Рішення
від 02.10.2020 по справі 420/9914/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9914/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., за участю секретаря судового засідання Рижук В.І., представників позивача - Колотіліна Є.С., Лоли Л.О., представника відповідача - Чернишенко Н.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за позовною заявою Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

01 жовтня року 2020 року Одеська міська організація Партії Пенсіонерів України звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому просила:

- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 97 від 29.09.2020 р., якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України;

- зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 24.09.2020 року Одеська міська організація Партії Пенсіонерів України подала до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області єдиний виборчий список кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, вісім територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України у відповідних територіальних виборчих округах №1 - №8, та інші документи відповідно до вимог, передбачених ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України.

29.09.2020 року позивач отримав від Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Постанову №97 від 29.09.2020 р. про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України. Дана Постанова мотивована тим, що при формуванні єдиного виборчого списку не виконана вимога щодо гендерного представництва за ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України, а саме: в єдиному виборчому списку до п`ятої п`ятірки кандидатів №21-№25, шостої п`ятірки №26-№30 та восьмої п`ятірки №36-№40 включено чотирьох осіб однієї статі.

На думку позивача, така підстава відмови в реєстрації всіх кандидатів в депутати місцевої ради (територіальної громади з чисельністю мешканців більше 10 тисяч), висунутих місцевою організацією політичної партії, не передбачена чинним законодавством України та Виборчим кодексом України, також дана постанова не відповідає вимогам ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України, та підлягає скасуванню, виходячи з наступного.

З урахуванням того, що частиною 1 статті 230 ВК України визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, то відмова в реєстрації кандидатів в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів місцевої ради з підстав порушення ч.9 ст.219 ВК України не допускається.

Крім цього, позивач вказав, що слід врахувати, що станом на момент прийняття оскаржуваної постанови були чинними роз`яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою №362 від 23.09.2015 року, з подальшими змінами, якими Центральною виборчою комісією роз`яснено, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається. Відповідність вимогам закону вказаних роз`яснень Центральної виборчої комісії в подальшому встановлена ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02.10.2015 року в справі №875/37/15.

Позивач зазначив, що частиною 2 статті 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що комісія в разі необхідності може за власною ініціативою прийняти у встановленому законом порядку рішення щодо надання виборчим комісіям роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.

Згідно частини 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію рішення комісії є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.

Позивач вважав, що не застосування відповідачем обов`язкових роз`яснень Центральної виборчої комісії, затверджених постановою №362 від 23.09.2015 року при прийнятті оскаржуваної постанови, а також відмова у здійсненні реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати до Одеської міської ради Одеського району Одеської області свідчить про те, що відповідачем не дотримано також і вимог ч.2 ст.19 Конституції України.

Ухвалою від 01 жовтня 2020 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу з урахуванням особливостей, встановлених ст.ст. 268-273 КАС України для розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ. Призначено судове засідання на 02 жовтня 2020 року о 14:00 год., відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву. Також ухвалою витребувано від Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області засвідчені належним чином копії усіх документів, які були подані Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області для реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України; а також належним чином засвідчену копію постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 97 від 29.09.2020 р., якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України.

Під час судового розгляду справи у судовому засіданні 02.10.2020 року представники позивача позовні вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував та вважав позов необґрунтованим. 02.10.2020 року представник відповідача надав письмовий відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що 24 вересня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшла заява від Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України, разом з іншими документами.

Відповідач зазначив, що згідно частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Однак, Одеська міська організація Партії Пенсіонерів України не виконала вимоги частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України щодо гендерного представництва при формуванні та затвердженні єдиного виборчого списку, а саме: зазначена вимога невиконана при формуванні п`ятої п`ятірки, місця з 21 по 25 (21 - ОСОБА_1 , 22 - ОСОБА_2 , 23 - ОСОБА_3 , 24 - ОСОБА_4 , 25 - ОСОБА_5 ); шостої п`ятірки, місця з 26 по 30 (26 - ОСОБА_6 , 27 - ОСОБА_7 , 28 - ОСОБА_8 , 29 - ОСОБА_9 , 30 - ОСОБА_10 ); восьмої п`ятірки місця з 36 по 40 (36 - ОСОБА_11 , 37 - ОСОБА_12 , 38 - ОСОБА_13 , 39 - ОСОБА_14 , 40 - ОСОБА_15 ), тобто до кожної із зазначених п`ятірок включено чотирьох осіб однієї статі.

Враховуючи викладене, Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області було прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України у межах своїх повноважень та у спосіб, визначений Виборчий кодексом України, на підставі поданих місцевою організацією партії документів, що не відповідали вимогам ст.ст. 219, 222 Виборчого кодексу України.

Заслухавши вступне слово представників позивача та представника відповідача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

На підставі Рішення XXVII позачергового З`їзду Партії Пенсіонерів України від 29.08.2020 р. № 1 "Про участь місцевих організацій політичної партії "ПАРТІЇ ПЕНСІОНЕРІВ УКРАЇНИ" у чергових і перших місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року", місцеві організації ПАРТІЇ ПЕНСІОНЕРІВ УКРАЇНИ беруть участь в усіх місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року, що підтверджується інформацією на сайті ЦВК.

24 вересня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшла заява від Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України про реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України, разом з наступними документами, а саме:

- заява про реєстрацію кандидатів у депутати;

- рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати;

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати;

- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах;

- передвиборна програма організації партії;

- документ про внесення грошової застави;

- заява осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати;

- автобіографії кандидатів у депутати на паперовому носії;

- автобіографії кандидатів у депутати в електронному вигляді;

- довідка про наявність чи відсутність судимості;

- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини;

- фотографії кандидатів у депутати розміром 4х6 см;

- фотографії кандидатів у депутати в електронному вигляді;

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки кандидатів у депутати / копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидатів у депутати;

- електронний носій - флеш накопичувач.

Про отримання відповідачем цих документів позивачу видана довідка від 24.09.2020 року (а.с.32).

29 вересня 2020 року Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області прийняла постанову №97 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України , якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України, на підставі підпункту 1 пункту 1 ст.230 Виборчого кодексу України, у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів (а.с. 33-35, 62-64).

В оскаржуваній постанові зазначено, що Одеська міська організація Партії Пенсіонерів України не виконала вимоги частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України при формуванні та затвердженні єдиного виборчого списку, а саме: зазначена вимога не виконана при формуванні п`ятої п`ятірки, місця з 21 по 25 (21 - ОСОБА_1 , 22 - ОСОБА_2 , 23 - ОСОБА_3 , 24 - ОСОБА_4 , 25 - ОСОБА_5 ), шостої п`ятірки місця з 26 по 30 (26 - ОСОБА_6 , 27 - ОСОБА_7 , 28 - ОСОБА_8 , 29 - ОСОБА_9 , 30 - ОСОБА_10 ), восьмої п`ятірки місця з 36 по 40 (36 - ОСОБА_11 , 37 - ОСОБА_12 , 38 - ОСОБА_13 , 39 - ОСОБА_14 , 40 - ОСОБА_15 ), тобто до кожної із зазначених п`ятірок включено чотирьох осіб однієї статі.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України.

Згідно ч.3 ст.32 Виборчого кодексу України (далі за текстом - ВК України) виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до частин 1, 2 ст.63 ВК України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно ч.1 ст.64 ВК України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських , сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлено статтею 219 ВК України, якою передбачено (частини 1-13 вказаної статті):

1.Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2.Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3.Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4.Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5.У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6.Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7.Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8.Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9.Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

10.Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

11.Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

12.У єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються: 1) порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку; 2) прізвище, ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата; 3) число, місяць і рік народження; 4) громадянство; 5) відомості про освіту; 6) посада (заняття), місце роботи; 7) партійність; 8) адреса місця проживання; 9) відомості про наявність чи відсутність судимості; 10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата; 11) номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (крім першого кандидата); 12) порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (крім першого кандидата).

13.У кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються його порядковий номер у цьому списку та відомості, передбачені пунктами 2-10 частини дванадцятої цієї статті.

Відповідно до ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських , сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлено статтею 227 ВК України.

Відповідно до ч.1 ст.227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Згідно ч.6 ст.227 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Відповідно до ч.7 ст.227 ВК України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати визначені ст.230 ВК України.

Згідно пункту 1 частини 1 ст.230 ВК України, на який в оскаржуваному рішенні послався відповідач, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Відповідно до ч.4 ст.230 ВК України, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

11 вересня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнята постанова №249 Про роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах .

Як зазначено у пункті 8 Роз`яснень, затверджених вказаною Постановою ЦВК: Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.

Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).

Місцеві організації партій під час формування виборчих списків мають враховувати, що кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку місцевої організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради (частина четверта статті 219 Кодексу).

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків (частини п`ята, шоста статті 219 Кодексу). Кодекс не передбачає можливості невисування кандидатів у окремих територіальних виборчих округах.

Установлена Кодексом необхідність формування територіальних виборчих списків у кожному територіальному виборчому окрузі зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів у єдиному та кожному територіальному виборчих округах.

Наприклад, у разі утворення 7 територіальних виборчих округів з виборів депутатів місцевої ради місцева організація політичної партії, що прийняла рішення про участь у виборах депутатів цієї ради, має сформувати та затвердити на зборах, конференції один єдиний виборчий список з виборів депутатів місцевої ради та сім територіальних виборчих списків з дотриманням вимог Кодексу щодо кількості кандидатів у депутати в кожному такому списку та забезпечити відповідно до частини дев`ятої статті 219 Кодексу присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

При цьому кандидат може бути включений лише один раз до єдиного виборчого списку місцевої організації партії та до одного територіального виборчого списку.

Місцева організація партії самостійно визначає кількість кандидатів, які включаються до того чи іншого територіального виборчого списку (у передбачених Кодексом межах - від 5 до 12).

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).

Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Так, якщо місцева організація партії сформувала територіальний виборчий список у кількості 7 кандидатів у депутати, то в першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) має бути не менше двох кандидатів однієї статі, а також шостий та сьомий кандидати в депутати мають бути особами різної статі .

З системного аналізу положень ст.ст.219, 230 ВК України та пункту 8 Постанови ЦВК від 11.09.2020 року № 249 випливає, що порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, а такий порядок встановлено ст.219 ВК України, у тому числі й частиною 9 вказаної статті, є підставою згідно п.1 ч.1 ст.230 ВК України для відмови в реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

При цьому суд вважає безпідставними, а тому не бере до уваги доводи позивача з посиланням на постанову ЦВК від 23.09.2015 року №362, оскільки останньою було надано роз`яснення щодо застосування Закону України Про місцеві вибори , який втратив чинність, крім положень щодо організації та проведення повторних, проміжних, додаткових виборів і заміщення депутатів, обраних у багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів депутатів місцевих рад, на підставі Виборчого кодексу № 396-IX від 19.12.2019 року.

Крім того, відповідно до п.4 вказаних роз`яснень (Постанова ЦВК № 362), згідно з частиною третьою статті 4 Закону представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку. Разом з тим, серед передбачених частиною першою статті 46 Закону підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, висунутих на місцевих виборах, указане положення відсутнє. З огляду на це відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається.

Слід зазначити, що п.1 ч.1 ст.46 Закону України Про місцеві вибори передбачав відмову в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним.

При цьому, порядок висування кандидатів у депутати був передбачений ст.ст. 35-37 цього Закону, і вказані статті не містили умов дотримання гендерної квоти, а правило щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів в депутати місцевих рад містилося в абз. 2 ч.3 ст.4 Закону України Про місцеві вибори .

Таким чином, по-перше, Постанова ЦВК № 362 від 23.09.2015 року приймалася за іншого правового регулювання місцевих виборів, а по-друге, Постанова ЦВК № 249 від 11.09.2020 року прийнята пізніше Постанови ЦВК № 362, а тому до спірних правовідносин підлягає застосуванню саме Постанова ЦВК № 249 від 11.09.2020 року, яка надає роз`яснення щодо застосування окремих положень саме Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах.

Слід зазначити, що позивач у судовому засіданні підтвердив, що на конференції Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України 22.09.2020 року були затверджені саме ті єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, що були подані відповідачу 24.09.2020 року.

Тому доводи позивача про технічну описку чи помилку в єдиному виборчому списку суд до уваги не бере, оскільки позивач визнав порушення приписів ч.9 ст.219 ВК України при формуванні єдиного виборчого списку, і крім того, такий недолік в порядку ч.3 ст.230 ВК України не може бути усунутий поданням уточненого або іншого документа через недопустимість згідно приписів ч.7 ст.227 ВК України зміни списків (єдиного виборчого та територіального виборчого) та черговості у цих списках кандидатів в депутати після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією.

Посилання позивача на несуттєвість цього порушення та недотримання відповідачем принципу пропорційності при прийнятті рішення, суд також вважає безпідставним, оскільки відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України, що відповідає приписам ч.2 ст.19 Конституції України та ч.3 ст.32 ВК України. При цьому суд враховує доводи відповідача, що порядковий номер кандидатів в єдиному виборчому списку має важливе значення під час розподілу мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів від організації партії, відповідно до ст.260 ВК України, а тому внесення до цього списку змін Виборчим кодексом не допускається.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість та недоведеність вимог позивача, при цьому, відповідачем доведено, що при прийнятті оскаржуваної постанови відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, оскаржувана постанова відповідає усім вимогам ч.2 ст.2 КАС України, а тому ця постанова є правомірною та скасуванню не підлягає.

За таких обставин, у задоволенні позову Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України належить відмовити повністю.

Відповідно до ч.3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.

Позивачем до адміністративного позову документ про сплату судового збору не доданий.

Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до п.3 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою встановлюється ставка судового збору у розмірі 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб .

Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить 2102 гривень.

Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2102 грн.

З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2102 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 73, 77, 90, 139, 241-246, 268-273, 278, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України (адреса: вул. Балківська, 14, м. Одеса, 65110, ЄДРПОУ 25932590) до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (адреса: вул. Косовська, 2д, каб. 135, зал засідань - каб. 314, м. Одеса, 65017, код ЄДРПОУ 43757959) про визнання протиправною та скасування постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 97 від 29.09.2020 р., якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України; та зобов`язання Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України - відмовити.

Стягнути з Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України (адреса: вул. Балківська, 14, м. Одеса, 65110, ЄДРПОУ 25932590) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.В. Андрухів

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951909
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9914/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні