Рішення
від 03.10.2020 по справі 420/10020/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10020/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2020 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бжассо Н.В.,

за участі секретаря судового засідання Музики І.О.,

за участі сторін:

представників позивача: Сандюк В.В. (згідно з довіреністю), адвоката Шевчука В.М. (згідно з ордером),

представника відповідача: адвоката Чижикова О.П. (на підставі довіреності),

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Одеса за правилами загального позовного провадження з урахуванням особливостей встановлених ст. ст. 268-273 КАС України адміністративну справу за позовом Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови від 29.09.2020 року № 42, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, за результатом розгляду якої позивач просить суд:

Визнати протиправною та скасувати постанову Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 42 від 29 вересня 2020 року, ухвалену о 19 годині 35 хвилин, якою відмовлено Одеській обласній організації політичної партії НАШ КРАЙ в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , у зв`язку із невідповідністю поданих документів;

Зобов`язати Южненську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області, код ЄДРПОУ 43772825, розташовану за адресою: проспект Григорівського десанту, 18, місто Южне, Одеська область, Україна, 65481, приміщення Южненської міської ради Одеського району Одеської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіального виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на підставі заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та документів, одержаних Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області згідно довідки № 83 від 24 вересня 2020 року об 11:00 годині.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 24.09.2020 року представником місцевої політичної організації Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ Сандюк В.В. було подано до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати з додатками, що підтверджується довідкою № 83 від 24 вересня 2020 року, складеною об 11:00 годині. Згідно довідки № 83 від 24 вересня 2020 року об 11:00 година до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області було подано: заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, підписану керівником організації партії та скріплену печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії - в наявності на 2 аркушах; рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії - в наявності на 1 аркуші; єдиний виборчий список - в наявності на 6 аркушах; територіальний виборчий список кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до багатомандатних виборчих округів - в наявності на 8 аркушах; передвиборну програму організації партії, викладену державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків - в наявності на 3 аркушах; документ про внесення організацією партії грошової застави - в наявності на 1 аркуші; заява осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії - в наявності на 26 аркушах; автобіографії кандидатів у депутати - в наявності на 26 аркушах; заява про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини - в наявності на 26 аркушах; фотографія (1шт.) кандидата у депутати розміром 4 х 6 см - в наявності на 26 аркушах; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України в депутати - в наявності на 49 аркушах; документи, зазначені в п. 3,4,5,8,11 в електронному вигляді на електронному носії (CD, USB флеш-накопичувач тощо) - флеш-накопичувач в наявності 1 шт.

28.09.2020 року ОСОБА_1 звернулася із заявою (зареєстрована за вхід. № 118 від 28.09.2020 року) до Голови Южненської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_2 , в якій просила видати належним чином завірену копію рішення Южненської міської територіальної виборчої комісії, яке ухвалене за результатами розгляду поданої заяви від 24.09.2020 року, а також, відповідний протокол засідання комісії від 26.09.2020 року. 28.09.2020 року представнику було надано протокол № 10 від 26.09.2020 року, згідно з яким рішення, за результатом розгляду заяви від 24.09.2020 року ухвалено не було, члену комісії ОСОБА_3 надано час для більш глибокого вивчення документів.

29.09.2020 року представник позивача зверталася до відповідача із заявами про видачу рішення комісії, яке ухвалене за результатом розгляду заяви від 24.09.2020 року, та повідомлення про недоліки, які були виявлені у документах і озвучені представником ОСОБА_4 на засіданні комісії.

29.09.2020 року члени Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області повідомили представника позивача в усній формі про те, що кандидати у депутати Одеської обласної організації Політичної партії НАШ КРАЙ зареєстровані не були та не будуть.

30.09.2020 року о 23 год. 21 хвл. представник позивача отримала належним чином завірену копію постанови Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 42 від 29 вересня 2020 року о 19 годині 35 хвилин, а також, протокол № 11 від 28.09.2020 року о 19:00 годині і протокол № 12 від 29.09.2020 року о 18:00 годині.

Представник позивача зазначає, що оскаржувана постанова ухвалена на підставі пункту 1 та пункту 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України. Проте, представник позивача зазначає, що в оскаржуваній постанові відсутнє жодне посилання на те, який саме пункт та якої саме із перелічених вище статей Виборчого кодексу України, що дають підстави для відмови в реєстрації політичної партії, було порушено Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ . Представник позивача вказує на те, що усі вимоги, встановлені пунктами 1-5 частини першої статті 222, пунктами 1,2,4 частини першої статті 223 Виборчого кодексу України виконано в повному обсязі. Повідомлення про усунення недоліків не надсилалося. На думку представника позивача, з урахуванням того, що частиною 1 статті 230 Виборчого кодексу України визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, відмова в реєстрації кандидатів в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів обласних рад з підстав порушення ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України не допускається. На підтвердження вказаних доводів представник позивача посилається на роз`яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою № 362 від 23.09.2015 року, з подальшими змінами.

Ухвалою суду від 03.10.2020 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей встановлених ст.ст.268-273 КАС України та призначено судове засідання на 03.10.2020 року о 13 годині 00 хвилин.

03.10.2020 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, з огляду на який, відповідач не погоджується з адміністративним позовом, вважає його необґрунтованим та таким, що не належить до задоволення.

Представник відповідача вказує, що в оскаржуваній постанові виборча комісія зазначає, що пакет документів Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ містить недоліки: у першій п`ятірці територіального виборчого списку кандидатів у депутати Южненської міської ради у територіальному окрузі № 2 значиться одна жінка ( ОСОБА_5 ) серед чотирьох чоловіків ( ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 ).

З урахуванням вимог ч. 9 ст. 219, п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, на думку представника відповідача, законодавець встановлює обов`язок виборчої комісії, відмовити в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій за порушення вимог виборчого законодавства щодо забезпечення у списках партій гендерної квоти. При цьому порушення вимоги щодо гендерної квоти не може вважатися помилкою чи неточністю, наявність якої не є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.

Під час судового розгляду справи представники позивача позовні вимоги підтримали та просили задовольнити. Додатково суду пояснила, що недотримання ч. 9 ст. 219 ВК України під час формування та затвердження територіального виборчого списку є недоліком, про який комісія повинна була повідомити позивача та надати час для виправлення такого недоліку, або повернути документи відразу, не тримаючи їх на протязі п`яти днів.

Представник відповідача під час судового розгляду справи заперечував проти задоволення адміністративного позову, з підстав зазначених у відзиві на позов, додатково суду пояснив, що посилання в оскаржуваній постанові на п.2 ч. 1 ст.230 ВК України відбулося у зв`язку, з недотриманням позивачем вимог ВК до територіальних виборчих списків кандидатів.

Суд вислухав представників сторін, розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та робить наступні висновки.

Відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та п.3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.

На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

Як встановлено судом, 24.09.2020 року ОСОБА_1 , на підставі довіреності від 18.09.2020 року, подала до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ від 19.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області на перші вибори депутатів місцевих рад 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , сформованих та затверджених на конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , що відбулася 19 вересня 2020 року.

До заяви додано:

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії на 1 аркуші;

Єдиний виборчий список на 6 аркушах та електронному носії;

Територіальний виборчий список кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до багатомандатних виборчих округів на 8 аркушах та електронному носії;

Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії на 26 аркушах;

Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на 26 аркушах;

Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 26 аркушах;

Документ про внесення грошової застави на 1 аркуші;

Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ розміром 4 х6 см (по 1 фотографії кожного з кандидатів) на 26 аркушах та електронному носії;

Копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 49 аркушах;

Передвиборна програма Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на 3 аркушах.

Вказаний факт підтверджується довідкою № 83 від 24.09.2020 року, що видана Южненською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області.

28.09.2020 року представник Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ Сандюк В.В. звернулася до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявою про видачу належним чином посвідченої копії рішення комісії, ухваленого за результатом розгляду заяви, що подана 24.09.2020 року, та відповідний протокол засідання комісії від 26.09.2020 року.

Відповідно до протоколу засідання Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 10 від 26.09.2020 року, документи для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ не розглядалися, у зв`язку із наданням часу члену комісії ОСОБА_3 для більш глибокого їх вивчення.

29.09.2020 року представник Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ОСОБА_1 звернулася до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявами про видачу належним чином посвідченої копії рішення комісії, ухваленого за результатом розгляду заяви, що подана 24.09.2020 року, та відповідний протокол засідання комісії від 28.09.2020 року, а також, із заявою про видачу повідомлення про недоліки, які були виявлені в документах і озвучені ОСОБА_4 на засіданні.

Відповідно до протоколу засідання Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 11 від 28.09.2020 року, документи для реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ не розглянуто. Рішення не прийнято, а розгляд відкладено.

З огляду на зміст вказаного протоколу, член комісії - заступник голови ОСОБА_4 зауважив, що Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ неправильно заповнені автобіографії деяких кандидатів у депутати ( ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_9 ), тоді як секретар комісії ОСОБА_12 зазначила, що це зауваження не перешкоджає виборчому процесу. Член комісії ОСОБА_13 пропонувала зареєструвати партію без зазначених осіб.

Відповідно до протоколу засідання Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 12 від 29.09.2020 року, на засіданні комісії розглядалося питання щодо повторного голосування та реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ . За рішення проголосували: За - 4 (чотири), Проти -11 (одинадцять), Утримались - 0 (нуль). Прийнято постанову № 42.

Згідно з постановою № 42 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ від 29.09.2020 року, що прийнята о 19 год. 35 хвл., при вивченні поданих ОСОБА_1 документів було встановлено, що пакет документів цієї політичної партії містить недоліки: відповідно до ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). Так, у першій п`ятірці територіального виборчого списку кандидатів у депутати Южненської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 2 значиться одна жінка ( ОСОБА_5 ) серед чотирьох чоловіків ( ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 ). Враховуючи вищевказане, керуючись пунктом 1 та 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області постановила відмовити Одеській обласній організації політичної партії НАШ КРАЙ в реєстрації її кандидатів у депутати Южненської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіальних виборчих списків у зв`язку із невідповідністю поданих документів.

Виборчий кодекс України (далі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з ч. 1 ст. 1 ВК України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 3 ВК України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Приписами ч. 1 ст. 20 ВК України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає етап: висування та реєстрація кандидатів.

Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з ч. ч. 1, 2, 4 ст. 32 ВК України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать, утому числі, територіальні виборчі комісії.

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом.

Відповідно до частин 1, 2 ст.63 ВК України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно ч.1 ст.64 ВК України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Стаття 219 ВК України визначає порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Згідно з ч. ч. 1-7 ст. 219 ВК України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

Відповідно до ч. ч. 8-9 ст. 219 ВК України, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Приписами ч. ч. 10-13 ст. 219 ВК України передбачено, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

У єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються: 1) порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку; 2) прізвище, ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата; 3) число, місяць і рік народження; 4) громадянство; 5) відомості про освіту; 6) посада (заняття), місце роботи; 7) партійність; 8) адреса місця проживання; 9) відомості про наявність чи відсутність судимості; 10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата; 11) номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (крім першого кандидата); 12) порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (крім першого кандидата).

У кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються його порядковий номер у цьому списку та відомості, передбачені пунктами 2-10 частини дванадцятої цієї статті.

Відповідно до ч.1 ст.222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Згідно з ч.1 ст. 227 ВК України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Приписами частини 6 ст.227 ВК України визначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Відповідно до ч.7 ст.227 ВК України, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Згідно з п. п. 1,2 ч.1 ст.230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Відповідно до п. 8 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 11 вересня 2020 року № 249, порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.

Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).

Місцеві організації партій під час формування виборчих списків мають враховувати, що кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку місцевої організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради (частина четверта статті 219 Кодексу).

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків (частини п`ята, шоста статті 219 Кодексу). Кодекс не передбачає можливості невисування кандидатів у окремих територіальних виборчих округах.

Установлена Кодексом необхідність формування територіальних виборчих списків у кожному територіальному виборчому окрузі зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів у єдиному та кожному територіальному виборчих округах.

Наприклад, у разі утворення 7 територіальних виборчих округів з виборів депутатів місцевої ради місцева організація політичної партії, що прийняла рішення про участь у виборах депутатів цієї ради, має сформувати та затвердити на зборах, конференції один єдиний виборчий список з виборів депутатів місцевої ради та сім територіальних виборчих списків з дотриманням вимог Кодексу щодо кількості кандидатів у депутати в кожному такому списку та забезпечити відповідно до частини дев`ятої статті 219 Кодексу присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

При цьому кандидат може бути включений лише один раз до єдиного виборчого списку місцевої організації партії та до одного територіального виборчого списку.

Місцева організація партії самостійно визначає кількість кандидатів, які включаються до того чи іншого територіального виборчого списку (у передбачених Кодексом межах - від 5 до 12).

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).

Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Так, якщо місцева організація партії сформувала територіальний виборчий список у кількості 7 кандидатів у депутати, то в першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) має бути не менше двох кандидатів однієї статі, а також шостий та сьомий кандидати в депутати мають бути особами різної статі.

Суд зазначає, що відповідно до територіального виборчого списку кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ у територіальному виборчому окрузі № 2 на конференції цієї організації партії, що відбулася 19 вересня 2020 року, що був наданий разом із заявою від 19.09.2020 року (прийнятою комісією 24.09.2020 року), у першій п`ятірці кандидатів під порядковими номерами 1,2,3,5 зазначені ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 відповідно, під порядковим номером 4 зазначена ОСОБА_5 .

Тобто, під час формування територіального виборчого списку кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ у територіальному виборчому окрузі № 2 порушено вимоги ч. 9 ст. 219 ВК України щодо необхідності забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі у територіальних виборчих списках.

З огляду на наведені вище положення ВК України та Постанови Центральної виборчої комісії від 11 вересня 2020 року № 249, порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, що визначений статтею 219 ВК України, є підставою згідно п.1 ч.1 ст.230 ВК України для відмови в реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Також, згідно з п. 2 ч. 1 ст. 230 ВК України, підставою для відмови в реєстрації кандидатів є невідповідність документів зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222 вимогам цього Кодексу.

Пунктом 3 ч. 1 ст. 222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді.

Оскільки, у територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Южненської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ у територіальному виборчому окрузі № 2 було виявлено невідповідність щодо порядку висування кандидатів, передчасного ч. 9 ст. 219 ВК України, суд вважає, що відповідач обґрунтовано в оскаржуваній постанові посилається на п. 2 ч. 1 ст. 230 ВК України.

Суд вважає помилковими доводи представника позивача під час судового розгляду справи з приводу того, що недотримання ч. 9 ст. 219 ВК України під час формування та затвердження територіального виборчого списку є недоліком, про який комісія повинна була повідомити позивача та надати час для виправлення такого недоліку, оскільки, приписами ч. 7 ст.227 ВК України прямо передбачено, що, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Суд вважає безпідставними посилання представника позивача на постанову ЦВК від 23.09.2015 року №362, оскільки останньою було надано роз`яснення щодо застосування Закону України «Про місцеві вибори» , який втратив чинність, крім положень щодо організації та проведення повторних, проміжних, додаткових виборів і заміщення депутатів, обраних у багатомандатному виборчому окрузі, повноваження яких достроково припинені, що діють до наступних чергових або позачергових виборів депутатів місцевих рад, на підставі Виборчого кодексу № 396-IX від 19.12.2019 року.

Постанова ЦВК № 249 від 11.09.2020 року прийнята пізніше Постанови ЦВК № 362, а тому до спірних правовідносин підлягає застосуванню саме Постанова ЦВК № 249 від 11.09.2020 року, яка надає роз`яснення щодо застосування окремих положень саме Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З урахуванням вищевикладеного, суд робить висновок, що позовні вимоги Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ є такими, що не належать до задоволення, оскільки оскаржувана позивачем постанова Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 42 від 29 вересня 2020 року є обґрунтованою та такою, що прийнята у відповідності до приписів ВК України та в межах повноважень комісії.

Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до п.3 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою встановлюється ставка судового збору у розмірі 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить 2102 гривень.

Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2102 грн., тоді як на підтвердження сплати судового збору за звернення до суду із вказаним позовом позивачем надано платіжне доручення № 105 від 01.10.2020 року на суму 840,80 грн.

З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем сплачено судовий збір не в повному розмірі при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 1261,20 грн.

Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 242, 245, 246, 268-273 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Южненської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови від 29.09.2020 року № 42, зобов`язання вчинити дії.

Стягнути з Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ (код ЄДРПОУ 39573866) в дохід Державного бюджету України (реквізити рахунку: УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача 38016923; банк отримувача -Казначейство України (ЕАП); МФО89998, р/р UA338999980313181206084015005, код класифікації доходів бюджету 22030101 ) суму судового збору у розмірі 1261,20 коп. (одна тисяча двісті шістдесят одна гривня двадцять копійок).

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст. 272 Кодексу адміністративного судочинства України.

Порядок та строки подання апеляційної скарги на рішення суду передбачено ст. 278 КАС України.

Позивач - Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ (вул. Богдана Хмельницького, 14, м. Одеса, Одеська обл., 65007, код ЄДРПОУ 39573866).

Відповідач - Южненська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області (пр.-кт. Григорівського десанту, буд. 18, м. Южне, Одеська обл., 65481, код ЄДРПОУ: 43772825).

Повний текст рішення суду складений та підписаний судом 03 жовтня 2020 року.

Суддя Н.В. Бжассо

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969200
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/10020/20

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Федусик А.Г.

Рішення від 03.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні