Рішення
від 02.10.2020 по справі 440/5566/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/5566/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Чеснокової А.О.,

за участі:

секретаря судового засідання - Безеги А.А.,

представника позивача - Найди С.В.,

представників відповідача - Бушмана Р.В., Карчевської О.П., Льопи О.П., Деревягіної Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

01 жовтня 2020 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, в якій просить суд:

визнати протиправною та скасувати постанову Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року";

зобов`язати відповідача прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", за винятком таких осіб з урахуванням поданих ними заяв: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що спірна постанова прийнята з порушенням вимог статті 230 Виборчого кодексу України та за хибного розуміння відповідачем фактичних обставин. Наполягав на тому, що повідомлення організацією партії у письмовій формі Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про дату, час і місце проведення конференції з метою висування кандидатів відбулось з дотриманням встановленого Виборчим кодексом України порядку. Крім того наголошено, що під час формування виборчих списків порушення гендерної квоти не мало місця, натомість певна диспропорція виникла в подальшому у зв`язку з відмовою окремих депутатів від балотування, що не може визнаватись порушенням вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України та бути підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність". Так само, помилковими позивач вважає висновки відповідача щодо подання документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" особою, яка не має на те відповідних повноважень.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою від 02 жовтня 2020 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, підготовче судове засідання закрито, справу призначено до розгляду по суті.

02 жовтня 2020 року до суду надійшов відзив на позов, у якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що позивачем порушено приписи Виборчого кодексу України шляхом неповідомлення відповідної територіальної виборчої комісії в строк, встановлений частиною другою статті 218 Виборчого кодексу України, про дату, час і місце проведення конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" з метою висування кандидатів, призначеної на 23 вересня 2020 року, а також ініціатором звернення допущено порушення гендерної квоти під час формування виборчих списків. Вказав на те, що позивач повідомляв Кременчуцьку міську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області про призначення конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" з метою висування кандидатів на 20 вересня 2020 року, проте представник позивача (уповноважений на подання документів, складених саме 20 вересня 2020 року) подав відповідачу документи для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", датовані 23 вересня 2020 року, а відтак зазначена особа не уповноважувалась позивачем на такі дії.

Вищевказані обставини стали підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" на підставі пунктів 1, 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити у повному обсязі з мотивів, викладених в позовній заяві.

Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечували з підстав, наведених у відзиві на позов.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" № 795-ІХ від 15 липня 2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" № 160 від 08 вересня 2020 року призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

20 вересня 2020 року розпочалась конференція Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність". Про дату, час та місце проведення призначеної на 20 вересня 2020 року Конференції позивач повідомив відповідача завчасно та в установленому Виборчим кодексом України порядку, що сторонами не заперечується. Вищевказана Конференція завершилась 23 вересня 2020 року.

На Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" прийнято рішення № 26 від 23 вересня 2020 року, яким затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".

24 вересня 2020 року Полтавською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" подано до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".

29 вересня 2020 року Кременчуцькою міською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області прийнято постанову № 44 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", у зв`язку з порушенням вимог пунктів 1, 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України.

Не погодившись із зазначеною постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірній постанові, суд дійшов таких висновків.

Виборчий кодекс України визначає відповідно до Конституції України гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

За визначенням статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до частини першої статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом (стаття 11 Виборчого кодексу України).

Згідно з вимогами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність); 8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати; 11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії. У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Згідно з частинами першою, другою та шостою статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу; подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування; територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Як встановлено судом, за результатами розгляду поданих позивачем 24 вересня 2020 року документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" відповідачем прийнято постанову № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" з мотивів порушення порядку висування кандидатів та повноти документів, зазначених в пунктах 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України.

Зі змісту спірної постанови випливає, що однією з підстав для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" вказано порушення позивачем передбачених частиною другою статті 218 Виборчого кодексу України строків подачі повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати до відповідної територіальної комісії.

Статтею 218 Виборчого кодексу України врегульовано загальний порядок висування кандидатів організацією партії.

За правилами частин першої та другої статті 218 Виборчого кодексу України врегульовано, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом; про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Судом встановлено, що 17 вересня 2020 року відповідачем отримано повідомлення про призначення на 20 вересня 2020 року Конференції позивача.

У судовому засіданні представник позивача пояснив, що про призначення Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" на 20 вересня 2020 року позивач повідомив відповідача завчасно та належним чином. Проте відповідач не врахував тієї обставини, що Конференція позивача завершилась лише 23 вересня 2020 року; цього дня Полтавською територіальною організацією Політичною партією "Європейська Солідарність" прийнято рішення № 26 від 23 вересня 2020 року, яким затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".

Зі змісту наданих в судовому засіданні пояснень представника відповідача випливає, що Кременчуцька міська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області була повідомлена позивачем про призначення Конференції на 20 вересня 2020 року. Про проведення заходу Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", призначеного на 23 вересня 2020 року, відповідач не повідомлявся. Можливість оголошення перерви у Конференції або її тривалість понад один день відповідачем не допускається. В зв`язку з чим відповідач вважає, що позивачем не були дотримані вимоги Виборчого кодексу України, передбачені ч. 2 ст. 218.

Суд зауважує, що ані Виборчий кодекс України, ані інші нормативно-правові акти не містять обмежень щодо тривалості зборів, конференцій, можливість оголошувати перерви в їх роботі.

Матеріалами справи підтверджено, що Конференція позивача розпочалась у запланований строк - 20 вересня 2020 року. Цього ж дня в її роботі оголошено перерву, 21 вересня 2020 року прийнято рішення про продовження роботи Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" та призначено скликання її другого етапу на 23 вересня 2020 року. Зазначена Конференція завершилась 23 вересня 2020 року.

Крім того, суд вважає за доцільне зауважити, що Виборчий кодекс України не наділяє позивача обов`язком повідомляти ТВК про тривалість, продовження чи перерву в роботі скликаної ним конференції.

Проаналізувавши вищевикладене, суд вважає неспроможними доводи відповідача про неналежне повідомлення позивачем про дату, час та місце проведення Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".

Крім того, відповідач в оскаржуваній постанові зазначає, що документи подані особою, котра не має на те повноважень, оскільки довіреністю від 20 вересня 2020 року представника Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" уповноважено на подання з метою реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області документів лише від 20 вересня 2020 року.

Натомість, як зазначає відповідач, позивачем подано документи для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", особою, не уповноваженою на подання документів Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" сформованих за результатами заходу від 23 вересня 2020 року.

Відхиляючи такі доводи відповідача, суд зазначає, що довіреність від 20 вересня 2020 року наділяє представника позивача повноваженнями подати до відповідної ТВК документи, необхідні для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", складені за результатами призначеного (дата початку) на 20 вересня 2020 року заходу. При цьому зазначена довіреність жодним чином не обмежує представника на подання документів датованих лише 20 вересня 2020 року.

Проаналізувавши вищевикладене, суд вважає, що позивачем забезпечено подання відповідачу документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" уповноваженою на те особою.

Так само суд визнає хибними висновки Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про недотримання вимог п.2 ч.1 ст. 230 Виборчого кодексу України, а саме: невідповідність документів позивача від 23 вересня 2020 року, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" пунктам 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України.

За правилами пункту 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Зі змісту спірної постанови випливає, що однією з підстав для її прийняття стало неподання позивачем документів, визначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України.

За змістом пунктів 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу.

Судом встановлено та не спростовано представником відповідача в судовому засіданні, що визначені пунктами 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України документи були подані позивачем.

Натомість, що у складі поданих документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", були відсутні передбачені пунктами 6, 8, 11, 12 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України документи щодо п`яти кандидатів.

Проте, суд вважає необхідним зазначити, що відсутність документів, визначених пунктами 6,8,11, 12 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України є підставою для відмови в реєстрації одного кандидата.

З огляду на приписи пункту 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України зазначені обставини судом не можуть бути визнані належною та достатньою підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".

Крім того, відповідач ставить позивачу у вину порушення гендерної квоти, що є порушенням порядку висування кандидатів у депутати та підставою для відмови у їх реєстрації відповідно до пункту 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України.

Статтею 219 Виборчого кодексу України встановлений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

За правилами частини першої статті 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

За приписами частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Таким чином, гендерна квота є вимогою порядку висування кандидатів у депутати під час формування єдиного та територіальних виборчих списків.

Як вбачається із Рішення Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" № 26 від 23 вересня 2020 року, у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку наявні чоловіки і жінки (не менше двох кандидатів кожної статі). Зі змісту поданих позивачем до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" судом встановлено, що єдиний та територіальні виборчі списки Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" сформовані з додержанням вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України, тобто без порушення гендерного принципу пропорційності.

Судом встановлено, що після формування виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" мало місце відкликання окремими членами Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ) своїх заяв про згоду балотуватися кандидатом у депутати до моменту її реєстрації кандидатом у депутати, а також неподання п`ятьма кандидатами заяв разом із приєднаними до них документами, що призвело до фактичного порушення гендерної квоти у виборчих списках позивача.

Надаючи оцінку вказаним обставинам суд виходить з такого.

Відповідно до статті 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 15 Виборчого кодексу України передбачено, що участь громадян України у виборах є добровільною; ніхто не може бути примушений до участі чи неучасті у голосуванні на виборах, а також у висуванні кандидатів, у передвиборній агітації, в інших виборчих заходах чи у здійсненні інших виборчих процедур, передбачених цим Кодексом.

Відтак, відмова особи (кандидата) від балотування є правом останнього.

Частинами третьою та четвертою статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.

Відповідно до пункта 1 частини першої статті 231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування.

З аналізу положень статей 227 та 231 Виборчого кодексу України випливає, що відмова особи (кандидата) від балотування може бути реалізована нею як до реєстрації, так і після її реєстрації кандидатом.

Разом із тим, відкликання особою заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії до моменту її реєстрації кандидатом має своїм правовим наслідком виключення такої особи із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що в силу положень частини четвертої статті 227 Виборчого кодексу України має бути враховано при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків.

У дослідженому судом випадку, позивачем забезпечено дотримання вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України на стадії формування виборчих списків.

В силу частини сьомої статті 227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Відтак, організація партії втрачає об`єктивну можливість коригувати виборчі списки після подання документів для реєстрації кандидатів у депутати, а тому з цього моменту організація партії позбавлена інструментів для підтримання своїх списків у відповідності до вимог Виборчого кодексу України, зокрема, у зв`язку з відкликанням окремими громадянами своїх заяв про згоду балотуватися кандидатом у депутати.

Згідно з пунктом 1 частини першої статтею 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

З огляду на дотримання позивачем порядку подання документів, передбаченого статтею 222 Виборчого кодексу України, та додержання порядку висування кандидатів, встановлених Виборчим кодексом України, у відповідача були відсутні підстави для відмови позивачу в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", а відтак, постанова № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року" визнається судом протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Відтак, позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року" є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.

Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, суд виходить з такого.

За своєю правовою природою повноваження відповідача щодо прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.

Враховуючи викладене, позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", за винятком таких осіб з урахуванням поданих ними заяв: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , - не підлягають задоволенню, з огляду на втручання в дискреційні повноваження відповідача, що виходить за межі завдань адміністративного судочинства.

Обираючи належний спосіб захисту прав позивача, судом визнано за необхідне зобов`язати Кременчуцьку міську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області повторно розглянути документи, подані 24 вересня 2020 року Полтавською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

За викладених обставин позов підлягає частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Матеріалами справи підтверджено, що під час звернення до суду з позовом ініціатором звернення не було сплачено судовий збір, що в силу вимог частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України не є перешкодою для прийняття позовної заяви до розгляду.

Зазначеною нормою також передбачено, що у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України врегульовано, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Зі змісту прохальної частини позовної заяви встановлено, що остання містить позовні вимоги немайнового характеру (основну та похідну від першої), а відтак за звернення до суду з цим позовом Полтавська територіальна організація Політичної партії "Європейська Солідарність" мала сплатити судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

З огляду на часткове задоволення позовних вимог, суд вважає за доцільне стягнути з позивача 50% судового збору, що складає 1051,00 грн., обов`язок зі сплати іншої частини судового збору покласти на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 132, 241-245, 262, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" (вул. Соборності, 50, офіс 35, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ЄДРПОУ 26090791) до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (площа Перемоги, 9/1, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ЄДРПОУ 43767789) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року".

Зобов`язати Кременчуцьку міську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області повторно розглянути документи, подані 24 вересня 2020 року Полтавською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" (вул. Соборності, 50, офіс 35, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ЄДРПОУ 26090791) на користь Держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UА908992980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у розмірі 1051 (одну тисячу п`ятдесят одну) гривню 00 копійок.

Стягнути з Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (площа Перемоги, 9/1, м. Кременчук, Полтавська область, 39600, ЄДРПОУ 43767789) на користь Держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код отримувача (ЄДРПОУ): 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UА908992980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у розмірі 1051 (одну тисячу п`ятдесят одну) гривню 00 копійок.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України № 2147-VIII від 03.10.2017.

Суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91952022
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/5566/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні