Рішення
від 24.09.2020 по справі 917/2105/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.09.2020 Справа № 917/2105/19

Господарський суд Полтавської області у складі судді Безрук Т. М., при секретарі судового засідання Сілаєвій О. Ф., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовною заявою Приватного акціонерного товариства "Гадячгаз"

до Сектору освіти Гадяцької районної державної адміністрації

про стягнення 348 942,19 грн.

За участю представників: від позивача: Савченко Б. А., Давиденко Ю. В.;

від відповідача: не з`явився

встановив:

До Господарського суду Полтавської області звернулося з позовом Приватне акціонерне товариство "Гадячгаз" до Відділу освіти Гадяцької районної державної адміністрації (який змінив назву на Сектор освіти Гадяцької районної державної адміністрації) про стягнення 348 942,19 грн., у тому числі 344381,17 грн. - заборгованості з відшкодування вартості необлікованого (донарахованого) об"єму природного газу на підставі акту про порушення № 3 від 31.01.2019р. та протоколу засідання комісії № 2 від 01.02.2019р., 4561,02 грн. - відшкодування вартості витрат з проведення експертизи лічильників газу.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що 31.01.2019р. представниками позивача було здійснено перевірку комерційних вузлів обліку природного газу, що встановлені на території Книшівської ЗОШ Відділу освіти Гадяцької РДА, за адресою: Полтавська обл., Гадяцький р-н., с. Книшівка, вул. Шкільна, 10. Під час огляду комерційних ВОГ було виявлено порушення на лічильниках газу заводський номер: 24684255, 24684256, 24684254, 24684257 та складено Акт про порушення № 3 від 31.01.2019р. Позивачем надіслано відповідачу рахунок від 15.02.2019р. № 236 про відшкодування необлікованих об`ємів природного газу на суму 344 381,17 грн., та рахунок № 353 на суму 4 561,02 грн. - відшкодування вартості виконаних робіт з експертизи лічильників газу. Відповідач вказані рахунки не оплатив.

Відповідач у відзиві (вхід. № 1406 від 05.02.2020р.) проти позову заперечує посилаючись на таке:

- повірка лічильників у 2019 році свідчить про те, що лічильник розпломбовувався, оскільки пломби було знято та після повірки лічильник опломбовано новими пломбами;

- згідно з пунктом 7 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення факту дії спрямованого постійного магнітного поля на лічильник газу (ЗВТ), що підтверджується спрацюванням магнітного індикатора, Оператор ГРМ має довести, що встановлений мінімальний поріг спрацювання цього магнітного індикатора був достатнім для зміни допустимої похибки цього лічильника газу (ЗВТ) ;

- в порушення пункту 7 глави 9 розділу X Кодексу газорозподільних систем, комісією не було доведено, що встановлений мінімальний поріг спрацювання цього магнітного індикатора був достатнім для зміни допустимої похибки цього лічильника газу (ЗВТ);

- при наявності непошкоджених пломб, а також наявності на лічильнику непошкоджених двох магнітних стрічок, втручання (відкриття) лічильника та встановлення у середині лічильника стороннього предмету без розпломбування та без порушення магнітних стрічок є неможливим;

- посилання позивача на можливість відкриття лічильника і при цьому збереження встановлених на ньому пломб, є лише припущенням, оскільки встановлення пломб здійснюється з метою контролю доступу до об`єкта, захисту його від несанкціонованого втручання;

- посилання позивача на даний факт в акті експертизи лічильника є лише припущенням, не підтвердженим доказами;

- факт пошкодження пломб та магнітних стрічок позивачем не встановлено, актом порушення не зафіксовано;

- непідтвердження експертизою факту пошкодження пломб та магнітних стрічок приладу обліку та відсутність факту визнання споживачем в акті перевірки факту умисного пошкодження приладу обліку свідчить про недоведення складу господарського правопорушення, яке може бути підставою для застосування до суб`єкта господарювання оперативно-господарських санкцій;

- у висновку експертизи від 26.02.2019 року № 289, проведеної в межах кримінального провадження від 07.02.2019 року № 120019170130000085, цілісність пломбувального елементу (дроту) та тіла пломби встановленої в отворі металевої пломби на виступі з правого боку відлікового механізму лічильника газу САМГАЗ, ВК-G10, 200824684257 не порушена, ознак перепломбування, перенавішування та порушення цілісності пломбування не має. Аналогічні висновки зроблено судовим експертом і щодо інших 3 -х лічильників газу;

- позивачем не було доведено належними доказами факту втручання у лічильники саме відповідачем, а тому здійснене нарахування не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу згідно п. 1 гл. 4 р. ХІ Кодексу газорозподільних систем є безпідставним;

- експертиза спірних лічильників газу була проведена позивачем не відповідно до вимог діючого законодавства (т.1, а.с.163-176).

Позивач у відповіді на відповідь на відзив (вхід. №1798 від 13.02.2020) заперечує мотиви відповідача, з огляду на те, що:

- відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ, повірка лічильника газу - встановлення придатності до застосування лічильника газу на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик, що здійснюється в установленому законодавством порядку;

- відповідач не уточнив, який саме лічильник проходив повірку у 2019 році та розпломбовувався, оскільки пломби було знято та після повірки лічильник опломбовано новими пломбами;

- на вищезазначені лічильники природного газу, ПрАТ Гадячгаз не встановлював магнітні індикатори, у зв`язку з чим посилання відповідача на недоведеність спрацювання магнітного індикатора є необгрунтованим;

- актом № 4 експертизи лічильника газу від 31.01.2019 року та актом № 13735 від 12.02.2019 року визначено, що відліковий механізм лічильника природного газу типу Самгаз BK-G10 зав. № 24684254 вільно знімається з корпусу лічильника.

- актом № 6 експертизи лічильника газу від 31.01.2019 року та Актом № 13736 від 12.02.2019 року експертизи лічильника газу типу Самгаз BK-G10 зав. № 24684255 визначено, що встановлена свинцева пломба повірника не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму та відліковий механізм вільно знімається;

- актом № 5 експертизи лічильника газу від 31.01.2019 року та Актом № 13766 від 15.02.2019 року експертизи лічильника газу типу Самгаз ВК-G10 зав. № 24684256 визначено, що встановлена свинцева пломба повірника не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму та кришка корпусу суматора вільно знімається, а також пломба на корпусі суматора пошкоджена та не відповідає вимогам ТУ заводу-виробника (має наскрізний отвір, відбитки тавра пошкоджені);

- Актом № 3 експертизи лічильника газу від 31.01.2019 року та Актом № 13765 від 15.02.2019 року експертизи лічильника газу типу Самгаз ВК-G10 зав. № 24684257 визначено, що встановлена свинцева пломба повірника не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму та кришка корпусу суматора вільно знімається, а також пломба на корпусі суматора пошкоджена та не відповідає вимогам ТУ заводу-виробника (має наскрізний отвір, відбитки тавра пошкоджені);

- висновок експерта Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру від 26.02.2019 року не висвітлює всіх обставин справи;

- перед експертом для дослідження ставились лише питання щодо цілісності пломбувального елементу (дроту) та тіла самої пломби; експерту не було поставлено запитання щодо доступу до суматора лічильного механізму. Дослідження самого по собі тіла пломби не дає підстав вважати на відсутність доступу до суматора лічильного механізму лічильників природного газу №№ 24684257, 24684256, 24684255, 24684254. Не зазначено як сама пломба захищає лічильник природного газу від несанкціонованого втручання в суматор лічильного механізму;

- встановлені пломби повірника після проведеної повірки лічильників природного газу у 2018 році зав. №№ 24684257, 24684256, 24684255, 24684254 не відповідали місцям пломбування, зазначених в паспорті на лічильники природного газу САМГАЗ BK-G10 та Інструкції;

- в акті-розрахунку необлікованих об`ємів природного газу від 01.02.2019 року на підставі Акта про порушення № 3 від 31.01.2019 року було проведено нарахування необлікованих об`ємів природного газу, відповідно до пункту 1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ - у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення;

- згідно листа Відділу освіти Гадяцької РДА від 09.10.2018 року №01-15/1383, 12.10.2018 року було проведено пуск газу до Книшівської ЗОШ, та у зв`язку з контрольним зняттям показань лічильника складено відповідний Акт опломбування, розпломбування (перепломбування) комерційного вузла обліку газу. Отже, нарахування необлікованого об`єму природного газу відбулось з дня останнього контрольного зняття показань лічильника газу з 12.10.2018р. до дня виявлення порушення 31.01.2019р. (т.1, а.с.183-192).

Інші заяви по суті справи до суду не надійшли.

У даній справі судом були вчинені такі процесуальні дії.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.12.2019р. даний позов був переданий на розгляд судді Безрук Т. М. (т.1, а.с.1).

Ухвалою господарського суду від 11.12.2019р. було залишено позовну заяву без руху та встановлено строк для усунення недоліків (т.1, а.с.2-3). Позивач у встановлений судом строк виправив вказані недоліки (т.1, а.с.87-89).

За даним позовом ухвалою Господарського суду Полтавської області 16.01.2020 відкрито провадження у справі № 917/2105/19, призначено справу до розгляду в підготовче засідання, та встановлено сторонами строки для подання заяв по суті справи (а.с.124-125).

Ухвалою від 04.02.2020р. суд продовжив строк проведення підготовчого провадження на 30 днів (т.1, а.с.159-160).

Ухвалою від 03.03.2020р. суд відклав підготовче засідання на 02.04.2020р.; замінив відповідача у справі - Відділ освіти Гадяцької районної державної адміністрації на його правонаступника - Сектор освіти Гадяцької районної державної адміністрації (т.1, а.с.228-229).

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) від 30.03.2020 розділ Х Прикінцевих положень ГПК України доповнено пунктом 4, відповідно до якого під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 46, 157, 195, 229, 256, 260, 288, 295, 306, 321, 341, 346, 349, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, апеляційного оскарження, залишення апеляційної скарги без руху, повернення апеляційної скарги, подання заяви про скасування судового наказу, розгляду справи по суті, строки, на які зупиняється провадження, подання заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами, звернення зі скаргою, оскарження рішення третейського суду, судового розгляду справи, касаційного оскарження, подання відзиву продовжуються на строк дії такого карантину.

Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020р. № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" установлено карантин з 12.03.2020 на усій території України. який продовжено до 22.06.2020 - постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 392 та до 31.07.2020 - постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020 р. № 500.

В Законі України від 18 червня 2020 року № 731-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) (далі - Закон № 731-IX) встановлено, що процесуальні строки, які були продовжені, зокрема, відповідно до пункту 4 розділу X "Прикінцеві положення" Господарського процесуального кодексу України, в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.

В зв`язку з введенням карантину та продовженням строків подання заяв по суті справи, підготовче засідання судом відкладалося для надання можливості сторонам реалізувати свої процесуальні права.

Ухвалою від 09.06.2020р. суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті. (т.2, а.с.9-10).

Про час та місце розгляду справи по суті позивач та відповідач повідомлені належним чином, що підтверджується поштовими повідомленнями від 16.06.2020р., від 16.07.2020р., від 11.09.2020, розпискою позивача від 10.09.2020р. (т.2, а.с.11-12, 16, 19, 29, 31).

Відповідач подав клопотання (вхід. 10287 від 21.09.2020) про проведення засідання по розгляду справи по суті без участі його представника. Дане клопотання задоволено судом.

Під час розгляду справи по суті судом були заслухані пояснення сторін та досліджені всі письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

В судовому засіданні 24.09.2020 судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно з ч.6 ст.233, ст.240 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши всі наявні у справі докази та письмові пояснення, суд встановив наступне.

Приватне акціонерне товариство Гадячгаз (далі за текстом - ПрАТ Гадячгаз , Оператор ГРМ, позивач) здійснює господарську діяльність з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ на території м. Гадяч та Гадяцького району Полтавської області, на підставі ліцензії № 295537 серії АЕ, виданої Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 29 березня 2015 року (т.1, а.с.19). З 27.06.2017 року підприємству надано право на провадження ліцензованої діяльності з безстроковим терміном дії ліцензії

Приватне акціонерне товариство Гадячгаз на підставі ч. 1 ст. 5 Закону України Про природні монополії , є природним монополістом у сфері розподілу природного газу у зоні ліцензійної діяльності, про що внесена інформація до Реєстру суб`єктів природних монополій у сфері енергетики (копія додається), що знаходиться за посиланням http://www.nerc.gov.ua/data/filearch/litsenziini_reestry/reestr_monopol_energo.pdf.

На виконання частини першої статті 41 Закону України Про ринок природного газу (далі за текстом - Закон), Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, було розроблено та прийнято 30.09.2015 постанову № 2494 Про затвердження Кодексу газорозподільних систем , яку зареєстровано в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за № 1379/27824 (надалі - Кодекс ГРМ).

Частиною 1 ст.38 Закону визначено, що права та обов`язки оператора газорозподільної системи (Оператора ГРМ) визначаються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, кодексом газотранспортної системи, кодексом газорозподільних систем, а також договором розподілу природного газу.

Відповідно до статті 40 Закону України Про ринок природного газу , розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором.

30.09.2015р. Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову № 2498, якою затверджено Типовий договір розподілу природного газу (т.1, а.с.21-33).

Відповідно до заяви-приєднання до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) Відділ освіти Гадяцької районної державної адміністрації (який надалі змінив назву на Сектор освіти Гадяцької районної державної адміністрації; відповідач) приєднався до умов типового договору розподілу природного газу (далі - Договір; т.1, а.с.20-32).

Відповідно до п.1.1. Договору цей Типовий договір розподілу природного газу (далі - Договір) є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Згідно з п. 1.2. Договору умови цього Договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України Про ринок природного газу і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2494 (далі - Кодекс газорозподільних систем).

Згідно з п. 1.3. Договору він є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Згідно з п.2.1. Договору Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.

В додатковій угоді від 10.01.2019 р. сторони узгодили, що договір укладається на період з 01.01.2019 по 31.12.2019р. (т.1, а.с.33).

В заяві-приєднанні до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) відповідач зазначив найменування та адреси об`єктів постачання природного газу (т. 1 а.с.20).

В підпунктах 3 та 4 пункту 7.2 Договору визначено, що Оператор ГРМ має право безперешкодного та безкоштовного доступу на територію та земельну ділянку Споживача, де розташована газорозподільна система, та/або газове обладнання Споживача, та/або комерційний вузол обліку, для виконання службових обов`язків, передбачених законодавством та цим Договором; перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті Споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем.

Відповідно до підпункту 4 пункту 7.4 Договору, Споживач зобов`язується забезпечувати безперешкодний та безплатний доступ на власні об`єкти чи земельну ділянку представникам Оператора ГРМ за їх службовими посвідченнями для виконання ними службових обов`язків щодо забезпечення гарантованого рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу, запобігання можливим витокам газу та недопущення аварійних ситуацій, зокрема для: перевірки, локалізації і ліквідації витоків газу та аварійних ситуацій; перевірки, повірки та/або експертизи комерційного вузла обліку (лічильника газу), а також перевірки показань лічильників газу; виконання робіт з припинення та відновлення газопостачання тощо.

31.01.2019 року представниками позивача було здійснено перевірку комерційних вузлів обліку природного газу, що встановлені на території Книшівської ЗОШ Відділу освіти Гадяцької РДА, за адресою: Полтавська обл., Гадяцький р-н., с. Книшівка, вул. Шкільна, 10.

Під час огляду комерційних ВОГ було виявлено порушення цілісності пломб заводу- виробника на лічильниках газу заводський номер: 24684255, 24684256, 24684254, 24684257, що зафіксовано в актах про виявлені порушення № 3К від 31.01.2019, № 4К від 31.01.2019, № 5К від 31.01.2019, № 6К від 31.01.2019 (т.1 а.с.35-38).

Відповідно до пункту 2 Акту про порушення № 3 від 31.01.2019 під час перевірки було встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем, яке виявилося в пошкодженні пломб заводу-виробника на лічильниках газу типу Самгаз BK-G10 № 24684257, № 24684256, № 24684255, № 24684254; є доступ до суматора лічильного механізму. Акт про порушення № 3 від 31.01.2019 року за підписами представників ПрАТ Гадячгаз , представник споживача - директор Книшівської ЗОШ Інзик С.І. - підписав даний акт без зауважень (т.1, а.с.33)

Згідно з актами № 3К, № 4К, № 5К, № 6К про демонтаж лічильника газу для проведення експертизи від 31.01.2019 року, лічильники газу заводський номер: 24684255, 24684256,24684254, 24684257 були демонтовані для проведення експертизи лабораторією ПрАТ Гадячгаз за адресою: м. Гадяч, вул. Будька, 26А (т.1, а.с.39-42).

31.01.2019 року комісією ПрАТ Гадячгаз з розгляду актів про порушення та проведення експертизи ЗВТ та пломб проведено експертизу лічильника газу типу САМГАЗ BK-G10 заводський № 24684257, та складено Акт № 3 експертизи лічильника газу від 31.01.2019 року (т.1, а.с.43)

Відповідно до пункту 1.1. Акта № 3 експертизи лічильника газу Цілісність заводської пломби та повірочного тавра встановлено: пломба заводу-виробника на суматорі лічильного механізму з правого боку має грубі пошкодження, які відкривають доступ до суматора лічильного механізму, просвердлений отвір та встановлена свинцева пломба повірника на тонкому металевому тросику із скруткою, що не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму ПЛГ. Пломба Бар`єр на корпусі суматора відсутня.

Згідно висновку комісії, факт несанкціонованого втручання в роботу ПЛГ підтверджено; лічильник газу не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки (т.1, а.с.43).

Експертизу лічильника газу типу САМГАЗ BK-G10 заводський № 24684254 проведено 31.01.2019 року та складено Акт № 4 від 31.01.2019 експертизи лічильника газу. Відповідно до пункту 1.1. даного акта Цілісність заводської пломби та повірочного тавра , комісією ПрАТ Гадячгаз встановлено наступне: пломба заводу-виробника на суматорі лічильного механізму з правого боку відсутня, таке пошкодження відкриває доступ до суматора лічильного механізму, встановлена свинцева пломба повірника на тонкому металевому тросику із скруткою, що не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму ПЛГ. Пломба Бар`єр на корпусі суматора відсутня.

Пунктом 1.3. Акта № 4 експертизи лічильника газу від 31.01.2019 року Механічні пошкодження та інше встановлено; кришка корпусу суматора вільно знімається.

Згідно висновку комісії, факт несанкціонованого втручання в роботу ПЛГ підтверджено; лічильник газу не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки (т.1, а.с.44).

Експертизу лічильника газу типу САМГАЗ BK-G10 заводський № 24684256 проведено 31.01.2019 року та складено Акт № 5 експертизи лічильника газу від 31.01.2019. Відповідно до пункту 1.1. даного акта Цілісність заводської пломби та повірочного тавра , комісією ПрАТ Гадячгаз встановлено наступне: пломба заводу - виробника на суматорі лічильного механізму з правого боку має грубі пошкодження, які відкривають доступ до суматора лічильного механізму, просвердлений отвір та встановлена свинцева пломба повірника на тонкому металевому тросику із скруткою, що не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму ПЛГ. Пломба Бар`єр на корпусі суматора відсутня.

В пункті 1.3. Акта № 5 експертизи лічильника газу від 31.01.2019 року Механічні пошкодження та інше встановлено: кришка корпусу суматора вільно знімається.

Згідно висновку комісії, факт несанкціонованого втручання в роботу ПЛГ підтверджено; лічильник газу не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки (т.1, а.с.45)

Експертизу лічильника газу типу САМГАЗ BK-G10 заводський № 24684255 проведено 31.01.2019 року та складено Акт № 6 експертизи лічильника газу від 31.01.2019 (т.1 а.с. 46).

Відповідно до пункту 1.1. цього акту Цілісність заводської пломби та повірочного тавра , комісією ПрАТ Гадячгаз встановлено наступне: пломба заводу - виробника на суматорі лічильного механізму з правого боку відсутня, таке пошкодження відкриває доступ до суматора лічильного механізму, встановлена свинцева пломба повірника на тонкому металевому тросику із скруткою, що не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму ПЛГ. Пломба Бар`єр на корпусі суматора відсутня.

Згідно висновку комісії, факт несанкціонованого втручання в роботу ПЛГ підтверджено; лічильник газу не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки (т.1, а.с.46).

01.02.2019 року комісією ПрАТ Гадячгаз з розгляду актів про порушення та проведення експертизи ЗВТ та пломб в присутності начальника відділу освіти Гадяцької РДА Зливко Л.О. було розглянуто Акт про порушення № 3 від 31.01.2019 року (т.1, а.с.52-54).

Комісія з розгляду актів про порушення та проведення експертизи ЗВТ задовольнила повністю Акт про порушення № 3 від 31 січня 2019 року. Вирішено провести нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, відповідно до Кодексу газорозподільних систем та пред`явити до сплати вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу. Також пред`явити до сплати витрати, пов`язані з проведенням експертизи, відповідно до пункту 3 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ.

05.02.2019 року державним повірником ДП Полтавастандартметрологія , за участю представників Відділу освіти Гадяцької РДА та ПрАТ Гадячгаз проведено позачергову повірку лічильників природного газу типу Самгаз BK-G10 заводський номер: 24684257, 24684256, 24684255, 24684254, про що складено відповідні протоколи № 9014 від 05.02.2019р., № 9015 від 05.02.2019р., № 9016 від 05.02.2019р., № 9017 від 05.02.2019р., в яких встановлено перевищення похибки вимірювань допустимих меж ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 та вказано про непридатність лічильників до експлуатації (т.1 а.с.48-51).

За результатами проведеної повірки, державним повірником ДП Полтавастандартметрологія видано:

- довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 9014 від 05.02.2019р. про непридатність до експлуатації лічильника природного газу заводський номер 24684257 (т.1, а.с.48);

- довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 9015 від 05.02.2019р. про непридатність до експлуатації лічильника природного газу заводський номер 24684254 (т.1, а.с.49);

- довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 9016 від 05.02.2019р. про непридатність до експлуатації лічильника природного газу заводський номер 24684255 (т.1, а.с.50);

- довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 9017 від 05.02.2019р. про непридатність до експлуатації лічильника природного газу заводський номер 24684256 (т.1, а.с.51).

Також було проведено додаткову експертизу спірних лічильників газу третьою стороною.

Так, 12.02.2019 року комісією по проведенню експертизи ПАТ Полтавагаз в присутності представників ПрАТ Гадячгаз та Відділу освіти Гадяцької РДА було проведено додаткову експертизу лічильнику природного газу типу Самгаз, заводський номер: 24684254 (т.1 а.с.55). Відповідно Акту експертизи лічильника газу № 13735 від 12.02.2019р., встановлено, що відліковий механізм вільно знімається з корпусу лічильника.

Висновок комісії: пломба заводу-виробника на корпусі суматора відсутня. Свинцева пломба на суматорі встановлена таким чином, що не запобігає доступу до відлікового механізму. Відліковий механізм вільно знімається з корпусу лічильника без пошкодження пломби та пломбувального дроту. Метрологічні характеристики відповідають вимогам ДСТУ 3336-96. Лічильник газу не відповідає вимогам Р50-071-98 .

Відповідно до Акта експертизи лічильника газу № 13736 від 12.02.2019р., проведено експертизу лічильника газу заводський номер: 24684255 (т.1, а.с.56), та встановлено, що відліковий механізм вільно знімається з корпусу лічильника.

Висновок комісії: пломба заводу-виробника на корпусі суматора відсутня. Свинцева пломба на суматорі встановлена таким чином, що не запобігає доступу до відлікового механізму. Відліковий механізм вільно знімається з корпусу лічильника без пошкодження пломби та пломбувального дроту. Метрологічні характеристики відповідають вимогам ДСТУ 3336-96. Лічильник газу не відповідає вимогам Р50-071-98 .

Відповідно до Акта експертизи лічильника газу № 13765 від 15.02.2019р., проведено експертизу лічильника газу заводський номер: 24684257 (т.1, а.с.57), встановлено, що пломба на корпусі суматора пошкоджена та не відповідає вимогам ТУ заводу-виробника (має наскрізний отвір; відбитки тавра пошкоджені).

Висновок комісії: пломба на корпусі суматора пошкоджена та має наскрізний отвір, що не дає змоги визначити відбитки тавра. Метрологічні характеристики відповідають вимогам ДСТУ 3336-96. Лічильник газу не відповідає вимогам Р50-071-98 .

Відповідно Акта експертизи лічильника газу № 13766 від 15.02.2019р., проведено експертизу лічильника газу заводський номер: 24684256 (т.1, а.с.58), та встановлено, що пломба на корпусі суматора пошкоджена та не відповідає вимогам ТУ заводу-виробника (має наскрізний отвір; відбитки тавра пошкоджені).

Висновок комісії: пломба на корпусі суматора пошкоджена та має наскрізний отвір, що не дає змоги визначити відбитки тавра. Метрологічні характеристики відповідають вимогам ДСТУ 3336-96. Лічильник газу не відповідає вимогам Р50-071-98 .

Пунктом 12 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ визначено, що вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.

На підставі вищевикладеного, позивач листом № 200/187/03 від 18.02.2019 року на адресу Відділу освіти Гадяцької РДА було надіслано рахунок від 15.02.2019р. №236; відшкодування необлікованих об`ємів природного газу на суму 344 381,17 грн., копію акту-розрахунку необлікованих об`ємів природного газу, рахунок № 353 на суму 4561,02 (вартість виконаних робіт з експертизи) та розрахунок вартості виконаних робіт, пов`язаних з проведенням експертизи лічильників газу.

Оскільки відповідач не здійснив оплату надісланих позивачем рахунків, позивач звернувся до суду з цим позовом, де стягнути 344 381,17 грн. відшкодування вартості необлікованого об`єму природного газу та 4 561,02 грн. відшкодування вартості витрат з проведення експертизи лічильників газу.

При вирішенні спору суд зазначає наступне.

Частиною 3 ст. 11 ЦК України визначено, що цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Частиною 3 ст. 11 ЦК України визначено, що цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Кодекс газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ) прийнятий постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2494 від 30.09.2015 року, а отже є актом цивільного законодавства, яким регулюються відносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу.

Відповідно до вимог статті 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до вимог договору та вимог ЦК України.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу У країни майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно з статтею 16 ЦК України, статтею 20 ГК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права, визнання правочину недійсним, припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України Про ринок природного газу суб`єкти ринку природного газу, які порушили законодавство, що регулює функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно пунктів 7, 8 частини 2 ст. 59 Закону, правопорушеннями на ринку природного газу зокрема є: несанкціоноване втручання в роботу газової інфраструктури; самовільне під`єднання до системи, зривання або пошкодження цілісності пломб, повірочного тавра, заглушок тощо, що впливає на безпеку постачання природного газу або результати вимірювання.

Відповідно до пункту 1 глави 2 розділу XI Кодексу ГРМ, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать, зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).

В пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ вказано, що засіб вимірювальної техніки/ЗВТ - технічний засіб, включаючи лічильник газу, який застосовується під час вимірювань і має нормовані метрологічні характеристики;

комерційний вузол обліку/комерційний ВОГ - вузол обліку природного газу, організований відповідно до вимог цього Кодексу для комерційного обліку природного газу при визначенні об`єму (обсягу) передачі та розподілу (споживання/постачання) природного газу в точці комерційного обліку;

контрольний огляд вузла обліку - виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ, а також з метою виявлення без використання спеціальних технічних засобів та/або часткового демонтажу будівельних конструкцій чи оздоблювальних матеріалів несанкціонованого втручання в роботу ГРМ та/або ЗВТ/лічильника газу;

несанкціоноване втручання в роботу газорозподільної системи - втручання в роботу газорозподільної системи, в тому числі шляхом несанкціонованого відновлення газоспоживання, несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або під`єднання несанкціонованого газопроводу, внаслідок чого порушується нормальний режим роботи ГРМ та/або здійснюється необліковане (обліковане частково чи з порушенням законодавства) використання природного газу;

несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу - втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.

Відповідно до п.п.8, 10 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.

Згідно до п.п. 1,2 п. 11 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості. При складанні акта-розрахунку враховується таке:

1) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період до 01 числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення (тобто до закритого балансового періоду), не потребує коригування (включення до) закритих періодів, а його вартість в повному обсязі має бути компенсована споживачем (несанкціонованим споживачем) Оператору ГРМ. При цьому вартість природного газу визначається за цінами закупівлі природного газу Оператором ГРМ протягом періоду необлікованого природного газу;

2) розрахований відповідно до вимог цього розділу необлікований (донарахований) об`єм природного газу, що припадає на період після 01-го числа місяця, в якому прийнято рішення комісії щодо задоволення акта про порушення, включається в баланс поточного календарного місяця за загальними правилами і вважається об`ємом постачання природного газу споживачу його діючим постачальником. Виключенням є об`єм природного газу, нарахований несанкціонованому споживачу та споживачу, у якого відсутній постачальник, вартість якого має бути компенсована Оператору ГРМ за цінами закупівлі природного газу в поточному календарному місяці.

Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу XI Кодексу ГРМ, норми даного розділу щодо перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу, у тому числі побутовому споживачу, який уклав з Оператором ГРМ договір розподілу природного газу, а також несанкціонованому споживачу, який знаходиться на території ліцензованої діяльності Оператора ГРМ, застосовується за наявності акта про порушення.

Згідно до пункту 10 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.

За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

Відповідно до п.п. 1,2 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ, у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, що наведена в додатку 16 Кодексу ГРМ.

Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами.

Згідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ, експертиза засобу вимірювальної техніки/експертиза пломб - комплекс заходів, які здійснюються комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ, або суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України Про судову експертизу , з метою отримання даних щодо відповідності засобу вимірювальної техніки/пломб параметрам, визначеним їх виробниками, умовам монтажу та експлуатації, їх цілісності чи відповідності метрологічним характеристикам, а також пересвідчення у відсутності інших ознак впливу на засіб вимірювальної техніки/пломбу, які можуть свідчити про втручання в засіб вимірювальної техніки/пломбу та викривлення результатів вимірювання.

Відповідно до пунктів 3, 4 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ, експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Остаточний склад комісії з проведення експертизи ЗВТ та пломб затверджується наказом Оператора ГРМ. За вимогою однієї зі сторін до проведення експертизи в конкретному випадку можуть бути додатково залучені представники виробника ЗВТ чи виробника пломби. Уповноважені особи при собі повинні мати документ, який посвідчує їх особу, та оригінал листа від виробника за підписом керівника, завірений печаткою (за наявності), в якому чітко зазначені уповноважені від виробника особи для участі в експертизі та їх кваліфікація.

Споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) зобов`язаний бути присутнім під час проведення експертизи. За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи.

У разі неприбуття споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі.

Пунктом 5 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ визначено, що під час проведення експертизи комісія проводить зовнішній огляд пакувального пакета (тари), в який було запаковано ЗВТ та/або пломбу. Після зовнішнього огляду пакувального пакета (тари) комісією перевіряються: 1) відповідність місць фактичного розташування пломб місцям, зазначеним у протоколі; 2) цілісність та місцезнаходження пломб, а також ознаки порушень, зазначених у протоколі; 3) цілісність заводського та повірочного тавра на ЗВТ; 4) цілісність лічильного механізму та корпусу ЗВТ; 5) цілісність конструктивних елементів вихідного патрубка ЗВТ; 6) наявність сторонніх предметів усередині ЗВТ; 7) відповідність маркування ЗВТ нормативно-технічній документації; 8) відповідність ЗВТ, програмного забезпечення та контрольної суми паспорту на ЗВТ та/або опису типу на цей тип ЗВТ; 9) відповідність втручань у роботу ЗВТ наявним актам перевірок та/або відомостям про повірку та ремонт ЗВТ тощо. Під час обстеження пломби та/або ЗВТ комісія перевіряє ознаки, зазначені в протоколі. Результати огляду заносять до акта експертизи ЗВТ.

В пункті 8 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ визначено, що результати огляду фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем (суміжним суб`єктом ринку природного газу) або його уповноваженою особою. Якщо споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) або його уповноважена особа чи член комісії мають окрему думку з приводу експертизи, вона має бути відображена в акті експертизи. У разі відмови від підпису будь-кого з членів комісії або споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) чи уповноваженої ним особи в акті експертизи про це робиться відповідний запис.

В пункті 1 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ визначено, що суміжні суб`єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об`єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо: відповідності умовам експлуатації та узгодженій проектній документації чи умовам договору; працездатності та/або придатності ЗВТ до застосування на підставі результатів перевірки їх метрологічних характеристик, зокрема загальної похибки вимірювання; відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб; відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та/або несанкціонованого газопроводу; перевірки стану підвідного газопроводу, зокрема способу прокладання та відсутності можливості відбору газу поза вузлом обліку, в тому числі шляхом обстеження газопроводів приладовим методом на предмет відсутності підключень до підземних та надземних підвідних, розподільчих та транзитних газових мереж поза комерційним ВОГ, візуального обстеження способів монтажу і обв`язки газового та газорегулюючого обладнання; відсутності несанкціонованого підключення газових приладів, внаслідок чого може перевищуватися діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).

В пункті 8 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ вказано, якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ). При цьому якщо сам ЗВТ за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки буде визнаний таким, що непридатний до подальшої експлуатації та потребує ремонту, витрати, пов`язані з ремонтом ЗВТ або встановленням нового ЗВТ, мають бути компенсовані за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).

Як було встановлено вище судом, факт порушення пломб заводу виробника та наявність доступу до суматора лічильників, заводські номери: 24684257, 24684256, 24684255, 24684254, зафіксовано в актах про виявлені порушення № 3К від 31.01.2019, № 4К від 31.01.2019, № 5К від 31.01.2019, № 6К від 31.01.2019 (т.1 а.с.35-38).

Факт порушення Кодексу газорозподільних систем, яке виявилося в пошкодженні пломб заводу-виробника на лічильниках газу типу Самгаз BK-G10 № 24684257, № 24684256, № 24684255, № 24684254 та наявності доступу до суматора лічильного механізму, зафіксовано комісією в Акті про порушення № 3 від 31.01.2019 (т.1 а.с.34).

31.01.2019 року комісією ПрАТ Гадячгаз проведено експертизу спірних лічильників та встановлено:

- щодо лічильника газу заводський № 24684257 - пломба заводу-виробника на суматорі лічильного механізму з правого боку має грубі пошкодження, які відкривають доступ до суматора лічильного механізму, просвердлений отвір та встановлена свинцева пломба повірника на тонкому металевому тросику із скруткою, що не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму ПЛГ. Пломба Бар`єр на корпусі суматора відсутня. Згідно висновку комісії, факт несанкціонованого втручання в роботу ПЛГ підтверджено; лічильник газу не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки (акт експертизи № 3; т.1, а.с.43).

- щодо лічильника газу заводський № 24684254 - пломба заводу-виробника на суматорі лічильного механізму з правого боку відсутня, таке пошкодження відкриває доступ до суматора лічильного механізму, встановлена свинцева пломба повірника на тонкому металевому тросику із скруткою, що не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму ПЛГ. Пломба Бар`єр на корпусі суматора відсутня. Кришка корпусу суматора вільно знімається. Згідно висновку комісії, факт несанкціонованого втручання в роботу ПЛГ підтверджено; лічильник газу не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки (акт експертизи № 4; т.1, а.с.44).

- щодо лічильника газу заводський № 24684256 - пломба заводу-виробника на суматорі лічильного механізму з правого боку має грубі пошкодження, які відкривають доступ до суматора лічильного механізму, просвердлений отвір та встановлена свинцева пломба повірника на тонкому металевому тросику із скруткою, що не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму ПЛГ. Пломба Бар`єр на корпусі суматора відсутня. Кришка корпусу суматора вільно знімається. Згідно висновку комісії, факт несанкціонованого втручання в роботу ПЛГ підтверджено; лічильник газу не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки (акт експертизи № 5; т.1, а.с.45);

- щодо лічильника газу заводський № 24684255 - пломба заводу-виробника на суматорі лічильного механізму з правого боку відсутня, таке пошкодження відкриває доступ до суматора лічильного механізму, встановлена свинцева пломба повірника на тонкому металевому тросику із скруткою, що не запобігає можливому доступу до суматора лічильного механізму ПЛГ. Пломба Бар`єр на корпусі суматора відсутня. Згідно висновку комісії, факт несанкціонованого втручання в роботу ПЛГ підтверджено; лічильник газу не відповідає вимогам ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 Лічильники газу побутові. Методи та засоби повірки (акт експертизи № 6; т.1, а.с.46).

Пунктом 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ, експертиза засобу вимірювальної техніки/експертиза пломб - комплекс заходів, які здійснюються, зокрема, комісією з проведення експертизи ЗВТ та пломб, яка затверджується наказом Оператора ГРМ.

Склад комісії, що проводив експертизу спірних лічильників був затверджений наказом ПАТ Гадячгаз від 18.04.2018 р. № 104 (т.1 а.с.47).

Також, державним повірником ДП Полтавастандартметрологія , за результатом проведених позачергових повірок лічильників природного газу заводський номер: 24684257, 24684256, 24684255, 24684254, встановлено перевищення похибки вимірювань допустимих меж ДСТУ 3336-96 та Р 50-071-98 та вказано про непридатність лічильників до експлуатації, про що складено відповідні протоколи № 9014 від 05.02.2019р., № 9015 від 05.02.2019р., № 9016 від 05.02.2019р., № 9017 від 05.02.2019р. (т.1 а.с.48-51).

За результатами проведеної повірки, ДП Полтавастандартметрологія видано довідки від 05.02.2019р. №№ 9014, 9015,9016,9017 про непридатність до експлуатації лічильників природного газу заводський номер 24684257, 24684256, 24684255, 24684254 (т.1 а.с.48-51).

За результатом додаткових експертиз спірних лічильників, проведених комісією по проведенню експертизи ПАТ Полтавагаз встановлено:

- відповідно Акту № 13735 від 12.02.2019р. експертизи лічильника газу № 24684257 - відліковий механізм вільно знімається з корпусу лічильника. Пломба заводу-виробника на корпусі суматора відсутня. Свинцева пломба на суматорі встановлена таким чином, що не запобігає доступу до відлікового механізму. Відліковий механізм вільно знімається з корпусу лічильника без пошкодження пломби та пломбувального дроту. Метрологічні характеристики відповідають вимогам ДСТУ 3336-96. Лічильник газу не відповідає вимогам Р50-071-98 .

- відповідно до Акту № 13736 від 12.02.2019р. експертизи лічильника газу, заводський номер: 24684255 - відліковий механізм вільно знімається з корпусу лічильника. Пломба заводу-виробника на корпусі суматора відсутня. Свинцева пломба на суматорі встановлена таким чином, що не запобігає доступу до відлікового механізму. Відліковий механізм вільно знімається з корпусу лічильника без пошкодження пломби та пломбувального дроту. Метрологічні характеристики відповідають вимогам ДСТУ 3336-96. Лічильник газу не відповідає вимогам Р50-071-98 .

- відповідно до Акту № 13765 від 15.02.2019р. експертизи лічильника газу заводський номер: 24684257, - пломба на корпусі суматора пошкоджена та не відповідає вимогам ТУ заводу-виробника (має наскрізний отвір; відбитки тавра пошкоджені). Висновок комісії: пломба на корпусі суматора пошкоджена та має наскрізний отвір, що не дає змоги визначити відбитки тавра. Метрологічні характеристики відповідають вимогам ДСТУ 3336-96. Лічильник газу не відповідає вимогам Р50-071-98 .

- відповідно до Акту № 13766 від 15.02.2019р. експертизи лічильника газу заводський номер: 24684256, встановлено, що пломба на корпусі суматора пошкоджена та не відповідає вимогам ТУ заводу-виробника (має наскрізний отвір; відбитки тавра пошкоджені). Висновок комісії: пломба на корпусі суматора пошкоджена та має наскрізний отвір, що не дає змоги визначити відбитки тавра. Метрологічні характеристики відповідають вимогам ДСТУ 3336-96. Лічильник газу не відповідає вимогам Р50-071-98 (т.1, а.с.55- 58).

Таким чином, пошкодження пломб заводу-виробника, наявність доступу до відлікового механізму лічильників та невідповідність спірних лічильників підтверджена не лише комісією позивача, а й комісією сторонньої організації - ПАТ Полтавагаз .

Непридатність до експлуатації спірних лічильників природного газу встановлена також ДП Полтавастандартметрологія за результатом проведених позачергових повірок цих лічильників.

Відповідачем доводячи відсутність порушень та відповідність лічильників надав висновок експертизи від 26.02.2019 року № 289, проведеної в межах кримінального провадження від 07.02.2019 року № 120019170130000085, в якому встановлено цілісність пломбувального елементу (дроту) та тіла пломби встановленої в отворі металевої пломби на виступі з правого боку відлікового механізму лічильників газу (т.1 а.с. 137-155).

Дослідивши вказаний висновок експерта, суду зазначає наступне.

На вирішення експертного дослідження були поставлені питання: чи є ознаки зняття та перепломбування пломб лічильника газу марки Самгаз модель BK-G10, заводський номер 24684257, 24684256, 24684255, 24684254 (стор. 2 висновку).

За результатом проведеного дослідження експертом зроблено такий висновок:

- цілісність пломбувального елементу (дроту) та тіла пломби встановленої в отворі металевої пломби на виступі з правого боку відлікового механізму лічильника газу типу Самгаз BK-G10, 24684257 не порушена, ознак перепломбування, перенавішування, порушення цілісності пломбування не має;

- цілісність пломбувального елементу (дроту) та тіла пломби встановленої в отворі металевої пломби на виступі з правого боку відлікового механізму лічильника газу типу Самгаз BK-G10, 24684256 не порушена, ознак перепломбування, перенавішування, порушення цілісності пломбування не має;

- цілісність пломбувального елементу (дроту) та тіла пломби встановленої в отворі металевої пломби на виступі з правого боку відлікового механізму лічильника газу типу Самгаз BK-G10, 24684255 не порушена, ознак перепломбування, перенавішування, порушення цілісності пломбування не має;

- цілісність пломбувального елементу (дроту) та тіла пломби встановленої в отворі металевої пломби на виступі з правого боку відлікового механізму лічильника газу типу Самгаз BK-G10, 24684254 не порушена, ознак перепломбування, перенавішування, порушення цілісності пломбування не має;

Таким чином, питання які були поставлені перед експертом для дослідження ставились лише щодо цілісності пломбувального елементу (дроту) та тіла самої пломби, тобто експерт досліджував виключно сам пломбувальний елемент та тіло пломби, натомість експерту не було поставлено запитання щодо доступу до суматора лічильного механізму.

Дослідження самого по собі тіла пломби не дає підстав вважати на відсутність доступу до суматора лічильного механізму спірних лічильників природного газу

У висновку не зазначено як сама пломба захищає лічильник природного газу від несанкціонованого втручання в суматор лічильного механізму та чи фактично захищає від такого доступу.

11.08.2008 року ДП Івано-Франківськ стандартметрологія затверджено Інструкцію Лічильники газу мембранні Самгаз Методика повірки СМУК.407369ИС1 (далі за текстом - Інструкція). Ця інструкція установлює методи, засоби та порядок оформлення результатів повірки лічильників газу мембранних САМГАЗ типорозмірів від G 1,6 до G25 включно (надалі у тексті - лічильники), які випускаються з виробництва та після ремонту, а також перебувають в експлуатації (т. 1 а.с.205-209).

Відповідно пп. 6.1.1 п 6.1 розд. 6 Інструкції, під час перевірки зовнішнього вигляду лічильників перевіряють, зокрема, наявність та якість пломби, наявність відбитка повірочного тавра.

Пунктом 7.5 розд. 7 Інструкції визначено, що лічильники, які пройшли повірку з позитивним результатом, підлягають, якщо це зазначено в технічній або експлуатаційній документації підприємства-виробника. опломбуванню пломбами з відбитком повірочного тавра в місцях, які визначені технічною або експлуатаційною документацією .

В розділі І Загальні відомості паспортів лічильника газу мембранний Самгаз BK-G10 зав. № 24684257, 24684255, 24684254 (далі за текстом - паспорт) зазначено, що лічильник є функціональним виробом, що не потребує обслуговування, періодично повіряється згідно з ДСТУ2708:2006 та ремонтується. Режим роботи - безперервний (т.1 а.с.195-204).

В додатку А до паспорта, визначено габаритні та приєднувальні розміри лічильника газу САМГАЗ BK-G10 та місця його пломбування, які визначені пунктами 1-2 (місце пломбування тавром ВКЯ (ВТК) та місце пломбування повірочним тавром) відповідно.

Таким чином, підтверджується висновки позивача про те, що встановлені пломби повірника після проведеної повірки лічильників природного газу заводські №№ 24684257, 24684256, 24684255, 24684254 не відповідали місцям пломбування, зазначених в паспорті на лічильники природного газу САМГАЗ BK-G10 та Інструкції.

Посилання відповідача на недоведеність спрацювання магнітного індикатора є необґрунтованим, оскільки він не надав суду доказів встановлення на спірні лічильники природного газу магнітних індикаторів.

Інших доказів в обґрунтування своїх заперечень відповідач суду не надав.

Таким чином, відповідачем в установленому порядку не спростовано належними доказами викладені позивачем обставини.

Відповідно до акту-розрахунку необлікованих об`ємів природного газу від 01.02.2019р. позивачем нараховано до відшкодування необлікованих об`ємів природного газу на суму 344 381,17 грн. (т.1 а.с.63).

Вказаний розрахунок проведений відповідно до вимог пункту 1 глави 4 розділу XІ Кодексу ГРМ з вирахуванням проведених відповідачем оплат, та підтверджений актом опломбування від 25.07.2018, заявою-приєднанням відповідача до умов договору розподілу природного газу від 17.01.2017р., типовим договором № 1257/18 розподілу природного газу, додатковою угодою від 02.02.2018р., витягом з тарифів за період січень 2018 - листопад 2019, карткою рахунку, платіжними документами відповідача про оплату (т.1 а.с.90-109).

З огляду на викладене, позовні вимоги про стягнення необлікованих об`ємів природного газу в сумі 344 381,17 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вимоги позивача про стягнення 4561,02 грн. - відшкодування вартості виконаних робіт з експертизи лічильників газу, судом відхиляються, оскільки в їх підтвердження позивачем надано лише одностороннє складений розрахунок (т.1 а.с.64), який не підтверджений відповідними первісними бухгалтерськими документами.

Позивач у позові прохає також покласти на відповідача судові витрати понесені ним у даній справі.

При подачі даного позову позивачем сплачено 5234,14 грн. судового збору за платіжними дорученнями № 2840 від 02.12.2019р. (т.1, а.с.16). Факт надходження даного судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України підтверджено виписками від 03.12.2019 (т.1, а.с.83).

Витрати позивача на сплату судового збору покладаються на відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідачем судові витрати не заявлено.

Керуючись ст.ст.232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. Позов задовольнити частково .

2. Стягнути з Сектору освіти Гадяцької районної державної адміністрації (вул. Гетьманська, буд. 31, м. Гадяч, Полтавська область, 37300; ідентифікаційний код 38319385) на користь Приватного акціонерного товариства "Гадячгаз" (вул. Будька, буд. 26 А, м. Гадяч, Полтавська область, 37300; ідентифікаційний код 05524660) 344381грн. 17 коп. - заборгованості з відшкодування вартості необлікованого (донарахованого) об"єму природного газу, 5165грн. 72 коп . відшкодування витрат з оплати судового збору.

Видати наказ після набрання цим рішенням законної сили.

3. В іншій частині - у позові відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду через Господарський суд Полтавської області.

Дата складення повного судового рішення: 05.10.2020.

Суддя Т. М. Безрук

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення24.09.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91972769
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/2105/19

Постанова від 25.01.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Постанова від 25.01.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Ухвала від 21.12.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Ухвала від 04.12.2020

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Сіверін Володимир Іванович

Судовий наказ від 02.11.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Рішення від 24.09.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Рішення від 24.09.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 10.09.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 20.08.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

Ухвала від 09.07.2020

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Безрук Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні