ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 жовтня 2020 року Чернігів Справа № 620/4292/20
Чернігівський окружний адміністративний суду складі:
головуючого судді Клопота С.Л.,
за участю секретаря Шевченко А.В.,
представника позивача Коверзнева Д.В.,
третьої особи ОСОБА_1 ,
представника третьої особи ОСОБА_1 Сірого І.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за позовом кандидата на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_2 до Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , Бахмацька місцева організація Радикальна партія Олега Ляшка про визнання незаконними дій, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Кандидат на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_2 звернувся до суду з позовною заявою до Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області, треті особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , Бахмацька місцева організація Радикальна партія Олега Ляшка, в якій, змінивши позовні вимоги, просить:
1. Визнати протиправною та скасувати Постанову Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 28 вересня 2020 року № 24 у частині реєстрації кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висуненого шляхом самовисування.
2. Зобов`язати Бахмацьку міську територіальну виборчу комісію Ніжинського району Чернігівської області прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що Бахмацька міська територіальна виборча комісія Ніжинського району Чернігівської області протиправно зареєструвала ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року висуненого шляхом самовисування, оскільки при його реєстрації було порушено норми та приписи виборчого законодавства.
Позивач вказує, що, на момент реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області висуненого шляхом самовисування, він вже був зареєстрований кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 .
Ці обставини позивач зазначає як такі, що порушують принципи вільної конкуренції та його право бути обраним.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Третя особа ОСОБА_4 та його представник, в судовому засіданні, просили у задоволенні позову відмовити посилаючись на те, що жодних порушень виборчого законодавства ним допущено не було.
Представник відповідача та третьої особи Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 до судового засідання не з`явились. Про розгляд справи сповіщались. Причину неявки суду не повідомили.
Суд вважає за можливе розглянути справу у їх відсутності.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, з`ясувавши фактичні обставини на яких грунтується позов та оцінивши докази наявні у справі, встановлено наступне.
Постановою Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 28 вересня 2020 року № 24 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови на перших місцевих виборах 5 жовтня 2020 року зареєстровано ОСОБА_1 , висуненого шляхом самовисування.
У Постанові та протоколі № 6 засідання Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 28 вересня 2020 року вказано наступну інформацію: ПОРЯДОК ДЕННИЙ : 24 вересня 2020 року о 16:45 до ТВК надійшла заява кандидата в депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_1 про згоду балотуватися кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області шляхом самовисування. На той період ОСОБА_1 є зареєстрованим першим кандидатом у депутати Бахмацької міської ради від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 і відповідно до частини 4, 5 статті 216 кандидат може бути висунутий у депутати місцевих рад та кандидатом, на посаду сільського, селищного або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або шляхом самовисуваня, та пунктом 1 частини 2 статті 230, яка роз`яснює про заборону одночасного висування .
Лише після розгляду вказаного питання відповідачем було здійснено розгляд питання про розгляд заяви ОСОБА_1 про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 .
Не погодившись з таким рішенням позивач оскаржив його до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні й конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Основного Закону України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, установлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.
Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване в законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
Відповідно до положень частини першої статті 64 Виборчого кодексу України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Загальне право на подання позову в спорі, пов`язаному з виборчим процесом, відповідно до положень статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, належить суб`єктам виборчого процесу.
Частиною першою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Водночас відповідно до частини другої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, виборець може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі.
Відтак суб`єктам відповідного виборчого процесу, крім виборців, надано право на звернення до суду з позовами незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси, або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.
Положення статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України кореспондується із положеннями частин першої та третьої статті 64 Оскарження в судовому порядку та з частиною другою статті 65 Предмет та суб`єкт оскарження до виборчої комісії. Суб`єкт розгляду скарг Виборчого кодексу України.
Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38 Конституції України).
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (частина перша статті 71 Конституції України).
Відповідно статті 2 Виборчого кодексу України, підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частина четверта статті 6 Виборчого кодексу України).
Вибори проводяться на основі рівного виборчого права. Громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах (частина перша статті 12 Виборчого кодексу України).
Виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні; виборчі права 2 громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта етапі 6 Кодексу).
Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Виборчого кодексу України).
Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, що реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому Кодексом (стаття 11 Кодексу).
Розділом XXXVII Виборчого кодексу України визначено загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до частини другої статті 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів на виборні посади реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 217 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Відповідно до частини четвертої стані 216 Виборчого кодексу України, особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради.
Відповідно до частини п`ятої стані 216 Виборчого кодексу України, особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї стані, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного, або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Відповідно до частини п`ятої стані 227 Виборчого кодексу України, у разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".
У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.
У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.
З показань учасників судового розгляду, свідка та досліджених судом доказів вбачається наступне.
21.09.2020 Бахмацька місцева організація Радикальна партія ОСОБА_3 подала до відповідача документи про висування ОСОБА_1 кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 .
Того ж дня ОСОБА_1 дав на це свою згоду.
23.09.2020, рішенням відповідача № 23 ОСОБА_1 було зареєстровано кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 .
Суду не представлено доказів того, що ОСОБА_1 був сповіщений про його реєстрацію кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 , суду не представлено.
24.09.2020 ОСОБА_1 подав на адресу відповідача заяву про реєстрацію його на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області висуненого шляхом самовисування.
Доказів того, що з 24.09.2020 по 27.09.2020 включно голова, чи уповноважена особа відповідача, поставив ОСОБА_1 до відома про факт подвійного висування на вибори, суду не представлено.
ОСОБА_1 , будучи допитаним як свідок, пояснив, що в першій половині дня, голова відповідача, в телефонному режимі повідомив його про факти подвійного висування на вибори.
28.092020 ОСОБА_1 подав до відповідача заяву про відкликання своєї згоди балатуватись кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 . Вказане підтверджується копією його заяви, з відміткою про її прийняття відповідачем і ніким не спростовується.
28.09.2020 на засіданні Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області, було прийняте рішення (п. 4 протоколу №6) про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а (п. 5 того ж протоколу) про скасування його реєстрації як кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 .
Рішення про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року було оформлене постановою відповідача № 24 від 28.09.2020.
Рішення про скасування його реєстрації як кандидата у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 було оформлене постановою відповідача № 25 від 28.09.2020.
З огляду на термін сповіщення ОСОБА_1 про його подвійне висування на вибори, а саме 28.09.2020, та подання ним заяви про відкликання своєї згоди балатуватись кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії ОСОБА_3 , порушень приписів ст., ст. 216, 217, 229 ВК України ним допущено не було.
Питання щодо несвоєчасності сповіщення ОСОБА_1 про подвійне висування кандидатом на вибори, чи порушення виборчою комісією черговості розгляду його заяв, в судовому порядку не оскаржується.
І навіть у разі визнання таких дій протиправними, вони не можуть бути підставою для скасування реєстрації ОСОБА_1 , як кандидата на виборах, оскільки до цих дій він не має жодного відношення і не може нести відповідальність за дії органу державного управління.
За таких обставин у суду відсутні правові підстави для визнання протиправною та скасування Постанови Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 28 вересня 2020 року № 24 та зобов`язання Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області прийняти рішення скасувати реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Зважаючи на наведене суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.
Статтею 4 Закону України від 08.07.2011 № 3674 Про судовий збір встановлено, що з 01.01.2020 за подання фізичною особою до суду позову немайнового характеру, справляється судовий збір в розмірі 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (840,80 грн).
Частиною першою статті 9 вказаного Закону передбачено, що судовий збір сплачується за місцем розгляду справи та зараховується до спеціального фонду Державного бюджету України.
Відповідно до вимог частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про стягнення з позивача судового збору в розмірі 840,80 грн.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову кандидата на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області (вул. Соборності, 59, м. Бахмач, Бахмацький район, Чернігівська область,16500, код ЄДРПОУ 43757503), треті особи, що не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), Бахмацька місцева організація Радикальна партія Олега Ляшка (м. Бахмач, вул. Ярослава Мудрого, 24 офіс 6,7, 16500) про визнання незаконними дій, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити в повному обсязі.
Стягнути з кандидата на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_2 судовий збір в розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп. на рахунок UA028999980313161206084025002, отримувач коштів УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код отримувача 38054398, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код 22030101.
Рішення суду в порядку ст. 273, ст. 278 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а в разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку у дводенний строк з дня його проголошення.
Повний текст рішення виготовлено 04 жовтня 2020 року.
Суддя С.Л. Клопот
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969260 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Клопот С.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні