Постанова
від 29.09.2020 по справі 911/3125/19
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" вересня 2020 р. м.Київ Справа№ 911/3125/19

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Яковлєва М.Л.

суддів: Шаптали Є.Ю.

Алданової С.О.

за участю секретаря судового засідання: Майданевич Г.А.

за участю представників учасників справи згідно протоколу судового засідання від 29.09.2020 року у справі №911/3125/19 (в матеріалах справи).

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА"

на рішення Господарського суду Київської області від 16.06.2020, повний текст якого складено 16.06.2020

у справі №911/3125/19 (суддя Антонова В.М.)

за позовом Вищедубечанської сільської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА"

про визнання укладеною додаткової угоди до договору.

В С Т А Н О В И В :

Вищедубечанська сільська рада (далі - позивач) подала до господарського суду позов, згідно з якого просить визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки № 66852 від 05.12.2013 між Вищедубечанською сільською радою (ІКЮО: 04359519) та Товариством з обмеженою відповідальністю "БРІ-ДЕСНА" (ІКЮО: 32537512) (далі - відповідач) в редакції, наведеній в прохальній частині позовної заяви.

В обґрунтування заявлених вимог позивач вказав на те, що звертався до відповідача з письмовою вимогою про внесення змін та доповнень до існуючого договору оренди земельної ділянки, у зв`язку з затвердженням нового витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та встановленням нової суми річної орендної плати, однак відповідач відповіді на вимогу позивача у встановлений законом строк не надав, з огляду на що позивач вважає, що зміни до договору мають бути внесені в судовому порядку.

27.04.2020 позивачем також було подано до суду заяву від 24.04.2020 про уточнення позовних вимог. Відповідно до поданої заяви позивач просив визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки № 66852 від 05.12.2013 між Вищедубечанською сільською радою (ІКЮО: 04359519) та Товариством з обмеженою відповідальністю "БРИ-ДЕСНА" (ІКЮО: 32537512) (далі - відповідач) в новій редакції.

Рішенням Господарського суду Київської області від 16.06.2020 у справі №911/3125/19 позов Вищедубечанської сільської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА" про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 05.03.2003 № 6852 задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 05.03.2003 № 6852 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору в такій редакції:

"ДОДАТКОВА УГОДА №___"

ПРО ЗМІНИ та ДОПОВНЕННЯ до ДОГОВОРУ ОРЕНДИ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ, посвідченого Голуб Л.А., приватним нотаріусом Вишгородського районного нотаріального округу 05.12.2003 за реєстровим номером № 6852

с. Вища Дубечня Вишгородського району Київської області __


20_р

Ми, що нижче підписалися: Виконком Вищедубечанської сільської ради Вишгородського району Київської області (місцезнаходження: 07344, Київської область, Вишгородський район, с. Вища Дубечня, вул. Соборна, 22 (раніше вул. Леніна, 28), іменована далі як "орендодавець" в особі Вищедубечанського сільського голови Березинець Галини Іванівни, яка діє на підставі ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україна" № 280/97-ВР від 21.05.1997р., Рішення першої сесії сьомого скликання Вищедубечанської сільської ради Вишгородського району Київської області від 05.11.2015 р. № 1-І-VІІ, з однієї сторони, та Товариства з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА" (код ЄДРПОУ 32537512; місце знаходження юридичної особи 07344, с. Вища Дубечня, вул. Соборна, 69/1 (раніше вул. Леніна, 69/1) Вишгородського району Київської області, іменоване далі як "орендар", в особі керівника (підписанта) Матлаха Володимира Івановича, домовилися внести зміни до Договору оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами та посвідченого Голуб Л.А., приватним нотаріусом Вишгородського районного нотаріального округу 05.12.2003року за реєстровим номером № 6852, зареєстрованого у Вишгородському районному відділі земельних ресурсів від 17.02.2004 р. № 3 (далі у тексті - Договір оренди земельної ділянки) шляхом укладення цієї Додаткової угоди про внесення змін та доповнень до Договору оренди земельної ділянки про наступне:

1. Предмет договору.

- пункт 1.1. зазначеного договору викласти в такій редакції "ОРЕНДОДАВЕЦЬ надає в оренду, а ОРЕНДАР приймає земельну ділянку загальною площею 0,3090 га, кадастровий номер 3221881601:31:083:0001";

2. Ціна договору.

- пункт 2.1. зазначеного договору викласти в такій редакції "орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 6% від нормативної грошової оцінки становить: 48 465,01 гривень (сорок вісім тисяч чотириста шістдесят п`ять гривень 01 копійка) щорічно на рахунок Орендодавця. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 807 750,22 гривень (вісімсот сім тисяч сімсот п`ятдесят гривень 22 копійки)".

3. Інші умови Договору оренди земельної ділянки залишаються в силі без змін.

4. Ця додаткова угода набирає чинності з дня її укладення і є невід`ємною частиною Договору оренди земельної ділянки.

5. Ця додаткова угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в Орендаря.

РЕКВІЗИТИ ТА ПІДПИСИ СТОРІН

Орендодавець: Орендар:

Вищедубечанська сільська рада Товариство з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА" Вишгородського району Київської області, ЄДРПОУ 04359519 ЄДРПОУ 32537519 07344, Київська обл.,

207344, с. Вища Дубечня, вул.Соборна, 22 Вишгородський р-н.,

Вишгородського району Київського району с. Вища Дубечня,

вул. Леніна, буд. 60/1

тел.+80675047295

Вищедубечанський сільський голова Директо



М.П. М.П.

В іншій частині позову відмовлено.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА" на користь Вищедубечанської сільської ради 1921 гривню 00 копійок судового збору.

Рішення суду мотивовано тим, що внесення запропонованих позивачем змін у вигляді додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 05.03.2003 № 6852 з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 06.02.2020, а також на розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, здійснений на підставі зазначеного витягу, є таким, що відповідають вимогам чинного законодавства, яке регулює земельні правовідносини.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, скаржник звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Київської області від 16.06.2020 у справі №911/3125/19 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги скаржник посилається на те, що оскаржуване судове рішення є необґрунтованим, оскільки позивач не мав права звертатись до суду з даним позовом оскільки він не є стороною за договором. Крім того, апелянт зазначає, що судом першої інстанції неправильно застосовані норми матеріального права. Також зазначає, що суд першої інстанції необґрунтовано дійшов висновку щодо правомірності рішень сільської ради від 06.03.2019 року та від 13.02.2020 року.

Крім цього, заявлено клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, яке мотивоване тим, що копію рішення позивачем було отримано 08.07.2020.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.08.2020, справу №911/3125/19 передано на розгляд колегії суддів у складі: Яковлєв М.Л. - головуючий суддя; судді - Шаптала Є.Ю., Алданова С.О.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 17.08.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА" на рішення Господарського суду Київської області від 16.06.2020 у справі №911/3125/19; розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА" на рішення Господарського суду Київської області від 16.06.2020 у справі №911/3125/19 призначено на 29.09.2020 о 14:10 год.; встановлено учасникам справи строк для подачі всіх заяв (відзивів) та клопотань в письмовій формі протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали.

28.08.2020 через відділ документального забезпечення Північного апеляційного господарського суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін, як таке, що прийнято у повній відповідності до вимог законодавства України.

Представник позивача в даному судовому засіданні заперечив проти задоволення апеляційної скарги та підтримав доводи викладенні у відзиві на апеляційну скаргу.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився.

Згідно частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розглядові справи.

Перевіривши матеріали справи та виходячи з приписів зазначеної процесуальної норми, колегія суддів апеляційної інстанції вважає можливим розглянути справу в апеляційному порядку за наявними в ній матеріалами та за відсутності представника відповідача, оскільки його неявка не перешкоджає всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженню наявних у справі доказів.

Згідно із ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву, заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскаржуваного судового рішення, дійшла до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а оскаржуване судове рішення не підлягає скасуванню чи зміні, з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, 05.12.2003 між Виконкомом Вищедубечанської сільської ради Вишгородського району Київської області, як орендодавцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Брі-Десна", як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), посвідчений нотаріально приватним нотаріусом Вишгородського районного нотаріального округу 05.12.2003 за № 6852 та зареєстрований 17.02.2004 у Вишгородському районному відділі земельних ресурсів, про що в книзі записів державної реєстрації договорів оренди вчинено запис за № 03.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Згідно з ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч. 1 ст. 627 Цивільного кодексу України).

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Спеціальним законом, що регулює суспільні відносини в Україні з питань оренди землі, є Закон України "Про оренду землі" за №161-XIV від 06.10.1998, з наступними змінами та доповненнями (надалі Закон №161-XIV).

Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону №161-XIV орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою (ч. 1 ст. 5 Закону №161-XIV).

Ст. 13 Закону №161-XIV визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Отже, договір оренди землі є договором, за яким у сторін виникають обов`язки щодо його виконання: в орендодавця виникає обов`язок передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а в орендаря - обов`язок використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства та сплачувати орендну плату в порядку і розмірі, встановленому договором або законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 182Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець надає в оренду, а орендар приймає у тимчасове довгострокове користування земельну ділянку, загальною площею 0,3090 га, розміщену на землях, що знаходяться у віданні Вищедубечанської сільської ради за адресою: Київська обл., Вишгородський район, с. Вища Дубечня, надану під розміщення існуючого молокоблоку.

Згідно з п. 1.2 договору термін дії цього договору 49 років.

За змістом п. 2.1 договору оренда земельної ділянки провадиться з оплатою у вигляді 497,57 грн. щорічно на рахунок орендодавця. Грошова оцінка земельної ділянки становить: 24878,30 грн.

Пунктами 2.4, 2.6 договору встановлено, що перегляд ставок орендної плати може бути за згодою сторін.

Орендодавець має право вимагати відповідного збільшення орендної плати, якщо в результаті зміни законодавства України, розмір земельного податку став більшим за орендну плату.

Згідно з п.6.10 договору зміна, припинення, поновлення, розірвання цього договору проводиться у відповідності з вимогами розділу V Закону України Про оренду землі .

Цей договір набирає чинності після підписання його сторонами, нотаріального посвідчення та державної реєстрації, у відповідності з вимогами ст. 18 Закону України Про оренду землі .

Згідно зі статтею 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За змістом статті 1 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

У зв`язку з введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.11 Закон України Про плату за землю втратив чинність, а питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно цим Кодексом.

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно з статтею 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Статтею 15 Закону України Про оцінку земель встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов`язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За приписами статті 13, частини першої статті 15 та статті 18 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України Про оцінку земель , є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою статті 23 цього ж Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Як передбачено статтею 20 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування до виключної компетенції Вищедубечанської сільської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до пункту 1 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

За змістом статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

21.06.2018 Вищедубечанська сільська рада Вишгородського району Київської області прийняла рішення № 213-ХХ-VІІ Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вищедубечанської сільської ради на 2019 рік , яким встановила на території Вищедубечанської сільської ради з 01.01.2019 нові ставки земельного податку, зокрема для земель житлової та громадської забудови 3% від нормативної грошової оцінки землі.

Рішенням Вищедубечанської сільської ради Вишгородського району Київської області від 12.07.2018 №226-ХХ-VІІ було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель с. Вища Дубечня станом на 01.01.2019.

Згідно з п. 1.1. вказаного рішення, було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель села Вища Дубечня Вишгородського району Київської області, якою визначено базову вартість одного квадратного метру земель населеного пункту с. Вища Дубечня в розмірі 139,48 грн/м.кв.

Пунктом 3 рішення встановлено, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель села Вища Дубечня Вишгородського району Київської області вводиться в дію з 01.01.2019.

26.02.2019 Вищедубечанська сільська рада отримала витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3221881601:31:083:0001, площею 3090 м2. Відповідно до витягу, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 650 876,35 грн.

Рішенням Вищедубечанської сільської ради від 06.03.2019 №294-ХХІV-VІІ "Про внесення змін та доповнень до договору оренди на земельну ділянку", зокрема, було:

- затверджено витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 3221881601:31:083:0001, площею 0,3090 га під розміщення існуючого молокоблоку №942 від 04.03.2019, виготовлену Відділом у Вишгородському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області, що становить 1 650 876,35 грн;

- встановлену річну орендну плату ТОВ Брі-Десна (ЄДРПОУ 32537512) в розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 3221881601:31:083:0001, площею 0,3090 га під розміщення існуючого молокоблоку, що складатиме 99 052,58 грн, яка знаходиться за адресою: Київська обл., Вишгородський район, с. Вища Дубечня, вул. Соборна Вишгородського району Київської області;

- зобов`язано укласти та посвідчити нотаріально зміни та доповнення до договору оренди земельної ділянки від 05.03.2003 за № 6852, що укладений між Вищедубечанською сільською радою та ТОВ Брі-Десна (ЄДРПОУ 32537512) під розміщення існуючого молокоблоку, кадастровий номер 3221881601:31:083:0001, площею 0,3090 га;

- зобов`язано внести зміни до існуючого договору оренди земельної ділянки від 05.12.2003 № 6852, а саме п. 1.1 зазначеного договору викласти в такій редакції: Орендодавець надає в оренду, а орендар приймає земельну ділянку загальною площею 0,8246 га, кадастровий номер 3221881601:31:083:0001 ; п. 1.2 зазначеного договору викласти в такій редакції: Договір укладено на 10 (десять) років ; п. 2.1 зазначеного договору викласти в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 6% від нормативної грошової оцінки становить: 88 110,85 гривень (вісімдесят вісім тисяч сто десять гривень вісімдесят п`ять копійок) щорічно на рахунок орендодавця. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 762 217,1 гривень (один мільйон сімсот шістдесят дві тисячі двісті сімнадцять тисяч гривень одна копійка) ;

- зобов`язано ТОВ Брі-Десна (ЄДРПОУ 32537512) внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 05.03.2003 року № 6852, що укладений між Вищедубечанською сільською радою та ТОВ Брі-Десна (ЄДРПОУ 32537512) під розміщення існуючого молокоблоку, кадастровий номер 3221881601:31:083:0001, площею 0,3090 га; самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством; після виготовлення нової нормативної грошової оцінки населеного пункту с. Вища Бубечня Вишгородського району Київської області (кожні наступні 5-7 років) автоматично перераховувати розмір орендної плати та сплачувати належні платежі без внесення змін та доповнень до існуючого договору оренди земельної ділянки.

Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області земельній ділянці, яка є об`єктом договору оренди від 05.12.2003, було присвоєно кадастровий номер 3221881601:31:083:0001.

У зв`язку з чим, Вищедубечанською сільською радою було надіслано ТОВ Брі-Десна вимогу від 12.08.2019 вих. № 02-31/426 Щодо внесення змін до існуючого договору оренди , в якості додатків до якої було додано додаткову угоду про внесення змін у двох примірниках.

Однак, зазначена вимога була залишена без відповіді та задоволення.

17.02.2020 року Вищедубечанською сільською радою було надіслано ТОВ Бри-Десна вимогу № 02-31/94 Щодо внесення змін до існуючого договору оренди , в якості додатків до якої було додано додаткову угоду про внесення змін у двох примірниках та рішення Вищедубечанської сільської ради від 13.02.2020 №429-ХХХІ-VІІ.

Однак, зазначена вимога також була залишена без відповіді та задоволення.

Зважаючи на те, що рішення Вищедубечанська сільська рада Вишгородського району Київської області №213-ХХ-VІІ Про встановлення місцевих податків і зборів на території Вищедубечанської сільської ради на 2019 рік , яким встановила на території Вищедубечанської сільської ради з 01.01.2019 нові ставки земельного податку, є чинними та у встановленому законом порядку незаконними не визнавалося, тому вони є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Таким чином, впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2019 є підставою для зміни розміру орендної плати за Договором оренди землі № 6852 від 05.12.2003 року.

З вищенаведеного вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Згідно частини першої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Відповідно до статей 651, 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Відповідно до частини другої статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Отже, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Зважаючи на викладене, висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог щодо внесення змін до договору оренди в частині збільшення розміру орендної плати на підставі рішення органу місцевого самоврядування є законним та обґрунтованим, адже орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, тому зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов`язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в Договорі оренди землі № 6852 від 05.12.2003.

Як свідчать матеріали справи, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яку орендує відповідач згідно з договором оренди земельної ділянки від 05.03.2003 № 6852, та зроблений на підставі такої нормативної грошової оцінки новий розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, визначено позивачем на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 06.02.2020 Відділу у Вишгородському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області.

Саме з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 06.02.2020, затверджений рішенням Вищедубечанської сільської ради від 13.02.2020 №429-ХХХІ-VІІ, позивач просить суд внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 05.03.2003 № 6852 щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Так само позивач просить суд внести зміни до договору щодо розміру орендної плати згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, здійсненого на підставі зазначеного витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Таким чином, внесення запропонованих позивачем змін у вигляді додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 05.03.2003 № 6852 з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 06.02.2020, а також на розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, здійснений на підставі зазначеного витягу, є таким, що відповідають вимогам чинного законодавства, яке регулює земельні правовідносини.

Також позивач просить суд правильно зазначити назву орендаря та орендодавця, оскільки при укладенні договору оренди від 05.12.2003 сторонами була допущена описка в найменуванні орендодавця й орендаря й помилково вказано, що ними є виконком сільської ради та ТОВ Брі-Десна (а не сільська рада та ТОВ Бри Десна ) відповідно.

З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що вірним найменуванням юридичної особи орендаря за кодом ЄДРПОУ 32537512 є ТОВ Бри Десна , тоді як в договорі оренди земельної ділянки та рішенні Вищедубечанської сільської ради від 06.03.2019 №294-ХХІV-VІІ орендарем за кодом ЄДРПОУ 32537512 значиться ТОВ Брі-Десна .

Отже, зазначена вимога позивача щодо правильності зазначення назви орендаря є обґрунтованою.

Щодо невірної назви орендодавця, то колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зазначена назва не носить характеру описки, оскільки позивач не надає до суду докази відсутності створення в Вищедубечанській сільській раді такого органу як виконком та відсутності у нього повноважень, а тому позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

Також позивач просив внести зміни до п.1.1 до договору оренди земельної ділянки від 05.03.2003 № 6852 шляхом викладення його в новій редакції та доповнивши його наступними словами про земельну ділянку: Кадастровий номер 3221881601:31:083:0001 .

Як вбачається з листа Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 19.06.2019 вих. № 18-10-0.222-8162/2-19 та витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 26.02.2019, від 06.02.2020, в яких зазначено кадастровий номер земельної ділянки площею 0,3090 га, яку орендує відповідач: 3221881601:31:083:0001 .

Згідно з вимогами статті 15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору оренди землі, як об`єкт оренди, повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Отже, внесення доповнення в п.1.1 договору оренди землі щодо кадастрового номеру земельної ділянки узгоджується із вимогами чинного законодавства та внесення такого пункту в договір не змінює прав та обов`язків сторін договору.

Щодо посилань апелянта на те, що сільська рада є неналежним позивачем, то колегія суддів не бере до уваги з огляду на наступне.

відповідно до ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Статтею 10 Закону передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно ст. 16 Закону органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Статтею 11 передбачено, виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Таким чином, колегія суддів не погоджується з твердженням апелянта стосовного того, що позивач не мав права подавати позов.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі Серявін та інші проти України вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободзобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Також, Європейський суд з прав людини зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Європейського суду з прав людини у справі Трофимчук проти України).

Підсумовуючи все вищезазначене, колегія суддів дійшла висновку, що доводи заявника апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час перегляду справи судом апеляційної інстанції, а тому скарга задоволенню не підлягає.

Наведені в апеляційній скарзі аргументи вичерпно спростовуються матеріалами справи.

Згідно статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно зясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на той факт, що висновки суду першої інстанції відповідають приписам законодавства та фактичним обставинам справи, а рішення ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Північного апеляційного господарського суду дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги відповідача та залишення рішення Господарського суду Київської області від 16.06.2020 по справі № 911/3125/19 без змін.

Судові витрати (судовий збір) на підставі ст.129 ГПК України покладаються на скаржника.

Керуючись ст.ст. 129, 252, 269, 270, 273, 275, 276, 281-285 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд, - П О С Т А Н О В И В :

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "БРИ ДЕСНА" на рішення Господарського суду Київської області від 16.06.2020 у справі №911/3125/19 залишити без задоволення.

2.Рішення Господарського суду Київської області від 16.06.2020 у справі №911/3125/19 залишити без змін.

3. Судові витрати зі сплати судового збору за подачу апеляційної скарги покласти на скаржника.

4. Матеріали справи №911/3125/19 повернути до Господарського суду Київської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання її повного тексту.

Повний текст судового рішення складено 05.10.2020.

Головуючий суддя М.Л. Яковлєв

Судді Є.Ю. Шаптала

С.О. Алданова

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.09.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91970931
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/3125/19

Постанова від 29.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 17.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Рішення від 16.06.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 21.05.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 30.04.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 17.04.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 14.04.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 19.03.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 18.02.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

Ухвала від 24.01.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Антонова В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні