Рішення
від 05.10.2020 по справі 320/9132/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 жовтня 2020 року м. Київ 320/9132/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панової Г.В., при секретарі судового засідання Повх І.С.,

за участю представників сторін:

від позивача - Беляєва Я.В.,

від відповідача - Грищенко В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Київської обласної організації Політичної партії Зелені

до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Київська обласна організація Політичної партії Зелені з позовом до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, в якому просить суд:

- визнати постанову Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області № 16 від 29.09.2020 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, права і законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, та одноразовим грубим порушенням Конституції України, Виборчого кодексу та законів України та скасувати її;

- достроково припинити повноваження усього складу Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області;

- зобов`язати новосформовану Вишневу міську територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області у розумний строк повторно розглянути заяву Київської обласної організації Політичної партії Зелені про реєстрацію кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від зазначеної організації партії, на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та зареєструвати зазначених кандидатів.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 23.09.2020 року Київська обласна організація Політичної партії Зелені повідомила Вишневу міську територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області про дату, час і місце проведення Конференції з метою висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, а саме 24.09.2020 о 12:00 год. за адресою: м. Київ, вул. Хорива, 25/12, офіс 12.

Київською обласною організацією Політичної партії Зелені 24.09.2020 на зазначеній конференції організації партії було прийнято Рішення про висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та затверджено єдиний і територіальний виборчий списки кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Зелені .

Як зазначив позивач, того ж дня 24.09.2020 до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області були подані документи, передбачені ч.1 ст. 222 Виборчого Кодексу України для реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області на перших місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 року від Київської обласної організації Політичної партії Зелені .

Проте, 30.09.2020 організацією партії отримано копію постанови Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області за № 16 від 29.09.2020 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені . Також позивачем отримано копію протоколу № 9 від 29.09.2020 засідання Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, відповідно до якого зазначеної конференції Київської обласної організації Політичної партії Зелені начебто не відбувалося, про що було складено акт членами комісії.

На думку позивача, члени Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, діючи всупереч вимог виборчого законодавства, у непередбачений законом спосіб, перевищила свої повноваження, що потягло за собою грубе порушення права Київської обласної організації Політичної партії Зелені на участь у виборчих перегонах. Відтак, зазначає про наявність підстав для визнання протиправною та скасування постанови Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області № 16 від 29.09.2020 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені .

Додатково позивач, посилаючись на ч.3 ст. 208 Виборчого кодексу України, якою передбачено підстави для дострокового припинення усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії, просив достроково припинити повноваження усього складу Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.

Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву, у якому зазначив про те, що Вишнева міська територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області заперечує проти позову у повному обсязі та просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Так, в обгрунтування відзиву відповідач зазначив, що керуючись п. 2 ч. 1 ст. 18 ЗУ Про політичні партії в Україні члени виборчої комісії прибули за місцем проведення конференції Київської обласної організації Політичної партії Зелені у час, призначений для проведення даної конференції, однак конференція у зазначені в повідомленні час та місці не відбулася, про що було складено акт.

Оскільки конференція партії не відбулася, Вишневою міською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області прийнято рішення від 29.09.2020 № 16 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені .

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.10.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив та просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін та свідків, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

23.09.2020 о 17 год. 34 хв. Київська обласна організація Політичної партії Зелені подала до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області повідомлення, яке зареєстроване вх. № 29, про те, що 24.09.2020 о 12:00 за адресою: м. Київ, вул. Хорива, 25/12, офіс 12 відбудеться конференція з метою висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Члени Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області 24.09.2020 о 11:55 год прибули за вказаною у повідомленні адресою, однак за адресою: м. Київ, вул. Хорива 25/12, офіс 12, з 11:55 до 12:20 конференції з метою висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області проведено не було, про що складено акт про порушення порядку висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області від 24.09.2020.

Як зазначає позивач, 24.09.2020 о 12 год. 00 хв. за адресою: м. Київ, вул. Хорива, 25/12, офіс 12 було проведено конференцію, на якій було висунуто та одноголосно підтримано кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації політичної партії Зелені до Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Також на даній конференції була одноголосно затверджена передвиборна програма Київської обласної організації Політичної партії Зелені .

Відповідно до Протоколу Конференції Київської обласної організації Політичної партії Зелені від 24.09.2020 на порядку денному було розглянуто два питання:

1. Про висування кандидатів в депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Зелені на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

2. Затвердити Передвиборчу програму Київської обласної організації Політичної партії Зелені .

Додатком до Протоколу №1 Конференції Київської обласної організації Політичної партії Зелені долучено реєстр осіб, які брали участь у Конференції Київської обласної організації політичної партії Зелені , де зазначено про особисту участь у Конференції восьми осіб: ОСОБА_10, ОСОБА_5., ОСОБА_6., ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7

24.09.2020 о 20:22 год. Київською обласною організації політичної партії Зелені до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області були подані документи, передбачені ст. 222 Виборчого кодексу України, а саме:

заяву про реєстрацію на 2 арк.;

рішення Конференції на 1 арк.;

єдиний виборчий список на 4 арк.;

територіальні виборчі списки на 9 арк.;

грошову заставу на 1 арк.;

фото на 27 арк.;

заяви про згоду балотуватися на 27 арк.;

автобіографії на 27 арк.;

заяви про відсутність заборгованості по аліментам на 27 арк.;

копії паспортів на 27 арк.;

передвиборну програму на 1 арк.;

диск.

Вишнева міська територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області 29.09.2020 о 20:30 год. прийняла постанову № 16 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені ".

Згідно відомостей протоколу № 9 засідання Вишневої територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, по п`ятому питанню щодо розгляду питання про реєстрації кандидатів в депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області від Київської обласної організації Політичної партії Зелені вирішили відмовити в реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області від Київської обалсної організації Політичної партії Зелені . За це рішення проголосували 13 членів комісії.

Зі змісту оскаржуваної постанови вбачається, що Вишневою міською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області встановлено порушення порядку висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області , зокрема, ч. 1 ст. 218, ч. 3 ст. 219 Виборчого кодексу України.

Не погоджуючись з оскаржуваною постановою, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, ЗУ Про політичні партії в України , законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Відповідно до ч. 5 ст. 38 ВК України член виборчої комісії має права та обов`язки відповідно до цього Кодексу та законів України.

На час безпосереднього виконання обов`язків члена виборчої комісії (участь у засіданнях комісії, інших заходах на виконання цього Закону чи рішень комісії) на кожного члена виборчої комісії поширюються гарантії і компенсації, передбачені законодавством для працівників на час виконання ними державних або громадських обов`язків у робочий час. Члени виборчої комісії звільняються від виконання службових обов`язків за місцем постійної роботи на час, необхідний для здійснення обов`язків члена комісії, на підставі письмового повідомлення голови, заступника голови чи секретаря відповідної виборчої комісії про скликання засідання комісії або рішення виборчої комісії про залучення члена комісії до участі в інших заходах, передбачених цим Кодексом. Такі повідомлення або рішення повинні містити зазначення дати, часу та запланованої тривалості засідання виборчої комісії чи іншого заходу.

Відповідно ч.ч. 1-2 ст. 206 ВК України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, серед іншого здійснює інші повноваження, передбачені цим Кодексом та законами України (п. 23).

Відтак, з огляду на викладену норму, територіальна виборча комісія має розширені повноваження щодо організації і проведення місцевих виборів.

Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 18 Закону України Про політичні партії в Україні державний контроль за діяльністю політичних партій здійснюють: центральна виборча комісія, окружні виборчі комісії, територіальні виборчі комісії на відповідних місцевих виборах - за додержанням політичними партіями встановленого порядку участі у виборчому процесі , а також, у межах визначених законом повноважень, за своєчасністю подання до відповідних виборчих комісій проміжних та остаточних фінансових звітів про надходження і використання коштів виборчих фондів на виборах, відповідністю їх оформлення встановленим вимогам, достовірністю включених до них відомостей.

Відповідно до ч.1 ст. 37 Виборчого кодексу України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

Частиною шостою вказаної статті обумовлено, що виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією. Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Отже, з системного аналізу правових норм судом встановлено, що територіальна виборча комісія має повноваження щодо державного контролю за діяльністю політичних партій у тому числі, щодо додержання політичними партіями встановленого порядку участі у виборчому процесі. У тому числі має комісія й повноваження щодо складання Актів щодо засвідення певного факту чи події.

Відповідно до ст. 218 Виборчого кодексу України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє також засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах, конференції визначає організатор заходу.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування передає на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідних територіальних виборчих комісій відомості щодо зареєстрованих партій та їх організацій із зазначенням керівників, а в разі зміни керівників партій та організацій партій - невідкладно інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.

Згідно ч. 1, ч. 10 ст. 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Відповідно ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Частиною другою статті 222 Виборчого кодексу України визначено, що територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Частинами 4 та 5 статті 222 Виборчого кодексу України визначено, що відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Відповідно до ч. 1 ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Частиною четвертою статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Як вбачається з матеріалів справи, Київська обласна організація Політичної партії Зелені 23.09.2020 подала до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області повідомлення вх. № 29 про те, що 24.09.2020 о 12:00 за адресою: м. Київ, вул. Хорива 25/12 офіс 12 відбудеться конференція з метою висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області.

На підтвердження своєї позиції представником позивача надано копію Протоколу конференції Київської обласної організації Політичної парті Зелені від 24.09.2020, зі змісту якого вбачається, що присутні 8 членів, на обліку перебуває 13 членів, Конференція вважається правомочною та на порядку денному було розглянуто два питання:

1. Про висування кандидатів в депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Зелені на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

2. Затвердити Передвиборчу програму Київської обласної організації Політичної партії Зелені .

Слухали: ОСОБА_1 , було запропоновано, що відповідно до статей 217- 219 Виборчого кодексу України висунути кандидатами в депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області та затвердити єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Київської обласної організації політичної партії Зелені на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Голосували- за - 8 (вісім), проти - 0 (нуль), утрималось - 0 (нуль).

Додатком до Протоколу №1 Конференції Київської обласної організації Політичної партії Зелені долучено реєстр осіб, які брали участь у Конференції Київської обласної організації політичної партії Зелені , де зазначено про особисту участь у Конференції восьми осіб: ОСОБА_10, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 .

Судом було досліджено наданий позивачем протокол конференції Київської обласної організації Політичної парті Зелені та реєстр осіб, які брали участь у конференції Київської обласної організації Політичної парті Зелені . Суд звертає увагу, що по-перше, вказані документи не були надані позивачем до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області 24.09.2020, що також підтверджується відсутністю вказаних відомостей у довідці № 28 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на виборах 25 жовтня 2020 року.

При цьому, представник позивача пояснила суду, що вказані документи не були надані до територіальної виборчої комісії, оскільки подача таких документів не передбачена виборчим законодавством.

Водночас, слід зауважити, що подача таких документів до комісії не заборонена законодавством, що також підтвердив у ході слухання справи представник відповідача, отже суд дійшов висновку, що Київська обласна організація Політичної партії Зелені не була позбавлена права надати такі документи до територіальної виборчої комісії. Також, присутній у судовому засіданні представник позивача не навів суду будь-яких поважних причин (непереборних обставин, тощо), щодо того, чому ці документи не були надані до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області 24.09.2020 року.

Суд також звертає увагу, що вказані документи не були долучені Київською обласною організацією Політичної партії Зелені до позову в якості доказів по справі на підтвердження позиції відповідача, а були подані до суду лише на письмову вимогу суду вже після відкриття провадження у справі.

Крім того, позивачем не були надані суду докази відео, аудіо чи фото-фіксації на підтвердження проведення 24.09.2020 Конференції з метою висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області.

По-друге, зі змісту вказаного протоколу конференції Київської обласної організації Політичної парті Зелені не вбачається, яким чином відбувалося голосування (відкрите чи таємне) та у разі проведення відкритого голосування не відображено поіменного голосування.

Крім того, у судовому засіданні 04.10.2020 судом за клопотанням відповідача були допитані в якості свідків ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 - секретаря Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області та ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - члена Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.

Допитаний в якості свідка ОСОБА_8 , пояснив суду, що є працівником Вишневої міської ради та обраний секретарем Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області. Зазначив, що 24.09.2020 виїхав за адресою, зазначеною Київською обласною організацією Політичної партії Зелені у повідомленні про проведення конференції: м. Київ, вул. Хорива, 25/12, офіс 12. Натомість у визначений час та у визначеному місці не відбувалося ніякої конференції. Крім того, свідок ОСОБА_8 повідомив суду, що вони разом із ОСОБА_9 намагалися у телефонному режимі зв`язатись із Київською обласною організацією Політичної партії "Зелені" за номером телефона, який був вказаний у повідомленні, водночас за даним номером ніхто не відповів.

Свідок ОСОБА_9 пояснив суду, що 24.09.2020 він здійснив виїзд разом з ОСОБА_8 за адресою проведення конференції: м. Київ, вул. Хорива, 25/12, офіс 12, однак потрапити на конференцію їм не вдалося, у зв`язку з тим, що за вказаною адресою у вказаний час конференції не відбувалося. Додав, що вони здійснили огляд всіх приміщень будинку та намагалися зв`язатися з позивачем за номером, зазначеним у повідомленні, однак це не дало результату, оскільки за телефонним номером ніхто не відповідав.

Слід зазначити, що у повідомленні вх. № 29 наданому до Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області Київською обласною організацією Політичної партії Зелені про проведення Конференції зазначено контактний номер телефону НОМЕР_1 .

При цьому на запитання суду відносно відсутності зв`язку з Київською обласною організацією Політичної партії "Зелені" на час проведення конференції за номером телефона зазначеним у повідомленні, представник позивача не надала суду пояснень. Не було надано суду і будь-яких доказів від оператору мобільного зв`язку, що даний номер обслуговавася та з нього здійснювались вхідні та вихідні дзвінки.

Отже, позивачем у спростування доводів відповідача, не було надано до суду будь-яких обгрунтованих доказів щодо підтвердження фактичного проведення 24.09.2020 конференції з метою висування кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд, перевіряючи рішення територіальної виборчої комісії як суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям встановив, що постанова Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 29.09.2020 № 16 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені " є вмотивованою, відтак, відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законами України.

Отже, постанова Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 29.09.2020 № 16 "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені ", прийнята відповідачем у відповідності до вимог статей 219, 222, 230 Виборчого кодексу України.

Відтак, у задоволенні позову в частині позовних вимог про визнання постанови Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області № 16 від 29.09.2020 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, права і законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, та одноразовим грубим порушенням Конституції України, Виборчого кодексу та законів України та скасувати її слід відмовити.

Позовні вимоги про дострокове припинення повноважень усього складу Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, задоволенню також не підлягають, з огляду на у обставину, що, як було встановлено судом, Вишнева міська територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області при прийнятті спірної постанови та оформлення Акта діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені законами України.

Також слід відмовити у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання новосформовану Вишневу міську територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області у розумний строк повторно розглянути заяву Київської обласної організації Політичної партії Зелені про реєстрацію кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від зазначеної організації партії, на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та зареєструвати зазначених кандидатів, з огляду на ту обставину, що дана вимога є похідною від вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Вишневої міської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 29.09.2020 № 16 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Вишневої міської ради Бучанського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією Політичної партії Зелені , у задоволенні якої судом відмовлено.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Наведена позиція ЄСПЛ також застосовується у практиці Верховним Судом, що, як приклад, відображено у постанові від 28.08.2018 по справі № 802/2236/17-а.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Тобто, обов`язок доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень одночасно покладено на усіх учасників процесу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На виконання цих вимог відповідачем доведено належними та допустимими доказами правомірність прийняття ним рішення.

Водночас докази, подані позивачем, не підтверджують обставини, на які він посилається в обґрунтування позовних вимог, та були спростовані відповідачем.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є не обґрунтованим, відтак у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить із наступного.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову відмовлено, з позивача підлягає стягненню на користь Державного бюджету України з Київської обласної організації Політичної партії Зелені не сплачений за подання даного позову судовий збір у розмірі 4204,00 грн., враховуючи ту обставину, що позивачем в межах даного позову заявлено дві вимоги немайнового характеру.

Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242- 246, 250, 255, 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Стягнути з Київської обласної організації Політичної партії Зелені (ідентифікаційний код 36298154; місцезнаходження: 04070, м. Київ, вул. Хорива, буд. 25/12, офіс 12) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) 00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Панова Г. В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91978908
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/9132/20

Постанова від 09.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 08.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 08.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 05.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Панова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні