Постанова
від 05.10.2020 по справі 520/13373/2020
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2020 р. Справа № 520/13373/2020 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ральченка І.М.

суддів: Бершова Г.Є. , Катунова В.В.

за участю секретаря судового засідання Патової Д.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Регіональної Харківської обласної організації політичної партії "Блок Кернеса-Успішний Харків!" на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.10.2020, суддя Зінченко А.В., по справі № 520/13373/2020

за позовом Регіональної Харківської обласної організації політичної партії "Блок Кернеса-Успішний Харків!"

до Ізюмської міської територіальної виборчої комісії Ізюмського району Харківської області

про скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Регіональна Харківська обласна організація політичної партії "Блок Кернеса - Успішний Харків!" звернулась до суду із позовом, у якому просила скасувати постанову Ізюмської міської територіальної виборчої комісії Ізюмського району Харківської області від 29.09.2020 № 21 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Ізюмської міської ради Ізюмського району Харківської області від Регіональної Харківської обласної організації політичної партії «Блок Кернеса - Успішний Харків!» , включених до єдиного та територіальних виборчих списків на перших місцевих виборах 25.10.2020; зобов`язати Ізюмську міську територіальну виборчу комісію Ізюмського району Харківської області зареєструвати кандидатів у депутати Ізюмської міської ради Ізюмського району Харківської області від Регіональної Харківської обласної організації політичної партії «Блок Кернеса - Успішний Харків!» , включених до єдиного та територіальних виборчих списків на перших місцевих виборах 25.10.2020.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просив скасувати оскаржуване рішення, прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що не дивлячись на зазначення у третій п`ятірці № 11-15 єдиного виборчого списку кандидатів із порушенням приписів ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, список вцілому позивачем затверджений із дотриманням гендерної квоти щодо присутності у списках не менше 40% жінок та 60% чоловіків. Крім того, такі порушення мають бути виправлені шляхом уточнення або надання інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, та не є підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати.

У судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримала, просила рішення суду першої інстанції скасувати прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Відповідач до судового засідання не прибув, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, надав відзив на апеляційну скаргу, у якому доводи позивача вважав безпідставними, а рішення суду першої інстанції законним та таким, що не підлягає скасуванню.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено судовим розглядом, Ізюмська міська територіальна виборча комісія Ізюмського району Харківської області рішенням від 29.09.2020, оформленим постановою № 21 від 29.09.2020, відмовила в реєстрації кандидатів у депутати Ізюмської міської ради Ізюмського району Харківської області від Регіональної Харківської обласної організації політичної партії Блок Кернеса - Успішний Харків! , включених до єдиного та територіальних виборчих списків на перших місцевих виборах 25.10.2020.

Не погодившись із таким рішенням відповідача позивач звернувся до суду із даним позовом.

Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем у поданому єдиному виборчому списку не дотримано положень ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.

Колегія суддів погоджується із таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р. (п. 1 Постанови № 795-ІХ).

В подальшому на підставі зазначеної Постанови № 795-ІХ Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. .

Відповідно до п. 1 Постанови № 160 призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

Так, гарантії права громадян на участь у виборах визначені, підготовка та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів врегульовані Виборчим кодексом України від 19.12.2019 № 396-IX.

Статтею 20 Виборчого кодексу України встановлено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Частиною 1 ст. 217 Виборчого кодексу України передбачено, що у разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Відповідно до ч. 2 ст. 217 Виборчого кодексу України організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Частиною 4 ст. 217 Виборчого кодексу України визначено, що обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

При цьому, в силу ст. 218 Виборчого кодексу України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений статтею 219 Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до ч. 5, 6 ст. 219 Виборчого кодексу України у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

Згідно з ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Відповідно до ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею відповідних документів.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначений ст. 227 Виборчого кодексу України.

Судовим розглядом встановлено, що 23.09.2020 від Регіональної Харківської обласної організації політичної партії «Блок Кернеса - Успішний Харків!» до Ізюмської міської територіальної виборчої комісії надійшла заява щодо реєстрації кандидатів у депутати Ізюмської міської ради, висунутих 23.09.2020 на конференції організації політичної партії та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутат Ізюмської міської ради Ізюмського району Харківської області організації політичної партії.

За наслідками розгляду заяви та доданих до неї документів Ізюмською міською територіальною виборчою комісією прийнято рішення, оформлене постановою № 21 від 29.09.2020, яким відмовлено позивачу у реєстрації кандидатів у депутати Ізюмської міської ради Ізюмського району Харківської області.

Так, підставою відмови у реєстрації кандидатів у депутати і відповідно прийняття оскаржуваного рішення стало порушення вимог порядку висування кандидатів у депутати, встановлених ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме у третій п`ятірці № 11-15 єдиного виборчого списку (4 чоловіки та 1 жінка), що є порушенням вимоги щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці (місцях з 1 по 5, з 6 по 10 і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше 2 кандидатів кожної статі), що є невиконанням вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України якою встановлено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). Також єдиному виборчому списку в порядкових номерах списку № 31 та № 32 не дотримано вимог щодо позачергового включення кандидатів різної статі в списку, що є невиконанням вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, якою встановлено, що у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі в списку.

Оцінюючи правомірність оскаржуваного рішення відповідача колегія суддів виходить з наступного.

Із дослідженого у судовому засіданні списку кандидатів у депутати Ізюмської міської ради від Регіональної Харківської обласної організації політичної партії «Блок Кернеса - Успішний Харків!» , висунутих 23.09.2020 на конференції організації політичної партії та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, встановлено, що третя п`ятірка кандидатів містить № 11-15 4 кандидати чоловічої статі та 1 кандидата жіночої, останні кандидати у списку, який за кількістю осіб не є кратним п`яти, є кандидатами чоловічої статі, що є порушенням вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Відповідно до п. 8 роз`яснення Центральної виборчої комісії щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах , що є додатком до постанови Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 № 249, порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.

Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію комісія за результатами узагальнення практики застосування законодавства України про вибори і референдуми та практики проведення виборів і референдумів в Україні, а також у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти у встановленому цим Законом порядку рішення стосовно надання роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.

Частиною 1 ст. 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію передбачено, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями.

Отже, роз`яснення Центральної виборчої комісії щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах , що є додатком до постанови Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 № 249, мають обов`язковий характер та підлягають застосуванню, у тому числі і відповідачем.

Таким чином, судовим розглядом встановлено, що у поданому єдиному виборчому списку не дотримано положень ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.

При цьому, у апеляційній скарзі представником позивача визнано, що у третій п`ятірці № 11-15 єдиного виборчого списку кандидатів зазначення кандидатів здійснено із порушенням приписів ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, втім щодо списку вцілому, то позивачем дотримано гендерну квоту щодо присутності у списках не менше 40% жінок та 60% чоловіків.

Одночасно, наведене порушення представником позивача пояснювалось допущенням технічної помилки, яка мала бути виправлена шляхом повідомлення уточнених або надання інших документів для реєстрації кандидатів у депутати.

З цього приводу колегія суддів зазначає, що єдиний виборчий список був затверджений рішенням Конференції Регіональної Харківської обласної організації політичної партії "Блок Кернеса - Успішний Харків!".

При цьому, слід враховувати, що відповідно до ч. 1 ст. 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Отже, на момент прийняття відповідачем оскаржуваного рішення щодо відмови у реєстрації кандидатів у депутати від Регіональної Харківської обласної організації політичної партії Блок Кернеса - Успішний Харків! , виправити допущену, на думку позивача, описку та уточнити/внести зміни до списку кандидатів у депутати у спосіб, визначений положеннями Виборчого кодексу України, не видається можливим.

За таких обставин колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції щодо наявності підстав для відмови у реєстрації кандидатів, передбачених п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, внаслідок порушення позивачем порядку висування кандидатів у депутати.

Доводи апеляційної скарги з наведених вище підстав висновків суду не спростовують.

З огляду на викладене, колегія суддів зазначає про відсутність законних підстав для задоволення позову, у зв`язку з чим вважає, що суд першої інстанції вірно застосував положення чинного законодавства України при постановленні оскаржуваного рішення із дотриманням норм процесуального права, а тому підстав для його скасування відсутні.

Відповідно до ч. 1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 272, 273, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Регіональної Харківської обласної організації політичної партії "Блок Кернеса-Успішний Харків!" - залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.10.2020 по справі № 520/13373/2020 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню відповідно до ст. 272, 273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І.М. Ральченко Судді Г.Є. Бершов В.В. Катунов

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу91988731
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/13373/2020

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Ральченко І.М.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні