Рішення
від 02.10.2020 по справі 460/7206/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 жовтня 2020 року м. Рівне №460/7206/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Махаринця Д.Є., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом

Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України доКорецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України (далі - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (далі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови №29(30) від 25.09.2020 про відмову Рівненській обласній партійній організація Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області Постанова №29 від 25.09.2020 та зобов`язати Корецьку міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області повторно розглянути заяву Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області.

Ухвалою суду від 30.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі №460/7206/20, розгляд справи вирішено провести за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України в загальному провадженні та призначено судове засідання на 14:30 год. 01.10.2020.

Згідно з позовною заявою та поясненнями представника позивача в судовому засіданні, вимоги ґрунтуються на тому, що 24.09.2020 до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області представник Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України подав заяву та інші визначені ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України. Розглянувши подані документи, Корецька міська територіальна виборча комісія Рівненського району Рівненської області встановила їх невідповідність п.2 ст.222 Виборчого кодексу України та на підставі п.1 та п.2 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України відмовила Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, постанова № 29 від 25.09.2020. На сайті Корецької районної ради було опубліковано оскаржуване рішення Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, стосовно позивача вже під №30, а не за №29, яке було надано позивачу, також постанова містить вже чотири пункти у резолютивній частині, замість двох, як у примірнику наданому позивачу. А рішення за № 29 датоване, що від 24.09.2020 та взагалі стосується іншої політичної партії. Позивач зазначає, що відповідач видав відповідну довідку про прийняття від заявника Рішення про висування кандидатів у депутати Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про висування кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області за підписами, як Голови Рівненської обласної партійної організації так і Голови Аграрної партії України, засвідчене відповідними печатками, тобто, повністю дотримано вимоги ст.ст. 217-219 Виборчого кодексу України. Також вказує, що діяльність Корецької районної партійної організації Аграрної партії України із кодом ЄДРПОУ 34404246 було припинено, запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 08.02.2018 за № 15971110009000354. Позивач зазначає, що відповідач припустився надмірного формалізму, коли мав можливість прийняти законне рішення, однак цього не зробив, допущених порушень самостійно не усунув, що і призвело до неможливості участі позивача на чергових виборах депутатів місцевих рад 25 жовтня 2020 року, через прийняття оскаржуваної постанови № 29. Враховуючи, що позивачем належно виконано вимоги положень ст.ст. 217-219 Виборчого кодексу України, і у відповідача не було жодних правових підстав для прийняття оскаржуваного рішення позивач вважає позовні вимоги обґрунтованими та просив задовольнити їх в повному обсязі.

Згідно з поясненнями в судовому засіданні голови Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області при прийняті спірної постанови комісія діяла у відповідності до вимог чинного законодавства України, а тому просила відмовити в задоволенні позову повністю.

Ухвалою суду від 01.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті 02.10.2020 об 09:00год.

Ухвалою від 02.10.2020 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, суд встановив таке.

Постановою Верховної Ради України «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/795-20#Text).

З урахуванням Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0176359-20#Text).

Додатком 16 до постанови Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 Корецька міська рада Рівненського району Рівненської області визначена тією міською радою Рівненської області, що обиратиметься на перших виборах депутатів місцевої ради 25 жовтня 2020 року (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0160359-20#Text).

За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії (https://www.cvk. gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html) Аграрна партія України включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.04.2007.

Постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0172359-20#Text).

Додатком 358 до цієї Постанови утворено і сформовано склад Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області: голова комісії - ОСОБА_1 , заступник голови - Матрос Наталія Антонівна, секретар комісії - ОСОБА_2 , та 15 членів комісії.

Судом встановлено, що 24 вересня 2020 року Корецька районна партійна організація Аграрної партії України звернулася до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах з виборів депутатів Корецької міської ради Рівненського району, Рівненської області. Заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписана головою Корецької районної партійної організації Аграрної партії України ОСОБА_3 та скріплена печаткою Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України.

До заяви було додано: рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати до Корецької міської ради (на 1 аркуші); єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Корецької районної партійної організації Аграрної партії України (на 4 аркушах та електронному вигляді); територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Корецької районної партійної організації Аграрної партії України (на 6 аркушах та електронному вигляді), документ про внесення грошової застави (на 1 аркуші); передвиборна програма Корецької районної партійної організації Аграрної партії України (на 2 аркушах та електронному вигляді); заява про реєстрацію представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи (на 4 аркушах); копія рішення керівного органу місцевої організації політичної партії про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу (на 1 аркуші). Всі документи досліджені судом.

Також до заяви були долучені заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати, про згоду балотуватися кандидатом у депутати (на 23 аркушах); автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати (на 23 аркушах та електронному вигляді); фото таких осіб (на 23 аркушах та електронному вигляді); копії паспортів таких осіб (на 23 аркушах); заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини (на 23 аркушах). Документи оглянуті судом і жодних зауважень до їх оформлення відповідачем не висувалося.

Вказані документи були подані представником Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України Карпушою О.Д.

Так з матеріалів справи встановлено, що до комісії було подано рішення конференції Корецької районної партійної організації Аграрної партії України від 21.09.2020 «Про висування кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району, Рівненської області» за підписом голови районної партійної організації Аграрної партії України Дицяком Б.В.

Також судом встановлено, що 25.09.2020 перед початком засідання Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області уповноваженим представником позивача було подане рішення конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України від 23.09.2020 «Про висування кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області» за підписом голови Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України Загинея Ю.В.

Постановою Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №30 від 25.09.2020 було відмовлено Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області на підставі пунктів 1 та 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України, у зв`язку з невідповідністю поданих документів пункту 2 частини першої статті 222 Виборчого кодексу України.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

В силу вимог статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з частиною першою статті 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

За приписами статті 6 цього ж Кодексу, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні.

Основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Згідно зі статтею 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

За нормою статті 33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. При цьому, територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, визначено комісіями, що забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Статтею 37 Виборчого кодексу України визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України «Про політичні партії в Україні» №2365-III від 05.04.2001, передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

За статтею 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

В силу вимог статей 218-219 цього Кодексу висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

За вимогами частини першої статті 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Відповідно до частини другої цієї статті, територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

За правилами частин першої, другої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

А в силу вимог частин шостої цієї статті, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Пунктом першим частини першої статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій

Пунктом 2 цієї частини визначено таку підставу для відмови, як: «відсутність хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави)» .

В той же час за вимогами частини третьої цієї ж статті, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо ж уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Як встановлено судом і в повній мірі визнається усіма учасниками процесу, в долученому до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області пакеті документів містилося рішення конференції Корецької районної партійної організації Аграрної партії України від 21.09.2020 «Про висування кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району, Рівненської області» , яке не скріплене печаткою.

Таким чином зазначений документ містив помилки і неточності, які могли бути усунуті суб`єктом подання при умові його своєчасного інформування.

Разом з тим, суду не було надано жодного належного і допустимого доказу тому, що відповідач невідкладно повідомив позивача про виявлені недоліки у його документах і надав йому можливість їх усунути.

Натомість в ході судового розгляду було встановлено, що представником позивача на наступний день після подачі документів подано до відповідача рішення конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України від 23.09.2020 «Про висування кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області» .

Слід зазначити, що судом не встановлено з оскаржуваного рішення, а представником відповідача в судовому засіданні не зазначено, в чому саме полягає порушення позивачем пунктів 1 та 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України.

Окрім того, в матеріалах справи наявна постанова Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №29 від 25 вересня 2020 року складена о « 19» год « 15» хв «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецька районна партійна організація Аграрної партії України» , яка містить два пункти та якою відмовлено Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області.

Також, в матеріалах справи наявна постанова Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №29 від 25 вересня 2020 року складена о « 20» год « 00» хв «Про реєстрацію кандидатів у депутати до Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської обласної організації політичної партії «Опозиційна платформа - за життя» .

В матеріалах справи наявна постанова Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №30 від 25 вересня 2020 року складена о « 19» год « 15» хв «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Корецької районної партійної організації Аграрної партії України» , яка містить чотири пункти та якою відмовлено Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області.

Як пояснила голова Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області у зв`язку із заміною секретаря комісії виникли технічні помилки при оформленні документації.

Суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до частини 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

З наявних матеріалів справи та зі спірної постанови встановлено, що комісією розглядались документи Корецької районної партійної організації Аграрної партії України, а відмовили в реєстрації кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області - Рівненській обласній партійній організації Аграрної партії України.

Відповідно до даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Корецька районна партійна організація Аграрної партії України була зареєстрована як юридична особа 10.04.2007, керівник - Дицяк Борис Васильович; припинено юридичну особу - 08.02.2018.

За наведеного суд дійшов висновку, що рішення Корецької міської територіальної виборчої комісія Рівненського району Рівненської області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, викладене у постанові №30 від 25 вересня 2020 року, не відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості. Оскільки основне покликання територіальної виборчої комісії забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, то відповідно до цього, оспорюване рішення прийнято не з тією метою, з якою відповідні повноваження були надані.

Відтак рішення викладене у постанові №30 від 25 вересня 2020 року підлягає до скасування, а відповідні позовні вимоги - задоволенню.

При ухваленні рішення суд відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» застосовує висновки Європейського суду з прав людини, наведені у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції" від 16 грудня 1992 року, де суд зауважив, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним. Також надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права.

Також суд відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України враховує правову позицію Верховного Суду, наведену у постановах від 23.07.2020 у справі № 766/3077/17, від 25.04.2018 у справі №803/1159/17, від 29.06.2019 у справі № 855/185/19 та від 01.07.2019 у справі № 855/213/19.

Що стосується похідних вимог Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, то суд зауважує, що за правилами частини першої статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Відповідно до цього, зважаючи на відсутність дискреції у питанні реєстрації кандидатів у депутати, то для повного і належного захисту прав позивача належить зобов`язати Корецьку міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області повторно розглянути заяву Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради, з урахуванням висновків суду викладених у даному рішенні протягом одного дня з дня набрання рішенням суду законної сили.

Прийняття саме такого рішення зумовлюється і тим, що виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності, а також регламентовані строки, які не підлягають поновленню. Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі. Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.

При цьому судом враховано, що календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року передбачає до 2 жовтня 2020 року здійснити оприлюднення відомостей про реєстрацію кандидатів у депутати, що і буде початком передвиборчої агітації.

Таким чином позовні вимоги підлягають до повного задоволення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною дев`ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що 29.09.2020 позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102 грн., а тому його сума підлягає присудженню з відповідача, який є суб`єктом владних повноважень.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України (код ЄДРПОУ 35103253, вулиця Мазепи, будинок 19, місто Рівне, 33001) до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 43758444, площа Київська, будинок 5, місто Корець, Рівненська область, 34700) задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, викладене у постанові №30 від 25 вересня 2020 року.

Зобов`язати Корецьку міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області протягом одного дня з дня набрання даним рішенням законної сили повторно розглянути заяву Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України з урахуванням мотивів викладених у даному судовому рішенні.

Стягнути з Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області на користь Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2102,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його складання. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 03 жовтня 2020 року 00 год 40 хв

Суддя Д.Є. Махаринець

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91952121
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7206/20

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.Є. Махаринець

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.Є. Махаринець

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.Є. Махаринець

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні