Рішення
від 16.09.2020 по справі 440/2181/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2020 року м. ПолтаваСправа №440/2181/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевякова І.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Козак А.К.

представника позивача - Чала О.Д.

представника відповідача - Шимка М.І.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквамарин-17" до Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Позовні вимоги:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №001150503 від 28.01.2020, яким застосована сума штрафної (фінансової) санкції (штрафу) в розмірі 528 600 грн.

Під час розгляду справи суд

В С Т А Н О В И В:

27.04.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Аквамарин-17" (далі - позивач, ТОВ "Аквамарин-17") звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області (далі - відповідач, ГУ ДПС у Полтавській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.05.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання. Підготовче провадження закрито ухвалою від 15 червня 2020 року.

Аргументи учасників справи

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято з порушенням процедури та порядку направлення такого рішення. Крім того вказував, що відповідач помилково дійшов до висновку про необхідність подання позивачем звіту про контрольовані операції з нерезидентом Gordon Trade and Management LLP, оскільки згідно зі Сертифікатом податкового резидента, виданого службою корпоративного оподаткування Королівського податкового управління Великої Британії, ВХ9 1АХ, Gordon Trade and Management LLP підлягає оподаткуванню на загальних підставах його доходу в усьому світі, що свідчить про сплату податків, що є не нижчими, ніж в Україні.

21.05.2020 до суду від ГУ ДПС у Полтавській області надійшов відзив на позовну заяву, у якій представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на правомірність податкового повідомлення-рішення, оскільки за умови допуску до проведення перевірки предметом розгляду в суді може бути лише суть виявлених порушень під час її проведення. Стверджував, що відповідачем правомірно віднесено господарські операції з Gordon Trade and Management LLP до контрольованих, оскільки однією із сторін вказаної операції є нерезидент Gordon Trade and Management LLP, зареєстрований у Великій Британії, що включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України №480 від 04.07.2017, річний дохід ТОВ "Аквамарин-17" за 2018 рік перевищував 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) та обсяг господарських операцій позивача з Gordon Trade and Management LLP за 2018 рік перевищував 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків).

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.

Обставини справи, встановлені судом

На підставі наказу від 19.12.2019 №1140 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Аквамарин-17" контролюючим органом проведено документальну позапланову виїзну перевірку позивача, за результатами якої складено акт №14/16-31-05-03-09/39804028 від 08.01.2020, яким встановлено порушення ТОВ "Аквамарин-17" підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України, а саме: неподання звіту про контрольовані операції за 2018 рік по операціях з Gordon Trade and Management LLP, які відповідно критеріїв підпункту "г" підпункту 39.2.1.1, підпунктів 39.2.1.4, 39.2.1.7 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України визнаються контрольованими.

На підставі акту перевірки ГУ ДПС у Полтавській області винесено податкове повідомлення-рішення від 28.01.2020 №0001150503, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 528 600 грн.

Позивач не погодився із зазначеним податковим повідомленням-рішенням ГУ ДПС у Полтавській області та оскаржив його в адміністративному порядку до Державної податкової служби України.

09.04.2020 Державною податковою службою України винесено рішення №12806/6/99-00-08-05-05-06 про результати розгляду скарги, яким податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Полтавській області від 28.01.2020 №0001150503 залишено без змін, а скаргу - без задоволення.

Позивач, вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Норми права, які підлягають застосуванню

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (також по тексту ПК України).

Відповідно до підпункту 39.2.1.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), контрольованими операціями є господарські операції платника податків, що можуть впливати на об`єкт оподаткування податком на прибуток підприємств платника податків, а саме:

а) господарські операції, що здійснюються з пов`язаними особами - нерезидентами, в тому числі у випадках, визначених підпунктом 39.2.1.5 цього підпункту;

б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу та/або придбання товарів та/або послуг через комісіонерів-нерезидентів;

в) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, зареєстрованими у державах (на територіях), включених до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту 39.2.1.2 цього підпункту, або які є резидентами цих держав;

г) господарські операції, що здійснюються з нерезидентами, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи. Перелік організаційно-правових форм таких нерезидентів в розрізі держав (територій) затверджується Кабінетом Міністрів України.

У разі внесення змін до переліку організаційно-правових форм нерезидентів у розрізі держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до цього підпункту, вони набирають чинності з 1 січня звітного року, що настає за календарним роком, у якому внесено такі зміни;

Якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" цього підпункту, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з таким нерезидентом за відсутності критеріїв, визначених підпунктами "а" - "в" цього підпункту, визнаються неконтрольованими;

ґ) господарські операції (у тому числі внутрішньогосподарські розрахунки), що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні.

Якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" цього підпункту, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з ним за відсутності критеріїв, визначених підпунктами "а" - "в" цього підпункту, визнаються неконтрольованими.

Відповідно до підпункту 39.2.1.7 пункту 39.2 статті 39 ПК України, господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Господарські операції, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні, визнаються контрольованими, якщо обсяг таких господарських операцій, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Згідно зі підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати звіт про контрольовані операції центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, до 1 жовтня року, що настає за звітним, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Пунктом 120.3 статті 120 ПК України передбачено, що за неподання платником податків звіту про контрольовані операції (уточнюючого звіту) та/або документації з трансфертного ціноутворення або невключення до такого звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольовані операції відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, що тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, - у разі неподання звіту про контрольовані операції.

Висновки щодо правозастосування

Отже, передумовою застосування штрафних санкцій відповідно до пункту 120.3 статті 120 ПК України є невиконання платником податків обов`язку щодо подання звіту про контрольовані операції. Такий обов`язок виникає у випадку, передбаченому підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України.

Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що достатньою та необхідною правовою підставою для визнання господарських операцій контрольованими в розумінні податкового законодавства є наявність кваліфікаційних ознак, визначених одним з підпунктів пункту 39.2.1 статті 39 ПК України.

Водночас, віднесення господарських операцій до контрольованих обумовлює наявність в платника податків обов`язку подати звіт про такі контрольовані операції.

З матеріалів справи вбачається, що під час проведення відповідачем документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Аквамарин-17" встановлено, що позивачем не надано у строк до 01.10.2019 звіту про контрольовані операції.

У акті перевірки від 08.01.2020 №14/16-31-05-03-09/39804028 зазначено, що відповідно до наявної інформації в АС "Податковий блок" та АСМО "Інспектор-2006", позивачем здійснені імпортні операції у 2018 році на суму більше 10 мільйонів гривень з нерезидентом Gordon Trade and Management LLP, Suite 1, 3 rd Floor, 11-12 St. James's Square London SW1Y 4LB, United Kingdom, зареєстрованим у Сполучено Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії організаційно-правової форми LLP (Limited Liability Partnership).

Факт неподання позивачем звіту про контрольовану операцію не оспорювався та позивачем визнаний.

Протягом 2018 року діяв перелік держав (територій), які відповідають критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи" від 04.07.2017 №480.

Згідно зі додатком до зазначеної постанови, до переліку організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи віднесено нерезидентів, зокрема, із Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії з організаційно-правовими формами Partnership (Ordinary Partnership), Limited Partnership (LP), Limited Liability Partnership (LLP).

З наведеного слідує, що нерезидент Gordon Trade and Management LLP, Suite 1, 3rd Floor, 11-12 St. James's Square London SW1Y 4LB, United Kingdom, що зареєстрований у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії з організаційно-правовою формою LLP (Limited Liability Partnership), входить до зазначеного вище переліку та відповідає критеріям, установленим підпунктом 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України.

Суд зауважує, що з урахуванням положень підпункту 39.2.1.2 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України, для визнання господарських операцій платника податків з контрагентами-нерезидентами контрольованими, застосовується затверджений Кабінетом Міністрів України перелік держав (територій), чинний на час здійснення таких господарських операцій, за умови дотримання вартісного критерію, встановленого підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України.

Отже, для визнання господарської операції контрольованою повинні бути наявні одночасно три умови:

1) однією із сторін вказаної операції є нерезидент, зареєстрований у державі і на території, що включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України;

2) річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

3) обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.

Так, згідно з актом перевірки від 08.01.2020 №14/16-31-05-03-09/39804028 загальний обсяг господарських операцій, проведених між ТОВ "Аквамарин-17" та Gordon Trade and Management LLP у 2018 звітному році склав 50 981 684, 48 грн, що перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) та відповідає вартісному критерію визнання операцій контрольованими, визначеного у абзаці 3 підпункту 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України.

Річний дохід позивача платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку (за вирахуванням непрямих податків), за 2018 звітній рік склав 279 630 782 грн, що перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітній) рік, та відповідає критерію визнання операцій контрольованими, визначеного у абзаці 2 підпункту 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України.

Таким чином, суд приходить до висновку, що операції між ТОВ "Аквамарин-17" та нерезидентом Gordon Trade and Management LLP, зареєстрованим у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії, організаційно правової форми LLP відповідають вартісним критеріям, встановленим підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 ПК України.

Оцінюючи доводи позивача про те, що згідно з Сертифікатом податкового резидента, виданого службою корпоративного оподаткування Королівського податкового управління Великої Британії, ВХ9 1АХ, Gordon Trade and Management LLP підлягає оподаткуванню на загальних підставах його доходу в усьому світі, що свідчить про сплату податків, що є не нижчими, ніж в Україні, суд виходить із наступного.

У відзиві на адміністративний позов відповідач зазначив, що під час проведення перевірки позивачу вручено запит від 23.12.2019 №1 із проханням надати, зокрема, у разі наявності та відповідно до підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Податкового кодексу України документи, що підтверджують обрану нерезидентом ставку податку на прибуток (корпоративного податку), встановлену у державі його реєстрації (Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії).

Під час проведення перевірки зазначеного документа позивачем надано не було.

Натомість після завершення перевірки ТОВ "Аквамарин-17" було надано копію Сертифікату податкового резидента Великої Британії, згідно з якого вбачається, що Gordon Trade and Management LLP є резидентом Об`єднаного Королівства та підлягає оподаткуванню на загальних підставах його доходу в усьому світі відповідно до змісту угоди між Урядом Республіки Польща та Об`єднаного Королівства для уникнення подвійного оподаткування та запобіганню ухилення від сплати податків на доходи.

Водночас суд критично оцінює доводи позивача про те, що наданий ТОВ "Аквамарин-17" Сертифікат свідчить про сплату податків, що не є нижчими, ніж в Україні, оскільки він не містить інформації щодо сплаченого податку на прибуток (корпоративного податку) Gordon Trade and Management LLP за 2018 рік.

Більш того, доводи позивача про сплату Gordon Trade and Management LLP за 2018 рік податків у країні реєстрації спростовуються наданою відповідачем інформацією, разом із підтверджуючими документами (а.с. 136-149), отриманою від Податкової та митної служби її Величності, з якої вбачається, що нерезидент Gordon Trade and Management LLP вважається резидентом Сполученого Королівства в силу реєстрації партнерства з обмеженою відповідальністю (LLP) у Сполученому Королівстві.

Зокрема, відповідно до наявної у Податкової та митної служби її Величності інформації, Gordon Trade and Management LLP не сплачувало податків у період з 01.01.2018 по 31.12.2018. Так, у податковій декларації для самостійного визначення розміру податку зазначено чистий прибуток (або збитки) 0.00 (фунтів).

За таких обставин суд приходить до висновку про правомірність висновків контролюючого органу щодо віднесення господарських операцій позивача з Gordon Trade and Management LLP (Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії, вчинених за 2018 рік щодо поставки риби свіжомороженої та морепродуктів на загальну суму 50 981 684,48 грн до контрольованих операцій.

Оцінюючи доводи позивача про те, що податкове повідомлення-рішення прийняте за наслідками незаконної перевірки на підставі акту перевірки, який є недопустимим доказом, суд зазначає наступне.

На підставі наказу від 19.12.2019 №1140 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Аквамарин-17" контролюючим органом проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Аквамарин-17".

Як вбачається з матеріалів справи, копію зазначеного наказу вручено 20.12.2019 головному бухгалтеру ТОВ "Аквамарин-17" - Виноградовій М.М. З направленням на право проведення перевірки головний бухгалтер ТОВ "Аквамарин-17" ОСОБА_1 також була ознайомлена, що підтверджується її власним підписом.

При цьому, як вбачається з відзиву на позовну заяву та жодним чином не спростовується позивачем, перевірку проведено з відома керівника ТОВ "Аквамарин-17" Лиман Н.М. та у присутності головного бухгалтера Виноградової М.М.

Результати проведеної перевірки оформлені актом №14/16-31-05-03-09/39804028 від 08.01.2020.

На підставі висновків акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення, не погодившись з яким, позивачем подано скаргу до Державної податкової служби України.

Суд відхиляє твердження позивача про те, що зі змісту наказу про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ "Аквамарин-17" неможливо ідентифікувати фактичні підстави її проведення, а також про те, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення вручено позивачу раніше, ніж акт самої перевірки.

Акт перевірки ТОВ "Аквамарин-17" був зареєстрований у ГУ ДПС у Полтавській області 08.01.2020 та того ж дня, 08.01.2020, перевіряючим здійснено вихід за адресою позивача для підписання матеріалів перевірки з додатками. Акт та додатки ТОВ "Аквамарин-17" підписані без заперечень.

Водночас, на 10 сторінці акта перевірки допущено механічну помилку щодо дати отримання акта перевірки, а саме: замість "08.01.2020" помилково зазначено "08.02.2020".

У позовній заяві ТОВ "Аквамарин-17" зазначено, що позивач отримав акт перевірки лише 08.02.2020, а вже 28.01.2020 податковим органом сформовано та направлено оскаржуване рішення.

Суд погоджується з доводами відповідача про те, що у позивача не було можливості отримати акт перевірки 08.02.2020, оскільки цей день припадає на суботу. При цьому, матеріалами справи підтверджується та жодним чином не спростовується позивачем, що акт перевірки не направлявся поштою, а був вручений та підписаний позивачем за місцезнаходженням ТОВ "Аквамарин-17", що виключає можливість отримання позивачем акта 08.02.2020, а саме: у вихідний день.

А відтак, суд дійшов висновку, що спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним та скасуванню не підлягає. За таких обставин, позовні вимоги визнаються судом необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.

Розподіл судових витрат

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквамарин - 17" (вул. Половка, 66 Б, м. Полтава, ЄДРПОУ 39804028) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, ЄДРПОУ 43142831).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Повний текст рішення складено 28.09.2020.

Головуючий суддя І.С. Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951967
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2181/20

Постанова від 03.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 03.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 16.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Рішення від 16.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні