Постанова
від 05.10.2020 по справі 580/4208/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4208/20 Суддя (судді) першої інстанції: С.М. Гарань

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Парінова А.Б.,

суддів: Беспалова О.О.,

Ключковича В.Ю.,

при секретарі судового засідання Гужві К.М.,

за участю представників учасників судового процесу:

від позивача - Татаринов О.С.,

від відповідача (апелянта) - Олексюк Н.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Шполянської міської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Черкаської регіональної організації Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" до Шполянської міської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась Черкаська регіональна організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ з позовом до Шполянської міської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області, в якому просила суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Шполянської міської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області від 27 вересня 2020 року № 29, якою відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади, висунутих від Черкаської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати Шполянську міську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області зареєструвати кандидатів у депутати Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на переконання позивача, Політичною партією ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ не було порушено встановленого законодавством порядку висування кандидатів, а тому відповідач не мав законних підстав для відмови у реєстрації кандидатів у депутати до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року позовні вимоги Черкаської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ задоволено повністю.

Не погодившись з прийнятим судовим рішенням, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій посилаючись на неправильне тлумачення та застосування норм матеріального права, Шполянська міська ТВК Звенигородського району Черкаської області просить скасувати зазначене рішення суду першої інстанції та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує, зокрема тим, що суд першої інстанції не правильно розтлумачив норму ч. 2 ст. 218 ВК України, визначивши вимогу щодо інформування виборчої комісії до проведення з`їзду (конференції) з висунення кандидатів як формальну тобто таку, що не є порушенням установленого порядку висування кандидатів організацією партії, та як наслідок дійшов помилкового висновку, що таке порушення (несвоєчасне повідомлення у письмовій формі ТВК про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів) не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів.

На переконання апелянта, вказане порушення встановленого порядку висування кандидатів організацією партії не є формальним, оскільки вимога повідомити відповідну ТВК про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів у письмовій формі не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції є імперативною та містить жодних виключень чи умов. При цьому, не дотримання зазначеної вимоги, суперечить загальним засадам виборчого процесу, визначеним ст. 21 ВК України та у сукупності з нормами ст. 22, 203, ч. 2 ст. 218, п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК є правовою підставою для відмови в реєстрації кандидатів.

На підставі викладеного, апелянт вважає рішення суду першої інстанції незаконним, необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.

У судовому засіданні представник апелянта підтримав доводи та вимоги викладені у апеляційній скарзі.

Представник позивача у судовому засіданні заперечував проти вимог апеляційної скарги з огляду на їх безпідставність та необґрунтованість. Зазначив, що викладені у апеляційній скарзі доводи є такими, що суперечать нормам чинного законодавства. Разом з цим, відповідач стверджує, що судом першої інстанції при вирішенні даного спору було правильно встановлено обставини справи та надано їм належну правову оцінку з дотриманням вимог норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування відсутні.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році", якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Як було встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи Політичною партією ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ було прийнято рішення про участь її місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.с. 10-11).

Як стверджує позивач, на виконання вимог ст. 218 ВК України Черкаська регіональна організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ розмістила сайті Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ повідомлення, що 19 вересня 2020 року о 15 год. в приміщенні за адресою: вул.. Верхня Горова, 13, Соснівський район, м. Черкаси, Черкаська обл., ОКП Готельний комплекс Дніпро відбудуться Загальні збори (Конференція) Черкаської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ з метою висування кандидатів у депутати, кандидатів на посади сільського, селищного, міського голови на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Акредитація представників ЗМІ для участі у вказаному заході триватиме дол. 16 вересня 2020 року за тел. (а.с. 13)

З наявного у матеріалах справи Протоколу № 3, 19 вересня 2020 року на Конференції Черкаської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ було прийнято рішення висунути кандидатів у депутати до Шполянської міської ради Звенигородського району Черкаської області (питання 9) та затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Черкаської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року (а.с. 16-17, 94-98).

Відповідно наявного у матеріалах справи опису прийнятих документів на реєстрацію кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії 24 вересня 2020 об 11 год. 04 хв. Шполянською МТВК Звенигородського району Черкаської області було прийнято від позивача документи відповідно до переліку визначеного у ст. 222 ВК України, що не заперечується апелянтом (а.с. 14-15).

27 вересня 2020 року розглянувши вказані документи, Шполянською міською територіальною виборчою комісією Звенигородського району Черкаської області було встановлено порушення ст. 218 Виборчого кодексу України, порядку висування кандидатів організацією партії, а саме: про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомлено у письмовій формі Шполянську МТВК з порушенням строків подання (о 10 год. 00 хв. 21.09.2020).

Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України, Шполянською МТВК Звенигородського району Черкаської області було прийнято постанову № 29 якою позивачу відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади, висунутих від Черкаської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ , у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів, встановленого Виборчим кодексом України (а.с. 32).

Не погодившись із прийнятим відповідачем рішенням та вважаючи свої виборчі права та інтереси порушеними, позивач звернувся за їх захистом до суду з даним адміністративним позовом.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що у розглянутому випадку, дійсно має місце обставини порушення позивачем загального порядку висування кандидатів організацією партії, однак, на переконання суду, такі порушення є суто формальними. За таких обставин, суд не залишаючи поза увагою необхідність дотримання встановленої законодавством процедури висування кандидатів організацією партії, дійшов висновку, що вказані обставини, на які посилається відповідач в оскарженому рішенні, не можуть бути підставою для відмови у реалізації як членів політичної партії так і безпартійних осіб, висунутих позивачем, бути кандидатами у депутати до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади. Також, судом першої інстанції було зазначено, що за встановлених обставин справи, ефективним способом відновлення порушеного права позивача буде зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади, включених до єдиного та територіального виборчих списків висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ .

Переглядаючи справу за наявними у ній доказами та перевіряючи законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів зазначає про таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади, підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Положеннями ст. 63 ВК України якою визначено загальні засади оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Як було встановлено судом підставою для прийняття оскарженого рішення слугували посилання виборчої комісії на приписи п.1. ч. 1 статті 230 ВК України: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів.

Так, відповідно до приписів п.1. ч. 1 статті 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Разом з цим, положеннями ч. 4 вказаної норми регламентовано, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови.

Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення комісією було встановлено порушення ст. 218 Виборчого кодексу України в частині порядку висування кандидатів організацією партії, а саме: про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомлено у письмовій формі Шполянську МТВК з порушенням строків подання (о 10 год. 00 хв. 21.09.2020).

Вирішуючи питання щодо правомірності відповідного висновку суб`єкта владних повноважень та правомірності прийнятого рішення, колегія суддів зазначає про таке.

Положеннями ст. 218 ВК України регламентовано, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє також засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах, конференції визначає організатор заходу.

Отже, вказаною нормою встановлено обов`язок, зокрема, організацією партії повідомляти у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Водночас, як було встановлено судом першої інстанції, підтверджується матеріалами справи та визнається учасниками справи, Політичною партією ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ не було дотримано зазначених вимог законодавства.

Водночас, колегія суддів звертає увагу, що відповідно до приписів п.1. ч. 1 статті 230 ВК України підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій може бути виключно порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів.

Загальні положення щодо порядку висування кандидатів місцевими організаціями політичних партій визначено статтями 217, 218 Кодексу.

Отже, з аналізу наведених правових норм вббачається, що порушенням порядку висування кандидатів місцевими організаціями політичних партій є не надання до Центральної виборчої комісії копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчену підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування, а також не проведення організацією партії зборів, конференцій у порядку, встановленому статутом партії та ВК України з метою вирішення питання щодо висування кандидатів.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що відповідно до п. 7 Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затвердженого постановою ЦВК від 11 вересня 2020 року № 249, вимоги частин третьої та четвертої статті 218 Кодексу, що передбачають порядок акредитації засобів масової інформації та їх повідомлення місцевими організаціями партій про проведення зборів, конференцій організацій партій з метою висування кандидатів, стосуються інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів, а не безпосередньо висування кандидатів на місцевих виборах. Тому недотримання цих вимог не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів через порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів.

Пунктом 11 вказаного Роз`яснення також передбачено, що територіальні виборчі комісії під час прийняття рішень щодо реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови повинні неухильно дотримуватись вимог Кодексу з урахуванням цього Роз`яснення.

На переконання колегії суддів, з огляду на норми виборчого законодавства, а також приписи вказаного Роз`яснення не дотримання позивачем порядку щодо своєчасного повідомлення відповідача у письмовій формі про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів не може бути достатньою та належною підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади, висунутих від Черкаської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ .

Отже, з урахуванням викладеного, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що не залишаючи поза увагою необхідність дотримання встановленої законодавством процедури висування кандидатів організацією партії, обставини, на які посилається відповідач в оскарженому рішенні, не можуть бути підставою для відмови у реалізації як членів політичної партії так і безпартійних осіб, висунутих позивачем, бути кандидатами у депутати до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади.

Таким чином, колегією суддів встановлено, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про протиправність прийнятого відповідачем рішення.

Доводи апеляційної скарги зазначених висновків суду не спростовують.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на зазначене, та враховуючи, що колегією суддів не встановлено порушень судом першої інстанції під час вирішення даної справи, які відповідно до ст. 317 КАС України є підставою для його скасування, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуваного рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягненим судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

З огляду на зазначене та враховуючи, що при зверненні з апеляційною скаргою відповідачем не було сплачено судовий збір, колегія суддів дійшла висновку про необхідність стягнення

Керуючись ст.ст. 241-243, 272-273, 278, 310, 316 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Шполянської міської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області залишити без задоволення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року залишити без змін.

Стягнути з Шполянської міської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (код ЄДРПОУ 43764699, вул. Лозуватська, 59, Шпола, Шполянський район, Черкаська область, 20603) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду (Отримувач: УК у Печерському районі/Печерський район, ЄДРПОУ отримувача: 38004897, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), МФО банку: 899998, рахунок отримувача: UA638999980313171206081026007, код класифікації доходів бюджету: 22030101, призначення платежу: 101; (ЄДРПОУ/РНОКПП апелянта); за розгляд апеляційної скарги (назва апелянта); Шостий апеляційний адміністративний суд; справа № (номер судової справи)) судовий збір у розмірі 3153,00 грн.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та відповідно до приписів ст. 272 КАС України не може бути оскаржено до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя А.Б. Парінов

Судді О.О. Беспалов

В.Ю. Ключкович

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91989329
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4208/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.М. Гарань

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні