Рішення
від 02.10.2020 по справі 620/4268/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 жовтня 2020 року Чернігів Справа № 620/4268/20

Чернігівський окружний адміністративний суду складі:

головуючого судді - Лобана Л.В.,

за участю секретаря - Вершняк Л.Л.,

розглянувши у судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом кандидата у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області ОСОБА_1 до Варвинської селищної територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Кандидат у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом, у якому просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Варвинської селищної територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 26 вересня 2020 року № 15 в частині реєстрації кандидата у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області ОСОБА_2 , включеного до єдиного та територіальних виборчих списків Чернігівською обласною організацією політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати Варвинську селищну територіальну виборчу комісію Прилуцького району Чернігівської області прийняти рішення про відмову у реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постановою Варвинської селищної територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 26 вересня 2020 року № 15 зареєстровано кандидата у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області ОСОБА_2 , включено до єдиного та територіального виборчого списку Чернігівською обласною організацією політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. У Постанові ОСОБА_2 значиться як безпартійний. Однак, позивач зазначає, що згідно заяви голови Чернігівської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка Авер`янова А.В. вих. № 19 від 30 вересня 2020 року, ОСОБА_2 значиться членом політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка , перебуває на партійному обліку Варвинської місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 , а також зареєстрований головою Варвинської місцевої організації вказаної партії. Отже, у оскаржуваному рішенні вказано недостовірні дані щодо відомостей про партійність ОСОБА_2 , чим порушено вимоги статті 216 Виборчого кодексу України. У свою чергу, відповідно до ст. 217 Виборчого кодексу України організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання під головуванням судді Лобана Д.В на 02 жовтня 2020 року о 14:00 год., з урахуванням особливостей розгляду категорії термінових адміністративних справ, визначених статтями 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідач подав відзив на позов, в якому зазначив, що реєстрація кандидатів у депутати не передбачає здійснення перевірки достовірності чи недостовірності фактів, викладених в документах, за власною ініціативою територіальної виборчої комісії, у тому числі і членства у інших партійних організаціях.

Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Позивач, представник позивача, представник відповідача, третя особа у судове засідання не заявились, належним чином повідомлені про дату час, та місце розгляду справи, надали до суду заяви про розгляд справи за їх відсутності.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Висунута Варвинською селищною організацією політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) постановою Варвинської селищної територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 26 вересня 2020 року № 20 зареєстрована кандидатом у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівській області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія (надалі також - ЦВК) постановою від 08.08.2020 № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 та згідно додатку визначила перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Чернігівської області, у яких призначаються перші місцеві вибори.

Постановою Варвинської селищної територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 26 вересня 2020 року № 15 кандидатом у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівській області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Чернігівською обласною організацією політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , зареєстровано ОСОБА_2 .

Позивач зазначає, що ОСОБА_2 є членом політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка , що підтверджує листом голови Чернігівської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка Авер`янова Олега В`ячеславовича вих. № 19 від 30 вересня 2020 року, відповідно до якого громадянин України ОСОБА_2 значиться членом Варвинської місцевої організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка та є її головою.

Вважаючи, що оскаржувана постанова не відповідає вимогам виборчого законодавства та порушує її права, позивач звернулась до суду за захистом своїх прав та інтересів з відповідним позовом.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні й конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Основного Закону України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, установлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Відповідно до положень частини першої статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Загальне право на подання позову в спорі, пов`язаному з виборчим процесом, відповідно до положень статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, належить суб`єктам виборчого процесу.

Частиною першою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

ОСОБА_1 є суб`єктом виборчого процесу, а саме кандидатом у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, що підтверджується копією посвідчення (а.с. 37), і має право на оскарження рішення територіальної виборчої комісії.

Відповідно до частини другої статті 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів на виборні посади реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно частини першої статті 217 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Відповідно до частини другої статті 217 Виборчого кодексу України організація партії може висунути особу, яка є членом цієї партії, або безпартійного громадянина.

Згідно з частиною п`ятої, шостої, восьмої статті 6 Закону України Про політичні партії в Україні порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії. Громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії. Форма фіксації членства в політичній партії визначається статутом політичної партії.

Відповідно до п. 3.3. статуту політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (а.с. 25-36) членство в Партії є фіксованим і засвідчується заявою, поданою до статутного органу Партії, партійним квитком та обліковою карткою.

Згідно пункту 3.5.11. статуту політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка члени Партії мають право вільно виходити з Партії за власною письмовою заявою.

Пунктом 3.10. статуту політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка передбачено, що член Партії має право в будь-який час зупинити або припинити своє членство в Партії шляхом подання заяви до статутного органу Партії, де він перебуває на партійному обліку. Членство в Партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування члена Партії на будь-яких виборних посадах в Партії.

З викладеного вбачається, що право щодо виходу з партії реалізується громадянином України самостійно шляхом подання відповідної заяви.

Так, відповідно до ст. 2 Закону України Про політичні партії в Україні політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Статтею 3 Закону України Про політичні партії в Україні визначено, що політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Згідно з ч. 5, 6, 7 ст. 6 Закону України Про політичні партії в Україні порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії. Громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії. Дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.

Як вбачається, із наявної у матеріалах справи заяви голови Чернігівської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка Авер`янова А.В. вих. № 19 від 30 вересня 2020 року (а.с. 24), ОСОБА_2 значиться членом політичної партії ІНФОРМАЦІЯ_1 (партійний квиток № 0000308) та перебуває на партійному обліку Варвинської місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 .

Також відповідач зареєстрований головою Варвинської місцевої організації вказаної партії, що також підтверджується наданими відповідачем відомостями щодо зареєстрованих у встановленому порядку (республіканських в Автономній Республіці Крим, обласних, районних, міських, районних містах) організацій політичних партій у межах Прилуцького району (а.с. 98).

Як вбачається з матеріалів справи, будь-яких заяв від громадянина України ОСОБА_2 на адресу статутного органу партії, де він перебуває на партійному обліку або до вищестоящої організації партії не надходило.

Як вбачається з матеріалів справи, до статутних органів політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка не надходило заяв ОСОБА_2 щодо виходу з політичної партії ІНФОРМАЦІЯ_1 , не приймалося рішення про висування ОСОБА_2 кандидатом у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Належних та допустимих доказів на спростування вказаної інформації щодо неподання ОСОБА_2 заяви щодо виходу його з Варвинської місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 , ні відповідачем, ні ОСОБА_2 суду не надано.

Також, з згідно даними Єдиного реєстру громадських формувань, який є невід`ємною складовою Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань ОСОБА_2 значиться головою Варвинської місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка (номер запису № 1362595).

Відповідно до частини 5 статті 218 Виборчого кодексу України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, не пізніше як за тридцять п`ять днів до дня голосування передає на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідних територіальних виборчих комісій відомості щодо зареєстрованих партій та їх організацій із зазначенням керівників.

З огляду на зазначене, Варвинська селищна територіальна виборча комісія Прилуцького району Чернігівської області мала інформацію від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян щодо належності ОСОБА_2 до керівних органів політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка .

Тож, у документах, поданих до Варвинської селищної територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області під час реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області вказано недостовірні дані щодо відомостей про партійність, які не були належним чином перевірені Варвинською селищною територіальною виборчою комісією Прилуцького району Чернігівської області, чим було суттєво порушено порядок висування кандидатів у депутати, встановлений статтею 216 Виборчого кодексу України.

У Документі Копенгагенської Конференції з людського виміру НБСЄ від 29 червня 1990 року зазначено, що лише відсутність фальсифікацій на виборах, надання кожній особі можливості проголосувати та забезпечити свободи і таємності голосування гарантує участь громадян України в управлінні державними справами та реальне здійснення прав обирати вищих посадових осіб Держави.

Згідно положень Кодексу належної практики у виборчих справах (Керівні принципи та пояснювальна доповідь), ухвалених Венеціанською комісією 18-19 жовтня 2002 року "справжні демократичні вибори неможливі без дотримання певних основоположних для демократичної держави, в якій сповідують верховенство права, принципів - таких, як повага до основних прав, стабільність виборчого права й існування дієвих процесуальних гарантій".

Згідно з Основним Законом держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті 1, 3, 8).

Складовими принципу верховенства права є, зокрема, правова передбачуваність та правова визначеність, необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано (підпункт 2.1 пункту 2 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 31 березня 2015 року № 1-рп/2015).

У доповіді «Верховенство права» , схваленій Європейською комісією «За демократію через право» на 86-му пленарному засіданні, 25 - 26 березня 2011 року (CDL-AD(201 l)003rev), ідеться, що законність як один з елементів верховенства права також передбачає, зокрема, що за порушення закону має наставати відповідальність. Здійснення приписів права має бути в рамках можливого забезпечене практично (пункт 42 зазначеної доповіді).

Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38 Конституції України).

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (частина перша статті 71 Конституції України).

Відповідно статті 2 Виборчого кодексу України, яка визначає законодавство про вибори, підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частина четверта статті 6 Виборчого кодексу України).

Вибори проводяться на основі рівного виборчого права. Громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах (частина перша статті 12 Виборчого кодексу України).

Виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні; виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта статті 6 Кодексу).

За таких обставин та з урахуванням того, що позивачем належними засобами доказування підтверджено, що оскаржуваним рішенням порушено порядок висування кандидатів у депутати, встановленого статтею 216 Виборчого кодексу України, про що достеменно було відомо відповідачу та третій особі, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог повністю.

При цьому, судом враховується положення пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, відповідно до якого обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Крім того, згідно з пунктом 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі « RuizTorija v. Spain» від 09.12.1994, пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав і основоположних свобод не можна розуміти як такий, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.

Статтею 4 Закону України від 08.07.2011 № 3674 Про судовий збір встановлено, що з 01.01.2020 за подання фізичною особою до суду позову немайнового характеру, справляється судовий збір в розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (840,80 грн).

Частиною першою статті 9 вказаного Закону передбачено, що судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України.

Відповідно до вимог частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про стягнення з відповідача судового збору в розмірі 840,80 грн.

Керуючись ст. 139, 227, 241-243, 246, 250, 257, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Варвинської селищної територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області від 26 вересня 2020 року № 15 в частині реєстрації кандидата у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області ОСОБА_2 , включеного до єдиного та територіальних виборчих списків Чернігівською обласною організацією політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Зобов`язати Варвинську селищну територіальну виборчу комісію Прилуцького району Чернігівської області прийняти рішення про відмову у реєстрації ОСОБА_2 кандидатом у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Стягнути з Варвинської селищної територіальної виборчої комісії Прилуцького району Чернігівської області судовий збір в розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп. на рахунок UA028999980313161206084025002, отримувач коштів УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код отримувача 38054398, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код 22030101.

Рішення суду в порядку ст. 273, ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: кандидат у депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 ).

Відповідач: Варвинська селищна територіальна виборча комісія Прилуцького району Чернігівської області (вул. Пилипенка, 3, смт. Варва, Варвинський район, Чернігівська область,17600, код ЄДРПОУ - 43774157).

Третя особа: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 ).

Повне судове рішення складене 02 жовтня 2020 року.

Суддя Д.В. Лобан

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91953359
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/4268/20

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Єгорова Наталія Миколаївна

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні