ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
05 жовтня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2817/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Пляшкова К.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом адвоката Воронкіна Вадима Анатолійовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю Пріда до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу,
ВСТАНОВИВ:
До Луганського окружного адміністративного суду 24 липня 2020 року надійшов адміністративний позов адвоката Воронкіна Вадима Анатолійовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю Пріда (далі - позивач, ТОВ Пріда ) до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач, Держгеонадра), в якому заявлено позовну вимогу про визнання протиправним та скасування наказу відповідача від 13 березня 2020 року № 92 Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами в частині відмови позивачу в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної ТОВ Пріда в межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем 12 серпня 2019 року подано заяву про отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, що зареєстрована відповідачем 13 серпня 2019 року за вх. № 16243/02/12-19. Підстава надання дозволу: абзац перший підпункту 1 пункту 8 Постанови КМУ № 615. До заяви додано передбачені додатком 1 Порядку документи.
Відповідну пропозицію Держгеонадра надіслали до Міністерства екології та природних ресурсів України та до Луганської обласної державної адміністрації.
Луганською обласною державною адміністрацією листом від 06 вересня 2019 року № 1/10-4236 надано погодження про видачу спеціального дозволу на користування надрами ТОВ Пріда , Міністерством екології та природних ресурсів України листом від 03 вересня 2019 року № 5/4-11/10039-19 внесено пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ Пріда .
Враховуючи, що погодження Мінекологїї отримано відповідачем 09 вересня 2019 року, Держгеонадра мала прийняти відповідне рішення протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, тобто у строк до 09 жовтня 2019 року.
Натомість відповідач 13 березня 2020 року виніс наказ № 92 Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами , у тому числі і ТОВ Пріда , з тих мотивів, що 19 лютого 2020 року до Порядку № 615 внесено зміни, які не можуть регулювати відносини, які мали місце ще в період з 09 вересня 2019 року.
Як наслідок, позивач зазнає збитків, оскільки не має можливості здійснювати господарську діяльність.
Позивач також зауважив на те, що ним документи надано в повному обсязі, тому відповідно до пункту 2 додатку 1 Порядку № 615 у відповідача був лише один варіант правомірної поведінки - видати спеціальний дозвіл на користування надрами, чого відповідач протягом тривалого часу не здійснював.
З наведеного слідує, що Держгеонадра допустила протиправну бездіяльність, прийняла рішення про відмову в наданні спеціального дозволу з порушенням встановленого законом строку, тому таке рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою від 28 липня 2020 року позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків (арк. спр. 32-33).
Ухвалою від 05 серпня 2020 року відкрито провадження у справі, визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 83-84).
Від представника Держгеонадра 31 серпня 2020 року надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав (арк. спр. 89-96).
Листом від 01 квітня 2020 року № 5409/01/11-20 повідомлено позивача про повернення ТОВ Пріда заяви з доданими документами у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктом господарювання, вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2021 № 124), підпункт 1 якого викладено у новій редакції, а саме: Видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2, наказом Держгеонадр від 13 березня 2020 року № 92 відмовлено у наданні ТОВ Пріда спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області.
Позовними вимогами є визнання протиправною бездіяльності відповідача у нездійсненні розгляду заяви позивача та зобов`язання видати спеціальний дозвіл.
Однак, Держгеонадра вчиняла дії з розгляду поданого ТОВ ПРІДА пакету документів щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами, а саме: згідно з пунктом 9 Порядку направила копії пакету документів для отримання згаданого дозволу до Мінприроди та обласної ради; відповідно до пункту 19 Порядку прийняла наказ від 13 березня 2020 року № 92 про відмову надані спеціального дозволу на користування надрами. Таким чином, бездіяльність відповідачем не допускалася, у зв`язку з чим позов не підлягає задоволенню.
Що стосується вимоги про зобов`язання відповідача видати ТОВ Пріда спеціальний дозвіл, вказано, що адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції певного органу державної влади.
Представником ТОВ Пріда 03 вересня 2020 року подано відповідь на відзив, в якій вказано, що відповідачем у відзиві на позовну заяву не наведено жодних заперечень щодо скасування наказу від від 13 березня 2020 року № 92 Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами (арк. спр. 193).
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, судом встановлено таке.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ Пріда , код за ЄДРПОУ 41519195, зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якого є: код КВЕД 05.10 Добування кам`яного вугілля (арк. спр. 26-28).
ТОВ Пріда до Держгеонадр подано заяву від 12 серпня 2019 року № 21 відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 про надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної для ТОВ Пріда , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, яка надійшла до відповідача 13 серпня 2019 року та зареєстрована за вх. № 16243/02/12-19 (арк. спр. 40-43).
Разом з заявою ТОВ Пріда подані: супровідний лист; перелік документів, що додається до заяви; пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства; копія завірена заявником, відомості з ЄДР; завірена копія протоколу від 21.03.2019 № 4733 ДКЗ України про затвердження (апробацію) запасів; каталог географічних координат кутових точок шахтоділянки ТОВ Пріда ; програма робіт із введення родовища в експлуатацію; повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля; інформація про внесення планової діяльності до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля; оглядова карта М 1:100 000; ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок М 1:25 000; ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок М 1:10 000; план підрахунку запасів пласта k8h на топографічній основі М 1:5 000; план підрахунку запасів пласта l5 на топографічній основі М 1:5 0000; план підрахунку запасів пласт l3 на топографічній основі М 1:5 000; геологічний розріз по лінії І-І; копія матеріалів для отримання спеціального дозволу на електронних носіях (арк. спр. 39-79).
Міністерство екології та природних ресурсів України відповідно до пункту 25 Порядку № 615 внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ Пріда за умови дотримання певних вимог, про що зазначено у листі від 03 вересня 2019 року № 5/4-11/10039-19, що надійшов до Держгеонадр 09 вересня 2019 року та зареєстрований за № 2661/01/12-19 (арк. спр. 105).
Луганська обласна державна адміністрація - Луганська обласна військово-цивільна адміністрація листом від 06 вересня 2019 року № 1/10-4236 погодила видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, при умові дотримання ТОВ Пріда природоохоронного законодавства (арк. спр. 106).
Листом від 10 лютого 2020 року № 4 ТОВ Пріда направлено до Держгеонадр завірені копії результатів оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України Про оцінку впливу на довкілля (арк. спр. 15).
Згідно з витягом з протоколу засідання Робочої групи з питань надрокористування від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2020, встановлено, що Робоча група рекомендувала врахувати Держгеонадрам пропозиції щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами згідно з пунктом 8 Порядку відповідно до переліку, до якого включено й ТОВ Пріда з відміткою, що не відповідає вимогам діючого Порядку (арк. спр. 22-25, 110-190).
Листом від 12 березня 2020 року № 4136/01/11-20 Держгеонадра повідомила позивача, що питання щодо надання ТОВ Пріда спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля розглянуто на засіданні Робочої групи від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2020; про прийняте рішення буде видано відповідний наказ (арк. спр. 12).
Наказом від 13 березня 2020 року № 92 у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124), керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2020), Держгеонадра відмовлено суб`єктам господарювання в наданні спеціальних дозволів на користування надрами без проведення аукціону відповідно до додатків № 1 та № 2 до цього наказу (арк. спр. 17, 108).
До переліку суб`єктів господарювання, яким відмовляється у наданні спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку із невідповідністю документів, поданих заявниками, вимогам пункту 8 Порядку № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124), підпункт перший якого викладено у новій редакції, а саме: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, який є додатком № 1 до наказу Держгеонадр від 13 березня 2020 року № 92, включено і ТОВ Пріда (арк. спр. 18-20, 109).
Держгеонадрами листом від 01 квітня 2020 року № 5409/01/11-20 повідомлено ТОВ Пріда про прийняте рішення та повернуто заяву з доданими до неї документами (вхідний Держгеонадр від 13.08.2019 № 16243/02/12-19) (арк. спр. 16, 74, 97).
Листом від 16 квітня 2020 року № 6127/01/11-20 Держгеонадрами повернуто лист Товариства від 10 лютого 2020 року № 4 з додатками (арк. спр. 14).
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин, суд застосовує нижченаведені правові норми.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 3 Кодексу України про надра Гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України Про охорону навколишнього природного середовища , цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
Відповідно до частини першої статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Статтею 16 Кодексу України про надра серед іншого визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України Про угоди про розподіл продукції , здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.
Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, є Держгеонадра, яке згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (підпункт 9 пункту 4 Положення).
Пунктом 9 вказаного Положення також визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615, норми порядку наводяться у редакції, що діяла на момент подання заяви позивачем).
Пунктом 2 Порядку № 615 визначено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.
Згідно з підпунктом 1 пункту 8 Порядку № 615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.
Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.
Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.
Заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком.
Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.
Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.
Надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-14 і 16-18 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.
Згідно з пунктом 9 Порядку № 615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з:
Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин;
відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.
Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.
Для здійснення погодження орган з питань надання дозволу, не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.
За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.
Пунктом 19 Порядку № 615 визначено, що підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є:
подання заявником документів не в повному обсязі;
виявлення у поданих документах недостовірних даних;
невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;
наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;
відмова органів, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;
наявність зауважень Мінприроди щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 25 цього Порядку.
У разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові (пункт 21 Порядку № 615).
Відповідно до пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
Держгеонадра інформують Мінприроди про надходження заяв і документів, зазначених у додатку 1, про надання та продовження строку дії дозволів з одночасним надсиланням копій цих документів не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації.
Мінприроди в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів.
На час прийняття відповідачем оскаржуваного наказу діяв Порядок № 615 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124, підпунктом 1 пункту 8 якого передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.
З аналізу викладених норм слідує, що підставою набуття суб`єктом господарювання права на користування надрами є спеціальний дозвіл на користування надрами, виданий на підставі наказу Держгеонадр відповідно до Порядку № 615.
За загальним правилом спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів. Однак, пунктом 8 Порядку № 615 визначені випадки надання дозволу без проведення аукціону.
Так, на час звернення ТОВ Пріда до Держгеонадр із заявою та відповідним пакетом документів підпунктом 1 пункту 8 Порядку № 615 були визначені дві самостійні виключні підстави видачі спеціального дозволу без проведення аукціону у разі видобування корисних копалин.
Перша підстава передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо:
а) заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку;
б) заявник подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.
Друга підстава передбачає, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо:
а) заявник за власні кошти здійснив апробацію та
б) за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку.
Такий підхід випливає з аналізу норми підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615, яка пов`язує можливість надання дозволу без проведення аукціону з виконанням логічного ряду умов і лише реалізація таких умов у сукупності призводить до виникнення підстав для надання дозволу без звернення до процедури проведення аукціону.
Такий правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 16 квітня 2020 року у справі № 826/6766/18.
З матеріалів справи судом встановлено, що позивачем у 2018 році отримано право на користування геологічною інформацією, що міститься в геологічному звіті Геологический отчет о предварительной разведке каменного угля на участке Кировском Западном , та реєстраційні документи на роботи та дослідження з геологічного вивчення надр з метою апробації (форма 3-гр). Державний реєстраційний номер об`єкта РДГВН У-18-294/1 від 23 серпня 2018 року (договір купівлі-продажу геологічної інформації від 05 червня 2018 року № 67/11).
У 2018 році ТОВ Пріда за власним технічним завданням виконало геолого-економічну оцінку запасів кам`яного вугілля пластів пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна. Роботи проведені камеральним шляхом з використанням матеріалів геологорозвідувальних робіт попередніх років.
Запаси апробовані ДКЗ України, що підтверджено протоколом від 21 березня 2019 року № 4733.
Позивач 13 серпня 2019 року звернувся до Держгеонадра із заявою та пакетом документів, визначеним додатком № 1 до Порядку № 615.
Зважаючи, що заява та пакет документів не повернуті заявнику протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації, як це визначено пунктом 8 Порядку № 615, суд погоджується з твердженнями позивача, що поданий ним пакет документів відповідав вимогам цього Порядку.
Навпаки, після відповідної реєстрації, відповідач на виконання положень пункту 9 Порядку № 615 направив пакет документів на погодження до Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, яка листом від 06 вересня 2019 року № 1/10-4236 погодила видачу спеціального дозволу позивачу, та до Міністерство екології та природних ресурсів України, яке відповідно до пункту 25 Порядку № 615 внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ Пріда .
Однак, всупереч вимог пункту 8 Порядку № 615, Держгеонадрами у 30 денний строк, з дня отримання погодження Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації та пропозиції Мінприроди, рішення щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами не прийнято.
Таке рішення прийнято відповідачем тільки 13 березня 2020 року, тобто у строк понад 5 місяців після отримання погодження та пропозиції.
Тільки після внесення змін до Порядку № 615 за постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124 та звуження підстав для отримання суб`єктами господарювання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, відповідачем прийнято оскаржуване рішення.
Відповідачем суду не повідомлено жодних обставин, які б свідчили про поважність причин неприйняття Держгеонадрами відповідного рішення у 30-денний строк після отримання погодження та пропозиції.
Тому таке безпідставне зволікання у прийнятті наказу суд вважає порушенням положень Порядку № 615, яке має суттєве значення для розгляду даної справи, оскільки вплинуло на правильність оскаржуваного рішення. Такого висновку суд дійшов зважаючи на те, що внаслідок безпідставного зволікання відповідачем у прийнятті відповідного рішення через зміни, що відбулися протягом цього періоду часу, ТОВ Пріда втратило право на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Тобто, відповідачем штучно створено умови для відмови позивачу у видачі спеціального дозволу на користування надрами.
У Рішенні від 20 жовтня 2011 року у справі Rysovskyy v. Ukraine Європейський суд з прав людини зазначив, що принцип належного урядування передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб ( Beyeler v. Italy , Oneryildiz v. Turkey , Megadat.com S.r.l. v. Moldova , Moskal v. Poland ). На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ( Lelas v. Croatia і Toscuta and Others v. Romania ) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси ( Oneryildiz v. Turkey , та Beyeler v. Italy ).
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ( Lelas v. Croatia ).
Суд також вважає за необхідне зауважити, що з огляду на положення статті 58 Конституції України, якою визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, зважаючи, що позивачем подано необхідний та належний пакет документів для отримання спеціального дозволу на користування надрами, відповідач зобов`язаний був прийняти відповідне рішення протягом дії Порядку № 615 у редакції, чинній до внесення змін за постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124, Держгеонадра безпідставно до спірних правовідносин застосувала Порядок № 615 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124.
Крім того, суд вважає за необхідне зауважити на таке.
Згідно із абзацом 10 частини першої статті 1 Закону України від 06.09.2005 № 2806-IV Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 2806-IV) принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.
Відповідно до частини шостої статті 4-1 Закону № 2806-IV у разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано або не направлено документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, то через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Копія заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття є підтвердженням подачі заяви та документів адміністратору або дозвільному органу.
Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.
Таким чином, за спірних правовідносин юридичний факт, який полягає у бездіяльності дозвільного органу, стає передумовою для виникнення правовідносин, у яких суб`єкт господарювання може застосувати принцип мовчазної згоди. Тобто, виникнення у суб`єкта господарювання права на застосування принципу мовчазної згоди настає при наявності системи таких умов: 1) суб`єктом господарювання подані всі визначені законом документи для отримання дозволу, що підтверджується копією заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття; 2) суб`єктом господарювання документи подані за встановленою законодавством процедурою (у встановлений строк, до відповідного суб`єкта владних повноважень, у відповідній формі тощо); 3) подані суб`єктом господарювання документи відповідають вимогам законодавства; 4) закінчення строку розгляду поданих документі - 30 днів після отримання відповідачем погоджень та пропозиції; 5) відсутність/несвоєчасність відповіді суб`єкта владних повноважень по суті поданої заяви.
Отже, принцип мовчазної згоди може бути застосований за умови, якщо суб`єктом господарювання дотримані всі вимоги законодавства, а у суб`єкта владних повноважень відсутня альтернатива у прийнятті або не прийнятті позитивного рішення за зверненням такого суб`єкта господарювання.
Відповідно, при прийнятті оскаржуваного рішення Держгеонадра також мала зважати на принцип мовчазної згоди, за яким у силу приписів вищевказаних нормативно-правових актів у ТОВ Пріда виникло право на вчинення певних дій без спеціального дозволу на користування надрами та правомірні очікування щодо отримання спеціального дозволу за рішенням відповідача.
Як слідує із завдань адміністративного судочинства, закріплених у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, при наданні оцінки рішенню, прийнятому суб`єктом владних повноважень, суд зобов`язаний перевірити, чи прийнято (вчинене) воно, серед іншого обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зважаючи на встановлені судом обставини, наказ Держгеонадра від 13 березня 2020 року № 92 Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами в частині відмови ТОВ Пріда в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля не відповідає визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
За таких обставин суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду з цим позовом сплачений судовий збір у сумі 2102,00 грн, що підтверджено відповідною квитанцією (арк. спр. 11).
Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню повністю, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача сплачений ним судовий збір у розмірі 2102,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов адвоката Воронкіна Вадима Анатолійовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю Пріда (місцезнаходження юридичної особи: 93404, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, вулиця Єгорова, будинок 22, код за ЄДРПОУ 41519195) до Державної служби геології та надр України (місцезнаходження юридичної особи: 03680, м. Київ, Шевченківський район, вулиця Антона Цедіка, будинок 16, код за ЄДРПОУ 37536031) про визнання протиправним та скасування наказу задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 13 березня 2020 року № 92 Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю Пріда в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної Товариству з обмеженою відповідальністю Пріда в межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Пріда судові витрати по сплаті судового збору в сумі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.О. Пляшкова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 91979104 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.О. Пляшкова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні