ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2020 року Справа № 160/12319/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Турової О.М.,
за участі секретаря судового засідання: Молоданова М.Ю.,
представників позивача: Падашулі Є.Г., Костенка В.Т.,
представника відповідача: Товстик О.П.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України до Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
О 16 годині 40 хвилин 02 жовтня 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України до Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області, в якій позивач просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову №28 від 29.09.2020 року Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України;
- зобов`язати Підгородненську міську територіальну виборчу комісію Дніпровського району Дніпропетровської області повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Підгородненської міської ради 25 жовтня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначається, що спірним рішенням протиправно відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, оскільки позивачем разом із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати було подано всі передбачені п.п.1-5 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України документи, а виявлені в них помилки та неточності є надмірно формальними, оскільки не перешкоджали розумінню змісту викладених в цих документах відомостей, а також могли бути своєчасно виправленими, а, отже, не могли бути підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у розумінні приписів ч.3 ст.230 цього Кодексу. Утім, відповідач можливість виправити виявлені недоліки, як це передбачено ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, не надав, навіть не зважаючи на подання позивачем відповідної заяви з цього приводу та уточнених документів, чим порушив право як членів політичної партії так і безпартійних осіб, висунутих позивачем, бути кандидатами у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, а також порушив норми чинного виборчого законодавства.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.10.2020 року справу передано на розгляд судді Дєєву М.В.
02.10.2020 року суддею Дєєвим М.В. заявлено заяву про самовідвід у розгляді справи №160/12319/20.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року заяву про самовідвід головуючого судді Дєєва М.В. задоволено та справу передано на повторний перерозподіл для визначення складу суду.
Розпорядженням щодо призначення повторного автоматизованого розподілу справ №352д від 02.10.2020р. керівника апарату Дніпропетровського окружного адміністративного суду Чуфарової Н.А. у зв`язку із винесенням Дніпропетровським окружним адміністративним судом ухвали від 02.10.2020р. про самовідвід судді Дєєва М.В., відповідно до підпункту 2.3.49, підпункту 2.3.50 пункту 2.3 Положення про автоматизовану систему документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл справи №160/12319/20 за допомогою автоматизованої системи документообігу.
Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи від 02.10.2020 року о 19:04 між суддями адміністративну справу №160/12319/20 розподілено судді Туровій О.М.
Ухвалою судді Дніпропетровського окружного адміністративного суду Турової О.М. від 02.10.2020р. прийнято позовну заяву Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України до Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/12319/20 за цією позовною заявою, призначено цю справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи з призначенням судового засідання на 04 жовтня 2020 року о 10:00 год. та встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву до 03 жовтня 2020 року до 15:00год.
Також вказаною ухвалою суду витребувано у відповідача додаткові докази у справі, а саме належним чином засвідчені копії: протоколу засідання Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району, на якому було ухвалено постанову №28 від 29 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України; заяви Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України про реєстрацію кандидатів у депутати, а також доданих до неї документів, а саме: Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, висунутих Дніпропетровською регіональною партійною організацією Аграрної партії України в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на ХІІ конференції цієї організації партії, що відбулась 15 вересня 2020 року; територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпропетровського району Дніпропетровської області, висунутих Дніпропетровською регіональною партійною організацією Аграрної партії України; автобіографії кандидатів Гузъ В.І., Старишко Г.П., Богменко Г.А., Безталанної К.О., Рогового В.О., Гуртового В.Л., Осіна П.І., Голубицъкої К.К., Безкібального С.В., ОСОБА_1 ; передвиборчої програми Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України.
03 жовтня 2020р. відповідачем на виконання вимог ухвали суду від 02.10.2020р. надано витребувані судом документи.
При цьому правом на подання письмового відзиву на позовну заяву відповідач не скористався.
Представники позивача у судовому засіданні підтримали пред`явлений позов та, посилаючись на викладені у ньому доводи, просили повністю задовольнити позовні вимоги.
Представник відповідача у судовому засіданні пред`явлений позов не визнав, заперечував проти задоволення позовних вимог і просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що під час первинного розгляду заяви Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України про реєстрацію кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, та доданих до цієї заяви документів, які надійшли до виборчої комісії 21.09.2020р., на засіданні 24.09.2020р. було встановлено, що ці документи містять ряд грубих помилок, зокрема, позивачем було порушено вимоги ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України через недотримання передбаченої цією нормою закону гендерної квоти , а також були неточності в оформленні єдиного та територіальних виборчих списках, у зв`язку із чим представника позивача в телефонному режимі було поінформовано про необхідність усунення цих помилок, через що останнім було подано заяву про перенесення розгляду його документів для виправлення цих недоліків. В подальшому позивачем було усунуто ці недоліки у повному обсязі, тому його документи були винесені на розгляд на засіданні 28.09.2020р. При розгляді документів позивача на засіданні 28.09.2020р. було виявлено, що вони містять інші суттєві недоліки, які при первинному розгляду документів не встановлювалися, а саме: розбіжності в відомостях щодо освіти деяких кандидатів, вказаних в їх автобіографіях та єдиному та територіальних виборчих списках, відсутність адрес та відомостей про освіту деяких кандидатів в їх автобіографіях, невідповідність автобіографії деяких кандидатів встановленій формі відповідно до додатку №13 Постанови ЦВК №177 від 14.08.2020р., а також невідповідність наданої програми партії вимогам п. 4 ч.1 статті 222 Виборчого кодексу України через те, що вона виконана шляхом сканування, що перешкоджає встановленню комісією кількості знаків у програмі, а також використанню цієї програми для друкування в подальшому, що є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати у розумінні приписів п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу. Таким чином, на думку відповідача, спірне рішення є законним та скасуванню не підлягає.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020р. призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
З урахуванням Постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів №807-IX від 17.07.2020р. та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020р., якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020р. призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020р. призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Згідно з відомостями офіційного сайту Центральної виборчої комісії (https://www.cvk.gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html) політична партія Аграрна партія України включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (за номером 3).
Дніпропетровська регіональна партійна організація Аграрної партії України включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 19.04.2018, номер запису 1 224 102 0000 085115.
Як свідчать матеріали справи, 21 вересня 2020 року о 16 год. 48 хв. представником Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України Рекою Анатолієм Васильовичем (за довіреністю) подано до Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії, до якої долучено наступні документи: рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердження єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати на 2 арк.; єдиний виборчий список на 6 арк. та всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів на 8 арк. та на електронному носії; передвиборна програма організації партії на 3 арк. та на електронному носії; документ про внесення організацією партії грошової застави на 1 арк.; заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії та згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність) на 26 арк. та на електронному носії; автобіографії кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді на 26 арк. та в електронному вигляді; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини на 26 арк. та на електронному носії; фотографії кожного кандидата у депутати у розмірі 4х6 см на паперових носіях та в електронному вигляді на 26 арк. та в електронному вигляді; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати на 35 арк. та на електронному носії.
Вказані документи були прийняті членом територіальної виборчої комісії ОСОБА_2 , що підтверджується довідкою №7 від 21.09.2020р.
Первинний розгляд заяви Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України про реєстрацію кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, та доданих до цієї заяви документів відбувся на засіданні Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області 24.09.2020р.
Як пояснив представник відповідача у судовому засіданні, під час первинного розгляду вищевказаної заяви та доданих до неї документів було встановлено, що ці документи містять ряд недоліків, зокрема, позивачем було порушено вимоги ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України через недотримання передбаченої цією нормою закону гендерної квоти , а також були неточності в оформленні єдиного та територіальних виборчих списках, у зв`язку із чим представника позивача в телефонному режимі 24.09.2020р. було поінформовано про необхідність усунення цих помилок. Письмових повідомлень відповідачем з цього приводу не надавалося, а також не відображалося про ці обставини у протоколі засідання виборчої комісії від 24.09.2020р., оскільки цієї ж дати представником позивача було подано заяву про перенесення розгляду їх документів. При цьому, при первинному розгляді документів позивача виборчою комісією було досліджено лише єдиний та територіальні виборчі списки на предмет дотримання вимог ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України щодо забезпечення гендерної квоти , а також щодо правильності складання цих списків; інші документи при первинному розгляді заяви позивача не досліджувалися через встановлення порушення останнім вимог закону щодо гендерної квоти , у зв`язку із чим до дослідження інших документів не перейшли.
Отримавши повідомлення відповідача про виявлені недоліки 24.09.2020р. о 21год. 37хвил., 25.09.2020р. представник позивача Река А.В. подав заяву про надання часу на їх усунення відповідно до ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України.
Сторонами визнається, що вказані виборчою комісією у телефонному повідомленні 24.09.2020р. недоліки у документах позивача останнім було усунуто у повному обсязі, у зв`язку із чим ці документи винесено на розгляд на засіданні виборчої комісії 28.09.2020р.
За результатами розгляду наданих позивачем документів на засіданні 28.09.2020р., постановою Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області №28 від 29.09.2020р. (16 год. 50 хв.) відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України.
Як слідує з вищевказаної постанови, відмова у реєстрації кандидатів у депутати обґрунтована тим, що при вивченні поданих документів встановлено, що в документах містяться розбіжності у наступних кандидатів: місце роботи в автобіографії не співпадає з відомостями в єдиному та територіальному виборчих списках у трьох кандидатів ( ОСОБА_3 ОСОБА_4 , ОСОБА_5 ); в автобіографії відсутні відомості щодо адреси кандидата у чотирьох кандидатів ( ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 ); освіта зазначена в автобіографії не співпадає з відомостями в єдиному та територіальному виборчих списках ( ОСОБА_3 ); в автобіографії не зазначено відомості щодо освіти ( ОСОБА_10 ); автобіографія не відповідає встановленій формі відповідно до додатку №13 Постанови ЦВК №177 від 14.08.2020р. (Голубицька К.К., Осін ПЛ., ОСОБА_11 , ОСОБА_1 ); надана програма партії не відповідає вимогам п.4 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, через те, що вона виконана шляхом сканування, що перешкоджає встановленню комісією кількості знаків у програмі, а також використанню цієї програми для друкування в подальшому. Наведене свідчить про невідповідність поданих документів вимогам Виборчого кодексу України, що відповідно до п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати.
Незгода позивача з вищевказаним рішенням відповідача стала підставою для звернення Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України до суду з цією позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.
Згідно зі статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України.
Відповідно статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
За приписами ст.196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Статтею 206 Виборчого кодексу України визначено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів; утворює територіальні, багатомандатні виборчі округи відповідно до цього Кодексу, встановлює їхні межі та єдину нумерацію, визначає кількість мандатів, які розподіляються у багатомандатних виборчих округах; реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Частиною 1 статті 216 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів (ч.1 ст.217 Виборчого кодексу України).
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
За приписами ст.222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії. У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях. Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.
Так, відповідно до ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
При цьому ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України встановлено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
За приписами ч.4 ст.230 Виборчого кодексу України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Аналіз наведених норм чинного виборчого законодавства свідчить про те, що законом встановлено вичерпний перелік підстав для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, які не підлягають розширеному тлумаченню, при цьому, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови, в той же час, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, а також відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голів, а тягне за собою надання часу на усунення цих недоліків, при цьому на виборчу комісію покладається обов`язок невідкладно повідомити про такі недоліки відповідний суб`єкт подання документів і надати останньому час на усунення цих недоліків.
Як зазначалося вище, підставою для прийняття спірного рішення слугувала наявність розбіжностей в відомостях щодо освіти деяких кандидатів, вказаних в їх автобіографіях та єдиному і територіальних виборчих списках, відсутність адрес та відомостей про освіту деяких кандидатів в їх автобіографіях, невідповідність автобіографії деяких кандидатів встановленій формі відповідно до додатку №13 Постанови ЦВК №177 від 14.08.2020р., а також невідповідність наданої програми партії вимогам п.4 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України через те, що вона виконана шляхом сканування, що перешкоджає встановленню комісією кількості знаків у програмі, а також використанню цієї програми для друкування в подальшому.
При цьому, судом встановлено, що хоча при первинному розгляді заяви позивача про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї документів 24.09.2020р. відповідачем і були виявлені певні недоліки в цих документах, на усунення яких надавався строк і протягом цього строку такі недоліки були усунуті, що сторонами визнається, проте, інші недоліки, що в подальшому стали підставою для відмови спірним рішенням у реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, при первинному розгляді цих документів виявлені не були і відповідачем не вказувалося на їх наявність та необхідність усунення, що останнім також визнається, а, отже, вперше недоліки, що стали підставою для прийняття спірного рішення, були виявлені відповідачем саме 28.09.2020р. і після їх виявлення останній, в порушення вищенаведених вимог ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, не надав позивачеві строк на їх усунення, в той час, як наведеною нормою закону на виборчу комісію покладається саме обов`язок невідкладно повідомити про такі недоліки відповідний суб`єкт подання документів і надати останньому час на їх усунення.
Крім того, суд зауважує, що у даному випадку виборча комісія в порушення встановленої законом процедури при первинному розгляді поданих позивачем документів дослідила лише частину з них, що не передбачено приписами Виборчого кодексу України, внаслідок чого виявила не всі наявні недоліки та створила ситуацію, за якої, незважаючи на усунення позивачем первинно виявлених недоліків, знайшлися інші, про наявність яких не йшлося та, не надавши час на їх усунення, одразу відмовила у реєстрації всіх кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України.
Таким чином, ні суб`єкт висування, ні його представник, у період з 21.09.2020р. по 28.09.2020р. (дата засідання виборчої комісії, на якому прийнято спірне рішення) не були обізнані про наявність у поданих документах недоліків, що врешті стали підставою для прийняття спірного рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, у зв`язку із чим суд доходить висновку, що у позивача станом на 28.09.2020р. були наявні всі підстави вважати, що ним вчинено всі необхідні дії для реєстрації кандидатів від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року, шляхом подання передбачених законом документів у визначені виборчим законом строки, що давало їм підґрунтя розраховувати на реєстрацію відповідних кандидатів для участі у місцевих виборах.
Разом з цим, судом встановлено, що після виявлення на засіданні комісії 28.09.2020р. вищевказаних недоліків у поданих позивачем на реєстрацію документах відповідне повідомлення щодо необхідності усунення таких недоліків із встановленням відповідного строку, що передбачено ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, відповідачем позивачеві ні усно, ні письмово надано не було, що підтверджується протоколом засідання Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області №9 від 28-29 вересня 2020 року, при цьому , наведене є беззаперечним порушенням вищенаведеної норми закону та встановленої Виборчим кодексом України процедури прийняття документів для реєстрації.
Водночас, суд зауважує, що недоліки, вказані відповідачем у спірному рішенні, як підстава для відмови у реєстрації кандидатів у депутати, не є такими, що перешкоджають розумінню змісту викладених в них відомостей, а відсутність в поданих на реєстрацію документах (автобіографіях) інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, є підставою для невідкладного повідомлення про це відповідного суб`єкта подання документів із наданням йому часу для усунення цих недоліків в силу приписів ч.3 ст.230 цього Кодексу.
Доводи представника відповідача про те, що невідповідність наданої програми партії вимогам п.4 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України через те, що вона виконана шляхом сканування, що перешкоджає встановленню комісією кількості знаків у програмі, а також використанню цієї програми для друкування в подальшому, що є самостійною підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати у розумінні приписів п.2 ч.1 ст.230 цього Кодексу, суд вважає безпідставними, оскільки надання програми партії в електронному вигляді у виді сканкопії жодним чином не перешкоджає розумінню змісту викладених в ній відомостей, та, відповідно, є підставою для надання часу на усунення недоліку щодо надання її не в електронному вигляд, а у виді сканкопії.
На думку суду, приймаючи спірну постанову №28 від 29.09.2020р., виборча комісія не дотрималася принципу пропорційності, закріпленому у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, за змістом приписів якої суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, що у даному випадку місця не мало, оскільки прийнявши спірне рішення відповідач вдався до надмірного формалізму та передчасно відмовив позивачеві у реєстрації всіх кандидатів у депутати без надання можливості усунути виявлені недоліки у поданих ним документах, не зважаючи на наявність чіткої норми закону, яка зобов`язує виборчу комісію надавати таку можливість.
Таким чином, суд доходить висновку, що спірна постанова Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області №28 від 29.09.2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, прийнята відповідачем без дотримання вимог ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а також без дотримання вимог Виборчого кодексу України, необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а, навпаки, з надмірним формалізмом та без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), тобто непропорційно, а тому така постанова є протиправною та підлягає скасуванню.
Натомість, відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому, судом враховується, що дотримання суб`єктом владних повноважень вимог частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема положень щодо обґрунтованості, розсудливості, неупередженості, добросовісності, запобігання дискримінації має запобігати проявам формалізму та унеможливити позбавлення особи права бути обраним через штучно створені перешкоди.
В означеному контексті суд зважає також на практику Європейського Суду з прав людини. Зокрема, у справі Мельниченко проти України Європейський Суд наголосив, що стаття 13 Протоколу 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, включає суб`єктивні права голосувати та бути обраним. Не дивлячись на важливість цих прав, вони не є абсолютними. У своїх внутрішніх правових системах Договірні сторони можуть робити право голосувати та бути обраним предметом для певних обмежень, які не заборонені в принципі статтею 3. Держави мають широкі межі розсуду у цій сфері, проте вимоги Протоколу №1 мають бути дотримані. Суд повинен впевнитись, що ці умови не обмежують права до такого ступеня, позбавляють їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету, та що заходи, які вживалися є пропорційними. У цьому зв`язку предмет та мета Конвенції вимагає, щоб її положення тлумачились та застосовувались у такий спосіб, щоб зробити її вимоги не просто теоретичним або ілюзорними, але й практичними і ефективними. Право стати кандидатом на виборах, що гарантується статтею 3 Протоколу №1, є таким суттєвим правом в концепції реального демократичного устрою, яке було б ілюзорним, якщо комусь може бути відмовлено у цьому праві в будь-який момент. Таким чином, якщо держава має широкі межі розсуду при визначенні вимог для надання права абстрактно, принцип того, що право має бути ефективним вимагає, щоб процедура надання права містила достатні гарантії для запобігання свавільним рішенням.
Аналогічна позиція щодо пропорційності заходів щодо обмеження виборчих прав висловлена ЄСПЛ при розгляді справи Ковач проти України (Заява №39424/02) від 07.02.2008р.
За викладених обставин, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих підстав для задоволення позовних вимог позивача в частині щодо визнання протиправною та скасування спірної постанови №28 від 29.09.2020 року.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що представниками позивача не заперечується факт наявності у поданих представником Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України неточностей в автобіографіях кандидатів в депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області на перших виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року, а також надання програми партії у вигляді сканкопії, та необхідність усунення цих недоліків, що також підтверджується наданою останнім заявою від 29.09.2020р. щодо надання відповідачем часу на усунення вказаних неточностей та помилок.
При цьому судом встановлено та сторонами визнається, що фактично відповідачем 29.09.2020р. було прийнято від позивача заяву про усунення виявлених на засіданні комісії 28.09.2020р. помилок і неточностей. Однак, без доданих до неї документів.
Згідно з ч.1 ст.278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Частиною 2 статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зважаючи на наведене, враховуючи помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, та відсутність в деяких поданих на реєстрацію документах (автобіографіях) інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, що є підставою для невідкладного повідомлення про це відповідного суб`єкта подання документів із наданням йому часу для усунення цих недоліків і подачу виправлених документів в силу приписів ч.3 ст.230 цього Кодексу, а також враховуючи, що позивачем фактично не було реалізовано надану законом можливість подати відповідачу виправлені документи, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача прийняти від представника Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України уточнені документи з урахуванням усунутих недоліків для реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, розглянути ці документи та за результатами їх розгляду прийняти відповідне рішення, оскільки у даному випадку саме це буде належним способом захисту порушеного права позивача.
За таких обставин, суд доходить висновку про наявність обґрунтованих правових підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на таке.
Так, відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що при зверненні до суду з позовною вимогою немайнового характеру позивачем доказів сплати судового збору не надано.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до положень статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік встановлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2102,00грн.
Приписами пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір визначено, що за подання до суду позовної заяви немайнового характеру, яка подана суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем встановлено ставку судового збору - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2102,00 грн.).
Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2102,00грн.
З огляду на вищевикладене, а також зважаючи на те, що позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, водночас, заявлені ним позовні вимоги задоволено у повному обсязі, суд вважає за необхідне стягнути з судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00грн. на користь Державного бюджету України з Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області.
Керуючись ст.ст. 2-12, 47, 72-77, 94, 132, 139, 241-246, 250, 251, 262, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України (код ЄДРПОУ 42078603, місцезнаходження: вул. Заводська, буд. 6-А, смт. Радушне, Криворізький район, Дніпропетровська область, 50000) до Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43757571, місцезнаходження: вул. Центральна, буд.46, м. Підгородне, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 52001) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною та скасувати постанову Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області №28 від 29.09.2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України.
Зобов`язати Підгородненську міську територіальну виборчу комісію Дніпровського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43757571, місцезнаходження: вул. Центральна, буд.46, м. Підгородне, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 52001) прийняти від представника Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України (код ЄДРПОУ 42078603, місцезнаходження: вул. Заводська, буд. 6-А, смт. Радушне, Криворізький район, Дніпропетровська область, 50000) уточнені документи з урахуванням усунутих недоліків для реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, розглянути уточнені документи Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України (код ЄДРПОУ 42078603, місцезнаходження: вул. Заводська, буд. 6-А, смт. Радушне, Криворізький район, Дніпропетровська область, 50000) щодо реєстрації кандидатів у депутати Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, на перших виборах депутатів Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, та за результатами розгляду вказаних документів прийняти відповідне рішення.
Стягнути з Підгородненської міської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43757571, місцезнаходження: вул. Центральна, буд.46, м. Підгородне, Дніпровський район, Дніпропетровська область, 52001) до Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; Код отримавача (код за ЄДРПОУ) 37989253; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО) 899998; Рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили у строки, визначені статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги до суду першої інстанції у дводенний строк з дня проголошення рішення відповідно до вимог ч.2 ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України та у порядку, встановленому п.п.15.1 п.15 Розділу VІІ Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.М. Турова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969153 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні