Постанова
від 08.10.2020 по справі 580/4298/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4298/20

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача: Бужак Н. П.

Суддів: Костюк Л.О., Кобаль М.І.

За участю секретаря: Ткаченка В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві апеляційні скарги представників за довіреністю Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області Авдєєнка Володимира Андрійовича та ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року, суддя Кульчицький С.О., у справі за адміністративним позовом Черкаської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,-

У С Т А Н О В И В:

Черкаська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ звернулась до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області, в якому просила:

- визнати протиправною та скасувати постанову відповідача № 42 від 28.09.2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати відповідача зареєструвати кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", шляхом винесення відповідної постанови про реєстрацію кандидатів у депутати на найближчому засіданні Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що відповідач безпідставно відмовив у реєстрації кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", оскільки порушення вимог щодо черговості включення кандидатів до єдиного та територіальних виборчих списків не є підставою для відмови у їх реєстрації. Окрім того, "гендерна квота" Черкаською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" дотримана.

Відповідно до рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року позовні вимоги задоволено.

Не погодившись з рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року представники за довіреністю Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області Авдєєнко Володимир Андрійович та ОСОБА_1 подали апеляційні скарги відповідно до яких просять рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог Черкаської обласної організації політичної партії Наш край відмовити у повному обсязі.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою представника Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області Богославець Ю. В. та призначено розгляд справи на 11 годину 30 хвилин 08 жовтня 2020 року.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 жовня 2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою представника Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області Авдєєнка В.А. та призначено розгляд справи на 11 годину 30 хвилин 08 жовтня 2020 року.

07.10.2020 року від Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області надійшла заява за підписом голови комісії Одарич О.А., яка діє на підставі Постанови ЦВК від 04.10.2020 року №347, в якій з посиланням на ст. 303 КАС України відповідач відмовляється від апеляційної скарги та зазначає, що наслідки відмови від апеляційної скарги відомі.

В ході апеляційного розгляду справи, колегія суддів відмовила у задоволенні такої заяви з огляду на наявність в провадженні ще однієї апеляційної скарги Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області за підписом іншого представника на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року та з огляду на вимоги частини 5 статті 303 КАС України щодо наслідків відмови від апеляційної скарги та закриття провадження у справі.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши доводи апеляційних скарг, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-IX від 15.07.2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Даною постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

З урахуванням Постанови Верховної Ради України "Про утворення та ліквідацію районів" №807-IX від 17.07.2020 року та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 року призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Черкаська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" зареєстрована 12.08.2015 року.

24.09.2020 року представник Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" за довіреністю ОСОБА_2 , подала до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області документи на реєстрацію кандидатів у депутати до Уманської міської ради Уманського району Черкаської області 25 жовтня 2020 року, а саме:

- заяву про реєстрацію кандидатів у депутати на 2 акр.;

- рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого ч. 10 ВК України на 1 арк.;

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати міської ради висунутих місцевою

організацією політичної партії в єдиному одномандатному виборчому окрузі на 5 арк.;

- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати міської ради, висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі на 8 арк.;

- передвиборні програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії на 3 арк.;

- документ про внесення грошової застави на 1 арк.;

- заяви осіб включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії на 38 арк.;

- автобіографії кандидатів на посаду міського голови на 38 арк.;

- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати на 38 арк.;

- по одній фотографії кандидата на посаду міського голови (4х6 см) на паперових носіях та в електронному вигляді на 38 арк.;

- копія 1-ї та 2-ї сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицевого та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на 38 арк.;

- довіреність від відповідної організації партії на представника на 1 арк.

Членом робочої групи з приймання та реєстрації документів Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області Доманським І.Р. складено о 09 год. 25 хв. довідку від 24.09.2020 року № 36 про отримання документів.

У зв`язку з допущеними недоліками, після їх усунення, представником Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" за довіреністю ОСОБА_2 подано до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області додаткові документи, а саме:

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати міської ради висунутих місцевою організацією політичної партії в єдиному одномандатному виборчому окрузі на 5 арк.;

- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати міської ради, висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі (№ 2 та №3) на 4 арк.;

- заяви осіб включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії на 3 арк.

Вказане підтверджується довідкою від 24.09.2020 року № 48 складеною членом робочої групи з приймання та реєстрації документів Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області ОСОБА_3 о 20 год. 50 хв.

Під час перевірки поданих Черкаською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" документів, відповідачем виявлено недоліки, про що повідомлено суб`єкта подання.

Згідно з довідкою Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області від 28.09.2020 року № 74, позивачем на усунення недоліків надано:

- заяву про реєстрацію кандидатів у депутати на 38 акр.;

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати міської ради висунутих місцевою організацією політичної партії в єдиному одномандатному виборчому окрузі на 7 арк.;

- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати міської ради, висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі на 8 арк.;

- автобіографії кандидатів на посаду міського голови на 38 арк.;

- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати на 38 арк.

За наслідками розгляду поданих Черкаською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" документів, відповідачем прийнято о 21 год. 35 хв. постанову від 28.09.2020 року № 42 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ".

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 КАС України.

Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Частиною 4 ст. 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Згідно з пунктом 20 частини 1 статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є ВК України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Виборчого кодексу України).

За приписами ч. 1 ст. 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 Виборчого кодексу України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Відповідно до статті 6 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.

Приписами ч. 1 ст. 20 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина 1 ст. 22 Виборчого кодексу України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною 3 ст. 22 Виборчого кодексу України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Частиною 1 ст. 64 Виборчого кодексу України унормовано, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Разом з тим, статтею 195 цього ж Кодексу визначені строки призначення місцевих виборів та оголошення виборчого процесу, частиною першою якої передбачено, що чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.

Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.

Згідно частиною 5 ст.19 Виборчого кодексу України, перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.

Відповідно до ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

На підставі вище зазначеного, колегія суддів зазначає, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.

Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.

За правилами статті 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Пунктом 2 частини 1 статті 12 Закону України "Про політичні партії в Україні" №2365-IІІ визначено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

Згідно з частинами 1, 2 статті 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

За вимогами частини 4 статті 217 Виборчого кодексу України, обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути: 1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм); 2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

Загальний порядок висування кандидатів організацією партії встановлений статтею 218 Виборчого кодексу України і передбачає, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України.

Згідно з частинами 1, 3, 4 статті 219 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

Відповідно до частини 5, 6 статті 219 Виборчого кодексу України, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

За правилами частини 8 статті 219 Виборчого кодексу України, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Наведена норма кореспондує з положеннями частини 12 статті 219 Виборчого кодексу України, де визначено, що у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку, та положеннями частини 13 статті 219 Виборчого кодексу України, де визначено, що у кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, його порядковий номер у цьому списку.

Абзацом першим та другим частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України закріплено правило, в силу якого, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Відповідно до частини 10 статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Статтею 227 Виборчого кодексу України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Згідно з частиною шостою статті 227 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України, визначено виключний перелік підстав, коли територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Відповідно до пункту першого частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України визначено підставою для відмови порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Як убачається із матеріалів справи, на конференції Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" 19.09.2020 року затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів в депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області.

Відповідачем при розгляді наданих списків встановлено, що у територіальному виборчому списку № 2, який є невід`ємним додатком до рішення конференції Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" під номерами " 8" та " 9" включено осіб однієї статі, а саме: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 . Вказане порушення присутнє і у територіальному виборчому списку № 3, де під номерами "7", "8" та "9" також зазначено осіб однієї статі, а саме: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 при загальній кількості кандидатів 9, тобто відповідач вказує на те, що суб`єктом подання порушено забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статті як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Зауважень до наданих Черкаською обласною організацію політичної партії "НАШ КРАЙ" територіальних виборчих списків № 1 та № 4, відповідачем не виявлено.

Разом з тим, у постанові № 42 від 28.09.2020 року відповідачем зазначено, що подані повторно позивачем єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки зі зміненими порядковими номерами (черговістю) не можуть братись до уваги комісією без відповідного рішення про їх затвердження на зборах конференції.

Списки, що є невід`ємною частиною доданого представником місцевої організації політичної партії рішення містять порушення порядку висування кандидатів, визначені абзацу 2 частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України.

Як зазначає відповідач, в порушення вимог Виборчого кодексу України суб`єктом подання не усунуто недоліки, не подано уточненого або іншого документа для реєстрації кандидатів у депутати, зокрема не надано повідомлення про скликання конференції та нового рішення конференції, на якому уточнені нові подані документи.

З матеріалів справи убачається та дана обставина не заперечується стронами, що єдиний та територіальні списки у територіальному виборчому окрузі № 2 та № 3, подані Черкаською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ згідно з довідкою № 36, мають розбіжності із вказаними списками поданими згідно з довідками № 48 та 74.

Вказана розбіжність полягає у порушені порядкових номерів розміщення кандидатів у списку, а саме в територіальних виборчих списках № 2 та № 3, що свідчить про те, що при їх формуванні порушено вимоги ст. 219 Виборчого кодексу України.

Надаючи правову оцінку правомірності прийняття рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків кандидатів від Черкаської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ у депутати Уманської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальних виборчих округах, колегія суддів зазначає наступне.

З постанови від 28.09.2020 року №42 вбачається, що поданий позивачем 24.09.2020 року єдиний та територіальні виборчі списки не відповідають вимогам ВК України, а саме: у територіальному виборчому списку № 2, який є невід`ємним додатком до рішення конференції Черкаської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", під номерами " 8" та " 9" включено осіб однієї статті. Вказане порушення присутнє і у територіальному виборчому списку № 3, де під номерами "7", "8" та "9" також зазначено осіб однієї статі, при загальній кількості кандидатів 9. Тобто відповідач вказує на те, що суб`єктом подання порушено забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статті як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Колегія суддів зазначає, що позивач у судовому засіданні не заперечува факт надання ним 24.09.2020 року до відповідача територіальних виборчих списків депутатів із зазначенням у територіальному виборчому списку № 2 під номерами " 8" та " 9" осіб однієї статті та у територіальному виборчому списку № 3 під номерами "7", "8" та "9" також осіб однієї статті.

Проте, у судовому засіданні представники позивача зазначили, що під час підготовки єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати до Уманської міської ради виконавцем була допущена технічна помилка щодо черговості включення кандидатів до зазначених списків, що, на їх думку, не може бути підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати.

Крім того, представник позивача зазначає, що позивачем 24 вересня 2020 року було подано уточнені списки з яких вбачається, що у територіальному виборчому списку № 2 номер 7 ( ОСОБА_9 ) було замінено на номер 8 ( ОСОБА_10 ); у територіальному виборчому списку № 3 номер 3 ( ОСОБА_11 ) замінено на 8 ( ОСОБА_12 ).

Відповідно ч. 3 ст. 230 ВК України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України встановлено, що умовою реєстрації кандидатів є подача до територіальної виборчої комісії списків за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що в первинно поданому пакеті документів містяться порушення вимог абзацу другого частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України, а саме при формуванні організацією партії територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) не застосовано вимогу щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку, а саме у територіальному виборчому списку № 2 під номерами " 8" та " 9" включено осіб однієї статті та у територіальному виборчому списку № 3 - під номерами "7", "8" та "9".

Колегія суддів зазначає, що складання списків кандидатів з порушенням ст. 219 Виборчого кодексу України не може вважатись формальною опискою чи технічною помилкою, яка могла б бути усунутою шляхом виправлення недоліків, а є порушенням чіткої вимоги Виборчого кодексу України.

Фактично при затвердженні виборчих списків місцевою організацією партії було порушено порядок висування кандидатів у депутати, визначений Виборчим кодексом України, а не допущено друкарську чи технічну помилки.

Разом з тим, Виборчим кодексом України чітко передбачено, що і єдиний і територіальні виборчі списки затверджуються рішенням безпосередньо на зборах (конференції), є його невід`ємною частиною, і саме ці оригінали документів подаються до територіальної виборчої комісії.

Відповідно до Виборчого кодексу України документи, що подаються до ТВК для реєстарації кандидатів є складені єдиний та територіальні списки, питання щодо затвердження яких винесено на збори. Протокол засідання лише містить положення про розгляд питання про їх затвердження.

Таким чином, колегія суддів зазначає, що у територіальних виборчих списках № 2 та №3 змінено черговість (порядковий номер) кандидатів у депутати, що не може бути технічною (друкарською) опискою чи помилкою, оскільки змінено весь зміст документа та спотворює волевиявлення партії, щодо черговості кандидатів у виборчому списку.

Крім того, судова колегія зазначає, що порядкові номери кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку, так як і в єдиному, безпосередньо впливають на встановлення результатів голосування. Законодавцем закріплено положення про те, що порядковість визначається на зборах (конференції), за що голосують більшість присутніх членів місцевої організації партії (делегатів). Ця порядковість не може бути змінена.

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що комісія позбавлена можливості прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати на основі поданих до неї документів, єдиного та територіальних виборчих списків, адже в подальшому не зможе встановити результати голосування і визначити, які кандидати є обраними.

Зміст принципу загальних виборів розкрито у п. 1.1 керівних принципів Кодексу належної практики у виборчих справах Венеційської комісії, де вказано: "Загальне виборче право означає, в принципі, що кожна людина має право обирати й бути обраною. Однак це право може й, по суті, має бути обмежене певними умовами". Як зазначено у п. 4.1. рішення КСУ від 30 січня 2002 року № 2-рп/2002 (справа про виборчу заставу)1, такі вимоги в науці та практиці виборчого права мають назву виборчих цензів (кваліфікацій), під якими розуміють визначені конституцією або законом умови для набуття або здійснення активного і пасивного виборчого права.

У рішенні ЄСПЛ у справі "Ковач проти України" (Заява N 39424/02) 7 лютого 2008 року зазначено, що права, гарантовані статтею 3 Першого протоколу, мають вирішальне значення для зміцнення і збереження засад ефективної та дієвої демократії, побудованої на принципі верховенства права. Але ці права не є абсолютними. Можуть існувати "опосередковано встановлені" обмеження цього права, і Договірні держави повинні користуватися певною свободою розсуду в цій сфері. Договірним державам надається широка свобода розсуду у вирішенні цих питань.

Зважаючи на встановлені судом обставини, надані суду докази та пояснення сторін у їх сукупності, судова колегія приймає до уваги доводи представника Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області, з огляду на їх обґрунтованість.

Погоджуючись з доводами апелянта та відхиляючи доводи позивача, судова колегія зазначає, що складання списків кандидатів з порушенням частини 9 статті 219 ВК України не є формальною опискою, як на тому наполягає позивач, яка могла бути усунутою шляхом виправлення недоліків, а є порушенням чіткої вимоги закону.

Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до норм Виборчого кодексу України виборчі списки затверджуються саме на конференції місцевої організації партії, на якій і затверджується порядкові номери (черговість) кандидатів у депутати.

Таким чином, колегія суддів вважає, що черговість кандидатів не може бути змінена без проведення наступної конференції, а виявлені комісією порушення не можуть бути усунені в порядку ст. 230 Виборчого кодексу України.

Європейський суд з прав людини у виборчих справах щодо інших країн, зокрема, у рішенні "Краснов та Скуратов проти Російської Федерації" від 19 липня 2007 року, визначає поняття "надмірного формалізму", коли в документі відсутня якась назва або реквізит, це вважається органами влади не помилкою (неточністю), а відсутністю самого документу. Таким чином, Європейський суд з прав людини вважає хибною практикою факт позбавлення органами виконавчої влади заявника можливості приймати участь в виборах у зв`язку з можливим неподанням заявником точної інформації про свою зайнятість, через що в подібних правових ситуаціях суд вважає відсутнім розумне співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною метою.

Відповідно до п. 8 ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Колегія суддів дійшла висновку, що, в даному випадку, суд першої інстанції, задовольняючи адміністративний позов дотримання принципу пропорційності в частині дотримання гарантії прав громадян на участь у виборах, зокрема, права особи бути обраною.

Відповідно до частини 2 статті 6 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Частиною 1 статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23 лютого 2006 року №3477-IV передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

При цьому, суд апеляційної інстанції враховує висновки Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), викладені, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; пункт 58), відповідно до яких принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Водночас, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (пункт 29).

Враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що відсутні правові підстави для задоволення позову Черкаської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .

Суд першої інстанції не врахував вищенаведені обставини справи та вимоги закону та дійшов помилкового висновку, що оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З урахуванням вищевикладених доводів та встановлених у справі обставин, колегія суддів приходить до висновку про помилковість висновків суду першої інстанції про задоволення позовних вимог Черкаської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , а тому рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року є помилковим та підлягає скасуванню з ухваленням постанови про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Згідно з ч. 1 ст. 271 КАС України у справах, визначених статтями 273-277, 280-289 цього Кодексу, суд проголошує повне судове рішення.

Копії судових рішень у справах, визначених цією статтею, невідкладно видаються учасникам справи або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 272 КАС України судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ, визначених статтями 273-277, 282-286 цього Кодексу, набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.

Враховуючи, що апелянтом при поданні апеляційних скарг не сплачено судовий збір то у відповідності до ст.132 КАС України, колегія суддів доходить висновку про необхідність стягнення з Уманської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду судовий збір за подання апеляційних скарг у розмірі 3153,00 грн.

Керуючись ст. ст. 139, 241, 242, 243, 272, 273, 308, 310, 313, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги представників за довіреністю Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області Авдєєнка Володимира Андрійовича та ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року скасувати та ухвалити у справі постанову, якою у задоволенні адміністративного позову Черкаської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії відмовити в повному обсязі.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Уманської міської територіальної виборчої комісії Черкаського району Черкаської області (адреса: вул. Європейська, 1, м. Умань, Черкаська область, 20301; код ЄДРПОУ 43759118) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду (рахунок - UA638999980313171206081026007, отримувач коштів - УК у Печер.р-ні/Печерс.р-н, код отримувача - 38004897, код класифікації доходів - 22030101, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП)) судовий збір за подання апеляційних скарг у розмірі 3153 (три тисячі сто п`ятдесят три) гривень 00 (нуль) копійок.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржена.

Суддя-доповідач: Бужак Н.П.

Судді: Костюк Л.О.

Кобаль М.І.

Постанову виготовлено: 08 жовтня 2020 року.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено09.10.2020
Номер документу92074075
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4298/20

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бужак Наталія Петрівна

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні