Рішення
від 04.10.2020 по справі 300/2598/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" жовтня 2020 р. справа № 300/2598/20

16 год 40 хв

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимощука О. Л.

за участю:

секретаря судового засідання: Ткачук О. П.,

представника позивача Лаврука Т. П.,

представників відповідача Петрика А. Я., Устінського А. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовною заявою Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ"

до Івано-Франківської міської територіальної виборчої комісії Івано-Франківського району Івано-Франківської області,

про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання до вчинення дій,

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.

1.1. Короткий зміст позовних вимог.

Івано-Франківська регіональна організація Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ" (надалі, також - позивач), 02.10.2020 року о 21:12 звернулася в суд з позовною заявою до Івано-Франківської міської територіальної виборчої комісії Івано-Франківського району Івано-Франківської області (надалі, також - відповідач), у якій просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову від 29.09.2020 №14, якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" на місцеві вибори 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати зареєструвати кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" на місцеві вибори 25 жовтня 2020 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем прийнято постанову, в основі якої покладені необґрунтовані підстави, зокрема: - територіальні списки кандидатів у депутати містять тільки по одному кандидату; - внесення грошової застави не належним суб`єктом - фізичною особою; - відсутні заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня; - відсутності передвиборчої програми організації партії. Позивач вважає, що вказане рішення є таким, що не відповідає конституційному принципу вільного волевиявлення, обмежує виборчі права громадян, суперечить положенням Виборчого кодексу України від 19.12.2019 № 396-IX (надалі, також - ВК України) та підлягає скасуванню. Зазначив, що єдиною умовою при формуванні та затвердженні єдиного списку організацією партії є, встановлена ВК України, максимальна кількість кандидатів у депутати. Окрім цього, така умова повинна застосовуватися як до єдиного виборчого списку, так і до територіального виборчого списку організації партії, оскільки статтею 230 ВК України, підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати передбачено тільки перевищення цим Кодексом кількості кандидатів в депутати. Щодо неподання необхідних документів для реєстрації кандидатів у депутати, то така відмова, на переконання позивача, є передчасною та вказує на грубе порушення норм виборчого законодавства. У супереч встановленим приписам статті 230 ВК України, відповідач вчинив протиправну бездіяльність, не повідомивши позивача про існуючі недоліки та помилки у поданих документах для реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради та тим самим позбавив права подати уточнені документи. Спростовуючи посилання відповідача на внесення грошової застави фізичною особою, позивач зазначив, що наведене не відповідає дійсним обставинам справи, оскільки квитанція про оплату засвідчує, що платником зазначений саме позивач, а сам платіж здійснено через керівника Лаврука Тараса Петровича, який діє від імені очолюваної ним організації партії без довіреності. Таким чином, оскаржене рішення не містить належних правових аргументів для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради, висунутих позивачем.

1.2. Позиція відповідача.

Відповідач вважає даний позов безпідставним. Заперечуючи проти позовних вимог відповідач вказав, що частиною 5 статті 219 ВК України закріплено імперативну норму щодо необхідної мінімальної кількості кандидатів у депутати, які повинні бути включені до територіального виборчого списку партії і невиконання цієї вимоги є порушенням порядку висування кандидатів у депутати. Також вказав, що позивач суб`єктивно сприймаючи норму закону, намагаючись неправильним трактуванням норми права нівелювати допущене порушення. Щодо визначеного пунктом 1 частини 1 статті 230 ВК України застосування словосполучення у тому числі означає один із певних випадків, але не свідчить про те, що таке порушення є виключним. Окрім цього, відповідач вказує, що позивач сам підтверджує неподання деяких документів, які передбачені частиною 1 статті 222 ВК України, тому частина 3 статті 230 ВК України не підлягає застосуванню, оскільки в даній нормі йдеться про помилки та неточності в поданих документах, а не їх відсутність. Виявлена відсутність документів є прямою підставою для відмови в реєстрації згідно п. 2 ч. 1 ст. 230 ВК України. Щодо грошової застави, відповідач наголошує, що абзац 4 частини 1 статті 225 ВК України передбачає можливість внесення застави виключно організацією партії та виключно в безготівковій формі, чого не було дотримано, оскільки грошову заставу внесено не партією, а її керівником - Лавруком Тарасом Петровичем.

1.3. Заяви учасників справи та процесуальні дії.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від "03" жовтня 2020 року о 12 год 50 хв відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, з урахуванням положень статей 268 - 273 Кодексу адміністративного судочинства України. Призначено підготовче судове засідання на "04" жовтня 2020 р. о 10:00 год.

Зобов`язано позивача надати в підготовче судове засідання оригінали (за наявності) для огляду та належним чином засвідчені копії:

- всіх документів, відображених в довідці Вих№21/09 від 24.09.2020 про прийняття документів Івано-Франківською міською територіальною виборчою комісією для реєстрації кандидатів в депутати до Івано-Франківської міської ради з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, в тому числі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати на 5 арк;

- заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

- передвиборної програми організації партії;

- інформації про наявність банківських рахунків відкритих безпосередньо Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов до 09:00 год 04.10.2020.

Зобов`язано відповідача окрім відзиву на позов, надати суду:

- оригінали (за наявності) та засвідчені копії усіх документів зазначених в довідці Вих№21/09 від 24.09.2020 про прийняття документів Івано-Франківською міською територіальною виборчою комісією для реєстрації кандидатів в депутати до Івано-Франківської міської ради з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року;

- витяг із протоколу засідання відповідача, у якому прийнято постанову №14 від 29.09.2020 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради;

- докази повідомлення позивача про виявлені відповідачем недоліки в поданих документах відповідно до частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України.

Про відкриття провадження у даній справі на підставі статей 268 та 273 повідомлено учасників справи та виборчі комісії вищого рівня телефонограмами та шляхом направлення ухвали на зазначені в позовній заяві або відомі адреси електронної пошти та в месенджері « Viber» на контактні телефони сторін, що зазначені в позовній заяві. Паперові копії ухвал вручені сторонам до початку підготовчого судового засідання.

До суду, 04.10.2020 о 08:43 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (а.с. 30-34) та усі витребувані судом документи (а.с.35-76).

У підготовчому судовому засіданні позивачем не надано витребуваних судом документів. Представник позивача вказав на відсутність часу для надання доказів, для їх подання необхідно не менше доби, оскільки офіс партії у вихідні дні зачинений та перебуває під охороною.

Відповідно до вимог частини другої статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України протокольною ухвалою суду від 04.10.2020 о 10:26 год закрито підготовче провадження та, за згодою представників сторін, призначено справу до судового розгляду по суті на 04.10.2020 о 13:00 год.

Представник позивача в судовому засіданні вимоги позовної заяви підтримав повністю, просив позов задовольнити.

У судовому засіданні представником позивача надано копію довідки про відкриття банківського рахунку та копію передвиборної програми. Інших, витребуваних судом документів, а саме: копію заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, суду не подано. Додатково пояснив суду, що особисто не подавав документи для реєстрації кандидатів в депутати до Івано-Франківської міської ради, а оскільки подання таких документів здійснювалося іншим уповноваженим представником, йому не відомо чому окремих документів не виявилося серед переліку обов`язкових.

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, наведених у відзиві на позов.

Вислухавши доводи представників сторін, дослідивши заяви по суті спору та матеріали справи, суд 04.10.2020 о 13:40 год вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено на 25.10.2020 чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно постанови Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Так, 10.08.2020 Центральною виборчою комісією постановою "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Івано-Франківської області, серед яких додатком 167 Івано-Франківська міська територіальна виборча комісія Івано-Франківського району Івано-Франківської області.

Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Судом встановлено, що 24.09.2020 до відповідача представником позивача - Логановською Оленою Вікторівною подано документи для реєстрації кандидатів у депутати до Івано-Франківської міської ради з місцевих виборів 25.10.2020, про що складено довідку з вихідним номером 21/09 від 24.09.2020 (а.с.38).

Зокрема, вказаною довідкою підтверджується, що позивачем подано:

- рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати на 3 арк (а.с.41-43);

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати на 2 арк (а.с.44-42);

- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати на 5 арк (а.с.46-50);

- заяви осіб, включених кандидатами у депутати про згоду балотуватися в депутати від цієї організації партії на 5 арк (а.с.51-55);

- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати на 5 арк (а.с.56-60);

- заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 5 арк (а.с.61-65);

- документи про внесення грошової застави на 1 арк (а.с.76);

- фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати розміром 4 х 6 см (по 2 фотографії кожного з кандидатів) на 10 арк та електронному носії (а.с.66-70);

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьової та зворотної боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 5 арк (а.с.71-75);

- CD-R/DVD-R диск з інформацією, яка подається на електронних носіях 1 шт (суду не подано).

Також довідкою Вих. № 21/09 від 24.09.2020 задокументовано неподання:

- заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

- довідки про наявність чи відсутність судимості, видані уповноваженим органом після початку виборчого процесу, кожного з кандидатів у депутати;

- передвиборної програми.

Івано-Франківською міською територіальною виборчою комісією Івано-Франківського району Івано-Франківської області, 29 вересня 2020 року о 19:30 год винесено постанову №14 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради , якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківського району, Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ". Також, зобов`язано головного бухгалтера відповідача у восьмиденний строк після закінчення строку реєстрації кандидатів на місцевих виборах перерахувати до Івано-Франківського міського бюджету грошову заставу позивача в сумі 44 729 грн як внесену неналежним суб`єктом (а.с.35-36).

Підставами для відмови відповідач вказав що:

- у порушення пунктів 1 та 4 ч. 1 ст. 222 ВК України не подано: заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; передвиборної програми;

- у порушення пунктів ч. 5 ст. 219 ВК України територіальні виборчі списки подані позивачем містять тільки по одному кандидату;

- у порушення абз. 4 ч. 2 та 4 ст. 225 ВК України грошову заставу внесено неналежним суб`єктом, а саме: не організацією партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати міської ради, а фізичною особою ОСОБА_1 , що є підставою для її перерахунку до міського бюджету.

Вважаючи постанову Івано-Франківської міської територіальної виборчої комісії Івано-Франківського району Івано-Франківської області №14 від 29.09.2020 протиправною, позивач звернувся до суду для захисту свого виборчого права шляхом скасування цієї постанови та зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради, включених до виборчих списків партії.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися між сторонами, суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України та Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX, яким затверджено гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Приписами частини 1 статті 1 ВК України передбачено, що вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Відповідно до статті 11 ВК України, Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частинами 1 та 4, пунктом 1 частини 5 статті 12 ВК України, вибори проводяться на основі рівного виборчого права. Громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах. Усі партії (організації партій), які набули статусу суб`єкта виборчого процесу відповідно до цього Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, встановлених цим Кодексом.

Рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується, зокрема, забороною привілеїв чи обмежень кандидатів в залежності від суб`єкта висування, за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками.

Приписами частини 1 статті 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Частинами 1 та 2 статті 216 ВК України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 219 ВК України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Частиною 3 статті 219 ВК України передбачено, що кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

Згідно з частиною 5 статті 219 ВК України, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

Відповідно до частини 1 статі 222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Частиною 2 статті 222 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Абзацом 4 частини 2 статті 225 ВК України передбачено, що організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської , селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня , а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.

Приписами статті 51 Закону України Про банки і банківську діяльність від 07.12.2000 №2121-III, для здійснення банківської діяльності банки відкривають та ведуть кореспондентські рахунки у Національному банку України та інших банках в Україні і за її межами, банківські рахунки для фізичних та юридичних осіб у гривнях та іноземній валюті.

Банківські розрахунки проводяться у готівковій та безготівковій формах згідно із правилами, встановленими нормативно-правовими актами Національного банку України.

Безготівкові розрахунки проводяться на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді.

Банки в Україні можуть використовувати як платіжні інструменти платіжні доручення, платіжні вимоги, вимоги-доручення, векселі, чеки, банківські платіжні картки та інші дебетові і кредитові платіжні інструменти, що застосовуються у міжнародній банківській практиці.

Платіжні інструменти мають бути оформлені належним чином і містити інформацію про їх емітента, платіжну систему, в якій вони використовуються, правові підстави здійснення розрахункової операції і, як правило, держателя платіжного інструмента та отримувача коштів, дату валютування, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення банком розрахункової операції, що цілком відповідають інструкціям власника рахунку або іншого передбаченого законодавством ініціатора розрахункової операції.

При виконанні розрахункової операції банк зобов`язаний перевірити достовірність та формальну відповідність документа.

Статтями 3 та 4 Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні від 05.04.2001 № 2346-III, кошти існують у готівковій формі (формі грошових знаків) або у безготівковій формі (формі записів на рахунках у банках). Грошові знаки випускаються у формі банкнот і монет, що мають зазначену на них номінальну вартість. Гривня як грошова одиниця України (гривня) є єдиним законним платіжним засобом в Україні, приймається усіма фізичними і юридичними особами без будь-яких обмежень на всій території України для проведення переказів та розрахунків.

Для проведення переказу можуть використовуватися кошти як у готівковій, так і в безготівковій формі. Види безготівкових розрахунків визначаються законами та прийнятими на їх основі нормативно-правовими актами Національного банку України.

Відповідно до пункту 1.4 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої Постановою Правління Національного банку України від 21.01.2004 № 22, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 29 березня 2004 р. за № 377/8976 (надалі, також - Інструкція), безготівкові розрахунки - перерахування певної суми коштів з рахунків платників на рахунки отримувачів коштів, а також перерахування банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, унесених ними готівкою в касу банку, на рахунки отримувачів коштів. Ці розрахунки проводяться банком на підставі розрахункових документів на паперових носіях чи в електронному вигляді. Учасники безготівкових розрахунків - банки та їх філії, підприємства, фізичні особи та інші клієнти банку, з рахунків яких списуються або на рахунки яких зараховуються кошти.

Згідно з пунктом 10 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління Національного банку України 29.12.2017 № 148, розрахунки суб`єктів господарювання та фізичних осіб у разі їх здійснення готівкою без відкриття поточного рахунку шляхом унесення готівки до банків або небанківських установ для подальшого її переказу на рахунки інших суб`єктів господарювання або фізичних осіб для платників коштів є готівковими , а для отримувачів коштів безготівковими.

Частинами 6, 7 та 8 статті 14 Закону України Про політичні партії в Україні від 05.04.2001 № 2365-III, політична партія, а також місцева організація політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, зобов`язані відкрити рахунки в установах банків України, на які перераховуватимуться всі кошти у безготівковій формі, які набуватимуться політичною партією чи її місцевою організацією . Реквізити банків, в яких відкриті рахунки політичної партії та її місцевих організацій, які в установленому порядку набули статусу юридичної особи, і банківські реквізити таких рахунків оприлюднюються на офіційному веб-сайті політичної партії (за наявності) та зазначаються у звіті про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру політичної партії. Про відкриття та закриття таких рахунків відповідні установи банків України повідомляють Національне агентство з питань запобігання корупції протягом трьох банківських днів у порядку, встановленому Національним банком України за погодженням з Національним агентством з питань запобігання корупції.

Політична партія, місцева організація політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, відкривають рахунки в установах банків України виключно в національній валюті України.

Грошовий внесок на підтримку політичної партії здійснюється фізичною особою особисто або юридичною особою шляхом перерахування суми внеску на відповідний банківський рахунок.

Згідно з пунктами 1 та 2 частини 1 статті 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

- порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів , у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

- відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Частинами 3 та 4 статті 230 ВК України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах , якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації , яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За приписами частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

ІV. ОЦІНКА СУДОМ ОБСТАВИН СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ.

Дослідивши подані матеріали справи, судом встановлено, що причинами відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківського району, Івано-Франківської області включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» були три обставини:

- недостатня кількість кандидатів у територіальних виборчих списках;

- подання не усіх документів, передбачених частиною 1 статті 222 ВК України;

- внесення застави не партією, а фізичною особою, що потягло за собою визнання невідповідності такого платіжного документу статті 225 ВК України, та в свою чергу неподання належного документу про заставу, передбачену пунктом 5 частини 1 статті 222 ВК України.

Ці три обставини є самостійними та підлягають окремому аналізу.

Щодо висновку відповідача про наявність недостатньої кількості кандидатів у територіальних виборчих списках, суд погоджується із наявністю такої невідповідності. Третім реченням частини 5 статті 219 ВК України чітко і не двозначно передбачено, що територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Суд погоджується із доводами позивача, що територіальні виборчі списки формуються на підставі єдиного виборчого списку, проте виходячи з імперативної норми статті 219 ВК України єдиний виборчий список повинен бути сформований таким чином, щоб давати змогу формувати територіальні виборчі списки з не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

У даному контексті трактування позивачем пункту 1 частини 1 статті 230 ВК України щодо вказівки законодавця тільки на перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії є хибним, оскільки самою нормою вжито формулювання у тому числі , що ніяк не може сприйматися як виключення. Аналізуючи частину 5 статті 219 ВК України у взаємозв`язку із пунктом 1 частини 1 статті 230 ВК України суд приходить до висновку, що недостатня кількість депутатів у територіальних виборчих списках організації партії також є порушенням встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів. Окрім цього, суд наголошує, що помилки законодавчої техніки при формуванні статті закону (наведення невичерпних обставин) не можуть слугувати причиною ігнорування приписів інших статей, які регулюють саме ці правовідносини.

Щодо не здійснення представниками виборчої комісії повідомлення позивача про усунення недоліків в поданих документах, суд зазначає, що частиною 3 статті 230 ВК України передбачено повідомлення тільки в тому разі, коли визначені законом документи були подані, проте в самих документах при їх опрацюванні виявлено відсутність інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена. Тобто, в разі неподання документів, які передбачені частиною 1 статті 222 ВК України приписи частини 3 статті 230 ВК України не застосовуються. Окрім цього, імперативною нормою - пунктом 2 частини 1 статті 230 ВК України, на яку посилається сам позивач в позовній заяві чітко передбачено, що Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222 ВК України.

Зокрема при поданні документів уповноваженою особою позивача, що підтверджується довідкою вих. 21/09 від 24.09.2020, взагалі не подано: заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії (вимога пункту 1 частини 1 статті 222 ВК України) та передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді (вимоги пункт 4 частини 1 статті 222 ВК України). Таким чином, в силу приписів частини 1 статті 222 ВК України та пункту 2 частини 1 статті 230 ВК України відповідачем правомірно та не передчасно відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати.

Щодо внесення грошової застави, судом встановлено, що відповідно до квитанції №0.0.1848475324.1 від 24.09.2020, фотокопія якої подана суду, платником визначено: ОСОБА_1 ; назва послуги: Оплата за товари/послуги ; призначення платежу: грошова застава місцевої організації місцевої організації партії ІВ-ФР РО ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА ЗА ЖИТТЯ . Таким чином, ОСОБА_1 здійснено готівковий платіж від свого особистого імені, що не відповідає вимогам абзацу 3 частини 2 статті 225 ВК України, навіть за тієї умови, що ОСОБА_1 являється головою Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» . Суд наголошує, що грошова застава не є формальною сплатою коштів, а являється гарантом відповідальності політичної партії за висунутих нею кандидатів у депутати. Правовий режим політичної партії зобов`язує мати рахунки в банках через які зазначена організація повинна відкрито здійснювати свою фінансову діяльність, в тому числі шляхом подання фінансових звітів. Отже, подана позивачем квитанції не може вважатися доказом внесення грошової застави згідно із Законом.

Щодо посилання позивача на право особи бути обраним, суд наголошує, що рівність усіх учасників виборчого процесу зокрема передбачає однакове дотримання законодавчо встановлених процедур. Суд не може встановлювати преференції ні партії, ні окремому депутату щодо доступу до пасивного виборчого права, якщо процедури допуску до такого права були суттєво порушені. Аналізуючи матеріали справи та докази подані сторонами, суд приходить до висновку, що порушення допущені позивачем при висуванні кандидатів у депутати до Івано-Франківської міської ради є суттєвими та такими, що унеможливлюють їх реєстрацію.

Окрім цього, суд зазначає, що позивач повинен підтвердити свої доводи належними доказами, проте в судове засідання, заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії так і не подано, що спростовує доводи позивача про можливість усунення порушень, допущених при поданні документів для реєстрації кандидатів у депутати. Тези позивача про втрату цих документів відповідачем є необґрунтованими, оскільки в позовній заяві такі обставини не зазначаються і будь-якими доказами не підтверджуються.

Подана в судовому засіданні представником позивача засвідчена копія Передвиборної програми політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" не відповідає вимогам пункту 4 частини 1 статті 222 ВК України, зокрема відсутні відмітки про її затвердження зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідчення підписом керівника організації партії і скріплення печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії.

З огляду на вищезазначені висновки суду, з урахуванням усіх доказів у справі в їх сукупності, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, довів суду правомірність постанови №14 від 29.09.2020, а тому в задоволені позову необхідно відмовити.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Судом встановлено, що позивачем при зверненні до суду з даною позовною заявою, доказів сплати судового збору не надано.

Відповідно до частини 2 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначає Закон України "Про судовий збір" від 08.07.2011 №3674-VI (надалі, також - Закон №3674-VI).

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2 102,00 грн.

Як слідує зі змісту позовних вимог, позивачем заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру похідні одна від одної, а відтак при зверненні до адміністративного суду з даним позовом підлягав до сплати судовий збір у розмірі 2102,00 грн як за одну позовну вимогу.

За таких обставин, враховуючи, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, доказів на підтвердження звільнення позивача від сплати судового збору суду не надано, підлягає стягненню з позивача до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

Доказів понесення сторонами інших судових витрат суду не подано.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 295, 271, 272, 273, 297 підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Стягнути з Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» (код ЄДРПОУ - 41978263) до Державного бюджету України (Отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Рахунок отримувача: UA798999980000031211256026001; Код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів, з дня його проголошення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Строк на апеляційне оскарження, відповідно до частини 5 статті 270 КАС України, не може бути поновлено.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення судом апеляційної інстанції.

Учасники справи:

позивач: Івано-Франківська регіональна організація Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", адреса: вулиця Довженка, будинок 26, місто Івано-Франківськ, Івано-Франківська обл., 76026, код ЄДРПОУ - 41978263;

відповідач: Івано-Франківська міська територіальна виборча комісія Івано-Франківського району Івано-Франківської області, адреса: вул. Грушевського, будинок 21, місто Івано-Франківськ, Івано-Франківська обл., 76004, код ЄДРПОУ - 43759034.

Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969168
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2598/20

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Тимощук О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні