Постанова
від 06.10.2020 по справі 420/9914/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9914/20 Головуючий в 1 інстанції: Андрухів В.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Бойка А.В.

- Ступакової І.Г.

при секретарі - Філімович І.М.

за участю:

представника апелянта - Лола Л.О.

представника відповідача - Чернишенко Н.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі за позовом Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 97 від 29.09.2020 р., зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

01.10.2020 року Одеська міська організація Партії Пенсіонерів України звернулася з адміністративним позовом до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 97 від 29.09.2020 р., якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України; зобов`язання Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 24.09.2020 року Одеська міська організація Партії Пенсіонерів України подала до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області єдиний виборчий список кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, вісім територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України у відповідних територіальних виборчих округах №1-№8, та інші документи відповідно до вимог, передбачених ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України.

29.09.2020 року позивач отримав від Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Постанову №97 від 29.09.2020 р. про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України.

Постанова мотивована тим, що при формуванні єдиного виборчого списку не була виконана вимога щодо гендерного представництва за ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме: в єдиному виборчому списку до п`ятої п`ятірки кандидатів №21-№25, шостої п`ятірки №26-№30 та восьмої п`ятірки №36-№40 включено чотирьох осіб однієї статі.

Позивач вважає, що така підстава відмови в реєстрації всіх кандидатів в депутати місцевої ради (територіальної громади з чисельністю мешканців більше 10 тисяч), висунутих місцевою організацією політичної партії, не передбачена чинним законодавством України та Виборчим кодексом України, також дана постанова не відповідає вимогам ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, та підлягає скасуванню, виходячи з наступного.

Зазначив, що оскільки ч. 1 ст. 230 ВК України визначені виключні підстави для відмови у реєстрації кандидата в депутати, то відмова в реєстрації кандидатів в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів місцевої ради з підстав порушення ч. 9 ст. 219 ВК України не допускається.

Позивач вважає необхідним врахувати той факт, що станом на момент прийняття оскаржуваної постанови були чинними роз`яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою №362 від 23.09.2015 року, з подальшими змінами, якими Центральною виборчою комісією роз`яснено, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається. Відповідність вимогам закону вказаних роз`яснень Центральної виборчої комісії в подальшому встановлена ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02.10.2015 року в справі №875/37/15.

На думку позивача не застосування відповідачем обов`язкових роз`яснень Центральної виборчої комісії, затверджених постановою №362 від 23.09.2015 року при прийнятті оскаржуваної постанови, а також відмова у здійсненні реєстрації виборчих списків кандидатів у депутати до Одеської міської ради Одеського району Одеської області свідчить про те, що відповідачем не дотримано також і вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував та вважав позов необґрунтованим, зазначивши, що 24 вересня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшла заява від Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України, разом з іншими документами.

Відповідно до ч. 9 ст. 219 ВК України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Проте, Одеська міська організація Партії Пенсіонерів України не виконала вимоги частини 9 статті 219 ВК України щодо гендерного представництва при формуванні та затвердженні єдиного виборчого списку, а саме: зазначена вимога невиконана при формуванні п`ятої п`ятірки, місця з 21 по 25 (21 - ОСОБА_1 , 22 - ОСОБА_2 , 23 - ОСОБА_3 , 24 - ОСОБА_4 , 25 - ОСОБА_5 ); шостої п`ятірки, місця з 26 по 30 (26 - ОСОБА_6 , 27 - ОСОБА_7 , 28 - ОСОБА_8 , 29 - ОСОБА_9 , 30 - ОСОБА_10 ); восьмої п`ятірки місця з 36 по 40 (36 - ОСОБА_11 , 37 - ОСОБА_12 , 38 - ОСОБА_13 , 39 - ОСОБА_14 , 40 - ОСОБА_15 ), тобто до кожної із зазначених п`ятірок включено чотирьох осіб однієї статі.

За таких обставин, Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області було прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України у межах своїх повноважень та у спосіб, визначений Виборчий кодексом України, на підставі поданих місцевою організацією партії документів, що не відповідали вимогам ст. ст. 219, 222 Виборчого кодексу України.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у задоволенні позову Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 97 від 29.09.2020 р., якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України; та зобов`язання Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України - відмовлено.

На вказане рішення Одеською міською організацією Партією Пенсіонерів України подано апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року та задовольнити позовні вимоги.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, пояснення сторін, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Вимогами ч. 1 ст. 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегією суддів встановлено, що 24 вересня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії надійшла заява від Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України про реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України, разом з наступними документами, а саме: заява про реєстрацію кандидатів у депутати; рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати; єдиний виборчий список кандидатів у депутати; територіальні виборчі списки кандидатів у депутати у відповідних виборчих округах; передвиборна програма організації партії; документ про внесення грошової застави; заява осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати; автобіографії кандидатів у депутати на паперовому носії; автобіографії кандидатів у депутати в електронному вигляді; довідка про наявність чи відсутність судимості; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини; фотографії кандидатів у депутати розміром 4х6 см; фотографії кандидатів у депутати в електронному вигляді; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки кандидатів у депутати / копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидатів у депутати; електронний носій флеш накопичувач.

Про отримання відповідачем наведених документів позивачу видана відповідна довідка від 24.09.2020 року.

29 вересня 2020 року Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області прийняла постанову №97 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України , якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською міською організацією Партії Пенсіонерів України, на підставі підпункту 1 пункту 1 ст. 230 ВК України, у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів.

Як вбачається з оскаржуваної постанови, Одеська міська організація Партії Пенсіонерів України не виконала вимоги ч. 9 ст. 219 ВК України при формуванні та затвердженні єдиного виборчого списку, а саме: зазначена вимога невиконана при формуванні п`ятої п`ятірки, місця з 21 по 25 (21 - ОСОБА_1 , 22 - ОСОБА_2 , 23 - ОСОБА_3 , 24 - ОСОБА_4 , 25 - ОСОБА_5 ); шостої п`ятірки, місця з 26 по 30 (26 - ОСОБА_6 , 27 - ОСОБА_7 , 28 - ОСОБА_8 , 29 - ОСОБА_9 , 30 - ОСОБА_10 ); восьмої п`ятірки місця з 36 по 40 (36 - ОСОБА_11 , 37 - ОСОБА_12 , 38 - ОСОБА_13 , 39 - ОСОБА_14 , 40 - ОСОБА_15 ), тобто до кожної із зазначених п`ятірок включено чотирьох осіб однієї статі.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлено статтею 219 ВК України, відповідно до вимог частини дев`ятої якої під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Відповідач в оскаржуваному рішенні посилається на положення п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України, відповідно до якого територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Колегія суддів зазначає, що 11 вересня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнята Постанова №249 Про роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах .

Відповідно до п. 8 Роз`яснень, затверджених вказаною Постановою ЦВК: Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.

Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).

Встановлена Кодексом необхідність формування територіальних виборчих списків у кожному територіальному виборчому окрузі зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів у єдиному та кожному територіальному виборчих округах.

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).

Зазначена норма ВК України обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Так, якщо місцева організація партії сформувала територіальний виборчий список у кількості 7 кандидатів у депутати, то в першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) має бути не менше двох кандидатів однієї статі, а також шостий та сьомий кандидати в депутати мають бути особами різної статі .

Таким чином, з аналізу положень ст.ст. 219, 230 ВК України та п. 8 Постанови ЦВК від 11.09.2020 року № 249 вбачається, що порушення встановленого ВК України порядку висування кандидатів, який встановлено ст. 219 ВК України, зокрема й частиною 9 вказаної статті, є підставою відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України для відмови у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що позивач у судовому засіданні суду першої інстанції не заперечував, що на конференції Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України 22.09.2020 року були затверджені саме ті єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, які були подані відповідачу 24.09.2020 року.

Апелянт визнав порушення ним приписів ч. 9 ст. 219 ВК України при формуванні єдиного виборчого списку, і таке порушення не може бути усунуто поданням уточненого або іншого документа через недопустимість згідно приписів ч. 7 ст. 227 ВК України зміни списків (єдиного виборчого та територіального виборчого) та черговості у цих списках кандидатів в депутати після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією.

Разом з тим апелянт зазначає, що хоча дійсно мають місце обставини порушення політичною партією загального порядку висування кандидатів організацією партії, однак вважає такі порушення суто формальними.

Проте наведені доводи апелянта не можуть бути прийняті колегією суддів, оскільки в даному випадку відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що встановлені Конституцією України, ВК України та законами України, що у повній мірі відповідає приписам ч. 2 ст. 19 Конституції України, а також ч. 3 ст. 32 ВК України.

Разом з тим слушними є доводи відповідача про те, що порядковий номер кандидатів в єдиному виборчому списку має важливе значення під час розподілу мандатів, отриманих єдиним виборчим списком кандидатів від організації партії, відповідно до ст. 260 ВК України, а тому внесення до цього списку змін Виборчим кодексом не допускається.

Враховуючи викладені обставини, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції про необґрунтованість та недоведеність вимог позивача, відповідач в свою чергу при прийнятті оскаржуваної постанови діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За таких обставин колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що судове рішення підлягає скасуванню.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів. Відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, свою позицію суду доказав та обґрунтував її.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Крім того, оскільки апелянтом не було сплачено судовий збір при подачі апеляційної скарги, колегія суддів вважає за необхідне стягнути з Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України на користь Держави судовий збір у сумі 3 153 гривні.

Керуючись ст.ст. 308; 310; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року - без змін.

Стягнути з Одеської міської організації Партії Пенсіонерів України (адреса: вул. Балківська, 14, м. Одеса, 65110, ЄДРПОУ 25932590) на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у сумі 3 153 (три тисячі сто п`ятдесят три) гривні.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий суддя Джабурія О.В. Судді Ступакова І.Г. Бойко А.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу92019301
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9914/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні