Постанова
від 04.02.2021 по справі 360/2817/20
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 лютого 2021 року справа №360/2817/20

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),

суддів Гайдара А.В., Міронової Г.М.,

розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року у справі № 360/2817/20 (головуючий І інстанції К.О. Пляшкова) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРІДА" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 13 березня 2020 року № 92 «Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами» в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «Пріда» в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної Товариству з обмеженою відповідальністю «Пріда» в межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 13 березня 2020 року відповідач виніс наказ № 92 «Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами» , у тому числі і ТОВ «Пріда» , з тих мотивів, що 19 лютого 2020 року до Порядку № 615 внесено зміни, які не можуть регулювати відносини, які мали місце ще в період з 09 вересня 2019 року.

Як наслідок, позивач зазнає збитків, оскільки не має можливості здійснювати господарську діяльність.

Позивач також зауважив, що ним документи надано в повному обсязі, тому відповідно до пункту 2 додатку 1 Порядку № 615 у відповідача був лише один варіант правомірної поведінки - видати спеціальний дозвіл на користування надрами, чого відповідач протягом тривалого часу не здійснював.

З наведеного слідує, що Держгеонадра допустила протиправну бездіяльність, прийняла рішення про відмову в наданні спеціального дозволу з порушенням встановленого законом строку, тому таке рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України від 13 березня 2020 року № 92 «Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами» в частині відмови Товариству з обмеженою відповідальністю «Пріда» в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної Товариству з обмеженою відповідальністю «Пріда» в межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, строком дії на 20 років.

Вирішено питання судових витрат.

Не погодившись з судовим рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Обґрунтування апеляційної скарги.

Листом від 01 квітня 2020 року № 5409/01/11-20 повідомлено позивача про повернення ТОВ «Пріда» заяви з доданими документами у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктом господарювання, вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2021 № 124), підпункт 1 якого викладено у новій редакції, а саме: «Видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2, наказом Держгеонадр від 13 березня 2020 року № 92 відмовлено у наданні ТОВ «Пріда» спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області.

Однією з позовних вимог є визнання протиправною бездіяльності відповідача у нездійсненні розгляду заяви позивача та зобов`язання видати спеціальний дозвіл.

В даному випадку, Держгеонадра вчиняла дії з розгляду поданого ТОВ «ПРІДА» пакету документів щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами, а саме: згідно з пунктом 9 Порядку направила копії пакету документів для отримання згаданого дозволу до Мінприроди та обласної ради; відповідно до пункту 19 Порядку прийняла наказ від 13 березня 2020 року № 92 про відмову надані спеціального дозволу на користування надрами. Таким чином, бездіяльність відповідачем не допускалася, у зв`язку з чим позов не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції було проігноровано висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 16.04.2020 року у справі №826/7696/18, що виключає можливість отримання спеціального дозволу на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку.

Сторони про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.

Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

ТОВ «Пріда» , код за ЄДРПОУ 41519195, зареєстроване як юридична особа, основним видом діяльності якого є: код КВЕД 05.10 Добування кам`яного вугілля (арк. спр. 26-28).

12.08.2019 року ТОВ «Пріда» до Держгеонадр подано заяву за № 21 відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 про надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 шахтоділянки, виділеної для ТОВ «Пріда» , у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, яка надійшла до відповідача 13 серпня 2019 року та зареєстрована за вх. № 16243/02/12-19 (арк. спр. 40-43).

Разом з заявою ТОВ «Пріда» подані: супровідний лист; перелік документів, що додається до заяви; пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства; копія завірена заявником, відомості з ЄДР; завірена копія протоколу від 21.03.2019 № 4733 ДКЗ України про затвердження (апробацію) запасів; каталог географічних координат кутових точок шахтоділянки ТОВ «Пріда» ; програма робіт із введення родовища в експлуатацію; повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля; інформація про внесення планової діяльності до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля; оглядова карта М 1:100 000; ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок М 1:25 000; ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок М 1:10 000; план підрахунку запасів пласта k8h на топографічній основі М 1:5 000; план підрахунку запасів пласта l5 на топографічній основі М 1:5 0000; план підрахунку запасів пласт l3 на топографічній основі М 1:5 000; геологічний розріз по лінії І-І; копія матеріалів для отримання спеціального дозволу на електронних носіях (арк. спр. 39-79).

Міністерство екології та природних ресурсів України відповідно до пункту 25 Порядку № 615 внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Пріда» за умови дотримання певних вимог, про що зазначено у листі від 03 вересня 2019 року № 5/4-11/10039-19, що надійшов до Держгеонадр 09 вересня 2019 року та зареєстрований за № 2661/01/12-19 (арк. спр. 105).

Луганська обласна державна адміністрація - Луганська обласна військово-цивільна адміністрація листом від 06 вересня 2019 року № 1/10-4236 погодила видачу спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна, розташованої у Попаснянському районі Луганської області, при умові дотримання ТОВ «Пріда» природоохоронного законодавства (арк. спр. 106).

Листом від 10 лютого 2020 року № 4 ТОВ «Пріда» направлено до Держгеонадр завірені копії результатів оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (арк. спр. 15).

Відповідно до витягу з протоколу засідання Робочої групи з питань надрокористування від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2020, Робоча група рекомендувала врахувати Держгеонадрам пропозиції щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами згідно з пунктом 8 Порядку відповідно до переліку, до якого включено й ТОВ «Пріда» з відміткою, що не відповідає вимогам діючого Порядку (арк. спр. 22-25, 110-190).

Листом від 12.03.2020 року № 4136/01/11-20 Держгеонадра повідомила позивача, що питання щодо надання ТОВ «Пріда» спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування кам`яного вугілля розглянуто на засіданні Робочої групи від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2020; про прийняте рішення буде видано відповідний наказ (арк. спр. 12).

Наказом від 13 березня 2020 року № 92 у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124), керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 28 лютого 2020 року № 2-РГ/2020), Держгеонадра відмовлено суб`єктам господарювання в наданні спеціальних дозволів на користування надрами без проведення аукціону відповідно до додатків № 1 та № 2 до цього наказу (арк. спр. 17, 108).

До переліку суб`єктів господарювання, яким відмовляється у наданні спеціальних дозволів на користування надрами, у зв`язку із невідповідністю документів, поданих заявниками, вимогам пункту 8 Порядку № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124), підпункт перший якого викладено у новій редакції, а саме: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, який є додатком № 1 до наказу Держгеонадр від 13 березня 2020 року № 92, включено і ТОВ «Пріда» (арк. спр. 18-20, 109).

Держгеонадра листом від 01 квітня 2020 року № 5409/01/11-20 повідомило ТОВ «Пріда» про прийняте рішення та повернуло заяву з доданими до неї документами (вхідний Держгеонадр від 13.08.2019 № 16243/02/12-19) (арк. спр. 16, 74, 97).

Листом від 16 квітня 2020 року № 6127/01/11-20 Держгеонадрами повернуто лист Товариства від 10 лютого 2020 року № 4 з додатками (арк. спр. 14).

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що наказ відповідача від 13 березня 2020 року № 92 «Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами» в частині відмови ТОВ «Пріда» в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля не відповідає визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Оцінка суду.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 3 Кодексу України про надра визначено, що гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» , цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

За приписами частини 1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 16 Кодексу України про надра, зокрема, визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України «Про угоди про розподіл продукції» , здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Центральним органом виконавчої влади, є Держгеонадра, яке згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (підпункт 9 пункту 4 Положення).

Пунктом 9 Положення визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615, норми порядку наводяться у редакції, що діяла на момент подання заяви позивачем).

Пунктом 2 Порядку № 615 визначено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-14 і 16-18 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.

Відповідно до пункту 9 Порядку № 615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з:

Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин;

відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Для здійснення погодження орган з питань надання дозволу, не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

Пунктом 19 Порядку № 615 визначено, що підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є:

подання заявником документів не в повному обсязі;

виявлення у поданих документах недостовірних даних;

невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;

наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;

відмова органів, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

наявність зауважень Мінприроди щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 25 цього Порядку.

За правилами пункту 21 Порядку № 615 у разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Держгеонадра інформують Мінприроди про надходження заяв і документів, зазначених у додатку 1, про надання та продовження строку дії дозволів з одночасним надсиланням копій цих документів не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації.

Мінприроди в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів.

Судами встановлено, що на час прийняття відповідачем оскаржуваного наказу діяв Порядок № 615 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124, підпунктом 1 пункту 8 якого передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

Аналіз вказаних норм свідчить, що підставою набуття суб`єктом господарювання права на користування надрами є спеціальний дозвіл на користування надрами, виданий на підставі наказу Держгеонадр відповідно до Порядку № 615.

За загальним правилом спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів. При цьому, пунктом 8 Порядку № 615 визначені випадки надання дозволу без проведення аукціону.

На час звернення ТОВ «Пріда» до Держгеонадр із заявою та відповідним пакетом документів підпунктом 1 пункту 8 Порядку № 615 були визначені дві самостійні виключні підстави видачі спеціального дозволу без проведення аукціону у разі видобування корисних копалин.

Першої підставою передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо:

а) заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку;

б) заявник подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

Другою підставою передбачено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку.

Такий підхід випливає з аналізу норми підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615, яка пов`язує можливість надання дозволу без проведення аукціону з виконанням логічного ряду умов і лише реалізація таких умов у сукупності призводить до виникнення підстав для надання дозволу без звернення до процедури проведення аукціону.

Такий правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 16 квітня 2020 року у справі № 826/6766/18.

Матеріали справи свідчать, що позивачем у 2018 році отримано право на користування геологічною інформацією, що міститься в геологічному звіті «Геологический отчет о предварительной разведке каменного угля на участке Кировском Западном» , та реєстраційні документи на роботи та дослідження з геологічного вивчення надр з метою апробації (форма 3-гр). Державний реєстраційний номер об`єкта РДГВН У-18-294/1 від 23 серпня 2018 року (договір купівлі-продажу геологічної інформації від 05 червня 2018 року № 67/11).

У 2018 році ТОВ «Пріда» за власним технічним завданням виконало геолого-економічну оцінку запасів кам`яного вугілля пластів пластів k8h, l3, l5 у межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна. Роботи проведені камеральним шляхом з використанням матеріалів геологорозвідувальних робіт попередніх років.

Запаси апробовані ДКЗ України, що підтверджено протоколом від 21 березня 2019 року № 4733.

13 серпня 2019 року позивач звернувся до Держгеонадра із заявою та пакетом документів, визначеним додатком № 1 до Порядку № 615.

Враховуючи, що заява та пакет документів не повернуті заявнику протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації, як це визначено пунктом 8 Порядку № 615, суд погоджує висновок суду першої інстанції, що поданий ним пакет документів відповідав вимогам вказаного Порядку.

Після відповідної реєстрації, відповідач на виконання положень пункту 9 Порядку № 615 направив пакет документів на погодження до Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, яка листом від 06 вересня 2019 року № 1/10-4236 погодила видачу спеціального дозволу позивачу, та до Міністерства екології та природних ресурсів України, яке відповідно до пункту 25 Порядку № 615 внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ «Пріда» .

Разом з тим, всупереч вимог пункту 8 Порядку № 615, Держгеонадрами у 30 денний строк, з дня отримання погодження Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації та пропозиції Мінприроди, рішення щодо видачі спеціального дозволу на користування надрами відповідачем прийнято не було.

Таке рішення прийнято відповідачем тільки 13.03.2020 року, тобто у строк понад 5 місяців після отримання погодження та пропозиції.

Тільки після внесення змін до Порядку № 615 за постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124 та звуження підстав для отримання суб`єктами господарювання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, відповідачем прийнято оскаржуване рішення.

Апелянтом не надано жодних доказів та пояснень на підтвердження обставин, які б свідчили про поважність причин неприйняття Держгеонадрами відповідного рішення у 30-денний строк після отримання погодження та пропозиції.

Суд вважає, що безпідставне зволікання відповідача у прийнятті наказу є порушенням положень Порядку № 615, та вплинуло на правильність оскаржуваного рішення.

Внаслідок безпідставного зволікання відповідачем у прийнятті відповідного рішення через зміни, що відбулися протягом цього періоду часу, ТОВ «Пріда» втратило право на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Тобто, відповідачем штучно створено умови для відмови позивачу у видачі спеціального дозволу на користування надрами.

Суд першої інстанції слушно зазначив, що з огляду на положення статті 58 Конституції України, якою визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, зважаючи, що позивачем подано необхідний та належний пакет документів для отримання спеціального дозволу на користування надрами, відповідач зобов`язаний був прийняти відповідне рішення протягом дії Порядку № 615 у редакції, чинній до внесення змін за постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124, Держгеонадра безпідставно до спірних правовідносин застосувала Порядок № 615 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124.

Крім того, згідно із абзацом 10 частини першої статті 1 Закону України від 06.09.2005 № 2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 2806-IV) принцип мовчазної згоди - принцип, згідно з яким суб`єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру, за умови якщо суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено.

За правилами частини шостої статті 4-1 Закону № 2806-IV у разі якщо у встановлений законом строк суб`єкту господарювання не видано або не направлено документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі, то через десять робочих днів з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі документа дозвільного характеру суб`єкт господарювання має право провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності. Копія заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття є підтвердженням подачі заяви та документів адміністратору або дозвільному органу.

Днем видачі документа дозвільного характеру вважається останній день строку розгляду заяви дозвільним органом, передбаченого законом.

Таким чином, за спірних правовідносин юридичний факт, який полягає у бездіяльності дозвільного органу, стає передумовою для виникнення правовідносин, у яких суб`єкт господарювання може застосувати принцип мовчазної згоди. Тобто, виникнення у суб`єкта господарювання права на застосування принципу мовчазної згоди настає при наявності системи таких умов: 1) суб`єктом господарювання подані всі визначені законом документи для отримання дозволу, що підтверджується копією заяви (опису прийнятих документів) з відміткою про дату їх прийняття; 2) суб`єктом господарювання документи подані за встановленою законодавством процедурою (у встановлений строк, до відповідного суб`єкта владних повноважень, у відповідній формі тощо); 3) подані суб`єктом господарювання документи відповідають вимогам законодавства; 4) закінчення строку розгляду поданих документі - 30 днів після отримання відповідачем погоджень та пропозиції; 5) відсутність/несвоєчасність відповіді суб`єкта владних повноважень по суті поданої заяви.

Таким чином, принцип мовчазної згоди може бути застосований за умови, якщо суб`єктом господарювання дотримані всі вимоги законодавства, а у суб`єкта владних повноважень відсутня альтернатива у прийнятті або не прийнятті позитивного рішення за зверненням такого суб`єкта господарювання.

Отже, при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач мав зважати на принцип мовчазної згоди, за яким у ТОВ «Пріда» виникло право на вчинення певних дій без спеціального дозволу на користування надрами та правомірні очікування щодо отримання спеціального дозволу за рішенням відповідача.

Суд вважає помилковим посилання апелянта на правову позицію, викладену в постанові Верховного Суду від 16.04.2020 року у справі №826/7696/18, що виключає можливість отримання спеціального дозволу на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку, оскільки обставини вказаної справи, яка розглядалася Верховним Судом не є подібними обставинам даної справи. Зокрема, відмінною є підстава відмови у наданні дозволу. Крім того, в даній справі, на відміну від справи №826/7696/18 підприємство здійснило всі необхідні дії для видачі спеціального дозволу на використання надр без проведення аукціону, у тому числі підрахунок запасів кам`яного вугілля пластів k8h, l3, l5 в межах північно-східної частини ділянки Кіровська Західна.

За таких обставин, суд першої інстанції зробив правильний висновок, що наказ Держгеонадра від 13 березня 2020 року № 92 «Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами» в частині відмови ТОВ «Пріда» в наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування запасів кам`яного вугілля не відповідає визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року у справі № 360/2817/20 - залишити без задоволення.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2020 року у справі № 360/2817/20 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 04 лютого 2021 року.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.

Повне судове рішення складено 04 лютого 2021 року.

Головуючий суддя І.Д. Компанієць

Судді А.В. Гайдар

Г.М. Міронова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.02.2021
Оприлюднено08.02.2021
Номер документу94635830
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/2817/20

Постанова від 21.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 22.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 04.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 05.10.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні