ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2020 р.Справа № 440/5566/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Кононенко З.О.,
Суддів: Калиновського В.А. , Сіренко О.І. ,
за участю секретаря судового засідання Цибуковської А.П.;
представників позивача Найди С.В.; Гоголь Б.М.;
представника відповідача Деревягіної Є.В.;
голови Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії
Кременчуцького району Полтавської області Бушмана Р.В.;
представника голови Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії
Кременчуцького району Полтавської області Бушмана Р.В. - Карчевської О.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 року, головуючий суддя І інстанції: А.О. Чеснокова, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 02.10.20 року по справі № 440/5566/20
за позовом Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність"
до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області
про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
01 жовтня 2020 року позивач, Полтавська територіальна організація Політичної партії "Європейська Солідарність", звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області, в якій просив суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року";
- зобов`язати відповідача прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", за винятком таких осіб з урахуванням поданих ними заяв: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що спірна постанова прийнята з порушенням вимог статті 230 Виборчого кодексу України та за хибного розуміння відповідачем фактичних обставин. Наполягав на тому, що повідомлення організацією партії у письмовій формі Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про дату, час і місце проведення конференції з метою висування кандидатів відбулось з дотриманням встановленого Виборчим кодексом України порядку. Крім того наголошено, що під час формування виборчих списків порушення гендерної квоти не мало місця, натомість певна диспропорція виникла в подальшому у зв`язку з відмовою окремих депутатів від балотування, що не може визнаватись порушенням вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України та бути підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність". Так само, помилковими позивач вважає висновки відповідача щодо подання документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" особою, яка не має на те відповідних повноважень.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 року адміністративний позов Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано постанову Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року".
Зобов`язано Кременчуцьку міську територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області повторно розглянути документи, подані 24 вересня 2020 року Полтавською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Так, в апеляційній скарзі відповідач зазначає наступні доводи.
Відповідно до ст.218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції і про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Враховуючи конструкцію норми, вона є імперативною і прямо вказує на правила поведінки - повідомлення у письмовій формі не пізніше як за день до дня проведення зборів ТВК. Дана норма прийнята для надання можливості територіальним виборчим комісіям перевіряти правомірність висування кандидатів.
На адресу Кременчуцької міської ТВК від Організації партії надходило лише два повідомлення про проведення конференції 15.09.2020 та 20.09.2020.
Як вбачається з рішення №26, поданого Організацією партії, конференція, на якій було висунуто кандидатів в депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, проведена 23.09.2020.
В порушення вимог ст.218 ВК України жодного повідомлення про призначення конференції на 23.09.2020 на адресу Кременчуцької ТВК не надходило.
В своєму рішенні суд сам зазначив та це вбачається з документів, поданих позивачем до позову (протокол конференції організації партії від 20.09.2020 та протокол засідання Ради організації партії від 21.09.2020), що дата, час та місце скликання другого етапу конференції була визначена не на самій конференції, а рішенням Ради організації партії 21.09.2020, але повідомлення про це до Кременчуцької ТВК не надходило.
Відповідач просить врахувати, що конференції проводилися не лише в різні дати, але і за різними адресами та оформленні двома різними протоколами, тому посилання суду на те, що це одна й та сама конференції, є помилковим та не відповідає обставинам справи.
Як би позивач не називав конференцію від 23.09.2020 (продовженням або другим етапом), вона по суті є самостійною конференцією зі своїм порядком денним, датою, місцем проведенням та різною кількістю делегатів, що брали участь у конференції.
Крім того, підтвердження факту того, що це різні конференції є різна кількість обраних делегатів, згідно з встановленою Радою територіальної організації партії нормою представництва (20.09.2020 - 24 делегати, 23.09.2020 - 31 делегат), дана обставина вказує на те, що Радою приймалося два окремих рішення щодо норми представництва на обох конференціях і підтверджується протоколами конференції від 20.09.2020 та 23.09.2020.
Оскільки конференція не визначила дату та час її проведення і відбувалася в різних місцях, то ТВК не мала взагалі ніякої можливості направити свого представника для участі у конференції 23.09.2020, оскільки про неї не була повідомлена організацією партії.
На думку відповідача, судом першої інстанції не було прийнято до уваги імперативність ч. 2 ст. 218 ВК України, яка визначає порядок висування кандидатів організацією партії.
Відповідач вважає, що судом помилково здійснено висновок, що конференція 23.09.2020 була продовженням конференції, яка відбулася 20.09.2020, суд зробив невірний висновок про правомірність неповідомлення організацією партії про проведення конференції.
В силу ч.7 ст.219 Виборчого кодексу України особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіальних виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.
Тобто, на момент включення до єдиного та територіального виборчих списків, які затверджуються на Конференції організації партії, особа повинна надати заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії суб`єкту висування, який в подальшому їх подає до відповідної ТВК для реєстрації кандидатів.
Відповідач звертає увагу, що законодавець передбачив санкцію за порушення вимог виборчого законодавства щодо забезпечення у списках партій гендерної квоти, а саме відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків, місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
При цьому порушення вимоги щодо гендерної квоти не може вважатися помилкою чи неточністю, наявність якої не є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.
З урахуванням неподаних та відкликаних заяв кандидатів, гендерна квота в єдиному та територіальних виборчих списках Організації партії не відповідає вимогам ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.
Зокрема, у єдиному виборчому списку кандидатів до п`ятірки з 16 по 20 номери, враховуючи, що від ОСОБА_14 та ОСОБА_15 на момент включення їх до списку була відсутня їх згода в п`ятірці залишається три особи чоловічої статі ( ОСОБА_2 , ОСОБА_16 та ОСОБА_13 ), чим прямо порушується гендерна квота, навіть, без урахування осіб, які відкликали свою згоду балотуватися ( ОСОБА_2 та ОСОБА_13 ).
ЦВК в своєму п. 8 Роз`яснень застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах , затверджених Постановою ЦВК № 249 від 11 вересня 2020 року підкреслила, що Виборчим кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).
На думку відповідача, судом першої інстанції взагалі не було надано правової оцінки доводам відповідача щодо порушення гендерної квоти через відсутність на момент формування виборчих списків згоди осіб балотуватися та помилково зроблено висновок про те, що це не є підставою для відмови в реєстрації всього списку кандидатів.
Відповідач вважажє, що всупереч ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України наданою Кременчуцькій міській ТВК довіреністю ОСОБА_17 не було уповноважено на подання до Кременчуцької ТВК документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, висунутих Конференцією Полтавської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність 23 вересня 2020 року, а відтак наданий пакет документів за вх. № 87 від 24.09.2020 року подано особою, котра не має на те відповідних повноважень.
Виборчим кодексом та Постановою ЦВК №173 Про порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів, місцевих виборів не визначено обов`язку членів комісії перевіряти достовірність внесеної інформації поданих документів, а лише встановлює їх наявність.
Саме тому, Кременчуцькою ТВК було прийнято документи від ОСОБА_17 , і в подальшому при їх перевірці встановлено відсутність у неї права на їх подачу.
Також відповідач наголошує, що Організацією партії до Кременчуцької міської ТВК була подана заява про реєстрацію кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради від 20 вересня 2020, до якої додане рішення № 26 Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність , з якого вбачається, що дана конференція була проведена 23 вересня 2020 року в місті Полтава.
До Кременчуцької міської ТВК була також подана заява про реєстрацію кандидата на посаду Кременчуцького міського голови ОСОБА_18 , висунутого на конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність , яка відбулась 20 вересня 2020р. До заяви додане Рішення конференції № 52 від 20.09.2020. Таким чином, незрозуміло, коли фактично була проведена Конференція Полтавської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність , на якій висунуті кандидати у депутати Кременчуцької міської ради: 20.09.2020 чи 23.09.2020, оскільки у документах, поданих до Кременчуцької міської ТВК для реєстрації містяться різні дати її проведення та затвердження рішення.
Позивачем надано до Другого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому позивач наголошує, що Політична партії Європейська Солідарність щодо висування кандидатів у депутати на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року розпочалась 20 вересня 2020 року. В-цей же день в 1 роботі було оголошено перерву, робота конференції була продовжена 23 вересня 2020 року.
Таким чином, Конференція тривала у часі 20 та 23 вересня 2020 року і про її проведення відповідач був належним чином завчасно цовідощений позивачем, шо підтверджується відміткою на Повідомленні про проведення Конференції вх. № 56 від 17.09.2020 року.
На думку позивача, надаючи правову оцінку вказаним доводам відповідача, суд першої інстанції правильно вказав на те, що ані Виборчий кодекс України, ані інші нормативно-правові акти не містять обмежень щодо тривалості проведення зборів, конференцій, можливостей оголошення перерви в її роботі тощо.
Позивач вважає, що відповідачем наведені висновки суду першої, інстанції, в апеляційній скарзі не спростовані.
Отже, позивач вважає, доводи анеляційної скарги в цій частині є хибними та спростовуються доказами, дослідженими судом першої інстанції, зокрема протоколом від 20.09.2020, відповідно до якого оголошена перерва в роботі конференції організації партії, та протоколом від 23.09.2020, відповідно до якого продовжена робота конференції організації партії та прийнято рішення щодо висуванця кандидатів.
Також позивач, зазначає у відзиві, що відповідно до статті 219 ВК України нею встановлено порядок висування кандидатів у депутати, міських рад (територіальних громада кількістю виборців 10 тисяч і більше). Вимоги ч.5 та ч.9 ст.219 ВК України щодо мінімуму кількості кандидатів та гендерної квоти є вимогами порядку висування кандидатів, формування та затвердження єдиного та територіального виборчих списків, шо здійснюється зборами, конференцією організації партії.
Відповідно до рішення Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії Європейська Солідарність 26 від 23 вересня 2020 року територіальні виборчі списки включають не менше п`яти і не більше дванадцята кандидатів і у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так дал і кожного виборчого списку присутні чоловіки і жінки (не менше двох кандидатів кожної статі).
Позивач вважає, що доводи відповідача про недотримання у виборчих списках вимог мінімум кандидатів та тендерної квоти, які передбачені п.5 та п.9 ст.219 ВК України, є неспроможними оскільки ці вимога були дотримані позивачем під час висування кандидатів, формування та затвердження єдиного та територіального виборчих списків.
На думку позивача, суд першої інстанції вірно вказав та не спростовано в апеляційній скарзі, відповідно до п. 2 ч.1 та п.1. ч.2 ст. 230 ВК України відсутність документів, визначених п.п. 5- 12 ст.222 ВК України є підставою для відмови в реєстрації одного кандидата, а не всіх кандидатів.
Щодо доводів апеляційної скарги відповідача про подання документів особою, що не мала на те право, позивач у відзиві зазначає, що про прийняття документів відповідач видав позивачу довідку від 24 вересня 2020 року. Відповідно до тексту цієї довідки, Кременчуцька міська територіальна виборча комісій Кременчуцького району Полтавської області підтверджує, шо всі необхідні для реєстрації документи отримала саме від позивача, а не від фізичної особи.
Позивач зауважує, що ним було надано до виборчої комісі документи, зазначені в статті 222 ВК України. Це підтверджується Довідкою відповідача № 18 від 14 вересня 2020.
Відповідно до абзацу другого частини третьої статті 230 ВК України у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Таким чином, на думку позивача, доводи апеляційної скарги є хибними та безпідставними.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представники відповідача підтримали апеляційну скаргу, просили задовольнити її, посилаючись на доводи та обґрунтування, викладені в апеляційній скарзі.
Представники позивача, посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просили залишити без задоволення апеляційну скаргу, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" № 795-ІХ від 15 липня 2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" № 160 від 08 вересня 2020 року призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
20 вересня 2020 року розпочалась конференція Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність". Про дату, час та місце проведення призначеної на 20 вересня 2020 року Конференції позивач повідомив відповідача завчасно та в установленому Виборчим кодексом України порядку, що сторонами не заперечується. Вищевказана Конференція завершилась 23 вересня 2020 року.
На Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" прийнято рішення № 26 від 23 вересня 2020 року, яким затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
24 вересня 2020 року Полтавською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" подано до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
29 вересня 2020 року Кременчуцькою міською територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області прийнято постанову № 44 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", у зв`язку з порушенням вимог пунктів 1, 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України.
Не погодившись із зазначеною постановою, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольняючи частково позов, суд першої дійшов висновку, що постанова постанова Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" винесена всупереч вимогам чинного законодавства.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову з наступних підстав.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно частини 1 статті 2 Виборчого кодексу України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Частиною 1 статті 20 Виборчого кодексу України визначено поняття виборчого процесу - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Статтею 11 Виборчого кодексу України передбачено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.219 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом (стаття 11 Виборчого кодексу України).
Відповідно до ч. 1, 2, 6 статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу; подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування; територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
З матеріалів справи вбачається, за результатами розгляду поданих позивачем 24 вересня 2020 року документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" відповідачем прийнято постанову № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року", якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" з мотивів порушення порядку висування кандидатів та повноти документів, зазначених в пунктах 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України.
Зі змісту спірної постанови вбачається, що однією з підстав для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" вказано порушення позивачем передбачених частиною другою статті 218 Виборчого кодексу України строків подачі повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати до відповідної територіальної комісії.
Статтею 218 Виборчого кодексу України врегульовано загальний порядок висування кандидатів організацією партії.
За правилами частин першої та другої статті 218 Виборчого кодексу України врегульовано, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом; про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Судом першої інстанції вбачається, що 17 вересня 2020 року відповідачем отримано повідомлення про призначення на 20 вересня 2020 року Конференції позивача.
З пояснень представника позивача наданих в суді першої інстанції вбачається, що про призначення Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" на 20 вересня 2020 року позивач повідомив відповідача завчасно та належним чином. Проте відповідач не врахував тієї обставини, що Конференція позивача завершилась лише 23 вересня 2020 року; цього дня Полтавською територіальною організацією Політичною партією "Європейська Солідарність" прийнято рішення № 26 від 23 вересня 2020 року, яким затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
З пояснень представника відповідача наданих в суді першої інстанції випливає, що Кременчуцька міська територіальна виборча комісія Кременчуцького району Полтавської області була повідомлена позивачем про призначення Конференції на 20 вересня 2020 року. Про проведення заходу Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", призначеного на 23 вересня 2020 року, відповідач не повідомлявся. Можливість оголошення перерви у Конференції або її тривалість понад один день відповідачем не допускається. В зв`язку з чим відповідач вважає, що позивачем не були дотримані вимоги Виборчого кодексу України, передбачені ч. 2 ст. 218.
Разом з тим, ні Виборчий кодекс України, ні інші нормативно-правові акти не містять обмежень щодо тривалості зборів, конференцій, можливість оголошувати перерви в їх роботі.
Матеріалами справи підтверджено, що Конференція позивача розпочалась у запланований строк - 20 вересня 2020 року. Цього ж дня в її роботі оголошено перерву, 21 вересня 2020 року прийнято рішення про продовження роботи Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" та призначено скликання її другого етапу на 23 вересня 2020 року. Зазначена Конференція завершилась 23 вересня 2020 року.
Крім того, слід зазначити, що Виборчий кодекс України не наділяє позивача обов`язком повідомляти ТВК про тривалість, продовження чи перерву в роботі скликаної ним конференції та зміну приміщення при продовженні її проведення.
Аналізуючи наведені нормативно правові акти, колегія суддів відхиляє доводи відповідача про неналежне повідомлення позивачем про дату, час та місце проведення Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
Крім того, відповідач в оскаржуваній постанові зазначає, що документи подані особою, котра не має на те повноважень, оскільки довіреністю від 20 вересня 2020 року представника Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" уповноважено на подання з метою реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області документів лише від 20 вересня 2020 року.
Натомість, як зазначає відповідач, позивачем подано документи для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", особою, не уповноваженою на подання документів Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" сформованих за результатами заходу від 23 вересня 2020 року.
Колегія суддів відхиляє такі доводи відповідача з огляду на наступне. Довіреність від 20 вересня 2020 року наділяє представника позивача повноваженнями подати до відповідної ТВК документи, необхідні для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", складені за результатами призначеного (дата початку) на 20 вересня 2020 року заходу. При цьому зазначена довіреність жодним чином не обмежує представника на подання документів датованих лише 20 вересня 2020 року.
Отже, позивачем забезпечено подання відповідачу документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" уповноваженою на те особою.
Щодо доводів Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про недотримання вимог п.2 ч.1 ст. 230 Виборчого кодексу України, а саме: невідповідність документів позивача від 23 вересня 2020 року, поданих для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" пунктам 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України, колегія суддів зазначає наступне.
За правилами пункту 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Зі змісту спірної постанови випливає, що однією з підстав для її прийняття стало неподання позивачем документів, визначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України.
За змістом пунктів 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу.
Судом першої інстації встановлено та не спростовано доводами апеляційної скарги відповідача, що визначені пунктами 1-5 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України документи були подані позивачем.
Разом з тим, у складі поданих документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність", були відсутні передбачені пунктами 6, 8, 11, 12 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України документи щодо п`яти кандидатів.
Проте, віповідно до виборчого законодавства відсутність документів, визначених пунктами 6,8,11, 12 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України є підставою для відмови в реєстрації лише одного кандидата.
Таким чином, дослідивши матеріали справи, колегія судідв вважає, що з огляду на приписи пункту 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України зазначені обставини не можуть бути визнані належною та достатньою підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
Колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги відповідача про те що, позивачем не додержано гендерної квоти при висування кандидатів у депутати, що є підставою для відмови у їх реєстрації відповідно до пункту 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу Україниз огляду на наступне.
Статтею 219 Виборчого кодексу України встановлений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
За правилами частини першої статті 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
За приписами частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Отже, гендерна квота є вимогою порядку висування кандидатів у депутати під час формування єдиного та територіальних виборчих списків.
З матеріалів справи, зокрема з Рішення Конференції Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" № 26 від 23 вересня 2020 року вбачається, що у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку наявні чоловіки і жінки (не менше двох кандидатів кожної статі). Зі змісту поданих позивачем до Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області документів для реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" судом встановлено, що єдиний та територіальні виборчі списки Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" сформовані з додержанням вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України, тобто без порушення гендерного принципу пропорційності.
Судом першої інстанції встановлено, що після формування виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" мало місце відкликання окремими членами Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ) своїх заяв про згоду балотуватися кандидатом у депутати до моменту її реєстрації кандидатом у депутати, а також неподання п`ятьма кандидатами заяв разом із приєднаними до них документами, що призвело до фактичного порушення гендерної квоти у виборчих списках позивача.
Відповідно до статті 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Статтею 15 Виборчого кодексу України передбачено, що участь громадян України у виборах є добровільною; ніхто не може бути примушений до участі чи неучасті у голосуванні на виборах, а також у висуванні кандидатів, у передвиборній агітації, в інших виборчих заходах чи у здійсненні інших виборчих процедур, передбачених цим Кодексом.
Отже, відмова особи (кандидата) від балотування є правом останнього.
Відповідно до ч. 3, 4 статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.
Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.
Відповідно до пункта 1 частини першої статті 231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування.
Аналізуючи наведені нормативно правові акти, колегія суддів надходить до висновку, що відмова особи (кандидата) від балотування може бути реалізована нею як до реєстрації, так і після її реєстрації кандидатом.
Отже, чинним законодавством не передбачено, що реалізація окремими кандидатами у депутати своїх прав на відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партіїмає негативні наслідки у вигляді відмови у реєстрації кандидатів для всього списку політичних партій.
Крім того, відкликання особою заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії до моменту її реєстрації кандидатом має своїм правовим наслідком виключення такої особи із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що в силу положень частини четвертої статті 227 Виборчого кодексу України має бути враховано при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків.
Як вбачається із матеріалів справи, позивачем забезпечено дотримання вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України на стадії формування виборчих списків.
Відповідно до ч. 7 статті 227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
Відтак, організація партії втрачає об`єктивну можливість коригувати виборчі списки після подання документів для реєстрації кандидатів у депутати, а тому з цього моменту організація партії позбавлена інструментів для підтримання своїх списків у відповідності до вимог Виборчого кодексу України, зокрема, у зв`язку з відкликанням окремими громадянами своїх заяв про згоду балотуватися кандидатом у депутати.
Згідно з пунктом 1 частини першої статтею 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.Суд першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано частково задовольнив адміністративний позов.
Колегія суддів не приймає до уваги заяви ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 про включення їх до виборчого списку без наявності іх згоди, оскільки зазначені заяви не були предметом розгляду відповідача при прийнятті рішення, що оскаржуються та повинні бути враховані при повторному розгляді Кременчуцькою міською теріторіальною виборчою комісією питання реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області № 44 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до єдиного та територіальних списків Полтавської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах на перших місцевих виборах депутатів Кременчуцької міської ради 25 жовтня 2020 року" є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України справа розглядається в межах доводів та вимог апеляційних скарг.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Кременчуцької міської територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 року по справі № 440/5566/20 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)З.О. Кононенко Судді (підпис) (підпис) В.А. Калиновський О.І. Сіренко Повний текст постанови складено 06.10.2020 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92018611 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Кононенко З.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні