Рішення
від 04.10.2020 по справі 560/5925/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5925/20

РІШЕННЯ

іменем України

04 жовтня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.

за участі:секретаря судового засідання Нетичай Ю.В. представника позивача: Нагнибіди В.І., представників відповідача: Ткачук Л.М., Бзинко Г.В., розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницької обласної організації політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, в якому просив:

- визнати протиправною та скасувати постанову Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області від 28 вересня 2020 року № 39;

- зобов`язати Кам`янець-Подільську міську територіальну виборчу комісію Кам`янець-Подільського району Хмельницької області зареєструвати кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, включених до єдиного і територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії Об`єднання Самопоміч на перших виборах депутатів Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області 25 жовтня 2020 року;

- стягнути на користь Хмельницької обласної організації політичної партії Об`єднання Самопоміч (код ЄДРПОУ - 39935131) судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області (код ЄДРПОУ - 43756253).

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що з метою участі у виборчому процесі конференцією Хмельницької обласної організації політичної партії Об`єднання Самопоміч прийнято рішення від 17.09.2020 про висування кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

24 вересня 2020 року Хмельницькою обласною організацією політичної партії Об`єднання Самопоміч подано до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області заяву про реєстрацію, перелік кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області та інші додатки, передбачені ВК України.

Вказав, що за результатами розгляду поданих документів, Кам`янець-Подільською міською територіальною виборчою комісією Кам`янець-Подільського району Хмельницької області о 16 год. 30 хв. 28.09.2020 року прийнято постанову №39 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, включених до єдиного і територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії Об`єднання Самопоміч на перших виборах депутатів Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області 25 жовтня 2020 року".

Зазначив, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні єдиного виборчого списку не дотримано вимог гендерного представництва, так як у вказаному списку з № 16 по № 20 виключно особи чоловічої статі, та не виконано вимоги щодо почергового включення до єдиного виборчого списку кандидатів різної статі у разі, якщо кількість кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку не кратна п`яти.

Оскаржувану постанову відповідача вважає протиправною, тому звернувся в суд з вказаними позовними вимогами про її скасування.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі, призначено судове засідання на 04.10.2020 о 15:00 в приміщенні Хмельницького окружного адміністративного суду за адресою м. Хмельницький, вул. Козацька, 42.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав викладених у позовній заяві.

Представники відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнали, надавши суду відзив на позовну заяву, в якому вказали, що за правилом, встановленим ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку. Зауважили, що в поданому Хмельницькою обласною організацією політичної партії Об`єднання Самопоміч єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради у п`ятірці на місцях з 16 по 20 немає жодного кандидата жіночої статі, а подані лише кандидати чоловічої статі. Також зазначили, що відповідно до абзацу 2 ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України 21 та 22 номери єдиного виборчого списку мають бути сформовані почергово з представника чоловічої статі та представника жіночої статі, а в поданому позивачем єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради 21 та 22 номери списку - кандидати жіночої статі. Вважають, що Хмельницькою обласною організацією політичної партії Об`єднання Самопоміч при формуванні єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради допущено порушення встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів, який регламентується статтею 219 Виборчого кодексу України. Просили у задоволенні позову відмовити.

Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

Встановлено, що з метою участі у виборчому процесі конференцією Хмельницької обласної організації політичної партії Об`єднання Самопоміч прийнято рішення від 17.09.2020 про висування кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.

24 вересня 2020 року Хмельницькою обласною організацією політичної партії Об`єднання Самопоміч подано до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати, перелік кандидатів у депутати Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області та інші додатки.

Постановою Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області №39 від 28.09.2020 відмовлено в реєстрації кандидатів в депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії "Об`єднання "Самопоміч".

Підставою прийняття оскаржуваної постанови зазначено, що під час формування єдиного виборчого списку організація партії не забезпечила присутність у кожній п`ятірці цього виборчого списку не менше двох кандидатів кожної статі. А саме, усі кандидати з 16 по 20 номер єдиного виборчого списку - особи чоловічої статі. Також, організація партії не виконала вимоги ВКУ щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку у разі, якщо кількість кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку не кратна п`яти. Так, у єдиному виборчому списку Хмельницької обласної організації політичної партії Об`єднання Самопоміч 22 кандидати в депутати, тобто кількість кандидатів в депутати не кратна п`яти. При цьому, двадцять перший і двадцять другий номери - особи жіночої статі. Зазначено, що було порушено вимоги, передбачені частиною дев`ятою статті 219 ВКУ. Таке порушення є порушенням встановленого ВКУ порядку висування кандидатів у депутати, і відповідно до пункту першого частини першої статті 230 ВКУ є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії.

Позивач вважає оскаржувану постанову Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області №39 від 28.09.2020, протиправною, а тому з метою захисту своїх прав, звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" від 30 серпня 2020 року № 208 оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Виборчий кодекс України, відповідно до Конституції України, визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з ч. 1 ст. 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Відповідно до ч. 3 ст. 219 Виборчого кодексу України організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Частинами 8, 9 ст. 219 Виборчого кодексу України визначено, що черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Суд встановив, що 24.09.2020 позивачем було подано документи на реєстрацію кандидатів у депутати до Кам`янець-Подільської міської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, які були висунуті на конференції Хмельницької обласної організації політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" 17.09.2020.

При цьому, усі кандидати з 16 по 20 номер єдиного виборчого списку - особи чоловічої статі: №16 - ОСОБА_1 , №17 - ОСОБА_2 , №18 - ОСОБА_3 , №19 - ОСОБА_4 , №20 - ОСОБА_5 . Крім того, двадцять перший і двадцять другий номери - особи жіночої статі: №21 - ОСОБА_6 та №22 - ОСОБА_7 .

Відповідно до частини 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Згідно з ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України, Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 230 ВК України.

Зокрема, відповідно до частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Частиною 4 статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Отже, чинним законодавством України передбачено, що порушення порядку висування кандидатів у депутати є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.

Дослідивши спірну постанову, суд зазначає, що фактичною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати відповідачем визначено ту обставину, що при формуванні єдиного виборчого списку не дотримано вимог гендерного представництва, передбачених частиною 9 статті 219 ВК України.

Крім того, судом враховано як зазначили в судовому засіданні представники відповідача, що представником Хмельницької обласної організації політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" за п`ять хвилин до початку засідання Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області до комісії був поданий супровідний лист без додатків, крім того був відсутній єдиний виборчий список та електронні носії, тому вказаний лист комісією при прийнятті рішення врахований не був.

Відтак, з урахуванням зазначених обставин, суд дійшов висновку, що постанова Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області №39 від 28.09.2020 є правомірною.

Крім того, суд критично ставиться до посилання представника позивача на Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про місцеві вибори" під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових, перших та додаткових місцевих виборах, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 23 вересня 2015 року №362, з огляду на таке.

Згідно з частиною третьою статті 4 Закону України "Про місцеві вибори", який діяв до 1 січня 2020 року, представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку.

При цьому, процедура висування кандидатів у депутати була регламентована статтями 35 - 37 зазначеного Закону і не передбачала врахування гендерних квот.

З введенням в дію з 1 січня 2020 року Виборчого кодексу України, законодавець змінив правове регулювання зазначеного питання, а саме, передбачив, що формування виборчих списків з урахуванням присутності у виборчому списку чоловіків і жінок є складовою порядку висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (частина 9 статті 219 Виборчого кодексу України).

Зазначене підтверджується і Роз`ясненням щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затвердженим Постановою Центральної виборчої комісії №249 від 11 вересня 2020 року.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

З огляду на викладене, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог, оскільки відповідач, довів правомірність свого рішення, спростував доводи та пояснення позивача, а відтак діяв у межах та спосіб встановлений чинним законодавством України, а тому у задоволенні даного адміністративного позову слід відмовити.

Одночасно, позивач не довів обставин, які б свідчили про порушення його прав, свобод чи інтересів.

На підставі ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з відмовою в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, судові витрати не стягуються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

в задоволенні позовних вимог Хмельницької обласної організації політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" до Кам`янець-Подільської міської територіальної виборчої комісії Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення .

Повне рішення складене 04 жовтня 2020 року 16 год. 30 хв.

Позивач:Хмельницька обласна організація Політичної Партії "Об`єднання "Самопоміч" (вул. Панаса Мирного, буд. 28, кв. 45, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29027 , код ЄДРПОУ - 39935131) Відповідач:Кам`янець-Подільська міська територіальна виборча комісія Кам`янець-Подільського району Хмельницької області (майдан Відродження, буд. 1, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32302 , код ЄДРПОУ - 43756253)

Головуючий суддя П.М. Майстер

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969245
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/5925/20

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні