорта громадянина України кандидата в депутати - 36 арк.; документи зазначені в п.3. 4. 5, 8, 11 в електронному вигляді на електронному носії - 1 флеш-накопичувач;

довіреність на ОСОБА_2 - 1 арк. (а.с. 11).

Вказані вище документи прийнято секретарем Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області - Соловйовою Мар`яною Володимирівною.

28 вересня 2020 року Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову №40 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , (а.с. 13-14), яка і є предметом розгляду у вказаному спорі.

Не погодившись з прийнятим відповідачем рішенням, позивач - Одеська обласна партійна організація АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов частково, виходив з того, що не подання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, відомостей щодо зміни керівника організації партії, не є підставою для настання відповідальності для позивача з урахуванням того, що позивачем надані докази обрання головою Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ - ОСОБА_3 та проведення державної реєстрації таких змін, що відображено в повідомленні державного реєстратора Павлова Олександра від 28.09.2020.

Крім того, ч. 5 ст. 218 Виборчого кодексу України не встановлено вимог до оформлення повідомлення, а зазначено, що відповідний орган невідкладно інформує про зміни керівників партій та організацій партій, таким чином зауваження представника відповідача, що повідомлення, складене державним реєстратором, не містить підпису керівника, не містить вихідного номеру, є безпідставними.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла такого висновку.

Колегія суддів не входить в обговорення та надання оцінки рішенню суду першої інстанції в тій частині, в якій воно не оскаржене сторонами.

При вирішені спору апеляційний суд виходить із того, що згідно із приписами статті 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно із статтею 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Як встановлено судом, та зазначено в оскаржуваній позивачем постанові №40 від 28.09.2020р., підставою для її прийняття слугувало те, що довіреність на ім`я Самойленка В.О. підписана головою ОСОБА_3 , не є чинною, та за цією довіреністю представнику Самойленку В.О. не надано законних підстав на подачу документів до Южненської міської ТВК.

В оскаржуваній постанові вказано, що 16 вересня 2020 року Южненською міською ТВК отримано повідомлення про проведення конференції Южненської міської партійної організації Аграрна Партія України , та зареєстроване в журналі за вхідним номером 31 повідомлення, підписане Головою Южненської міської партійної організації Аграрна Партія України ОСОБА_3 .

Южненська міська партійна організація Аграрна Партія України 17 вересня о 09:00 годині провела конференцію з висування кандидатів у депутати, де Головою організації зазначений Діденко І.С., який і підписав усі документи, які представник політичної партії передав Южненській ТВК на реєстрацію за довіреністю.

В постанові №40 від 28.09.2020 р. також зазначено, що Південне міжрегіональне управління міністерства юстиції України направило до Южненської міської ТВК зазначене повідомлення від 17 вересня 2020 року за номером 08.2-3023УОР рекомендованим листом, відомості щодо отримання занесені в журнал Южненської міської ТВК. На шостому аркуші вказаного листа зазначено, що чинним на 17 вересня 2020 року Головою місцевої організації політичної партії є ОСОБА_1 . Станом на день проведення засідання, тобто на 28.09.2020 року, Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції України у встановлений законом спосіб не повідомило Южненську міську ТВК щодо зміни Голови Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ .

Також в оскаржуваній постанові зазначено, що пакет документів цієї політичної партії містив недоліки:

Відсутність номеру виборчого округу в заяві про згоду балотуватись депутатом від Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , а саме:

Спіцин Сергій Леонідович - в своїй заяві містить на згоду балотування у 8 окрузі, якого не має, що є порушенням ч.7 ст.219 ВК України: Особа має право надати згоду батотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії. В зазначених заявах відсутня інформація щодо згоди кандидатів батотуватися від Одеської обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПАРТІЯ ШАРІЯ саме в певних виборчих округах тим самим, вказане є порушенням порядку формування виборчих списків, адже на конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків визначається лише черговість кандидатів у відповідному списку, а не їх приналежність до певного територіального округу (ч.9 ст.219 ВК України).

Відповідно до ч. 1 ст.10 Виборчого кодексу України вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.

Статтею 218 Виборчого кодексу України встановлено загальний порядок висування кандидатів організацією партії, а саме:

1. Висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

3. Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.

4. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє також засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах, конференції визначає організатор заходу.

5. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування передає на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідних територіальних виборчих комісій відомості щодо зареєстрованих партій та їх організацій із зазначенням керівників, а в разі зміни керівників партій та організацій партій - невідкладно інформує про це відповідйі територіальні виборчі комісії.

Порядок висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) встановлено статтею 220 Виборчого кодексу України, зокрема:

1.Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.

Особа може бути висунута кандидатом у депутати шляхом висування організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.

2. Висування кандидатів у депутати організацією партії у кожному багатомандатному виборчому окрузі відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.

3. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

4. Організація партії висуває кандидатів із числа осіб, зазначених у частині третій цієї статті, у вигляді переліку кандидатів до відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який формується та затверджується на конференції, зборах організації партії.

5.Кількість кандидатів у депутати, які включаються до переліку кандидатів у депутати відповідної ради щодо кожного багатомандатного виборчого округу, не повинна перевищувати кількість мандатів, які розподіляються у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.

6. Особа має право надати згоду балотуватися до місцевої ради лише від однієї організації партії (якщо вона не балотується в порядку самовисування).

7. Під час формування переліку кандидатів до відповідної ради організація партії повинна забезпечити представництво не менше 30 відсотків осіб однієї статі у загальній кількості кандидатів до відповідної ради.

8. Рішення конференції, зборів організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії приймається шляхом затвердження переліку кандидатів у депутати відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником відповідної організації партії і скріплюється печаткою відповідної організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.

9.Форма переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії затверджується Центральною виборчою комісією і не може бути змінена під час виборчого процесу.

10. У переліку кандидатів у депутати відповідної ради стосовно кожного кандидата зазначаються:

1) номер багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кандидат;

2) прізвище. ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата;

3) число, місяць і рік народження;

4) громадянство;

5) відомості про освіту;

6) посада (заняття), місце роботи;

7) партійність;

8) адреса місця проживання;

9) відомості про наявність чи відсутність судимості;

10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата;

Відповідно до ч.1 ст.223 Виборчого кодексу України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність); 4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4x6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між переліком кандидатів до відповідної ради від організації партії, наданим на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатних округах, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Представнику організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від організації партії, який подав передбачені цією частиною документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідно до ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1,2,4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Разом з тим, відповідно до ст. 2 Закону України Про політичні партії в Україні політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Згідно з ст. З цього ж Закону політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку .

Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.

Статтею 8 Закону України Про політичні партії в Україні встановлено, що Політичні партії повинні мати статут.

Відповідно до положено статті 11 Закону України Про політичні партії України реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів.

З моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи.

Про утворення обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом партії, повідомляється суб`єкт державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у 10- денний строк з дня їх утворення.

Реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.

Політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань.

Рішення про зміни до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, приймаються в порядку, визначеному статутом партії, та оформляються протоколом засідання відповідного уповноваженого органу.

Разом з тим, відповідно до ч. 6, 7 ст. 6 Закону України Про політичні партії в Україні громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

Дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня. наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Одеська обласна партійна організація АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ зареєстрована 08.09.2010 за номером 15561020000039936. (а.с. 15)

Відповідно до п.4 ст. 8 Статуту Аграрної партії України, регіональні місцеві партійні організації та первинні осередки є структурними утвореннями Партії, які утворюються і діють у межах відповідних адміністративно-територіальних одиниць України.

Згідно з гі. 1, 9 ст. 12 Статуту, місцеві партійні організації утворюються у районах, містах обласного підпорядкування та районах у містах з районним поділом на відповідній території. Партія може маги лише одну міську, районну в містах партійні організації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Вищою посадовою особою місцевої партійної організації є голова місцевої партійної організації.

В п. 2 ст.15 Статуту встановлено, що голова місцевої партійної організації обирається рішенням конференції місцевої партійної організації терміном на п`ять років.

Отже, визначальним для набуття прав та обов`язків голови місцевої організації є рішення конференції місцевої організації, та саме з цього часу обраний голова приступає до виконання своїх повноважень.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію структурного утворення політичної партії №87 від 24 липня 2015 року здійснено державну реєстрацію структурного утворення політичної партії - Южненська партійна організація АГРАНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , керівний орган структурного утворення політичної партії - конференція, (а.с. 16).

Згідно з протоколом конференції Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ від 20.05.20 №13 одноголосно вирішено обрати головою Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ ОСОБА_3 .

17 вересня 2020 року на конференції Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ про висування кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області прийнято рішення про висування кандидатами в депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області та затвердження єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, що додаються, (а.с. 10. 112-129).

Зазначене рішення підписане головою Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ ОСОБА_3 та погоджено рішенням від 18.09.2020 №5 президії політичної ради Аграрної партії України .

Як вбачається з довідки №65 про прийняття документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, документи відповідно переліку подані ОСОБА_2 на підставі довіреності.

Отже, як вбачається з постанови Южненської міської ТВК №40 від 28.09.2020р., підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради є невідповідність поданих документів, зокрема, відсутність інформації щодо зміни Голови Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ з ОСОБА_1 на ОСОБА_3 станом на 28.09.2020 року.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що дане твердження відповідача спростовується наявним в матеріалах справи повідомленням про державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, шо не має статусу юридичної особи - ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , що містяться в Реєстрі громадських формувань, яке, відповідно до підпису секретаря Южненської міської ТВК, надійшло до відповідача 28.09.2020 року на 2 сторінках, (а.с. 12).

Як вбачається з матеріалів справи , в повідомленні Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) від 28.09.2020 р. б/н зазначено, що за результатами розгляду поданих документів на державну реєстрацію змін до відомостей про структурне утворення політичної партії, що не має статусу юридичної особи - ЮЖНЕНСЬКУ МІСЬКУ ПАРТІЙНУ ОРГАНІЗАЦІЮ АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , що містяться в Реєстрі громадських формувань, керуючись частиною четвертою статті 21 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , прийнято рішення про державну реєстрацію зміни керівника: Голова організації - Діденко Ігор Сергійович (з 20 травня 202" року), (а.с. 12)

З огляду на наведене, колегія суддів також погоджується з думкою суду першої інстанції, що не подання центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, відомостей щодо зміни керівника, не є підставою для настання відповідальності для позивача з урахуванням того, що позивачем надані докази обрання головою Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ - ОСОБА_3 та проведення державної реєстрації таких змін, що відображено в повідомленні державного реєстратора Павлова Олександра від 28.09.2020р.

Крім того, ч. 5 ст. 218 Виборчого кодексу України не встановлено вимог до оформлення повідомлення, а зазначено, що відповідний орган невідкладно інформує про зміни керівників партій та організацій партій, таким чином, доводи апелянта, що повідомлення складено державним реєстратором, не містить підпису керівника, не містить вихідного номеру, є безпідставними.

За таких обставин, відповідачем протиправно прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Южненської міської партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ з тих підстав, що рішення конференції від 17.09.2020 з додатками до нього, довіреність на ім`я уповноваженої особи від місцевої партійної організації та інші документи, які подані уповноваженою особою для реєстрації, підписані особою, яка не має відповідних повноважень.

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до частини 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, апеляційний суд робить висновок про протиправність постанови Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 28 вересня 2020 року №40, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних виборчих списків, висунутих Одеською обласною партійною організацією АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ , у зв`язку із чим оскаржена постанова підлягає скасуванню.

При поданні апеляційної скарги в цій справі апелянтом не сплачено судовий збір, тому з урахуванням вимог ч.9 ст. 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.

Підпунктом 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, а тому сума судового збору, яка підлягала сплаті при поданні апеляційної скарги складає 3 153,00 грн.

Керуючись статтями: 272, 273, 308, 310, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року по справі за позовом Одеської обласної партійної організації АГРАРНА ПАРТІЯ УКРАЇНИ до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - залишити без змін.

Стягнути з Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43772825, Україна, 65481, Одеська область, м. Южне, проспект Григорівського десанту, 18) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3 153,00 грн. (три тисячі сто п`ятдесят три гривні, 00 коп.).

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Дата складення повного судового рішення 06 жовтня 2020р.

Головуючий суддя Стас Л.В. Судді Турецька І.О. Шеметенко Л.П.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу92019357
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9809/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Марин П.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні