Рішення
від 03.10.2020 по справі 360/3662/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

03 жовтня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3662/20

20 год. 15 хв.

Луганський окружний адміністративний суд

у складі головуючого судді Чернявської Т.І.,

за участю

секретаря судового засідання Шляхтун М.М.,

позивача - ОСОБА_1

та

представників сторін:

від позивача - Іващенко О.С. (ордер серії ЛГ № 014547 від 03.10.2020,

свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю

від 04.03.2014 № 000005)

від відповідача - не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом

ОСОБА_1

до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області

про визнання дій протиправними, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області (далі - відповідач, Рубіжанська МТВК), в якому позивач просить:

- визнати протиправними дії Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- скасувати постанову Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області від 27 вересня 2020 року № 35 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати Рубіжанську міську територіальну виборчу комісію Сєвєродонецького району Луганської області зареєструвати кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 22 вересня 2020 року Луганська обласна організація політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка звернулася до Рубіжанської МТВК з заявою та з іншими, визначеними частиною першою статті 222 Виборчого Кодексу України, документами для реєстрації кандидатів в депутати Рубіжанської міської ради, висунутих 21 вересня 2020 року на конференції та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів в депутати на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Того ж дня Рубіжанська МТВК прийняла заяву разом із доданими документами, про що видано відповідну довідку з переліком прийнятих документів. При цьому ніяких зауважень відповідачем не було висунуто.

26 вересня 2020 року відповідач повідомив Рубіжанську міську організацію політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка про виявлені недоліки у документах, наданих на реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради.

27 вересня 2020 року вищезазначені недоліки документів були виправлені і того ж дня о 15 год. 15 хв. до Рубіжанської МТВК були надані вже виправлені документи. При цьому жодних зауважень до прийнятих документів відповідачем зроблено не було.

27 вересня 2020 року постановою відповідача відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, включених до єдиних та територіальних виборчих списків Луганської обласної організації політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Позивач вважає, що зазначена постанова відповідача є протиправною та такою, що не відповідає чинному законодавству, порушує виборчі права позивача як громадянина, а, відтак, підлягає скасуванню, з огляду на таке.

Своє рішення відповідач мотивував тим, що документи, надані до комісії разом з заявою щодо реєстрації кандидатів у депутати, містять недоліки в оформленні. Проте, це не відповідає дійсності, оскільки недоліки, які були зазначені відповідачем у повідомленні від 26 вересня 2020 року № 89, були виправлені, але відповідачем прийнято рішення про відмову в реєстрації кандидатів в депутати від політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка без урахування документів з виправленими недоліками.

Крім того, рішення відповідача мотивоване тим, що єдиний виборчий список формується та затверджується на зборах (конференції) в порядку, встановленому статутом партії та виборчим кодексом.

Згідно з пунктом 5 статті 219 Виборчого кодексу України в єдиному виборчому списку визначається перший кандидат . В єдиному виборчому списку в графі Порядковий номер кандидату відповідному територіальному виборчому списку слова перший кандидат були вписані. Однак, політичною партією ІНФОРМАЦІЯ_1 помилково подано не перший екземпляр єдиного виборчого списку. Після зауваження комісії цю помилку одразу було усунуто та передано фактично затверджений список зі словами Перший кандидат як того й вимагає форма затвердженого виборчого списку. У всіх кандидатів в депутати була відсутня згода балотуватися в депутати. Цей недолік було також виправлено.

Таким чином, відповідач прийняв протиправну постанову, оскільки для її прийняття не було жодних підстав, визначених статтею 230 Виборчого кодексу України.

Стаття 38 Конституції України гарантує громадянам право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Позивач є мешканцем міста Рубіжне та відповідної територіальної громади міста, що підтверджується паспортом громадянина України. Крім того, позивач є прихильником політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка та її членом. Позивач вважає, що його виборчі права як громадянина постановою Рубіжанської МТВК від 27 вересня 2020 року № 35 були грубо порушені, оскільки відповідач шляхом прийняття цієї постанови позбавив позивача можливості віддати свій голос на місцевих виборах за політичну партію, членом та прихильником якої він є і програму якої він підтримує.

З урахуванням викладеного, позивач просить позовні вимоги задовольнити.

У судовому засіданні позивач та його представник позов підтримали, просили задовольнити позовні вимоги, надали пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.

Ухвалою від 02 жовтня 2020 року про відкриття провадження у справі серед іншого суд визначив розглядати справу в порядку загального позовного провадження, з урахуванням особливостей провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, встановлених статтями 268-272, 273, 278, 279 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та призначив справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні на 03 жовтня 2020 року о 14 год. 00 хв. (т. 1 арк. спр. 20-22).

У судовому засіданні судом оголошено перерву до 17 год. 30 хв. 03 жовтня 2020 року

Представник Рубіжанської МТВК у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового засідання відповідач повідомлений належним чином (т. 1 арк. спр. 25, 30, 42, 136, 137, 138). Правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався.

Відповідно до частини першої статті 33 КАС України адміністративні справи, предметом оскарження в яких є рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії (окружної комісії з референдуму), розглядаються і вирішуються в адміністративному суді першої інстанції колегією у складі трьох суддів.

Відповідно до частини третьої статті 33 Виборчого кодексу України окружні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів у межах відповідних територіальних округів загальнодержавних виборів. При цьому, згідно з частиною другою статті 3 Виборчого кодексу України загальнодержавними виборами є вибори Президента України та вибори народних депутатів України.

Оскільки відповідачем у справі є територіальна виборча комісія, яка згідно з частиною четвертою статті 33 Виборчого кодексу України в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечує організацію підготовки та проведення місцевих виборів, дана справа не підпадає під перелік справ, які відповідно до частини першої статті 33 КАС України розглядається і вирішується в адміністративному суді першої інстанції колегією у складі трьох судді.

Отже, згідно з приписами частини першої статті 32 КАС України дана справа розглядається і вирішується суддею одноособово.

Заслухавши пояснення позивача та його представника, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.

Згідно зі статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК) від 8 серпня 2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Згідно з Додатком 11 до постанови ЦВК від 8 серпня 2020 року № 160 Перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Луганської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року на неділю, 25 жовтня 2020 року, зокрема, призначені вибори депутатів Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області.

Постановою ЦВК від 10 серпня 2020 року № 172 Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій та Додатком 234 до неї утворено та сформовано склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області.

Постановою ЦВК від 1 жовтня 2020 року № 325 Про розгляд скарг на бездіяльність Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області серед іншого достроково припинено повноваження усього складу Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області у зв`язку з одноразовим грубим порушенням Виборчого кодексу України.

Постановою ЦВК від 2 жовтня 2020 року № 340 Про новий склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області сформовано новий склад Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області згідно з додатком.

Згідно з Переліком політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, що розміщений на веб-сайті ЦВК, Політичною партією Радикальна Партія Олега Ляшка прийнято рішення про участь в усіх місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Судом встановлено, що 22 вересня 2020 року Рубіжанською МТВК від Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна Партія Олега Ляшка прийнято заяву та документи щодо реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, висунутих 22 вересня 2020 року на конференції та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, про що уповноваженому на це довіреністю від 16 вересня 2020 року представнику організації партії ОСОБА_1 видано довідку (т. 1 арк. спр. 8, 142; т. 2 арк. спр. 2-157).

Повідомленням від 26 вересня 2020 року за № 89 про виявлені недоліки документів, наданих на реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, Рубіжанська МТВК зазначила, що під час опрацювання вказаних документів робочою групою членів комісії виявлені недоліки в оформленні наданих документів (т. 1 арк. спр. 9-10).

В повідомленні від 26 вересня 2020 року за № 89 зазначено, що в порушення припису частини п`ятої статті 219 Виборчого кодексу України конференцією не визначено першого кандидата, про що має бути зазначено в єдиному виборчому списку в графах номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата та порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку . Форма вказаного єдиного виборчого списку затверджена постановою ЦВК від 28 липня 2020 року № 147 (додаток № 1). Відповідно до вказаної постанови в зазначених графах має бути проставлено цифрами номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата або зазначаються слова перший кандидат та цифрами порядковий номер кандидат у відповідному територіальному виборчому списку або зазначаються слова перший кандидат . Всупереч вказаному, Луганською обласною організацією Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка до комісії надано єдиний виборчий список, в якому навпроти прізвища ОСОБА_1 у зазначених графах відсутня будь-яка інформація, тобто пусті клітинки. Вказана форма єдиного виборчого списку є обов`язковою для використання під час висування кандидатів у депутати міської ради територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше. Згідно з частиною одинадцятою статті 219 Виборчого кодексу України форми єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються ЦВК і не можуть бути змінені під час виборчого процесу. Не визначення першого кандидата єдиного виборчого списку кандидатів є грубим порушенням порядку висування кандидатів та підставою для відмови в реєстрації усього єдиного виборчого списку кандидатів від відповідної місцевої організації партії. Вказане не є помилкою або не точністю і не може бути виправлено поза рішенням конференції. Не зазначення вказаної інформації в єдиному виборчому списку кандидатів є невідповідністю такого документа вимогам Виборчого кодексу України. Також комісією виявлено, що фактично в усіх кандидатів від цієї партії відсутня заява про згоду балотуватися у депутати за формою, визначеною в додатку 10 до постанови ЦВК від 14 серпня 2020 року № 177. Замість надання згоди балотуватися в депутати до рад територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше, кандидатами від вказаної партії подано до комісії заяви на згоду балотуватися в депутати до рад громад з кількістю виборців до 10 тисяч (додаток 11 до постанови ЦВК від 14 серпня 2020 року № 177). Таким чином, до комісії на момент подачі документів на реєстрацію відсутні заяви на згоду балотуватися саме до Рубіжанської міської ради громади з кількістю виборців 10 і більше тисяч. За таких умов, відповідно до припису пункту 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України комісія має відмовити в реєстрації усього виборчого списку кандидатів. Виборчим кодексом України не передбачено надання інших заяв на згоду балотуватися, замість тих, що надано разом з заявою організації партії під час здачі її до комісії в строк, визначений Виборчим кодексом України. Вказані невідповідності є суттєвими та виправленню не підлягають. Комісія не має права реєструвати таких кандидатів поза вимог Виборчого кодексу України, це буде прямим порушенням та перевищенням її повноважень.

27 вересня 2020 року Рубіжанською МТВК від Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна Партія Олега Ляшка прийнято Єдиний виборчий список кандидатів у депутати на 4 арк. та електронний носій, заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати про згоду балотуватись кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії, датовані 21 вересня 2020 року на 22 арк., про що уповноваженому на це довіреністю від 16 вересня 2020 року представнику організації партії ОСОБА_1 видано довідку (т. 1 арк. спр. 11, 142; т. 2 арк. спр. 2-157).

Постановою від 27 вересня 2020 року № 35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Луганської обласної організації Політичної партія Радикальна партія Олега Ляшка на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Рубіжанська МТВК відмовила в реєстрації всіх кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради Сєвєродонецького району Луганської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, з аналогічних підстав, що наведені у повідомленні від 26 вересня 2020 року за № 89 про виявлені недоліки документів, наданих на реєстрацію кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради (т. 1 арк. спр. 12-15).

Судом встановлено, що ОСОБА_1 (13 липня 1990 року, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) є громадянином України, про що свідчить паспорт у формі книжечки серії НОМЕР_2 , виданий Рубіжанським МВ УМВС України в Луганській області 20 вересня 2011 року (т. 1 арк. спр. 4-5, 6).

Відповідно до відомостей з паспорту, зареєстрованим місцем проживання позивача є АДРЕСА_1 .

Позивач оскаржує дії та постанову Рубіжанської МТВК як виборець внаслідок грубого порушення його виборчих прав, обґрунтовуючи це тим, що відповідач позбавив позивача права віддати свій голос на місцевих виборах за політичну партію Радикальна Партія Олега Ляшка , членом та прихильником якої він є і програму якої він підтримує.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано позовні вимоги, суд виходить з такого.

Виборчий кодекс України згідно з преамбулою відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Абзацом першим частини першої статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частини першої статті 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною першою, абзацом першим частини другої статті 216 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно з частинами першою, другою статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (частина шоста статті 227 Виборчого кодексу України).

Підстави, за яких Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, закріплені в частині першій статті 230 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини третьої статті 22 Виборчого кодексу України партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Згідно з частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені статтею 273 КАС України.

Так, частинами першою та другою статті 273 КАС України закріплено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Отже, обов`язковою передумовою можливості виборця оскаржити дії та рішення виборчої комісії є факт порушення такими діями та рішеннями виборчих прав або інтересів такого виборця щодо участі у виборчому процесі.

Згідно з частиною другою та третьої статті 6 Виборчого кодексу України основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.

Права виборців на участь у виборчому процесі, пов`язані з правом голосу, закріплені статтею 9 Виборчого кодексу України.

Так, виборці мають право:

1) бути членами виборчих комісій, які організовують підготовку та проведення відповідних виборів;

2) отримувати та поширювати інформацію, що стосується підготовки та проведення відповідних виборів;

3) брати участь у проведенні передвиборної агітації на відповідних виборах;

4) здійснювати спостереження за проведенням відповідних виборів;

5) оскаржувати порушення власних виборчих прав, інших власних особистих прав та законних інтересів, пов`язаних з участю у виборчому процесі.

Згідно з частиною першою статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини третьої статті 64 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, їх членів, визначених статтею 65 цього Кодексу, також можуть оскаржуватися до суду шляхом подання позовної заяви.

У свою чергу, частиною другою статті 65 Виборчого кодексу України регламентовано, що виборець може оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують особисто його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії, на здійснення спостереження, на присутність на засіданні виборчої комісії у визначених цим Кодексом випадках, під час проведення голосування відповідно до цього Кодексу, незабезпечення встановлених цим Кодексом умов для голосування виборців з порушенням здоров`я (у зв`язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров`я, віком).

З викладеного слідує, що виборці мають право на звернення до суду лише в разі порушення їхніх виборчих прав або інтересів щодо участі у виборчому процесі особисто. За таких самих умов виборець може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів, визначених у частині другій статті 275 та частині першій статті 276 КАС України.

Під виборчими правами та інтересами виборця щодо участі у виборчому процесі особисто необхідно розуміти не тільки право голосу на відповідних виборах, а й участь у роботі виборчих комісій як членів цих комісій, у проведенні передвиборної агітації, здійсненні спостереження за виборами та інших заходах у порядку, визначеному законами України.

У зазначених випадках під час вирішення виборчих спорів суд встановлює наявність порушення рішенням, діями чи бездіяльністю виборчої комісії прав, свобод та інтересів, законних прав або охоронюваних законом інтересів позивача. Встановлення в судовому порядку відсутності такого порушення є підставою для відмови в задоволенні позовних вимог заявника.

Обґрунтовуючи порушення своїх прав, позивач зазначив, що оскаржувані дії та спірна постанова порушують його виборче право віддати свій голос на місцевих виборах за політичну партію Радикальна Партія Олега Ляшка , членом та прихильником якої він є і програму якої він підтримує.

Проте, суд зазначає, що Виборчий кодекс України не виділяє серед виборчих прав виборця право на участь в процесі висування організацією партії кандидатів у депутати міської ради територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше та право на участь в процесі реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.

Суд зазначає, що у даному випадку процес реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій, жодним чином не обмежує реалізацію виборцем своїх прав на участь у виборчому процесі.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Проте, позивачем не надано жодних пояснень та належних і допустимих доказів, які б підтверджували, що дії та постанова Рубіжанської МТВК від 27 вересня 2020 року № 35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , якимось чином порушують його права та інтереси на участь у виборчому процесі та у голосуванні, або унеможливлюють реалізацію таких прав в цілому.

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.

Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 КАС України.

У справі за конституційним поданням щодо офіційного тлумачення окремих положень частини першої статті 4 Цивільного процесуального кодексу України (справа про охоронюваний законом інтерес) Конституційний Суд України в Рішенні від 1 грудня 2004 року № 18-рп/2004 дав визначення поняттю охоронюваний законом інтерес , який вживається в ряді законів України, у логічно-смисловому зв`язку з поняттям право (інтерес у вузькому розумінні цього слова), який розуміє як правовий феномен, що: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Поняття охоронюваний законом інтерес у всіх випадках вживання його у законах України у логічно-смисловому зв`язку з поняттям право має один і той же зміст.

Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Як було вказано вище, у виборчих справах право виборця на оскарження дій та рішень виборчої комісії обмежено необхідністю наявності порушення такими діями та рішеннями прав чи інтересів виборця саме на участь у виборчому процесі, тобто створювати об`єктивні перешкоди для цього.

Суд дійшов висновку, що оскаржені дії та постанова Рубіжанської МТВК від 27 вересня 2020 року № 35 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рубіжанської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка на чергових та перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року жодним чином не впливають на реалізацію позивачем, як виборцем, його прав чи інтересів на участь у виборчому процесі.

Також суд зазначає, що встановлені судом обставини про те, що ОСОБА_1 є представником Луганської обласної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка , уповноваженим на це довіреністю від організації партії від 16 вересня 2020 року, та подавав документи до відповідача для реєстрації кандидатів у депутати, не впливають на вирішення справи, оскільки у такому випадку позивач лише представляє відповідну організацію партії і не є самостійним суб`єктом виборчого процесу, якому надано право на оскарження у судовому порядку спірних дій та постанови Рубіжанської МТВК.

На підставі викладеного, приймаючи до уваги те, що за результатами розгляду справи судом не було встановлено факту порушення спірними діями та оскарженою постановою виборчих прав та інтересів позивача як виборця, суд вважає, що підстави для визнання протиправними дій, визнання протиправною та скасування постанови, а також зобов`язання відповідача до вчинення певних дій відсутні, а отже, у задоволенні позову належить відмовити повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Частиною дев`ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Частиною першою статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VI Про судовий збір (далі - Закон № 3674) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно з частиною другою статті 4 Закону № 3674 за подання фізичною особою до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру сплачується судовий збір у розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Станом на 01 січня 2020 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру фізична особа має сплатити судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Оскільки у задоволенні позову суд відмовляє повністю, за правилами статті 139 КАС України судовий збір у розмірі 840,80 грн до Державного бюджету України належить стягнути з позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 133, 139, 241-246, 250, 255, 268-272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце проживання: є АДРЕСА_1 ) до Рубіжанської міської територіальної виборчої комісії Сєвєродонецького району Луганської області (ідентифікаційний код 43765472, місцезнаходження: 93000, Луганська область, м. Рубіжне, пл. Володимирська, буд. 2) про визнання дій протиправними, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840,80 грн (вісімсот сорок грн 80 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня проголошення рішення.

Суддя Т.І. Чернявська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969188
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/3662/20

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 03.10.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні