Справа № 560/5938/20
РІШЕННЯ
іменем України
05 жовтня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Блонського В.К.
за участі:секретаря судового засідання Василевської К.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Хмельницька регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про визнання протиправною, скасування постанови Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області від 29.09.2020 р. № 10 та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в Хмельницький окружний адміністративний суд з адміністративним позовом до відповідача, в якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25.10.2020 року;
- зобов`язати Віньковецьку селищну територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області зареєструвати кандидатів у депутати Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, висунутих Хмельницькою регіональною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - за життя";
- здійснити розподіл судових витрат.
Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуване рішення відповідача суперечить вимогам частини 4 статті 230 Виборчого кодексу України, оскільки оскаржувана постанова Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25.10.2020 не містить вичерпні підстави відмови.
Відповідач протиправно не вказав в яких саме виборчих списках порушена гендерна квота по кандидатам, оскільки існують два списки виборців - єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки.
При прийнятті оскаржуваної постанови виборчою комісією порушено частину 3 статті 230 Виборчого кодексу України, оскільки у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Оскільки відповідач зазначає, що дотримання гендерної квоти є обов`язковою вимогою, то інформація про невідповідність даного принципу мала бути невідкладно повідомлена суб`єкту подання.
На підставі наведеного, позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 04.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено судове засідання на 05.10.2020 о 14:30.
Також даною ухвалою вирішено залучити до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Хмельницьку регіональну організацію політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" (вул. Проскурівська, буд. 62, офіс 2П, Хмельницький, Хмельницька область, 29000, код ЄДРПОУ 41450186) .
Окрім того вказаною ухвалою суду вирішено:
1) витребувати у Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області документи, що подавалися позивачем на реєстрацію кандидатів у депутати Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25.10.2020;
2) витребувати в третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиція політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" , належним чином завірені копії наступних документів :
1. Рішення зборів, конференції про висування;
2. Єдиний виборчий список кандидатів у депутати;
3. Територіальні виборчі списки кандидатів.
На виконання ухвали суду третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача надано копії єдиного та територіальних виборчих списків.
Відповідач правом на подачу відзиву до суду не скористався, заяви про розгляд справи за відсутності його представника до суду не подав.
Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов наступних висновків.
В судовому засіданні встановлено, що 24.09.2020 року представником Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" ОСОБА_2, було подано документи на реєстрацію кандидатів у депутати до Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, які були висунуті на конференції регіональної організації партії 22.09.2020 року.
До виборчого списку Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" включено ОСОБА_1 , як кандидата у депутати до Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області.
Постановою Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області №10 від 29.09.2020 року відмовлено в реєстрації кандидатів в депутати від Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя", в тому числі ОСОБА_1 .
Підставою прийняття оскаржуваної постанови зазначено, що документи (виборчі списки кандидатів у депутати) від Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя", не відповідають вимогам Виборчого кодексу України щодо дотримання гендерної рівності.
Вказано, що відповідно до частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України - під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Головою Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" 30.09.2020 року надано Віньковецькій селищній територіальній виборчій комісії Хмельницького району Хмельницької області лист, у якому зазначено, що у єдиному виборчому списку, поданому 24.09.2020 року відповідачу, є відмінності від списку, який затверджений на конференції суб`єкта подання.
У цьому листі Голова Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" просив виборчу комісію врахувати виправлений список при прийнятті рішення про реєстрацію кандидатів.
Позивач, як кандидат у депутати до Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, що включений до виборчого списку Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" вважає постанову Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25.10.2020, протиправною, а тому з метою захисту своїх прав, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" від 30 серпня 2020 року № 208 оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Виборчий кодекс України, відповідно до Конституції України, визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно із частиною 1 статті 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Відповідно до частини 3 статті 219 Виборчого кодексу України організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Частинами 8, 9 статті 219 Виборчого кодексу України визначено, що черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Судом встановлено, що 24.09.2020 року о 18:00 год., представником Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" ОСОБА_2 до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області було подано документи на реєстрацію кандидатів у депутати до Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, які були висунуті на конференції регіональної організації партії 22.09.2020 року.
При цьому, єдиний виборчий список у паперовому вигляді у першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) містив чотири особи однієї статі.
Відповідно до частини 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно із частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 230 ВК України.
Зокрема, відповідно до частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Частиною 4 статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Отже, чинним законодавством України передбачено, що порушення порядку висування кандидатів у депутати є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.
Дослідивши оскаржувану постанову, суд зазначає, що фактичною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати відповідачем визначено ту обставину, що при формуванні єдиного виборчого списку не дотримано вимог гендерного представництва, передбачених частиною 9 статті 219 ВК України.
Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що постанова Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області №10 від 29.09.2020 року є правомірною, оскільки відповідає змісту наведених правових норм Виборчого кодексу України.
Із змісту обставин, викладених у позовній заяві, вбачається, що списки, які були подані представником Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" ОСОБА_2, на реєстрацію до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, складені із порушенням вимог частин 8, 9 статті 219 Виборчого кодексу України, а саме: під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії не забезпечила присутність у першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) жінок (не менше двох кандидатів жіночої статі).
Позивач вважає, що при складанні виборчих списків, які були подані Хмельницькою регіональною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" ОСОБА_2 , на реєстрацію до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, були допущені помилки, посилаючись на які були подані представником Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" ОСОБА_2, на реєстрацію до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області.
Відповідно до частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Суд зазначає, що подання позивачем єдиного виборчого списку, який не відповідає вимогам частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України, не могло бути оцінене відповідачем як помилка або неточність, оскільки формування організацією партії виборчого списку є виключною компетенцією позивача.
Також у поданих на реєстрацію документах була зазначена вся інформація, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, а тому Віньковецька селищна територіальна виборча комісія Хмельницького району Хмельницької області не була зобов`язана повідомляти позивача та надавати йому час на усунення недоліків.
Виборчим кодексом України така процедура не передбачена.
В позовній заяві позивач зазначає про те, що відповідачем не враховано вимоги статті 230 Виборчого кодексу України, згідно якої виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати та вказує на те, що в такому випадку санкція дає можливість іншим кандидатам виборчого списку, бути обраними.
З даного приводу суд зазначає, що вказане чинне законодавство встановлює, що комісія приймає рішення про відмову в реєстрації окремого кандидата, кандидатів окремого територіального округу або окремої п`ятірки єдиного виборчого сприску, при формуванні яких мало б бути дотримано гендерного принципу.
Аналіз вищезазначених норм, а також пункту 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, дає підстави зробити висновок, що в даному випадку територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, а не окремої п`ятірки.
Посилання позивача на те, що відповідачем не враховано пункт 1 частини 2 статті 230 Виборчого кодексу України, яка визначає, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, та санкція за вказане порушення є м`якшою, а тому необхідно було виокремити п`ятірку депутатів, у якій було допущено порушення гендерної квоти, а інших допустити до виборчого процесу, суд вважає помилковими, оскільки частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України чітко визначено відповідальність за недотримання вимог гендерної квоти, та наслідки які наступають за вказане порушення визначені статтею 230 Виборчого кодексу України.
Суд критично ставиться до доводів позивача, що вимоги частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України не можуть мати пріоритету над статтею 38 Конституції України, щодо права громадян бути обраним, оскільки статтею 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Разом з тим, суд зазначає, що вказане право громадяни повинні використовувати з урахуванням вимог чинного законодавства, в даному випадку спеціального Закону який регулює спірні правовідносини, а саме Виборчого кодексу України, яким систематизуються законодавчі норми стосовно регулювання питань, пов`язаних із визначенням гарантій права громадян на участь у виборах, підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, старост.
Суд зауважує, що громадяни України не позбавлені права бути обраними, водночас на переконання суду таке право необхідно реалізовувати з дотриманням вимог Виборчого кодексу України, який є спеціальним Законом у даних правовідносинах.
З огляду на викладене, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог, тому у задоволенні даного адміністративного позову необхідно відмовити.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд бере до уваги те, що на момент вирішення справи позивачем не сплачено судовий збір.
Відповідно до частини 4 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.
У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір", судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" передбачено, що розмір прожиткового мінімуму з 01 січня 2020 року встановлено у розмірі 2102 гривень.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір", за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою сплачується 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Позивачем фактично заявлено одну вимогу немайнового характеру, а тому сума судового збору яка підлягала сплаті при зверненні до суду з цим позовом складає 840,80 гривень.
Враховуючи несплату позивачем судового збору на момент вирішення справи необхідно стягнути з ОСОБА_1 на користь Державної судової адміністрації України судовий збір в розмірі 840,80 грн.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Хмельницька регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про визнання протиправною, скасування постанови Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області від 29.09.2020 р. № 10 та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Державної судової адміністрації України судовий збір в розмірі 840,80 грн., (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення , а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Повне рішення складене 05 жовтня 2020 року о 17 годині 15 хвилин.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Віньковецька селищна територіальна виборча комісія Хмельницького району Хмельницької області (вул. Соборної України, буд. 1,Віньківці,Віньковецький район, Хмельницька область,32500 , код ЄДРПОУ - 43784102) Третя особа:Хмельницька регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" (вул. Проскурівська, буд. 62, офіс 2П,Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 41450186)
Головуючий суддя В.К. Блонський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91980096 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Блонський В.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні