РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2020 року справа № 580/4298/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кульчицького С.О.,
за участю: секретаря судового засідання - Мауріної Я.Ю.,
представника позивача Навроцької Т.В. - за ордером,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась Черкаська обласна організація політичної партії «НАШ КРАЙ» (далі - позивач) з позовом до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову відповідача № 42 від 28.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року;
- зобов`язати відповідача зареєструвати кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» , шляхом винесення відповідної постанови про реєстрацію кандидатів у депутати на найближчому засіданні Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідач з порушенням вимог виборчого законодавства України відмовив зареєструвати кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» . Вказує, що порушення вимог щодо черговості включення кандидатів до єдиного та територіальних виборчих списків не є підставою для відмови у їх реєстрації, оскільки гендерна квота Черкаською обласною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ» дотримана.
Ухвалою суду від 02.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд даної справи одноособово, оскільки відповідно до ч. 1 ст. 33 Кодексу адміністративного судочинства адміністративні справи розглядаються і вирішуються в адміністративному суді першої інстанції колегією у складі трьох суддів лише у разі, якщо предметом оскарження є рішення, дії чи бездіяльність саме окружної виборчої комісії (окружної комісії з референдуму).
Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, відповідачем подано до суду відзив, в якому зазначено, що позивачем порушено черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному та територіальному виборчих списках. Посилається на те, шо у територіальному виборчому списку № 2, який є невід`ємним додатком до рішення конференції Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» під номерами 8 та 9 включено осіб однієї статі, вказане порушення присутнє і у територіальному виборчому списку № 3, де під номерами 7 , 8 та 9 також зазначено осіб однієї статі, при загальній кількості кандидатів 9. Надані позивачем на усунення недоліків оновлений єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки по округу № 2 та № 3, не містять посилання на рішення конференції, якою змінено черговість розташування кандидатів, що передбачено ч. 8 ст. 219 Виборчого кодексу України, тому вважає, що прийнята постанова № 42 від 28.09.2020 є законною та відповідає вимогам Виборчого кодексу України.
У судовому засіданні з розгляду справи № 580/4298/20, призначеному на 12 год. 00 хв. 03.10.2020, витребувано у позивача протокол конференції Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 19.09.2020, у зв`язку з чим оголошено перерву до 16 год. 00 хв. 04.10.2020.
03.10.2020 до суду надійшли витребувані у позивача документи.
У судове засідання призначене на 16 год. 00 хв. 04.10.2020, з`явився представник позивача, яка позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити у повному обсязі.
Відповідач, належним чином повідомлений про місце, дату та час проведення судового засідання, явку свого представника в судове засідання не забезпечив, заяв про поважність неявки представника відповідача або про причини такої неявки до суду не надходило.
Заслухавши пояснення сторони позивача, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.
З урахуванням Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Черкаська обласна організація політичної партії «НАШ КРАЙ» зареєстрована 12.08.2015.
Судом встановлено, що 24.09.2020 представник Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» за довіреністю ОСОБА_1 , подала до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області документи на реєстрацію кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області 25 жовтня 2020 року, а саме:
- заяву про реєстрацію кандидатів у депутати на 2 акр.;
- рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого ч. 10 ВК України на 1 арк.;
- єдиний виборчий список кандидатів у депутати міської ради висунутих місцевою
організацією політичної партії в єдиному одномандатному виборчому окрузі на 5 арк.;
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати міської ради, висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі на 8 арк.;
- передвиборні програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії на 3 арк.;
- документ про внесення грошової застави на 1 арк.;
- заяви осіб включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії на 38 арк.;
- автобіографії кандидатів на посаду міського голови на 38 арк.;
- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати на 38 арк.;
- по одній фотографії кандидата на посаду міського голови (4х6 см) на паперових носіях та в електронному вигляді на 38 арк.;
- копія 1-ї та 2-ї сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицевого та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на 38 арк.;
- довіреність від відповідної організації партії на представника на 1 арк.
Про що членом робочої групи з приймання та реєстрації документів Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області Доманським І.Р. складено о 09 год. 25 хв. довідку від 24.09.2020 № 36.
У зв`язку з допущеними недоліками, представником Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» за довіреністю ОСОБА_1 подано до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області додаткові документи, а саме:
- єдиний виборчий список кандидатів у депутати міської ради висунутих місцевою організацією політичної партії в єдиному одномандатному виборчому окрузі на 5 арк.;
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати міської ради, висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі (№ 2 та №3) на 4 арк.;
- заяви осіб включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії на 3 арк.
Вказане підтверджується довідкою від 24.09.2020 № 48 складеною членом робочої групи з приймання та реєстрації документів Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області ОСОБА_2 о 20 год. 50 хв.
Під час перевірки поданих Черкаською обласною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ» документів, відповідачем виявлено недоліки, про що повідомлено суб`єкта подання.
Згідно з довідкою Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області від 28.09.2020 № 74, позивачем на усунення недоліків надано:
- заяву про реєстрацію кандидатів у депутати на 38 акр.;
- єдиний виборчий список кандидатів у депутати міської ради висунутих місцевою організацією політичної партії в єдиному одномандатному виборчому окрузі на 7 арк.;
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати міської ради, висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі на 8 арк.;
- автобіографії кандидатів на посаду міського голови на 38 арк.;
- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати на 38 арк.
За наслідками розгляду поданих Черкаською обласною організацією політичної партії «НАШ КРАЙ» документів, відповідачем прийнято о 21 год. 35 хв. постанову від 28.09.2020 № 42 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» .
Не погоджуючись з вказаною постановою, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим фактичним обставинам, суд зазначає таке.
Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
За приписами статті 6 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.
За правилами статті 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Пунктом 2 частини 1 статті 12 Закону України Про політичні партії в Україні №2365-III від 05.04.2001, передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.
Згідно з частинами 1, 2 статті 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
За вимогами частини 4 статті 217 Виборчого кодексу України, обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути: 1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм); 2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії встановлений статтею 218 Виборчого кодексу України і передбачає, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України.
Згідно з частинами 1, 3, 4 статті 219 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
Відповідно до частини 5, 6 статті 219 Виборчого кодексу України, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
За правилами частини 8 статті 219 Виборчого кодексу України, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Наведена норма кореспондує з положеннями частини 12 статті 219 Виборчого кодексу України, де визначено, що у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку, та положеннями частини 13 статті 219 Виборчого кодексу України, де визначено, що у кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, його порядковий номер у цьому списку.
Абзацом першим та другим частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України закріплено правило, в силу якого, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Відповідно до частини 10 статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Статтею 227 Виборчого кодексу України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно з частиною шостою статті 227 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України, визначено виключний перелік підстав, коли територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Відповідно до пункту першого частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України визначено підставою для відмови порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
На конференції Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» 19.09.2020 затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів в депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області.
Відповідачем при розгляді наданих списків встановлено, що у територіальному виборчому списку № 2, який є невід`ємним додатком до рішення конференції Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» під номерами 8 та 9 включено осіб однієї статті, вказане порушення присутнє і у територіальному виборчому списку № 3, де під номерами 7 , 8 та 9 також зазначено осіб однієї статі, при загальній кількості кандидатів 9, тобто відповідач вказує на те, що суб`єктом подання порушено забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статті як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.
Зауважень до наданих Черкаською обласною організацію політичної партії «НАШ КРАЙ» територіальних виборчих списків № 1 та № 4, відповідачем не зроблено.
Постанова № 42 від 28.09.2020 мотивована тим, що оскільки первинні документи, зокрема єдиний та територіальні виборчі списки № 2 та № 3 не відповідали вимогам п. 2 та п. 3 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, Уманськюї міською територіальною виборчою комісією Уманського району Черкаської області вказано суб`єкту подання на недоліки та запропоновано вказати номер рішення конференції комісії Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» , додатком до якого є подані уточнені єдиний та територіальні виборчі списки. Проте, в порушення п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України суб`єктом подання не усунуто вказаний недолік, не подано уточненого або іншого документа для реєстрації кандидатів у депутати, зокрема не надано повідомлення про скликання конференції та нового рішення конференції, на якому уточнені нові подані документи.
Стосовно вказаного відповідачем мотиву для відмови у реєстрації кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, стороною позивача надано пояснення, що подані згідно з довідкою № 36 від 24.09.2020 єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів від Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» містили помилки, тому цього ж дня представником ОСОБА_1 надано вірні єдиний виборчий список кандидатів у депутати в єдиному одномандатному виборчому окрузі та територіальні виборчі списки в територіальному виборчому окрузі № 2 та № 3, що відповідають затвердженим на конференції від 19.09.2020. На підтвердження чого, на вимогу суду, надано витяг з протоколу конференції Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 19.09.2020 та затвердженні єдиний та територіальні виборчі списки по виборчому окрузі № 2 та № 3.
Відповідно до наданого територіального виборчого списку по округу № 2, то до нього включено 9 кандидатів у такому порядку: 1. ОСОБА_3 , 2. ОСОБА_4 , 3. ОСОБА_5 , 4. ОСОБА_6 , 5. ОСОБА_7 , 6. ОСОБА_8 , 7. ОСОБА_9 , 8. ОСОБА_10 , 9. ОСОБА_11 .
Відповідно до наданого територіального виборчого списку по округу № 3, то до нього включено 9 кандидатів у такому порядку: 1. ОСОБА_12 , 2. ОСОБА_13 , 3. ОСОБА_14 , 4. ОСОБА_1 , 5. ОСОБА_15 , 6. ОСОБА_16 , 7. ОСОБА_17 , 8. ОСОБА_18 , 9. ОСОБА_19 .
Під час розгляду справи судом встановлено, та не заперечується позивачем, що єдиний та територіальні списки у територіальному виборчому окрузі № 2 та № 3, подані згідно з довідкою № 36, мають розбіжності із вказаними списками поданими згідно з довідками № 48 та 74.
Судом встановлено, що вказана розбіжність полягає у порядкових номерах розміщення кандидатів у списку, однак зміст єдиного та територіальних виборчих списків № 2 та № 3 свідчить про те, що при їх формуванні дотримано вимоги ст. 219 Виборчого кодексу України та враховано принцип гендерної рівності.
Так, у кожній п`ятірці організація забезпечила присутність не менше двох кандидатів кожної статі, що відповідає вимогам порядку висування кандидатів у депутати.
Принцип гендерної рівності в України, що визначений у статті 24 Конституції України та Законі України "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків".
Рівність прав та можливостей жінок і чоловіків забезпечується Законом України від 08.09.2005 №2866-IV "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків", метою якого є досягнення паритетного становища жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства шляхом правового забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків.
Практикою Європейського Суду з прав людини встановлено, що дискримінація означає поводження з особами у різний спосіб, без об`єктивного та розумного обґрунтування, у відносно схожих ситуаціях (рішення у справі "Вілліс проти Сполученого Королівства", заява №36042/97). Відмінність у ставленні є дискримінаційною, якщо вона не має об`єктивного та розумного обґрунтування, іншими словами, якщо вона не переслідує легітимну ціль або якщо немає розумного співвідношення між застосованими засобами та переслідуваною ціллю (рішення у справі "Ван Раалте проти Нідерландів" від 21.02.1997.) (п.п. 48-49 рішення ЄСПЛ у справі "Пічкур проти України" від 07.11.2013, заява № 10441/06).
Аналогічний підхід у своїх рішеннях використовує і Конституційний Суд України вказуючи на те, що мета встановлення певних відмінностей (вимог) у правовому статусі повинна бути істотною, а самі відмінності (вимоги), що переслідують таку мету, мають відповідати конституційним положенням, бути об`єктивно виправданими, обґрунтованими та справедливими. У противному разі встановлення обмежень означало б дискримінацію (абзац 7 пункту 4.1. мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 7 липня 2004 року №14-рп/2004).
Враховуючи викладене вище, суд висновує, що позивачем під час формування виборчих списків дотриманна гендерна квота із врахуванням відповідної пропорції представництва різних статей, тобто забезпечена присутність визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і територіальних виборчих списках, при цьому порушення щодо черговості включення кандидатів не є достатньою підставою для відмови у реєстрації кандидатів включених до таких списків.
Аналізуючи оскаржувану постанову, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
У справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд висновує про протиправність постанови Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області від 28.09.2020 № 42 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, у зв`язку із чим оскаржувана постанова підлягає скасуванню, а позовні вимоги підлягають до повного задоволення.
За приписами частини 1 статті 278 КАС України суд установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення (постанова Верховного Суду України від 16.09.2015 у справі №826/4418/14 (номер в ЄДРСР 52934283).
Таким чином, єдиним вірним способом захисту прав позивача в даному випадку є зобов`язання відповідача прийняти рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» .
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 3 статті 160 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Згідно ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Оскільки позивачем при поданні до суду даної позовної заяви не сплачено судовий збір у сумі 2102 грн., що у відповідності до ч. 9 ст. 273 КАС України не є перешкодою для прийняття позовної заяви до розгляду, суд дійшов висновку стягнути з відповідача на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 2102 грн.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241-246, 250, 255, 272, 273, 278 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» (18001, м. Черкаси, бул. Шевченка, 352, оф. 1-34, ідентифікаційний код 39947943) до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області (20300, Черкаська обл., м. Умань, вул. Європейська, 1, ідентифікаційний код 43749118) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області № 42 від 28.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
Зобов`язати Уманську міську територіальну виборчу комісію Уманського району Черкаської області прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області на користь Державного бюджету України (отримувач коштів УК у м. Черкасах/Черкаси/22030101, код отримувача за ЄДРПОУ 38031150, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача UA418999980313121206084023002, код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя С.О. Кульчицький
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969257 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.О. Кульчицький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні