ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
28 вересня 2020 року справа № 925/826/17
м. Черкаси
Господарський суд Черкаської області в складі судді Дорошенка М.В. за участю представника товариства з обмеженою відповідальністю "Акант+К" Наливайка Я.В. і представника Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області Самойлової Д.Є. із секретарем судового засідання Рябенькою Я.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси заяву Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області про зміну способу та порядку виконання рішення у справі №925/826/17 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К" до Черкаської міської ради, за участю третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головного управління державної казначейської служби України у Черкаській області та Черкаської обласної державної адміністрації про стягнення коштів
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах звернулося до Господарського суду Черкаської області із заявою від 14.09.2020 №04-10-08/1636 про зміну способу та порядку виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 30.08.2017 у справі №925/826/17 за наказом від 15.09.2017, якою просить суді замість стягнення на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Акант+К" присуджених сум 1027690,36 грн. і 15415,25 грн. витрат на сплату судового збору з Черкаської міської ради стягнути 924921,32 грн. з місцевого бюджету м. Черкаси, 102769,04 грн. з Державного бюджету України та 15415,25 грн. витрат на сплату судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради.
В обґрунтування вказаної заяви Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області зазначило, що Черкаська міська рада, з якої за рішенням Господарського суду Черкаської області стягнуто на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К" 1027690,36 грн. та 15415,25 грн. витрат на сплату судового збору, не обслуговується і не має відкритих рахунків в Управлінні Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області, що унеможливлює виконання цим Управлінням вказаного судового рішення. Кошти сплачені у 2008 році товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К" за куплену ним земельну ділянку були зараховані органом Казначейства на рахунок за надходженнями, що розподіляються між різними рівнями бюджетів, №33117327700002, ККДБ 33010101 "Надходження від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення до розмежування земель державної та комунальної власності" та в той же день розмежовані наступним чином: 90 % (924921,32 грн.) від сплаченої суми надійшли до місцевого бюджету м. Черкаси та 10% (102769,04 грн.) до Державного бюджету України. Таке розмежування здійснювалось відповідно до вимог Бюджетного кодексу України та Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік". Отож і стягнення на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К" сплаченої ним за куплену земельну ділянку суми коштів має здійснюватися з місцевого бюджету м. Черкаси в розмірі 90% (924921,32 грн.) і з Державного бюджету України в розмірі 10% (102769,04 грн.), а 15415,25 грн. витрат на сплату судового збору слід стягнути із Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, як структурного підрозділу Черкаської міської ради, головного розпорядника коштів.
Ухвалою від 17.09.2020 Господарський суд Черкаської області прийняв заяву Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області до розгляду і призначити її розгляд у судовому засіданні на 11 год. 30 хв. 28 вересня 2020 року у приміщенні Господарського суду Черкаської області.
Заявник та учасники справи №925/826/17 були належним чином повідомлені про дату, час і місце призначеного ухвалою від 17.09.2020 у цій справі засідання суду.
28 вересня 2020 року до Господарського суду Черкаської області надійшло клопотання Черкаської обласної державної адміністрації про розгляд заяви Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області без її участі і що у вирішенні цієї заяви вона покладається на розсуд суду.
Черкаська міська рада про причину неявки свого представника Господарський суд Черкаської області не повідомила, що не перешкоджає розгляду заяви Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області.
У судовому засіданні, яке відбулося 28.09.2020, представник Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області підтримала заяву з викладених у ній підстав, а представник товариства з обмеженою відповідальністю "Акант+К" не заперечив проти її задоволення.
Заслухавши пояснення представників Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області та товариства з обмеженою відповідальністю "Акант+К", дослідивши матеріали справи, Господарський суд Черкаської області дійшов висновку, що заява Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області підлягає задоволенню з огляду на таке.
Рішенням від 30.08.2017 у справі №925/826/17 Господарський суд Черкаської області задовольнив частково позов товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К" до Черкаської міської ради, за участю третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головного управління державної казначейської служби України у Черкаській області та Черкаської обласної державної адміністрації про стягнення коштів і стягнув з Черкаської міської ради на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К" 1027690,36 грн. та 15415 грн. 25 коп. витрат на сплату судового збору.
Стягнута за рішенням Господарського суду Черкаської області від 30.08.2017 у справі №925/826/17 сума коштів в розмірі 1027690,36 грн. становить суму, яку товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К" сплатило до бюджету за земельну ділянку, куплену ним за укладеним з Черкаською міською радою договором купівлі-продажу земельної ділянки від 03.09.2008, який в подальшому судом був визнаний недійсним, у зв`язку з чим вказана сума коштів підлягає поверненню товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К".
15 вересня 2017 року Господарський суд Черкаської області на виконання рішення від 30.08.2017 у справі №925/826/17 видав наказ на стягнення з Черкаської міської ради на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "Акант+К" 1027690,36 грн. та 15415 грн. 25 коп. витрат на сплату судового збору.
Ухвалою від 12 липня 2019 Господарський суд Черкаської області за заявою товариства з обмеженою відповідальністю "Акант+К" від 27.06.2019 №2-27/06 замінив у наказі Господарського суду Черкаської області від 15.09.2017 у справі №925/826/17 стягувача - товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма Акант+К" на товариство з обмеженою відповідальністю "Акант+К".
Наразі рішення Господарського суду Черкаської області від 30.08.2017 у справі №925/826/17 не виконане через відсутність у Черкаської міської ради відкритих рахунків в органах Казначейства.
Черкаська міська рада як орган місцевого самоврядування є бюджетною установою в розумінні Бюджетного кодексу України.
Рішенням Черкаської міської ради від 27.12.2019 №2-5671 "Про міський бюджет на 2020 рік" контроль за справлянням надходжень до міського бюджету за доходами кошти від продажу земельної ділянки покладено на Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради та Департамент фінансової політики Черкаської міської ради в частині підтвердження фактичних надходжень до бюджету.
Листом від 07.11.2019 №4478-01-21 Черкаська міська рада повідомила про можливість виконання рішень судів щодо стягнення з неї коштів шляхом стягнення їх з рахунків Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради.
Стаття 129 Конституції України передбачає, що суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним та керується верховенством права.
Згідно з ч. 1 ст. 11 Господарського процесуального кодексу України суд при розгляді справи керується принципом верховенства права.
Частиною 1 ст. 239 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд, який ухвалив рішення, може визначити порядок його виконання, надати відстрочення або розстрочити виконання, вжити заходів для забезпечення його виконання, про що зазначає в рішенні.
Стаття 331 Господарського процесуального кодексу України містить, зокрема, такі норми:
1. За заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
2. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
3. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
7. Про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, встановлення чи зміну способу та порядку його виконання або відмову у вчиненні відповідних процесуальних дій постановляється ухвала, яка може бути оскаржена.
Пленум Вищого господарського суду України у п. 7.1.3, п. 7.2 своєї постанови від 07.10.2012 №9 "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України" роз`яснив, що під зміною способу і порядку виконання рішення слід розуміти прийняття господарським судом нових заходів для реалізації рішення в разі неможливості його виконання у порядку і способом, раніше встановленими. Підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом.
Зміна способу і порядку виконання рішення полягає у заміні одного заходу примусового виконання іншим.
Частиною 2 ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення, визначає Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 (далі - Порядок).
Відповідно до п. 3 Порядку рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
За приписами пунктів 16 -21 Порядку органи Казначейства за судовими рішеннями про стягнення надходжень бюджету здійснюють безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів:
1) для повернення надмірно та/або помилково сплачених податків і зборів та інших доходів бюджету;
2) що надійшли в результаті повернення бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою або під державні гарантії;
3) що надійшли від реалізації конфіскованого або зверненого судом у дохід держави майна, іншого майна, у тому числі валютних цінностей, що переходять у власність держави, вилученого уповноваженими державними органами;
4) що надійшли в результаті конфіскації національної або іноземної валюти;
5) що надійшли в інший установлений законодавством спосіб;
6) з метою забезпечення бюджетного відшкодування податку на додану вартість та/або пені, нарахованої на заборгованість державного бюджету з відшкодування такого податку.
Стягувач, на користь якого прийняте судове рішення про стягнення надходжень бюджету, подає до органу Казначейства, на рахунки в якому зараховані надходження бюджету, документи, зазначені у пункті 6 цього Порядку, крім випадків, передбачених пунктом 23 цього Порядку.
Під час виконання виконавчого документа суду про стягнення надходжень бюджету, крім бюджетного відшкодування податку на додану вартість та/або пені, нарахованої на заборгованість державного бюджету з відшкодування такого податку, орган Казначейства повідомляє протягом п`яти робочих днів після надходження такого документа відповідному органові, що контролює справляння надходжень бюджету (в разі безспірного списання коштів місцевого бюджету - також відповідному фінансовому органу), про надходження зазначеного виконавчого документа.
У разі потреби орган Казначейства звертається до органу, що контролює справляння надходжень бюджету, за інформацією про підтвердження зарахування коштів до державного та місцевих бюджетів або встановлення залишку неповернутих з державного та місцевих бюджетів коштів чи узгодження реквізитів рахунків, на яких обліковуються надходження бюджету, кодів бюджетної класифікації тощо та визначає строк її подання, який становить не більш як 15 робочих днів.
Орган, що контролює справляння надходжень бюджету, до закінчення зазначеного строку подає органові Казначейства таку інформацію в письмовій формі.
У разі неподання зазначеної інформації орган Казначейства вживає заходів до виконання виконавчого документа про стягнення надходжень бюджету на підставі наявних даних.
Виконання виконавчих документів щодо стягнення судового збору, зарахованого до державного бюджету, здійснюється органами Казначейства без звернення до органу, що контролює справляння надходжень бюджету, за відповідною інформацією.
Безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету або у заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів.
У разі коли рахунок, з якого необхідно здійснити безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів, на дату прийняття виконавчого документа про стягнення надходжень бюджету до виконання або надходження інформації, зазначеної у пункті 18 цього Порядку, змінено у зв`язку з внесенням змін до відповідних нормативно-правових актів, безспірне списання таких коштів здійснюється із зміненого рахунка, на якому обліковуються надходження бюджету та на який в поточному бюджетному періоді зараховується відповідний вид надходжень, з урахуванням пропозицій органу, що контролює справляння надходжень бюджету.
Якщо законом відповідний вид надходжень у поточному бюджетному періоді не передбачений, безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів здійснюється з рахунка, на якому обліковуються кошти за кодом класифікації доходів бюджету "Інші надходження".
Якщо встановлена у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету сума коштів, що підлягає безспірному списанню, перевищує обсяг коштів, зарахованих до бюджету, виконання такого виконавчого документа здійснюється відповідно до пункту 19 цього Порядку в межах зарахованих до бюджету коштів. На виконавчому документі робиться відмітка із зазначенням обсягу безспірно списаних коштів бюджету.
З огляду на викладене господарський суд вважає, що відсутність у Черкаської міської ради відкритих в органах Казначейства рахунків дійсно унеможливлює виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 30.08.2017 у справі №925/826/17 у встановлені ним порядку та спосіб.
Зарахування сплаченої товариством з обмеженою відповідальністю "Фірма Акант+К" до бюджету за земельну ділянку суми 1027690,36 грн. частково в розмірі 90% (924921,32 грн.) до місцевого бюджету м. Черкаси і частково в розмірі 10% (102769,04 грн.) до Державного бюджету України є достатньою підставою при поверненні цих коштів товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма Акант+К" стягувати їх в такій же пропорції із місцевого бюджету м. Черкаси і Державного бюджету України.
Надання Черкаською міською радою згоди на стягнення з рахунків Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради присуджених за рішеннями судів до стягнення з Черкаської міської ради коштів також є достатньою підставою для стягнення присудженої рішенням Господарського суду Черкаської області від 30.08.2017 у справі №925/826/17 в суми витрат на сплату судового збору в розмірі 15415,25 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської.
За таких обставин заява Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах від 14.09.2020 №04-10-08/1636 про зміну способу та порядку виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 30.08.2017 у справі №925/826/17 підлягає задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись статтями 234, 331 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд Черкаської області
УХВАЛИВ:
Заяву Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області від 14.09.2020 №04-10-08/1636 про зміну способу та порядку виконання рішення Господарського суду Черкаської області від 30.08.2017 у справі №925/826/17 задовольнити.
Змінити встановлені рішенням Господарського суду Черкаської області від 30.08.2017 у справі №925/826/17 і вказані у виданому на виконання цього рішення наказі від 15 вересня 2017 порядок та спосіб його виконання, замінивши в резолютивній частині цього рішення і в наказі слова:
"стягнути з Черкаської міської ради 1027690,36 грн." на стягнути 924921,32 грн. з місцевого бюджету м. Черкаси та 102769,04 грн. з Державного бюджету України";
"стягнути 15415,25 грн. витрат по сплаті судового збору з Черкаської міської ради" на "стягнути з Черкаської міської ради 15415,25 грн. витрат по сплаті судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради".
Ця ухвала набрала законної сили 28.09.2020 негайно після її оголошення і протягом десяти днів може бути оскаржена в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду.
СУДДЯ М.В. Дорошенко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91973100 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Дорошенко М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні