Постанова
від 05.10.2020 по справі 460/7179/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 460/7179/20 пров. № А/857/11735/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Пліша М.А.,

суддів Ніколіна В.В., Гінди О.М.,

за участю секретаря судового засідання Михальської М.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Корецької районної організації політичної партії САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року (головуючий суддя Щербаков В.В., м. Рівне, повний текст складено 01.10.2020 о 20:20 год) по справі за адміністративним позовом Корецької районної організації політичної партії САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Рівненська обласна організація політичної партії Пропозиція , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 про визнання протиправною та скасування в частині постанови №27 від 24.09.2020 та скасування реєстрації кандидатів у депутати,-

В С Т А Н О В И В :

Корецька районна організація політичної партії САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА звернулася в суд першої інстанції з адміністративним позовом до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області в якому просили визнати протиправною та скасувати постанову №27 від 24.09.2020 в частині реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПРОПОЗИЦІЯ , а саме: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ; та скасувати реєстрацію ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 кандидатами у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПРОПОЗИЦІЯ .

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням суду першої інстанції, Корецька районна організація політичної партії САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА оскаржила його в апеляційному порядку та просить скасувати таке і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В апеляційній скарзі зазначає, що відповідно до ч.2 ст. 219 Виборчого Кодексу України - організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Відповідно до ч.3 ст. 219 Виборчого Кодексу України - організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Відповідно до ч. 6 ст. 219 Виборчого Кодексу України - кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

Кандидати в депутати висуненні 23 вересня 2020 року на Конференції РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПРОПОЗИЦІЯ та включені до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради вказаної організації політичної партії. Таке висунення та відповідно реєстрація зазначених кандидатів в депутати є порушенням встановленого Виборчим Кодексом порядку висування кандидатів в депутати, як в цілому - п.1 ч. 1 ст. 230 Виборчого Кодексу України, так і щодо кожного з зазначених кандидатів - п.1-1 ч.2 ст. 230 Виборчого Кодексу України.

Зазначені вище кандидати в депутати відповідно до загальнодоступних відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) та Єдиного реєстру громадських формувань Міністерства юстиції України (далі ЄДР РГФ) є членами інших політичних партій та керівниками їх структурних утворень станом, як на момент висунення, так і на момент реєстрації і по даний час. А саме:

1. ОСОБА_1 - є членом політичної партії Народний Фронт та керівником Корецької районної організації зазначеної партії, що стверджується записом в Єдиному реєстрі громадських формувань міністерства юстиції України за №1431213;

2. ОСОБА_2 - є членом політичної партії Об`єднання Самопоміч та керівником (голова) Корецької районної організації зазначеної партії в Рівненській області, що стверджується записом в Єдиному реєстрі громадських формувань міністерства юстиції України за №1503159;

3. ОСОБА_3 - є членом політичної партії Рух нових сил ОСОБА_5 та керівником (координатор) Корецької районної організації зазначеної партії, що стверджується записом в Єдиному реєстрі громадських формувань міністерства юстиції України за №1477639;

4. ОСОБА_4 - є членом політичної партії Сильна Україна та керівником (голова) Корецької районної організації зазначеної партії, що стверджується записом в Єдиному реєстрі громадських формувань міністерства юстиції України за № 969028.

Отже, вказані кандидати в депутати не є членами політичної партії Пропозиція , оскільки у відповідності до ст. 6 Закону України Про політичні партії в Україні , громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

Дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.

Враховуючи зазначене кандидати в депутати не є безпартійними громадянами.

А тому, відповідно до вищевказаних вимог ст. 219 Виборчого Кодексу України не могли бути висунуті кандидатами та не могли бути включені до єдиного та територіальних виборчих списків політичної партії Пропозиція на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та зареєстровані кандидатами в депутати від зазначеної політичної парти.

Викладені обставини у своїй сукупності свідчать про наявність суттєвого порушення порядку висування кандидатів та є по суті підставою для прийняття рішення виборчою комісією про відмову в реєстрації вищеназваних кандидатів у депутати Корецької міської ради, висунутих від Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція на зазначеній конференції. Це визначено п.1-1 ч. 2 ст. 230 Виборчого Кодексу України, який передбачає, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі: порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування.

Зазначена норма покладає на комісію обов`язок і саме обов`язок, а не право відмовити в реєстрації вищевказаних кандидатів у депутати при наявності вказаних обставин, а саме наявність членства іншої політичної партії.

Крім того, в ході розгляду даної справи, судом першої інстанції було витребувано у Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), відомості щодо членства у політичних партіях та перебування на керівних посадах в їх структурних утвореннях, осіб залучених в справу в якості третіх осіб і відносно яких заявлена вимога про скасування реєстрації їх, як кандидатів в депутати.

Згідно з Листом від 01.10.2020 №1957/2636/0/20-20/05.6-08 Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) в Реєстрі громадських формувань - Розділ Реєстр політичних партій та документів реєстраційних справ ОСОБА_1 є керівником структурного утворення політичної партії Корецької районної організації Політичної партії Народний фронт , ОСОБА_2 є головою (керівником) Організації, Членом Виконавчого комітету (за посадою) Корецької районної організації Політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ в Рівненській області та Член Виконавчого Комітету Рівненської обласної організації Політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ , ОСОБА_3 - Координатор (керівник згідно Статуту), Член Ради Корецької районної організації Політичної партії Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі .

По ОСОБА_4 - припинено діяльність Корецької районної організації Політичної партії Сильна Україна .

Судом фактично встановлено перебування на посадах керівників партійних організацій вищеназваних осіб, що підтверджено належними та допустимими доказами.

Однак судом першої інстанції, на підставі усних пояснень третіх осіб, зроблено помилковий висновок щодо статусу безпартійності даних осіб, а наведені докази, не є прямим доказом того, що такі особи є членами політичної партії. Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що порядок реєстрації кандидатів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії Пропозиція відповідав вимогам Виборчого кодексу України.

Апелянт вважає, що пояснення осіб не є допустимими доказами факту припинення членства в партії, оскільки письмовими доказами по справі (відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також з Єдиного реєстру громадських формувань (щодо неюридичних осіб) підтверджено обіймання такими особами посад керівників місцевих організацій відповідних політичних партій станом як на момент висунення, реєстрації так і на даний час.

Аналогічний правовий висновок зробив Вінницький апеляційний адміністративний суд у справі № 824/314/18-а. та інші суди в аналогічних правовідносинах.

Крім того апелянт зазначає, що у рішенні суду сформовано висновок - щодо обґрунтувань представника позивача про неправомірність постанови Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №27 від 24.09.2020 з підстав її підписання секретарем комісії, яка була призначена лише 25.09.2020, суд зазначає наступне. Як вже зазначалося вище по тексту рішення постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій. Додатком 358 до цієї Постанови утворено і сформовано склад Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області. Вказано, що головою комісії є ОСОБА_6 , а секретарем комісії - ОСОБА_7 . Відповідно до протоколу засідання Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району №8 від 25.09.2020 одним із питань порядку денного було питання про невиконання секретарем обов`язків, передбачених постановою ЦВК №173 від 10.08.2020, обрання для ведення засідання комісії від 25 вересня 2020 року секретаря з числа членів комісії з делегуванням йому обов`язків на доопрацювання невиконаної роботи. Протокольним рішенням комісії було вирішено (постановлено) призначити секретарем комісії на 25.09.2020 року члена комісії ОСОБА_8 , зобов`язано члена комісії ОСОБА_8 доробити протоколи і постанови з правом підпису попередніх засідань для запобігання зриву виборчого процесу (22-24 вересня 2020 року). У судовому засіданні було встановлено, що ряд постанов та протоколів засідання комісії, в тому числі й постанова №27 від 24.09.2020, не були підписані секретарем комісії ОСОБА_7 з невідомих причин. також є помилковим і не ґрунтується на дійсних обставинах справи, а саме :

- відповідно до Постанови Центральної виборчої комісії від 14 вересня 2020 року № 262 (додаток 15) - припинено достроково повноваження члена комісії: - ОСОБА_7 , 1986 року народження - секретар комісії, від місцевої організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ (у зв`язку з внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб`єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії);

- включено до складу цієї комісії та призначено секретарем комісії: ОСОБА_9 , 1972 року народження - від місцевої організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ .

Тобто відповідно до вказаного рішення ЦВК станом на 24 вересня 2020 року секретарем комісії була (в тому числі і була присутня на засіданні) і є на даний час ОСОБА_9 .

Призначення секретаря ТВК є виключною компетенцією ЦВК.

Щодо обрання ОСОБА_8 секретарем комісії на засідання 25.09.2020 року (а не 24.09.2020 року), то така подія дійсно мала місце. Однак її повноваження стосуються виключно засідання 25.09.2020 року і жодних повноважень на підписання оспорюваної Постанови та/або вчинення інших дій поза межами цього засідання вона не наділена і не могла бути наділена.

А тому підписання протоколу та оскаржуваної Постанови не уповноваженою на це особою є також однією з підстав визнання її неправомірною та скасування, чого судом враховано не було.

Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

У відповідності до вимог ч. 1 та ч. 2 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Заслухавши суддю доповідача, вивчивши матеріали справи, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних міркувань.

Судом першої інстанції встановлено, що Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року. Цією ж Постановою визначено, що чергові місцеві вибори не проводяться у разі призначення перших виборів депутатів відповідних місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

З урахуванням Постанови Верховної Ради України Про утворення та ліквідацію районів №807-IX від 17.07.2020 та розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12.06.2020, якими визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад областей, Центральна виборча комісія постановою №160 від 08.08.2020 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою №176 від 14.08.2020 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

Додатком 16 до постанови Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 Корецька міська рада Рівненського району Рівненської області визначена тією міською радою Рівненської області, що обиратиметься на перших виборах депутатів місцевої ради 25 жовтня 2020 року.

За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії політична партія Пропозиція включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Рівненська обласна організація політичної партії Пропозиція включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.

Додатком 358 до цієї Постанови утворено і сформовано склад Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області. Головою комісії є ОСОБА_6

24 вересня 2020 року до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області представником Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція ОСОБА_1 подано заяву та інші, визначені частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція . За результатом розгляду вказаних документів, Корецькою міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області прийнято постанову №27 Про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція та постановлено:

1.Зареєструвати кандидатів в депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція (Згідно додатку).

2.Надіслати копію цього рішення представнику Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція ОСОБА_1 .

3.Видати представнику Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція ОСОБА_1 посвідчення кандидатів у депутати Корецької міської ради встановленої форми.

4.Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція , розмістити на стенді офіційних матеріалів комісії та на веб сайті Корецької районної ради.

5.Передати відомості про реєстрацію кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція до Центральної виборчої комісії у порядку, встановленому частиною 8 статті 227 Виборчого кодексу України.

Згідно з Додатку до постанови № 27 від 24 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської обласної організації політичної партії Пропозиція , а саме - Територіального виборчого списку та Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії Пропозиція на перших чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року в територіальному окрузі № 1, № 2, № 3, то до них включено, в тому числі, наступних кандидатів: ОСОБА_1 (партійність - безпартійний), ОСОБА_2 (партійність - безпартійний), ОСОБА_3 (партійність - безпартійний), ОСОБА_4 (партійність - безпартійний).

Розглядаючи спір суду першої інстанції вірно рахував, що відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

За правилами статті 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України Про політичні партії в Україні №2365-III від 05.04.2001, передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.

Згідно частин 1, 2 статті 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Частинами 2, 4 статті 217 Виборчого кодексу України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина. Обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

Відповідності до ст. 218 Виборчого кодексу України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Статтею 219 Виборчого кодексу України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Згідно частин 1, 2, 3 і 4 статті 219 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Згідно частин 7 і 8 статті 219 особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

За умови отримання виборчою комісією Автономної Республіки Крим, обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією переліку документів, визначених статтею 222 Виборчого кодексу України, остання реєструє кандидатів у депутати.

Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати (частина четверта статті 222 Кодексу).

Відповідно до частин 1, 2, 5, 6 ст. 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Уразі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України Про нотаріат . У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій. У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

При розгляді справи в суді першої інстанції третіми особами ОСОБА_1 , ОСОБА_4 надано пояснення, що вони на момент їх реєстрації кандидатами у депутати були безпартійними. ОСОБА_2 зазначила, що нею подано заяву про припинення членства в політичній партії Об`єднання Самопоміч ще до моменту її реєстрації кандидатом у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненької області, дана обставина підтверджена також копії газети Урядовий кур`єр згідно якої підтверджується подання ОСОБА_2 відповідного оголошення про припинення членства у партії.

З офіційного веб-сайту Центральної виборчої комісії інформації судом першої інстанції також з`ясовано, що ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 брали участь у місцевих виборах як безпартійні. (https://cvk.gov.ua/pls/vm2015/pvm056pid102=8310pf7691=8310pt001f01=100rej=0pt00_t001f01=100.html,https://cvk.gov.ua/pls/vm2015/pvm056pid102=8311pf7691=8311pt001f01=100rej=0pt00_t001f01=100.html, https://cvk.gov.ua/pls/vm2015/pvm056pid102=8311pf7691=8311pt001f01=100rej=0pt00_t001f01=100.html, https://cvk.gov.ua/pls/vm2015/pvm056pid102=8310pf7691=8310pt001f01=100rej=0pt00_t001f01=100.html).

Крім того розглядаючи спір судом першої інстанції з`ясовано, що згідно листа від 01.10.2020 №1957/2636/0/20-20/05.6-08 Західним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Львів) повідомлено, що відділ державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань у Рівненській області Управління державної реєстрації не володіє інформацією щодо членства у політичних партіях та їх структурних утворень, окрім складу керівних органів. Також надано інформацію, що згідно з Реєстром громадських формувань - Розділ Реєстр політичних партій та документів реєстраційних справ ОСОБА_1 є керівником структурного утворення політичної партії Корецької районної організації Політичної партії Народний фронт , ОСОБА_2 є головою Організації, Членом Виконавчого комітету (за посадою) Корецької районної організації Політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ в Рівненській області та Член Виконавчого Комітету Рівненської обласної організації Політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ , ОСОБА_3 - Координатор, Член Ради Корецької районної організації Політичної партії Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі . По ОСОБА_4 - припинено діяльність Корецької районної організації Політичної партії "Сильна Україна".

В даній спірній ситуації, суд першої інстанції вірно враховано, що згідно ст.1 Закону України Про політичні партії в України право громадян на свободу об`єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України. Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених Конституцією України. Ніхто не може бути примушений до вступу в політичну партію або обмежений у праві добровільного виходу з політичної партії. Належність чи неналежність до політичної партії не може бути підставою для обмеження прав і свобод або для надання державою будь-яких пільг і переваг. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно Конституцією та законами України.

Згідно ч. 6 ст. 6 Закону України Про політичні партії в України порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії.

Громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії. Дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.

Суд першої інстанції вірно вважав, що наявна у Реєстрі громадських формувань та документах реєстраційних справ інформація про те, що ОСОБА_1 є керівником структурного утворення політичної партії Корецької районної організації Політичної партії Народний фронт» , ОСОБА_2 є головою Організації, Членом Виконавчого комітету (за посадою) Корецької районної організації Політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ в Рівненській області та Член Виконавчого Комітету Рівненської обласної організації Політичної партії Об`єднання САМОПОМІЧ , ОСОБА_3 є членом Ради Корецької районної організації Політичної партії Рух Нових Сил Михайла Саакашвілі , не є безумовним доказом того, що такі особи є членами політичної партії.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що порядок реєстрації кандидатів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії Пропозиція відповідав вимогам Виборчого кодексу України.

Також суд першої інстанції вірно зазначив, що не заслуговують на увагу твердження позивача про неправомірність постанови Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №27 від 24.09.2020 з підстав її підписання секретарем комісії, яка була призначена лише 25.09.2020.

Так з матеріалів справи вбачається,що постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій. Додатком 358 до цієї Постанови утворено і сформовано склад Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області і головою комісії визначено ОСОБА_6 , а секретарем комісії - ОСОБА_7 .

Крім того судом апеляційної інстанції з`ясовано, що постановою Центральної виборчої комісії №262 від 14.09.2020 (додаток №15) припинено повноваження ОСОБА_7 та включено до складу комісії і призначено секретарем ОСОБА_9 .

Відповідно до протоколу засідання Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району №8 від 25.09.2020 одним із питань порядку денного було питання про невиконання секретарем обов`язків, передбачених постановою ЦВК №173 від 10.08.2020, обрання для ведення засідання комісії від 25 вересня 2020 року секретаря з числа членів комісії з делегуванням йому обов`язків на доопрацювання невиконаної роботи. Протокольним рішенням комісії було вирішено (постановлено) призначити секретарем комісії на 25.09.2020 року члена комісії ОСОБА_8 , зобов`язано члена комісії ОСОБА_8 доробити протоколи і постанови з правом підпису попередніх засідань для запобігання зриву виборчого процесу (22-24 вересня 2020 року).

Згідно з ч. ч. 12, 14, 15 ст. 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання. Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.

Відповідно до ст. 37 Виборчого кодексу України документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією. Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). З питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.

Аналогічні положення містяться у Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (Додаток до постанови Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173).

З огляду на це суд правильно вважав, що рішення комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. В свою чергу, постанова - це оформлений паперовий документ, який виготовлений для матеріального фіксування прийнятого виборчою комісією рішення.

Судом першої інстанції у даній спірній з`ясовано, що рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПРОПОЗИЦІЯ , було прийняте відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії на її засідання 24.09.2020.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в даному випадку підписання оригіналу постанови Корецької міської територіальної виборчої комісії №27 від 24.09.2020 ОСОБА_8 , яку призначено секретарем комісії протокольним рішенням комісії від 25.09.2020 та зобов`язано дооформити протоколи і постанови з правом підпису попередніх засідань за період 22 вересня 2020, 23 вересня 2020, 24 вересня 2020, в тому числі і оскаржуваної постанови, а не секретарем комісії, яка відмовилась підписувати вказані документи, не може бути безумовною та беззаперечною підставою для скасування колегіального рішення комісії. Суд вважає, що в даному випадку, порушення порядку оформлення процесуального документа у виборчому процесі не може ставити в залежність реалізації громадян України виборчого права - обирати та бути обраним.

При цьому суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що ні норми Виборчого кодексу України, а ні Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (Додаток до постанови Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173) не врегульовують спірного процедурного вирішення такого питання. Відтак у даній спірній ситуації Корецька міська територіальна виборча комісія спірне питання щодо підписання та оформлення документів вирішила у спосіб визначений Виборчим кодексом України - прийнявши 25 вересня 2020 протокольне рішення про наділення відповідних повноважень члену комісії ОСОБА_8

Крім того суд першої інстанції, правильно врахував, що у рішенні від 03 квітня 2008 року по справі Корецький та інші проти України ЄСПЛ визнав, що втручання в свободу об`єднання заявників не було виправданим і порушувало права, гарантовані статтею 11 Конвенції. Зокрема, за позицією ЄСПЛ виправданість втручання у права, гарантовані Конвенцією встановлюється - за сукупності трьох умов:

1) втручання здійснюється згідно із законом ,

2) втручання переслідує законну мету, зазначену у другому пункті відповідної статті Конвенції.

3) втручання є необхідним у демократичному суспільстві для досягнення такої цілі чи цілей (мається на увазі, що воно відповідає нагальній соціальній потребі, і, зокрема, є пропорційним до поставленої законної мети).

З урахуванням викладеного, правильним є висновок суду першої інстанції про безпідставність позовних вимог.

Враховуючи наведене вище, суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а рішення відповідає нормам матеріального та процесуального права.

Згідно ч. 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Оскільки, апелянтом при поданні апеляційної скарги не було сплачено судовий збір, а за подання апеляційної скарги на рішення суду судовий збір становить 1261 грн 20 коп. то відповідно з урахуванням вимог ст. 139 КАС України такий підлягає стягненню з позивача.

Керуючись ст.ст. 243, 273, 278, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Корецької районної організації політичної партії САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року по справі № 460/7179/20 без змін.

Стягнути з Корецької районної організації політичної партії САМОВРЯДНА УКРАЇНСЬКА ДЕРЖАВА (вул. Берездівська, буд.28,м.Корець,Рівненська область,34700, код ЄДРПОУ 43749576) до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) гривня 20 коп. за наступними реквізитами: Отримувач коштів - УК у Галицькому районі м. Львова; код отримувача за ЄДРПОУ - 38007573; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); МФО - 899998; рахунок отримувача - UA218999980313161206081013004; код класифікації доходів бюджету - 22030101; Восьмий апеляційний адміністративний суд .

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя М. А. Пліш судді В. В. Ніколін О. М. Гінда

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91989713
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7179/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні