ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 жовтня 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/1659/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Сокирянської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області про визнання протиправною та скасування постанови ТВК та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (позивач) звернулась до суду з позовом до Сокирянської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області (відповідач), в якому просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Сокирянської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області від 30 вересня 2020 року №17 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року";
- зобов`язати Сокирянську міську територіальну виборчу комісію Дністровського району Чернівецької області зареєструвати кандидатів в депутати Сокирянської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", висунутих на ІІ етапі XVIII звітно-виборної конференції цієї організації партії 20 вересня 2020 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржуваною постановою відмовлено в реєстрації кандидатів в депутати до Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих в єдиному та територіальних виборчих списках Чернівецькою обласною партійною організацією Всеукраїнського об`єднання Батьківщина (далі - ЧОПП ВО Батьківщина ) у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Вказує, що таке рішення прийнято комісією на підставі п.2 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України - відсутність хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, невідповідність таких документів вимогам Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Позивач вважає зазначене рішення ТВК протиправним, таким, що не відповідає виборчому законодавству України. Зазначає, що перелік підстав для відмови комісією у реєстрації кандидатів у депутати є вичерпним. При цьому, у такому рішенні мають зазначатись вичерпні підстави відмови. Так, вказує, що в оскаржуваному рішенні ТВК зазначила, що ЧОПП ВО Батьківщина до заяви про реєстрацію кандидатів долучено документ про внесення вказаною організацією партії грошової застави, разом з тим, при вивченні членами ТВК документів встановлено відсутність відмітки про проведення банком платіжної операції, виявленої в платіжному дорученні №2 від 23 вересня 2020 року про перерахування на користь Сокирянської міської ТВК грошової застави в сумі 6574,00 грн., платником якої є ЧОПО ВО Батьківщина . Відповідно до виписки з рахунків відкритих у Державній казначейській службі для сплати грошової застави, вбачається, що кошти грошової застави по платіжному дорученню №2 від 23 вересня 2020 року, на рахунок ТВК станом на 24 вересня 2020 року фактично не надходили. Указане, на думку ТВК, свідчить про порушення вимог абз.4 ч.2 ст.225 Кодексу та порушення умов реєстрації кандидатів у депутати, передбачених п.5 ч.1 ст.222 Кодексу.
Вказані висновки ТВК позивач вважає такими, що не ґрунтується на положеннях виборчого законодавства України. Вказує, що ЧОПО ВО Батьківщина після початку виборчого процесу та до подання документів до Сокирянської міської ТВК (а саме, 23 вересня 2020 року) внесла одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок вказаної виборчої комісії грошову заставу в розмірі 6 574грн., що підтверджується платіжним дорученням №2 від 23 вересня 2020 року з відміткою відділення АТ "Ощадбанк" про його отримання. Таким чином, на думку позивача, ним подано всі необхідні документи, передбачені виборчим законодавством. Щодо висновку комісії про не внесення грошової застави від даної партії у визначений термін, позивач зазначає, що за наявності в платника відповідних доказів, що підтверджують виконання усіх передбачених законодавством умов для визнання його добросовісним платником, обов`язок зі сплати відповідної суми грошового зобов`язання слід визнати виконаним, незалежно від фактичного зарахування платежу до бюджетної системи України. Вказує, що внутрішньобанківський переказ виконується в строк, встановлений внутрішніми нормативними актами банку, але не може перевищувати двох операційних днів, при цьому платник не несе відповідальності за дії банківських та кредитних установ, які беруть участь у багатостадійному процесі сплати та перерахування податків/зборів до бюджету. У зв`язку з цим, позивач наполягає на тому, що порушення, про які зазначено у оскаржуваній постанові та в протоколі засідання ТВК, не відповідають дійсності, а відтак, на його думку, підстав для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків ЧОПО ВО "Батьківщина" не було.
Ухвалою суду від 02.10.2020р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи. Вказаною ухвалою, серед іншого відповідача зобов`язано в строк до 10:00год. 03.10.2020р. подати відзив на позовну заяву. У встановлений судом строк відповідачем не надано відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 02.10.2020р. відмовлено у задоволенні заяви ЧОПО ВО "Батьківщина" про забезпечення позову.
В судовому засіданні 03.10.2020р. представник позивача Мар"ян І.С. позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні. Просив справу розглянути в порядку письмового провадження, про що подав письмову заяву.
Представник відповідача Смирнова М.М. проти позовних вимог не заперечувала. Пояснила, що комісія, перевіряючи отримані від ЧОПО ВО "Батьківщина" заяву та документи для реєстрації кандидатів, встановила, що кошти, які сплачені позивачем в якості грошової застави не зараховано на рахунок ТВК. Вказала, що такі кошти надійшли на рахунок комісії вже 28.09.2020р. Просила справу розглянути в порядку письмового провадження, про що подала письмову заяву.
Зважаючи на подані учасниками справи заяви, керуючись ч.6 ст.162 та ч.3 ст.194 КАС України суд продовжує розгляд справи в письмовому провадженні.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (ІКЮО 21436173) 02.12.1999р. зареєстрована як юридична особа, вид діяльності "94.92 діяльність політичних організацій" (а.с.47).
Постановою Центральної виборчої комісії Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року від 30 серпня 2020 року №208 оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Чернівецькою обласною партійною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" рішенням ІІ етапу ХVІІІ звітно-виборної конференції від 20.09.2020р. затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих Чернівецькою обласною партійною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (а.с.12-13).
24.10.2020р. представником місцевої організації партії ЧОПО ВО "Батьківщина" Попезою М.П. подано до Сокирянської міської ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Сокирянської міської ради та інші документи, про що складено довідку №9 від 24.09.2020р. (а.с.35-36).
Згідно Протоколу №7 від 29.09.2020р. засідання Сокирянської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області від 29.09.2020р. на порядок денний засідання, зокрема, винесено питання щодо відмови у реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (а.с.37-42).
На засіданні виступила заступник голови комісії Кулій Н.М., яка ознайомила членів комісії із заявою реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області та доданих до неї документів від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина". Зазначила, що під час вивчення документів виявлено, що грошова застава від даної партії не була внесена у визначений термін, що підтверджують виписки Казначейської служби та ознайомила з листом повідомленням від філії Чернівецьке обласне управління АТ "Ощадбанк" (а.с.37-42).
За наслідком розгляду даного питання вирішено: відмовити у реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина".
За дане питання проголосовано таким чином: за - 10, проти - 2, утримались - 1.
Постановою №17 від 30.09.2020р. відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих в єдиному та територіальному виборчих списках Чернівецькою обласною партійною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с.43-45).
Згідно змісту вказаного рішення слідує, що при вивченні членами ТВК поданих документів виявлено, що в платіжному дорученні №2 від 23 вересня 2020 року про перерахування на користь Сокирянської міської ТВК грошової застави в сумі 6574,00 грн., платником згідно якого є Чернівецька обласна партійна організація ВО Батьківщина , відсутня відмітка про проведення банком даної платіжної операції. 25 вересня 2020 року до ТВК надійшли виписки з рахунків, відкритих у Державній казначейській службі для сплати грошової застави, з яких вбачається, що кошти грошової застави по платіжному дорученню №2 від 23 вересня 2020 року на рахунок ТВК станом на 24 вересня 2020 року фактично не надходили. У зв`язку з цим, ТВК прийшла до висновку, що Чернівецькою обласною партійною організацією ВО Батьківщина подано до ТВК документи з порушенням вимог абзацу 4 частини 2 статті 225 ВКУ, тобто з порушенням умов реєстрації кандидатів у депутати, передбачених п.5 ч.1 ст.222 ВКУ. Члени ТВК прийшли до висновку, що в реєстрації кандидатів в депутати до Сокирянської міської ради, зазначених в єдиному та територіальних виборчих списках Чернівецької обласної партійної організації ВО Батьківщина слід відмовити на підставі п.2 ч.1 ст.230 ВКУ.
Позивач не погоджується з прийнятою постановою, оскільки вважає, що підстав, передбачених п.2 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України для відмови в реєстрації кандидатів у депутати від їх політичної сили не було. У зв`язку з цим, звернувся до суду з даним позовом.
До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно частин 1, 3 статті 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
У відповідності до частини 8 статті 219 Виборчого кодексу України черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною (частина 10 статті 219 Виборчого кодексу України).
Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Так, згідно з частиною 1 статті 222 виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Отже, перелік документів, при отриманні яких виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії є вичерпним.
Відповідно до частини 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (частина 6 статті 227 Виборчого кодексу України).
З наведених положень Кодексу слідує, що після затвердження на зборах організації партії єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, представник відповідної політичної партії у визначений строк подає їх на реєстрацію виборчій комісії разом із заявою та визначеним статтею 222 переліком документів.
Згідно частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
За змістом частини 4 статті 230 Виборчого кодексу України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Судом встановлено, що комісією відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Сокритянської міської ради від Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на підставі п.2 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України - "відсутність хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідність таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави)".
Зі змісту протоколу та оскаржуваного рішення вбачається, що представник Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" 23.09.2020р. подав до Сокирянської міської ТВК заяву та інші, визначені частиною 1 статті 222 Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів у депутати ЧОПО ВО "Батьківщина". При вивченні поданих документів було виявлено, що в платіжному дорученні №2 від 23.09.2020р. про перерахування на користь Сокирянської міської ТВК грошової застави в сумі 6574,00грн., платником згідно якого є Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", відсутня відмітка про проведення банком даної платіжної операції.
Натомість, судом досліджено додане до позову платіжне доручення №2 від 23.09.2020р., згідно якого Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" внесла кошти в розмірі 6574,00грн. в якості грошової застави на рахунок Сокирянської міської ТВК. На вказаному документів міститься відмітка "одержано банком" - 23.09.2020р. (а.с.33).
У відповідності до абз.4 ч.2 ст.225 Виборчого кодексу України організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.
В силу ч.7 ст.225 Виборчого кодексу України порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.
Суд звертає увагу на те, що зазначеними вище приписами передбачений обов`язок організації партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати відповідної ради внести після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу. Підтвердженням цього, у відповідності до п.5 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, є документ про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу.
При цьому, суд наголошує, що обов`язок щодо внесення таких коштів не тотожний обов`язку щодо перерахування (чи зарахування) таких коштів.
Так, судом встановлено, що позивачем після початку виборчого процесу до подання до Сокирянської ТВК документів внесено одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі, визначеному постановою Центральної виборчої комісії України №246 від 10.09.2020р.
У зв`язку з цим, суд звертає увагу на те, що загальні засади функціонування платіжних систем і систем розрахунків в Україні, поняття та загальний порядок проведення переказу коштів у межах України, відповідальність суб`єктів переказу визначає Закон України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" від 05.04.2001 №2346-III (далі - Закон №2346-III).
Так, за визначенням понять ч.1 ст.1 Закону №2346-III переказ коштів - є рухом певної суми коштів з метою її зарахування на рахунок отримувача або видачі йому у готівковій формі. Ініціатор - особа, яка на законних підставах ініціює переказ коштів шляхом формування та/або подання відповідного документа на переказ або використання електронного платіжного засобу. Платіжна система є платіжною організацією, учасники платіжної системи та сукупність відносин, що виникають між ними при проведенні переказу коштів. Проведення переказу коштів є обов`язковою функцією, що має виконувати платіжна система.
Згідно з пунктом 8.1 ст.8 Закону №2346-III банк зобов`язаний виконати доручення клієнта, що міститься в розрахунковому документі, який надійшов протягом операційного часу банку, в день його надходження. У разі надходження розрахункового документа клієнта до обслуговуючого банку після закінчення операційного часу банк зобов`язаний виконати доручення клієнта, що міститься в цьому розрахунковому документі, не пізніше наступного робочого дня.
У відповідності до п.22.4 ст.22 Закону №2346-III під час використання розрахункового документа ініціювання переказу є завершеним: для платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку платника; для банку платника - з дати списання коштів з рахунка платника та зарахування на рахунок отримувача в разі їх обслуговування в одному банку або з дати списання коштів з рахунка платника та з кореспондентського рахунка банку платника в разі обслуговування отримувача в іншому банку.
Банки мають забезпечувати фіксування дати прийняття розрахункового документа на виконання.
З наведеного слідує, що до компетенції банку належить проведення операції щодо здійснення переказу грошових коштів. Натомість платник не несе відповідальності за дії банку щодо здійснення переказу грошових коштів.
Таким чином, твердження позивача в цій частині суд вважає обґрунтованими. Також, на думку суду, обґрунтованими є його доводи про те, що обов`язок ЧОПО ВО Батьківщина як платника зі сплати грошової застави для реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради є виконаним, а грошова застава є внесеною з дати подання до обслуговуючого банку платіжного доручення на перерахування на спеціальний рахунок ТВК грошових коштів, тобто з 23 вересня 2020 року.
З матеріалів справи слідує, що зарахування коштів на рахунок відповідача відбулось 28.09.2020р. Тобто, до засідання комісії на якому вирішувалось питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради від ЧОПО ВО "Батьківщина".
Разом з тим, суд наголошує, що суттєвим є, насамперед, те, що позивачем здійснено внесення грошової застави до подання документів (23.09.2020р.), що підтверджується відповідним платіжним документом. Приписи Виборчого Закону, на які посилається комісія як на підстави для відмови у реєстрації кандидатів від позивача, не ставлять організації партій, що висунули виборчий список кандидатів у депутати відповідної ради, в залежність від наявності на документах про внесення організацією партії грошової застави (п.5 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України) будь-яких відміток щодо проведення банком операції, зарахування коштів на рахунок отримувача, що як зазначено вище не є обов`язком ініціатора переказу.
За таких обставин, суд вважає необґрунтованим висновок комісії щодо того, що Чернівецькою обласною партійною організацією ВО Батьківщина подано до ТВК документи з порушенням вимог абз.4 ч.2 ст.225 Виборчого кодексу України, тобто з порушенням умов реєстрації кандидатів у депутати, передбачених п.5 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України.
Враховуючи викладені вище обставини, суд приходить до висновку про відсутність передбачених п.2 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України підстав для відмови позивачу в реєстрації кандидатів у депутати, відтак, постанова №17 від 30.09.2020р. Сокирянської міської ТВК є неправомірною та підлягає скасуванню. Отже позов в цій частині підлягає задоволенню.
Додатково суд звертає увагу на те, що в силу приписів статей 36-37 Виборчого кодексу України, на засіданні виборчої комісії ведеться протокол, при цьому такий протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови.
Згідно з частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Судом встановлено, що заява ЧОПО ВО "Батьківщина" надійшла до комісії 24.09.2020р., що підтверджується довідкою №9 від 24.09.2020р. Засідання комісії, на якому вирішувалось питання про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради від позивача відбулось 29.09.2020р. При цьому, рішення виборчої комісії з розглянутого питання (про відмову в реєстрації) оформлене постановою від 30.09.2020р. (на шостий день з дня прийняття заяви позивача).
З приводу вимог щодо реєстрації поданих списків, суд зазначає наступне.
Як вже зазначено судом вище, відповідач неправомірно відмовив позивачу у реєстрації кандидатів у депутати до Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області. При цьому, частина 6 статті 227 Виборчого кодексу України передбачає лише два можливих варіанти дій для територіальної виборчої комісії при надходженні заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів: прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації. Враховуючи те, що рішення про відмову є протиправним, виходячи з повноваження суду при вирішенні справи, закріплених в ст.245 КАС України, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, вважає за необхідне зобов`язати відповідача прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати згідно списків, поданих ЧОПО ВО "Батьківщина".
За таких обставин, позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно зі ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В ході судового розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності прийнятого щодо позивача рішення. Більше того, відповідачем не надано відзиву на позов чи будь-яких інших пояснень для доказування правомірності такого рішення. Відтак позов підлягає задоволенню повністю.
У відповідності до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню повністю, витрати по сплаті судового збору в розмірі 2102,00грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Сокирянської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 139, 241 - 246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Сокирянської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області від 30 вересня 2020 року №17 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Сокирянської міської ради Дністровського району Чернівецької області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року".
3. Зобов`язати Сокирянську міську територіальну виборчу комісію Дністровського району Чернівецької області зареєструвати кандидатів в депутати Сокирянської міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", висунутих на ІІ етапі XVIII звітно-виборної конференції цієї організації партії 20 вересня 2020 року.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сокирянської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області на користь Чернівецької обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" сплачений судовий збір в розмірі 2101 (дві тисячі сто дві) грн. 00грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 278 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Чернівецька обласна партійна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (вул. Кафедральна, 8/1, м.Чернівці, 58001; ІКЮО 21436173)
Відповідач - Сокирянська міська територіальна виборча комісія Дністровського району Чернівецької області (вул.Шевченка, 3, м.Сокиряни, Чернівецька область, 60200; код ЄДРПОУ 43765357)
Суддя В.О. Кушнір
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969258 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні