ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/4292/20 Суддя (судді) першої інстанції: Клопот С.Л.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючий суддя: Черпіцька Л.Т. Пилипенко О.Є. судді:Собків Я.М.
за участю секретаря: Зуєнка Д.П.
за участю:
представника позивача Самсоненко В.В.
третя особа ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кандидата на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області Шимко Павла Миколайовича на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.10.20 у справі за адміністративним позовом Кандидата на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_2 до Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , Бахмацька місцева організація Радикальна партія Олега Ляшка про визнання протиправним та скасування рішення територіальної виборчої комісії, зобов`язвння вчинити дії ,
В С Т А Н О В И Л А:
Кандидат на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_2 звернувся до суду з позовною заявою до Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області, треті особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , Бахмацька місцева організація Радикальна партія Олега Ляшка, в якій, змінивши позовні вимоги, просив:
- визнати протиправною та скасувати постанову Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 28 вересня 2020 року № 24 у частині реєстрації кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_1 , висуненого шляхом само висування;
- зобов`язати Бахмацьку міську територіальну виборчу комісію Ніжинського району Чернігівської області прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що Бахмацька міська територіальна виборча комісія Ніжинського району Чернігівської області протиправно зареєструвала ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року висуненого шляхом самовисування, оскільки при його реєстрації порушено норми та приписи виборчого законодавства. Позивач вказує, що, на момент реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області, висуненого шляхом самовисування, він вже був зареєстрований кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка . Ці обставини позивач зазначає як такі, що порушують принципи вільної конкуренції та його право бути обраним.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що з огляду на термін сповіщення ОСОБА_1 про його подвійне висування на вибори, а саме: 28.09.2020 та подання ним заяви про відкликання своєї згоди балотуватись кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка , то порушень приписів ст., ст. 216, 217, 229 ВК України ним не допущено.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неврахування судом першої інстанції положень виборчого законодавства, які регулюють відповідні правовідносини між суб`єктами виборчого процесу, та встановлення окремих обставин, просить скасувати рішення суду та ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.
Скаржник мотивує свої вимоги тим, що суд першої інстанції не встановив, що відповідач, зареєструвавши ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області, не скасував рішення від 23.09.2020 про реєстрацію ОСОБА_1 як кандидата у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка , чим порушив положення Виборчого кодексу України.
Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, оцінивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, постановою Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 28 вересня 2020 року № 24 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови на перших місцевих виборах 5 жовтня 2020 року зареєстровано ОСОБА_1 , висуненого шляхом самовисування.
У постанові та протоколі № 6 засідання Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області від 28 вересня 2020 року вказано наступну інформацію: ПОРЯДОК ДЕННИЙ : 24 вересня 2020 року о 16:45 до ТВК надійшла заява кандидата в депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_1 про згоду балотуватися кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області шляхом самовисування. На той час ОСОБА_1 є зареєстрованим першим кандидатом у депутати Бахмацької міської ради від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка і відповідно до частини 4, 5 статті 216 кандидат може бути висунутий у депутати місцевих рад та кандидатом, на посаду сільського, селищного або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або шляхом самовисування, та пунктом 1 частини 2 статті 230, яка роз`яснює про заборону одночасного висування .
Після розгляду вказаного питання відповідачем здійснено розгляд питання про розгляд заяви ОСОБА_1 про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка .
Не погодившись з таким рішенням позивач оскаржив його до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам скаржника, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до положень статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Пунктом 20 частини 1 статті 92 Основного Закону визначено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.
Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі - ВК України).
Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38 Конституції України).
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (частина перша статті 71 Конституції України).
Відповідно статті 2 Виборчого кодексу України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частина четверта статті 6 Виборчого кодексу України).
Вибори проводяться на основі рівного виборчого права. Громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах (частина перша статті 12 Виборчого кодексу України).
Виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні; виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта статті 6 Кодексу).
Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Виборчого кодексу України).
Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, що реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому Кодексом (стаття 11 Кодексу).
Розділом XXXVII Виборчого кодексу України визначено загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до частини другої статті 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів на виборні посади реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 217 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Відповідно до частини четвертої стані 216 Виборчого кодексу України, особа, висунута кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше), може одночасно бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі тільки до відповідної міської ради.
Відповідно до частини п`ятої статті 216 Виборчого кодексу України, особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного, або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Відповідно до частини п`ятої статті 227 Виборчого кодексу України, у разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".
У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.
У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 21.09.2020 Бахмацька місцева організація Радикальна партія Олега Ляшка подала до відповідача документи про висування ОСОБА_1 кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка .
Того ж дня ОСОБА_1 дав на це свою згоду.
23.09.2020 рішенням відповідача № 23 ОСОБА_1 зареєстровано кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка .
Докази повідомлення ОСОБА_1 про його реєстрацію кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка у матеріалах справи відсутні.
24.09.2020 ОСОБА_1 подав на адресу відповідача заяву про реєстрацію його на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області висуненого шляхом самовисування.
Докази повідомлення ОСОБА_1 упродовж періоду з 24.09.2020 по 27.09.2020 про факт подвійного висування на вибори відповідачем не надано.
ОСОБА_1 , будучи допитаним в суді першої інстанції як свідок, пояснив, що в першій половині дня (28.09.2018), голова відповідача, в телефонному режимі повідомив його про факти подвійного висування на вибори.
28.09.2020 ОСОБА_1 подав до відповідача заяву про відкликання своєї згоди балотуватись кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка . Вказане підтверджується копією його заяви, з відміткою про її прийняття відповідачем, і учасниками справи не спростовується.
28.09.2020 на засіданні Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області прийнято рішення про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (п. 4 протоколу №6) та про скасування його реєстрації як кандидата у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка (п. 5 того ж протоколу)
Рішення про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року оформлене постановою відповідача № 24 від 28.09.2020.
Рішення про скасування його реєстрації як кандидата у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка оформлене постановою відповідача № 25 від 28.09.2020.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції ОСОБА_1 надав пояснення стосовно засідання Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області, що відбувалося 28.09.2020р. та на якому він був присутній. Зокрема, ОСОБА_1 зазначив, що він наполягав на розгляді його заяв в хронологічному порядку їх подання, а саме: заява про відкликання згоди балатуватися кандидатом у депутати від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка , подана ним 28.09.2020р. о 13:35 год. за вх. №24 (а.с.60); заява про згоду балатуватися на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області подано 28.09.2020р. о 16.55 год. за вх.№25 (а.с.61).
Однак, причини розгляду комісією та винесення головою Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області зазначених питань на голосування саме в такому порядку ОСОБА_1 не відомі.
Судова колегія зазначає, що такі дії Бахмацької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області не можуть обмежувати права ОСОБА_1 щодо участі його як кандидата на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскільки ОСОБА_1 повідомлений про факт подвійного висування на вибори лише 28.09.2020 та враховуючи подання ним у цей же день заяви про відкликання своєї згоди балотуватись кандидатом у депутати Бахмацької міської ради Ніжинського району Чернігівської області від Бахмацької місцевої організації Радикальної партії Олега Ляшка , то порушень приписів ст., ст. 216, 217, 229 ВК України ним не допущено.
Крім того, питання щодо несвоєчасності повідомлення ОСОБА_1 про подвійне висування кандидатом на вибори, чи порушення виборчою комісією черговості розгляду його заяв, не покладені в підстави позову про визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови виборчої комісії.
Доводи апеляційної скарги зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, наданою судом першої інстанції. Апеляційна скарга не містить інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені (наведені) в позовній заяві, з урахуванням яких судом вже надана оцінка встановленим обставинам справи.
Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини (рішення у справах Пономарьов проти України та Рябих проти Російської Федерації , у справі Нєлюбін проти Російської Федерації ) повноваження вищих судових органів стосовно перегляду мають реалізовуватися для виправлення судових помилок та недоліків судочинства, але не для здійснення нового судового розгляду, перегляд не повинен фактично підміняти собою апеляцію. Повноваження вищих судів щодо скасування чи зміни тих судових рішень, які вступили в законну силу та підлягають виконанню, мають використовуватися для виправлення фундаментальних порушень.
Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (PRONINA v. UKRAINE, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).
Згідно з ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, суд першої інстанції з`ясував всі обставин, що мають значення для правильного вирішення справи, та прийняв законне і обґрунтоване рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
За приписами частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
З матеріалів справи вбачається, що скаржником при зверненні до суду з даною апеляційною скаргою, а також на момент її вирішення, не сплачено судовий збір.
Відповідно до частини другої статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік передбачено, що з 1 січня 2020 року установлено прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць у розмірі 2102 грн.
Як слідує зі змісту позовних заяв, позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру, тобто при зверненні до адміністративного суду судовий збір підлягав до сплати у розмірі 840,80 грн.
Відповідно до п.6 ч.3 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду розмір судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Отже, розмір судового збору, що підлягав сплаті при поданні позивачем апеляційної скарги на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду м. Києва від 04 жовтня 2020 року становить 1261,20 грн.
За приписами ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Розподіл судових витрат здійснено у відповідності до статті 139 КАС України.
За таких обставин, оскільки позовні вимоги задоволенню не підлягають, доказів на підтвердження звільнення позивача (скаржника) від сплати судового збору суду не надано, то колегія суддів приходить до висновку про необхідність стягнення до Державного бюджету України зі скаржника судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 1261,20 грн.
Керуючись ст.ст.132,273,241,242,308,310,312,315,316,321,322,325 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Кандидата на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області Шимко Павла Миколайовича залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.10.20 - без змін.
Стягнути з кандидата на посаду Бахмацького міського голови Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України: отримувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача - UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету - 22030106 судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1261 (одна тисяча двісті шістдесят одна), 20 грн.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя: Л.Т. Черпіцька судді:О.Є. Пилипенко Я.М. Собків
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92051146 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні