ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 160/12026/20
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді (доповідача) Кругового О.О.,
суддів: Прокопчук Т.С., Щербака А.А.,
за участю секретаря судового засідання Іотової А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року в адміністративній справі №160/12026/20 за позовом Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови і зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Дніпропетровська регіональна партійна організація Аграрної партії України звернулась до суду з позовом до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії, в якому просила:
- визнати протиправною та скасувати постанову № 19 від 25.09.2020 року Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року;
- зобов`язати Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначив, що спірна постанова була прийнята відповідачем протиправно, оскільки останнім не було дотримано обов`язку, передбаченого ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України, а саме повідомлення позивача про відсутність в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року адміністративний позов Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України було задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову № 19 від 25.09.2020 року Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
Зобов`язано Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Дніпропетровська обласна територіальна виборча комісія, звернулась з апеляційною скаргою, в якій просила скасувати вищезазначене рішення як таке, що прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове, яким адміністративний позов задовольнити повністю.
В обґрунтування апеляційної скарги відповідач зазначив, що спірна постанова була прийнята останнім обґрунтовано, оскільки Виборчим кодексом України чітко передбачено, що підставою відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати є порушення саме порядку висування кандидатів, а не невідповідність поданих документів позивача вимогам Виборчого кодексу України, які можливо було б виправити.
Дніпропетровською регіональною партійною організацією Аграрної партії України було подано відзив на апеляційну скаргу, в якому, посилаючись на обґрунтованість висновків суду першої інстанції, останнє просило апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останньої, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Як було встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 р. призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року (день тижня неділя).
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020" від 08.08.2020 р. №160 призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до складеної представником Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії довідки від 23 вересня 2020 року про прийняття документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року, відповідачем було прийнято від представника Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України наступний перелік документів:
- заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії на 2 арк.;
- рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати на 1 арк.;
- єдиний виборчий список кандидатів у депутати, висунутих в єдиному багатомандатному виборчому окрузі:
- на паперовому носії на 5 арк.;
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у територіальних виборчих округах 1, 2, 3, 4, 5, 7, 11, 13, 14:
- на паперовому носії на 10 арк.;
- в електронному вигляді (єдиний та територіальні списки) на 10 арк.;
- передвиборна програма організації партії на 2 арк.;
- документ про внесення організацією партії грошової застави на 1 арк.;
- заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватись кандидатами у депутати у кількості 50 шт. на 50 арк.;
- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати:
- на паперовому носії на 50 арк.;
- в електронному вигляді на 50 арк.;
- довідки про наявність чи відсутність судимості;
- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини на 50 арк.;
- фотографії кандидатів у депутати (по 1 шт.):
- на паперовому носії на 50 арк.;
- в електронному вигляді на 50 арк.;
- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати у кількості 80 шт. на 80 арк.;
- диски (інші електронні носії інформації) USB накопичувач 1 шт.
25 вересня 2020 року Дніпропетровською обласною територіальною виборчою комісією було прийнято постанову №19 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
Підставою для прийняття наведеної постанови було висновки відповідача про порушення позивачем вимог ч.5 ст.219 Виборчого кодексу України щодо порядку висування кандидатів у депутати місцевих рад з кількістю виборців 10 тисяч і більше, оскільки єдиний виборчий список сформований та затверджений у кількості 51 кандидата, а до територіальних виборчих списків округів №№ 6, 8, 9, 10 та 12 не були висунуті кандидати у кількості не менше п`яти кандидатів.
Не погодившись з обґрунтованістю прийняття наведеної постанови, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що приймаючи постанову № 19 від 25 вересня 2020 року відповідачем не дотримано принципу пропорційності, закріпленому у статті 2 КАС України, зокрема: з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим, така постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню. Зауважено щодо необхідності зобов`язання Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
Суд апеляційної інстанції частково погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
01.01.2020 р. набрав чинності Виборчий кодекс України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до ст. 1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Згідно ст. 20 Виборчого кодексу України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до ст. 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Згідно ст. 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Відповідно до ч.ч. 1-2 ст 217 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Приписами ч. 3 ст. 230 КАС України визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Як свідчать встановлені обставини справи, підставою для прийняття спірної постанови були висновки відповідача про порушення позивачем порядку висування кандидатів, а саме не висування кандидатів (у кількості не менше п`яти кандидатів) до територіальних виборчих списків округів №№ 6, 8, 9, 10 та 12.
Відтак, відповідачем, за результатом опрацювання поданих позивачем документів, було виявлено факт відсутності інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, а саме відсутність всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати (переліку кандидатів до територіальних виборчих списків округів №№ 6, 8, 9, 10 та 12).
Наявність наведеної обставини, а саме відсутність обов`язкової інформації в поданих документах, в силу приписів ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, породжувало у відповідача обов`язок повідомити позивача про виявлені недоліки в поданих останнім документах.
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що виконання наведеного обов`язку є обов`язковою передумовою для прийняття постанови про відмову в реєстрації кандидатів у депутати (за умови не усунення суб`єктом подання таких недоліків не пізніше наступного дня після отримання відповідного повідомлення).
Між тим, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, повідомлення про виявлені недоліки в поданих позивачем документах до останнього не надсилалось, що свідчить про порушення відповідачем процедури, передбаченої ст. 230 Виборчого кодексу України.
Таким чином, проаналізувавши встановлені обставини справи у сукупності, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції щодо передчасності прийняття відповідачем спірної постанови та необхідності її скасування.
Поряд з вказаним, з матеріалів справи вбачається, що за результатом вирішення спірних правовідносин, судом першої інстанції було зобов`язано Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
Однак, з матеріалів справи вбачається, що уточнені документи позивачем до Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії позивачем не подавались, що свідчить про передчасність покладення на відповідача обов`язку повторно розглянути уточнені документи.
В свою чергу, виходячи з характеру спірних правовідносин та встановленого факту протиправності прийняття відповідачем спірної постанови, колегія суддів апеляційного суду вважає що належним та ефективним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути подані позивачем документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року з урахуванням висновків суду.
Також, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем при поданні апеляційної скарги не було сплачено судовий збір у розмірі 3153.00 грн. (за одну вимогу немайнового характеру).
Відтак, з огляду на наведене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне стягнути з відповідача судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3153.00 грн. в рахунок спеціального фонду Державного бюджету України.
Керуючись ст. 243, ст. 273, ст. 278, ст. 308, ст. 310, ст. 315, ст. 317, ст. 321, ст. 325 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії - задовольнити частково.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року в адміністративній справі №160/12026/20- скасувати в частині зобов`язання Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року та в цій частині прийняти нову постанову.
Зобов`язати Дніпропетровську обласну територіальну виборчу комісію повторно розглянути документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 року з урахуванням висновків суду по даній справі.
В іншій частині рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року в адміністративній справі №160/12026/20 - залишити без змін.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Дніпропетровської обласної територіальної виборчої комісії судовий збір за подання апеляційної скарги по даній справі в сумі 3153.00 грн.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.
Головуючий - суддя О.О. Круговий
суддя Т.С. Прокопчук
суддя А.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 91988980 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Круговий О.О.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні