Рішення
від 04.10.2020 по справі 540/2881/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2881/20 17 год. 15 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Ковбій О.В.,

при секретарі: Калівошко В.В.,

за участі: позивача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - Черкашина Ю.О.,

представника третьої особи - Бєлої Є.Ю.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Генічеської міської територіальної виборчої комісії Херсонської області, третя особа - Херсонська обласна організація політична партія"Слуга народу" про визнання протиправною та скасування постанови Генічеської міської територіальної виборчої комісії № 22 від 29.09.2020 року,

встановив:

Після 18:00 год. 02.10.2020 року до Херсонського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до Генічеської міської територіальної виборчої комісії Херсонської області (далі - відповідач, Генічеська МТВК), третя особа - Херсонська обласна організація політичної партії "Слуга народу" (далі - третя особа, ХООПП СН ), в якій позивач просить визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу постанову №22 Про реєстрацію кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Херсонської обласної політичної партії Слуга народу на перші вибори депутатів Генічеської територіальної громади та міського голови 25 жовтня 2020 року від 29.09.2020р. та скасувати. Позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовує тим, що 29.09.2020 року Генічеська МТВК в порушення ч.3 ст. 222 Виборчого кодексу України прийняла Постанову №22 Про реєстрацію кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Херсонської обласної політичної партії Слуга народу на перші вибори депутатів Генічеської територіальної громади та міського голови 25 жовтня 2020 року . Суть порушення позивач вбачає в подачі Херсонською обласною організацією політичної партії "Слуга народу" заяви на реєстрацію після граничного строку для подання такого роду заяв.

Позивач вважає оскаржувані рішення та дії відповідача незаконними і такими, що порушують його права як суб`єкта виборчого процесу, а тому звертається до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 03.10.2020 року відкрито провадження у справі, визначено розглядати її з повідомленням (викликом) сторін з особливостями, визначеними ст. 273 КАС України.

Крім того, ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Херсонську обласну організацію політичної партії "Слуга народу", зобов`язано відповідача та третю особу надати додаткові докази у справі, визначено відповідачу та третій особі строк на подачу відзиву на позов.

Судове засідання призначено на 04.10.2020 року о 10:00 год.

На виконання вимог ч.1 ст. 273 КАС України, які кореспондуються з приписами ч.4 ст. 63 ВК України суд повідомив виборчу комісію та Центральну виборчу комісію про відкриття провадження у справі, що підтверджується наявними в справі доказами.

Про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду учасники повідомлені шляхом направлення в їх адресу (засобами електронної пошти) ухвали суду від 03.10.2020 року та повісток про виклик до суду. Додатково про зазначене сторони повідомлені засобами телефонного зв`язку.

Зазначене узгоджується з приписами ст. 268 КАС України та підтверджено наявними в матеріалах справи телефонограмами та роздрукованими електронними листами.

04.10.2020 року до суду надійшов відзив відповідача, за яким заявлених позовних вимог Генічеська МТВК не визнає. Зазначає, що 24.09.2020 року о 23:59 год. представник Херсонської обласної організації Політичної партії Слуга Народу ОСОБА_2 прибув до приміщення Генічеської МТВК та надав для вивчення документи для реєстрації кандидатів в депутати Генічеської міської ради від Херсонської обласної організації Політичної партії Слуга Народу . Ознайомитись з матеріалами та прийняти їх в термін до 00:00 год. 24.09.2020 року члени комісії не могли фізично, оскільки в цей час приймали документи від іншого учасника виборчого процесу. У приміщенні виборчої комісії представник політичної партії ОСОБА_2 повідомив про раптове погіршення стану здоров`я та покинув приміщення для звернення за медичною допомогою. Документи залишилися у представника Херсонської обласної організації Політичної партії Слуга Народу .

25.09.2020 року представник Херсонської обласної організації Політичної партії Слуга Народу повторно прибув до приміщення Комісії для подання документів для реєстрації кандидатів у депутати, проте відповідач зазначає, що документи прийнято не було.

26.09.2020 року представник Херсонської обласної організації Політичної партії Слуга Народу Парицький О.В. прибув до приміщення комісії та надав документи для реєстрації кандидатів у депутати Генічеської міської ради від ХООПП СН . Разом з документами ОСОБА_3 подано копію медичної довідки про стан здоров`я ОСОБА_2 та заяву, в якій третя особа обґрунтувала продовження строку подання документів до 26.09.2020 року. Документи прийнято, про що видано довідку встановленого зразка.

Відповідач зазначає, що прийнявши заяву після граничної дати комісія виходила з того, що ВК України не врегульовано процедура прийняття розгляду територіальною виборчою комісією документів для реєстрації кандидатів випадку, коли подання документів розпочалося до закінчення встановлено Виборчим Кодексом строку, а завершено після настання цього строку.

Також комісія зазначає, що ВК України не містить заборон на реєстрацію кандидатів у депутати у такому випадку, а тому комісія мала право при вирішенні цього питання виходити з Конституції принципів і загальних засад права, у тому числі основних принципів виборчого права та засад виборчого процесу.

04.10.2020 року третьою особою надано пояснення до позову, за якими ХООПП СН вважає заявлені позовні вимоги такими, що задоволенню не підлягають.

Пояснює, що заява про реєстрацію кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від ХООП СН подана до Генічеської МТВК 24.09.2020 року, однак після цього стан здоров`я представника партії погіршився та він поїхав до лікарні, про що 25.09.2020 року надано довідку. За таких обставин процес перевірки було продовжено до 25.09.2020 року та фактично закінчено 26.09.2020 року.

На підставі зазначеного ХООПП СН вважає, що їх представником дотримано вимог ст. 216 ВК України, необхідні документи подано до відповідача 24.09.2020 року.

Підсумовуючи викладене, представник третьої особи вважає оскаржену постанову правомірною.

В судове засідання, призначене на 04.10.2020 року о 10:00 год. з`явились: позивач, представники відповідача та третьої особи.

Позивач заявлені позовні вимоги підтримав з огляду на правову позицію наведену в позовній заяві.

Представники відповідача та третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечували, посилаючись на доводи відзиву та пояснень у справі відповідно.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Постановою від 15.07.2020 № 795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" Верховна Рада України призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

08.08.2020 року постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, а постановою від 14.08.2020 № 176 "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" - перші вибори депутатів районних рад.

06.07.2020 року згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано Херсонську обласну організацію політичної партії Слуга народу (номер запису: 14991020000023449).

З заяв по суті спору та з показів свідків допитаних в судовому засіданні встановлено, що 24.09.2020 року о 23:58 - 23:59 год. представник ХООПП СН - Лучко Юліан Вікторович з`явився до приміщення Генічеської МТВК з наміром подати документи для реєстрації кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області. Під час знаходження в приміщенні самопочуття представника погіршилось, у зв`язку з чим він залишив приміщення разом з документами.

26.09.2020 року документи щодо реєстрації кандидатів у депутати Генічеської міської ради були подані до відповідача представником ХООПП СН - Парицьким О.В., про що представнику видано відповідну довідку.

Згідно протоколу №10 (ІІ) засідання Генічеської міської територіальної виборчої комісії Генічеського району Херсонської області питання, зокрема, щодо реєстрації кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області була предметом розгляду комісії 29.09.2020 року. Відповідне питання винесено на порядок денний та затверджено п`ятнадцятьма голосами за , утрималась одна особа.

Під час розгляду питання про реєстрацію кандидатів по суті, виступив голова Генічеської МТВК ОСОБА_4 зауваживши, що ВК України не врегульована процедура прийняття та розгляду територіальною виборчою комісією документів для реєстрації кандидатів, коли строк подачі документів порушено з поважних причин.

Представник Херсонської обласної організації політичної партії Ліва опозиція у Генічеській міській територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу ОСОБА_5 виступив перед комісією та зазначив, що комісія не має право розглядати питання щодо реєстрації кандидатів, документи щодо яких подано з порушенням строку.

Дванадцятьма голосами за комісія вирішила зареєструвати кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області, висунутих 19.09.2020 року на Конференції цієї організації політичної партії Слуга народу та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Генічеської міської ради.

Відповідне рішення комісії оформлено постановою від 29.09.2020 року №22.

Позивач вважає зазначену постанову протиправною, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом .

Дослідивши матеріали справи та проаналізувавши відповідні норми чинного законодавства суд дійшов наступного.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Водночас згідно із ст.ст. 69, 71 Основного закону народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України.

Стаття 3 Виборчого кодексу України встановлює типи виборів, які проводяться в Україні: 1) вибори Президента України; 2) вибори народних депутатів України; 3) місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Так, постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю - 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з ч. 1 ст. 21 Виборчого кодексу України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:

1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;

4) політичного плюралізму та багатопартійності;

5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;

6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);

7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Відповідно приписів ч.1 ст. 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено хто є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

За правилами статті 193 Виборчого Кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

ОСОБА_1 , як кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом (копія відповідного посвідчення знаходиться в матеріалах справи), є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів, отже наділений правом на оскарження рішення виборчої комісії до суду.

Тобто, позов подано належним суб`єктом звернення.

Водночас, статтею 216 ВК України встановлено загальний порядок висування кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Так, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.

Організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

У відповідності до ч. 1 ст. 217 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Частиною другою статті 217 Виборчого кодексу України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Згідно з ч. 4 ст. 217 Виборчого кодексу України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

При цьому загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначається статтею 218 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи (ч. 2 ст. 222 Виборчого кодексу України).

Згідно ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Частинами першою та другою статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

У відповідності до вимог ч. 1 ст. 4 Виборчого кодексу України строки, визначені у цьому Кодексі, обчислюються в календарних днях.

Частиною 4 ст. 4 Виборчого кодексу України зазначено, що останнім днем обчисленого у днях строку, який відповідно до цього Кодексу має закінчитися у зв`язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.

Постановою від 15.07.2020 № 795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" Верховна Рада України призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

08.08.2020 постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, а постановою від 14.08.2020 № 176 "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" - перші вибори депутатів районних рад.

Таким чином, останнім днем для подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати є 24.09.2020 року (за тридцять днів до дня голосування).

Також, суд звертає увагу на те, що з метою забезпечення однакового застосування на всій території України законодавства про місцеві вибори під час організації підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, керуючись статтями 11-13, пунктом 4 статті 17, пунктами 1-3 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року № 163 Про Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року затвердила Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.

Відповідно п.54 зазначеного плану захід щодо висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови (стаття 11, частини перша - третя статті 216 Кодексу) триває з 15 до 24 вересня 2020 року включно.

Наведене додатково підтверджує те, що 24.09.2020 року є граничною датою подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та те, що про календарні межі початку та кінця означеного заходу учасники виборчого процесу були додатково повідомлені постійним колегіальним державним органом, який наділений повноваженнями щодо організації підготовки, проведення депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, голів громад, організації всеукраїнського і місцевих референдумів.

Однак, не спростовується учасниками справи, отже згідно з приписами ч.1 ст. 78 КАС України не підлягає доказуванню та обставина, що фактично повний пакет необхідних для реєстрації кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області документів подано до відповідача 26.09.2020 року, тобто з пропуском передбаченого ч.2 ст.227 Виборчого кодексу строком.

Згідно п.1 ч.4 ст. 38 ВК України член виборчої комісії зобов`язаний додержуватися Конституції України, цього Кодексу та законів України з питань підготовки і проведення виборів, що зобов`язує кожного члена комісії окремо та комісію як колегіальний орган в цілому діяти в межах повноважень, в порядку та у спосіб передбачений законом.

Окрім викладеного, п.7 ч.1 статті 4 КАС України містить визначення поняття суб`єкта владних повноважень, згідно якого суб`єктом владних повноважень є орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Територіальна виборча комісія, відповідно положень ст. 206 ВК України на період здійснення своїх повноважень наділена переліком владно-управлінських функцій, згідно з ч.14 ст.36 ВК України рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Тобто, територіальна виборча комісія підпадає під визначення суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, що зобов`язує її діяти з дотриманням приписів ч.2 ст.2 КАС України, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Порядок дій територіальної виборчої комісії в разі надходження до неї документів зазначених у частині першій ст. 222 ВК України, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу безальтернативно передбачений ч.3 ст. 222 ВК України. Такі документи не розглядаються комісією, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Наведена норма ВК України є імперативною, абсолютно визначеною нормою права, яка не передбачає інших варіантів поведінки територіальної виборчої комісії або умов за яких наслідки, передбачені нормою, не застосовуються.

Отже, отримавши від уповноваженого представника третьої особи повний пакет необхідних для реєстрації кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області 26.09.2020 року, відповідач мав лише один правомірний варіант поведінки, а саме, не розглядати їх та повідомити про вказану обставину суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Щодо правової позиції відповідача та третьої особи у справі відносно того, що прийняття заяви на реєстрацію кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області розпочалося 24.09.2020 року та тривало до 26.09.2020 року, суд зазначає наступне.

Так, ВК України не визначає подання документів для реєстрації до територіальної виборчої комісії як триваючий процес. Навпаки, кодекс визначає відповідний захід як одноразову дію - подання документів, зазначених у ч.1 ст. 222 ВК України.

Кодекс також визначає конкретний документ, що підтверджує вчинення відповідної дії - довідку про прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Згідно з положеннями ч.2 ст. 74 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Тобто, передбаченим ВК України доказом подання документів для реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад є довідка виборчої комісії про прийняття відповідних документів.

В даному конкретному випадку, ані відповідачем, ані третьою особою у справі вимоги ухвали від 03.10.2020 року про надання такої довідки не виконані, проте, визнається сторонами в заявах по суті спору, в поясненнях під час судового розгляду та змістом оскарженої постанови, отже згідно положень ч.1 ст. 78 КАС України не підлягає доказуванню те, що згадана довідка видана ХООПП СН 26.09.2020 року з зазначенням дати прийняття документів - 26.09.2020 року.

Таким чином, підстави вважати, що документи для реєстрації кандидатів третьої особи поданими 24.09.2020 року відсутні.

Додатково факт подання документів 26.09.2020 року підтверджено витягом з книги реєстрації вхідної кореспонденції відповідача (а.с.38), в якій запис про надходження документів датований 26.09.2020 року (запис №72,73).

Стосовно обставин явки представника ХООПП СН ОСОБА_2 до Генічеської МТВК 24.09.2020 року о 23:58-23:59 год., суд зазначає, що саме бажання особи подати документи та його явка з відповідною метою до приміщення МТВК підтверджена показами допитаних в судовому засіданні 04.10.2020 року свідків, а саме, голови Генічеської МТВК Тутова Ю.В. та самого ОСОБА_2 . Проте, волевиявлення особи до вчинення певної дії та навіть його намір відповідні дії вчинити, не є тотожним з її вчиненням, оскільки самим ОСОБА_2 , ОСОБА_4 та відповідачем по справі зазначено, що документи, які ОСОБА_2 мав намір подати, він забрав з собою, уповноваженим особам відповідача не залишав. З огляду на викладене не можна вважати, що процес подання документів розпочався 24.09.2020 року, оскільки в період з 24.09.2020 року по 26.09.2020 року необхідні до подання документи знаходились в третьої особи.

Стосовно поганого самопочуття ОСОБА_2 як підстави, що зробила неможливим своєчасне подання відповідачу необхідних документів, суд зазначає, що відповідно ч.1 ст.222 ВК України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії. ВК України не містить обмежень щодо кількості осіб, які можуть бути вповноважені на вчинення відповідної дії. Отже, знаючи про погане самопочуття ОСОБА_2 ХОПП СН (особливо за умови знаходження поряд з ним його помічника, що підтверджено показами ОСОБА_2 ), об`єктивно мала можливість в найкоротший строк направити іншого представника партії для подачі документів про реєстрацію кандидатів.

Також, суд вважає недостатніми для обґрунтування заявленої правової позиції посилань третьої особи на протиправну бездіяльність відповідача, оскільки жодного доказу реагування на зазначені дії ХООПП СН не надано. Натомість, суд вважає таким, що не відповідає обставинам ситуації, поведінку третьої особи щодо відсутності скарг на дії Генічеської МТВК з її боку, відсутність доказів звернення до правоохоронних органів з зазначеного приводу або намагання реалізувати право на подання заяв про реєстрації за допомогою електронних сервісів в порядку, встановленому Центральною виборчою комісію (як це передбачено ч.5 ст.222 ВК України).

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

При вказаних обставинах, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність своєї постанови №22 Про реєстрацію кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Херсонської обласної політичної партії Слуга народу на перші вибори депутатів Генічеської територіальної громади та міського голови 25 жовтня 2020 року від 29.09.2020 року, з урахуванням вимог встановлених ч.2 ст.2 КАС України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.

Крім того, під час розгляду справи як джерело права суд застосовує практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ).

Так у пункті 54 рішення від 19 жовтня 2004 року в справі "Мельниченко проти України" (№ 17707/02) ЄСПЛ наголосив на тому, що ст. 13 Протоколу 1 включає суб`єктивні права голосувати та бути обраним. Не дивлячись на важливість цих прав, вони не є абсолютними. Оскільки ст. 3 визнає такі права, не надаючи самих понять, дозволяючи самим визначити їх, то є межі для "встановлених обмежень" (див. Метью-Мохін та Клерфаут, див. вище стор. 23, параграф 52). У своїх внутрішніх правових системах Договірні сторони можуть робити право голосувати та бути обраним предметом для певних обмежень, які не заборонені в принципі статтею 3. Держави мають широкі межі розсуду у цій сфері, проте Суд визначає чи вимоги Протоколу № 1 були дотримані. Суд повинен впевнитись, що ці умови не обмежують права до такого ступеня, щоб позбавити їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету та що заходи, які вживалися, є пропорційними.

Згідно з пунктом 59 вищезазначеного рішення право стати кандидатом на виборах, що гарантується статтею 3 Протоколу № 1, і є таким суттєвим правом в концепції реального демократичного устрою, яке було б ілюзорним, якщо комусь може бути відмовлено у цьому праві в будь-який момент. Таким чином, якщо держава має широкі межі розсуду при визначенні вимог для надання права абстрактно, принцип того, що право має бути ефективним, вимагає, щоб процедура надання права містила достатні гарантії для запобігання свавільним рішенням.

Також, у відповідності до пункту 50 рішення ЄСПЛ від 07 травня 2008 року у справі "Ковач проти України" будь-яке відхилення від принципу загального виборчого права породжує ризик підриву демократичної легітимності обраного таким чином законодавчого органу та законів, які він приймає. Отже, виключення будь-якої групи або категорії громадян не повинно суперечити основним цілям статті 3 Першого протоколу.

В даному випадку судом встановлено наявність законодавчо закріпленого державного регулювання виборчих правовідносин щодо строку та порядку реєстрації кандидатів у депутати місцевих рад. Вказані обмеження є легітимними (встановленими законом), чіткими, однозначними до розуміння та однаковими для всіх учасників виборчого процесу. Їх імперативний характер попереджає свавілля з боку суб`єктів, що їх застосовують та, водночас, не обмежує право осіб бути обраним до такої міри, щоб це право вважалось ілюзорним.

Тобто, в даному випадку обмеження строку та порядку реєстрації кандидатів у депутати місцевих рад є виправданим та обґрунтованим.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України у разі несплати судового збору на момент вирішення справи, суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", який вступив в дію з 01.01.2020 року, встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2 102 грн.

Так, згідно ст.4 вказаного Закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Цією ж нормою встановлено, що за подання до адміністративного суду фізичною особою адміністративного позову немайнового характеру судовий збір складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відтак, розмір судового збору за подання до адміністративного суду позову із заявленими вимогами немайнового характеру складає 840,80 грн.

Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволено повністю, суд дійшов висновку про необхідність стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача до Державного бюджету України судового збору за подання позовної заяви в розмірі 840,80 грн.

З огляду на викладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому адміністративний позов слід задовольнити повністю.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 268-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Генічеської міської територіальної виборчої комісії Херсонської області (Код ЄДРПОУ: 43755663, місцезнаходження: 75500, Херсонська область, м. Генічеськ, вул. Міська, буд. 8) №22 Про реєстрацію кандидатів у депутати Генічеської міської ради Генічеського району Херсонської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Херсонської обласної політичної партії Слуга народу на перші вибори депутатів Генічеської територіальної громади та міського голови 25 жовтня 2020 року від 29.09.2020 роки.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Генічеської міської територіальної виборчої комісії Херсонської області (Код ЄДРПОУ: 43755663, місцезнаходження: 75500, Херсонська область, м. Генічеськ, вул. Міська, буд. 8) до Державного бюджету України (УК у м Херсоні/м Херсон/22030101, код ЄДРПОУ 37959779, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA078999980313181206084021002, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 04 жовтня 2020 р.

Суддя О.В. Ковбій

кат. 101030200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969229
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2881/20

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні